abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214704764
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.

Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.

Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.

Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214704820
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.

Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.

Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.

Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:22:11 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214704845
Ja, wij hadden zo’n volmacht voor mijn moeder.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214704846
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214704857
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef Lienekien het volgende:
Ja, wij hadden zo’n volmacht voor mijn moeder.
Ook door je moeder opgesteld en geldig toen zij nog prima te pas was?
Deze tante van mij is van plan om pas over 20 jaar dood te gaan, en ik ben dus per direct volledig gevolmachtigd. Ze is van plan de akte in oktober te gaan tekenen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214704865
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef sigme het volgende:

[..]
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
Dat is nu al geregeld. Verklaring van haar huisarts is een moment, of als dit via rechter verzocht word.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:32:14 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214704976
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:23 schreef sigme het volgende:

[..]
Ook door je moeder opgesteld en geldig toen zij nog prima te pas was?
Deze tante van mij is van plan om pas over 20 jaar dood te gaan, en ik ben dus per direct volledig gevolmachtigd. Ze is van plan de akte in oktober te gaan tekenen.
Ze was al tanende. En de volmacht ging onmiddellijk in.

Ik zou in het geval van je tante wel even het advies vragen aan de notaris over wanneer de volmacht in zou moeten gaan en hoe dat dan gaat. Als er nog geen enkele aanleiding is, is direct in laten gaan wel een ding. Geeft je dat ook direct een verantwoordelijkheid?
En ik weet ik dus niet hoe dat bijv. werkt bij in laten gaan bij dementie: wie gaat dat dan vaststellen? Werkt een geriater daar aan mee? Wat als je tante dan niet wil meewerken?

Het is wel mooi dat je tante jou zo vertrouwt. Je zou ook nog kunnen denken aan het met haar bespreken van wat ze tzt medisch nog wel en niet wil en hoe ze die wensen laat vastleggen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214705287
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is nu al geregeld. Verklaring van haar huisarts is een moment, of als dit via rechter verzocht word.
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ze was al tanende. En de volmacht ging onmiddellijk in.

Ik zou in het geval van je tante wel even het advies vragen aan de notaris over wanneer de volmacht in zou moeten gaan en hoe dat dan gaat. Als er nog geen enkele aanleiding is, is direct in laten gaan wel een ding. Geeft je dat ook direct een verantwoordelijkheid?
Mijn tante heeft bewust, in overleg met de notaris, gekozen dat het direct ingaat, en niet (pas) na verklaring van een arts. Ik begreep dat de rest van de formuleringen/keuzes nogal standaard was (of weinig te kiezen), maar dat er juist over dit punt gesproken is en hiervoor gekozen.

In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.

quote:
En ik weet ik dus niet hoe dat bijv. werkt bij in laten gaan bij dementie: wie gaat dat dan vaststellen? Werkt een geriater daar aan mee? Wat als je tante dan niet wil meewerken?
Zie je daar een verschil met dezelfde toestand wanneer ik (nog) niet gevolmachtigd zou zijn? Ik zie dat zo snel niet, maar ik heb ook geen enkele ervaring in die hoek.

quote:
Het is wel mooi dat je tante jou zo vertrouwt. Je zou ook nog kunnen denken aan het met haar bespreken van wat ze tzt medisch nog wel en niet wil en hoe ze die wensen laat vastleggen.
Ja, dat lijkt me wel passend. In die zin vind ik het ook (uitnodigen tot) een verdieping van onze relatie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214705505
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:54 schreef sigme het volgende:
In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.

Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.

Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.

(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2024 20:14:30 ]
pi_214705758
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.
Oh. Goh. Misschien ben ik niet achterlijk en kan ik wel lezen wat er staat?

quote:
Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.
Oh. Goh. Tsja, dat zal dan wel de juridische enig mogelijk manier zijn. slogies.
quote:
Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.

(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Als je eerst zoveel onzin uitslaat dan verliest zo'n oproep toch wel wat aan waarde.
Als je alsnog wel iets zinnigs hebt toe te voegen hoor ik het graag.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:33:12 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214705830
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:54 schreef sigme het volgende:

[..]
[..]
Mijn tante heeft bewust, in overleg met de notaris, gekozen dat het direct ingaat, en niet (pas) na verklaring van een arts. Ik begreep dat de rest van de formuleringen/keuzes nogal standaard was (of weinig te kiezen), maar dat er juist over dit punt gesproken is en hiervoor gekozen.

In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.
[..]
Zie je daar een verschil met dezelfde toestand wanneer ik (nog) niet gevolmachtigd zou zijn? Ik zie dat zo snel niet, maar ik heb ook geen enkele ervaring in die hoek.
[..]
Ja, dat lijkt me wel passend. In die zin vind ik het ook (uitnodigen tot) een verdieping van onze relatie.
Wat zouden dat dan voor zaken zijn waarover je verslag zou moeten uitbrengen?

En ik weet dat dus niet wat het verschil is tussen in werking laten treden als een bepaalde toestand zich aandient vs. het handelingsonbekwaam laten verklaren via de rechter. Een verschil is in ieder geval wel dat er dan al iemand is aangewezen door de persoon die het betreft.

Goed bespreken wat de verwachtingen zijn.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:36:58 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214705893
Overigens, als het je tante niet zou bevallen wat je doet, dan kan ze in principe op elk moment de volmacht weer intrekken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214705980
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat zouden dat dan voor zaken zijn waarover je verslag zou moeten uitbrengen?
De formulering is 'De gevolmachtigde is jaarlijks verplicht rekening en verantwoording aan mij af te leggen over het voorafgaande jaar. Na goedkeuring van de rekening en verantwoording zal ik de gevolmachtigde décharge verlenen. Indien () als gevolmachtigde optreedt, zal zij, ingeval ik wilsonbekwaam ben, geen rekening en verantwoording moeten afleggen.'

Alles wat ik gedaan heb in mijn rol als gevolmachtigde, denk ik. Dus namens haar een lening afgesloten, of een huis gekocht, of een hypotheek afgelost, in rechte opgetreden, plus al het overige dat opgesomd staat. Wat kort & goed erop neerkomt dat ik gevolmachtigd voor alles ben tenzij ik dood ben, of failliet, of wilsonbekwaam.

quote:
En ik weet dat dus niet wat het in werking laten treden als een bepaalde toestand zich aandient vs. het handelingsonbekwaam laten verklaren via de rechter. Een verschil is in ieder geval wel dat er dan al iemand is aangewezen door de persoon die het betreft.
Deze situatie is dus weer anders, er is noch een 'in werking treding als bepaalde toestand', noch een 'handelingsonbekwaam' nodig; ik ben per oktober 2024 gevolmachtigd.

quote:
Goed bespreken wat de verwachtingen zijn.
:Y
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214706020
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:36 schreef Lienekien het volgende:
Overigens, als het je tante niet zou bevallen wat je doet, dan kan ze in principe op elk moment de volmacht weer intrekken.
Ja gelukkig wel. Moet ze dan een notariële akte van laten opmaken, mij schriftelijk mededeling daarvan doen, een kopie van die mededeling aan de bewaarder van de akte sturen en die maakt er dan aantekening van op de akte.

Mijn opzegoptie is iets eenvoudiger want ik hoef daarvan geen akte te laten opmaken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214706162
Mijn schoonmoeder had mij in haar levenstestament als gevolmachtigde aangewezen voor financiële zaken en voor de andere zaken haar zoon en mij samen. Ze had het levenstestament net getekend toen ze vrij snel daarna overleed, ik had echt net de boel bij de ING vastgelegd en heb nog een paar kleine administratieve dingetjes kunnen regelen en toen ging het reguliere testament in werking.
Dus verder geen concrete ervaring maar ik vond het nogal wat om zo direct de boel bij mij/ons in handen te geven, er sprak echt een absoluut vertrouwen uit.
pi_214706300
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:54 schreef Doedezemaar het volgende:
Dus verder geen concrete ervaring maar ik vond het nogal wat om zo direct de boel bij mij/ons in handen te geven, er sprak echt een absoluut vertrouwen uit.
Ja, dat vind ik ook nogal wat. Ik had ook niet verwacht dat het zo in elkaar zou zitten als het nu blijkt te zitten, dus dat dat vertrouwen op per direct en voor de hele periode tot aan haar dood (of de mijne) zou gaan gelden.
Ik was meer uitgegaan van een of ander 'moment' waarop het geactiveerd zou worden, dus wat @investeerdertje bijvoorbeeld beschrijft, na een artsverklaring. Of wanneer ik er een beroep op zou doen ofzo, dat het dan op mijn gezag vanaf dan 'geldt'.
Overigens is mijn liefste aangewezen als mijn vervanger mocht ik de functie niet kunnen of willen vervullen. Wat ik wel nóg een grotere vertrouwensstap vind.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214706359
quote:
82s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:28 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh. Goh. Misschien ben ik niet achterlijk en kan ik wel lezen wat er staat?
[ afbeelding ]
[..]
Oh. Goh. Tsja, dat zal dan wel de juridische enig mogelijk manier zijn. slogies.
[..]
Als je eerst zoveel onzin uitslaat dan verliest zo'n oproep toch wel wat aan waarde.
Als je alsnog wel iets zinnigs hebt toe te voegen hoor ik het graag.
Oh. Goh. Zoek het lekker uit zeg, met je afsluitende vraag in de OP.
pi_214706391
quote:
16s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 21:09 schreef r_one het volgende:

[..]
Oh. Goh. Zoek het lekker uit zeg, met je afsluitende vraag in de OP.
Ik ben niet op zoek naar onzin. Dit is WGR. Melden dat ik geen zaken kan doen namens haar terwijl dat uitdrukkelijk wel het geval is, is onzin. Ga dat maar elders spuien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214706542
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 21:11 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik ben niet op zoek naar onzin. Dit is WGR.
Joh :')
Dat hoef je -uitgesproken- mij niet te vertellen hoor.

Maar zoals gezegd, zoek het lekker zelf uit :6 :W
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:35:25 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214706791
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]
De formulering is 'De gevolmachtigde is jaarlijks verplicht rekening en verantwoording aan mij af te leggen over het voorafgaande jaar. Na goedkeuring van de rekening en verantwoording zal ik de gevolmachtigde décharge verlenen. Indien () als gevolmachtigde optreedt, zal zij, ingeval ik wilsonbekwaam ben, geen rekening en verantwoording moeten afleggen.'

Alles wat ik gedaan heb in mijn rol als gevolmachtigde, denk ik. Dus namens haar een lening afgesloten, of een huis gekocht, of een hypotheek afgelost, in rechte opgetreden, plus al het overige dat opgesomd staat. Wat kort & goed erop neerkomt dat ik gevolmachtigd voor alles ben tenzij ik dood ben, of failliet, of wilsonbekwaam.
[..]
Deze situatie is dus weer anders, er is noch een 'in werking treding als bepaalde toestand', noch een 'handelingsonbekwaam' nodig; ik ben per oktober 2024 gevolmachtigd.
[..]
:Y
Dus als je niks doet, kan je verslag kort zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214706930
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 21:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dus als je niks doet, kan je verslag kort zijn.
Ja :Y.
Maar ook dan heb ik dus décharge nodig. Er staat niks over de vorm of de verslaglegging etc. Of de termijn, of de sancie bij uitblijven van een van beide. Dus het lijkt me ook zelfs bij wel handelen een tamelijk papieren letter.
Na overlijden kunnen erfgenamen wel een verslag van mijn over het laatste jaar voor overlijden vragen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214707706
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.

Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.

Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.

Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
Mijn partner en ik hebben samen elk een levenstestament met elkaar als volmachtige, zowel financieel als medisch, onze ervaring is niet meer dan opstellen, tekenen en dat is het.

Maar wat wil je weten, waar zoek je naar?
pi_214707789
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef sigme het volgende:

[..]
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.
Dat is zo'n 'ouderwetse' uit of rond 2009-2012 en noemden ze bij Netwerk Notarissen "Zorg voor later".

Het is zo'n beetje hetzelfde als een levenstestament met als verschil dat de notaris een verklaring van een arts nodig heeft om het te activeren. (Niks mis mee, alleen stellen ze dit soort documenten volgens mij niet meer op?)

Nog een aanvulling naar aanleiding wat onze notaris ons vertelde bij het eerste gesprek.

Wij wilden eigenlijk ook een "Zorg voor later" testament en hij vertelde dat dit toch problemen zou kunnen opleveren bij het laten activeren van het testament met of na de verklaring van een arts, omdat familieleden of andere belanghebbende de boel kunnen traineren of tegenhouden door te gaan procederen en dat kan op sommige momenten hele vervelende situaties opleveren. (Denk aan beslissen over leven of dood, wel of niet behandelen en dergelijke.)

Dat is één van de redenen om tegenwoordig direct de volmacht in te laten gaan, niemand kan achteraf bezwaar maken. (Wel mondeling maar niet juridisch want het testament is bij leven en welzijn opgesteld, de notaris heeft de verplichting om goed uit te zoeken en vast te stellen of niemand gedwongen daar de volmacht afgeeft.)

[ Bericht 24% gewijzigd door PieterCornelis op 13-08-2024 23:12:14 ]
pi_214707931
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.

Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.

Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.

(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Nee, het huidige levenstestament geeft je direct de volmacht en daar gaat de notaris je een paar keer op wijzen bij het geven van de opdracht en nogmaals een paar keer bij het tekenen.

Onze notaris vertelde dat het vaker te veel gedoe was bij het in moeten leveren van de verklaringen van artsen om de wilsonbekwaamheid op papier te krijgen, of familieleden met andere plannen/ideeën gingen procederen, de boel vertragen en dat kan op momenten waar snel beslissingen genomen moeten worden de boel akelig frusteren.

Je geeft de ander of elkaar direct 100% volmacht over het gedeelte medisch en/of financieel
pi_214708133
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 22:42 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
[..]
Dat is zo'n 'ouderwetse' uit of rond 2009-2012 en noemden ze bij Netwerk Notarissen "Zorg voor later".
Nee. Vrij recent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')