Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.
Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.
Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.
Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.
Ook door je moeder opgesteld en geldig toen zij nog prima te pas was?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef Lienekien het volgende:
Ja, wij hadden zo’n volmacht voor mijn moeder.
Dat is nu al geregeld. Verklaring van haar huisarts is een moment, of als dit via rechter verzocht word.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
Ze was al tanende. En de volmacht ging onmiddellijk in.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Ook door je moeder opgesteld en geldig toen zij nog prima te pas was?
Deze tante van mij is van plan om pas over 20 jaar dood te gaan, en ik ben dus per direct volledig gevolmachtigd. Ze is van plan de akte in oktober te gaan tekenen.
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is nu al geregeld. Verklaring van haar huisarts is een moment, of als dit via rechter verzocht word.
Mijn tante heeft bewust, in overleg met de notaris, gekozen dat het direct ingaat, en niet (pas) na verklaring van een arts. Ik begreep dat de rest van de formuleringen/keuzes nogal standaard was (of weinig te kiezen), maar dat er juist over dit punt gesproken is en hiervoor gekozen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze was al tanende. En de volmacht ging onmiddellijk in.
Ik zou in het geval van je tante wel even het advies vragen aan de notaris over wanneer de volmacht in zou moeten gaan en hoe dat dan gaat. Als er nog geen enkele aanleiding is, is direct in laten gaan wel een ding. Geeft je dat ook direct een verantwoordelijkheid?
Zie je daar een verschil met dezelfde toestand wanneer ik (nog) niet gevolmachtigd zou zijn? Ik zie dat zo snel niet, maar ik heb ook geen enkele ervaring in die hoek.quote:En ik weet ik dus niet hoe dat bijv. werkt bij in laten gaan bij dementie: wie gaat dat dan vaststellen? Werkt een geriater daar aan mee? Wat als je tante dan niet wil meewerken?
Ja, dat lijkt me wel passend. In die zin vind ik het ook (uitnodigen tot) een verdieping van onze relatie.quote:Het is wel mooi dat je tante jou zo vertrouwt. Je zou ook nog kunnen denken aan het met haar bespreken van wat ze tzt medisch nog wel en niet wil en hoe ze die wensen laat vastleggen.
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:54 schreef sigme het volgende:
In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.
Oh. Goh. Misschien ben ik niet achterlijk en kan ik wel lezen wat er staat?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.
Oh. Goh. Tsja, dat zal dan wel de juridische enig mogelijk manier zijn. slogies.quote:Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.
Als je eerst zoveel onzin uitslaat dan verliest zo'n oproep toch wel wat aan waarde.quote:Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.
(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Wat zouden dat dan voor zaken zijn waarover je verslag zou moeten uitbrengen?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:54 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
Mijn tante heeft bewust, in overleg met de notaris, gekozen dat het direct ingaat, en niet (pas) na verklaring van een arts. Ik begreep dat de rest van de formuleringen/keuzes nogal standaard was (of weinig te kiezen), maar dat er juist over dit punt gesproken is en hiervoor gekozen.
In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.
[..]
Zie je daar een verschil met dezelfde toestand wanneer ik (nog) niet gevolmachtigd zou zijn? Ik zie dat zo snel niet, maar ik heb ook geen enkele ervaring in die hoek.
[..]
Ja, dat lijkt me wel passend. In die zin vind ik het ook (uitnodigen tot) een verdieping van onze relatie.
De formulering is 'De gevolmachtigde is jaarlijks verplicht rekening en verantwoording aan mij af te leggen over het voorafgaande jaar. Na goedkeuring van de rekening en verantwoording zal ik de gevolmachtigde décharge verlenen. Indien () als gevolmachtigde optreedt, zal zij, ingeval ik wilsonbekwaam ben, geen rekening en verantwoording moeten afleggen.'quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat zouden dat dan voor zaken zijn waarover je verslag zou moeten uitbrengen?
Deze situatie is dus weer anders, er is noch een 'in werking treding als bepaalde toestand', noch een 'handelingsonbekwaam' nodig; ik ben per oktober 2024 gevolmachtigd.quote:En ik weet dat dus niet wat het in werking laten treden als een bepaalde toestand zich aandient vs. het handelingsonbekwaam laten verklaren via de rechter. Een verschil is in ieder geval wel dat er dan al iemand is aangewezen door de persoon die het betreft.
quote:Goed bespreken wat de verwachtingen zijn.
Ja gelukkig wel. Moet ze dan een notariële akte van laten opmaken, mij schriftelijk mededeling daarvan doen, een kopie van die mededeling aan de bewaarder van de akte sturen en die maakt er dan aantekening van op de akte.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:36 schreef Lienekien het volgende:
Overigens, als het je tante niet zou bevallen wat je doet, dan kan ze in principe op elk moment de volmacht weer intrekken.
Ja, dat vind ik ook nogal wat. Ik had ook niet verwacht dat het zo in elkaar zou zitten als het nu blijkt te zitten, dus dat dat vertrouwen op per direct en voor de hele periode tot aan haar dood (of de mijne) zou gaan gelden.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:54 schreef Doedezemaar het volgende:
Dus verder geen concrete ervaring maar ik vond het nogal wat om zo direct de boel bij mij/ons in handen te geven, er sprak echt een absoluut vertrouwen uit.
Oh. Goh. Zoek het lekker uit zeg, met je afsluitende vraag in de OP.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh. Goh. Misschien ben ik niet achterlijk en kan ik wel lezen wat er staat?
[ afbeelding ]
[..]
Oh. Goh. Tsja, dat zal dan wel de juridische enig mogelijk manier zijn. slogies.
[..]
Als je eerst zoveel onzin uitslaat dan verliest zo'n oproep toch wel wat aan waarde.
Als je alsnog wel iets zinnigs hebt toe te voegen hoor ik het graag.
Ik ben niet op zoek naar onzin. Dit is WGR. Melden dat ik geen zaken kan doen namens haar terwijl dat uitdrukkelijk wel het geval is, is onzin. Ga dat maar elders spuien.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Oh. Goh. Zoek het lekker uit zeg, met je afsluitende vraag in de OP.
Johquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben niet op zoek naar onzin. Dit is WGR.
Dus als je niks doet, kan je verslag kort zijn.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
De formulering is 'De gevolmachtigde is jaarlijks verplicht rekening en verantwoording aan mij af te leggen over het voorafgaande jaar. Na goedkeuring van de rekening en verantwoording zal ik de gevolmachtigde décharge verlenen. Indien () als gevolmachtigde optreedt, zal zij, ingeval ik wilsonbekwaam ben, geen rekening en verantwoording moeten afleggen.'
Alles wat ik gedaan heb in mijn rol als gevolmachtigde, denk ik. Dus namens haar een lening afgesloten, of een huis gekocht, of een hypotheek afgelost, in rechte opgetreden, plus al het overige dat opgesomd staat. Wat kort & goed erop neerkomt dat ik gevolmachtigd voor alles ben tenzij ik dood ben, of failliet, of wilsonbekwaam.
[..]
Deze situatie is dus weer anders, er is noch een 'in werking treding als bepaalde toestand', noch een 'handelingsonbekwaam' nodig; ik ben per oktober 2024 gevolmachtigd.
[..]
Jaquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus als je niks doet, kan je verslag kort zijn.
Mijn partner en ik hebben samen elk een levenstestament met elkaar als volmachtige, zowel financieel als medisch, onze ervaring is niet meer dan opstellen, tekenen en dat is het.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.
Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.
Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.
Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
Dat is zo'n 'ouderwetse' uit of rond 2009-2012 en noemden ze bij Netwerk Notarissen "Zorg voor later".quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.
Nee, het huidige levenstestament geeft je direct de volmacht en daar gaat de notaris je een paar keer op wijzen bij het geven van de opdracht en nogmaals een paar keer bij het tekenen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.
Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.
Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.
(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Nee. Vrij recent.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:42 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
[..]
Dat is zo'n 'ouderwetse' uit of rond 2009-2012 en noemden ze bij Netwerk Notarissen "Zorg voor later".
Wij hebben onze levenstestamenten in 2021 op laten stellen, net mijn reactie iets aangepast nog net voor ik jouw reactie las, het zou gedoe kunnen opleveren met andere belanghebbenden.quote:
Tja, ik wens ze veel succes met procederen. Zodra dat volmacht er is, dan is die er ook. Daar ben ik niet zo bang voor. Dit is overigens wel de reden waarom er maar een gevolmachtigde is.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:15 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Wij hebben onze levenstestamenten in 2021 op laten stellen, net mijn reactie iets aangepast nog net voor ik jouw reactie las, het zou gedoe kunnen opleveren met andere belanghebbenden.
In de meeste families zal het best goed lopen, in andere families loopt het soms ook spaak tussen de kinderen onderling, dan heeft de één toch een andere kijk op zaken dan de ander.
Mijn ervaring is anders.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tja, ik wens ze veel succes met procederen. Zodra dat volmacht er is, dan is die er ook. Daar ben ik niet zo bang voor. Dit is overigens wel de reden waarom er maar een gevolmachtigde is.
Meerdere kapiteins op een schip werkt niet.
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn ervaring is anders.
Mijn broer en ik waren beide gevolmachtigd voor onze moeder. Voor medische zaken mochten we elk apart beslissen (vanwege mogelijke urgente zaken), financieel moesten we alles gezamenlijk beslissen.
Ik kan je verklaren dat er niet één wanklank is geweest en alles in absolute harmonie is verlopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |