abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 augustus 2024 @ 17:55:44 #126
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_214804355
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De overheid geeft geen geld uit aan de HRA.
Door de HRA komt er minder belastinggeld binnen.
  zondag 25 augustus 2024 @ 17:58:37 #127
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214804379
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:55 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Door de HRA komt er minder belastinggeld binnen.
Dat klopt, maar dat staat er niet. In de eeuwige discussie over lastenverzwaringen of bezuinigen is het een fundamenteel verschil.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214804487
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat klopt, maar dat staat er niet. In de eeuwige discussie over lastenverzwaringen of bezuinigen is het een fundamenteel verschil.
excuus, je hebt gelijkt.
echter wordt de HRA constant als een kostenpost opgegeven, ik ging in die retoriek mee. zie o.a.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheekrenteaftrek_(Nederland) waarin er ook continue over een kostenpost wordt gesproken.

maar ja, strikt genomen scheelt het aan inkomsten voor de overheid. correct.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_214804671
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ben er in opgegroeid. En ontstegen.
Echt, als ik ooit nog zelfmoord wil plegen dan spring ik wel van het niveau van je ego af. Weet niet wat ik dan eerder raak, het niveau van je eq of je iq. Maar ik zal lang onderweg zijn.
pi_214804676
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Begrijp wel een beetje wat hij bedoelt. Heb zelf ook (te) veel te maken gehad met bijstandsmilieus en de instelling van die mensen is generiek gesproken waardeloos. Leven op de pof, niet nadenken over uitgaven en niet werken. Dat @:blomke zich aan dat soort milieus ontworsteld heeft lijkt me dus niet een slecht iets.
Ook voor jou, een goed boek.
pi_214804725
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik sta er precies zo in als jij. Ben blij dat ik aan de goede kant sta maar het ontkennen en bagatelliseren van overwaarde (wat heb ik aan overwaarde???) is wel wat potsierlijk. :')
Overwaarde kan je inzetten als je vermogen nodig hebt. Als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf wil starten. Een camper wil kopen en parttime verhuren. Je woning verduurzamen.

Allemaal dingen waar je rijker van kan worden. Die iemand zonder dit onderpand een stuk minder hebben.

Het geeft je kansen als je dat wil.
  zondag 25 augustus 2024 @ 18:58:59 #132
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214804829
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 18:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Overwaarde kan je inzetten als je vermogen nodig hebt. Als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf wil starten. Een camper wil kopen en parttime verhuren. Je woning verduurzamen.

Allemaal dingen waar je rijker van kan worden. Die iemand zonder dit onderpand een stuk minder hebben.

Het geeft je kansen als je dat wil.
het investeren in isolatie, airco en zonnepanelen was een goede investering voor ons. Niet alleen won het aan comfort, het drievoudige glas zorgt dat het dood en doodstil is in huis, maar het energieverbruik daalde enorm. Het gasverbruik is meer dan gehalveerd, en mijn stroomrekening is onder de streep negatief, ipv een 2.250 voor de stroom te betalen, zit ik eind dit jaar op een -400. Dit komt ook doordat ik stroom aan werkgever verkoop, voor de auto. Dan rekening het belastingvoordeel van elektrisch rijden van een leasebak nog geeneens mee.
In de 27 maanden dat ik nu de Panelen heb liggen heb ik bijna 29% van die investering terugverdient, alleen al aan stroom, en reken ik de besparing op de stookkosten omdat ik met de airco ook stook nog geeneens mee.
pi_214804860
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 18:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
het investeren in isolatie, airco en zonnepanelen was een goede investering voor ons. Niet alleen won het aan comfort, het drievoudige glas zorgt dat het dood en doodstil is in huis, maar het energieverbruik daalde enorm. Het gasverbruik is meer dan gehalveerd, en mijn stroomrekening is onder de streep negatief, ipv een 2.250 voor de stroom te betalen, zit ik eind dit jaar op een -400. Dit komt ook doordat ik stroom aan werkgever verkoop, voor de auto. Dan rekening het belastingvoordeel van elektrisch rijden van een leasebak nog geeneens mee.
In de 27 maanden dat ik nu de Panelen heb liggen heb ik bijna 29% van die investering terugverdient, alleen al aan stroom, en reken ik de besparing op de stookkosten omdat ik met de airco ook stook nog geeneens mee.
Ja je bent rijk. We know.

Of wat wilde je zeggen in lijn van de post?
  zondag 25 augustus 2024 @ 19:04:54 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214804910
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja je bent rijk. We know.

Of wat wilde je zeggen in lijn van de post?
Dat overwaarde omzetten in verduurzaming een goed idee is. Zeker als je in een ongeisoleerd huis met enkel glas woont waar je in de jaren 70 een habbekrats voor hebt betaald en nu een vermogen waard is.
pi_214804923
quote:

[..]
Natuurlijk is investeren in zonnepanelen en isolatie altijd rendabel (airco minder, wel als je hem puur gebruikt als warmtepomp, niet als je hem zomers laat loeien). En daar hoef je ook niet rijk voor te zijn of zelfs overwaarde voor te hebben, dat kan namelijk ook gewoon via het Nationaal Warmtefonds als je een lager inkomen hebt. Deze post heeft dus niks met overwaarde te maken. Wel met het comfort en ideaal dat je hebt als je huiseigenaar bent, in mijn ideaalbeeld is iedereen die dat wil dat dan ook. Daarom is het hard nodig dat de kloof tussen mensen met huis en zonder huis ook zoveel mogelijk wordt verkleind. Helaas kunnen we dat van het huidige kabinet niet verwachten.
  zondag 25 augustus 2024 @ 19:09:09 #136
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214804952
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk is investeren in zonnepanelen en isolatie altijd rendabel (airco minder, wel als je hem puur gebruikt als warmtepomp, niet als je hem zomers laat loeien). En daar hoef je ook niet rijk voor te zijn of zelfs overwaarde voor te hebben, dat kan namelijk ook gewoon via het Nationaal Warmtefonds als je een lager inkomen hebt. Deze post heeft dus niks met overwaarde te maken. Wel met het comfort en ideaal dat je hebt als je huiseigenaar bent, in mijn ideaalbeeld is iedereen die dat wil dat dan ook. Daarom is het hard nodig dat de kloof tussen mensen met huis en zonder huis ook zoveel mogelijk wordt verkleind. Helaas kunnen we dat van het huidige kabinet niet verwachten.
Het punt is, overwaarde hebben en dat investeren in verduurzamen is een goed idee. Dat dit het ook bij andere vormen van financieren is natuurlijk waar, maar als je overwaarde hebt en het niet doet, das niet zo slim. Verder heb je dus wel degelijk wat aan overwaarde.
pi_214804962
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:38 schreef freak1 het volgende:

[..]
oh ja hoor, ik snap dat gedeelte wel.
leven in een achterstandswijk is moeilijk. als een gedeelte zich daar vergrijpt aan criminaliteit en drugs dan is dat super verleidelijk om daarin in te geven. dat lijkt dan een makkelijke uitweg. ik heb er ook tussen gezeten in mijn jeugd en latere leven. en heb mij ook niet laten verleiden door "het makkelijke leven".

waar voor mij het verschil zit is dat ik wel kan inzien dat er een gedeelte is in die groep die idd lui en rot zijn. zoals dat op alle niveaus aanwezig is. ik ken hele groepen met "rijke" mensen uit gegoede milieus die corrupter en crimineler zijn dan die gehele bijstandswijk bij elkaar. en dat er een grote groep in die lagere groepen is die keihard probeert te werken eruit te komen maar het gewoon niet lukt. of niet in zich heeft.

daarintegen is de heer Blomke zeer druk bezig met die gehele groep over 1 kam te scheren en maar blijven te trappen naar die groep. dat geeft geen pas.
Als je het zo verwoordt ben ik het met je eens ja. Er zitten rotte appels tussen en mensen die schandalig weinig krijgen voor hoeveel ze zich inspannen. Helaas heb ik vooral met de rotte appels te maken gehad dus dat kleurt je beeld ook natuurlijk.
pi_214804979
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 18:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ook voor jou, een goed boek.
Al gelezen. En ongenuanceerd richting 1 kant van het verhaal. Ik ken helaas ook de andere kant uit eigen ervaring en vind het goed als mensen zich 'ontworstelen' uit zo'n milieu.
pi_214804987
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat overwaarde omzetten in verduurzaming een goed idee is. Zeker als je in een ongeisoleerd huis met enkel glas woont waar je in de jaren 70 een habbekrats voor hebt betaald en nu een vermogen waard is.
Aah.
Ja, dat is zeker een goed idee

quote:

[..]
Tot 28000 euro kan dat ja.
Maar stiekem zit je daar snel aan.

Je hebt als je meer dan 60k hebt als verzamelinkomen gewoon rente te betalen. Nou, dat zijn de meeste mensen met een woning. Daarboven 3.75 tot 4.2.

Ben je dus nog altijd duurder uit dan wanneer je je overwaarde inzet.
  zondag 25 augustus 2024 @ 19:14:29 #140
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214805007
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Aah.

Ik kan mezelf onder de kont schoppen dat ik dit 12 jaar geleden niet doorgerekend heb. Maar goed, we leren van onze fouten
pi_214805011
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Al gelezen. En ongenuanceerd richting 1 kant van het verhaal. Ik ken helaas ook de andere kant uit eigen ervaring en vind het goed als mensen zich 'ontworstelen' uit zo'n milieu.
Ik stel niet dat het niet goed is dat mensen zich er uit worstelen. Ben blij dat ik er niet meer in zit.

Maar het is niet zomaar een keuze die je kan maken. Maar als je het boek (met wetenschappelijke onderbouwing) gelezen hebt hoef ik je dat niet meer uit te leggen
pi_214805044
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Aah.
[..]
Tot 28000 euro kan dat ja.
Maar stiekem zit je daar snel aan.

Je hebt als je meer dan 60k hebt als verzamelinkomen gewoon rente te betalen. Nou, dat zijn de meeste mensen met een woning. Daarboven 3.75 tot 4.2.

Ben je dus nog altijd duurder uit dan wanneer je je overwaarde inzet.
Ik zei ook 'als je een lager inkomen hebt'. Met >60k heb je geen lager inkomen. En dan kun je in principe gewoon sparen. Je hoeft ook niet alles ineens te doen.

28k is trouwens een hoop. Wij hebben het hele huis trippel glas, vloerisolatie, muurisolatie en 10 zonnepanelen voor nog geen 20k. Dakisolatie hebben we zelf gedaan. En dat voor een 135m2 woning.
  zondag 25 augustus 2024 @ 19:19:29 #143
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214805066
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik kan mezelf onder de kont schoppen dat ik dit 12 jaar geleden niet doorgerekend heb. Maar goed, we leren van onze fouten
Niet iedereen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214805083
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zei ook 'als je een lager inkomen hebt'. Met >60k heb je geen lager inkomen. En dan kun je in principe gewoon sparen. Je hoeft ook niet alles ineens te doen.

28k is trouwens een hoop. Wij hebben het hele huis trippel glas, vloerisolatie, muurisolatie en 10 zonnepanelen voor nog geen 20k. Dakisolatie hebben we zelf gedaan. En dat voor een 135m2 woning.
Ja en voor kozijnen, deur en +'jes glas was ik een goede 17k kwijt. Voor de warmtepomp 6ish na subsidie. Paneeltjes 10k, want zijn er wel een aantal.

Nou, gaat best rap. De prijzen zijn nu ook wat gestegen, weet niet wanneer je het hebt gedaan.

En dat het niet in een keer moet, vast. Maar als ik het bij elkaar had moeten sparen had ik maximaal het gastarief mogen betalen. Waren mijn konijntjes later vervangen met hogere stookkosten tot gevolg.

Nee die uitstel is niet perse economisch de beste optie.

Oh, en als je nu een huis wil kopen, heb je ook meer dan 60k nodig. Dus dan komen we er weer op, je hebt voordeel aan je overwaarde. Want je kan het goedkoper financieren.
pi_214805126
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja en voor kozijnen, deur en +'jes glas was ik een goede 17k kwijt. Voor de warmtepomp 6ish na subsidie. Paneeltjes 10k, want zijn er wel een aantal.

Nou, gaat best rap. De prijzen zijn nu ook wat gestegen, weet niet wanneer je het hebt gedaan.

En dat het niet in een keer moet, vast. Maar als ik het bij elkaar had moeten sparen had ik maximaal het gastarief mogen betalen. Waren mijn konijntjes later vervangen met hogere stookkosten tot gevolg.

Nee die uitstel is niet perse economisch de beste optie.

Oh, en als je nu een huis wil kopen, heb je ook meer dan 60k nodig. Dus dan komen we er weer op, je hebt voordeel aan je overwaarde. Want je kan het goedkoper financieren.
Isolerende voordeur heb ik idd ook gekocht, dat was voor mij vooral een eye-opener, dat scheelde veel meer dan verwacht.
pi_214805206
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik stel niet dat het niet goed is dat mensen zich er uit worstelen. Ben blij dat ik er niet meer in zit.

Maar het is niet zomaar een keuze die je kan maken. Maar als je het boek (met wetenschappelijke onderbouwing) gelezen hebt hoef ik je dat niet meer uit te leggen
Snap wel wat je bedoelt. En daarom ben ook ik dus van mening dat er best iets aan de huidige kloof (die opvallend genoeg een rijke meerderheid en arme minderheid omvat) gedaan mag worden.

Hoe weet ik echter niet. Er zijn ook recente starters op de markt die maar net rond kunnen komen en nu hypotheeklasten van 3000 euro per maand hebben. Uiteindelijk zullen die over 30 jaar beter af zijn dan de huurders nu maar met zware belastingverhogingen benadeel je die groep wel fors.
pi_214805264
quote:
Geweldig voorbeeld van hoe eigen initiatief, aanpak en lef leidt tot een passieve inkomens bron. Laat de overheid en energiemaatschappijen maar eens terugbetalen voor je investering in energiebesparende milieumaatregelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214805270
quote:

[..]Daarom is het hard nodig dat de kloof tussen mensen met huis en zonder huis ook zoveel mogelijk wordt verkleind. Helaas kunnen we dat van het huidige kabinet niet verwachten.
Van wie verwacht je het dan wel?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 25 augustus 2024 @ 19:42:04 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214805279
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Isolerende voordeur heb ik idd ook gekocht, dat was voor mij vooral een eye-opener, dat scheelde veel meer dan verwacht.
Mijn ouders hingen vroeger in de winter een dik zwaar gordijn voor de voordeur, dat verschil merkte je al in de hal. Een hal bij de voordeur sowieso ook, als ik Amerikaanse woningen zie met de voordeur direct aan de woonkamer denk ik, welke gek heeft dat bedacht.
pi_214805281
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Snap ik. Wij hebben de afgelopen 5 jaren, geïnvesteerd in spouwmuurisolatie, HR++ glas en bodemisolatie. Sinds de winter 7,9 kWp aan panelen. "Hadden we dat maar 10 jaar eerder gedaan" verzuchtten wij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')