Jawel, die woningzoekenden kunnen de marktprijs niet betalen dus die hebben een gebrek aan financiële slagkracht.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 07:56 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik volg simpelweg sommige van je niet onderbouwde stapjes. je geeft aan dat het probleem een gebrek aan geld is, en dan geef je aan dat het geen probleem is dat een pandjesbaas met veel vermogen recht tegenover een groep staat die weinig vermogen heeft, dan is gebrek aan geld ineens geen issue?
Dat kan, maar daar heb je financiële slagkracht voor nodig.quote:verder sla je zoveel stappen over.
feit is zeker dat mensen ook willen huren. daar zeg ik toch ook niks over?
feit is ook dat een zeer grote groep mensen momenteel huurt wil kopen.
en omdat ik niet met meningen als feiten rond wil slingeren hier wat onderbouwing;
mijn statement is dat er veel te weinig goede sociale huur is en starterswoningen
https://eenvandaag.avrotr(...)l-langer-dan-3-jaar/
en dan dat de meerderheid een koopwoning wil, zelfs al is de koopwoning even duur als een huurwoning
https://www.dnb.nl/algeme(...)woont-liever-anders/
mooi, hebben we dat gehad.
Dan ga je als overheid cadeautjes geven op basis van wat, een laag inkomen? Laag vermogen? En waarom is dat eerlijk? Anderen moeten ervoor werken? Diens belasting moet dan tevens omhoog?quote:dan je volgende punt. ik ben het absoluut oneens dat als er 100 woningen zijn in het instapsegment, die net betaald zouden kunnen worden door de groep die van (sociale) huur overstapt naar koop, als er daar dan 50 verkocht worden aan de groep die wel kan overbieden en de resterende 50 aan 1 of 10 pandjesbazen die de woningen in de verhuur gooien, en de woningen kunnen kopen omdat ze meer kunnen bieden dan de starters, dat dat een zeer problematisch iets is.
Is inflatie dan het probleem?quote:die 50 kunnen dan die woning huren. prima. dak boven hun hoofd. echter, de doorgroei van de groep naar een volgende woning wordt zeer belemmerd, huur is immersie niet "inflatieproof",
Maar daar loop je ook risico, geldschieters hebben daar voor een reden een cap op zitten, en vergeet niet dat als je iedereen ongelimiteerd financiële middelen geeft om meer pandjes te kopen dat de prijzen meer zullen stijgen.quote:de huur is, en vaak ook in de sociale huur sector" hoger dan een hypotheek, voor vrijwel alle inkomens in die groep is er geen recht meer op huurtoeslag dus ipv een woonhuis met een hypotheek van laten we zeggen, 1000 in de maand, betalen ze nu huur van 1100 euro voor een huurhuis. niet alleen betalen ze meer kunnen ze dus minder tot niet sparen, maar ook bouwen ze niks op.
Tjah, marktprijs. Waarom en wie moet er dan cadeautjes krijgen van de belastingbetaler?quote:ik zie dat als problematisch. voor een pandjesbaas is dat overbieden totaal irrelevant. 350.000 voor een woning of 400.000. dat is gewoon een aantal jaar meer huur en de inflatie trekt dat wel recht. met de onderpanden die de pandjesbaas kan bieden en de garantie op verhuur krijgt hij dat financieel wel rond. en die starter niet.
Dat is toch ook zo, je zegt zelfs zelf dat je met huur achterloopt t.o.v. koop, o.a. vanwege fiscale elementen, in het buitenland ziet de woningmarkt er niet zo uit als in Nederland hoor, eigen woning bezit loopt hier ver voor op overige landen in de wereld, maar wij zien het niet bezitten van een eigen woning als een groot onrecht, terwijl de EU zwaaaaar kritisch is op onze woningmarkt.quote:de huizenmarkt is stuk. stuk door de kunstmatige schaarste en door de groep die alle regels in het werk heeft gesteld om zichzelf te verijken en nu die regels aan het afbouwen is. die markt is kunstmatig opgestuwd. en nu zitten we met de gebakken peren. teveel mensen, te weinig bouwen, en teveel ruimte voor kapitaalkrachtige pandjesbazen die, net als jij, de aankoop motiveren met "er moet immers ook verhuur zijn".
Minder aanbod om te huren = hogere huurprijzen, iedereen die niet kan kopen heeft nog minder keuze.quote:tuurlijk moet er verhuur zijn. maar niet ten koste van. ik heb het ook niet over pandjesbazen met 50 panden vs padnjes bazen met 5 panden, ik heb het over starters die een starterswoning willen kopen maar weggeconcureerd worden door iemand die de tent wil verhuren.
en normaliter ben ik ook groot fan van marktwerking. maar in deze heeft de markt over de jaren heen een oneerlijke voorsprong op laten bouwen bij die pandjesbazen.
Je praat over "wegkapen" maar ze voorzien gewoon in een behoefte van de markt.quote:ik heb het domme geluk gehad dat ik een 20 jaar geleden, tegen het advies van iedereen in, een appartementje heb gekocht toen ik het huis uitging.. toen het geld tegen de plinten klotste van de hypotheek verstrekkers.. ik kreeg een hypotheek op basis van wat ik in de toekomst ging verdienen.. bizar.. maar met dat onderpand mocht ik 4 jaar later een ander huis kopen.. wat is verdubbeld in waarde.. bijna verdriedubbeld.. dat zorgt voor mij dat ik comfortabel kan wonen. maar die voordelen hebben pandjesbazen ook.. en starters hebben dat nu niet.
als je echt niet kan inzien dat panden wegkapen door pandjesbazen een issue is dan zijn we toch snel klaar?
Er zijn grote buitelandse partijen die deze woningen opkopen, in de hoop/lobby dat de regelgeving weer wordt aangepast.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:08 schreef WheatWaffles het volgende:
Er komen nu juist meer woningen te koop. Omdat verhuurders nu liever verkopen dan verhuren door die nieuwe wet betaalbare huur.
Knijp alle fiscale voordeeltjes weg, zorg ervoor dat grondprijzen zakken door meer gebieden aan te wijzen, hou immigratie eens een keer tegen etc etc, maar verwacht maar heel traag effecten want zo makkelijk is het niet.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 07:59 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat zeg ik toch niet? ik ben ook niet voor equality of outcome (iedereen een koophuis) maar equality of opportunity (iedereen een eerlijke kans op een koophuis).
en alhoewel je zeker moet sparen voor een woonhuis (net zoals alles overigens) en ik echt geen voorstander ben van zonder enige eigen inbreng een huis kopen, kun je niet opsparen tegen pandjesbazen en consorten.
de enige optie voor starters momenteel is zwaar sparen terwijl ze dan nog 5+ jaar bij hun ouders blijven wonen. die daardoor niet doorstromen en ruimte maken. want als ze gaan huren, dan is die huur hoger dan een hypotheek.. en blijft er weinig meer over om te sparen.. waarbij ze dan moeten opsparen tegen de inflatie en de woningnood. never gonna happen. en dat laat de markt ook zien.
Dat een hugo de clown hier dan weer niets tegen doet of niets tegen kan doen. Dat zijn van die dingen dat ik dan denk hm.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:10 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Er zijn grote buitelandse partijen die deze woningen opkopen, in de hoop/lobby dat de regelgeving weer wordt aangepast.
Verhuurverbod, maar dan heb je een erfpacht nodig / andere partij die de grond bezit.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:14 schreef WheatWaffles het volgende:
Ik heb gezien dat bij verkoop van een woning eisen kunnen worden gesteld. Dat je bijv. niet mag kopen om te speculeren cq doorverkopen binnen een jaar enkelt voor de winst. En dat je er zelf gaat wonen minimaal 5 jaar. Waarom gebeurt dit niet meer. Dit zou toch helpen tegen de pandjesbazen?
Het stopt nooit, er zijn weinig economen die denken dat je met communisme een sterke staatsvorm hebt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:19 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Dat een hugo de clown hier dan weer niets tegen doet of niets tegen kan doen. Dat zijn van die dingen dat ik dan denk hm.
Dat is leuk en aardig gesteld en zal ook best effectief zijn. Maar welke gebieden wijs je aan, wie doet dat en hoe haal je de eigenaar eraf?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:12 schreef ludovico het volgende:
zorg ervoor dat grondprijzen zakken door meer gebieden aan te wijzen,
Volgens mij is de opvatting vooral dat iedereen recht heeft op een dak boven zijn hoofd en dat is met huurprijzen die de pan uitreizen bijna onmogelijk gemaakt.quote:dat iedereen recht heeft op een koopwoning.
En die hoge prijzen komt weer door de overregulatie van de overheid. Je woning moet aan van alles voldoen. Denk je dat dat gratis isquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 14:12 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Volgens mij is de opvatting vooral dat iedereen recht heeft op een dak boven zijn hoofd en dat is met huurprijzen die de pan uitreizen bijna onmogelijk gemaakt.
quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
de markt ... "efficiente uitkomst"
Mee eens maar je moet hier niet Hugo maar Stef Blok voor verantwoordelijk houden.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:49 schreef nostra het volgende:
Er is geen sprake van marktfalen, de markt doet juist prima zijn werk. De overheid heeft de schaarste zelf gecreeërd en creëert die nog steeds, enerzijds bewust omdat ze ervan profiteert, anderzijds onbewust door onkunde. Het schattige aan die situaties is dan altijd dat de overheid de gevolgen van haar eigen handelen wel ziet, maar niet de oorzaak en dus met lapmiddelen komt, zoals Hugo's verschrikkelijke Wbh, die op termijn de situatie alleen maar verergeren
Deze grafiek gaat maar tot 2019, edoch nu een blik op funda geeft aan dat er 67.500 te koop staan; nog lager dan waar de Y-as begint.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:08 schreef WheatWaffles het volgende:
Er komen nu juist meer woningen te koop. Omdat verhuurders nu liever verkopen dan verhuren door die nieuwe wet betaalbare huur.
Ja en het buitenzwembad van de huisjesmelker wordt ook niet gratis verwarmd natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 14:16 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
En die hoge prijzen komt weer door de overregulatie van de overheid. Je woning moet aan van alles voldoen. Denk je dat dat gratis is
Ik denk dat die plannen zo groots moeten zijn dat je complete steden moet bijbouwen, die zaken verzinnen gaat al jaren kosten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is leuk en aardig gesteld en zal ook best effectief zijn. Maar welke gebieden wijs je aan, wie doet dat en hoe haal je de eigenaar eraf?
Vervolgens: wie gaat wat bouwen? Ik zie hier 10 km verderop een terrein ontwikkeld worden voor woningbouw:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De voorbereidingen duurden 20 jaar, nu wordt een klein gedeelte bouwrijp gemaakt (dat gaat al geruime tijd duren) en de omwonenden hebben massaal bezwaar aangetekend. Pas in sept. wordt dat bezwaar behandeld; dat belooft een lang en taai, juridisch traject te worden.
Alle actoren maken beslissingen gegeven de realiteit, in zijn of haar belang. Als dat niet in evenwicht zou zijn zou er geen balans zijn tussen huur en verhuur bijv. Voor zover het niet in balans is stelt die onbalans echt niet zoveel voor.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 14:17 schreef Sephael het volgende:
[..]
Hebben sommige mensen dat vertrouwen nog steeds ja? Wat een bord voor je kop heb je dan.
Noem het overheidsfalen, we bedoelen hetzelfde. Je krijgt een zelf gemaakte schaarste die vraag en aanbod manipuleren.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:49 schreef nostra het volgende:
Er is geen sprake van marktfalen, de markt doet juist prima zijn werk. De overheid heeft de schaarste zelf gecreeërd en creëert die nog steeds, enerzijds bewust omdat ze ervan profiteert, anderzijds onbewust door onkunde. Het schattige aan die situaties is dan altijd dat de overheid de gevolgen van haar eigen handelen wel ziet, maar niet de oorzaak en dus met lapmiddelen komt, zoals Hugo's verschrikkelijke Wbh, die op termijn de situatie alleen maar verergeren
excuus was topic even kwijt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:56 schreef ludovico het volgende:
Opvolgend van een voorgaande discussie, heerst er nogal het idee dat iedereen recht heeft op een koopwoning.
Enkelen die 50 panden in bezit zouden hebben zou asociaal zijn, zij weten met hun grote vermogen woningen op te kopen en die zouden dan duur gehuurd moeten worden.
Mijn insziens is er sprake van marktfalen omdat er simpelweg te weinig gebouwd kan worden door een gebrek aan vergunning verlening, de aanbodzijde wordt geknepen, vervolgens geeft de staat nog een fiscale prikkel voor het bezitten van een eigen woning (vergroot de capaciteit van de portemonnee van woningzoekenden --> Hogere prijzen, idem huurtoeslag --> Hogere huren, hogere prijzen).
Anyhow, een vervolg op die discussie:
maar die marktprijs wordt dan kunstmatig door 1 partij gemaakt. dat noemen we monopolie.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jawel, die woningzoekenden kunnen de marktprijs niet betalen dus die hebben een gebrek aan financiële slagkracht.
dat was het punt helemaal niet. door misbruik van een machtige positie (kapitaalkrachtig) van de potentieele verhuurder worden potentiele kopers van koop afgehouden en de huur ingeduwd.quote:Het punt dat ik maak is dat het voor huurders toch geen ene drol uitmaakt of het één partij is met 50 woningen of 50 partijen met 1 woning, de professionalisering is ook vaak juist weer wél gewenst.
zolang de kopers bij aankoop van een huis tegenover een potentieele verhuurder staan met een bijna ongelimiteerde financieele slagkracht is dat gewoon oneerlijke positie. mocht die verhuurder teveel betalen voor het huis kan hij dat verlies spreiden over al het bezit. de koper niet.quote:[..]
Dat kan, maar daar heb je financiële slagkracht voor nodig.
dat is toch niet wat ik zeg? de overheid kan in het vergunningstraject al aangever dat er starterswoningen gebouwd wordne met zelfbewoningsclausules en verkoopclausules. heeft niets met kadootjes te maken. zelfde met verkoop van bestaande woningen.quote:[..]
Dan ga je als overheid cadeautjes geven op basis van wat, een laag inkomen? Laag vermogen? En waarom is dat eerlijk? Anderen moeten ervoor werken? Diens belasting moet dan tevens omhoog?
onderdeel vanquote:[..]
Is inflatie dan het probleem?
je bent me weer kwijt. zie hierboven. je gaat een andere kant op.quote:[..]
Maar daar loop je ook risico, geldschieters hebben daar voor een reden een cap op zitten, en vergeet niet dat als je iedereen ongelimiteerd financiële middelen geeft om meer pandjes te kopen dat de prijzen meer zullen stijgen.
We leven met schaarste en dat zal blijven, geld is slechts een transactiemiddel.
wat heeft dat met kadootjes te maken? als er een cap op een prijs zit, waarom is dat een kadootje van de belastingbetaler? ik snap het niet.quote:[..]
Tjah, marktprijs. Waarom en wie moet er dan cadeautjes krijgen van de belastingbetaler?
nog 1 keer dan, want je wilt me niet horenquote:[..]
Dat is toch ook zo, je zegt zelfs zelf dat je met huur achterloopt t.o.v. koop, o.a. vanwege fiscale elementen, in het buitenland ziet de woningmarkt er niet zo uit als in Nederland hoor, eigen woning bezit loopt hier ver voor op overige landen in de wereld, maar wij zien het niet bezitten van een eigen woning als een groot onrecht, terwijl de EU zwaaaaar kritisch is op onze woningmarkt.
Nu vind ik de EU niet zo boeiend verder, die moeten zich maar gaan focussen op gemeenschappelijke zaken, niet dit soort dingen. Maar toch.
we blijven om hetzelfde punt heencirkelen.quote:[..]
Minder aanbod om te huren = hogere huurprijzen, iedereen die niet kan kopen heeft nog minder keuze.
Dat gooit Hugo nu dicht met een maximale huurprijs, maar je ziet het effect al die pandjes worden verkocht. Wat nou als je geen geld opzij hebt gezet en mogelijkheden hebt om te kopen? Volgens mij zit je juist dan met de gebakken peren.
zie hierboven. keer 10.quote:[..]
Je praat over "wegkapen" maar ze voorzien gewoon in een behoefte van de markt.
En uiteraard, met overwaarde heb je een stap voor, defacto is dat een herverdeling geweest van zij die geld uitlenen naar zij die geld lenen.
dat is zo;'n dom argument "wijs meer gebieden aan"quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Knijp alle fiscale voordeeltjes weg, zorg ervoor dat grondprijzen zakken door meer gebieden aan te wijzen, hou immigratie eens een keer tegen etc etc, maar verwacht maar heel traag effecten want zo makkelijk is het niet.
Hugo liet goed zien niet te weten waar die het over had met zijn 1 miljoen woningen tm 2030.
marktwerking werkt als we een eerlijke markt hebben. in de huidige markt hebben we een aantal groepen met een dermate grote voorsprong, o.a. de boomers die al vanaf de jaren 80 profiteren van woningne die 17 keer over de kop zijn gegaan, van grote verhuurders etc. etc. die een dermate grote voorsprong hebben dat iedere vorm van marktwerking onmogelijk wordt gemaakt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 16:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alle actoren maken beslissingen gegeven de realiteit, in zijn of haar belang. Als dat niet in evenwicht zou zijn zou er geen balans zijn tussen huur en verhuur bijv. Voor zover het niet in balans is stelt die onbalans echt niet zoveel voor.
Daar waar het wel misloopt is onvoldoende vergunningen. Maar dat is de overheid zelf.
Zo werkt het dus niet; de markt is de projectontwikkelaar vs. gemeente. De grondbezitter en de projectontwikkelaar willen zoveel mogelijk poen uit hun investering; de gemeente zoveel mogelijk sociale huur/koop voor hun inwoners. Dat haal je niet met uitsluitend 100 starterswoningen. Ik heb nog nooit gehoord/gezien dat 100 starters zeggen: "kom, we gaan eens 100 sociale huur- & koopwoningen laten bouwen; op die locatie en naar onze maatstaven en eisen".quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:24 schreef freak1 het volgende:
mijn punt was, als er in een nieuwbouw project 100 woningen te koop komen voor starters, gebouwd volgens de wensen van starters en ook meer dan genoeg starters om de boel te kopen, we prima aan marktwerking doen. de markt vraagt, de markt krijgt.
Hoe verklaar je dan dat op Funda, er 7x zoveel woningen te koop staan t.o.v. te huur?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:24 schreef freak1 het volgende:
als je geen mogelijkheid hebt om te kopen kun je huren. en als je dat niet kan omdat die woningen er niet zijn, veranderd er niets aan mijn statement.
zie hierboven want ik blijf mezelf niet herhalen.
[..]
zie hierboven. keer 10.
ze voorzien niet in een behoefte in de markt, ze creeren zelf de schaarste en daarmee de behoefte.
hier is het in teletubbie taal
jan wil een huis kopen
het huis staat te koop voor 100.000 euro
het huis is getaxeerd op 100.000 euro
pandjesbaas harrie zegt ik geef 140.000 euro
jan huilt. jan heeft geen 140.000 euro en kan dat ook niet lenen.
pandjesbaas harrie lijkt wel gek. hij bied 40.000 euro teveel
geen probleem lacht pandjesbaas harrie. jan betaald gewoon wat extra huur dan verdien ik het wel terug
Jan huurt het huis van Harrie. want hij heeft geen keus meer, er zijn geen andere woningen in zijn segment te koop. allemaal snel gekocht door Harrie.
Dan is het alternatief:quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:27 schreef freak1 het volgende:
dat is zo;'n dom argument "wijs meer gebieden aan"
dat kan gewoon niet.
bijvoorbeeld omdat (en ik zou het fijn vinden als je de punten ook adresseert dan)
-je dan grond aan gaat wijzen waar niet de voorzieningen zijn waar mensen willen worden zie o.a. de provincie vs de randstad)
-meer bouwen = meer gemeenschappelijke voorzieningen. meer politie, ziekenhuis, school etc. etc. door de spreiding. er is nu al een tekort in al die sectoren
-de gehele infrastructuur is overbelast . meer bouwen = meer overbelasting. verkeer, water, electra, gas..
even met het toverstafje zwaaien en aanwijzen dat ze naast de a2 bij breukelen een wijk van 50.000 woningen mogen neerzetten lost niets op..
eindelijk. in alle domme posts die je hebt weten te maken, eindelijk een intelligente opmerking. ja, dat is niet eens een alternatief, dat is echt de enige oplossing voor Nederland. we zitten vol. we zijn klaar.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is het alternatief:
1) Geboortebeperking
en:
2) Immigratiestop
wat lul je?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet; de markt is de projectontwikkelaar vs. gemeente. De grondbezitter en de projectontwikkelaar willen zoveel mogelijk poen uit hun investering; de gemeente zoveel mogelijk sociale huur/koop voor hun inwoners. Dat haal je niet met uitsluitend 100 starterswoningen. Ik heb nog nooit gehoord/gezien dat 100 starters zeggen: "kom, we gaan eens 100 sociale huur- & koopwoningen laten bouwen; op die locatie en naar onze maatstaven en eisen".
Het is vrijwel altijd de gemeente die de plannen goedkeurt en dat gebeurt pas als een bepaald deel van de woningen "in het sociale segment" wordt opgeleverd; huur dan wel koop. Zeer tegen de zin van de grondeigenaar/projectontwikkelaar. De uitkomst is dan dat de grond duur wordt verkocht t.b.v. de vrije sector-woningen zodat geld voor de goedkope sociale woningen wordt ingezet.
Geen enkele commerciele projectontwikkelaar gaat op z'n bouwgrond, 100% sociale woningen neerzetten.
simpel. zie voorbeeld hierboven. harrie kan niet kopen hierdoor maar wel huren. dus moet hij huren. dus vliegen de huurhuizen de deur uit.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat op Funda, er 7x zoveel woningen te koop staan t.o.v. te huur?
Huren is - zeker op lange termijn - duurder dan kopen, dus jouw logica klopt niet.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 21:59 schreef freak1 het volgende:
[..]
simpel. zie voorbeeld hierboven. harrie kan niet kopen hierdoor maar wel huren. dus moet hij huren. dus vliegen de huurhuizen de deur uit.
stom he, logica?
Je zei niet 'in evenwicht', je zei 'efficient'. Niets efficients aan buitenlandse beleggers spekken ten koste van mensen die toch al financieel krap zitten. Ja, efficiënt voor die individuele belegger ja, en dat is ook het belang dat jij hier loopt te verdedigen. Het belang van de samenleving als geheel en op de lange termijn is daaraan ondergeschikt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 16:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alle actoren maken beslissingen gegeven de realiteit, in zijn of haar belang. Als dat niet in evenwicht zou zijn zou er geen balans zijn tussen huur en verhuur bijv. Voor zover het niet in balans is stelt die onbalans echt niet zoveel voor.
Daar waar het wel misloopt is onvoldoende vergunningen. Maar dat is de overheid zelf.
Het grootste fiscale voordeel hebben veel jong huizenbezitters al gehad met de jubeltonnen die de huizen prijzen opdreven.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Knijp alle fiscale voordeeltjes weg, zorg ervoor dat grondprijzen zakken door meer gebieden aan te wijzen, hou immigratie eens een keer tegen etc etc, maar verwacht maar heel traag effecten want zo makkelijk is het niet.
Door die jubelton, hoefden ze minder te lenen; dus minder HRA. Dus eigenlijk een fiscaal nadeel, t.o.v. diegenen die dat niet ontvingen en meer HRA claimden.....quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 10:04 schreef Basp1 het volgende:
Het grootste fiscale voordeel hebben veel jong huizenbezitters al gehad met de jubeltonnen die de huizen prijzen opdreven.
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 10:04 schreef Basp1 het volgende:
en omdat we minimale erfbelasting hebben ....
Zelden zo'n oneerlijke post gezien...quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 10:56 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Erfbelasting, N.B. oplopend tot 40%!!, wordt geheven nadat er al inkomstenbelasting en box 3 belasting over het spaargeld is betaald.
Dus de staat is per jubelton 40.000 euro erf belasting misgelopen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 10:56 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Erfbelasting, N.B. oplopend tot 40%!!, wordt geheven nadat er al inkomstenbelasting en box 3 belasting over het spaargeld is betaald.
Liberaal is dat je zelf mag uitmaken wat je met je zuurverdiende centjes en opgespaarde poen mag doen. Gelukkig hebben mijn ouders "alles met de warme hand geschonken".quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:36 schreef Sephael het volgende:
[..]
Zelden zo'n oneerlijke post gezien...
Erfbelasting is alleen 40% voor 'overige erfgenamen', dus als je een erfenis krijgt van de buurman ofzo, en alleen boven anderhalve ton. Voor partner of kinderen is het maar 10%, en pas boven anderhalve ton 20%.
De erfgenaam heeft nog helemaal geen belasting betaald over dat geld. Dat de erflater, en diens werkgever daarvoor, en diens klant daarvoor, en diens werkgever daar weer voor er allemaal al belasting over hebben betaald doet totaal niet ter zake. Of zeg je tegen de belastingdienst ook dat ze je bruto salaris met rust moeten laten omdat je werkgever er al belasting over betaald heeft?
Erfbelasting mag flink omhoog. Zeer liberaal idee (iedereen moet zijn geld eerlijk verdienen) en ook voor de socialisten onder ons prima (gaat ongelijkheid tegen).
Mooi idee! Kunnen ze weer wat miljarden naar Shell en ASML gooien!quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:36 schreef Sephael het volgende:
[..]
Zelden zo'n oneerlijke post gezien...
Erfbelasting is alleen 40% voor 'overige erfgenamen', dus als je een erfenis krijgt van de buurman ofzo, en alleen boven anderhalve ton. Voor partner of kinderen is het maar 10%, en pas boven anderhalve ton 20%.
De erfgenaam heeft nog helemaal geen belasting betaald over dat geld. Dat de erflater, en diens werkgever daarvoor, en diens klant daarvoor, en diens werkgever daar weer voor er allemaal al belasting over hebben betaald doet totaal niet ter zake. Of zeg je tegen de belastingdienst ook dat ze je bruto salaris met rust moeten laten omdat je werkgever er al belasting over betaald heeft?
Erfbelasting mag flink omhoog. Zeer liberaal idee (iedereen moet zijn geld eerlijk verdienen) en ook voor de socialisten onder ons prima (gaat ongelijkheid tegen).
Zuurverdiend ja, die erfenissen en schenkingenquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Liberaal is dat je zelf mag uitmaken wat je met je zuurverdiende centjes en opgespaarde poen mag doen. Gelukkig hebben mijn ouders "alles met de warme hand geschonken".
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:49 schreef Sephael het volgende:
Wel netjes schenkbelasting over betaald neem ik aan?
En dat dan trots verkondigenquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:51 schreef blomke het volgende:
[..]nooit van gehoord..
gewoon contant geschoven.
Liberaal is ook dat iedereen op zijn eigen merites beoordeeld wordt. Als je de ene persoon miljoenen geeft en de ander niks wordt dat lastig.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Liberaal is dat je zelf mag uitmaken wat je met je zuurverdiende centjes en opgespaarde poen mag doen. Gelukkig hebben mijn ouders "alles met de warme hand geschonken".
Efficiënte markthypothese houdt in dat alles geprijsd is zoals het zou moeten zijn, er is dan geen Alpha aanwezig (rendementen zonder risico te lopen).quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 09:42 schreef Sephael het volgende:
[..]
Je zei niet 'in evenwicht', je zei 'efficient'. Niets efficients aan buitenlandse beleggers spekken ten koste van mensen die toch al financieel krap zitten. Ja, efficiënt voor die individuele belegger ja, en dat is ook het belang dat jij hier loopt te verdedigen. Het belang van de samenleving als geheel en op de lange termijn is daaraan ondergeschikt.
Theoretisch geneuzel. In de praktijk kennen we een woningtekort, zelfs al zou de overheid zich nergens mee bemoeien. Grond en personeel zijn schaars, dat los je niet op met onbeperkt vergunningen verlenen. Dat tekort betekent dat men zó graag een huis wil dat men bereid is flink teveel te betalen. Het is niet zo dat je denkt ach, eigenlijk veel te duur dus laat maar zitten die woning, ik ga wel onder de brug liggen. Verhuurders zijn niet gek, die vragen dus de hoofdprijs, want er is altijd wel iemand die zich gedwongen voelt het te betalen. En daar zit het probleem van je geliefde markt. Iemand die toch al veel heeft kan het zich veroorloven om nog meer op te kopen en tegen een veel te hoge prijs te verhuren. Resultaat: geld van de gemiddelde persoon vloeit naar de toch al rijken. En dat zien we overal waar we marktwerking zijn gang laten gaan. Prijzen stijgen en kwaliteit daalt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 14:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Efficiënte markthypothese houdt in dat alles geprijsd is zoals het zou moeten zijn, er is dan geen Alpha aanwezig (rendementen zonder risico te lopen).
Als jij huizen kan verhuren en je neemt daarmee weinig risico maar wel hoog rendement, terwijl dat elders in de markt niet zo zou zijn. Dan heb je een inefficiënte markt cf de definitie binnen Finance.
Niet in evenwicht is een beetje hetzelfde idee. Ik bedoel dat synoniem. Tekort aanbod van huren impliceert te hoge winsten aldaar gegeven de investering.
Je kunt verhuur wel onaantrekkelijk maken maar iedereen die wilt huren die heeft daar last van. Vervolgens weer klagen dat huren zoveel onaantrekkelijker is dan koop, dat is dan zelf gecreëerd.
Tjah ach, background.quote:
Grond is niet echt schaars, zoveel weiland, boeren willen dat echt wel kwijt voor 100 per vierkante meter.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:33 schreef Sephael het volgende:
In de praktijk kennen we een woningtekort, zelfs al zou de overheid zich nergens mee bemoeien. Grond en personeel zijn schaars
Het stukje grond wel, personeel kan je waarschijnlijk ook wel invliegen links of rechtsom...quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:33 schreef Sephael het volgende:
dat los je niet op met onbeperkt vergunningen verlenen.
Neuh, maar allicht wonen we iets kleiner, hoewel dat per m2 meevalt in Nederland (maar dat komt allicht meer omdat we relatief weinig personen per huishouden hebben in Nederland).quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:33 schreef Sephael het volgende:
Het is niet zo dat je denkt ach, eigenlijk veel te duur dus laat maar zitten die woning, ik ga wel onder de brug liggen.
Als huur zoveel oplevert dan koop je toch woningen over die zelfbewoond zijn, zegmaar, qua rendement ga je geen absurde rendementen halen, dat zit reeds in de prijs van de woning zelf.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:33 schreef Sephael het volgende:
Verhuurders zijn niet gek, die vragen dus de hoofdprijs, want er is altijd wel iemand die zich gedwongen voelt het te betalen.
De prijs ís al hoog, het rendement dat eruit komt is "marktconform" zo chill is het echt niet om woningen te verhuren t.o.v. aankoop van aandelen, dat laatste is echt zoveel prettiger, als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 15:33 schreef Sephael het volgende:
En daar zit het probleem van je geliefde markt. Iemand die toch al veel heeft kan het zich veroorloven om nog meer op te kopen en tegen een veel te hoge prijs te verhuren. Resultaat: geld van de gemiddelde persoon vloeit naar de toch al rijken. En dat zien we overal waar we marktwerking zijn gang laten gaan. Prijzen stijgen en kwaliteit daalt.
Je vergeet bij dat rendement de waardestijging van een pand mee te nemen. Dan is het wel degelijk zeer chill, en in ieder geval buiten proportie.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah ach, background.
[..]
Grond is niet echt schaars, zoveel weiland, boeren willen dat echt wel kwijt voor 100 per vierkante meter.
[..]
Het stukje grond wel, personeel kan je waarschijnlijk ook wel invliegen links of rechtsom...
[..]
Neuh, maar allicht wonen we iets kleiner, hoewel dat per m2 meevalt in Nederland (maar dat komt allicht meer omdat we relatief weinig personen per huishouden hebben in Nederland).
[..]
Als huur zoveel oplevert dan koop je toch woningen over die zelfbewoond zijn, zegmaar, qua rendement ga je geen absurde rendementen halen, dat zit reeds in de prijs van de woning zelf.
[..]
De prijs ís al hoog, het rendement dat eruit komt is "marktconform" zo chill is het echt niet om woningen te verhuren t.o.v. aankoop van aandelen, dat laatste is echt zoveel prettiger, als je het mij vraagt.
Maak het minder aantrekkelijk en de verhuur markt loopt leeg en de kloof tussen huur een koop wordt nog groter.
Men grijpt die kloof gek genoeg aan om mensen nog meer richting eigen woning bezit te stimuleren, terwijl juist datgeen is dat die kloof veroorzaakt.
Harrie betaalt dus 40k meer dan de marktwaarde (in onverhuurde staat!), moet vervolgens al een verlies van een additionele 40k nemen omdat het pand in verhuurde staat komt en je een huurder in Nederland er nooit meer uitkrijgt, verdient die 40 en die 40 die hij teveel lapt terug, vindt ook een financierder die 233% van de verhuurde staat wil financieren of doet dat met (nog duurder) eigen vermogen en maakt vervolgens ook nog eens "absurde" (dat is in ieder geval het beeld op links) rendement. Dat is dan een hele knappe Harrie of een hele vreemde markt waarin dat kan. En ra ra, wat is de reden dat dat (in veel minder gechargeerde bedragen) kan, ofwel waarom een verhuurder bereid is om een huurder 1500 euro te laten betalen voor een woning en een hypotheeknemer niet bereid is om een huizenkoper voor datzelfde huis 1500 euro te laten betalen?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:24 schreef freak1 het volgende:
hier is het in teletubbie taal
jan wil een huis kopen
het huis staat te koop voor 100.000 euro
het huis is getaxeerd op 100.000 euro
pandjesbaas harrie zegt ik geef 140.000 euro
jan huilt. jan heeft geen 140.000 euro en kan dat ook niet lenen.
pandjesbaas harrie lijkt wel gek. hij bied 40.000 euro teveel
geen probleem lacht pandjesbaas harrie. jan betaald gewoon wat extra huur dan verdien ik het wel terug
Jan huurt het huis van Harrie. want hij heeft geen keus meer, er zijn geen andere woningen in zijn segment te koop. allemaal snel gekocht door Harrie.
Met het verschil dat als je geen zin hebt om je in de kaasmarkt te begeven je dat niet hoeft te doen. Dan doe je rookworst of vegetarische kipstuckjes.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:24 schreef freak1 het volgende:
uiteraard mag je 50 panden in je bezit hebben. wel 1000! zal mij roesten. waarom vrijheid van de kaasmarkt en niet van de woningmarkt?
Doe toch niet zo gruwelijk hypocriet.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:53 schreef Sephael het volgende:
[..]
En dat dan trots verkondigenChapeau man, wees er gelukkig mee.
Ik kom zelf uit de energiesector, je wilt niet weten hoe daar vroeger met het geld werd gesmeten dankzij de "door de overheid vastgestelde vaste kWh-prijs voor iedereen" .quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:45 schreef Sephael het volgende:
Ik neem aan dat ik je niet hoef te wijzen op de uitwassen van de vrije markt of op het falen van marktwerking in essentiële sectoren zoals zorg, onderwijs en energie. En kom alsjeblieft niet aan met dat die sectoren alsnog te veel gereguleerd zijn om de markt zijn werk te laten doen...
Dat is het overheidsbeleid, dat grenzen aan je max. hypotheekbedrag stelt. Terwijl je met hypotheek goedkoper uit zou zijn.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:08 schreef nostra het volgende:
En ra ra, wat is de reden dat dat (in veel minder gechargeerde bedragen) kan, ofwel waarom een verhuurder bereid is om een huurder 1500 euro te laten betalen voor een woning en een hypotheeknemer niet bereid is om een huizenkoper voor datzelfde huis 1500 euro te laten betalen?
Exact - en risicobereidheid bij banken.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is het overheidsbeleid, dat grenzen aan je max. hypotheekbedrag stelt. Terwijl je met hypotheek goedkoper uit zou zijn.
Trek het door naar de auto: stel de overheid zou het niet goed vinden dat ik in een dure Toyota zou rijden (zoals nu), omdat ik beter een auto kan huren; een mini bij "MyWheels" bijv. De wereld zou te klein zijn.
Het is helemaal niet logisch dat de waarde zou moeten blijven stijgen. Tenzij locatie locatie locatie.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:45 schreef Sephael het volgende:
[..]
Je vergeet bij dat rendement de waardestijging van een pand mee te nemen. Dan is het wel degelijk zeer chill, en in ieder geval buiten proportie.
Die efficiënte markthypothese veronderstelt wel dat er oneindig aanbieders zijn, bij wijze van. En dat je naar een andere aanbieder kan als de prijs of kwaliteit je als koper niet aanstaat. Dat werkt prima als je pennen verkoopt, of schuttingen, of taart. Dat werkt echter niet als er beperkt aanbieders zijn, of let op, als het om een levensbehoefte gaat waarbij je niet de luxe hebt om te weigeren als de prijs te hoog is. Ik neem aan dat ik je niet hoef te wijzen op de uitwassen van de vrije markt of op het falen van marktwerking in essentiële sectoren zoals zorg, onderwijs en energie. En kom alsjeblieft niet aan met dat die sectoren alsnog te veel gereguleerd zijn om de markt zijn werk te laten doen...
Fijn dat je ook wat bijdraagt aan de samenleving zeg. Bah. Liever kwijt dan rijk dit soort types.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 19:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Doe toch niet zo gruwelijk hypocriet.
Als er hier een isolatiebedrijf over de vloer komt, is het eerste wat ze vragen: "met of zonder factuur". Idem de garage voor een onderhoudsbeurtje.
Sterker nog: voor een nieuwe kroon kan ik contant bij de tandarts betalen. Allemaal dankzij de giften van mijn ouders. Mijn zwager is fysiotherapeut/maat: die hele groepspraktijk draait op zwart geld.
Je wilt niet weten wat ik bijdraag. Dankzij mij gaat het licht aan. Bij uitkeringstrekkers, luie kadavers en lapzwanzen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 22:31 schreef Sephael het volgende:
[..]
Fijn dat je ook wat bijdraagt aan de samenleving zeg. Bah. Liever kwijt dan rijk dit soort types.
Goed inhoudelijk ingegaan op het punt... Ik zie verschillende mensen prima argumenten maken en jij blijft eigenlijk dezelfde punten herhalen zonder ergens op in te gaan. Eindeloze discussie dit.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is helemaal niet logisch dat de waarde zou moeten blijven stijgen. Tenzij locatie locatie locatie.
Danwel inflatie inflatie inflatie. Maar dat is overal.
Het gaat meer om rendement en risico. Die moeten in verhouding met elkaar staan.
Niemand heeft hier echt marktmacht daar zijn de spelers veel te klein voor
Waar zou ik niet op ingaan? Jouw comment zit vol met foutieve dogma's, die stip ik aan, maar blijkbaar komt het niet door.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 22:32 schreef Sephael het volgende:
[..]
Goed inhoudelijk ingegaan op het punt... Ik zie verschillende mensen prima argumenten maken en jij blijft eigenlijk dezelfde punten herhalen zonder ergens op in te gaan. Eindeloze discussie dit.
Dit is als je een hypotheek neemt, die pandjesbazen kopen gewoon een huis met wat flappen geld van hun zelfquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:14 schreef WheatWaffles het volgende:
Ik heb gezien dat bij verkoop van een woning eisen kunnen worden gesteld. Dat je bijv. niet mag kopen om te speculeren cq doorverkopen binnen een jaar enkelt voor de winst. En dat je er zelf gaat wonen minimaal 5 jaar. Waarom gebeurt dit niet meer. Dit zou toch helpen tegen de pandjesbazen?
ja gewoon 1 woning per sofiinummer(degene met het sofinummer moet er ook zelf wonen voor minimaal 10jr)gewoon ontmoedigen,de algehele situatie in het land is er niet naar om tig stuks woningen te bezitten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:14 schreef WheatWaffles het volgende:
Wordt de kloof met huren nog groter!quote:Op zondag 11 augustus 2024 05:53 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ja gewoon 1 woning per sofiinummer(degene met het sofinummer moet er ook zelf wonen voor minimaal 10jr)gewoon ontmoedigen,de algehele situatie in het land is er niet naar om tig stuks woningen te bezitten.
dat is, zonder de prijzen te kennen, gewoon niet waar.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Huren is - zeker op lange termijn - duurder dan kopen, dus jouw logica klopt niet.
je kunt niet meer vertrouwen op marktfactoren als de markt niet meer in balans is. en een markt die zich niet kan herstellen in verband met een onevenwicht en een gebrek aan aanbod.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 00:12 schreef ludovico het volgende:
Jouw definitie van marktwerking is aangepast aan wat jij eerlijke kansen vindt voor verschillende individuen, ipv dat de prijs wordt bepaalt door marktactoren en de hoogste bieder wint.
Je moet wel absurd veel panden kopen in een klein gebied zou je marktmacht willen kunnen uitoefenen. Dat gaat praktisch niet tenzij je blackrock ofzo heet.
lul niet zo uit je ivoren toren.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 19:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Doe toch niet zo gruwelijk hypocriet.
Als er hier een isolatiebedrijf over de vloer komt, is het eerste wat ze vragen: "met of zonder factuur". Idem de garage voor een onderhoudsbeurtje.
Sterker nog: voor een nieuwe kroon kan ik contant bij de tandarts betalen. Allemaal dankzij de giften van mijn ouders. Mijn zwager is fysiotherapeut/maat: die hele groepspraktijk draait op zwart geld.
en laten we vooral niet alle technologische vooruitgang en automatiseren opnoemen want dat is slecht voor je punt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 19:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit de energiesector, je wilt niet weten hoe daar vroeger met het geld werd gesmeten dankzij de "door de overheid vastgestelde vaste kWh-prijs voor iedereen" .
Ik werk op een locatie waar vroeger 1000 man rondliepen, elkaar bezig te houden. Nu staan er 92 op de loonlijst en wordt er meer MWh's geproduceerd dan vroeger. En zelfs bij die 92 vraag ik me van een aantal af wat ze uitvoeren.
Liberalisatie is nog maar aan het begin in de zorgsector.
mijn post was gechargeerd ter uitleg aan iemand die het echt niet wil begrijpen, maar toch een aantal punten;quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 17:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Harrie betaalt dus 40k meer dan de marktwaarde (in onverhuurde staat!), moet vervolgens al een verlies van een additionele 40k nemen omdat het pand in verhuurde staat komt en je een huurder in Nederland er nooit meer uitkrijgt, verdient die 40 en die 40 die hij teveel lapt terug, vindt ook een financierder die 233% van de verhuurde staat wil financieren of doet dat met (nog duurder) eigen vermogen en maakt vervolgens ook nog eens "absurde" (dat is in ieder geval het beeld op links) rendement. Dat is dan een hele knappe Harrie of een hele vreemde markt waarin dat kan. En ra ra, wat is de reden dat dat (in veel minder gechargeerde bedragen) kan, ofwel waarom een verhuurder bereid is om een huurder 1500 euro te laten betalen voor een woning en een hypotheeknemer niet bereid is om een huizenkoper voor datzelfde huis 1500 euro te laten betalen?
tekenend voor je positie in je ivoren toren. dankzij Blomke draait Nederland. prijs onze Blomke!quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 22:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Je wilt niet weten wat ik bijdraag. Dankzij mij gaat het licht aan. Bij uitkeringstrekkers, luie kadavers en lapzwanzen.
Btw wat is jouw bijdrage aan de samenleving?
Onzin, 20 - 25 geleden kon je ongelimiteerd hypotheek op je koopwoning zetten; tot 125% aan toe. Met maandlasten hoger dan huren. Domweg vanwege de hypotheekadviseur.quote:Op zondag 11 augustus 2024 10:05 schreef freak1 het volgende:
-en ja, puur omdat je in aanmerking komt voor een woning van 1200 euro huur, betekend niet dat je een hypotheek kan nemen met een bruto kostenpost vna 1200 euro. dat is al decennia zo en een van de punten waar zoveel starters gek van worden.
Ik houd m'n hand niet op bij mijn ouders. Ik heb een goede opleiding meegekregen, waardoor ik het gribusniveaubuurt ben ontstegen. Plus hard werken.quote:Op zondag 11 augustus 2024 10:07 schreef freak1 het volgende:
en concreet heb je nog niets gezegd wat je eigenlijk toevoegd behalve achterhaalde gedachte over sociale huur., je hand ophouden bij je ouders, belastingontduiking e.d.
Je raaskalt.quote:Op zondag 11 augustus 2024 10:05 schreef freak1 het volgende:
mijn post was gechargeerd ter uitleg aan iemand die het echt niet wil begrijpen, maar toch een aantal punten;
-de verhuurder hoeft er ook niet uit, slechts zijn maandelijkse bedrag te betalen. en op een gegeven moment gaat die wel dood. dus het probleem lost zichzelf op. de waarde van het pand boeit niet, dat is "dood geld" tot de verhuurder wil verkoper. en dan krijgt hij het wel verkocht. maar zelfs die additionele 40K erlies zou dan simpelweg ingeboekt worden als te verhalen in de huur. dus dit boeit niet zoveel.
PEN Velsen?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 19:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit de energiesector, je wilt niet weten hoe daar vroeger met het geld werd gesmeten dankzij de "door de overheid vastgestelde vaste kWh-prijs voor iedereen" .
Ik werk op een locatie waar vroeger 1000 man rondliepen, elkaar bezig te houden. Nu staan er 92 op de loonlijst en wordt er meer MWh's geproduceerd dan vroeger. En zelfs bij die 92 vraag ik me van een aantal af wat ze uitvoeren.
Liberalisatie is nog maar aan het begin in de zorgsector.
Nee hoor, dat komt door de operators en onderhoudsploegen. Jij draagt daar weinig aan bij. Hooguit processoptimalisaties. Maar dat zorgt niet voor het licht aan of uit.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 22:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Je wilt niet weten wat ik bijdraag. Dankzij mij gaat het licht aan. Bij uitkeringstrekkers, luie kadavers en lapzwanzen.
Btw wat is jouw bijdrage aan de samenleving?
Zoiets ja. Maar dan op een andere locatie en een andere brandstof. Overigens, PEN is in 1996 gefuseerd met vier andere energiebedrijven in Noord-Holland tot Energie Noord-West, dat later opging in NUONquote:
Hoe zit het dan met de huizenmarkt?quote:Op zondag 11 augustus 2024 11:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zolang de overheid een monopolie heeft is de marktwerking verstoord
onderbouwing?quote:
Ik begrijp je vraag nietquote:Op zondag 11 augustus 2024 11:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de huizenmarkt?
wut?quote:Op zondag 11 augustus 2024 10:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Onzin, 20 - 25 geleden kon je ongelimiteerd hypotheek op je koopwoning zetten; tot 125% aan toe. Met maandlasten hoger dan huren. Domweg vanwege de hypotheekadviseur.
Het is (weer) het overheidsingrijpen, waardoor de zaken die te ver doorgeschoten waren (overfinanciering i.c.m. aflossingsvrij & HRA) waardoor we de andere kant te ver doorschieten: wel hoge huren, maar een hypotheek met lagere maandlasten t.o.v. huren, kan weer niet.
Heeft de overheid monopolie op de huizenmarkt, met de huidige verstoorde marktwerking als gevolg ??quote:
mooi dat dat harde werken als nagedachte nog even opgemerkt wordt in je opmerking. zo kom je ook over.quote:Op zondag 11 augustus 2024 10:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik houd m'n hand niet op bij mijn ouders. Ik heb een goede opleiding meegekregen, waardoor ik het gribusniveaubuurt ben ontstegen. Plus hard werken.
daar zijn wij het geheel over eens.quote:Op zondag 11 augustus 2024 11:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zolang de overheid een monopolie heeft is de marktwerking verstoord
Het was geen "makkelijke" tijd, daar kan jij niet over oordelen aangezien je mijn omgeving en mijn tijd niet hebt meegemaakt of kent. Evenmin de opleiding die ik heb gedaan.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:02 schreef freak1 het volgende:
ik vraag je enkel te erkennen dat je in een tijd bent opgegroeid waarin het allemaal wel erg makkelijk was en je ook nog even flink wat geld al belastingontwijkend hebt meegekregen.
Dat is niet al decennia lang. 20 - 25 jaar geleden was overfinanciering tegen hoge rente en idem hypotheeklasten, heel gewoon onder het mom: "de huizenprijzen blijven stijgen". Dat die stijging een gevolg was van die overfinanciering plus HRA subsidie, is het (selffulfilling) effect geweest..quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:01 schreef freak1 het volgende:
dat is mijn hele punt. al decennia lang zijn de eisen omtrent huurwoningen en koopwoningen dusdanig dat huurders die wel voldoen aan alle eisen voor huur niet voldoen aan de eisen voor koop.
Precies wat ik zeg. Dankzij het negatieve effect van overheidsingrijpen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:01 schreef freak1 het volgende:
dus de mensen die wel een huis kunnen huren, kunnen datzelfde huis, met vergelijkbare of lagere maandlasten niet kopen.
Vast geen Nederlandse taal ....quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:02 schreef freak1 het volgende:
[..]
mooi dat dat harde werken als nagedachte nog even opgemerkt wordt in je opmerking. zo kom je ook over.
die goede opleiding is ook een voorrecht. ik heb hem ook gehad ....
op de man spelen is een van de indicatoren van iemand die het argument niet meer met logica kan winnen.quote:
waar zit je leesbegrip?quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is niet al decennia lang. 20 - 25 jaar geleden was overfinanciering tegen hoge rente en idem hypotheeklasten, heel gewoon onder het mom: "de huizenprijzen blijven stijgen". Dat die stijging een gevolg was van die overfinanciering plus HRA subsidie, is het (selffulfilling) effect geweest..
of een gebrek daaraan maargoed.quote:[..]
Precies wat ik zeg. Dankzij het negatieve effect van overheidsingrijpen.
natuurlijk kan ik daar wel over oordelen. net zoals jij oordeelt over dat alle sociale huurders parasieten zijn, zuipen roken en niet met geld om kunnen gaan. ook al heb jij die omgeving en tijd niet meegemaakt, jouw mening = feit.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Het was geen "makkelijke" tijd, daar kan jij niet over oordelen aangezien je mijn omgeving en mijn tijd niet hebt meegemaakt of kent. Evenmin de opleiding die ik heb gedaan.
Van belastingontwijking in die tijd, was al helemaal geen sprake; ik had een studiebeurs.
dit is geen belastingfraude cq belastingontwijking?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:41 schreef blomke het volgende:
Gelukkig hebben mijn ouders "alles met de warme hand geschonken".
simpel, voer de woonplicht weer in (op den duur).quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef SpecialK het volgende:
kopen om te wonen zou beloond moeten worden. kopen om te speculeren bestraft. en al helemaal als het vanuit het buitenland is.. dubbele straf.
tja. in essentie hoef je kopen om te wonen ook niet te belonen. maar het moet mogelijk gemaakt worden. speculeren met eerste levensbehoeftes is discutabel. zo kunnen we ook wat bomen opzetten over o.a. de farmaceutische industrie en insuline..quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef SpecialK het volgende:
kopen om te wonen zou beloond moeten worden. kopen om te speculeren bestraft. en al helemaal als het vanuit het buitenland is.. dubbele straf.
En nu Vattenfall heet. Ja, dat weet ik uiteraard ook wel.quote:Op zondag 11 augustus 2024 11:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets ja. Maar dan op een andere locatie en een andere brandstof. Overigens, PEN is in 1996 gefuseerd met vier andere energiebedrijven in Noord-Holland tot Energie Noord-West, dat later opging in NUON
De overheid heeft een monopolie op bouwrijp verklaren, daarmee een begrenzing op hoeveel huizen er gebouwd worden, en dat verstoort de huizenmarktquote:Op zondag 11 augustus 2024 12:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Heeft de overheid monopolie op de huizenmarkt, met de huidige verstoorde marktwerking als gevolg ??
Mijn ouders komen uit die tijd, dus oordelen kan vrij makkelijk over die tijd.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Het was geen "makkelijke" tijd, daar kan jij niet over oordelen aangezien je mijn omgeving en mijn tijd niet hebt meegemaakt of kent. Evenmin de opleiding die ik heb gedaan.
Van belastingontwijking in die tijd, was al helemaal geen sprake; ik had een studiebeurs.
Het probleem is niet het te weinig bouwen, maar het verkopen van sociale huurwoningen en het binnen laten van 1 miljoen arbeidsmigranten, want de economie moet en zal groeien. Dat een samenleving meer is dan een economie doet er nog steeds niet toe, helaas.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 12:56 schreef ludovico het volgende:
Opvolgend van een voorgaande discussie, heerst er nogal het idee dat iedereen recht heeft op een koopwoning.
Enkelen die 50 panden in bezit zouden hebben zou asociaal zijn, zij weten met hun grote vermogen woningen op te kopen en die zouden dan duur gehuurd moeten worden.
Mijn insziens is er sprake van marktfalen omdat er simpelweg te weinig gebouwd kan worden door een gebrek aan vergunning verlening, de aanbodzijde wordt geknepen, vervolgens geeft de staat nog een fiscale prikkel voor het bezitten van een eigen woning (vergroot de capaciteit van de portemonnee van woningzoekenden --> Hogere prijzen, idem huurtoeslag --> Hogere huren, hogere prijzen).
Anyhow, een vervolg op die discussie:
is dat raar dan?quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:01 schreef freak1 het volgende:
[..]
dus de mensen die wel een huis kunnen huren, kunnen datzelfde huis, met vergelijkbare of lagere maandlasten niet kopen.
Ik ben er in opgegroeid, het heeft mijn jeugd bepaald.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef freak1 het volgende:
natuurlijk kan ik daar wel over oordelen. net zoals jij oordeelt over dat alle sociale huurders parasieten zijn, zuipen roken en niet met geld om kunnen gaan. ook al heb jij die omgeving en tijd niet meegemaakt, jouw mening = feit.
In de jaren tachtig (zeg 1985) kostte een woning iets van 150.000 - 175.000 gulden, bij 6 - 10%. Meen de meest recente huizencijfers geven een gemiddelde van ¤490.000 bij pak-em-beet 4,2%. Factor 6 - 7 bij lange na niet de 17 die jij ongefundeerd roept.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef freak1 het volgende:
het is een feit, klip en klaar, dat sinds de jaren 80 de huizen 17 keer over de kop zijn gegaan, en de inflatie rond de 6 procent lag. daar heb ik meer dan voldoende bewijsstukken voor aangeleverd.
Je haalt ergen 6% inflatie aan (wat ik uiteraard betwijfel). Over 40 jaar geeft dat een prijsstijging van (1,06)40 = 10x. Dus zouden de prijzen een factor 10 zijn gestegen(?). Zijn huizenprijzen dus niet veel uit de pas gelopen t.o.v. het algemene prijspeil.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef freak1 het volgende:
de generatie die in de jaren 80/90 huizen kon kopen en sindsdien doorverhuizen is de generatie die het financieel zeer makkelijk had. dat is een feit meer dan voldoende beargumenteerd en tot nu toe enkel door jou met quatsch bestreden, geen enkel feit, enkel beweringen en anecdotisch bewijs.
Gewoon geld schenken is geen belastingontduiking.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef freak1 het volgende:
dit is geen belastingfraude cq belastingontwijking?
Dan moet iedere huizenkoper bestraft worden op het moment dat z'n huis sterk in waarde stijgt?quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef SpecialK het volgende:
kopen om te wonen zou beloond moeten worden. kopen om te speculeren bestraft.
Zijn je ouders in "mijn buurt" opgegroeid?quote:Op zondag 11 augustus 2024 13:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mijn ouders komen uit die tijd, dus oordelen kan vrij makkelijk over die tijd.
Dat boeit alles, want daardoor is de enorme overcreditering van huizenprijzen ontstaan, met de gevolgen zoals hoge LTV, huizen onder water en onverkoopbaar (periode 2008 - 2014?? ongeveer). De regels boeide de bank niet; mensen een hoge, aflossingsvrije hypotheek aansmeren des te meer.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:44 schreef freak1 het volgende:
wat boeit het als de bank zegt, je mag tot 125% van woningwaarde lenen als je niet eens in aanmerking komt voor de 100 procent?
Klopt. Wat gebeurt er bij a) als de huizenprijs met 20% daalt en wat gebeurt er bij b)? Fiscale faciliteiten worden sowieso niet of zeer beperkt meegenomen in je financieringsbeoordeling, want daar kan morgen een streep doorheen staan. Mensen lijken niet zo goed te begrijpen dat een lening van een half miljoen aangaan iets substantieel anders is dan een maandelijks opzegbare verplichting van anderhalve mille.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:44 schreef freak1 het volgende:
70K = genoeg voor huurwoning 1500/maand
95K = vereist voor 450K te lenen met eenzelfde netto maandlasten
Hugo is geen minister meer.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:19 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Dat een hugo de clown hier dan weer niets tegen doet of niets tegen kan doen. Dat zijn van die dingen dat ik dan denk hm.
Wat is kopen om te speculeren?quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef SpecialK het volgende:
Met de warme hand schenken is bij leven, niet met paardenkoppen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 12:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
dit is geen belastingfraude cq belastingontwijking?
De wet Wbh is slecht omdat het niets doet aan de fundamentele redenen waarom er een tekort is op de huizenmarkt. Bovendien kan er niet eens betaalbaar meer gebouwd worden voor zowel de koop als de huursector. Wbh voorziet in elk geval dat de bestaande huurwoningen onder X punten niet meer te duur worden verhuurd. Dat is goed voor de huurder, maar slecht voor de verhuurder. Maar de verhuurder was toch al niet meer voornemens om betaalbaar te gaan bouwen met het verdiende geld. Puur omdat dat bedrijfseconomisch niet uit kan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 13:49 schreef nostra het volgende:
Precies en je ziet dus nu ook gewoon exact gebeuren wat voorspeld was: de markt gaat (nog meer) op slot en de mensen die moeten huren kunnen dat nu al helemaal niet meer. Maar bon, het was Hugo's dingetje dat er doorheen geduwd moest worden - ik vermoed vooral om als legacy weg te zetten, zelfs de Raad van State heeft er tien keer voor gewaarschuwd. En de gevolgen zullen wel op de één of andere externe factor gegooid worden, want beleid met een goed doel kan nooit slecht beleid zijn.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De wet Wbh is slecht omdat het niets doet aan de fundamentele redenen waarom er een tekort is op de huizenmarkt. Bovendien kan er niet eens betaalbaar meer gebouwd worden voor zowel de koop als de huursector. Wbh voorziet in elk geval dat de bestaande huurwoningen onder X punten niet meer te duur worden verhuurd. Dat is goed voor de huurder, maar slecht voor de verhuurder. Maar de verhuurder was toch al niet meer voornemens om betaalbaar te gaan bouwen met het verdiende geld. Puur omdat dat bedrijfseconomisch niet uit kan.
quote:Iets anders: je had altijd zo'n rock song in je avater/ondertitel, iets met so good as i... Dat nummer wil ik weer opzoeken maar ik ben het vergeten![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door nostra op 11-08-2024 19:58:33 ]When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
boh wat heb jij dan veel gezopen, gesnoven gerookt en geld weggepist terwijl je een uitkering trok.quote:Op zondag 11 augustus 2024 15:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ben er in opgegroeid, het heeft mijn jeugd bepaald.
ik heb je echt alle linkjes gegeven. ik beweer helemaal niks maar quote keer op keer uit bronnen waar ik naar links. lees ze eens in plaats van telkens maar weer je mening as feit te oreren.quote:[..]
In de jaren tachtig (zeg 1985) kostte een woning iets van 150.000 - 175.000 gulden, bij 6 - 10%. Meen de meest recente huizencijfers geven een gemiddelde van ¤490.000 bij pak-em-beet 4,2%. Factor 6 - 7 bij lange na niet de 17 die jij ongefundeerd roept.
Dus ja, huizen zijn relatief duurder geworden, maar dat geldt voor energie, zorg en vervoer idem. Niks vreemds aan. Nog een punt: in die jaren '80 was de verhouding koop vs. huur iets van 40 - 60%. Nu is dat verschoven naar 60% - 40% in plm. 40 jaar. Zal ook wel z'n redenen hebben.
daar heb ik zelfs nog een plaatje van gepost. zucht.quote:[..]
Je haalt ergen 6% inflatie aan (wat ik uiteraard betwijfel). Over 40 jaar geeft dat een prijsstijging van (1,06)40 = 10x. Dus zouden de prijzen een factor 10 zijn gestegen(?). Zijn huizenprijzen dus niet veel uit de pas gelopen t.o.v. het algemene prijspeil.
"Wij"quote:Nog iets over je veronderstelde "de generatie die het financieel zeer makkelijk had":
[ afbeelding ]
Koopkracht is sinds begin jaren '80 met 60% gestegen. Wij hadden het financieel een stuk moeilijker.
Wel als je er vervolgens geen schenkbelasting over betaalt, en dat heb je eerder ook al toegegeven. Crimineel en parasitair.quote:Op zondag 11 augustus 2024 15:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Gewoon geld schenken is geen belastingontduiking.
quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies en je ziet dus nu ook gewoon exact gebeuren wat voorspeld was: de markt gaat (nog meer) op slot en de mensen die moeten huren kunnen dat nu al helemaal niet meer. Maar bon, het was Hugo's dingetje dat er doorheen geduwd moest worden - ik vermoed vooral om als legacy weg te zetten, zelfs de Raad van State heeft er tien keer voor gewaarschuwd. En de gevolgen zullen wel op de één of andere externe factor gegooid worden, want beleid met een goed doel kan nooit slecht beleid zijn.
[..]De markt gaat nog meer op slot weet ik niet, er wordt nog steeds gebouwd voor het hogere segment. Voor het midden en lagere segment werd al niet meer gebouwd, ook vóór Wbh.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bovendien is de woningmarkt een stoelendans. Je hebt (voorbeeld) 10 zoekenden, en 8 woningen. Er zullen altijd 2 zoekenden teleurgesteld worden, laat dan wmb die andere 8 maar betaalbaar huren.
Begrijp mij goed, ik ben in de basis liberaal. Maar in deze markt waar migratie de boel zodanig verkracht, moet je de huurder beschermen omdat hier het mechanisme van supply en demand niet meer kunnen functioneren. Jij gelooft dat bij een (iets) hogere maximale huur er wel gebouwd kan worden, ik geloof daar niet in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
Vuistregel: eerst de massa van A naar B begeleiden met stimuli, als de massa bij B is dan weer afbouwen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 21:59 schreef Seeburg54 het volgende:
Vanmiddag een hele discussie aangehoord over de eigen woning in box 3. Volgens de een gaat het zeker door, de ander zegt dat het niet kan. Veel mensen die hun huis afgelost hebben, of voor een groot deel hebben afgelost, zouden hierdoor in de problemen komen. Ik denk ook dat er veel tegenstand komt. Voornamelijk omdat de overheid de spelregels in feite tijdens het spel aan het veranderen is. Eerst moest je aflossen, nu is het twijfelachtig of dat een goede zet is. Hetzelfde flikken ze met zonnepanelen, je weet niet meer wat wijs is zolangzamerhand. De overheid is onbetrouwbaar tot en met.
quote:Op zondag 11 augustus 2024 22:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vuistregel: eerst de massa van A naar B begeleiden met stimuli, als de massa bij B is dan weer afbouwen.
Je hebt het gelezen op FOK.nl
Appartement kopen... Leeg proberen te laten staan of iig dan maar vullen met mensen die niet klagen over de omstandigheden. Zo min mogelijk onderhoud doen... En dan als de huizenmarkt weer in een zeepbel zit verkopen voor dikke winst.quote:Op zondag 11 augustus 2024 16:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is kopen om te speculeren?
Je aggenebes buurt? Nee. Geografisch gezien? Ik gok van wel.quote:Op zondag 11 augustus 2024 15:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Zijn je ouders in "mijn buurt" opgegroeid?
De truc wordt, u leest het hier voor het eerst en de fiscale vaktechniek roemt dat al tijden, een box 4.quote:Op zondag 11 augustus 2024 21:59 schreef Seeburg54 het volgende:
Vanmiddag een hele discussie aangehoord over de eigen woning in box 3. Volgens de een gaat het zeker door, de ander zegt dat het niet kan. Veel mensen die hun huis afgelost hebben, of voor een groot deel hebben afgelost, zouden hierdoor in de problemen komen. Ik denk ook dat er veel tegenstand komt. Voornamelijk omdat de overheid de spelregels in feite tijdens het spel aan het veranderen is. Eerst moest je aflossen, nu is het twijfelachtig of dat een goede zet is. Hetzelfde flikken ze met zonnepanelen, je weet niet meer wat wijs is zolangzamerhand. De overheid is onbetrouwbaar tot en met.
Ik gok van niet. Je wilt nog niet dood aanspoelen waar ik vandaan om.quote:
Dat klopt 100%. Fiscale regels wijzigen regelmatig, ook en vooral t.a.v. de eigen woning. Alleen al de geruchten dat het huis naar box 3 gaat is, (voor ons althans) mede een reden om geen stuiver op de hypotheek af te lossen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 21:59 schreef Seeburg54 het volgende:
"hoe durf je te oordelen over mij, jij weet niet waar ik vandaan kom"quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik gok van niet. Je wilt nog niet dood aanspoelen waar ik vandaan om.
Urk?quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets, maar dan elders.quote:
uiteraard is gewoon geld schenken niet crimineel noch is het belastingontduiken, maar voor mij is tekenend in de hele discussie datquote:Op zondag 11 augustus 2024 21:40 schreef Sephael het volgende:
[..]
Wel als je er vervolgens geen schenkbelasting over betaalt, en dat heb je eerder ook al toegegeven. Crimineel en parasitair.
Ik heb vaak genoeg mensen geholpen (als vrijwilligerswerk en bijles Wiskunde); juist in die positie heb ik al vaak gezien dat mensen "het wel makkelijk vinden" en het "van een opperwezen of de overheid" verwachten dat er iets aan hun achterstandssituatie wordt gedaan.quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:41 schreef freak1 het volgende:
-vol zit met oordelen over mensen die het minder hebben en tegeljkertijd ook geen flikker wil bijdragen aan het verbeteren (want het is toch allemaal zuipend en snuivend tuig) en regels zijn er voor hem om te ontwijken
-er vanuit een ivoren toren geoordeeld wordt over hoe anderen het maar moeten doen en zich op geen enkel moment realiseert dat hij het grootste geluk van de wereld heeft gehad om in de positie te komen waarin hij nu zit.
zullen we het hierbij laten dan?quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb vaak genoeg mensen geholpen (als vrijwilligerswerk en bijles Wiskunde); juist in die positie heb ik al vaak gezien dat mensen "het wel makkelijk vinden" en het "van een opperwezen of de overheid" verwachten dat er iets aan hun achterstandssituatie wordt gedaan.
Verder heb ik beslist niet "het grootste geluk van de wereld heeft gehad om in de positie te komen waarin hij nu zit" (nog afgezien van het feit dat je mijn positie niet kent). Ik ben er gekomen door af te zien, zaken los te laten, te investeren en vooral: hard, heel hard werken. Zaken die ik dus niet zie/zag in die aggenebbes buurten.
Je veronderstelde 19x over de kop was vanaf het jaar 1970; in 1980 kostte een huis gemiddeld & omgerekend, > ¤100.000,- Da's nog amper een factor 5 t.o.v. de huidige gemiddelde prijs.quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:54 schreef freak1 het volgende:
in geen enkele van je posts heb je laten zien dat je ook mar iets van mijn bronmateriaal hebt gelezen,
Volledig mee eens, nare mensen dit soort types.quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:41 schreef freak1 het volgende:
[..]
uiteraard is gewoon geld schenken niet crimineel noch is het belastingontduiken, maar voor mij is tekenend in de hele discussie dat
-degene met de grootste mond over waar het tuig van de richel woont en hoe ze zich gedragen waarbij alles compleet gebaseerd op aannames ook degene is die vol trots verkondigd dat hij erfbelasting heeft ontweken door al bij leven zo veel mogelijk geld tussen zijn ouders en hem te verplaatsen
-vol zit met oordelen over mensen die het minder hebben en tegeljkertijd ook geen flikker wil bijdragen aan het verbeteren (want het is toch allemaal zuipend en snuivend tuig) en regels zijn er voor hem om te ontwijken
-er vanuit een ivoren toren geoordeeld wordt over hoe anderen het maar moeten doen en zich op geen enkel moment realiseert dat hij het grootste geluk van de wereld heeft gehad om in de positie te komen waarin hij nu zit.
De woningmarkt boeit me in zoverre, dat ik er erg veel "last" van hebt dat er zo weinig fatsoenlijks te koop staat. "Schaapjes op het droge" is je zoveelste aanname over mijn onbekende situatie.quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:54 schreef freak1 het volgende:
verder, wat boeit die woningmarkt jou nog? je schaapjes zijn op het droge, fuck de rest!
Houd toch op met dat schijnheilige hypocriete gedrag. Wat ik al eerder meldde: hele sectoren t/m onderwijs aan toe, doen het met zwart geld. Ik gaf ooit bijles na schooltijd voor/op een middelbare school; gewoon zwart betaald.quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:03 schreef Sephael het volgende:
Doet iemand dat niet dat is dat wel degelijk belastingontduiking, dus gewoon crimineel.
Dat is totaal niet mijn ervaring, maar als blomke het zegt moet het wel waar zijn. En als zij het doen mag ik het ook!quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Houd toch op met dat schijnheilige hypocriete gedrag. Wat ik al eerder meldde: hele sectoren t/m onderwijs aan toe, doen het met zwart geld. Ik gaf ooit bijles na schooltijd voor/op een middelbare school; gewoon zwart betaald.
ik nam deze stelling over;quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Je veronderstelde 19x over de kop was vanaf het jaar 1970; in 1980 kostte een huis gemiddeld & omgerekend, > ¤100.000,- Da's nog amper een factor 5 t.o.v. de huidige gemiddelde prijs.
[ afbeelding ]
ik trap er toch weer in he..quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:04 schreef blomke het volgende:
[..]
De woningmarkt boeit me in zoverre, dat ik er erg veel "last" van hebt dat er zo weinig fatsoenlijks te koop staat. "Schaapjes op het droge" is je zoveelste aanname over mijn onbekende situatie.
met jou discussieren is gewoon kut.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 19:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Er is geen enorme ongelijkheid. HRA is een doekje voor het bloeden dat je als huiseigenaar treft. Dit kabinet heeft al aangegeven niets aan de HRA te zullen wijzigen. Ik ga zeker van nog 9 jaar HRA uit inderdaad geen 10. Want dan zit mijn 30 jaar erop. Geen probleem btw dan gaat ie naar box 3
[..]
en hier weer een "school" voorbeeld (pun intended). in het hele topic schep je op over hoe jij je erfenis wel zonder schenkbelasting hebt gekregen via warme hand, jaarlijkse schenkingen e.d. en dat zwart betalen is uiteraard helemaal prima! maar als iemand in sociale huur dat doet zijn het zuipers, profiteurs, snuivers en ontduikers. maar Blomke mag het uiteraard want iedereen werkt toch zwart!quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Houd toch op met dat schijnheilige hypocriete gedrag. Wat ik al eerder meldde: hele sectoren t/m onderwijs aan toe, doen het met zwart geld. Ik gaf ooit bijles na schooltijd voor/op een middelbare school; gewoon zwart betaald.
Dat maakt voor ons al weinig meer uit. Ik heb jaren geleden al een groot deel afgelost.quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt 100%. Fiscale regels wijzigen regelmatig, ook en vooral t.a.v. de eigen woning. Alleen al de geruchten dat het huis naar box 3 gaat is, (voor ons althans) mede een reden om geen stuiver op de hypotheek af te lossen.
ik denk wel dat je de daar de spijker op de kop slaat.. maar het is ook de vraag hoe je overheids ingrijpen gaat definieeren.quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:32 schreef nostra het volgende:
Heeft weinig meer met marktingrijpen door de overheid te maken dit, niet? De jaren '70 en begin jaren '80 waren, vóór Lubbers en onze Angelsaksische vrienden Reagan en Thatcher, een economische hel met een ongelooflijke loon-prijsspiraal en hypotheekrentes van 14%. Huizenprijzen van toen zijn dan ook niet te vergelijken met nu, omdat je grofweg kan stellen dat de huizenprijs de inverse van de rentecurve volgt plus de grondprijs (i.e. de overheid), met daarop geprojecteerd demografische ontwikkelingen (tweeverdieners, meer huishoudens enzovoorts). Daarna vond opnieuw marktingrijpen plaats met de premie-A-woningen, mede reden waarom de "boomers nu zo warm op het droge zitten".
Uiteindelijk beoogt Nederland nog enigszins een meritocratische samenleving te zijn, al is daar lang niet altijd gevolg aan gegeven, en daar hoort marktingrijpen in de woningmarkt niet bij. Dan kan je nog eerder inzetten op iets als erfbelasting, maar begin nou maar eens bij overheidsuitgaven inperken (waaronder woonsubsidies) in plaats van haar inkomsten te vergroten.
Hou je er rekening mee dat de overheid een grote belanghebbende is in het geheel?quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:38 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik denk wel dat je de daar de spijker op de kop slaat.. maar het is ook de vraag hoe je overheids ingrijpen gaat definieeren.
ikzelf denk ook dat het stuk subsidieering van de markt die je wilt aanmoedigen niet de juiste vorm is. snijden in die uitgaven..
voor mij zit ook de oplossing er echt meer in dat er wel een vorm van regulering plaatsvind vanuit de overheid dan wel overheidsingrijpen waarbij de starters in de markt, huur of koop, beschermd kunnen worden en voorzien van aanbod kunnen worden. niet door subsidies te verstrekken maar wel bijvoorbeeld door bouwgrond te verstrekken onder de voorwaarde dat er starterswoningen gebouwd worden, huur dan wel koop. dat hoeft niets te kosten, brengt wellicht minder op qua belastingen maar denk wel dat dit de doelgroep is waar op gefocussed moet worden..
die groep subsidieeren is het begin vna het einde. en dat hebben we lang geleden feitelijk al ingezet.
Dat is 4,75% stijging per jaar.quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:20 schreef freak1 het volgende:
137.000 gulden is GEEN 100.000 euro maar 62.167 euro.
dus ten opzichte van 1982 is het, los van alle andere impact, een minimale factor 7 alvast,
Zoveel en zo hoog mogelijk het eigen vermogen belasten. Vermogen dat bijv. met hard werken, ondernemen en investeren is vergaard.quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:31 schreef Seeburg54 het volgende:
Wat willen ze dan? De huiseigenaren hun huis uitjagen? Maar weer huren?
quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:32 schreef nostra het volgende:
Heeft weinig meer met marktingrijpen door de overheid te maken dit, niet?
Niet alles is mogelijk, de staat heeft terecht een functie gegeven aan gemeentes voor ruimtelijke vormgeving, maar dat zet wel een cap op aanbod van grond voor de functie wonen. Er is natuurlijk een reden dat grond zo schaars is t.o.v. wonen dat de waarde van de grond zovaak over de kop gaat..quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:32 schreef nostra het volgende:
overheidsuitgaven inperken (waaronder woonsubsidies)
Waar denk je dat meer vraag naar is in de maatschappij, daar waar het meeste geld aan verdient kan worden of iets anders?quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:38 schreef freak1 het volgende:
door bouwgrond te verstrekken onder de voorwaarde dat er starterswoningen gebouwd worden,
Wat mij betreft maak je het hele zooitje simpel, alle rentes 25% aftrekbaar zolang het niet volledig consumptief is.quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoveel en zo hoog mogelijk het eigen vermogen belasten. Vermogen dat bijv. met hard werken, ondernemen en investeren is vergaard.
De prijs eind 1982 is dus te vergelijken met de prijs eind 2012, als de bodem van de crash bijna bereikt is.quote:De ontwikkeling van de huizenprijzen sinds 1970: 19 keer zo duur in 50 jaar
In 50 jaar tijd is er heel wat veranderd op de huizenmarkt. Zo kon je in 1970 nog voor (omgerekend) gemiddeld ¤ 23.578 een huis kopen. Inmiddels is dat bedrag opgelopen tot ruim 445 duizend euro, bijna 19 keer zo duur. Hoe ziet de ontwikkeling van de huizenprijzen sinds 1970 eruit?
Aan het begin van de jaren '70 lagen de huizenprijzen dus erg laag, maar daar kwam in dat decennium al snel een eind aan. Hoewel Nederland door de eerste oliecrisis van 1973 in een flinke recessie terecht kwam, bleef de huizenmarkt buiten schot. De ontwikkeling van de huizenprijzen vanaf 1970 begon vroeg in de jaren '70: tussen 1972 en 1978 stegen de huizenprijzen jaarlijks met minstens 20 procent, met uitschieters van 29% in 1976 en 40% in 1977.
Aan het eind van deze periode kostten woningen zo'n 200.000 gulden. Dit zorgde ervoor dat woningen voor veel mensen onbetaalbaar werden. De economie verslechterde, de werkloosheid nam toe en er kwam een tweede oliecrisis. Nederland belandde opnieuw in een recessie en dit maal daalden ook de huizenprijzen met een noodvaart. De huizenprijzen in de jaren 1980 schommelden dan ook enorm: tussen 1978 en 1982 daalden de huizenprijzen met maar liefst 45 procent. Eind 1982 kostten huizen gemiddeld 137.000 gulden.
Precies, en dat is ook de primaire drijfveer voor de gestegen woningprijzen. Stenen zijn niet duurder geworden (worden dat nu wel met alle eisen), grond wel:quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:05 schreef ludovico het volgende:
Niet alles is mogelijk, de staat heeft terecht een functie gegeven aan gemeentes voor ruimtelijke vormgeving, maar dat zet wel een cap op aanbod van grond voor de functie wonen. Er is natuurlijk een reden dat grond zo schaars is t.o.v. wonen dat de waarde van de grond zovaak over de kop gaat..
Blijkt dus de grondeigenaar bepalend voor het % huur en sociale huur dat uiteindelijk wordt gerealiseerd.quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:23 schreef nostra het volgende:
https://esb.nu/grondeigen(...)bare-woningen-komen/
De cap zit toch echt bij de staat, de boer wilt die grond echt wel verkopen voor de hoofdprijs, danwel zelf een woning realiseren en verhuren o.i.d.quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:23 schreef nostra het volgende:
De premisse dat woningprijzen zullen blijven stijgen, leidt ook tot het niet beschikbaar stellen van grond voor bouw; immers als de contante waarde van toekomstige bouwgrond hoger is dan de huidige waarde, dan is het rationeel om die grond niet nu te vervreemden. Dit is ook wel een lezenswaardig artikel wat dat betreft:
Bij onze gemeente moesten we de gemeente afkopen omdat er geen sociale huur gebouwd zou worden.quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Blijkt dus de grondeigenaar bepalend voor het % huur en sociale huur dat uiteindelijk wordt gerealiseerd.
Dus eigen bezit wordt dan voor een grote groep onmogelijk gemaakt. Communistische praktijken.quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoveel en zo hoog mogelijk het eigen vermogen belasten. Vermogen dat bijv. met hard werken, ondernemen en investeren is vergaard.
Joh, het gaat er toch niet om dat ze uit hetzelfde gat komen als jou, maar uit die periode.quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Je laat wel steeds meer zien waarom de boomergeneratie zo kut is.quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:06 schreef blomke het volgende:
[..]
In die post zegt hij "gefingeerde km-vergoeding". Nederlands is moeilijk, dat begrijp ik wel, maar als die vergoeding gefingeerd is en dus niet echt bestaat, dan vindt hij dat vast niet een positief punt. Bedoelt hij dan te zeggen dat hij een vergoeding krijgt voor niet gemaakte kilometers? Lekker elke dag 200km retour keer 21 cent, oftewel 42 euro, belastingvrij vangen? Krijg je nou 800 euro per maand belastingvrij terwijl je daar eigenlijk gewoon belasting over dient te betalen? De belastingontduiking wordt wel steeds groter he. Graag even verklaren @blomke ...quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je laat wel steeds meer zien waarom de boomergeneratie zo kut is.
En op scholen is en was zwart niet gewoon. Heb je daar ook voor gemanipuleerd, zoals je ergens anders aangaf in je top 10 positieve punten aan je werk?
blomke in GC / Noem eens 10 positieve dingen op je werk
ja dat begrijp ik.. maar daar mag wat mij betreft dus echt wel wat meer druk achter gezet worden, dat de overheid daar ook wat meer vaart achter zet.quote:Op maandag 12 augustus 2024 09:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hou je er rekening mee dat de overheid een grote belanghebbende is in het geheel?
Overheid verdient bijvoorbeeld veel geld het bouwrijp verklaren.
om de post maar even te quotenquote:Op maandag 12 augustus 2024 13:17 schreef Sephael het volgende:
[..]
In die post zegt hij "gefingeerde km-vergoeding". Nederlands is moeilijk, dat begrijp ik wel, maar als die vergoeding gefingeerd is en dus niet echt bestaat, dan vindt hij dat vast niet een positief punt. Bedoelt hij dan te zeggen dat hij een vergoeding krijgt voor niet gemaakte kilometers? Lekker elke dag 200km retour keer 21 cent, oftewel 42 euro, belastingvrij vangen? Krijg je nou 800 euro per maand belastingvrij terwijl je daar eigenlijk gewoon belasting over dient te betalen? De belastingontduiking wordt wel steeds groter he. Graag even verklaren @:blomke...
dat je het hardop durft te zeggen. ik vind mijn werk zo leuk omdat ik collega's kan manipuleren. om over de opmerkingen over de secretaresse maar te zwijgen. keurig.quote:[..]
De STEG-installatie waar ik aan/in kan werken,
De airco op de werklocatie,
Het gratis fruit,
De secretaresse met Cup DD met spanschroeven,
De vrije tijd,
Het werk dat ik vrij mag indelen,
De parkeerruimte plus laadpalen,
De collega's die ik kan manipuleren,
Het salaris plus gefingeerde km-vergoeding
De gratis warme douches,
De bedrijfskleding
En ga zo maar door.
Nou...onmogelijk... In ieder geval wordt bezit zwaarder belast voor de veel vermogenden.quote:Op maandag 12 augustus 2024 11:50 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dus eigen bezit wordt dan voor een grote groep o.nmogelijk gemaakt. Communistische praktijken.
Gefingeerd is bijv. naamw. (ik heb wel ABN geleerd @freak1) van "km*". *km is afk.** van "kilometers". **afk. = afkorting van "afkorting".quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:17 schreef Sephael het volgende:
[..]
In die post zegt hij "gefingeerde km-vergoeding". Graag even verklaren @:blomke...
Toch wel. Uitzendwerk gedaan (tja, ik weet wel wat werken is...), idem zwart.quote:Op maandag 12 augustus 2024 13:07 schreef kanovinnie het volgende:
En op scholen is en was zwart niet gewoon. Heb je daar ook voor gemanipuleerd,
De betekenis van "gefingeerd" dan maar even:quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Gefingeerd is bijv. naamw. (ik heb wel ABN geleerd @:freak1) van "km*". *km is afk.** van "kilometers". **afk. = afkorting van "afkorting".
geheel in lijn met voorgaande posts.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Gefingeerd is bijv. naamw. (ik heb wel ABN geleerd @:freak1) van "km*". *km is afk.** van "kilometers". **afk. = afkorting van "afkorting".
Maar hoe gaat dat dan met ouderen, zoals mijn moeder, die hun huisje zo goed als afbetaald hebben. Altijd gewerkt, aow en klein pensioen. Niet veel geld op de bank. Die mensen zijn natuurlijk zwaar de lul dan. Ze komen rond omdat ze weinig hypotheek betalen, houden weinig over. Lekker fris systeem.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou...onmogelijk... In ieder geval wordt bezit zwaarder belast voor de veel vermogenden.
Wat ik altijd oneerlijk aan dat soort aanpassingen vind, is dat diegenen die 40 jaar en langer hard gewerkt en dus veel loon-&inkomstenbelasting betaald hebben, nu worden geconfronteerd met hoge(re) vermogensbelasting onder het mom "we gaan arbeid minder belasten en vermogen meer zodat het netto verschil voor de overheid nul is".
Ja dat haalt je de koekoek, grote groepen hebben veel betaald en blijven dat dan doen.
bedoel je mij ermee?quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:33 schreef Leandra het volgende:
Maar het helpt niet als je op de man blijft spelen, en dat terwijl het in dit geval zo makkelijk is om het op argumenten te doen.
Precies, zo'n categorie die gewerkt heeft voor vermogensopbouw, zou in zo'n systeem sterk benadeeld worden. Ik ben er daarom ook faliekant op tegen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:51 schreef Seeburg54 het volgende:
Maar hoe gaat dat dan met ouderen, zoals mijn moeder, die hun huisje zo goed als afbetaald hebben. Altijd gewerkt, aow en klein pensioen. Niet veel geld op de bank. Die mensen zijn natuurlijk zwaar de lul dan. Ze komen rond omdat ze weinig hypotheek betalen, houden weinig over. Lekker fris systeem.
helemaal mee eens..quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:51 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Maar hoe gaat dat dan met ouderen, zoals mijn moeder, die hun huisje zo goed als afbetaald hebben. Altijd gewerkt, aow en klein pensioen. Niet veel geld op de bank. Die mensen zijn natuurlijk zwaar de lul dan. Ze komen rond omdat ze weinig hypotheek betalen, houden weinig over. Lekker fris systeem.
Ze kunnen ook geen kant op, want geen plek voor ouderen.
Als we dit pikken met zijn allen zijn we achterlijk.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies, zo'n categorie die gewerkt heeft voor vermogensopbouw, zou in zo'n systeem sterk benadeeld worden. Ik ben er daarom ook faliekant op tegen.
Dat zouden we ook zijn . Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, dat iedere wet/maatregel/(r)overheidsbesluit, wordt aangevochten bij de civiele rechter door burgers. Laatst nog in het NRC een artikel over bezwaren tegen woningbouwlocaties. Gaat jaren vertraging opleveren.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:58 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Als we dit pikken met zijn allen zijn we achterlijk.
We moeten maar afwachten wat de boeven van de overheid voor ons in petto hebben.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:57 schreef freak1 het volgende:
[..]
helemaal mee eens..
maar je zou wel bezit onbelast kunnen laten (vind ik sowieso al een bijzondere, je hebt bezit en dan moet je daar nogmaals over betalen) en winst over bezit minus inflatie hetzelfde kunnen belasten als inkomen. flattax voor inkomen en je bent er al.
Ik kom dit maar al te vaak tegen. Ik heb veel collega's die veertiger of vijftiger zijn en dan tegen de jonge guppies (20-35) roepen: eigen schuld dat je niet aan iets betaalbaars kunnen komen, had je maar harder moeten werken.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:22 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik ken het volk maar al te goed. omhoog likken en omlaag trappen. wat een schoolvoorbeeld weer hier.
gek he dat de woningmarkt zo op slot zit als dit het volk is wat vooral aan zichzelf denkt en de rest kan erin zakken.
Kilometervergoeding is één woord. Je zegt dat de (kilometer-)vergoeding gefingeerd is. Een gefingeerde vergoeding is dus niet echt. Als je iemand de les probeert te lezen zorg dan dat je het zelf een beetje snapt.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat je met geld geen klasse kan kopen en je eigenlijk je ouwe buurtje nog steeds niet ontgroeit bent.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Toch wel. Uitzendwerk gedaan (tja, ik weet wel wat werken is...), idem zwart.
- d -quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 06:46 schreef kanovinnie het volgende:
je eigenlijk je ouwe buurtje nog steeds niet ontgroeit bent.
Dus over dat harde werken kunnen we ook onze vraagtekens stellen…
Wij hebben een belastingvrije km-vergoeding. Toch niet vreemd?quote:Op maandag 12 augustus 2024 16:22 schreef Sephael het volgende:
En je snapt zelf ook wel dat dat niet is wat je moest verklaren. Leg even uit hoe dat nou zit met dat bedrag dat je belastingvrij krijgt terwijl je daar geen recht op hebt. Loop je nou fraude te plegen?
Ik ben alleen maar eruit gekomen door, de goede studiekeuze te maken, snel te studeren, hard te werken en oude zaken los te laten. Plus te ondernemen en te investeren.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:22 schreef freak1 het volgende:
ik ken het volk maar al te goed. omhoog likken en omlaag trappen. wat een schoolvoorbeeld weer hier.
- t - De opleiding heb ik zelf betaald, m'n studiebeurs heb ik in no-time (met korting!) terugbetaald.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:22 schreef freak1 het volgende:
maar wel volop profiteren van het systeem in NL dat je prachtige opleiding betaald, daar wordt Nederland een prachtig land van.
En wat bedoelde je met 'gefingeerd'?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben een belastingvrije km-vergoeding. Toch niet vreemd?
fijn. mijn punt was hierin dat er gebruik gemaakt wordt van de systemen (de studiebeurs wordt gewoon betaald uit het potje belastingen) en andere systemen (zoals HRA) maar tegelijkertijd ook zwart werken gepromoot wordt en tegelijk het ontwijken van erfenissen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:47 schreef blomke het volgende:
[..]
- t - De opleiding heb ik zelf betaald, m'n studiebeurs heb ik in no-time (met korting!) terugbetaald.
vanuit een onafhankelijke blik heeft datgene wat je schrijft een bijzonder hoor Calimero gehalte. feit is en blijft en dat heb ik hier meerdere malen aangetoont, dat je in een maatschappij bent opgegroeid (ik tikte per opgeluk opgegraaid, excuus) waarbij de welvaart groeiende was. zeer groeiende. in jouw berichten lees ik geen enkele vorm van zelfreflectie op dat punt. nee, het is allemaal, ik heb dit gedaan, ik heb dat gedaan, alles dankzij ikke ikke ikke.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ben alleen maar eruit gekomen door, de goede studiekeuze te maken, snel te studeren, hard te werken en oude zaken los te laten. Plus te ondernemen en te investeren.
Waarbij ik nog wil opmerken dat ik heel goed weet hoe de mensen om je heen, een negatieve invloed op je eigen attitude kan hebben. Toen ik die mensen vaarwel zei, ging er een heel andere wereld voor me open.
En ja, ik weet heel goed hoe het voelt om in de zeik getrapt te worden; ik ben daar ook slachtoffer van geweest. Je wilt niet weten hoe mensen getracht hebben van me te profiteren.
je weet exact waar men het over heeft. je claimt heel trots dat je een gefingeerde kilometer vergoeding hebt. dan kun je daar grammaticaal omheen dansen maar in feite claim je dat je wat extra centjes hebt bij je salaris via een niet gefundeerde kilometer declaratie.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben een belastingvrije km-vergoeding. Toch niet vreemd?
dat is toch niet zo moeilijk?quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies, zo'n categorie die gewerkt heeft voor vermogensopbouw, zou in zo'n systeem sterk benadeeld worden. Ik ben er daarom ook faliekant op tegen.
Nog een punt: hoe wil je het vermogen en rendement vaststellen? Recent is gebleke
n dat het 4% fictieve rendement op aandelen / spaartegoeden, ook geen standhield bij de rechter. Wat is nou je rendement op je eigen huis van zeg 5 ton overwaarde??
Ik begrijp niet helemaal hoe de lengte van je CV relevant is. lettertype, titelblad, samenvatting, het kan hard gaan.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:38 schreef blomke het volgende:
[..]
- d -
Dat kan ja. Mijn CV beslaat 3 A4-tjes.
Persoonlijk zie ik dat als een negatief punt. Geen loyaliteit, kiest vooral voor zichzelf, heeft moeite om kernpunten te belichten. Maar goed, dat terzijde.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:38 schreef blomke het volgende:
[..]
- d -
Dat kan ja. Mijn CV beslaat 3 A4-tjes.
Zoals ik al zo vaak meldde: hard werken is 1 van de dingen; net zo belangrijk zijn: los laten, investeren en ondernemen . Aan die punten ga jij voorbij.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:01 schreef freak1 het volgende:
dat zal best dat je hard hebt gewerkt. het zou je sieren te erkennen dat wellicht anderen ook hard werken, maar daar niet altijd het beoogde succes me halen. hard werken is geen garantie tot succes. daar draaien veel meer factoren aan bij maar daar ga je voor het gemak even aan voorbij
Onzin, volgens de boomer-definitie behoor ik tot de verloren generatie, ik val precies in het midden 1955 - 1970 :quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:01 schreef freak1 het volgende:
feit is en blijft en dat heb ik hier meerdere malen aangetoont, dat je in een maatschappij bent opgegroeid (ik tikte per opgeluk opgegraaid, excuus) waarbij de welvaart groeiende was. zeer groeiende. in jouw berichten lees ik geen enkele vorm van zelfreflectie op dat punt.
Ja, is dat zo gek dan? Een ander of een opperwezen doet het niet voor me. Btw, je moest eens weten wat ik allemaal al voor anderen heb gedaan.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:01 schreef freak1 het volgende:
nee, het is allemaal, ik heb dit gedaan, ik heb dat gedaan, alles dankzij ikke ikke ikke.
Los laten. Of loslaten? In beide ben je zo te lezen niet goedquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoals ik al zo vaak meldde: hard werken is 1 van de dingen; net zo belangrijk zijn: los laten, investeren en ondernemen . Aan die punten ga jij voorbij.
even terug naar de feiten, uit 1963 dus.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Onzin, volgens de boomer-definitie behoor ik tot de verloren generatie, ik val precies in het midden 1955 - 1970 :
https://www.zin.nl/2019/1(...)aties-op-een-rijtje/
Citaat uit: Verloren generatie (1955-1970)
"Deze generatie kwam de arbeidsmarkt op tijdens de Oliecrisis tot het begin van de jaren tachtig, toen de crisis volop rondwaarde. Het betekende voor velen geen werk, maar meteen de uitkering in. Daardoor maakten zij niet echt een goede start op de arbeidsmarkt en moesten opboksen tegen de 'boomers' boven zich."
Precies wat ik heb ervaren! Met dien verstande, dat ik geen uitkering kreeg. Hier ontbreekt btw de Koude Oorlog nog.
Dit is ook wel een goede beschrijving van generatie X (= nix): https://youngworks.nl/blo(...)mer-tot-generatie-z/
het gaat er hierin om hoe je je presenteerd. 0 inzicht dan wel empathie naar anderen, alles onder je is tuig en alles boven je is na te streven.quote:[..]
Ja, is dat zo gek dan? Een ander of een opperwezen doet het niet voor me. Btw, je moest eens weten wat ik allemaal al voor anderen heb gedaan.
dank voor je opmerking.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoals ik al zo vaak meldde: hard werken is 1 van de dingen; net zo belangrijk zijn: los laten, investeren en ondernemen . Aan die punten ga jij voorbij.
het zal ergens idd moeten meegeven of scheuren. het scheuren gaat voor niemand goed worden. zolang men blijft vasthouden aan de ikke ikke ikke mentaliteit komt er een punt waarop het systeem niet meer houdbaar is. we hebben teveel mensen op te weinig ruimte. daar moet iets gebeuren en dat kan alleen samen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:33 schreef IkbenGradus het volgende:
Naast je particuliere eigen opvatting bestaat er ook zoiets als een bredere maatschappelijke context.
Vandaag voor de aardigheid op de Hypotheker eens ingevuld hoeveel één persoon op modaal inkomen https://www.loket.nl/kb/w(...)sief%20vakantiegeld.
¤ 42.000, omgerekend circa ¤ 3.250 per maand (rekening houdend met vakantiegeld). Volgens de Hypotheker kun je daarmee maximaal ¤ 192k financieren op basis van 10 jaar rentevast met NHG. En vervolgens op funda gekeken wat er beschikbaar is momenteel in mijn gemeente https://www.funda.nl/zoek(...)5B%22available%22%5D
Dat zijn dus vijf woningen welgeteld, waarvan je voor één alleen door loting in aanmerking kunt komen. Ik zou zeggen: prettige wedstrijd!
En dan kunnen we over onze jongere medemens roepen dat het luiwammesen zijn, dat het werkschuwe uitvreters zijn. Of dat iedereen met dit inkomen of minder gepeupel is waar je op neer moet kijken.
Maar wij zullen dat gepeupel en die werkschuwe uitvreters toch echt nodig hebben op de arbeidsmarkt. En het lijkt mij niet onredelijk dat deze groep ergens kan wonen.
Ik ben bang dat dat onvoldoende gevoeld wordt door grote groepen in Nederland. Dus ik roep eenieder op die dat kan op direct op te zeggen en een KvK-inschrijving te nemen en de schaarste op de arbeidsmarkt ten eigen bate te misbruiken. Als we dit onder genot van een biertje of een bakkie koffie uit en te na met onze werkgevers, oudere collega's, medemensen - die zeker en vast al in een mooie woning leven en toch overwegend op de VVD stemmen - hebben gedeeld en het wordt niet opgepakt. Dan zal het toch echt op een andere manier moeten.
Dus nogmaals: als je als ZZP'er beter kunt verdienen, ga dat doen. Lekker heel het land ondernemertje spelen en ons allemaal afvragen waar het personeel nu is. Werk je in een sector of beroepsgroep waar verdere salarisgroei niet mogelijk is: ga wat anders doen als dat kan, en zo niet ga dan minder werken en laat de koopmarkt voor wat het is. Laat ze de moord stikken.
Ikke ikke ikke is de enige taal die 50%+ van dit land nog spreekt. Nooit houden ze er rekening mee dat zij er zelf ook last van gaan krijgen als vrijwel iedereen zich zo zal gedragen, tot het moment dat dit gebeurt. Dus laat ze lekker aan de eigen kortzichtigheid ten onder gaan........quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:42 schreef freak1 het volgende:
[..]
mbt de oplossing dat we meer ikke ikke ikke moeten doen dmv zzp e.d., ik weet niet hoe goed dat af gaat lopen. de groep die nu goed zit zal zich, naar mijn mening, alleen maar meer gaan settelen.
er zal een herverdeling plaats moeten vinden. niet van kapitaal, wel van kans.
naja, het is wel een hele specifieke generatie die zich aardig heeft ingenesteld in die huizen en die de markt ook beinvloed met de overwaarde die ze telkens meetillen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:00 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
Ikke ikke ikke is de enige taal die 50%+ van dit land nog spreekt. Nooit houden ze er rekening mee dat zij er zelf ook last van gaan krijgen als vrijwel iedereen zich zo zal gedragen, tot het moment dat dit gebeurt. Dus laat ze lekker aan de eigen kortzichtigheid ten onder gaan........
Tja dit zegt niet zo veel, hoeveel van die “hogeropgeleide” hebben een diploma van een of andere bullshit studie waar de maatschappij echt geen drol aan heeft.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 11:36 schreef freak1 het volgende:
[..]
wat ik ook een interessante beweging vind is het opleidingsniveau en werkenden in Nederland stijgt met de jaren.
zie o.a. https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)oepsniveau-steeg-mee . daarmee zou je denken dat de modale salarissen ook flink stijgen, maar kijkend anar de tabellen;
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)flatie-stijgt-harder
dan valt dat allemaal wel mee.
excuus, prutswerk mijner zijdequote:
be that as it may..quote:Op woensdag 14 augustus 2024 12:44 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja dit zegt niet zo veel, hoeveel van die “hogeropgeleide” hebben een diploma van een of andere bullshit studie waar de maatschappij echt geen drol aan heeft.
Want een verpleegster met mbo niveau 1 zou veel meer waard moeten zijn dan iemand die zn master in een of andere woke studie heeft afgerond.
Nou, wat is nou het punt? In mijn afstudeertijd, kwamen er op één vacature, honderden sollicitatiebrieven binnen van jonge mensen die wilden gaan werken! Gewoon een betaalde baan voor een afstudeerder, was in die tijd een lot uit de loterij. Mij werd medegedeeld: "prettige wedstrijd op de arbeidsmarkt".quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:33 schreef IkbenGradus het volgende:
Naast je particuliere eigen opvatting bestaat er ook zoiets als een bredere maatschappelijke context.
Vandaag voor de aardigheid op de Hypotheker eens ingevuld hoeveel één persoon op modaal inkomen https://www.loket.nl/kb/w(...)sief%20vakantiegeld.
¤ 42.000, omgerekend circa ¤ 3.250 per maand (rekening houdend met vakantiegeld). Volgens de Hypotheker kun je daarmee maximaal ¤ 192k financieren op basis van 10 jaar rentevast met NHG. En vervolgens op funda gekeken wat er beschikbaar is momenteel in mijn gemeente https://www.funda.nl/zoek(...)5B%22available%22%5D
Dat zijn dus vijf woningen welgeteld, waarvan je voor één alleen door loting in aanmerking kunt komen. Ik zou zeggen: prettige wedstrijd!
Denk je dat je als je minder gaat werken/ZZP-en, wel in een (koop/huur)woning terecht komt? Dream on.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:33 schreef IkbenGradus het volgende:s: als je als ZZP'er beter kunt verdienen, ga dat doen. Lekker heel het land ondernemertje spelen en ons allemaal afvragen waar het personeel nu is. Werk je in een sector of beroepsgroep waar verdere salarisgroei niet mogelijk is: ga wat anders doen als dat kan, en zo niet ga dan minder werken en laat de koopmarkt voor wat het is. Laat ze de moord stikken.
Iedereen krijgt kansen; moet je het wel aangrijpen en er wat (veel) voor doen en andere (korte termijn genot) zaken loslaten.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:42 schreef freak1 het volgende:
er zal een herverdeling plaats moeten vinden. niet van kapitaal, wel van kans.
Nou prima toch? Ik heb een 100% technische studie gedaan en echt niet de makkelijkste. Dat ik beloond word met een inkomen >> modaal, is i.m.o. de normaalste zaak van de wereld. Ik had ook gewoon na het VWO achter de toonbank van de visboer kunnen gaan staan (quote:Op woensdag 14 augustus 2024 13:58 schreef freak1 het volgende:
maar de realiteit is dat er wel degelijke inkomensverschillen op basis van de studies zijn
https://www.fnv.nl/werk-i(...)-salaris-nederland#/
waarbij je zou zeggen dat dat zeker een opdrijvende factor is bij huizenprijzen.
Hou op hoor, een luxeprobleemquote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, wat is nou het punt? In mijn afstudeertijd, kwamen er op een vacature, honderden sollicitatiebrieven binnen van jonge mensen die wilden gaan werken! Gewoon een betaalde baan voor een afstudeerder, was in die tijd een lot uit de loterij. Mij werd medegedeeld: "prettige wedstrijd op de arbeidsmarkt".
Daarbij vergeleken is de situatie nu op de huizenmarkt, gewoon een luxeprobleem! Nog iets breder zoekend: in heel Nederland vind je 862 woningen < 192000 : https://www.funda.nl/zoek(...)2,%22apartment%22%5D
Wat ik al meldde: om iets te bereiken, je oude omgeving loslaten, om iets nieuws te omarmen.
Wat ben je ook een naar persoon. Mensen achter de toonbank van de visboer mogen ook gewoon een normaal leven hebben. Als je iets meer doet en/of kunt, prima, dan mag daar iets meer tegenover staan. Maar de verhoudingen zijn nu zo bizar scheef aan het groeien dat dit op den duur flinke problemen op gaat leveren.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou prima toch? Ik heb een 100% technische studie gedaan en echt niet de makkelijkste. Dat ik beloond wordt met een inkomen >> modaal, is i.m.o. de normaalste zaak van de wereld. Ik had ook gewoon na het VWO achter de toonbank van de visboer kunnen gaan staan (), had ik btw inderdaad in die aggenebbes buurt gebleven en ook geen huis kunnen kopen.
Waarom staan die huizen dan te koop?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:14 schreef Sephael het volgende:
[..]
Hou op hoor, een luxeprobleemeen kleine 1000 woningen vind je veel? Er zoeken tienduizenden mensen naar een woning rond die prijs...
Wat ik al meldde: er heerste hoge werkeloosheid, het vinden van een baan was "a hell of a job" en geen enkele garantie dat je lang je baan hield: massaontslagen en bedrijfsfaillissementen waren aan de orde van de dag. Tienduizenden werkelozen per maand erbij. Massa's mensen waren bezig met hun primaire behoefte: een betaalde baan scoren. Woonruimte zoeken kwam pas daarna, maar was van secundair belang.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:14 schreef Sephael het volgende:
En doe niet alsof jouw generatie het ook maar op enig punt moeilijk heeft gehad. Je hebt de mazzel dat je destijds goedkoop aan een woning kon komen, en dat je op een enkel salaris een gezin kon onderhouden, etc. Dat is in geen enkel opzicht aan jezelf te danken, behalve dan dat je net als vrijwel iedereen gewoon aan het werk ging.
Hebben we dan zoveel dak- & thuisloze werknemers die pak-em-beet t/m anderhalf keer modaal verdienen met fulltime werken? Die mensen blijven toch ergens??quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:14 schreef Sephael het volgende:
Nu is dat in de verste verte geen garantie meer op een dak boven je hoofd
Dat mogen ze ook; het is maar net waar je voor kiest.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:17 schreef Sephael het volgende:
Mensen achter de toonbank van de visboer mogen ook gewoon een normaal leven hebben.
Nederland is een land met ver doorgeschoten inkomensnivellering (t.o.v. bijv. Duitsland), met name voor de inkomens t/m 1,5x modaal. Juist door subsidies, toeslagen en kwijtscheldingen plus het progressieve belastingstelsel. Dus ja, de visboer en de 1,5x modaal Ir. ontlopen elkaar netto en na verdiscontering van subsidies, toeslagen en kwijtscheldingen niet zoveel.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:17 schreef Sephael het volgende:
Als je iets meer doet en/of kunt, prima, dan mag daar iets meer tegenover staan. Maar de verhoudingen zijn nu zo bizar scheef aan het groeien dat dit op den duur flinke problemen op gaat leveren.
Hoe wil je ze anders verkopen? Ze moeten toch op enig moment te koop staan? Het aanbod is alleen veel te klein voor de vraag, waardoor de prijzen zo bizar hoog zijn en ze voor iemand met een modaal salaris bijna niet meer te betalen zijn. Iedereen snapt dat, is continu in het nieuws, maar omdat jij het goed voor elkaar hebt boeit het je niet.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom staan die huizen dan te koop?
Lees jij nooit een krant en kijk je nooit naar het journaal ofzo? Ik begin echt het vermoeden te krijgen dat je loopt te trollen.quote:Hebben we dan zoveel dakloze werknemers die pak-em-beet t/m anderhalf keer modaal verdienen met fulltime werken? De mensen blijven toch ergens.
Nederland is ook een land met verschrikkelijk grote vermogensongelijkheid, dus die inkomens nivellering doet zijn werk schijnbaar niet bijzonder goed he. Dat progressieve belastingstelsel is alleen progressief als je niet verder kijkt dan je neus lang is. De effectieve belastingdruk is bij de hoogste inkomens juist het laagst. Ik doe je verhaal dus maar even af als onzin.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:26 schreef blomke het volgende:
Nederland is een land met ver doorgeschoten inkomensnivellering (t.o.v. bijv. Duitsland), met name voor de inkomens t/m 1,5x modaal. Juist door subsidies, toeslagen en kwijtscheldingen plus het progressieve belastingstelsel. Dus ja, de visboer en de 1,5x modaal Ir. ontlopen elkaar netto en na verdiscontering van subsidies, toeslagen en kwijtscheldingen niet zoveel.
Dat zijn die huizen dus wel; dat blijkt uit de Hypothekerberekening:quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:41 schreef Sephael het volgende:
en ze voor iemand met een modaal salaris bijna niet meer te betalen zijn.
Daar noem je dus 4 woonvormen, die wel even verschillen, en die scheer je over één kam. Een starter op een studentenkamer of klein appartementje is verre van dakloos, evenmin iemand die bij pa en ma woont; ik ben na de gribusbuurt, ook op een studentenkamer begonnen; niks mis mee.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:41 schreef Sephael het volgende:
Dakloos, of tot hun 30e noodgedwongen bij pa en ma, of op een studentenkamer of klein appartementje. Op een modaal salaris ja, dus die kun je niet betichten van niet in zichzelf investeren op die denigrerende toon van je.
Die vermogensongelijkheid is geen gevolg van inkomensongelijkheid maar vooral t.g.v. de gestegen beurskoersen en huiswaarde. Dus ook maar relatief; je huis consumeren is niet 1-2-3 geregeld, al zal de hypoth......quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:47 schreef Sephael het volgende:
[..]
Nederland is ook een land met verschrikkelijk grote vermogensongelijkheid, dus die inkomens nivellering doet zijn werk schijnbaar niet bijzonder goed he.
Natuurlijk verschillen die... En natuurlijk is er niets mis mee om mee te beginnen. Maar de mate waarin dit nu tot op steeds hogere leeftijd noodgedwongen is is wel problematisch.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:55 schreef blomke het volgende:
Daar noem je dus 4 woonvormen, die wel even verschillen, en die scheer je over één kam. Een starter op een studentenkamer of klein appartementje is verre van dakloos, evenmin iemand die bij pa en ma woont; ik ben na de gribusbuurt, ook op een studentenkamer begonnen; niks mis mee.
Die vermogensongelijkheid maakt dat we steeds meer naar een samenleving van haves en have nots gaan. En de haves verdienen steeds meer en meer over de rug van de have nots. Dat is lang niet altijd uit eigen verdienste of schuld, zoals jij pretendeert. Je hebt mazzel dat je er dankzij je leeftijd op tijd bij hebt kunnen zijn om vermogen op te bouwen. Dit probleem wordt overal breed uitgemeten, maar jij denkt het beter te weten. Veel plezier er mee.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Die vermogensongelijkheid is geen gevolg van inkomensongelijkheid maar vooral t.g.v. de gestegen beurskoersen en huiswaarde. Dus ook maar relatief; je huis consumeren is niet 1-2-3 geregeld, al zal de hypoth......
Wat is jouw definitie van "hogere leeftijd"?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:04 schreef Sephael het volgende:
Maar de mate waarin dit nu tot op steeds hogere leeftijd noodgedwongen is is wel problematisch.
Wat en hoe wil je 't dan en wat is beter? Een samenleving waarin de have's de helft aan de have nots geven, zodat we een 100% samenleving "haves a litte bit" hebben? Tamelijk onwaarschijnlijk dat mensen dan nog hun best gaan doen...quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:06 schreef Sephael het volgende:
Die vermogensongelijkheid maakt dat we steeds meer naar een samenleving van haves en have nots gaan.
Dat is dus pertinente onzin, veel van mijn leeftijdsgenoten zijn blijven "hangen" in hun oude studentenstad en wonen of sociale huur of in een arbeidershuisje van 70m2. Reden? Niet durven solliciteren en weggaan naar een andere omgeving/stad/mensen voor een carrière. Om over ondernemen maar te zwijgen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:06 schreef Sephael het volgende:
Je hebt mazzel dat je er dankzij je leeftijd op tijd bij hebt kunnen zijn om vermogen op te bouwen.
Ik ga gewoon even een linkdump doen. Ben wel klaar met deze discussie, mensen vertellen je al een topic lang hetzelfde. Doe eens gek en lees eens iets: https://nos.nl/artikel/25(...)amte-ligt-op-de-loerquote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van "hogere leeftijd"?
Eerste punt: "De afgelopen twintig jaar nam het percentage thuiswoners onder 25- tot 30-jarigen toe van 13 naar 18.": Dus een toename van 5% in 20 jaar....man, waar hebben we het over...quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:21 schreef Sephael het volgende:
[..]
Ik ga gewoon even een linkdump doen. Ben wel klaar met deze discussie, mensen vertellen je al een topic lang hetzelfde. Doe eens gek en lees eens iets: https://nos.nl/artikel/25(...)amte-ligt-op-de-loer
Selectief lezen is een kunst zeg... Er staat ook in dat overwegend het vinden en kunnen betalen van een woning de grote problemen zijn, maar jij plukt er alleen de ene zin uit die jou goed uit komt, en bagatelliseert een ander.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Eerste punt: "De afgelopen twintig jaar nam het percentage thuiswoners onder 25- tot 30-jarigen toe van 13 naar 18.": Dus een toename van 5% in 20 jaar....man, waar hebben we het over...
En dan een reden: "Ook de sociale en praktische kant van thuis wonen - gezelligheid en gemak - speelt een rol. Gezelligheid wordt door 36 procent van de ondervraagden genoemd als belangrijk, gemak door 45 procent.".
Wat ik al in m'n studententijd zag bij non-sollicitanten: "Het is wel makkelijk zo"...
Een stijging van 13 naar 18% is een stijging van 38,5%quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Eerste punt: "De afgelopen twintig jaar nam het percentage thuiswoners onder 25- tot 30-jarigen toe van 13 naar 18.": Dus een toename van 5% in 20 jaar....man, waar hebben we het over...
De toename in "less-than-no-time" van 17 naar 18 miljoen inwoners...wat zou dat voor effect op de woningmarkt hebben?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:32 schreef Sephael het volgende:
Selectief lezen is een kunst zeg... Er staat ook in dat overwegend het vinden en kunnen betalen van een woning de grote problemen zijn, maar jij plukt er alleen de ene zin uit die jou goed uit komt, en bagatelliseert een ander.
Ik ontbeer enige mate van empathie.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:32 schreef Sephael het volgende:
Doe eens wat minder denigrerend naar andere mensen en probeer eens wat empathie te tonen,
dat is toch volstrekt niet te vergelijken?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, wat is nou het punt? In mijn afstudeertijd, kwamen er op één vacature, honderden sollicitatiebrieven binnen van jonge mensen die wilden gaan werken! Gewoon een betaalde baan voor een afstudeerder, was in die tijd een lot uit de loterij. Mij werd medegedeeld: "prettige wedstrijd op de arbeidsmarkt".
Daarbij vergeleken is de situatie nu op de huizenmarkt, gewoon een luxeprobleem! Nog iets breder zoekend: in heel Nederland vind je 862 woningen < 192000 : https://www.funda.nl/zoek(...)2,%22apartment%22%5D
Wat ik al meldde: om iets te bereiken, je oude omgeving loslaten, om iets nieuws te omarmen.
ik geloof niet dat dat het punt was. het punt was gericht op dat ZZP-en, minder werken, dermate beloond wordt dat je stukken minder aan de maatschappij hoeft bij te dragen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat je als je minder gaat werken/ZZP-en, wel in een (koop/huur)woning terecht komt? Dream on.
absolute elitaire onzin vanuit een ivoren toren.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Iedereen krijgt kansen; moet je het wel aangrijpen en er wat (veel) voor doen en andere (korte termijn genot) zaken loslaten.
dus? je hebt een aantal dingen ingezet waar je 0 controle over had, o.a. je leervermogen en de manier waarop jij kan leren vs. een ander. dat daar een skillset uitkomt die anders is dan die van een ander en waar meer behoefte aan is kan zeker beter beloond worden. dat claim ik niet dat dat onterecht is. verder is de rest van je opmerking overbodig. dat naar beneden trappen naar achter de toonbank werken of je befaamde achterstand buurt is volstrekt overbodig en toont wederom het omhoog likken, omlaag trappen aan.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou prima toch? Ik heb een 100% technische studie gedaan en echt niet de makkelijkste. Dat ik beloond word met een inkomen >> modaal, is i.m.o. de normaalste zaak van de wereld. Ik had ook gewoon na het VWO achter de toonbank van de visboer kunnen gaan staan (), had ik btw inderdaad in die aggenebbes buurt gebleven en ook geen huis kunnen kopen.
correct.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:14 schreef Sephael het volgende:
[..]
Hou op hoor, een luxeprobleemeen kleine 1000 woningen vind je veel? Er zoeken tienduizenden mensen naar een woning rond die prijs...
En doe niet alsof jouw generatie het ook maar op enig punt moeilijk heeft gehad. Je hebt de mazzel dat je destijds goedkoop aan een woning kon komen, en dat je op een enkel salaris een gezin kon onderhouden, etc. Dat is in geen enkel opzicht aan jezelf te danken, behalve dan dat je net als vrijwel iedereen gewoon aan het werk ging. Nu is dat in de verste verte geen garantie meer op een dak boven je hoofd of het kunnen onderhouden van een gezin. Iedereen snapt dat, jij ook, maar je bent te ijdel en arrogant om er eerlijk over te zijn.
eens, maar wel de toevoeging dat het verergert wordt door de voorsprong die de generatie hiervoor heeft gehad met kapitaalopbouw op de woningmarkt. de woningmarkt is veranderd van een woonobject naar investeringsobjecten. daar zit een issue.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:17 schreef Sephael het volgende:
[..]
Wat ben je ook een naar persoon. Mensen achter de toonbank van de visboer mogen ook gewoon een normaal leven hebben. Als je iets meer doet en/of kunt, prima, dan mag daar iets meer tegenover staan. Maar de verhoudingen zijn nu zo bizar scheef aan het groeien dat dit op den duur flinke problemen op gaat leveren.
deze moet je uitleggen. waarom verkopen mensen iets?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom staan die huizen dan te koop?
die punten zijn allang weerlegd. de werkloosheid zoals jij hem omschreef was alsof mensen zich dagelijks van flatgebouwen afgooiden uit wanhoop, maar het tikte een 18 procent max aan waarbij 10 procent vrij gemiddeld was in de jaren eromheen. dus dat viel allemaal wel mee. en duurde een 3 jaar.quote:[..]
Wat ik al meldde: er heerste hoge werkeloosheid, het vinden van een baan was "a hell of a job" en geen enkele garantie dat je lang je baan hield: massaontslagen en bedrijfsfaillissementen waren aan de orde van de dag. Tienduizenden werkelozen per maand erbij. Massa's mensen waren bezig met hun primaire behoefte: een betaalde baan scoren. Woonruimte zoeken kwam pas daarna, maar was van secundair belang.
hier weet je het antwoord al op. mensen gaan weer thuis bij hun ouders wonen, we hebben een groot probleem met zwervende verdieners die gewoon full time werken maar bij vrienden en familie slapen, als 30er nog thuiswonen is vrij normaal en mensen die een te kleine woning maar accepteren zien we ook. en wat te denken van de tiny houses movement? dat is leuk op je 20e en je een beetje wilt wonen op jezelf, maar los van de gemiddelde hippie zie je dit niet echt als een duurzame oplossing terwijl dat nu wel als nood gebruikt wordt.quote:[..]
Hebben we dan zoveel dak- & thuisloze werknemers die pak-em-beet t/m anderhalf keer modaal verdienen met fulltime werken? Die mensen blijven toch ergens??
alsof dat maar voor iedereen een keuze is. het is soms de enige optie voor die moeder die ook 3 kinderen moet opvoeden en die overdag die paar uur dan tenminste dit kan doen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat mogen ze ook; het is maar net waar je voor kiest.
let's test that theory.quote:[..]
Nederland is een land met ver doorgeschoten inkomensnivellering (t.o.v. bijv. Duitsland), met name voor de inkomens t/m 1,5x modaal. Juist door subsidies, toeslagen en kwijtscheldingen plus het progressieve belastingstelsel. Dus ja, de visboer en de 1,5x modaal Ir. ontlopen elkaar netto en na verdiscontering van subsidies, toeslagen en kwijtscheldingen niet zoveel.
waarom is dit altijd de standaard reactie van mensen die het eigenlijk geen fluit interesseerd?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat en hoe wil je 't dan en wat is beter? Een samenleving waarin de have's de helft aan de have nots geven, zodat we een 100% samenleving "haves a litte bit" hebben? Tamelijk onwaarschijnlijk dat mensen dan nog hun best gaan doen...
je blijft roepen dat dingen onzin zijn maar alle statistieken zeggen wat anders.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus pertinente onzin, veel van mijn leeftijdsgenoten zijn blijven "hangen" in hun oude studentenstad en wonen of sociale huur of in een arbeidershuisje van 70m2. Reden? Niet durven solliciteren en weggaan naar een andere omgeving/stad/mensen voor een carrière. Om over ondernemen maar te zwijgen.
Niet in die combinatie nee, niet minder werken én ZZP'en. Maar gewoon 40 uur of meer ZZP'en is goed mogelijk als je een beroep hebt (bijv. finance/IT) waar acceptabele uurtarieven worden betaald. En de krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor extra opwaartse druk op de uurtarieven. Die moet deze groep dan in het eigen voordeel gaan gebruiken om, inderdaad, een inkomen te vergaren waarmee je wél een kans hebt.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat je als je minder gaat werken/ZZP-en, wel in een (koop/huur)woning terecht komt? Dream on.
En dan nog iets: wat is hier jouw punt? Een samenleving waarin Blomke alleen maar mensen zoals Blomke tegenkomt? En dan lege supermarkten, lege winkels en geen zorgpersoneel dat jou komt helpen jouw schoenen aan te trekken als je dat zelf niet meer kunt? Is dat wat je wilt?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou prima toch? Ik heb een 100% technische studie gedaan en echt niet de makkelijkste. Dat ik beloond word met een inkomen >> modaal, is i.m.o. de normaalste zaak van de wereld. Ik had ook gewoon na het VWO achter de toonbank van de visboer kunnen gaan staan (), had ik btw inderdaad in die aggenebbes buurt gebleven en ook geen huis kunnen kopen.
De wereld en de waarheid bij de boomergeneratie is zo groot als ze kunnen zien… Blomke heeft bepaalde dingen gezien en meegemaakt. Dus is elke andere uitkomst onzin en kolder.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:11 schreef freak1 het volgende:
[..]
je blijft roepen dat dingen onzin zijn maar alle statistieken zeggen wat anders.
Kan je waar deze huizen staan nog knap werk krijgen of zit je tegen de zeedijk van Grunn en mag je de rest van je leven als wadloopgids spelen?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, wat is nou het punt? In mijn afstudeertijd, kwamen er op één vacature, honderden sollicitatiebrieven binnen van jonge mensen die wilden gaan werken! Gewoon een betaalde baan voor een afstudeerder, was in die tijd een lot uit de loterij. Mij werd medegedeeld: "prettige wedstrijd op de arbeidsmarkt".
Als je op de kaart klikt blijken ze in het hele land te liggen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:33 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kan je waar deze huizen staan nog knap werk krijgen of zit je tegen de zeedijk van Grunn en mag je de rest van je leven als wadloopgids spelen?
Nou nou, wij zijn verhuisd van de Randstad naar Twente en hebben geen moeite om een baan te vinden en ook geen lager loon. Je kan ook overdrijven over de provinciequote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:33 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kan je waar deze huizen staan nog knap werk krijgen of zit je tegen de zeedijk van Grunn en mag je de rest van je leven als wadloopgids spelen?
Loon naar werken is mijn punt & motto; mijn supermotto btw is: laat het geld voor je werken....quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:06 schreef IkbenGradus het volgende:
En dan nog iets: wat is hier jouw punt? Een samenleving waarin Blomke alleen maar mensen zoals Blomke tegenkomt? En dan lege supermarkten, lege winkels en geen zorgpersoneel dat jou komt helpen jouw schoenen aan te trekken als je dat zelf niet meer kunt? Is dat wat je wilt?
Denk dat ik meer van de verschillen in de samenleving en de wereld heb gezien dan jij.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De wereld en de waarheid bij de boomergeneratie is zo groot als ze kunnen zien… Blomke heeft bepaalde dingen gezien en meegemaakt. Dus is elke andere uitkomst onzin en kolder.
Dan wordt er helemaal niets meer gebouwd. Dat er nog in de sociale huur-&koopsector wordt gebouwd, is te danken aan het duurdere segment.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:11 schreef freak1 het volgende:
er kan best een overheidsstop gezet worden op bouwen in het duurdere segment. dat doe de "haves" helemaal geen pijn. zo zijn er talloze oplossingen.
ik wil graag meer leren. leer mij hoe dit van toepassing is op starters op de woningmarkt die in een uitzonderlijk geval al een modaal salaris hebben.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Loon naar werken is mijn punt & motto; mijn supermotto btw is: laat het geld voor je werken....
dat is, met alle respect, totaal niet op te maken uit je posts.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat ik meer van de verschillen in de samenleving en de wereld heb gezien dan jij.
wederom een post zonder enige onderbouwing.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan wordt er helemaal niets meer gebouwd. Dat er nog in de sociale huur-&koopsector wordt gebouwd, is te danken aan het duurdere segment.
totaal niet relevant, maar je kan iig weer even pochen over je poen!quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat ik meer van de verschillen in de samenleving en de wereld heb gezien dan jij.
Het duurdere segment, als dat vergund wordt in mijn gemeente, dat is verplicht X aantal woningen neer te zetten voor sociale woningbouw, dat zijn VERLIESLATENDE projecten. Die gebouwd worden puur en alleen omdat die van het duurdere segment dat kunnen compenseren.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:47 schreef freak1 het volgende:
wederom een post zonder enige onderbouwing.
waaruit blijkt dat? heb je een linkje? een onderbouwing?
dat er in het duurdere segment gebouwd wordt zorgt ervoor dat het sociale huur en lagere koopsegment niet vooruit komt.
Zal eraan liggen wáár in de samenleving, maar hey, stel een werkgever heeft een aantal keer last gehad van een persoon met buitenlandse achternaam - dat kan, die groepen kennen significante oververtegenwoordiging in allerhande negatieve zaken - is het dan gek dat er een incentive bestaat terughoudend te zijn?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:07 schreef freak1 het volgende:
absolute elitaire onzin vanuit een ivoren toren.
het spijt me zeer, wil zeker niet op de man spelen, maar dit soort opmerkingen geven alles aan over hoe ver je verwijderd staat van de maatschappij.
onderzoek op onderzoek toont aan dat de kansen NIET gelijk zijn.
solliciteren met buitenlandse naam? je gaat onderop de stapel
Op veel te jonge leeftijd met een veel te dure auto rijden is ook een stukje oververtegenwoordiging vermoed ik.quote:met een donkere huidskleur in de auto? je wordt eerder aangehouden
Voorgetrokken? Positieve discriminatie vonden we toch juist goed als maatschappij?quote:subsidie aanvragen met een allochtone achtergrond? je wordt voorgetrokken
quote:en ik weet dat je me grammaticaal gaat aanvallen met "dat zei ik ook niet, ik zei iedereen krijgt kansen" maar je reageert op mijn punt dat ik een lans breek voor gelijke kansen.
ik heb er geen oplossing voor. ik weet niet hoe die gelijke kansen te creeren zijn. wel weet ik dat het unfair is dat iemand die opgroep in een achterbuurt nu eenmaal veel meer in aanraking komt met makkelijk geld en daardoor vele malen eerder geneigd is zaken als belastingfraude. zwart werk, lichte/zware criminaliteit, drugscriminaliteit en dat soort dingen uit te voeren. ook is de kwaliteit van de scholen lager en zijn de kansen simpelweg slechter. ze zijn er wel, maar zijn niet vergelijkbaar met een blank jongetje uit laren. als je dat niet eens kan erkennen heeft dit gesprek 0 zin.
Dat dus. Ik kom ook uit een achterstandsmilieu, maar door allerlei studiebeurzen, konden we alle drie (de kinderen dan) studeren.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:01 schreef nostra het volgende:
Natuurlijk krijgt iedereen in Nederland gewoon kansen en is er ook sprake van kansenongelijkheid. De crux is wel hoe jij als individu met die eventuele lagere kansen omgaat, dat is toch grotendeels je eigen verantwoordelijkheid. Dat geldt evenzozeer voor de woningmarkt nu.
Voor mij wel ja.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:21 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Alsof dat een positief gegeven is.
ik weet dat in sommige gemeente dat inderdaad speelt. lang niet in alle overigens. tenzij jij een linkje naar een wetsartikel hebt waarin staat dat dit in alle gevallen zo is? ik kon het niet vinden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het duurdere segment, als dat vergund wordt in mijn gemeente, dat is verplicht X aantal woningen neer te zetten voor sociale woningbouw, dat zijn VERLIESLATENDE projecten. Die gebouwd worden puur en alleen omdat die van het duurdere segment dat kunnen compenseren.
Wil je geen sociale woning bouwen? Dat kan, maar dan moet je je afkopen bij de gemeente voor meerdere 10k+ per vergunning.
Als duurder bijgebouwd wordt komt er een woning vrij lager in de cyclus. Dat de woningmarkt niet hyper vloeibaar is en de effecten wat langer op zich laten wachten daar gelaten.
je hebt absoluut gelijk. maar dat is mijn punt niet. ik ging in op de boude statement van @blomke dat iedereen maar allemaal dezelfde kansen heeft. en dat is gewoon pertinent onwaar en tekenend voor hoe ver iemand van de maatschappij kan staan om dat oprecht te geloven. ik vind het dan ook helemaal niet gek dat er groepen voor of achtergesteld worden. maar ik ontken het daarom ook zeker niet.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zal eraan liggen wáár in de samenleving, maar hey, stel een werkgever heeft een aantal keer last gehad van een persoon met buitenlandse achternaam - dat kan, die groepen kennen significante oververtegenwoordiging in allerhande negatieve zaken - is het dan gek dat er een incentive bestaat terughoudend te zijn?
Ja, het mag niet, maar misschien als samenleving naast symptoom bestrijding proberen wat te doen aan de oorzaak.
absoluut.quote:[..]
Op veel te jonge leeftijd met een veel te dure auto rijden is ook een stukje oververtegenwoordiging vermoed ik.
ik ben geen fan van positieve of negatieve discrimnatie. in beide gevallen wordt er een groep benadeeld en strijden we niet voor gelijke kansen.quote:[..]
Voorgetrokken? Positieve discriminatie vonden we toch juist goed als maatschappij?
absoluut. daar ben ik het zeker mee eens. een lamlendige inzet zal je nooit succes brengen. maar het is een kortzichtige manier van kijken en toont voor mij aan hoever je afstaat van de maatschappijquote:[..]
Nee, maar een hoop is wél flink afhankelijk van je eigen inzet.
[..]
Wat is het probleem als een alleenstaande afgestudeerde in een sociale huurwoning of een arbeidershuisje gaat wonen?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus pertinente onzin, veel van mijn leeftijdsgenoten zijn blijven "hangen" in hun oude studentenstad en wonen of sociale huur of in een arbeidershuisje van 70m2. Reden? Niet durven solliciteren en weggaan naar een andere omgeving/stad/mensen voor een carrière. Om over ondernemen maar te zwijgen.
Geen enkele. Maar rep dan niet over kansenongelijkheid @freak1 als je blijft hangen in een bestaande woonsituatie, uit pure angst voor iets anders/onbekends. Overigens, even aangenomen dat een afgestudeerde >> modaal verdient, woont ie onterecht sociale huur en belemmert de instroom van een "statushouder" om maar een zijstraat te noemen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:38 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Wat is het probleem als een alleenstaande afgestudeerde in een sociale huurwoning of een arbeidershuisje gaat wonen?
ik concludeer overigens ook met deze reactie dat je wel zeer consequent gedrag blijft tonenquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Ik kom ook uit een achterstandsmilieu, maar door allerlei studiebeurzen, konden we alle drie (de kinderen dan) studeren.
ik zie graag de quote van mij waarin ik dat beweer. dat heb ik namelijk nergens geclaimd.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Geen enkele. Maar rep dan niet over kansenongelijkheid @:freak1 als je blijft hangen in een bestaande woonsituatie, uit pure angst voor iets anders/onbekends.
Is dat eigen woning naar box 3 ook niet gecombineerd met een vrijstelling in box 3 van ¤ 250.000 p.p. (in plaats van ¤ 57.000 p.p.) en/of een forse verlaging van de tarieven in box 1? Dan maakt het plaatje compleet anders.quote:Op zondag 11 augustus 2024 21:59 schreef Seeburg54 het volgende:
De inkomensgrens voor sociale huur ligt op ¤ 47.699 en dat is voor een alleenstaande net iets boven modaal. Een pas afgestudeerde verdient meestal geen jaarsalaris hoger dan ¤ 47.699 en als een alleenstaande daar net boven zit en diegene heeft nog geen woning, dan loont het echt om voor diegene een (halve) dag minder te werken. Mocht de alleenstaande al in een sociale huurwoning wonen, dan kan hij/zij er niet zomaar uitgezet worden. Juist de alleenstaanden die net boven de ¤ 47.699 verdienen vallen zo tussen wal en schip: particuliere huur of een koopwoning is voor deze groep onbetaalbaar en geen recht op een sociale huurwoning.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Geen enkele. Maar rep dan niet over kansenongelijkheid @:freak1 als je blijft hangen in een bestaande woonsituatie, uit pure angst voor iets anders/onbekends. Overigens, even aangenomen dat een afgestudeerde >> modaal verdient, woont ie onterecht sociale huur en belemmert de instroom van een "statushouder" om maar een zijstraat te noemen.
Nee, niet automatisch nee, echter daar waar het meeste vraag naar is wordt in voorzien, de geïnvesteerde euro komt zo terecht bij diegene die daar het meeste voor over heeft. Cq waar het meeste winst gemaakt wordt is er blijkbaar - met stemrecht geld - waar het meeste behoefte aan is.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik weet dat in sommige gemeente dat inderdaad speelt. lang niet in alle overigens. tenzij jij een linkje naar een wetsartikel hebt waarin staat dat dit in alle gevallen zo is? ik kon het niet vinden.
ben het dus eens dat dit bij veel projecten zo is, maar er is wel altijd gesteggel over laag vs hoog segment. bij mij in de buurt is net een project opgeleverd waarbij er zowel hoog als laag segment is gebouwd, maar hoog segment waard aangemerkt als 800K+ en laag segment met 400K+![]()
verder ben ik het niet eens met je conclusie. niet alleen geef je zelf aan dat er binnen projecten het lagere segment kan worden afgekocht, maar een duurder segment woning betrekken betekend niet automatisch dat je een lager segment woning achterlaat.
Zoiets denk ik ook. Anders hangt half Nederland straks in de ellende.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:47 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Is dat eigen woning naar box 3 ook niet gecombineerd met een vrijstelling in box 3 van ¤ 250.000 p.p. (in plaats van ¤ 57.000 p.p.) en/of een forse verlaging van de tarieven in box 1? Dan maakt het plaatje compleet anders.
en daar zitten wij niet op 1 lijn;quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, niet automatisch nee, echter daar waar het meeste vraag naar is wordt in voorzien, de geïnvesteerde euro komt zo terecht bij diegene die daar het meeste voor over heeft. Cq waar het meeste winst gemaakt wordt is er blijkbaar - met stemrecht geld - waar het meeste behoefte aan is.
Maar die mensen die verhuizen laten allemaal een huis achter, als jij in het grote segment bouwt komt er ergens toch een ander huis vrij. Als dat tevens groot is zal er iemand anders weer naar dat grote huis verhuizen etc etc etc.
Nee, de winst op een sociale woning is niet hetzelfde omdat die woningen zwaar gesubsidieerd op de markt komen, maar in plaats van op kosten van de belastingbetaler wordt het veelal op projectontwikkelaars afgewikkeld. U wilt wonen beschikbaar maken? Dat kan, maar cf regelgeving vanuit de gemeente dat het een beetje gemixt voor verschillende inkomensgroepen wordt gerealiseerd.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:37 schreef freak1 het volgende:
ik vind dat je hier in vraag voorzien direct koppelt met de meeste winst en dat opschrijft als dat dat het logische gevolg is.
hetlijkt alsof je er daarbij vanuit gaat dat de winst op een sociale woning hetzelfde gaat zijn als op een hoger segment. ik geloof daar niet in.
Als er geen incentive is om het lagere segment te bouwen, dan is daar toch simpelweg weinig vraag naar?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:37 schreef freak1 het volgende:
met de bevolkingsgroei is het niet de vraag of, maar de vraag wanneer een woning in het hogere segment verkocht wordt. er is dus geen enkele incentive om in het lage segment te bouwen.
Als die in het hogere segment meer geld bieden dan is daar, gemeten in euro's, meer vraag naar.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:37 schreef freak1 het volgende:
er kunnen 100.000 man een woning willen in het lagere segment, en maar 10 in het hogere, dat is genoeg als je 5 woningen bouwt in het hogere segment.
Ja als jij vindt dat euro's niet moeten gelden als stemrecht voor het ontvangen van goed X ja. Maar dat is defacto communistisch.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:37 schreef freak1 het volgende:
de vraag staat los van de winst in deze in een ongelijke markt.
Jij wilt portemonnee en recht op dienst of goed loskoppelen van de portemonnee?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:37 schreef freak1 het volgende:
waarom zou ik huizen met 5k marge gaan bouwen als ik weet dat mijn 100k marge huizen verkopen? dat staat los van de grootste vraag, maar heeft alles te maken met de grootste portemonnee. en daar heb je er maar 1 van nodig, niet 100.000 .
Gemiddeld genomen is dat 99.9% correct.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:37 schreef freak1 het volgende:
verder is de aanname dat 1 verhuizing weer 1 vrijkomend huis opleverd gewoon niet zo. scheidingen, kinderen die uit huis gaan met steun van papa en mama, dat is echt niet zo vanzelfsprekend.
Als jouw oorzaak is dat er een oneerlijke voorsprong bestaat, dan los je dat toch op? Waarom kies je voor symptoombestrijding en moet je dat herstellen specifiek via huizenprijzen / woningmarkt? Het gaat er toch om dat een bepaalde vermogensverdeling zou zijn scheefgetrokken?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:37 schreef freak1 het volgende:
maar ik snap je denkwijze. zo stond ook de overheid er jarenlang in. die marktwerking werkt niet door de oneerlijke voorsprong van een grote groep in deze markt.
Hahahaha. Ik neem aan dat je dit niet serieus meent?quote:[..]
Als er geen incentive is om het lagere segment te bouwen, dan is daar toch simpelweg weinig vraag naar?
Volgens mij wordt 15% van de sociale huurwoningen, bestemd voor inkomens boven die ¤47.699 grens. En anders, zijn toch een kleine 1000 koopwoningen te koop volgens funda.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:53 schreef Erno-BE het volgende:
Juist de alleenstaanden die net boven de ¤ 47.699 verdienen vallen zo tussen wal en schip: particuliere huur of een koopwoning is voor deze groep onbetaalbaar en geen recht op een sociale huurwoning.
Hier rep je over de schier onoplosbare kansenachterstand.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:42 schreef freak1 het volgende:
ik zie graag de quote van mij waarin ik dat beweer. dat heb ik namelijk nergens geclaimd.
quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:07 schreef freak1 het volgende:
onderzoek op onderzoek toont aan dat de kansen NIET gelijk zijn.
solliciteren met buitenlandse naam? je gaat onderop de stapel
met een donkere huidskleur in de auto? je wordt eerder aangehouden
subsidie aanvragen met een allochtone achtergrond? je wordt voorgetrokken
er zitten zeker niet alleen voordelen of nadelen aan het een of het ander. maar het statement dat iedereen gelijke kansen heeft is echt niet waar.
Dat had ik inderdaad. Niet door werken, maar door initiatief, ondernemerschap en lef te tonen, i.p.v. te blijven hangen in het duffe studentenwereldje. Velen die dat deden.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:07 schreef freak1 het volgende:
we kunnen elkaar wel liggen opnaaien met hoe erg het was maar ik durf er gif op in te nemen dat je binnen 6 maanden een baan had. uiteraard door jouw eigen harde werken,
Ook weer individuele keuzes: kies je inderdaad voor die criminele weg (wel zo makkelijk en snel) of om een studie te volgen en een carrière op te bouwen? Verkeerde keuzes hebben nou eenmaal consequenties. Ik heb ook vaak een VOG moeten overleggen, wat zeg ik, ben gescreend door de AIVD. Wel fijn dat ik dan een blanco justitieel documentatieregister heb.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:07 schreef freak1 het volgende:
wel weet ik dat het unfair is dat iemand die opgroep in een achterbuurt nu eenmaal veel meer in aanraking komt met makkelijk geld en daardoor vele malen eerder geneigd is zaken als belastingfraude. zwart werk, lichte/zware criminaliteit, drugscriminaliteit en dat soort dingen uit te voeren.
wait wut?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier rep je over de schier onoplosbare kansenachterstand.
[..]
dan heb ik toch een volstrekt valide punt?quote:[..]
Dat had ik inderdaad. Niet door werken, maar door initiatief, ondernemerschap en lef te tonen, i.p.v. te blijven hangen in het duffe studentenwereldje. Velen die dat deden.
Iets analoogs zie ik bij de huizenmarkt: als je vanuit de Randstad wilt verhuizen naar een goedkopere streek, allicht dat daar wel goedkope huizen staan. Maar nee, iedereen wil zo nodig in de Randstad en/of bij familie blijven hangen.
en ook daar sla je de plank weer mis. je leest echt wat je wilt lezen., het punt wat ik maak is dat het niet altijd een keus is. als je broer, je buurman, je oom, je ouders voor het criminele leven kiezen, o.a. omdat er volk is wat het toch wel aanneemt dat ze crimineel zijn omdat ze in een achterbuurt wonen, dan kom je er in mee aanraking. en het studeren, het ploeteren op een startbaan wordt dan vele malen moeilijker als je ziet hoe makkelijk de buurman aan zijn centen komt.quote:[..]
Ook weer individuele keuzes: kies je inderdaad voor die criminele weg (wel zo makkelijk en snel) of om een studie te volgen en een carrière op te bouwen? Verkeerde keuzes hebben nou eenmaal consequenties. Ik heb ook vaak een VOG moeten overleggen, wat zeg ik, ben gescreend door de AIVD. Wel fijn dat ik dan een blanco justitieel documentatieregister heb.
dan zijn we het daar over eensquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, de winst op een sociale woning is niet hetzelfde omdat die woningen zwaar gesubsidieerd op de markt komen, maar in plaats van op kosten van de belastingbetaler wordt het veelal op projectontwikkelaars afgewikkeld. U wilt wonen beschikbaar maken? Dat kan, maar cf regelgeving vanuit de gemeente dat het een beetje gemixt voor verschillende inkomensgroepen wordt gerealiseerd.
Dat is wat er een beetje aan de hand is. De markt wordt actief tegengewerkt vanwege het willen behartigen van een bepaalde uitkomst.
nee daar ben ik het niet mee eens. jij koppelt het vragen aan euros en ik doe dat niet. ik zie dat als 2 losse segmenten.quote:[..]
Als er geen incentive is om het lagere segment te bouwen, dan is daar toch simpelweg weinig vraag naar?
Het lagere segment kan niet op triple A locatie bekostigen, daarom zit de overheid er tussen met allerhande wachtlijsten etc. De vraag is veel hoger dan het aanbod (want onder de marktprijs).
gemeten in euros per woning zijn wij het daarover eens.quote:[..]
Als die in het hogere segment meer geld bieden dan is daar, gemeten in euro's, meer vraag naar.
en dat vind ik een goede, lastige vraag.quote:[..]
Ja als jij vindt dat euro's niet moeten gelden als stemrecht voor het ontvangen van goed X ja. Maar dat is defacto communistisch.
wel als het gaat om primaire levensbehoeftes met een kunstmatig gecreerd tekort.quote:[..]
Jij wilt portemonnee en recht op dienst of goed loskoppelen van de portemonnee?
het CBS is het niet met je eens.quote:[..]
Gemiddeld genomen is dat 99.9% correct.
ja daar zijn wij het over eens. er wordt geknepen op die huizen dus het systeem kan zijn werk niet doen.quote:[..]
Als jouw oorzaak is dat er een oneerlijke voorsprong bestaat, dan los je dat toch op? Waarom kies je voor symptoombestrijding en moet je dat herstellen specifiek via huizenprijzen / woningmarkt? Het gaat er toch om dat een bepaalde vermogensverdeling zou zijn scheefgetrokken?
Overigens, als er fikse inflatie bestaat, is dat een herverdeling geweest van mensen die geld uitlenen naar mensen die geld lenen.
Bij 30% salarisstijging en 30% hogere huizenprijzen gaat ieman zonder geld er relatief niet op achteruit.
Stijgen de huizenprijzen meer dan andere goederen dan zit er toch iemand ergens links of rechts het aanbod te knijpen, wie het eerst komt die het eerst maalt, je kunt op beperkte aantal m2 niet nieuwe grond creëren immers.
onzin.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij wordt 15% van de sociale huurwoningen, bestemd voor inkomens boven die ¤47.699 grens. En anders, zijn toch een kleine 1000 koopwoningen te koop volgens funda.
Dat is leuk maar als euro's niet meer bepalend moeten zijn voor wát iemand kan afnemen (dienst danwel goed), wat wil je dan? Communisme?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:00 schreef freak1 het volgende:
nee daar ben ik het niet mee eens. jij koppelt het vragen aan euros en ik doe dat niet. ik zie dat als 2 losse segmenten.
Waarom denk jij dat het een natuurwet is dat het hoogste segment het meeste oplevert? Dat heeft toch alles te maken met vraag en aanbod? Bouw alleen maar grote villa's en de prijs van de woning zakt naar de bouwkosten. Dat is wél een natuurlijke grens. Want nieuwe woningen zullen niet meer gebouwd worden als niemand de bouwkosten wilt betalen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:00 schreef freak1 het volgende:
uiteindelijk is het falen van het systeem het tekort aan woningen. als je een artificieel tekort hebt, zoals er nu is aan woningen, kan het kapitalistische systeem niet zegevieren.
idealitere zou je binnen ons systeem een tekort hebben van 400.000 woningen, er worden dan zsm 400.000+ woningen gebouwd omdat meerdere bedrijven een kans zien., er zouden dan zelfs 600 tot 800.000 woningen gebouwd worden en het wordt een race to market. diegene die het eerste zijn bedienen het hoogste segment en cashen
Nou, wordt gezellig, iedereen recht op een koophuis en wie er reeds een heeft moet eruit? Hoe werkt dit? Wie heeft recht op een cadeautje en wie niet?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:00 schreef freak1 het volgende:
wel als het gaat om primaire levensbehoeftes met een kunstmatig gecreerd tekort.
quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:00 schreef freak1 het volgende:
het CBS is het niet met je eens.
lees eens
https://dashboards.cbs.nl/v4/verhuisketens_innovatie/
ik quote de samenvatting
"Dat wil zeggen dat ongeveer de helft van de achtergelaten woningen daadwerkelijk vrijkomt voor een andere huishouden."
dus nee, gemiddeld genomen is dat NIET 99.9 procent correct. slechts de helft van de woningen komrt vrij voor een ander huishouden. het staat er echt..
Natuurlijk is het CBS het wel met mij eens. Ieder huis dat niet leeg komt te staan, danwel door een gezin wordt gesplitst of wat dan ook komt beschikbaar voor een nieuw gezin.quote:Op dit dashboard gaat het alleen over verhuisketens binnen het jaar 2021,
Je begrijpt het methodologisch construct van het CBS niet zo goed, het is meer een soort van eenzijdige blik van verkopen in de regio die in directe zin de woningdruk in de regio zouden kunnen verlagen, binnen een jaar.quote:Einde
Een verhuisketen eindigt als er geen woning meer wordt achtergelaten. Dit is het geval als een woning wordt gesloopt, gebruikt wordt als tweede woning of betrokken wordt door iemand van buiten de regio. In dit onderzoek betreft het mensen die van buiten Nederland een woning betrekken.
Die 15% geldt als dat wordt afgesproken met de gemeente. De 7,5% geldt als er geen afspraken zijn.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:02 schreef freak1 het volgende:
onzin.
het is 7.5 p;rocent
https://www.rijksoverheid(...)aalbare-huurwoningen
en let vooral op "mag"
dat is toch ook wat ik zeg?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Die 15% geldt als dat wordt afgesproken met de gemeente. De 7,5% geldt als er geen afspraken zijn.
euros zijn al lang niet meer bepalend. als ik naar het drinkwaterbedrijf ga en zeg maakt me niet uit wat het kost, ik wil al het water zodanig dat niemand meer water heeft behalve ikke ikke ikke dan wordt dan onmiddelijk geblokkeerd. dus dat is niet echt een goed argument.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is leuk maar als euro's niet meer bepalend moeten zijn voor wát iemand kan afnemen (dienst danwel goed), wat wil je dan? Communisme?
dat is NIET een natuurlijke grens. god, blijf je nu selectief lezen?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat het een natuurwet is dat het hoogste segment het meeste oplevert? Dat heeft toch alles te maken met vraag en aanbod? Bouw alleen maar grote villa's en de prijs van de woning zakt naar de bouwkosten. Dat is wél een natuurlijke grens. Want nieuwe woningen zullen niet meer gebouwd worden als niemand de bouwkosten wilt betalen.
Maximaal 15% (als er afspraken zijn over prestaties van lokale partijen). https://www.rijksoverheid(...)n-sociale-huurwoningquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:02 schreef freak1 het volgende:
[..]
onzin.
het is 7.5 p;rocent
https://www.rijksoverheid(...)aalbare-huurwoningen
en let vooral op "mag"
kap nou eens met die meningen als feiten rondparaderen zonder enige bronvermelding of onderbouwing. je draagt echt niets bij zo.
je legt me weer woorden in de mond.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou, wordt gezellig, iedereen recht op een koophuis en wie er reeds een heeft moet eruit? Hoe werkt dit? Wie heeft recht op een cadeautje en wie niet?
tadaa, was dat nou zo moeilijk?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Maximaal 15% (als er afspraken zijn over prestaties van lokale partijen). https://www.rijksoverheid(...)n-sociale-huurwoning
Er is geen sprake van afbraak van het woningbestand; er worden teveel mensen gecreëerd. Dat is de andere kant van de medaille. Vandaag stuk in NRC: hele gebieden in Nl. zien donkerblauw ten teken van >10% stijging inwonertal.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:06 schreef freak1 het volgende:
[..] ik zeg dat woningen een primaire levensbehoefte zijn en er kunstmatig tekorten gecreerd worden.
Dat is niet momenteel, dat is al decennia het geval. Vanuit een overheid die het probleem heeft veroorzaakt, hoef je geen oplossing van datzelfde probleem te verwachten. De plannen van Hugo de Jonge, bijvoorbeeld, hebben jammerlijk gefaald. Bij/van dit kabinet Schoof, zie geen enkele incentive om daarop actie te ondernemen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:06 schreef freak1 het volgende:
wonen is een recht in nederland, daar kun je veel van vinden maar is het wel. en de consequentie is dat de regering daarmee haar best moet doen dat mogelijk te maken. en daar word tmomenteel bij gefaald.
De statistieken spreken over 20% jeugdwerkeloosheid; even uitgaande van mijn jeugd: https://www.mrooijer.nl/stats/2013/die-verschrikkelijke-jaren-80/quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:50 schreef freak1 het volgende:
jij blijft maar roepen dat je het allemaal zo zwaar had maar als je dan gerichte vragen gaat stellen had je geowon binnen 6 maanden werk.. je had het superzwaar, het was supererg, maar de statistieken en je eigen ervaring spreken dat allemaal tegen.
Geen bouwer gaat een huis bouwen als dat verlies latend is.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:04 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat is NIET een natuurlijke grens. god, blijf je nu selectief lezen?
doordat die markt wordt geknepen kunnen er maar X woningen gebouwd worden. en dat terwijl er X maal 10 aan kopers zijn. dan zou ik ook vooral focussen op de groep waar ik de meeste mage en daarmee winst draai.
zolang er minder gebouwd wordt dan dat er vraag is, en zeker in het geval van een vele malen grotere vraag dan aanbod, is je punt niet van toepassing.
Sure maar dat is nog geen goede reden om woningmarkt communisme in te voeren.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:06 schreef freak1 het volgende:
[..]
je legt me weer woorden in de mond.
ik zeg ook niet dat mensen recht hebben op een koophuis. ik zeg dat woningen een primaire levensbehoefte zijn en er kunstmatig tekorten gecreerd worden. wat jij er zelf extra bij fantaseerd moet je lekker bij jezelf houden maar leg mij geen worden in de mond.
wonen is een recht in nederland, daar kun je veel van vinden maar is het wel. en de consequentie is dat de regering daarmee haar best moet doen dat mogelijk te maken. en daar word tmomenteel bij gefaald.
dus 80 procent aan het werk...quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:21 schreef blomke het volgende:
[..]
De statistieken spreken over 20% jeugdwerkeloosheid; even uitgaande van mijn jeugd: https://www.mrooijer.nl/stats/2013/die-verschrikkelijke-jaren-80/
dat zegt ook niemand.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Geen bouwer gaat een huis bouwen als dat verlies latend is.
En terecht dat men voor de hoogste marge gaat daar is het meeste vraag naar, gemeten in besteedbare euro's. Cq in een kapitalistische wereld ipv een communistische.
Dat je die kapitalistische krachten wilt inperken als de marktmacht significant is, prima, daar is echt totaal geen sprake van in de woningmarkt.
nergens claim ik dat. stop met me woorden in de mond te leggen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sure maar dat is nog geen goede reden om woningmarkt communisme in te voeren.
Hoe zou jij het huidige overheidsmonopolie in de woningmarkt willen noemen?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sure maar dat is nog geen goede reden om woningmarkt communisme in te voeren.
Beleid. Maar slecht beleid.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 12:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe zou jij het huidige overheidsmonopolie in de woningmarkt willen noemen?
Als jij minder geld beschikbaar hebt voor goederen dan kun je er minder kopen, dat is hoe het werkt. Je hebt evenveel recht op, maar je wordt gelimiteerd door je kapitaal, we hebben immers last van schaarste.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 12:37 schreef freak1 het volgende:
dus het lagere segment wordt significant minder in gebouwd dan in het hogere segment.
dan is de vraag
vinden wij als maatschappij dat okay of niet.
en dat heeft niets met communisme te maken. ik pleit niet voor herverdeling van de welvaart, ik pleit niet voor gelijke prijzen, ik zeg enkel dat ik het moreel niet te verantwoorden vind om een dikke vinger te geven aan de groep met minder kapitaalkracht als er een schaarste is aan woningen.
Goed voorbeeld van een principe waar ik inderdaad wél tegen marktwerking ben. Maar ook hier heeft het uitsluiten van marktwerking wel wat negatieve effecten.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 12:37 schreef freak1 het volgende:
maar met jouw insteek vind je het dus ook okay als ik morgen een donor hart nodig heb, maar ik heb geld dus ik betaal extra dus dan sta ik meteen op plek 1 en diegene die al 6 jaar wacht kan de tering krijgen omdat die niet kapitaalkrachtig is?
in feite is dat wat je zegt. als je maar betaald mag alles..
okay.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Goed voorbeeld van een principe waar ik inderdaad wél tegen marktwerking ben. Maar ook hier heeft het uitsluiten van marktwerking wel wat negatieve effecten.
Het recht om te leven behoort niet afhankelijk te zijn van je portemonnee.
Het recht om eten te hebben idem, al dat soort zaken.
Huis ook hoor, maar dat is niet zo drastisch dat communisme de oplossing is.
Als geld niet meer het schaarste verdeeld maar de wensen van een of andere ambtenaar heb je central planning en dat is defacto gewoon communisme.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:42 schreef freak1 het volgende:
okay.
kap met de hele tijd communisme in mijn schoenen te schuiven want dat is niet waar ik voor pleit. ook ik heb de oplossing niet voor handen.
Dit is toch gewoon fout denken, iedereen heeft recht op een dak boven het hoofd, wat mij betreft, dus de staat faalt in een bepaalde zin maar dat zijn mensen die wensen op zichzelf te gaan wonen bijvoorbeeld maar leven bij de ouders.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:42 schreef freak1 het volgende:
maar samengevat;
recht om te leven > dan telt de portemonnee niet
recht een dak boven je hoofd > dan telt je portemonnee wel
je slaat wel heel veel stappen over. en je vergelijking gaat bijzonder mankquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als jij minder geld beschikbaar hebt voor goederen dan kun je er minder kopen, dat is hoe het werkt. Je hebt evenveel recht op, maar je wordt gelimiteerd door je kapitaal, we hebben immers last van schaarste.
Die schaarste verdelen we in een kapitalistische wereld op basis van wie zijn geld aan wat wilt uitgeven. Dat bepaalt iedereen dan autonoom.
Hoe wil je dat ik verder uitwijd over communisme? Als een ambtenaar central planning gaat doen noem ik dat communistisch. Thats it.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:42 schreef freak1 het volgende:
je brengt een nuance aan maar daar doe je verder niks mee. geen enkele uitleg. dat vind ik een copout. mij van communisme betichten maar zelf niet uitwijden is niet okay.
Ik heb het over schaarste verdelen in die comment waarop je reageert.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:46 schreef freak1 het volgende:
ervan uitgaande dat er dus een ongelimiteerde pot snoepjes is.
wat een onzin.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als geld niet meer het schaarste verdeeld maar de wensen van een of andere ambtenaar heb je central planning en dat is defacto gewoon communisme.
De vergelijking is iemand die ongewenst langer bij de ouders woont vs iemand met veel poen die die pijn kan ontsnappen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:46 schreef freak1 het volgende:
hoe de markt nu werkt is dat er voor het hogere segment wordt gebouwd. klaar. en er wordt aan het lagere segment voorbijgegaan. en dan kunnen we hele bomen gaan opzetten over meer kapitaal heeft meer recht, maar je bent nu echt in grijze gebieden aan het neuzelen.
Voor een groot deel heb je allerhande keuzes? Qua waar je verzekerd, naar welk ziekenhuis je gaat, etc etc. De ambtenaar staat wat mij betreft op de achtergrond.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:48 schreef freak1 het volgende:
wat een onzin.
we hebben dus communisme in de gezondheidszorg. prima.
hoezo fout denken? dit is exact wat jij zelf net claimt.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit is toch gewoon fout denken, iedereen heeft recht op een dak boven het hoofd, wat mij betreft, dus de staat faalt in een bepaalde zin maar dat zijn mensen die wensen op zichzelf te gaan wonen bijvoorbeeld maar leven bij de ouders.
Zo fundamenteel wordt het nog niet dat men gelijk op straat of in een auto slaapt etc etc.
Dusja, de welvaart wordt grondig aangetast maar niet zodanig dat men op straat hoeft te slapen.
dus, de oplossing, de schaarste verdelen doen we op basis van wie de meeste centjes heeft?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb het over schaarste verdelen in die comment waarop je reageert.
Voor mensen met minder geld hebben we ook nog sociale huur en huurwoningen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:48 schreef freak1 het volgende:
jij zegt, prima, die 65.000 gaan naar de mensen met de meeste centen, de rest kan de tyfus krijgen. correct? of mis ik een nuance?
dat kan toch op de huizenmarkt ook? een groot gedeelte aan keuze aanbieden?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voor een groot deel heb je allerhande keuzes? Qua waar je verzekerd, naar welk ziekenhuis je gaat, etc etc. De ambtenaar staat wat mij betreft op de achtergrond.
Je uitwijden over communisme is iets anders dan andere users communistisch wensdenken verwijten.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe wil je dat ik verder uitwijd over communisme? Als een ambtenaar central planning gaat doen noem ik dat communistisch. Thats it.
Nou dit is een beetje het punt je hebt best recht op de basis etc, maar niet meer dan dat, daar moet je voor aan de slag.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:46 schreef freak1 het volgende:
meer geld = meer recht op leven? dat is niet fair volgens jou
meer geld = meer recht op eten? ook niet fair, maar zo werkt het wel. en ik vind dat wel fair. met weinig geld kan nog steeds eten gekocht worden, maar met meer geld kan men elke dag naar een sterren restaurant. prima, zo hoort de economie te werken. sucks to be you als je niet elke dag een restaurant kan betalen, maar dat is hoe de markt werk.
maar meer geld = wonen en minder geld = niet wonen? dat vind ik niet fair. zeker niet als er oplossingen mogelijk zijn.
Dit gaat veel verder dan dat hoor, over het verdelen van de schaarste defacto door een ambtenaar.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je uitwijden over communisme is iets anders dan andere users communistisch wensdenken verwijten.
Maar onze markteconomie heeft niets met central planning te maken, ook niet als er voor nieuwbouw een verplichting is/komt dat 30% sociale huur/koop moet zijn.
holy fuck.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voor mensen met minder geld hebben we ook nog sociale huur en huurwoningen.
Dat de mensen met het meeste geld zaken kunnen kopen is logisch. Die hebben er de meeste euro's voor over / ter beschikking.
Als jij vindt dat het aantal euro'tjes niet eerlijk is verdeeld heb je een andere discussie. Jij pint het vast op de woningmarkt,
Alsof je al je geld mag verbrassen en je dan recht hebt op een voordeeltje om aan een huis te kopen, dat lijkt mij niet ok. Geld hoort het middel te zijn wat de schaarste gaat verdelen.
Het fundament is "dak boven het hoofd"quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:50 schreef freak1 het volgende:
hoezo fout denken? dit is exact wat jij zelf net claimt.
bij gezondheid tellen je centen niet, bij wonen wel. terwijl dezelfde basisrechten anders geschonden worden.
je pakt 2 makkelijke voorbeelden, mensen die bij hun ouders kunnen blijven wonen, maar het blokkeerd studenten die richting werk willen verhuizen, houd studentenwoningen bezet, zorgt dat mensen in scheiding niet los van elkaar kunnen komen. het is wel wat groter dan "dan blijf je maar bij je ouders wonen"
daar zitten we geheel op 1 lijn.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou dit is een beetje het punt je hebt best recht op de basis etc, maar niet meer dan dat, daar moet je voor aan de slag.
Ik zeg ook niet dat de staat niet faalt maar het is niet dermate schrijnend dat we een soort van woningvoedselbonnen moeten zitten introduceren.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
hoezo fout denken? dit is exact wat jij zelf net claimt.
bij gezondheid tellen je centen niet, bij wonen wel. terwijl dezelfde basisrechten anders geschonden worden.
je pakt 2 makkelijke voorbeelden, mensen die bij hun ouders kunnen blijven wonen, maar het blokkeerd studenten die richting werk willen verhuizen, houd studentenwoningen bezet, zorgt dat mensen in scheiding niet los van elkaar kunnen komen. het is wel wat groter dan "dan blijf je maar bij je ouders wonen"
Publieke goederen, marktmacht, er zijn heus wel wat negatieve consequenties waar je wat mee moet, maar als er geen rare zaken spelen zorgt vrije handel echt wel voor meer welvaart.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:51 schreef freak1 het volgende:
[..]
dus, de oplossing, de schaarste verdelen doen we op basis van wie de meeste centjes heeft?
prima. doen we dat.
maar dan ook overal. ook in gezondheidszorg. ook op de snelweg. meer geld? meer wegenbelasting? prima, dan krijg ik een eigen rijstrook.
In de UK hebben ze een zorgfonds en hebben ze weleens tekorten vanwege een fonds dat leeg is etc....quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:52 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat kan toch op de huizenmarkt ook? een groot gedeelte aan keuze aanbieden?
in de zorg hebben we ook een flink aantal regelingen vanuit de overheid erin geduwd zodat zorg voor iedereen bereikbaar is.
maar als we dat op de woningmarkt doen is het communisme?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |