SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik pik er - voor de liefhebber - één roster uit, dat van de grote favoriet, de VS.Had minder gekund.quote:LeBron James, Stephen Curry, Kevin Durant, Joel Embiid, Devin Booker, Jayson Tatum, Anthony Davis, Tyrese Haliburton, Anthony Edwards, Jrue Holiday, Bam Adebayo, Kawhi Leonard
Ook Canada brengt een uitstekend team op de mat, met Shai Gilgeous-Alexander, Jamal Murray, Andrew Wiggins en Luguentz Dort in de voorlopige selectie.
Servië heeft (eindelijk) weer de beschikking over de enige echte Joker, Nikola Jokic, op een groot eindtoernooi. Verder zitten o.a. Bogdanovic (Bogdan, niet Bojan), Pokusevski, Micic en Jovic bij de voorlopige selectie.
Frankrijk heeft met Gobert en Victor Wenbanyama een heuse Twin Tower-verdediging. Dat wordt lollig. Helaas alleen géén Embiid, die heel lafjes koos voor de VS.
Duitsland heeft dan weer de gebroeders Wagner in de gelederen, evenals Dennis Schröder, de grote kracht achter de laatste WK-winst.
De Olympische kwalificatietoernooien (voor de laatste 4 plekken)
Net als vorige keer vinden voor aanvang van de OS nog de kwalificatietoernooien plaats voor de laatste 4 te vergeven plekken bij de mannen (kwalificaties bij de vrouwen heb ik geen weet van).
Zie voor een makkelijk overzicht:
2024 FIBA Men's Olympic Qualifying Tournaments
Er wordt van 2 tot en met 7 juli gespeeld in 4 verschillende steden (en landen), die elk een kwalificatietoernooi hosten, waaruit van elk toernooi een winnaar komt die zich dus kwalificeert voor de Spelen.
Deze toernooien worden gehouden in:
Valencia, Spanje
Riga, Letland
Piraeus, Griekenland
San Juan, Puerto Rico
Korte uitleg van de 4 toernooien:
- Elk toernooi bestaat uit 6 teams, verdeeld over 2 poules.
- Elk team speelt één keer tegen de twee andere teams in zijn poule, dus in totaal 2 wedstrijden.
- Daarna speelt de #1 van poule A tegen de #2 van B, en vice versa.
- De twee winnaars van die halve finales strijden in de finale om de plek op de OS.
Zie de wikipagina's voor het speelschema.
De toernooien:
Toernooi 1: Spanje
Groep A: Libanon, Angola, Spanje
Groep B: Finland, Polen, Bahama's
Toernooi 2: Letland
Groep A: Georgië, Filippijnen, Letland
Groep B: Brazilië, Kameroen, Montenegro
Toernooi 3: Griekenland
Groep A: Slovenië, Nieuw-Zeeland, Kroatië
Groep B: Egypte, Griekenland, Dominicaanse Republiek
Toernooi 4: Puerto Rico
Groep A: Mexico, Ivoorkust, Litouwen
Groep B: Italië, Puerto Rico, Bahrain.
Favoriet voor de respectievelijke toernooien (denk ik):
1: Spanje
2: Letland (of misschien Brazilië)
3: Griekenland (thuisvoordeel) of Slovenië
4: Litouwen
Wij kijken als liefhebber uiteraard halsreikend uit naar het toernooi in Griekenland, waar het gastland met Giannis Antetokounmpo zich moet meten met Slovenië met Luka Dončićgod en met een land als Kroatië. Toch wel (verreweg?) het sterkst bezette toernooi van de vier.
Luka Doncicwatch:
2-7 om 21:00 SLO-KRO
4-7 om 17:30 NZL-SLO
Antetonkounmpowatch:
3-7 21:00 DRE-GRI
4-7 21:00 GRI-EGY
Halve finales (#1A-#2B, #2A-#1B): 6-7
Finale: 7-7 om 21:00
Vrouwentoernooi:
Officiële FIBA-pagina
Olympische Spelen-pagina
Bij de vrouwen is de VS wel lichtjes favoriet, schat ik zo in.
Venues:
Bercy Arena
Pierre Mauroy StadiumWhat can change the nature of a man?
Volgens mij ook drie driepuntpogingen achter elkaar gemist, terwijl ze daarvoor bijna allemaal vielen.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:51 schreef Aguero het volgende:
Dat 6 punten moment na de overtreding op Durant was dodelijk
Charles Barkley genotquote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:54 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik mis het machtsvertoon van Dreamteam 1992, wat een entertainment was dat.
Andere landen hebben nu ook goede NBA spelers die ze kunnen inzettenquote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:54 schreef TweedeKlum het volgende:
46-1 tegen Angola.quote:
Ja, tijden veranderen, voor de sport alleen maar goed.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:56 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Andere landen hebben nu ook goede NBA spelers die ze kunnen inzetten
Akkoord.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:57 schreef Dagoduck het volgende:
Goed om de users met basketbal-UI's hier te zien. Jullie leveren.
Users met basketbal-UI's die hier niet zijn mogen erbij gelapt worden.quote:
De rest van de wereld is veel beter geworden.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:54 schreef TweedeKlum het volgende:
Niet bij de Bulls met MJ en Scottie?quote:Op donderdag 8 augustus 2024 23:00 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
De rest van de wereld is veel beter geworden.
Maar Dream Team was wel fantastisch. Daar is mijn liefde voor de sport wel gebeuren. En voor velen met mij.
Hoe jong ben jij ook alweer?quote:Op donderdag 8 augustus 2024 23:00 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
De rest van de wereld is veel beter geworden.
Maar Dream Team was wel fantastisch. Daar is mijn liefde voor de sport wel gebeuren. En voor velen met mij.
Toen was het kwaliteitsniveau vele malen groter natuurlijk.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:54 schreef TweedeKlum het volgende:
Dat was min of meer dezelfde tijd. Maar voor 1992 zag je in Nederland denk ik geen NBA basketbal op tv. Ik wist net wie Magic Johnson was toen hij met het nieuws kwam dat hij AIDS had.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 23:01 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Niet bij de Bulls met MJ en Scottie?
Canal+ zat dat toen toch, midden in de nacht haquote:Op donderdag 8 augustus 2024 23:05 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dat was min of meer dezelfde tijd. Maar voor 1992 zag je in Nederland denk ik geen NBA basketbal op tv. Ik wist net wie Magic Johnson was toen hij met het nieuws kwam dat hij AIDS had.
Na 1992 was er ook niet veel NBA op tv trouwens, maar ik keek CNN world sport, CNN teletekst had elke dag verslagjes van de wedstrijden en statistieken en ik ging basketbalplaatjes sparen.
In de VS kocht mijn broer in 1994 een boek met NBA statistieken. Die heb ik kort daarna van hem ‘geleend’ en die ga ik ooit nog eens terug geven. Denk ik.
Ik was echt fan tijdens de tweede repeat. 1996-1998. Met Jordan, Pippen en Rodman. Die Bulls waren groter dan basketbal, dat waren culturele iconen.
Soms kreeg je een videoband van iemand die canal plus had en het opnam.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 23:11 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Canal+ zat dat toen toch, midden in de nacht ha
Moet hij weten.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 23:19 schreef Nielsch het volgende:
Okee mijn basketbalminnende maatje die ooit uit Bosnië is gevlucht is niet rouwig om dit Servische verlies.
Uiteindelijk stokte de Belgische run bij 28-2quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:14 schreef The_Undertone het volgende:
Bizarre match, met onder meer een 15-1 run van de Fransen, maar in het 3e quarter nu wel 31-45 voor de Belgische dames.
Nee, België was vooraf wel een van de betere medaille kandidatenquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:18 schreef kilon het volgende:
Dit is wel verrassend te noemen of niet? Zilver voor Belgie bij basketbal had ik niet op het lijstje staan.
Dat zou ik nog niet durven zeggen. Frankrijk houdt de foutenlast wat beter in de hand, bank van de Belgen is zwak.quote:
En de Fransen nemen het graag aan.quote:
Heel veel balverlies voornamelijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:37 schreef beantherio het volgende:
Hoe kan dit? Ik heb even niet gekeken maar ze stonden toch iets van 15 punten voor ofzo?
10-17quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:37 schreef beantherio het volgende:
Hoe kan dit? Ik heb even niet gekeken maar ze stonden toch iets van 15 punten voor ofzo?
Belgie is compleet ingestortquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:40 schreef Gretzl het volgende:
[..]
10-17
29-19
31-46
58-53...
Bijzonder scoreverloop
7-27 sinds België die comfortabele voorsprong van 15 had. Nu hadden ze ervoor wel een fase waar alles leek te vielen, maar nu geldt precies het omgekeerde. Het is voor een aanzienlijk deel wel onkunde, dom balverlies, te veel aanvallende rebounds weggeven en niet meer scherp voor de vijandige basket.quote:
Is al zijn tweede technische fout dit toernooi. Domme oen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:41 schreef H.Vviv het volgende:
Ook nog een technische fout. Niet heel slim.
Als het verschil op <7 kunnen houden mogen we nog wel hopen op een last minute wonder. Gezien dit Franse team ook goed kon choken.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:41 schreef beantherio het volgende:
[..]
Belgie is compleet ingestort![]()
En ik had ze eigenlijk wel graag zien winnen van die kut-Fransen
Dennis Xhaët is een veel betere commentator, vreselijk dat Babbelwater de voorkeur krijgt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:44 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik dat hij dit prima doet.
Oh ik zou zo direct even niet weten die die beste man is.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:45 schreef The_Undertone het volgende:
[..]
Dennis Xhaët is een veel betere commentator, vreselijk dat Babbelwater de voorkeur krijgt.
Dennis presenteert Cafe de Mol, maar dat zegt je wellicht niks.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:46 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Oh ik zou zo direct even niet weten die die beste man is.
Jaquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:49 schreef H.Vviv het volgende:
Maakt niet uit zijn maar twee vrije worpen
quote:
0,4-0,6% kans om nog naar overtime te gaan of beter, en dan ben ik optimistischquote:
Vanloo met haar dwaze moonballsquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:55 schreef H.Vviv het volgende:
Terwijl je de hele wedstrijd maar vier driepunters hebt gescoord uit vijftien pogingen.
Zijn prima schoten die ze vaak genoeg raakt...quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:56 schreef The_Undertone het volgende:
[..]
Vanloo met haar dwaze moonballs
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAquote:
Worthy de Jong lacht om haar.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:59 schreef The_Undertone het volgende:
Meesseman is wel echt een hele grote.
Nog iets te veel tijd over.quote:
Sowieso de GOAT van olympisch vrouwenbasketbalquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:59 schreef The_Undertone het volgende:
Die zou zo in de WNBA kunnen spelen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:59 schreef The_Undertone het volgende:
Mja, oke.quote:
Doet ze al jarenquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:00 schreef Salina het volgende:
[..]
Die zou zo in de WNBA kunnen spelen.
Is al eens WNBA champion en Finals MVP geweestquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:00 schreef Salina het volgende:
[..]
Die zou zo in de WNBA kunnen spelen.
Dit is pijnlijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:01 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Doet ze al jaren![]()
En is daar ook een van de absolute sterspelers
I know.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:01 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Doet ze al jaren![]()
En is daar ook een van de absolute sterspelers
Zit je nou tegen de bal te schreeuwen?quote:
Ja, natuurlijk!quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:12 schreef Salina het volgende:
[..]
Zit je nou tegen de bal te schreeuwen?
In je tweede spelen?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:17 schreef Dagoduck het volgende:
Halve finale in je tweede Spelen is ook niet slecht.
Maar ik heb toevallig het begin van de wedstrijd gezien en toen stonden de Belgen juist redelijk ver achter. Ik was verbaasd toen ik hoorde/las dat ze op voorsprong stonden.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:16 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat ze een voorsprong van 15 punten weggaven was dan weer niet zo goed gedaan.
Op mag ook. Of bij. Of tijdens.quote:
Helemaal in het begin stonden ze niet achter. Eigenlijk kort in het tweede kwart enkel, en dan nog niet ruim.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 23:18 schreef Jane het volgende:
[..]
Maar ik heb toevallig het begin van de wedstrijd gezien en toen stonden de Belgen juist redelijk ver achter. Ik was verbaasd toen ik hoorde/las dat ze op voorsprong stonden.
Overheen gelezen in the heat of the momentquote:
Wordt lastig om LeBron in te halen denk ik, maar dat tweede plekje achter hem ligt wel voor het oprapen voor Wembanyama.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:31 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Als hij dit wint is hij dan al de GOAT?
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:33 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Wordt lastig om LeBron in te halen denk ik, maar dat tweede plekje achter hem ligt wel voor het oprapen voor Wembanyama.
Natuurlijk, omdat ik weet dat je het niet laten kunt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik zie het helemaal voor me dat je dit gniffelend aan het typen bent.
Too soon?quote:
Wat zei ze?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:40 schreef Koffieplanter het volgende:
De moeder van Tatum heeft weer een meltdown gehad, dus Jason krijgt weer wat sympathy minutes. Lol.
*van de BurgerKingquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:41 schreef Szura het volgende:
Forum is trager dan Sjonnie van Beukering
Dat het onacceptabel is dat Tatum geen minutes kreeg tegen Servië.quote:
Pas als het ergens op tv isquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:42 schreef Dagoduck het volgende:
Ik vind het nogal rustig hier. Is de Eredivisie weer begonnen ofzo?
ESPNquote:
Uit m'n hoofd 4 van de 12 in de NBA.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:43 schreef Dagoduck het volgende:
Heeft Frankrijk een goede basketbalcompetitie? Spelen deze Franse spelers in de NBA?
Vroeg ik mij ook af!quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:43 schreef Dagoduck het volgende:
Heeft Frankrijk een goede basketbalcompetitie? Spelen deze Franse spelers in de NBA?
Het ligt aan dat Lebron zoveel speelt. Vraag me af of hij dat zelf graag wil of Kerr denkt dat hij de steunpilaar is waar het team niet zonder kan.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:43 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat het onacceptabel is dat Tatum geen minutes kreeg tegen Servië.
Moet van zijn schoonvader LeDonte West. @PowerLoungenquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:45 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Het ligt aan dat Lebron zoveel speelt. Vraag me af of hij dat zelf graag wil of Kerr denkt dat hij de steunpilaar is waar het team niet zonder kan.
Mijn neefje.quote:
Nichtje Perkins zit te wachten tot Savannah thuiskomtquote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:46 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Moet van zijn schoonvader LeDonte West. @:powerloungen
En bij Amerika nog spelers van buiten de NBA?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:44 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Uit m'n hoofd 4 van de 12 in de NBA.
Lol, nee.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:47 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
En bij Amerika nog spelers van buiten de NBA?
Leeft die nog?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:46 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Moet van zijn schoonvader LeDonte West. @:powerloungen
Malika Andrews: BAM.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 21:47 schreef PowerLoungen het volgende:
[..]
Nichtje Perkins zit te wachten tot Savannah thuiskomt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |