abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214623914
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

De groene oase van @Dagoduck

De zijtuin van @Seven is klaar, maar de judasboom moppert nog een beetje over zn verhuizing. Maar liefde en water genoeg, dus dat komt vast goed :)

@Vanyel had nuttige tips over wortels van bomen en struiken in het vorige topic

Ook @Claudia_x geniet van al het kleurrijks in haar tuin

Het rode blad van @sigme haar hazelnoot steekt prachtig af tegen het groen

[ Bericht 2% gewijzigd door senesta op 09-08-2024 23:02:00 ]
Juin uit Eigen Tuin!
pi_214624107
Die 2 foto's die het niet doen zou ik uit de OP halen :+

Wolfje staat lekker te zonnen, doet 't goed hier *O*

[ Bericht 54% gewijzigd door Blues op 08-08-2024 12:34:16 ]
pi_214624742
Hoe is het eigenlijk met je judasboom, @Seven.?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214627756
Om mezelf te herhalen: hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

Kleine vos gespot:

pi_214627908
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe is het eigenlijk met je judasboom, @:seven.?
Niet best... Ik heb er laatst een gortdroog takje afgeknipt. De buurman opperde nog om iets met enten te doen. We blijven gewoon wateren..
Resistance is futile.
pi_214627917
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
Om mezelf te herhalen: hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

[ afbeelding ]

Kleine vos gespot:

[ afbeelding ]
Is de bovenste foto Ereprijs?
Resistance is futile.
pi_214629809
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 17:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Is de bovenste foto Ereprijs?
Kattenstaart. Briljante plant. Heb ‘em nog geadviseerd voor je wadi. Vind je wel overal in je tuin terug omdat hij zich rijkelijk uitzaait. Ik laat ‘em op veel plekken staan. In deze tijd van het jaar is het een leitmotiv in m’n tuin.
pi_214629902
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 17:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Niet best... Ik heb er laatst een gortdroog takje afgeknipt. De buurman opperde nog om iets met enten te doen. We blijven gewoon wateren..
Bummer. Hopelijk ga je nog een teken van leven zien.
pi_214631576
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 19:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bummer. Hopelijk ga je nog een teken van leven zien.
Volgend jaar komen er ongetwijfeld weer updates. Zo een langslepend experimentje. >:)
Resistance is futile.
pi_214632172
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 20:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Volgend jaar komen er ongetwijfeld weer updates. Zo een langslepend experimentje. >:)
Ik zat vandaag nog te bedenken hoe jaloers ik ben op mensen met nieuw aangelegde tuinen. Alles ziet er dan nog zo keurig uit en er zijn nog geen teleurstellingen. Die judasboom van je gooit mooi roet in het eten. :(
pi_214632455
Hier gaat er ook het nodige dood hoor: de mooie paarse vroegbloeiende wisteria verwelkte na een paar mooie maanden opeens, diverse clematissen hebben vorig jaar na een paar weken het loodje gelegd, de stervende Akebia van vorig jaar is vervangen, alle kiwi’s en kiwibessen zijn dood, de Japanse wijnbessen zijn allemaal dood, een framboos is dood, een kruisbes lijkt meer dood dan levend en ik vrees voor het leven van het grootste deel van de rode beukenhaag. De haag van glansmispel ging dood en is vervangen door de kastanjehouten ‘schutting’, net als een deel van de laurierhaag die vervangen is door olijfwilg. Een deel van de een jaar oudere olijfwilghaag ziet er ook niet heel beste uit en gaat volgens mij nooit mooi dicht worden.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 20:56:41 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214632569
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 20:51 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier gaat er ook het nodige dood hoor: de mooie paarse vroegbloeiende wisteria verwelkte na een paar mooie maanden opeens, diverse clematissen hebben vorig jaar na een paar weken het loodje gelegd, de stervende Akebia van vorig jaar is vervangen, alle kiwi’s en kiwibessen zijn dood, de Japanse wijnbessen zijn allemaal dood, een framboos is dood, een kruisbes lijkt meer dood dan levend en ik vrees voor het leven van het grootste deel van de rode beukenhaag. De haag van glansmispel ging dood en is vervangen door de kastanjehouten ‘schutting’, net als een deel van de laurierhaag die vervangen is door olijfwilg. Een deel van de een jaar oudere olijfwilghaag ziet er ook niet heel beste uit en gaat volgens mij nooit mooi dicht worden.
Hoe kan je framboos dood zijn :o .
Hier kom ik echt overal framboosscheuten tegen, die zooi komt echt overal omhoog. Het is nog erger dan de braam van de buren ;( .
pi_214634312
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 20:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hoe kan je framboos dood zijn :o .
Hier kom ik echt overal framboosscheuten tegen, die zooi komt echt overal omhoog. Het is nog erger dan de braam van de buren ;( .
Zeiknatte zeiklei wijs ik als schuldige aan. De andere 2 frambozen doen het wel, de ene na een herstart, daar komen inderdaad nieuwe scheuten omhoog en de andere (een zwarte met gemene stekels)heb ik zelf geplant op een ander stukje dat niet zo zeiknat is. De vervangende Japanse wijnbessen gingen op 1 na ook dood en of die ene het nu gaat redden vraag ik me ook wel af. De hovenier flikkert alle dingen gewoon zo de grond in, ik gebruik zelf bij alles aanplantgrond.
pi_214634813
Ik heb jaren geleden bijna een framboos vermoord in te natte kleigrond. De halfdode framboos verplaatst naar mijn ouders op zandgrond en is daar uitgegroeid tot een bos. Het lag dus niet aan de plant.
pi_214634966
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 21:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zeiknatte zeiklei wijs ik als schuldige aan. De andere 2 frambozen doen het wel, de ene na een herstart, daar komen inderdaad nieuwe scheuten omhoog en de andere (een zwarte met gemene stekels)heb ik zelf geplant op een ander stukje dat niet zo zeiknat is. De vervangende Japanse wijnbessen gingen op 1 na ook dood en of die ene het nu gaat redden vraag ik me ook wel af. De hovenier flikkert alle dingen gewoon zo de grond in, ik gebruik zelf bij alles aanplantgrond.
Als je andere grond gebruikt dan er in je tuin ligt kun je een watertafel creëren, waardoor je planten nog natter staan.
Volgens de gardenprofessors.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214635005
Er zijn hier twee frambozen gewoon verdwenen. 2 meter verderop staat in exact dezelfde grond een herfstframboos die het perfect doet. En die ook overal opkomt zoaps een framboos betaamt.
Spoilers!
pi_214635027
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 20:51 schreef Doedezemaar het volgende:
:'(

Ik heb een border waar ik blij mee was. Dit jaar willen nepeta en salvia nauwelijks iets doen. Daardoor vallen er gaten in die border, gaten die gauw door onkruid worden opgevuld. Elders staan andere zonminnende planten met hetzelfde probleem. Stom.

Aan de andere kant blijft tuinieren hierdoor wel interessant. Ik blijf maar nadenken over oplossingen voor nieuwe problemen die ontstaan. En wat ik telkens weer concludeer, ook in dit geval, is dat je planten beter op hun ideale standplaats kunt zetten. Deze planten zouden denk ik hoger moeten staan in grond die beter draineert en kalkrijker is. Tijdens een regulier jaar doen ze het prima, maar nu tijdens dit natte jaar hebben ze duidelijk als eerste te lijden onder schimmel en slakkenvraat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 08-08-2024 22:31:04 ]
pi_214635125
Ik weet niet of ik het al had gezegd, maar wat ik grappig vind om te zien is dat sommige planten er de voorkeur aan geven om zich uit te zaaien in mijn halfverharding. Er wordt zoveel nadruk gelegd op het geven van voeding aan planten, maar sommige planten houden juist van schrale, steenachtige bodems. Eigenlijk zou je voor deze planten een mini-ecosysteem moeten creëren in je tuin.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:19:31 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214639736
Mocht iemand ooit overwegen om planten te bestellen bij Het Groene Paradijs in Gilze: begin er niet aan.

Ik ben al 2 maanden aan het mailen over bizar slechte kwaliteit planten waarvoor ik geld terug wil onder hun groeigarantie. Ik heb planten die volledig afgestorven zijn en planten die gewoon helemaal niet groeien. Vervolgens ellenlange discussies over dat ze nog wel groen zijn. Wat een kutbedrijf zeg, de klant is de vijand..

Klacht ingediend bij webshop Keurmerk ook, wat een belachelijke gang van zaken.

Als je goed kijkt, dan zie je hier 5 zielige grasjes. Die waren slecht geworteld en dat had ik ook gemeld. Vervolgens als antwoord gekregen dat ik het maar een maand aan moest kijken en als ze dan niet aansloegen, dan kon ik geld terugkrijgen. 6 weken gewacht voor de zekerheid, deze groeien gewoon niet. Of ik even foto's wilde sturen van de afgestorven planten :') (die zijn gewoon helemaal verdwenen) en de planten die niet aansloegen, dus doorgestuurd:

Toen probeerden ze nog weg te komen met een tegoedbon of nieuwe planten. Nee bedankt, ik wil van jullie echt geen planten meer. En ondertussen houden ze voet bij stuk.
Resistance is futile.
pi_214640155
quote:
13s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 11:19 schreef Seven. het volgende:
Mocht iemand ooit overwegen om planten te bestellen bij Het Groene Paradijs in Gilze: begin er niet aan.

Ik ben al 2 maanden aan het mailen over bizar slechte kwaliteit planten waarvoor ik geld terug wil onder hun groeigarantie. Ik heb planten die volledig afgestorven zijn en planten die gewoon helemaal niet groeien. Vervolgens ellenlange discussies over dat ze nog wel groen zijn. Wat een kutbedrijf zeg, de klant is de vijand..

Als je goed kijkt, dan zie je hier 5 zielige grasjes. Die waren slecht geworteld en dat had ik ook gemeld. Vervolgens als antwoord gekregen dat ik het maar een maand aan moest kijken en als ze dan niet aansloegen, dan kon ik geld terugkrijgen. 6 weken gewacht voor de zekerheid, deze groeien gewoon niet. Of ik even foto's wilde sturen van de afgestorven planten :') (die zijn gewoon helemaal verdwenen) en de planten die niet aansloegen, dus doorgestuurd:

[ afbeelding ]

Toen probeerden ze nog weg te komen met een tegoedbon of nieuwe planten. Nee bedankt, ik wil van jullie echt geen planten meer. En ondertussen houden ze voet bij stuk.
Wat balen, zeg. Dat klinkt ook niet als een nette afhandeling. Je moet geen groeigarantie bieden als je daar niets mee doet. Ik zal een mod vragen de webwinkel uit de OP te halen.

Ik heb zelf één keer bij Het Groene Paradijs besteld en al die planten doen het na ruim 2 jaar nog steeds goed.
pi_214640295
Ik zag toevallig gisteren dat er een interessant uitziende kweker in Doorn zit. Van Houtum. Wil ik dus nu ook meteen kijken, ik wil ook eens planten kopen ipv alleen maar zaad, maar lukt even niet dus moet ik :r geduld :r hebben :(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:25:26 #22
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_214652394
quote:
13s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 11:19 schreef Seven. het volgende:

[ afbeelding ]

Dank je, aangezien dat hier in de buurt is weet ik nu dat ik ze moet vermijden.
Hopelijk komt het voor jullie nog goed.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_214696976
Hi,
Heeft iemand enig idee over hoe het kan dat mijn hibiscus dit seizoen nauwelijks blaadjes draagt?
Er verschijnen nu ook een paar bloemetjes, maar die zijn ook ondermaats....
De struik is een jaar of 20 oud, en zo'n 2 meter hoog en heeft tot nu toe altijd mooi vol in blad & bloem gestaan
pi_214710524
Alle blaadjes van mijn akelei worden compleet opgevreten door groene ‘rupsjes’, de rupsjes schijnen bladwespen te worden volgens iemand op het forum van Tuinadvies. Echt bizar, in een uurtje eten ze de hele plant kaal.
Overigens worden m’n bessenstruikjes op dezelfde manier kaalgevreten, zou ook wel eens door dergelijke larven kunnen zijn.
pi_214710673
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 23:34 schreef Kanaroe het volgende:
Hi,
Heeft iemand enig idee over hoe het kan dat mijn hibiscus dit seizoen nauwelijks blaadjes draagt?
De struik is een jaar of 20 oud, en zo'n 2 meter hoog en heeft tot nu toe altijd mooi vol in blad & bloem gestaan
Te natte voeten? Net als mijn meidoorn :{
pi_214711520
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:53 schreef Blues het volgende:

[..]
Te natte voeten? Net als mijn meidoorn :{
Oh ja, dat zou kunnen inderdaad. Het was wel extreem dit voorjaar!
Heb jouw meidoornverhaal gemist helaas..
Ik ben/was bang dat de hibiscus te hard zijn best gedaan heeft de afgelopen jaren en misschien 'op' is..
pi_214712100
Onze buren hebben 3 hibiscussen op een rijtje strak tegen elkaar aan geplant op een plekje waar ik er met moeite 1 kwijt zou kunnen. Ze groeien dus ook niet ;)
De overbuurman heeft zijn slootkant compleet doodgespoten, zelfs het riet heeft hij er dood mee gekregen, ik wil niet weten wat voor gif hij gebruikt heeft :X Een tijdje geleden had hij ook al een nest van een watervogel kapotgemaaid.
pi_214714347
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 14:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Onze buren hebben 3 hibiscussen op een rijtje strak tegen elkaar aan geplant op een plekje waar ik er met moeite 1 kwijt zou kunnen. Ze groeien dus ook niet ;)
De overbuurman heeft zijn slootkant compleet doodgespoten, zelfs het riet heeft hij er dood mee gekregen, ik wil niet weten wat voor gif hij gebruikt heeft :X Een tijdje geleden had hij ook al een nest van een watervogel kapotgemaaid.
Bah, gif spuiten kan echt niet, arme waterdiertjes in die sloot
pi_214715121
M'n wilde wingerd verkleurt al!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator woensdag 14 augustus 2024 @ 20:25:38 #30
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214715291
quote:
11s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 20:11 schreef sigme het volgende:
M'n wilde wingerd verkleurt al!
[ afbeelding ]
Bij ons is het ook net herfst maar de wingerd is nog meest groen, wel een paar bruinige blaadjes maar nog geen echt rood.

Heb vooral het idee dat de anemoon veel te vroeg is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_214715293
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 23:34 schreef Kanaroe het volgende:
Hi,
Ik heb zes hibiscussen en dit jaar kreeg één ervan geen blad. Dat was de oudste. Ik zat dat er wel knoppen in zaten die uitliepen, maar had de indruk dat het jonge blad steeds op werd gegeten door de slakken. Het is dan ook een nat jaar geweest met veel slakken. Mijn hypothese is dat die hibiscus als enige écht last had van slakkenvraat omdat die ouder en zwakker was dan de rest.

Die hibiscus is nu dood en heb ik meteen vervangen. De andere hibiscussen doen het prima en bloeien nu weelderig. Eén vind ik wel wat gelig blad hebben.
pi_214715425
quote:
88s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 20:25 schreef Bosbeetle het volgende:

Heb vooral het idee dat de anemoon veel te vroeg is.
Vanaf augustus is toch normaal? Ik zie mijn tuin nog totaal niet de herfststand ingaan, maar de herfstasters en herfstanemomen bloeien al.
pi_214715991
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 20:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb zes hibiscussen en dit jaar kreeg één ervan geen blad. Dat was de oudste. Ik zat dat er wel knoppen in zaten die uitliepen, maar had de indruk dat het jonge blad steeds op werd gegeten door de slakken. Het is dan ook een nat jaar geweest met veel slakken. Mijn hypothese is dat die hibiscus als enige écht last had van slakkenvraat omdat die ouder en zwakker was dan de rest.

Die hibiscus is nu dood en heb ik meteen vervangen. De andere hibiscussen doen het prima en bloeien nu weelderig. Eén vind ik wel wat gelig blad hebben.
Mijn boompje is niet dood, nog niet tenminste.
Er zijn blaadjes, er zijn bloemetjes, maar allemaal ieniemini...en geen slakkenvraat
Misschien toch 'op' in combinatie met veel water
Ik laat em lekker staan voorlopig, volgend jaar eens afwachten

Dat gelige blad bij jou lijkt mij dan weer een resultaat van natte voeten
pi_214716313
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 21:22 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Mijn boompje is niet dood, nog niet tenminste.
Er zijn blaadjes, er zijn bloemetjes, maar allemaal ieniemini...en geen slakkenvraat
Misschien toch 'op' in combinatie met veel water
Ik laat em lekker staan voorlopig, volgend jaar eens afwachten

Dat gelige blad bij jou lijkt mij dan weer een resultaat van natte voeten
ik heb planten die het slecht hebben gehad in een pot gezet en met succes zie je ze bijtrekken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_214716350
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 14:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Riet krijg je dood met een systemisch middel zoals MCCP MCPA GLYFOSAAT Etc
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_214716620
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 21:49 schreef halfway het volgende:

[..]
ik heb planten die het slecht hebben gehad in een pot gezet en met succes zie je ze bijtrekken.
Dat is mooi! Een goed idee voor volgend (slakkenjaar...) en de vaste planten zoals echinacea of lupine die opgevroten worden ^O^
Voor deze hibiscus zou ik een minigraver nodig hebben, dus in een pot zetten gaat em niet worden hier :D
  Moderator woensdag 14 augustus 2024 @ 22:32:48 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214716751
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 20:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vanaf augustus is toch normaal? Ik zie mijn tuin nog totaal niet de herfststand ingaan, maar de herfstasters en herfstanemomen bloeien al.
Ja wellicht zijn de herfst anemonen in mijn hoofd wat later (ik heb ook laat vakantie dit jaar pas in september) ;)
pi_214723476
Ook in mijn tuin (mag wel een keertje hier toch O+ ) ....
  zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:48:31 #39
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214737877
Vanochtend flink aan de slag geweest met een border. Het was zo:

Ik had onlangs het vedergras al verplaatst naar de plek waar ook een groepje stond. Daar ligt het niet helemaal plat dus verbetering.

Toen heb ik er Liatris Spicata gepland. En Zonnehoed. Die gaan al lekker.

In de rest van de border stond Achillea.
Ik had in de vorige tuin de gele Cloth of Gold en dat waren gewoon pollen maar deze witte ging mijn hele border door en het werd een chaos. Die heb ik flink uitgedund.

Ik heb nog meer zonnehoed geplaatst en daar tussen kogeldistel. Wederom een tip van Claudia ^O^

Dan een groepje koninginnekruid baby joe.

Daarachter stond lampepoetersgras maar door dat de katten er een paar kaal gevroten hebben was het geen mooie geheel dus de bloeiende heb ik bij elkaar gezet vooraan met daar tussen herfstaster.

Helemaal achteraan liefdesgras. Kijken of de katten daar wel vanaf blijven o|O

Rondom het riet heb ik nog anemoon september charm gezet. Die wordt ook zo hoog. En er tussen Thalictrum aquilegifolium 'Black Stockings'. Gaat ook de hoogte in.

Al met al happy met de aanpassingen en wat extra planten die in de herfst bloeien.

Geen foto van maar aan de voorkant dankzij ook een tip van Claudia bij de verbena een paar zilverkaarsen toegevoegd. Plaatje volgt wel als het iets meer is dan een P9 plantje :+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214740899
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 15:48 schreef laziness het volgende:

[ link | afbeelding ]

Ik had onlangs het vedergras al verplaatst naar de plek waar ook een groepje stond. Daar ligt het niet helemaal plat dus verbetering.

[ link | afbeelding ]

Ik had in de vorige tuin de gele Cloth of Gold en dat waren gewoon pollen maar deze witte ging mijn hele border door en het werd een chaos. Die heb ik flink uitgedund.

Ik heb nog meer zonnehoed geplaatst en daar tussen kogeldistel. Wederom een tip van Claudia ^O^

[ link | afbeelding ]

Daarachter stond lampepoetersgras maar door dat de katten er een paar kaal gevroten hebben was het geen mooie geheel dus de bloeiende heb ik bij elkaar gezet vooraan met daar tussen herfstaster.

[ link | afbeelding ]

Rondom het riet heb ik nog anemoon september charm gezet. Die wordt ook zo hoog. En er tussen Thalictrum aquilegifolium 'Black Stockings'. Gaat ook de hoogte in.

Al met al happy met de aanpassingen en wat extra planten die in de herfst bloeien.

Geen foto van maar aan de voorkant dankzij ook een tip van Claudia bij de verbena een paar zilverkaarsen toegevoegd. Plaatje volgt wel als het iets meer is dan een P9 plantje :+
Dat ziet er fantastisch uit _O_
Juin uit Eigen Tuin!
  zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:12:28 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214741463
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 15:48 schreef laziness het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Mooie weelderige borders heb je _O_
Resistance is futile.
  Spellchecker dinsdag 20 augustus 2024 @ 01:41:23 #42
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214758626
Egelopvang platgebeld om egels tegen slakkenplaag, maar ze lusten ze niet
quote:
Word je gek van al die glibberige slakken in je tuin en denk je dat een egel uitkomst biedt? Helaas, maar dan moet je toch op zoek naar een andere oplossing. De egelopvang in Roosendaal wordt al weken platgebeld door mensen die een egel willen overnemen om de slakken in hun tuin op te eten. “Maar die lusten ze helemaal niet graag”, verzucht Dré Scheeres, de oprichter van de opvang.

Door het natte weer zitten veel tuinen deze zomer vol met naaktslakken. Op internet is volop te lezen dat egels de natuurlijke vijand zijn van die glibberige beestjes en daarom kloppen mensen massaal aan bij de opvang. “In twee weken tijd hebben we al veertig mailtjes gehad. En iedere dag bellen er wel een paar mensen die een egel in de tuin willen."

Aan al die mensen moet Dré steeds weer hetzelfde verhaal vertellen. “Egels zijn niet de oplossing tegen slakken. Dat is onzin.” De stekelige diertjes zijn dan wel echte vleeseters, maar slakken eten ze pas als er echt niks lekkerders meer te krijgen is.

“Ze eten veel liever wormen, larven of andere insecten”, legt Dré uit. “Als die er niet zijn, pakken ze huisjesslakken. En pas als er helemáál niets anders meer is naaktslakken.” Die zijn moeilijker te verorberen door hun slijmlaag. En gezond zijn ze ook al niet. “Want ze kunnen parasieten bij zich dragen waar egels ziek van worden,” weet Dré.

Dit jaar zijn bij de egelopvang al 400 egels binnengekomen. Dat is al net zo veel als in heel 2023. Door het natte weer is er meer voedsel en worden er meer babyegels geboren. "Maar ze worden ook vaker aangereden, blijven in gaas hangen of worden aangevallen door honden", relativeert Dré. Gelukkig heeft de opvang onlangs twee grote units gekregen van Stichting DierenLot, waardoor ze twintig egels meer kunnen opvangen.

Nadat de egels in de opvang zijn opgelapt, worden ze teruggezet waar ze vandaan kwamen. Voor de babyegels moet een nieuw plekje gevonden worden. Dat kan bij mensen in de tuin, bijvoorbeeld in een grote tuin waar biologisch getuinierd wordt. Maar de meeste tuinen zijn volgens Dré niet geschikt.

“We vragen aan alle mensen die bellen foto’s van hun tuin”, zegt Dré. Het moet een beetje een rommelige tuin zijn, met wilde planten en stapeltjes hout waarin ze kunnen wegkruipen. En er moet een opening in de schutting zitten, zodat ze eruit kunnen.” Een strak betegelde tuin valt dus af. “En mensen die een vijver of robotgrasmaaier hebben, komen ook niet in aanmerking.”

De opvang zou willen dat er meer mensen zouden bellen die een egeltje willen uit barmhartigheid. “We willen dat mensen serieus met de natuur bezig zijn. En niet alleen een egel willen als ongediertebestrijder.”

Heb je geen groene tuin, maar wel een slakkenplaag? Zorg dan dat er planten in de tuin staan waar slakken niet van houden. En strooi vooral geen slakkenkorrels, waarschuwt Dré. “Want als egels die slakken opeten, gaan ze dood. Bestrijdingsmiddelen zijn echt uit den boze.”
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:16:59 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214758991
Wadi zullen ze wel niet geschikt vinden. Jammer, wij zouden best een egeltje op kunnen vangen.
Resistance is futile.
pi_214759008
Jeetje, ze zijn wel erg streng van de opvang. Waarom mag zelfs een vijver niet? Daar heeft onze egel klaarblijkelijk geen boodschap aan. :+

Als ik 's avonds door de tuin loop, kom ik wel meer dan 100 naaktslakken tegen. :X Geen wonder dat sommige planten een slecht jaar hebben.

- Edit - Ah, ik lees dit: "Een vijver is de perfecte drinkplaats voor egels. Egels kunnen goed zwemmen, maar verdrinken vaak in vijvers of zwembaden met rechte randen. Zorg daarom voor zacht glooiende oevers of leg er een ruw loopplankje in (niet dwars op maar parallel met de oever, zoals een trap tegen een muur, zodat ze de uitweg vinden). Of maak langs de rand een trapje met (bak)stenen of ruwe keien. Dek ook afvoerputjes en andere gaten waar ze in kunnen vallen af."

Daar is een makkelijke oplossing voor dus. Nou ja, ze zullen wel volop kandidaten hebben voor adoptie van egels.
pi_214759110
Bij onze buren waren ‘onze’ babyegeltjes in de vijver verdronken, heel zielig.
pi_214762173
Ik heb 2 kleine vijvertjes met daarin bakstenen en oude terracottapotten zodat het gedierte eruit kan
En 3 egels in de tuin, mama met 2 kleintjes O+
(En veeeel naaktslakken)
pi_214783299
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zou ik ook denken inderdaad, een schimmel. Hoe zijn de omstandigheden verder? Genoeg zon? Genoeg ruimte om te wortelen?
Onherstelbare wortelrot ;(
Niks meer aan te doen ;(
pi_214783524
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 12:21 schreef Puala het volgende:

[..]
Onherstelbare wortelrot ;(
Niks meer aan te doen ;(
Bummer! Hoe zie je dat eigenlijk?
  zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:00:46 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214792683
Wat kun je doen tegen schimmels in de hemelsleutel?
Resistance is futile.
pi_214793132
Ik heb dus een kleine vierkante moestuinbak bij de voordeur.
Daar zit/zat vanalles in.. wordt niet gebruikt voor kruiden of zo. Vlgs mij is de aarde 'uitgeput' dus ik wil 'm helemaal legen en nieuwe grond er in.
En wil nu een vaste sterke plant daarin. In de ochtend tot 12 uur volop in de zon daarna schaduw.
Wat zal ik kopen? Beetje vol/hoog wordend.
pi_214793710
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 12:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bummer! Hoe zie je dat eigenlijk?
Ik heb t via mn vader naar een specialist gestuurd
pi_214794672
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 16:47 schreef Blues het volgende:
Daar zit/zat vanalles in.. wordt niet gebruikt voor kruiden of zo. Vlgs mij is de aarde 'uitgeput' dus ik wil 'm helemaal legen en nieuwe grond er in.
En wil nu een vaste sterke plant daarin. In de ochtend tot 12 uur volop in de zon daarna schaduw.
Inheemse planten hebben juist schralere grond nodig, dus die aarde hoef je niet te vervangen. Vingerhoedskruid wordt lekker hoog, misschien combineren met een vroegbloeier en een herfstbloeier en een geranium phaeum, misschien zie je hier iets bij
https://sprinklr.co/colle(...)age=2&sort_by=manual
pi_214795172
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 19:35 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Inheemse planten hebben juist schralere grond nodig, dus die aarde hoef je niet te vervangen. Vingerhoedskruid wordt lekker hoog, misschien combineren met een vroegbloeier en een herfstbloeier en een geranium phaeum, misschien zie je hier iets bij
https://sprinklr.co/colle(...)age=2&sort_by=manual
Dank!!
Hier kan ik wel wat mee O+
pi_214795227
Gisteren kwam er een buuf langs met zaden van haar mooie stokroos, ik wil die op diverse plekken, dus ik heb wat ter plekke uitgezaaid en ga ook nog wat in een zaaibakje zaaien.
  zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:41:02 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214795341
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 16:47 schreef Blues het volgende:
Wil je nog steeds moestuinen of wordt het een siertuin?
Resistance is futile.
pi_214795461
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 20:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wil je nog steeds moestuinen of wordt het een siertuin?
Het is een bak op poten bij de voordeur. Dus wil gewoon wat leuks vasts er in ipv zaadjes strooien op goed geluk.
  zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:09:58 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214795625
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 20:54 schreef Blues het volgende:

[..]
Het is een bak op poten bij de voordeur. Dus wil gewoon wat leuks vasts er in ipv zaadjes strooien op goed geluk.
Ik zou persoonlijk gaan voor iets met een hele opvallende bloei, en iets wintergroens.

Megagrote margrieten heb ik bij onze voordeur, gecombineerd met 2 verschillende siergrassen zodat het wintergroen is. Tot zover heel erg blij mee.
Resistance is futile.
pi_214795902
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 20:54 schreef Blues het volgende:

[..]
Veel planten die van schrale, droge grond houden zijn zonminnend. Je kunt uitproberen of die het in de bak willen doen, maar ze staan liever in de volle zon. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, zoek je naar planten voor halfschaduw die schrale, droge grond kunnen verdragen. Dat zijn bijvoorbeeld bosrandplanten die onder bomen groeien.

Voor het vroege voorjaar zijn cyclamen of anemonen briljant.

Cyclaam:

Anemoon:

Voor de periode erna kun je denken aan heuchera of tiarella cordifolia. Heuchera neem je meer vanwege het blad; je kunt allerlei kleuren vinden. Ik heb onder mijn hortensia's drie kleuren geplant en ben er heel blij mee. Ik heb net iets aardigs ontdekt: er is tegenwoordig ook een kruising met het blad van heuchera en de bloempjes van tiarella cordifolia, heuchera 'sweet tea'.

Heuchera:

Tiarella cordifolia:

Kruising:

Op de laatste foto zie je het al: combineert goed met een varen. Veel varens houden alleen niet van droge grond. Volgens Romke van de Kaa zouden dryopteris carthusiana (smalle stekelvaren) en (gebogen driehoeksvaren) wel kunnen.

Smalle stekelvaren:

Gebogen driehoeksvaren:

Bij mij doet wijfjesvaren het trouwens ook prima tussen de bomen en struiken.

De zomerperiode is wat lastiger. Ik durf je hemelsleutel wel te adviseren. Die staat bij mij in de halfschaduw tussen de bomen. Wat ik leuk vind aan hemelsleutel, is dat de plant voor die bloeit al fraai is door de vorm van het blad. Regendruppels blijven er prachtig op liggen. Een alternatief is zilverkaars. Bij mij is die niet zo indrukwekkend als hieronder.

Hemelsleutel:

Zilverkaars:
pi_214796059
Blij met tips en alles opgeschreven.
Morgen struinen bij het tuincentrum hier vlakbij ^O^

Van mijn weelderig in de tuin groeiende ooievaarsbek zou ik ook nog wat kunnen 'scheuren' mss
pi_214796125
Vanmiddag weer wat ingeslagen bij De Tuinstek, helaas begon het heel hard te regenen, binnenkort nog wat andere plantjes daar halen. Daarna maar eens wat biologische bloembollen besteld bij de lokale biologische teler (we zitten hier tussen de bollentelers, maar hij (Huiberts)is de enige die biologisch teelt. Helaas waren de tulpen Queen of night al uitverkocht, nu maar eens kijken of ik die dan toch maar ergens niet biologisch ga bestellen.
pi_214796338
quote:
17s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 21:38 schreef Blues het volgende:
Blij met tips en alles opgeschreven.
Morgen struinen bij het tuincentrum hier vlakbij ^O^

Van mijn weelderig in de tuin groeiende ooievaarsbek zou ik ook nog wat kunnen 'scheuren' mss
Ik weet niet hoe groot je bak precies is, maar je hebt ook ooievaarsbekken die wat bescheidener blijven. 'Max Frei' is er een van. Het blad is ook wat fijner. Ik kan geen goede foto's ervan vinden. Dat is bij mij een fijne bodembedekker tussen bomen en struiken, net als lievevrouwebedstro trouwens.

En wat ik ineens bedenk, is dat ikzelf saxifraga (mossteenbreek) in een bak heb staan waar niet heel veel zon bij komt. Dat wordt niet heel hoog, maar het wordt wel een aardig tapijt. En de plant is makkelijk verkrijgbaar bij tuincentra.

Wat je ook kunt doen, is een kleine struik in het midden zetten (bijv. een stek van je Tinus) en eromheen iets planten als saxifraga. Wat compositie betreft werkt dat goed.
pi_214796550
Geweldige tips, briefje is vol nu :D
  zondag 25 augustus 2024 @ 08:52:06 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214798058
Saxifraga staat ook nog op mijn wensenlijstje.
Resistance is futile.
pi_214798314
Wij hadden voordat de tuin aangelegd werd een randje saxifraga langs de zijgevel staan, deed het heel goed in die schrale droge grond daar. Helaas ter ziele gegaan bij het afgraven. De buren hebben het in hun gemetselde bak en de buuf is er minder blij mee, want ‘hij groeit overal heen en hangt zelfs over de rand’. Ja euh, da’s nou precies de bedoeling buuf. De vinca mag daar ook niet over de rand heen hangen.
pi_214799547
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 09:50 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hadden voordat de tuin aangelegd werd een randje saxifraga langs de zijgevel staan, deed het heel goed in die schrale droge grond daar. Helaas ter ziele gegaan bij het afgraven. De buren hebben het in hun gemetselde bak en de buuf is er minder blij mee, want ‘hij groeit overal heen en hangt zelfs over de rand’. Ja euh, da’s nou precies de bedoeling buuf. De vinca mag daar ook niet over de rand heen hangen.
:D!

Ben benieuwd waar @Blues vandaag mee thuis komt!
pi_214801205
Purperklokje
Cyclaam
Ierse heide
Duizendblad

Ze waren enorm bezig bij het tuincentrum, veel lege bakken en 50% planten die waren echt zielig.
Dus dit is het geworden.
Ik heb m'n briefje met jullie suggesties bewaard, ik viel op de Ierse heide en de Duizendblad.
Vind 't leuk zo O+
  zondag 25 augustus 2024 @ 15:12:33 #67
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214801463
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 15:02 schreef Blues het volgende:
Purperklokje
Cyclaam
Ierse heide
Duizendblad

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Ze waren enorm bezig bij het tuincentrum, veel lege bakken en 50% planten die waren echt zielig.
Dus dit is het geworden.
Ik heb m'n briefje met jullie suggesties bewaard, ik viel op de Ierse heide en de Duizendblad.
Vind 't leuk zo O+
Superleuk geworden zo!
Resistance is futile.
pi_214801686
Ja hè! Goed gelet bij die heide en Duizendblad of het zon/halfschaduw en vast is.
Vroegah vond ik cyclaam ouderwetse, maar tis toch leuk ertussen :D
pi_214802408
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 15:22 schreef Blues het volgende:
Ja hè! Goed gelet bij die heide en Duizendblad of het zon/halfschaduw en vast is.
Vroegah vond ik cyclaam ouderwetse, maar tis toch leuk ertussen :D
Heel leuk zo!

Duizendblad staat liever in de volle zon. Het kan zijn dat-ie minder uitbundig bloeit in de halfschaduw. Dat merk je vanzelf wel. Ik vind het een leuke plant en bij mij zaait-ie zich rijkelijk uit in de halfverharding. Die zou je zomaar in je postzegel terug kunnen gaan vinden.
pi_214804419
Goed gelukt, lekker kleurig. Duizendblad wordt hier in de tuin in het eerste jaar al enorm, geeft de jonge tuin meteen een volwassen look.
Nog een paar voorjaarsbolletjes erin bij het duizendblad is misschien ook nog leuk, want duizendblad bloeit pas vanaf juni ofzo
pi_214804881
Mooi @Blues :Y!

Vorige week ben ik op pad geweest naar een mevrouw met een mooie tuin die plantjes daaruit kweekt en verkoopt - ik kwam speciaal voor de kamperfoelie. Ik kocht 4 kamperfoelies, 2 klimrozen, een kiwibes en een blauwe regen (wit) voor tegen ons nieuwe hek.

De witte blauwe regen:

Een klimroosje (Mozart):
Met op de achtergrond de hop, die is in een maandje tijd al weer helemaal tot ver boven dat nieuwe hek uit gegroeid :D

Behalve een hek had ik ook nog een gietijzeren ketel waar iets mee moest. Waterdicht, dus dat heeft nogal beperkingen. Ik had gezien dat deze tuindame daarvoor ook iets geschikt had: kafferlelie.
Een moeraslelie die zowel in een border als in een vijver kan, en dus ook prima in een niet-waterdoorlatende ketel. Ik heb een witte en een roze meegenomen. Herfstbloeiers, als het goed is komen ze dit jaar nog in bloei.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 25 augustus 2024 @ 19:20:44 #72
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214805075
Onze kamperfoelie is de enige plant die het lijkt te doen voor het huis :)
pi_214805358
Vandaag in Den Oever door het straatje gelopen dat vorig jaar meegedaan heeft aan het tvprogramma 12 straten groen en het is grotendeels echt nog mooi groen, met name het pleintje met de klimplanten ziet er echt goed uit, de klimplanten (passiebloem, blauwe regen en trompetklimmer)zijn daar echt enorm goed aangeslagen. Vorig jaar liepen we er toen het net aangelegd was en het viel echt meteen op dat het er zo groen was, veel kleine geveltuintjes ook, die stonden er dit jaar minder netjes bij, maar nog steeds wel groen
pi_214813382
Wij waren toe aan een ronde vorm en wat hoogte in de siertuin. Daarom hebben we een krentenboompje met daar omheen vrouwenmantel, grote pimpernel en echinacea alba geplaatst.

Nog wat andere plaatjes.

Dit is de best gelukte border tot nu toe. Ik heb er vandaag wel twee echinacea uit gehaald want die werden verdrukt door de enorme tijgergras achteraan.

Hier heb ik vandaag nog een pimpernel en een geum bij gezet.

De oprit begint het goed te doen. Het Kaukasisch Vergeet-me-nietje, longkruid en varens doen het erg leuk daar.

Ik heb ook nog een waar bos van hoe heten deze dingen ook alweer. Binnenkort moet alles weg om goed te kunnen werken tijdens de bouw van het tuinhuis.
Spoilers!
  maandag 26 augustus 2024 @ 22:17:23 #75
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_214813498
tuinhuishout *O*
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_214813531
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2024 22:17 schreef Barreltje het volgende:
tuinhuishout *O*
Met een beetje mazzel wordt de kapschuur dit jaar nog gebouwd. En met nog meer mazzel kunnen we er nog onder zitten zonder wollen truien ook *O*
Spoilers!
pi_214813673
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 22:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Met een beetje mazzel wordt de kapschuur dit jaar nog gebouwd. En met nog meer mazzel kunnen we er nog onder zitten zonder wollen truien ook *O*
Gaan jullie dat zelf doen?
We have far more in common than that which devides us..
pi_214813788
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 22:40 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Gaan jullie dat zelf doen?
Samen met de man die onze tuin heeft voorbereid en getegeld. Die heeft gouden handen en is nog reuze gezellig ook.
Spoilers!
pi_214813960
Goeie voorbereidingen Lucky! En tuinmeubilair 👍🏼

Kwam een artikel tegen over zaden oogsten en drogen etc.
Mogelijk dat iemand iets met de info kan. Zelf heb ik ervaring met akelei. Makkie.
Andere zelf geoogst deed niks.😢 En de nieuwe buurvrouw heeft de oorspronkelijke plantjes eruit gehaald.

https://sprinklr.co/blogs(...)W4xrFqxrm7Voe7vdp9nA

En donderdag komt iemand kijken naar het verzakte terras.Hij kende in ieder geval dat spul waarmee ook bij @Seven is gewerkt. https://www.sleiderink.nl/gator-xp-g2-polymeer-voegzand
pi_214833476
Waah, ik heb een aantal vruchten in de passiebloem hangen en een aantal was mooi donker oranje en ik besloot om er maar eentje open te maken en te proeven. De zaadjes zitten in een zoetige rode gelei en het smaakt prima. Gewoon zoet, niet dat kenmerkende van de paarse vruchten uit de winkel, maar ook lekker. Dus nu heb ik er 4 op en er hangen er nog een aantal die nog groen zijn, ik hoop dat die ook nog mooi oranje gaan kleuren en dat ik ze nog iets langer kan laten hangen.
Had ik niet gedacht, ik las en hoorde overal dat ze of leeg zijn of muf ruiken of naar niks smaken.
pi_214833664
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 14:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Waah, ik heb een aantal vruchten in de passiebloem hangen en een aantal was mooi donker oranje en ik besloot om er maar eentje open te maken en te proeven. De zaadjes zitten in een zoetige rode gelei en het smaakt prima. Gewoon zoet, niet dat kenmerkende van de paarse vruchten uit de winkel, maar ook lekker. Dus nu heb ik er 4 op en er hangen er nog een aantal die nog groen zijn, ik hoop dat die ook nog mooi oranje gaan kleuren en dat ik ze nog iets langer kan laten hangen.
Had ik niet gedacht, ik las en hoorde overal dat ze of leeg zijn of muf ruiken of naar niks smaken.
Wat leuk!

Mijn passiebloem heeft helemaal niet gebloeid ;( maar hij staat in een relatief kleine bloembak en pas toen ik mest gaf ging hij groeien, dus ik denk dat hij het een en ander tekort kwam. Gelukkig is het blad ook mooi.
pi_214833792
Jullie herinneren mij eraan dat ik al heel lang ook een passiebloem wil. Misschien eens werk van gaan maken.
pi_214834402
heerlijk al die planten...
Wij moeten ook weer wat nieuwe inspiratie

weliswaar vooral voor komend voorjaar... dit jaar is het gewoon een bos wilde bloemen zo'n beetje :D

met nog een hoop fruit van voorgaande jaren :)
We komen om in de braam... iets minder in de aardbei en de tomaat maar goed ook dat komt volgend jaar wel weer.
Ook munt, oregano, lavas, komkommerkruid EN zevenblad hadden geen enkele aanmoediging nodig om de tuin over te proberen te nemen :)

volgend voor jaar maar eens aan de slag met een goed plan :)
tot nu toe kwam er steeds verhuizing of verbouwing in de weg... komend jaar.. hebben we (denk ik) geen obstakels.
(maar goed.. die hadden we dit jaar ook niet verwacht :D )
  donderdag 29 augustus 2024 @ 17:07:07 #84
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214834436
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 17:02 schreef Uhmmpie het volgende:
heerlijk al die planten...
Wij moeten ook weer wat nieuwe inspiratie

weliswaar vooral voor komend voorjaar... dit jaar is het gewoon een bos wilde bloemen zo'n beetje :D

met nog een hoop fruit van voorgaande jaren :)
We komen om in de braam... iets minder in de aardbei en de tomaat maar goed ook dat komt volgend jaar wel weer.
Ook munt, oregano, lavas, komkommerkruid EN zevenblad hadden geen enkele aanmoediging nodig om de tuin over te proberen te nemen :)

volgend voor jaar maar eens aan de slag met een goed plan :)
tot nu toe kwam er steeds verhuizing of verbouwing in de weg... komend jaar.. hebben we (denk ik) geen obstakels.
(maar goed.. die hadden we dit jaar ook niet verwacht :D )
De beste tijd voor nieuwe aanplant is het najaar dus als het even kan zou ik het dan inplanten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_214834452
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 17:07 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
De beste tijd voor nieuwe aanplant is het najaar dus als het even kan zou ik het dan inplanten.
nou.. dat wordt uitdagend :)

we hebben nu vooral moestuin en weiland
dus er moet echt nog wel even wat gedaan worden :)

maar het streven is de paadjes verleggen naar een iets vrolijker geheel (ipv praktische moestuinvierkantjes)
en dan deels bloemen / deels moestuin.

en ergens.. moeten er ook nog kippen kunnen scharrelen op de rest van de tuin die overblijft :)

dus we moeten echt even om de tekentafel ook nog
pi_214835957
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 15:08 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Wat leuk!

Mijn passiebloem heeft helemaal niet gebloeid ;( maar hij staat in een relatief kleine bloembak en pas toen ik mest gaf ging hij groeien, dus ik denk dat hij het een en ander tekort kwam. Gelukkig is het blad ook mooi.
Daar merk ik zelf niet veel van. Mijn passiebloem groeit zelfs door wit zand en halfverharding. Wat ik wel heb gemerkt dat belangrijk is: zon en een beschutte plek.

Krijgt je passiebloem genoeg water?
  donderdag 29 augustus 2024 @ 19:44:06 #87
63722 z80
I fink you freaky
pi_214836174
De passiebloem hier is waarschijnlijk verdronken. Te weinig water is niet mogelijk. Staat/stond in de volle grond en is niet meer. Misschien volgend jaar nog een poging wagen op een andere plek.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_214836257
Waar kopen jullie biologische vermeerderende bollen? Liefst inheems en/of stinze.
Spoilers!
pi_214836553
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 19:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
Waar kopen jullie biologische vermeerderende bollen? Liefst inheems en/of stinze.
Huiberts, sympathieke kerel die hier tussen de traditionele bollenkwekers echt z’n eigen biologische ding doet. Veel is al uitverkocht.
En ik zit nu te kijken of er via Sterkebollen nog wat besteld kan worden, maar daar is niet alles bio, dus dan moet je even filteren.
pi_214836603
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 19:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Daar merk ik zelf niet veel van. Mijn passiebloem groeit zelfs door wit zand en halfverharding. Wat ik wel heb gemerkt dat belangrijk is: zon en een beschutte plek.

Hier in de tuin is geen beschutte plek te vinden en toch is onze passiebloem echt fantastisch, hij kwam de winter ook grotendeels groen door, ik had het niet verwacht. Ben benieuwd of de tweede in een andere kleur die ik dit jaar op een nog minder beschutte plek heb geplant het ook zo goed gaat doen.
pi_214837103
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 19:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
De Velt samenaankoop O+

:D
pi_214837837
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Huiberts, sympathieke kerel die hier tussen de traditionele bollenkwekers echt z’n eigen biologische ding doet. Veel is al uitverkocht.
En ik zit nu te kijken of er via Sterkebollen nog wat besteld kan worden, maar daar is niet alles bio, dus dan moet je even filteren.
Dank je.

quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:46 schreef Vanyel het volgende:

[..]
De Velt samenaankoop O+

:D
Oh ja. Velt O+
Spoilers!
pi_214838112
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 19:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tja, ik heb 'm in de lente wel water gegeven maar niet enorm veel. Kan wel zijn dat hij het droger had dan de andere balkonplanten, want hij staat in een plastic bak en de anderen staan in terracotta wat beter water vast zou moeten houden. Aan de andere kant staat hij echt tegen de reling aan, waardoor hij als het regent vaak hele plenzen water over zich heen krijgt dus misschien had hij dáár juist weer last van.

Hoe dan ook lijkt de mest 'm geholpen te hebben. Ik heb 'm sinds de mest volgens mij eerder minder dan meer water gegeven, want ik wilde niet alle mest meteen wegspoelen. Dus dat ondersteunt ook wel het idee dat hij juist te nat stond.
pi_214838189
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 22:32 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Tja, ik heb 'm in de lente wel water gegeven maar niet enorm veel. Kan wel zijn dat hij het droger had dan de andere balkonplanten, want hij staat in een plastic bak en de anderen staan in terracotta wat beter water vast zou moeten houden. Aan de andere kant staat hij echt tegen de reling aan, waardoor hij als het regent vaak hele plenzen water over zich heen krijgt dus misschien had hij dáár juist weer last van.

Hoe dan ook lijkt de mest 'm geholpen te hebben. Ik heb 'm sinds de mest volgens mij eerder minder dan meer water gegeven, want ik wilde niet alle mest meteen wegspoelen. Dus dat ondersteunt ook wel het idee dat hij juist te nat stond.
Ja, dat kan ook. Hij schijnt van veel water te houden maar niet van in een plas water staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 30-08-2024 10:19:36 ]
pi_214838199
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 22:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat kan ook. Hij schijt van veel water te houden maar niet van in een plas water staan.
Misschien moet ik kijken of ik meer gaatjes in de bodem van de bak kan maken. Maar dat lijkt me een heel gedoe met de meters passiebloem die er al uit groeien _O-
pi_214839107
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 21:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dank je.
[..]
Oh ja. Velt O+
Ook wel natural bulbs trouwens
pi_214839142
En bloemoloog.

Nu wil ik ook een passiebloem. De Toscaanse jasmijn heeft het niet gered (ik ben bang door de engerlingen), dus na bestrijding daarvan moet er toch iets nieuws komen bij de pergolapaal. De andere palen hebben kamperfoelie en clematis, en een klimroos die niet echt wil.
pi_214839637
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 22:48 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Misschien moet ik kijken of ik meer gaatjes in de bodem van de bak kan maken. Maar dat lijkt me een heel gedoe met de meters passiebloem die er al uit groeien _O-
Gaatjes in de bodem van een bloempot kun je beter in de zijkant net boven de bodem maken, misschien kun je daar wel bij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')