abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214623914
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

De groene oase van @Dagoduck

De zijtuin van @Seven is klaar, maar de judasboom moppert nog een beetje over zn verhuizing. Maar liefde en water genoeg, dus dat komt vast goed :)

@Vanyel had nuttige tips over wortels van bomen en struiken in het vorige topic

Ook @Claudia_x geniet van al het kleurrijks in haar tuin

Het rode blad van @sigme haar hazelnoot steekt prachtig af tegen het groen

[ Bericht 2% gewijzigd door senesta op 09-08-2024 23:02:00 ]
Juin uit Eigen Tuin!
pi_214624107
Die 2 foto's die het niet doen zou ik uit de OP halen :+

Wolfje staat lekker te zonnen, doet 't goed hier *O*

[ Bericht 54% gewijzigd door Blues op 08-08-2024 12:34:16 ]
pi_214624742
Hoe is het eigenlijk met je judasboom, @Seven.?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214627756
Om mezelf te herhalen: hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

Kleine vos gespot:

pi_214627908
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe is het eigenlijk met je judasboom, @:seven.?
Niet best... Ik heb er laatst een gortdroog takje afgeknipt. De buurman opperde nog om iets met enten te doen. We blijven gewoon wateren..
Resistance is futile.
pi_214627917
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
Om mezelf te herhalen: hoe kun je hier nu niet vrolijk van worden?

[ afbeelding ]

Kleine vos gespot:

[ afbeelding ]
Is de bovenste foto Ereprijs?
Resistance is futile.
pi_214629809
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 17:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Is de bovenste foto Ereprijs?
Kattenstaart. Briljante plant. Heb ‘em nog geadviseerd voor je wadi. Vind je wel overal in je tuin terug omdat hij zich rijkelijk uitzaait. Ik laat ‘em op veel plekken staan. In deze tijd van het jaar is het een leitmotiv in m’n tuin.
pi_214629902
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 17:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Niet best... Ik heb er laatst een gortdroog takje afgeknipt. De buurman opperde nog om iets met enten te doen. We blijven gewoon wateren..
Bummer. Hopelijk ga je nog een teken van leven zien.
pi_214631576
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 19:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bummer. Hopelijk ga je nog een teken van leven zien.
Volgend jaar komen er ongetwijfeld weer updates. Zo een langslepend experimentje. >:)
Resistance is futile.
pi_214632172
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 20:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Volgend jaar komen er ongetwijfeld weer updates. Zo een langslepend experimentje. >:)
Ik zat vandaag nog te bedenken hoe jaloers ik ben op mensen met nieuw aangelegde tuinen. Alles ziet er dan nog zo keurig uit en er zijn nog geen teleurstellingen. Die judasboom van je gooit mooi roet in het eten. :(
pi_214632455
Hier gaat er ook het nodige dood hoor: de mooie paarse vroegbloeiende wisteria verwelkte na een paar mooie maanden opeens, diverse clematissen hebben vorig jaar na een paar weken het loodje gelegd, de stervende Akebia van vorig jaar is vervangen, alle kiwi’s en kiwibessen zijn dood, de Japanse wijnbessen zijn allemaal dood, een framboos is dood, een kruisbes lijkt meer dood dan levend en ik vrees voor het leven van het grootste deel van de rode beukenhaag. De haag van glansmispel ging dood en is vervangen door de kastanjehouten ‘schutting’, net als een deel van de laurierhaag die vervangen is door olijfwilg. Een deel van de een jaar oudere olijfwilghaag ziet er ook niet heel beste uit en gaat volgens mij nooit mooi dicht worden.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 20:56:41 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214632569
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 20:51 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier gaat er ook het nodige dood hoor: de mooie paarse vroegbloeiende wisteria verwelkte na een paar mooie maanden opeens, diverse clematissen hebben vorig jaar na een paar weken het loodje gelegd, de stervende Akebia van vorig jaar is vervangen, alle kiwi’s en kiwibessen zijn dood, de Japanse wijnbessen zijn allemaal dood, een framboos is dood, een kruisbes lijkt meer dood dan levend en ik vrees voor het leven van het grootste deel van de rode beukenhaag. De haag van glansmispel ging dood en is vervangen door de kastanjehouten ‘schutting’, net als een deel van de laurierhaag die vervangen is door olijfwilg. Een deel van de een jaar oudere olijfwilghaag ziet er ook niet heel beste uit en gaat volgens mij nooit mooi dicht worden.
Hoe kan je framboos dood zijn :o .
Hier kom ik echt overal framboosscheuten tegen, die zooi komt echt overal omhoog. Het is nog erger dan de braam van de buren ;( .
pi_214634312
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 20:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hoe kan je framboos dood zijn :o .
Hier kom ik echt overal framboosscheuten tegen, die zooi komt echt overal omhoog. Het is nog erger dan de braam van de buren ;( .
Zeiknatte zeiklei wijs ik als schuldige aan. De andere 2 frambozen doen het wel, de ene na een herstart, daar komen inderdaad nieuwe scheuten omhoog en de andere (een zwarte met gemene stekels)heb ik zelf geplant op een ander stukje dat niet zo zeiknat is. De vervangende Japanse wijnbessen gingen op 1 na ook dood en of die ene het nu gaat redden vraag ik me ook wel af. De hovenier flikkert alle dingen gewoon zo de grond in, ik gebruik zelf bij alles aanplantgrond.
pi_214634813
Ik heb jaren geleden bijna een framboos vermoord in te natte kleigrond. De halfdode framboos verplaatst naar mijn ouders op zandgrond en is daar uitgegroeid tot een bos. Het lag dus niet aan de plant.
pi_214634966
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 21:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zeiknatte zeiklei wijs ik als schuldige aan. De andere 2 frambozen doen het wel, de ene na een herstart, daar komen inderdaad nieuwe scheuten omhoog en de andere (een zwarte met gemene stekels)heb ik zelf geplant op een ander stukje dat niet zo zeiknat is. De vervangende Japanse wijnbessen gingen op 1 na ook dood en of die ene het nu gaat redden vraag ik me ook wel af. De hovenier flikkert alle dingen gewoon zo de grond in, ik gebruik zelf bij alles aanplantgrond.
Als je andere grond gebruikt dan er in je tuin ligt kun je een watertafel creëren, waardoor je planten nog natter staan.
Volgens de gardenprofessors.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214635005
Er zijn hier twee frambozen gewoon verdwenen. 2 meter verderop staat in exact dezelfde grond een herfstframboos die het perfect doet. En die ook overal opkomt zoaps een framboos betaamt.
Spoilers!
pi_214635027
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 20:51 schreef Doedezemaar het volgende:
:'(

Ik heb een border waar ik blij mee was. Dit jaar willen nepeta en salvia nauwelijks iets doen. Daardoor vallen er gaten in die border, gaten die gauw door onkruid worden opgevuld. Elders staan andere zonminnende planten met hetzelfde probleem. Stom.

Aan de andere kant blijft tuinieren hierdoor wel interessant. Ik blijf maar nadenken over oplossingen voor nieuwe problemen die ontstaan. En wat ik telkens weer concludeer, ook in dit geval, is dat je planten beter op hun ideale standplaats kunt zetten. Deze planten zouden denk ik hoger moeten staan in grond die beter draineert en kalkrijker is. Tijdens een regulier jaar doen ze het prima, maar nu tijdens dit natte jaar hebben ze duidelijk als eerste te lijden onder schimmel en slakkenvraat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 08-08-2024 22:31:04 ]
pi_214635125
Ik weet niet of ik het al had gezegd, maar wat ik grappig vind om te zien is dat sommige planten er de voorkeur aan geven om zich uit te zaaien in mijn halfverharding. Er wordt zoveel nadruk gelegd op het geven van voeding aan planten, maar sommige planten houden juist van schrale, steenachtige bodems. Eigenlijk zou je voor deze planten een mini-ecosysteem moeten creëren in je tuin.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:19:31 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214639736
Mocht iemand ooit overwegen om planten te bestellen bij Het Groene Paradijs in Gilze: begin er niet aan.

Ik ben al 2 maanden aan het mailen over bizar slechte kwaliteit planten waarvoor ik geld terug wil onder hun groeigarantie. Ik heb planten die volledig afgestorven zijn en planten die gewoon helemaal niet groeien. Vervolgens ellenlange discussies over dat ze nog wel groen zijn. Wat een kutbedrijf zeg, de klant is de vijand..

Klacht ingediend bij webshop Keurmerk ook, wat een belachelijke gang van zaken.

Als je goed kijkt, dan zie je hier 5 zielige grasjes. Die waren slecht geworteld en dat had ik ook gemeld. Vervolgens als antwoord gekregen dat ik het maar een maand aan moest kijken en als ze dan niet aansloegen, dan kon ik geld terugkrijgen. 6 weken gewacht voor de zekerheid, deze groeien gewoon niet. Of ik even foto's wilde sturen van de afgestorven planten :') (die zijn gewoon helemaal verdwenen) en de planten die niet aansloegen, dus doorgestuurd:

Toen probeerden ze nog weg te komen met een tegoedbon of nieuwe planten. Nee bedankt, ik wil van jullie echt geen planten meer. En ondertussen houden ze voet bij stuk.
Resistance is futile.
pi_214640155
quote:
13s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 11:19 schreef Seven. het volgende:
Mocht iemand ooit overwegen om planten te bestellen bij Het Groene Paradijs in Gilze: begin er niet aan.

Ik ben al 2 maanden aan het mailen over bizar slechte kwaliteit planten waarvoor ik geld terug wil onder hun groeigarantie. Ik heb planten die volledig afgestorven zijn en planten die gewoon helemaal niet groeien. Vervolgens ellenlange discussies over dat ze nog wel groen zijn. Wat een kutbedrijf zeg, de klant is de vijand..

Als je goed kijkt, dan zie je hier 5 zielige grasjes. Die waren slecht geworteld en dat had ik ook gemeld. Vervolgens als antwoord gekregen dat ik het maar een maand aan moest kijken en als ze dan niet aansloegen, dan kon ik geld terugkrijgen. 6 weken gewacht voor de zekerheid, deze groeien gewoon niet. Of ik even foto's wilde sturen van de afgestorven planten :') (die zijn gewoon helemaal verdwenen) en de planten die niet aansloegen, dus doorgestuurd:

[ afbeelding ]

Toen probeerden ze nog weg te komen met een tegoedbon of nieuwe planten. Nee bedankt, ik wil van jullie echt geen planten meer. En ondertussen houden ze voet bij stuk.
Wat balen, zeg. Dat klinkt ook niet als een nette afhandeling. Je moet geen groeigarantie bieden als je daar niets mee doet. Ik zal een mod vragen de webwinkel uit de OP te halen.

Ik heb zelf één keer bij Het Groene Paradijs besteld en al die planten doen het na ruim 2 jaar nog steeds goed.
pi_214640295
Ik zag toevallig gisteren dat er een interessant uitziende kweker in Doorn zit. Van Houtum. Wil ik dus nu ook meteen kijken, ik wil ook eens planten kopen ipv alleen maar zaad, maar lukt even niet dus moet ik :r geduld :r hebben :(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:25:26 #22
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_214652394
quote:
13s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 11:19 schreef Seven. het volgende:

[ afbeelding ]

Dank je, aangezien dat hier in de buurt is weet ik nu dat ik ze moet vermijden.
Hopelijk komt het voor jullie nog goed.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_214696976
Hi,
Heeft iemand enig idee over hoe het kan dat mijn hibiscus dit seizoen nauwelijks blaadjes draagt?
Er verschijnen nu ook een paar bloemetjes, maar die zijn ook ondermaats....
De struik is een jaar of 20 oud, en zo'n 2 meter hoog en heeft tot nu toe altijd mooi vol in blad & bloem gestaan
pi_214710524
Alle blaadjes van mijn akelei worden compleet opgevreten door groene ‘rupsjes’, de rupsjes schijnen bladwespen te worden volgens iemand op het forum van Tuinadvies. Echt bizar, in een uurtje eten ze de hele plant kaal.
Overigens worden m’n bessenstruikjes op dezelfde manier kaalgevreten, zou ook wel eens door dergelijke larven kunnen zijn.
pi_214710673
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 23:34 schreef Kanaroe het volgende:
Hi,
Heeft iemand enig idee over hoe het kan dat mijn hibiscus dit seizoen nauwelijks blaadjes draagt?
Er verschijnen nu ook een paar bloemetjes, maar die zijn ook ondermaats....
De struik is een jaar of 20 oud, en zo'n 2 meter hoog en heeft tot nu toe altijd mooi vol in blad & bloem gestaan
Te natte voeten? Net als mijn meidoorn :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')