Oh ja, dat zou kunnen inderdaad. Het was wel extreem dit voorjaar!quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:53 schreef Blues het volgende:
[..]
Te natte voeten? Net als mijn meidoorn
Bah, gif spuiten kan echt niet, arme waterdiertjes in die slootquote:Op woensdag 14 augustus 2024 14:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Onze buren hebben 3 hibiscussen op een rijtje strak tegen elkaar aan geplant op een plekje waar ik er met moeite 1 kwijt zou kunnen. Ze groeien dus ook niet
De overbuurman heeft zijn slootkant compleet doodgespoten, zelfs het riet heeft hij er dood mee gekregen, ik wil niet weten wat voor gif hij gebruikt heeftEen tijdje geleden had hij ook al een nest van een watervogel kapotgemaaid.
Bij ons is het ook net herfst maar de wingerd is nog meest groen, wel een paar bruinige blaadjes maar nog geen echt rood.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:11 schreef sigme het volgende:
M'n wilde wingerd verkleurt al!
[ afbeelding ]
Ik heb zes hibiscussen en dit jaar kreeg één ervan geen blad. Dat was de oudste. Ik zat dat er wel knoppen in zaten die uitliepen, maar had de indruk dat het jonge blad steeds op werd gegeten door de slakken. Het is dan ook een nat jaar geweest met veel slakken. Mijn hypothese is dat die hibiscus als enige écht last had van slakkenvraat omdat die ouder en zwakker was dan de rest.quote:Op maandag 12 augustus 2024 23:34 schreef Kanaroe het volgende:
Hi,
Heeft iemand enig idee over hoe het kan dat mijn hibiscus dit seizoen nauwelijks blaadjes draagt?
Er verschijnen nu ook een paar bloemetjes, maar die zijn ook ondermaats....
De struik is een jaar of 20 oud, en zo'n 2 meter hoog en heeft tot nu toe altijd mooi vol in blad & bloem gestaan
Vanaf augustus is toch normaal? Ik zie mijn tuin nog totaal niet de herfststand ingaan, maar de herfstasters en herfstanemomen bloeien al.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb vooral het idee dat de anemoon veel te vroeg is.
Mijn boompje is niet dood, nog niet tenminste.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb zes hibiscussen en dit jaar kreeg één ervan geen blad. Dat was de oudste. Ik zat dat er wel knoppen in zaten die uitliepen, maar had de indruk dat het jonge blad steeds op werd gegeten door de slakken. Het is dan ook een nat jaar geweest met veel slakken. Mijn hypothese is dat die hibiscus als enige écht last had van slakkenvraat omdat die ouder en zwakker was dan de rest.
Die hibiscus is nu dood en heb ik meteen vervangen. De andere hibiscussen doen het prima en bloeien nu weelderig. Eén vind ik wel wat gelig blad hebben.
ik heb planten die het slecht hebben gehad in een pot gezet en met succes zie je ze bijtrekken.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:22 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Mijn boompje is niet dood, nog niet tenminste.
Er zijn blaadjes, er zijn bloemetjes, maar allemaal ieniemini...en geen slakkenvraat
Misschien toch 'op' in combinatie met veel water
Ik laat em lekker staan voorlopig, volgend jaar eens afwachten
Dat gelige blad bij jou lijkt mij dan weer een resultaat van natte voeten
Riet krijg je dood met een systemisch middel zoals MCCP MCPA GLYFOSAAT Etcquote:Op woensdag 14 augustus 2024 14:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Onze buren hebben 3 hibiscussen op een rijtje strak tegen elkaar aan geplant op een plekje waar ik er met moeite 1 kwijt zou kunnen. Ze groeien dus ook niet
De overbuurman heeft zijn slootkant compleet doodgespoten, zelfs het riet heeft hij er dood mee gekregen, ik wil niet weten wat voor gif hij gebruikt heeftEen tijdje geleden had hij ook al een nest van een watervogel kapotgemaaid.
Dat is mooi! Een goed idee voor volgend (slakkenjaar...) en de vaste planten zoals echinacea of lupine die opgevroten wordenquote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:49 schreef halfway het volgende:
[..]
ik heb planten die het slecht hebben gehad in een pot gezet en met succes zie je ze bijtrekken.
Ja wellicht zijn de herfst anemonen in mijn hoofd wat later (ik heb ook laat vakantie dit jaar pas in september)quote:Op woensdag 14 augustus 2024 20:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vanaf augustus is toch normaal? Ik zie mijn tuin nog totaal niet de herfststand ingaan, maar de herfstasters en herfstanemomen bloeien al.
Dat ziet er fantastisch uitquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:48 schreef laziness het volgende:
Vanochtend flink aan de slag geweest met een border. Het was zo:
[ link | afbeelding ]
Ik had onlangs het vedergras al verplaatst naar de plek waar ook een groepje stond. Daar ligt het niet helemaal plat dus verbetering.
[ link | afbeelding ]
Toen heb ik er Liatris Spicata gepland. En Zonnehoed. Die gaan al lekker.
In de rest van de border stond Achillea.
Ik had in de vorige tuin de gele Cloth of Gold en dat waren gewoon pollen maar deze witte ging mijn hele border door en het werd een chaos. Die heb ik flink uitgedund.
Ik heb nog meer zonnehoed geplaatst en daar tussen kogeldistel. Wederom een tip van Claudia![]()
[ link | afbeelding ]
Dan een groepje koninginnekruid baby joe.
Daarachter stond lampepoetersgras maar door dat de katten er een paar kaal gevroten hebben was het geen mooie geheel dus de bloeiende heb ik bij elkaar gezet vooraan met daar tussen herfstaster.
Helemaal achteraan liefdesgras. Kijken of de katten daar wel vanaf blijven![]()
[ link | afbeelding ]
Rondom het riet heb ik nog anemoon september charm gezet. Die wordt ook zo hoog. En er tussen Thalictrum aquilegifolium 'Black Stockings'. Gaat ook de hoogte in.
Al met al happy met de aanpassingen en wat extra planten die in de herfst bloeien.
Geen foto van maar aan de voorkant dankzij ook een tip van Claudia bij de verbena een paar zilverkaarsen toegevoegd. Plaatje volgt wel als het iets meer is dan een P9 plantje
Mooie weelderige borders heb jequote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:48 schreef laziness het volgende:
Vanochtend flink aan de slag geweest met een border. Het was zo:
[ link | afbeelding ]
Ik had onlangs het vedergras al verplaatst naar de plek waar ook een groepje stond. Daar ligt het niet helemaal plat dus verbetering.
[ link | afbeelding ]
Toen heb ik er Liatris Spicata gepland. En Zonnehoed. Die gaan al lekker.
In de rest van de border stond Achillea.
Ik had in de vorige tuin de gele Cloth of Gold en dat waren gewoon pollen maar deze witte ging mijn hele border door en het werd een chaos. Die heb ik flink uitgedund.
Ik heb nog meer zonnehoed geplaatst en daar tussen kogeldistel. Wederom een tip van Claudia![]()
[ link | afbeelding ]
Dan een groepje koninginnekruid baby joe.
Daarachter stond lampepoetersgras maar door dat de katten er een paar kaal gevroten hebben was het geen mooie geheel dus de bloeiende heb ik bij elkaar gezet vooraan met daar tussen herfstaster.
Helemaal achteraan liefdesgras. Kijken of de katten daar wel vanaf blijven![]()
[ link | afbeelding ]
Rondom het riet heb ik nog anemoon september charm gezet. Die wordt ook zo hoog. En er tussen Thalictrum aquilegifolium 'Black Stockings'. Gaat ook de hoogte in.
Al met al happy met de aanpassingen en wat extra planten die in de herfst bloeien.
Geen foto van maar aan de voorkant dankzij ook een tip van Claudia bij de verbena een paar zilverkaarsen toegevoegd. Plaatje volgt wel als het iets meer is dan een P9 plantje
quote:Word je gek van al die glibberige slakken in je tuin en denk je dat een egel uitkomst biedt? Helaas, maar dan moet je toch op zoek naar een andere oplossing. De egelopvang in Roosendaal wordt al weken platgebeld door mensen die een egel willen overnemen om de slakken in hun tuin op te eten. “Maar die lusten ze helemaal niet graag”, verzucht Dré Scheeres, de oprichter van de opvang.
Door het natte weer zitten veel tuinen deze zomer vol met naaktslakken. Op internet is volop te lezen dat egels de natuurlijke vijand zijn van die glibberige beestjes en daarom kloppen mensen massaal aan bij de opvang. “In twee weken tijd hebben we al veertig mailtjes gehad. En iedere dag bellen er wel een paar mensen die een egel in de tuin willen."
Aan al die mensen moet Dré steeds weer hetzelfde verhaal vertellen. “Egels zijn niet de oplossing tegen slakken. Dat is onzin.” De stekelige diertjes zijn dan wel echte vleeseters, maar slakken eten ze pas als er echt niks lekkerders meer te krijgen is.
“Ze eten veel liever wormen, larven of andere insecten”, legt Dré uit. “Als die er niet zijn, pakken ze huisjesslakken. En pas als er helemáál niets anders meer is naaktslakken.” Die zijn moeilijker te verorberen door hun slijmlaag. En gezond zijn ze ook al niet. “Want ze kunnen parasieten bij zich dragen waar egels ziek van worden,” weet Dré.
Dit jaar zijn bij de egelopvang al 400 egels binnengekomen. Dat is al net zo veel als in heel 2023. Door het natte weer is er meer voedsel en worden er meer babyegels geboren. "Maar ze worden ook vaker aangereden, blijven in gaas hangen of worden aangevallen door honden", relativeert Dré. Gelukkig heeft de opvang onlangs twee grote units gekregen van Stichting DierenLot, waardoor ze twintig egels meer kunnen opvangen.
Nadat de egels in de opvang zijn opgelapt, worden ze teruggezet waar ze vandaan kwamen. Voor de babyegels moet een nieuw plekje gevonden worden. Dat kan bij mensen in de tuin, bijvoorbeeld in een grote tuin waar biologisch getuinierd wordt. Maar de meeste tuinen zijn volgens Dré niet geschikt.
“We vragen aan alle mensen die bellen foto’s van hun tuin”, zegt Dré. Het moet een beetje een rommelige tuin zijn, met wilde planten en stapeltjes hout waarin ze kunnen wegkruipen. En er moet een opening in de schutting zitten, zodat ze eruit kunnen.” Een strak betegelde tuin valt dus af. “En mensen die een vijver of robotgrasmaaier hebben, komen ook niet in aanmerking.”
De opvang zou willen dat er meer mensen zouden bellen die een egeltje willen uit barmhartigheid. “We willen dat mensen serieus met de natuur bezig zijn. En niet alleen een egel willen als ongediertebestrijder.”
Heb je geen groene tuin, maar wel een slakkenplaag? Zorg dan dat er planten in de tuin staan waar slakken niet van houden. En strooi vooral geen slakkenkorrels, waarschuwt Dré. “Want als egels die slakken opeten, gaan ze dood. Bestrijdingsmiddelen zijn echt uit den boze.”
Onherstelbare wortelrotquote:Op zondag 4 augustus 2024 20:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zou ik ook denken inderdaad, een schimmel. Hoe zijn de omstandigheden verder? Genoeg zon? Genoeg ruimte om te wortelen?
Bummer! Hoe zie je dat eigenlijk?quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:21 schreef Puala het volgende:
[..]
Onherstelbare wortelrot![]()
Niks meer aan te doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |