abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214623850
quote:
Jarenlang de slaapkamer niet uit: meer jongeren in sociaal isolement

"Het grootste deel van mijn dagen lag ik hier in bed, vaak onder de dekens", zegt Joris Aardoom (23) op de slaapkamer van zijn ouderlijk huis. Het is de plek waar hij jarenlang in een sociaal isolement verkeerde. "Ik sloot mezelf op en barricadeerde de deur zodat er niemand binnen kon komen. Op een gegeven moment kwam ik zelfs niet meer beneden om met de rest van het gezin te eten."

Het verhaal van Joris staat niet op zichzelf. Hij is een voorbeeld van de vele jongeren die zich terugtrekken uit de maatschappij en maanden- of jarenlang nauwelijks nog contact met anderen hebben. Nieuwsuur benaderde vijftien behandelaars van ggz-instellingen door het hele land. Twaalf van hen zien een groei in het aantal jongeren in een ernstig sociaal isolement.

Dat het probleem groeit, ziet ook hoogleraar klinische psychologie Peter Muris (Universiteit Maastricht). "Deze tieners of jongvolwassenen doen gewoon niet meer mee. Sommigen zitten alleen maar op hun kamer en komen daar ook niet meer vanaf." Hulpverleners vermoeden dat de toename komt door een groeiende druk om te presteren, maar ook door sociale media en de impact van social distancing tijdens de coronapandemie.

Nederland is niet het enige land waar jongeren vereenzamen en zichzelf opsluiten. In Japan is het probleem zelfs zo groot dat er een apart woord voor de groep bestaat: hikikomori, wat zoveel betekent als 'naar binnen trekken' of 'zich opsluiten'. In Japan gaat het naar schatting om een half miljoen jongeren. Hoe veel het er in Nederland zijn is niet duidelijk, want cijfers worden niet bijgehouden.
Pizzadozen met maden

Wel duidelijk is dat de groep groeit en de jongeren soms in dramatische omstandigheden leven, zo ziet ook jeugdpsychiater Nico Beuk van Arkin, een ggz-instelling in Amsterdam: "We zien op de kamers van de jongeren soms pizzadozen liggen met pizza's waar de maden doorheen kruipen, of een bed dat meer dan een jaar niet verschoond is."

Vaak beginnen de problemen van de jongeren op de middelbare school. Bij Joris Aardoom was dat in de eerste klas. "Ik merkte dat de hoeveelheid informatie die ik moest opnemen veel te veel werd", zegt hij. "Het gevoel dat ik er niet bij hoorde werd steeds groter en de energie om mijn best te doen om erbij te horen werd steeds minder."

Uiteindelijk valt Joris uit op school, ondanks de inspanningen van zijn moeder Jacqueline Boderie. Zij deed er alles aan om haar zoon zijn kamer uit te krijgen, tot een emmer water over zijn hoofd aan toe. "Het was dramatisch, beklemmend", blikt zij nu terug. "Je wilt hem stimuleren, je wilt dat hij zich gelukkig voelt. En dat was het laatste wat Joris was. Dat is vreselijk als moeder."

De leerplichtambtenaar, jeugdzorg en allerlei hulpverleners kwamen in actie om Joris te activeren, maar slaagden daar niet in.

Jongeren zijn vaak moeilijk te helpen, weet ook kinder- en jeugdpsychiater Odette de Theije. "Wij hadden te maken met een meisje dat niet van haar kamer wilde komen. We zijn iedere week teruggegaan om door de deur heen contact te maken. Uiteindelijk kregen we haar naar buiten."

Hoelang een isolement kan duren, weet Emma Moes (21). Ook zij kwam eenzaam thuis te zitten, uiteindelijk zelfs vier jaar lang. "Dat is vreselijk, alsof je steeds verder van de maatschappij af glijdt", vertelt ze. Emma heeft de diagnose adhd en autisme, net als veel andere jongeren die in een isolement terechtkomen.

"Vaak spelen er onderliggende psychische problemen", zegt hoogleraar Muris. "Denk ook aan angsten, depressies of andere aandoeningen. De jongeren kunnen daardoor niet meekomen en hebben zoiets van: het gaat toch niet lukken, ik stop hiermee."

Fabriek

Volgens hoogleraar Muris moet de samenleving meer rekening houden met jongeren die buiten de boot vallen. "Als school een minder grote fabriek is, of bedrijven bij sollicitatiegesprekken de deur meer wat meer openzetten voor mensen met bijvoorbeeld autisme, dan zullen minder jongeren afhaken."

Joris komt uiteindelijk op een school voor hoogbegaafde kinderen terecht, waar hij zich beter op zijn plaats voelt. In de jaren daarna vindt hij langzaam maar zeker de weg naar buiten. "Deze kamer voelde als een gevangenis", vertelt hij op zijn oude slaapkamer. "Maar nu besef ik dat er heel veel buiten deze ramen is. En ik voel gelukkig steeds meer de vrijheid en de veiligheid om die wereld ook te ontdekken."
Bron

Een groeiend aantal jongeren sluit zichzelf op op de Zolderkamer in hun slaapkamer en ontrekt zich van ieder sociaal contact. Voorheen vooral bekend als een fenomeem uit Japan onder de naam hikikomori, maar ook in de Polder een serieus probleem. Hulpverleners weten deze groep maar lastig te bereiken, gezien ze voor een gesloten slaapkamerdeur blijven staan.
pi_214623860
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214623868
Verder natuurlijk wel resultaat van rechts beleid de afgelopen jaren. De GGZ is kapot

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 08-08-2024 14:53:37 ]
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:48:34 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214623893
@ChevyCaprice lees je dit ook even.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214623895
quote:
17s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:47 schreef Mikeytt het volgende:
Verder natuurlijk wel resultaat van rechts beleid de afgelopen jaren. De GGZ is kapot
Al die woke shit die de ggz overspoeld zou ik meer onder links beleid willen scharen.

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 08-08-2024 14:53:39 ]
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_214623911
quote:
Dit is niet alleen een ggz probleem, het gaat daarvoor al fout, door de samenleving die steeds zwaarder wordt waardoor steeds meer mensen afhaken. Prestatiedruk, wooncrisis, social media, toekomstperspectief, etc.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:03 #7
459912 FlippingCoin
pi_214623912
Ik snap niet hoe dit zou werken bij een thuiswonende, mijn pa zou de deur intrappen en mij afleveren waar ze ook maar personeel zouden zoeken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:48 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214623923
Hun probleem.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:51:00 #9
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_214623925
Ik vraag me af hoe dat mogelijk is in deze stressmaatschappij met al die regels
Of misschien juist wel daardoor
Er wordt teveel verlangd en dan geeft men zomaar op?
pi_214623959
quote:
16s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik snap niet hoe dit zou werken bij een thuiswonende, mijn pa zou de deur intrappen en mij afleveren waar ze ook maar personeel zouden zoeken.
Nou ja als je al lang 18+ bent en alleen nog thuis woont omdat er geen woning is te vinden hebben je ouders niet zo veel meer te zeggen natuurlijk.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:53:51 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214623970
quote:
"We zien op de kamers van de jongeren soms pizzadozen liggen met pizza's waar de maden doorheen kruipen, of een bed dat meer dan een jaar niet verschoond is."
https://www.reddit.com/r/NeckbeardNests/top/?t=year
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:58:09 #12
459912 FlippingCoin
pi_214624018
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:53 schreef Farenji het volgende:

[..]
Nou ja als je al lang 18+ bent en alleen nog thuis woont omdat er geen woning is te vinden hebben je ouders niet zo veel meer te zeggen natuurlijk.
Ik zal er wel weer te makkelijk over denken, lijkt mij een kwestie van gewoon over je angst heenzetten en doen.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:58:24 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214624020
Dit soort jeugd heeft echt een schop onder hun hol nodig die hun ouders blijkbaar niet geven.

Maar social media de schuld geven is wel hot en populair natuurlijk.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:58:33 #14
459912 FlippingCoin
pi_214624025
quote:
Sommigen lijken er nog trots op ook.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 11:59:21 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214624037
quote:
16s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Inderdaad, ik begrijp ook niet hoe ouders dat zover laten komen. Op een gegeven moment breek je toch gewoon de deur open?
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:00:07 #16
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_214624048
Wat is Joris zijn naam op Fok! ?
Ik ben inmiddels overleden
pi_214624051
Maar waarom zou je moeten werken als heel de maatschappij ook gewoon heel de dag zonder middelen te gebruiken binnen kan zitten
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:00:57 #18
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214624057
quote:
16s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Sommigen lijken er nog trots op ook.
Tsja als je werkelijk niks doet is een wc vol schijt al een achievement.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:01:18 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214624061
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:50 schreef Farenji het volgende:

Prestatiedruk, wooncrisis, social media, toekomstperspectief, etc.
Heerlijke holle termen. Ja het is lastig een woonplek te vinden. Maar verder geen reden om dan maar helemaal niks meer te doen.

IK ben ook wel benieuwd over welke "prestatiedruk" het gaat. Is er ooit een tijd geweest dat je op je werk gewoon lekker kon wanpresteren?
  Moderator donderdag 8 augustus 2024 @ 12:01:50 #20
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_214624067
quote:
16s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:48 schreef FlippingCoin het volgende:
@:chevycaprice lees je dit ook even.
Want
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:02:31 #21
459912 FlippingCoin
pi_214624073
Zou het kunnen dat het voor veel mensen allemaal zo comfortabel is in Nederland dat bij iedere angst mensen gelijk zo van slag zijn dat ze volledig stilvallen?
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:02:56 #22
459912 FlippingCoin
pi_214624076
quote:
15s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:01 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Want
Dit moet jou niet overkomen makker. :o
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:03:11 #23
3542 Gia
User under construction
pi_214624079
quote:
Dit is ook het grootste probleem. Als jongeren met 18+, maar zeker voor hun 23ste een eigen woning/studio/flatje hebben, dan komt daar een stukje verantwoordelijkheid om de hoek, zoals je rekeningen betalen, boodschappen doen, enz.... Zolang ze bij pa en ma wonen, hoeven ze dat niet per se. Gratis onderdak en je ouders zorgen toch wel voor je natje en drankje.

Wij hebben dit ook een periode gehad met de jongste. Heeft nu gelukkig een baan waar hij het naar zijn zin heeft, leuke collega's, dus gaat de goede kant op. Nu nog een eigen plekje. Hij is 30!
Als hij een studiootje zou krijgen, om mee te beginnen, in een omgebouwd fabriekspand, zou hij al gelukkig mee zijn. Maar het is er niet.
Hier in de stad hebben ze van die tijdelijke studio's voor 2 jaar, daar hebben tijdelijk daklozen in gezeten omdat de daklozenopvang verbouwd werd. Nu zijn die weer beschikbaar, tot 27 jaar. Tja....
pi_214624086
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:01 schreef Hexagon het volgende:
IK ben ook wel benieuwd over welke "prestatiedruk" het gaat. Is er ooit een tijd geweest dat je op je werk gewoon lekker kon wanpresteren?
De arbeidsproductiviteit is stijgende. Blijkbaar kan niet iedereen een dergelijke stijging aan. Verder moet je nog goed oppassen voor wat je zegt. Een foute opmerking en je bent al niet meer inclusief genoeg, wat zelfs bij de simpelste baantjes/ op school tot grote problemen kan leiden.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:09:47 #25
3542 Gia
User under construction
pi_214624146
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 11:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Inderdaad, ik begrijp ook niet hoe ouders dat zover laten komen. Op een gegeven moment breek je toch gewoon de deur open?
En dan? Grote ruzie waarbij junior deuren intrapt of met je goeie spullen smijt, kun je de politie bellen, maar deuren intrappen en dingen vernielen in het huis waar je woont, mag gewoon van de wet. En dan? Zet je hem op straat. Er is nergens plek, daklozenopvang puilt al uit. Wordt hij zwerver. Wordt je daar als ouders gelukkig van?

Afgelopen jaar is een zoon van een goede kennis van me overleden na jaren als zwerver geleefd te hebben, hij was 38. Mocht wel bij zijn vader of stiefmoeder wonen, maar wilde dat niet, want regels. Ze komen dan weer heel moeilijk uit dat circuit.

Dus, als je zo'n kind op je zolder hebt zitten, probeer je vooral de lieve vrede te bewaren en hem met zachte hand toch de goede weg op te krijgen. Maar geloof me, dat kost jaren. Omdat er geen woningen zijn.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:12:59 #26
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214624175
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:09 schreef Gia het volgende:

[..]
En dan? Grote ruzie waarbij junior deuren intrapt of met je goeie spullen smijt, kun je de politie bellen, maar deuren intrappen en dingen vernielen in het huis waar je woont, mag gewoon van de wet. En dan? Zet je hem op straat. Er is nergens plek, daklozenopvang puilt al uit. Wordt hij zwerver. Wordt je daar als ouders gelukkig van?

Afgelopen jaar is een zoon van een goede kennis van me overleden na jaren als zwerver geleefd te hebben, hij was 38. Mocht wel bij zijn vader of stiefmoeder wonen, maar wilde dat niet, want regels. Ze komen dan weer heel moeilijk uit dat circuit.

Dus, als je zo'n kind op je zolder hebt zitten, probeer je vooral de lieve vrede te bewaren en hem met zachte hand toch de goede weg op te krijgen. Maar geloof me, dat kost jaren. Omdat er geen woningen zijn.
Het lost het probleem ook niet op, want ook in een eigen woning zouden dit kluizenaars worden.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:15:17 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214624191
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:03 schreef KvanG het volgende:

[..]
De arbeidsproductiviteit is stijgende. Blijkbaar kan niet iedereen een dergelijke stijging aan.
Ja die stijgt doordat we meer techniek hebben om werk te doen en meer kunnen verzetten.

Maar voldoende eenvoudigere banen waar ze mensen zoeken.

quote:
Verder moet je nog goed oppassen voor wat je zegt. Een foute opmerking en je bent al niet meer inclusief genoeg, wat zelfs bij de simpelste baantjes/ op school tot grote problemen kan leiden.
Slachtoffergejank
  Moderator donderdag 8 augustus 2024 @ 12:16:35 #28
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_214624203
quote:
16s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dit moet jou niet overkomen makker. :o
Heb deze fase al gehad zelfs. Zit er alleen nog in als ik zomervakantie heb.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_214624204
Ik zie een nieuwe doelgroep voor Fok!
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:16:50 #30
3542 Gia
User under construction
pi_214624206
quote:
2s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het lost het probleem ook niet op, want ook in een eigen woning zouden dit kluizenaars worden.
Daar zijn dan weer instanties voor. Participatiewet e.d. en anders wordt je gekort. Veel van die jongeren roken. Wil je dat bekostigen, heb je toch geld nodig. Plus je huur, je zorgverzekering en andere vaste lasten. Dan is het toch zaak dat je een baantje krijgt.
Daarnaast zullen ze veelal binnen zitten, maar ze moeten toch boodschappen, die nu door paps of mams gedaan worden.

Ze hebben die verantwoordelijkheid nodig om verder te kunnen komen. Hun leven is uitzichtloos en daarom laten ze het er maar bij zitten. Krijg ik geen uitkering, ja, jammer dan. Krijg heus wel te eten.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:19:20 #31
459912 FlippingCoin
pi_214624216
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:16 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Heb deze fase al gehad zelfs. Zit er alleen nog in als ik zomervakantie heb.
Uitstekend. :7

we're all gonna make it
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:23:48 #32
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214624262
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Daar zijn dan weer instanties voor. Participatiewet e.d. en anders wordt je gekort. Veel van die jongeren roken. Wil je dat bekostigen, heb je toch geld nodig. Plus je huur, je zorgverzekering en andere vaste lasten. Dan is het toch zaak dat je een baantje krijgt.
Daarnaast zullen ze veelal binnen zitten, maar ze moeten toch boodschappen, die nu door paps of mams gedaan worden.

Ze hebben die verantwoordelijkheid nodig om verder te kunnen komen. Hun leven is uitzichtloos en daarom laten ze het er maar bij zitten. Krijg ik geen uitkering, ja, jammer dan. Krijg heus wel te eten.
Ik weet idd niet precies hoe de Nederlandse hikikomori het doen, maar de Japanse verdienen geld online, en bestellen alles via internet (ook eten). Sommige zijn letterlijk in geen jaren buiten de deur geweest.

En als niemand aan de bel trekt gaat er ook niemand kijken of helpen natuurlijk.
pi_214624297
Op fok zitten ook een aantal van dat soort lui. Heb hier weleens gelezen dat iemand 3 maanden zijn huis niet uit was geweest.

Ik vind het een bizar verschijnsel waar ik me niks bij kan voorstellen.ik kan me niet eens herinneren dat ik een dag mijn huis niet uit ga. Zelfs als ik ziek ben ga ik nog wel even een luchtje scheppen meestal.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214624472
quote:
Wat een rare opmerking. Het ontstaan van dit probleem heeft niks te maken met GGZ en het artikel gaat ook niet over GGZ.

Daarnaast stuur je het topic weer naar een irrelevante links/rechts discussie..
  donderdag 8 augustus 2024 @ 12:53:58 #35
459912 FlippingCoin
pi_214624598
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Op fok zitten ook een aantal van dat soort lui. Heb hier weleens gelezen dat iemand 3 maanden zijn huis niet uit was geweest.

Ik vind het een bizar verschijnsel waar ik me niks bij kan voorstellen.ik kan me niet eens herinneren dat ik een dag mijn huis niet uit ga. Zelfs als ik ziek ben ga ik nog wel even een luchtje scheppen meestal.
Ja hier ook.

Echt niet goed voor je nooit buiten te komen, iig niet voor mijzelf.
pi_214624704
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 12:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Heerlijke holle termen. Ja het is lastig een woonplek te vinden. Maar verder geen reden om dan maar helemaal niks meer te doen.

Het is makkelijk praten vanuit je comfortabele positie met koophuis, stabiele baan en tientallen jaren levenservaring. Jij bent nooit jong geweest met sociale media, studieschuld, woningcrisis, doorgeslagen kapitalisme, klimaatverandering, milieuvervuiling en laten we de naweeën van de corona-maatregelen niet vergeten. Jong zijn is tegenwoordig echt niet meer hetzelfde als in jouw (en mijn) tijd.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 13:05:51 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214624715
Maargoed, waar het gaat om jeugd die sociaal niet kan meekomen is er denk ik wel wat meer aandacht nodig. Het is in die leeftijdscategorie ook een vrij harde wereld.

Als ouders niet goed weten wat ze ermee aanmoeten is dit een mogelijk resultaat. Dat is ook geen nieuw probleem.
pi_214624749
Toekomstige FOK! Aanwinsten
pi_214624817
Maandenlang alleen thuiszitten en jezelf vermaken, dan zit je sowieso ergens op het autismespectrum, niet iedere autist weet dat ie een autist is, doe op z'n minst een online autisme test.

Dit ga je niet oplossen door die mensen krampachtig naar buiten te dirigeren en is een levenslange aandoening. Zodra ze het zat zijn gaan ze vanzelf wel een tijdje naar buiten en daarna weer wekenlang binnenzitten.

Net als bij bedgebonden super morbide obesitas patiënten, is er meestal sprake van een feeder die je gedrag mogelijk maakt. Als die wegvallen dan ga je vanzelf wat meer taken overnemen en vaker buitenkomen, maar nog steeds het absolute minimum.

Autisme is levenslang, je hersenen zijn wired differently (anders bedraad volgens Google vertaling). :')

Dit soort mensen tegen hun zin dwingen om naar buiten te gaan is niet de oplossing. Een ruim basisinkomen zonder voorwaarden is een betere oplossing.

pi_214624846
quote:
Wat is dit voor onzin? Er zijn gewoon regels en als die je niet bevallen ga je maar onder een viaduct slapen.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 13:23:34 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214624850
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 13:04 schreef Farenji het volgende:

[..]
Het is makkelijk praten vanuit je comfortabele positie met koophuis, stabiele baan en tientallen jaren levenservaring. Jij bent nooit jong geweest met sociale media, studieschuld, woningcrisis, doorgeslagen kapitalisme, klimaatverandering, milieuvervuiling en laten we de naweeën van de corona-maatregelen niet vergeten. Jong zijn is tegenwoordig echt niet meer hetzelfde als in jouw (en mijn) tijd.
Nou het meeste wat je roept zijn holle termen en stokpaardjes waar je lekker de schuld van je af kan schuiven. Maar ik heb evenveel te maken met klimaatverandering en milieuvervuiling als die jongeren. Leef in hetzelfde economische systeem (dat minder kapitalistisch is dan 20 jaar geleden). Studeren doen die jongeren niet, dus studieschuld bouwen ze ook niet op.

Verder is dat "social media" wel het wondermiddel waaraan je lekker makkelijk wel alles de schuld van kan geven. Alsof patsergedrag helemaal nieuw is.

Ja die woningcrisis is kut. Maar geen reden om je dan helemaal te gaan isoleren.
pi_214624899
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 13:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou het meeste wat je roept zijn holle termen en stokpaardjes waar je lekker de schuld van je af kan schuiven. Maar ik heb evenveel te maken met klimaatverandering en milieuvervuiling als die jongeren. Leef in hetzelfde economische systeem (dat minder kapitalistisch is dan 20 jaar geleden). Studeren doen die jongeren niet, dus studieschuld bouwen ze ook niet op.

Verder is dat "social media" wel het wondermiddel waaraan je lekker makkelijk wel alles de schuld van kan geven. Alsof patsergedrag helemaal nieuw is.

Ja die woningcrisis is kut. Maar geen reden om je dan helemaal te gaan isoleren.
Ik denk dat gedwongen thuis moeten wonen tot je 30ste niet echt bevorderend is voor je geestelijke ontwikkeling. Die woningcrisis is niet kut, maar echt een regelrechte ramp. Je moet tegenwoordig minimaal ¤4000k per maand verdienen om een beetje kans te maken op een huurwoning. Koopwoning wil ik niet eens over beginnen. Dus die hele prestatiedruk is wel te begrijpen.

Ja, vroeger hadden we misschien niet de luxe van nu. Maar was het wel een stuk makkelijker om iets op te bouwen. Als ik kijk naar mijn pa bijvoorbeeld. Arbeidersgezin en geen geld voor verdere opleiding. Maar kon wel makkelijk aan een eerste woning komen met zijn eerste baantje.

Nu moet je ¤4000k+ per maand verdienen en ¤50.000 eigen geld hebben om kans te maken op een starterswoning.
pi_214624916
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 13:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

20 jaar geleden was een vaste baan ook echt vast; ik heb het je al vaker uitgelegd, maar de grootste ellende is begonnen met flexibilisering van de arbeidsmarkt en het chronisch laten jobhoppen van nieuwe werknemers die zonder enige zekerheid alsnog 'iets moeten opbouwen'.

Kun je weer ontkennen, en doen alsof dankzij VVD en D66 (!!!) vaste banen juist vaster zijn geworden en er veel meer bescherming is (dat is niet), het is zeker weten de grootste miskleun in de Nederlandse politieke geschiedenis geweest waar we nu de wrange vruchten van plukken. Of ja, vooral mensen geboren na 2000.

En dan jongeren verwijten dat ze niet moeten zeuren? Hoe vaak heb jij in een flexibele schil gehangen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214624937
Ja, jongeren met overduidelijk geestelijke problemen ervan betichten dat het watjes zijn en ze gewoon een schop onder hun hol nodig hebben zal ze vast niet nog verder in hun schulp laten kruipen...
pi_214624938
Dit forum zit er vol mee
U MAD?
pi_214624952
Overigens hoorde ik laatst van een vriend van mij dat de wachttijd bij de reguliere GGZ momenteel 5 tot 8 maanden is bij een behandeling voor depressie. Eerder was mogelijk via andere partijen, maar dat wordt niet volledig gedekt door de verzekering.
pi_214624992
Voor mij is het prima tot de dag dat ik er een einde aan maak. Ondertussen nog een beetje werken en knuffelen met de kat, maar meer gaat er gewoon niet in zitten.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 13:43:11 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214625024
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 13:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
20 jaar geleden was een vaste baan ook echt vast; ik heb het je al vaker uitgelegd, maar de grootste ellende is begonnen met flexibilisering van de arbeidsmarkt en het chronisch laten jobhoppen van nieuwe werknemers die zonder enige zekerheid alsnog 'iets moeten opbouwen'.
Nee dat is echt onwaar. Iemand met een vast contract om persoonlijke redenen ontslaan is moeilijker dan toen. Je blijft die onzin maar herhalen. Sinds de wet van Lodewijk Asscher uit 2015 is dat zo.

quote:
Hoe vaak heb jij in een flexibele schil gehangen?
Tweemaal een tijdelijk contract niet verlengd gehad vanwege financieel zwaar weer van de werkgever.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 13:45:41 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214625058
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 13:31 schreef Simmertje het volgende:

[..]
Ik denk dat gedwongen thuis moeten wonen tot je 30ste niet echt bevorderend is voor je geestelijke ontwikkeling. Die woningcrisis is niet kut, maar echt een regelrechte ramp. Je moet tegenwoordig minimaal ¤4000k per maand verdienen om een beetje kans te maken op een huurwoning. Koopwoning wil ik niet eens over beginnen. Dus die hele prestatiedruk is wel te begrijpen.

Ja, vroeger hadden we misschien niet de luxe van nu. Maar was het wel een stuk makkelijker om iets op te bouwen. Als ik kijk naar mijn pa bijvoorbeeld. Arbeidersgezin en geen geld voor verdere opleiding. Maar kon wel makkelijk aan een eerste woning komen met zijn eerste baantje.

Nu moet je ¤4000k+ per maand verdienen en ¤50.000 eigen geld hebben om kans te maken op een starterswoning.
Mja in de jaren 50/60 heb je deze periodes ook gehad dat mensen lang bij hun ouders moesten wonen. Ja dat is heel erg klote, maar volgens mij was dit gedrag daar toen ook al niet het antwoord op.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 14:07:19 #50
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_214625222
Hiki komori? What?

Je bedoeld dit zijn gewoon zieke autisten

Ja dat is overal een probleem.

Waarschijnlijk doneren ze ook op OnlyFans aan hoertjes aldaar

Jongens die hun hele leven online doorbrengen, Tja daar zijn er duizenden van op de wereld, en dat is echt niet een 'fenomeen' uit Japan.

Smh

Noem die overigens vaak incels
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')