Eind september 2023 - sleutels gekregen van onze nieuwe woning:quote:Op maandag 24 juli 2023 19:23 schreef Seven. het volgende:
Vanmorgen gebeld om te kijken hoeveel biedingen er waren. Daar deed de makelaar behoorlijk vaag over en ik kreeg geen antwoord. Dus dat stemde mij niet erg hoopvol. Na 12:00 heb ik elke 5 minuten mijn telefoon gecheckt en om kwart over 2 belde de makelaar eindelijk terug.
Onderaan de streep was ons bod het beste bod dus eind van de week gaan we de voorlopige koopovereenkomst tekenen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oktober 2023 stond in het teken van slopen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De bedrading is volledig vernieuwd. En de aannemer begint met isoleren en wat hak en breekwerk, en daarna verder met leidingwerk badkamer, vloerverwarming en installatie van de badkamer en toiletten. En er gaat weer gips tegen de plafonds. Six. sloopt de schoorsteen en legt het buizencircus voor de WTW unit aan. Verder zet hij een dakraam op zolder en in het toilet boven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wij moeten er zelf nog nieuwe binnendeuren in zetten. De nieuwe kozijnen komen begin december, het plaatsen doen we langzamerhand zelf (kan een paar maanden duren).
Maar eerst het stucen afmaken, zelf schilderen, vloer boven laten leggen, (tijdelijke) vloer beneden zelf leggen. In deel 23 gaat het hard!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 31 december en 1 januari 2024 verhuizen we. We zijn echt helemaal naar de tering allebei, ook omdat we allemaal ziek zijn. Maar we hebben het gered. 2 januari 2024 dragen we de sleutel van het oude huis over:
In deel 24 komt de keuken, maken we de vloer beneden af en richten we het huis verder in. Verder maken we in 2024 werk van de tuin: drainage, bestrating besteden we uit. Plantjes doe ik zelf. Lange to-do lijst nog!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik werk de tuinplannen verder uit, in mei en juni is dit uitgevoerd aan de hand van mijn schets:
Er werd ringdrainage om het huis gelegd en die werd aangesloten op de afvoer die naar de beek loopt. Hiermee hopen we de kelder droger te houden. Boven de ringdrainage heeft Six. zelf nog een ring gelegd voor hemelwaterafvoer. Die voert af op de nieuwe wadi en de overloop van de wadi voert weer af op de beek. En er is ook drainage gelegd in het nieuw gegraven trampolinegat.
De oprit is opnieuw bestraat:
Nieuw terras gelegd;
Nieuw pad aan de zijkant van het huis:
En uiteindelijk was het klaar om aan te planten (vanaf hier hebben we alles weer zelf gedaan):
Six. bouwde een pergola van kastanje palen en hing er een schaduwdoek tussen:
En nu zijn we aangekomen bij het erkerraam vervangen. Alleen dat heeft wat meer voeten in aarde dan gedacht.. het dak kan echt niet nog een jaartje mee. Dus nu willen we op korte termijn een aantal aanpassingen doen aan de gevel. Het dakje van de erker willen we doortrekken tot voorbij de voordeur.
En Six. heeft weer een en ander aan ramen vervangen in deel 25:
Samenvatting van deel 1 t/m deel 16 - met idioot veel foto's dus als je geen zin hebt om te scrollen, NIET KLIKKEN!Budget voor de drive-in woning (budget verbouwing):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Februari 2019: de verbouwing beneden is klaar!
Zomer 2019:
Six. bouwt een hangbank:
In april 2020 begint het weer een beetje te kriebelen. Het begint met een klusje van een paar daagjes:
Zolderverbouwing gaat in mei 2020 van start. Plan voor en plan na:
De slaapkamer van de oudste voor en na:
Aangezien zij 13 was toen we hier gingen wonen, hebben we die destijds geschilderd. We hebben de schoorsteen eruit gesloopt en de kamer kleiner gemaakt:
En de slaapkamer van de jongste moest er ook aan geloven. Ook dit was een echte kinderkamer (foto's hieronder). De kamer kreeg alleen een verfje toen we hier naartoe verhuisden.
De zolder krijgt nog een spectaculair verfje (idee van Claudia_x):
Six. komt nog heel ver in de badkamer. Voor:
Tijdens:
Derde slaapkamer moet alleen nog gestuct worden:
In juni 2021 bouwt Six. zelf nog even iets voor zijn vaderdag cadeau:
In juli 2021 laten we het dak vernieuwen. Voor:
Na:
In augustus 2021 laten we de vloer isoleren:
In januari 2022 laten we een balkon plaatsen voor het huis. In maart volgt de nieuwe raampartij met deur naar het balkon nog:
Six. legt er zelf een vloer in. En hij maakt de binnenkant klaar voor de afwerking:
Tijdens het slopen van de gevel, kwamen we dit geniale kunstwerk tegen. Dankzij arvensis is de oorspronkelijke artiest snel opgespoord via Facebook, hij vond het superleuk om deze foto te krijgen en hij en zijn ouders volgen nu de verbouwing op facebook.
Februari 2022 laten we 18 zonnepanelen en een 8kw warmtepomp plaatsen. We zijn dan net wel of net niet energie neutraal.
En in maart 2022 beginnen we dan met de laatste fase van de verbouwing. De keuken en woonkamer worden gestript. Na 7 weken buffelen en afzien, is het weer bewoonbaar!
Voor en tijdens:
Na:
Voor en tijdens:
En na![]()
De badkamer is af!
De derde slaapkamer is klaar:
Six. schuurt het frame van de trap kaal en zet er een nieuwe laklaag op. In juli 2022 worden de glazen wanden geplaatst. Frame van de trap en de profielen van rondom de glazen wand hebben dezelfde RAL kleur:
En dan nog de wanden op mijn kantoor:
En aan deze mega OP, mogen de eindfoto's van de woonkamer en keuken natuurlijk niet ontbreken. Menig fokker heeft hierover mee kunnen beslissen (greepjes, kleur van de keukendeurtjes, indeling van de keuken en nog te beslechten: kussentjes op de bank):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Budget voor de nieuwe woning:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Budget voor het nieuwe huis:En dan zien we ook direct dat het budget scheef loopt op de tuin, die renovatie kost uiteindelijk 21k. Dus geen vakantie, bonus en ISDE subsidie gaat er direct weer aanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Maar dan kunnen we komende zomer wel maximaal genieten thuis. Als het kutweer wordt, dan wordt het wel een baalzomer
.
[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 07-08-2024 09:11:02 ]Resistance is futile.![]()
Dus Six. is begonnen met het erkerraam. Even een recap:En vanmorgen ging ik even met Colin op pad. Toen ik terugkwam na een uurtje, zag het er zo uit:quote:Op maandag 5 augustus 2024 20:44 schreef Seven. het volgende:
Vandaag weer rustig aan verder met slopen van het oude erkerraam. Als eerste heeft Six. een vals wandje neergezet.
Daarna bewegende delen en boven raampjes eruit gehaald en gestut.
En de grote glasplaat eruit gehaald.
Verder nog de boeidelen onder de overhang verwijderd en toen werd wel duidelijk dat het hele erkerdak vervangen moet worden. Het frame van het dakje zelf hangt tussen een H profiel in de gevel, en is vervolgens op het hardhouten kozijn gespijkerd. We wisten al wel dat het dakje ook lekte maar er waren wel stukken waar Six. gewoon zijn hand naar buiten kon steken.
Volgens mij was het @:Puala of @:archito die een idee had om het boogje weg te werken. Dat gaan we dan maar gelijk doen. Eerst zet Six. de kozijnen. Dan monteert hij een recht frame met bouten aan de muur. Vervolgens nog een aantal steunen onder het frame en dan OSB platen erop. Het dakje zelf trekken we dus helemaal door naar links tot zo'n beetje de hoek van het huis boven de voordeur zodat het boogje verdwijnt. EPDM erop. Regenpijp kan heel makkelijk aangesloten worden op de bestaande afwatering richting de wadi, want die ligt letterlijk het hoekje om. Mooi nieuw huisnummertje erop en dan is onze gevel weer als nieuw.
En omdat het vakantie is, ging ik nog een keer op pad met Colin en toen zag het er zo uit:
Morgen stellen en glas. En nu even nadenken over hoe we het aan willen pakken met het nieuwe afdak. Het idee om het afdak door te trekken, bleek overigens te komen van @Burdie.
Resistance is futile.![]()
Misschien een goed idee om meteen de koudebrug aan te pakken. Ik neem aan dat het dakje isolatie krijgt. De buitenmuur vormt een koudebrug. Het voetlood zal ook aan vervanging toe zijn. Dan kun je ook meteen de koudebrug oplossen.![]()
Op foto 2 zit hij er wel een beetje uitgezakt bij![]()
Wel attent op stof want swiffer in de buurt
Beregezellig wel daar dus![]()
![]()
Haha ja! Dat is Bolle. En Colin mag graag met de plumeau spelenquote:Op woensdag 7 augustus 2024 00:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Op foto 2 zit hij er wel een beetje uitgezakt bij![]()
Wel attent op stof want swiffer in de buurt
Beregezellig wel daar dus.
Six. heeft het over 10cm PIR dus vermoedelijk gaat hij wel werk maken van de buitenmuur ook.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 23:44 schreef tux87 het volgende:
Misschien een goed idee om meteen de koudebrug aan te pakken. Ik neem aan dat het dakje isolatie krijgt. De buitenmuur vormt een koudebrug. Het voetlood zal ook aan vervanging toe zijn. Dan kun je ook meteen de koudebrug oplossen.Resistance is futile.![]()
Had ik al plaatjes gepost van onze tuinverlichting? Niet echt m'n best gedaan in het donker, dus wat vage foto's er tussen. Tuinverlichting is zeg maar Six. zijn ding. Ik wil vooral functioneel zodat je 's avonds de paden nog kunt zien. Hij heeft het lampje onder de Japanse esdoorn bedacht.
De voorgevel, hier ben ik echt heel blij mee. Sfeervol, beetje sjiek zonder protserig te zijn omdat we de simpelste lampen gebruikt hebben die we konden vinden.
Hier zie je ook het wandlampje op de oprit. In het donkere hoekje erachter komt nog zo'n lampje, Six. moet nog een keer een gat boren in de muur voor de stroom.
Zelfde lampje maar dan hoger gemonteerd zodat het pleintje voor de schuur goed zichtbaar is in het donker.
En dan nog de verlichting in de pergola om het pad en BBQ te verlichten.
Wij doen redelijk rustig aan met deze temperaturen. Maar de hovenier heeft vandaag de klus afgerond. 2 potige gasten kwamen het pad, de oprit en het paadje naar de voordeur voegen. En maar goed ook, het onkruid begon er op sommige plekken al serieus doorheen te komen, inclusief haagwinde.
En Six. ziet het niet zo zitten om het afdak door te trekken. Te grote klus, geen prioriteit nu, eigenlijk vergunningplichtig (btw, nieuwe kozijnen met andere vlakverdeling of ander kleurtje, of iets simpels als een deurluifel zijn ook al vergunningplichtig).
Maar ik heb zoiets van 'als we het nu niet doen, dan zitten we er hoogstwaarschijnlijk 40 jaar tegenaan te kijken.Resistance is futile.![]()
100% #teamseven in dit geval.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:26 schreef Seven. het volgende:
En Six. ziet het niet zo zitten om het afdak door te trekken. Te grote klus, geen prioriteit nu, eigenlijk vergunningplichtig (btw, nieuwe kozijnen met andere vlakverdeling of ander kleurtje, of iets simpels als een deurluifel zijn ook al vergunningplichtig).
Maar ik heb zoiets van 'als we het nu niet doen, dan zitten we er hoogstwaarschijnlijk 40 jaar tegenaan te kijken.
Het gaat wonderen doen voor de nu toch iets belegen voorgevel!
***![]()
Je foto's doen het niet maar, @mascara-klodder lijkt hier hetzelfde probleem (maar dan anders) te hebben:
FOT / Wat is jullie leukste camerafoto van jezelf?![]()
Hopelijk een tijdelijke bug via posting dan.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:28 schreef Leandra het volgende:
Je foto's doen het niet maar, @:mascara-klodder lijkt hier hetzelfde probleem (maar dan anders) te hebben:
FOT / Wat is jullie leukste camerafoto van jezelf?Resistance is futile.![]()
mee eens maar ik snap Six ook.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:27 schreef BE het volgende:
[..]
100% #teamseven in dit geval.
Het gaat wonderen doen voor de nu toch iets belegen voorgevel!
Is het mogelijk om het huidige dakje tijdelijk op te lappen en dan het vernieuwen + doortrekken van het dakje uit te besteden? Misschien tegelijk met de aanbouw? Dan hoeft het niet nu en ga je er niet nog 40 jaar tegenaan te kijken.![]()
Gatorsand, dat is flexibel als het nat wordt. Bijzonder spul, wordt gewoon ingeveegd en dan natgespoten.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:03 schreef Leandra het volgende:
En inmiddels doen ze het!
Voegen als gewoon met zand of gevoegd met cement?Resistance is futile.![]()
Nee, de vorige woning wilden we eigenlijk wel blijven maar uiteindelijk was dat niet zo handig meer. Ik hoop zelf in ieder geval nooit meer te gaan verhuizen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:05 schreef NewJackSwingII het volgende:
Zijn jullie huizen-flippers ? @:tsResistance is futile.![]()
Tijdelijk oplappen is niet echt een optie. Ik geloof dat het plan nu is om 'm er een recht dakje op te zetten, dan kan er later nog een recht stuk tegenaan.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:38 schreef Elleska het volgende:
[..]
mee eens maar ik snap Six ook.
Is het mogelijk om het huidige dakje tijdelijk op te lappen en dan het vernieuwen + doortrekken van het dakje uit te besteden? Misschien tegelijk met de aanbouw? Dan hoeft het niet nu en ga je er niet nog 40 jaar tegenaan te kijken.Resistance is futile.![]()
Ja, echt heel apart spul. Het bindt wel helemaal aan elkaar en ziet eruit als zand, maar voelt aan als siliconenkit. Het kan er dus ook niet uitspoelen.quote:
https://www.sleiderink.nl/gator-xp-g2-polymeer-voegzandResistance is futile.![]()
Precies dit, is een erg goed idee en maakt het helemaal af.quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:27 schreef BE het volgende:
[..]
100% #teamseven in dit geval.
Het gaat wonderen doen voor de nu toch iets belegen voorgevel!![]()
Ik ben het wel met Six eens, maar ik erger me dan ook niet zo aan het boogje. Eerst maar eens alle kozijnen vervangen.
Wat ik me steeds afvraag: hoe staat het met het plan voor de uitbouw? Heeft het sparen daarvoor prioriteit of wil je liever het huis goed aanpakken? In het laatste geval zou je de afdakklus kunnen uitbesteden.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
De tuin heeft voorrang gekregen, dus dit jaar sparen we niet voor de uitbouw. Het afdak zou trouwens niet zoveel kosten (nog geen 1000 euro, maar toch). Verder komen er nog wel wat kleinere kostenposten aan. Vloerisolatie, de opgang naar zolder en mijn werkplek op de overloop. Dan nog de raambekleding beneden en de screens buiten. Bijbetalen voor energie (afgelopen winter was het schrikbarend duur wegens niet volledig geïsoleerd en enkel glas). Al met al nog wel 5000-6000 euro nodig.quote:Op maandag 12 augustus 2024 23:11 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben het wel met Six eens, maar ik erger me dan ook niet zo aan het boogje. Eerst maar eens alle kozijnen vervangen.
Wat ik me steeds afvraag: hoe staat het met het plan voor de uitbouw? Heeft het sparen daarvoor prioriteit of wil je liever het huis goed aanpakken? In het laatste geval zou je de afdakklus kunnen uitbesteden.
Financieel gezien was het sinds we de sleutels kregen geen topjaar. Als het goed is gaan we volgend jaar weer sparen. Mijn salaris gaat omhoog, geen kosten meer voor kinderopvang dus dat scheelt ook enorm.
Qua gezondheid was het gelukkig wel een hele goede periode en hopelijk houden we deze lijn nog jaren vast.
[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 13-08-2024 00:04:41 ]Resistance is futile.![]()
Yes, hoera voor de goede gezondheid!
Ik heb zelf ook wel worstelingen gehad met prioriteren. En het gaat niet alleen om geld, maar ook om aandacht en energie. Soms zijn die gewoon even op. In zo’n geval is het ideaal als je een relatief makkelijke/goedkope oplossing kunt kiezen die voorbereidt op de ideale oplossing in de toekomst. Als je nu de basis voor een afdak kunt maken die later kan worden uitgebreid, dan is dat misschien wel een aardig compromis?
Ik zou zelf in de toekomst nog wat kozijnen aan de voorkant van ons huis willen vervangen. We willen een wat andere raamindeling en dat is vergunningsplichtig. Als kortetermijnoplossing hebben we de beglazing vervangen en de kozijnen opgelapt en geschilderd. Daar kunnen we jaren mee vooruit. Het was idealer geweest als we die kozijnen meteen hadden laten vervangen, maar we moesten uitgaven beperken en hadden geen energie voor het vergunningsproces. Ik heb hier vrede mee.
Het betekent niet dat we dit nooit laten doen. Laten we wel wezen: de meeste mensen in K&W zijn voortdurend bezig met het verbeteren van huis en tuin. Als dat in je aard zit, dan is het een kwestie van tijd voor je eraan toe bent en het genoeg prioriteit krijgt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Haha @Claudia_x dat is wel 100% waar! Bij het vorige huis zijn ook bepaalde zaken uitgesteld en juist veel eerder uitgevoerd.
In dit huis blijven we flexibel rondom het neerzetten van de uitbouw. Die komt er ongetwijfeld ooit. Maar wat al ontzettend helpt is dat Six. in principe overdag helemaal niet boven hoeft te zijn. Dus zelfs al gaat hij achteruit, dan nog is de urgentie in dit huis een stuk lager.
En de basis voor het afdak is dan een recht dakje en vervolgens later doortrekken.Resistance is futile.![]()
En btw, wat is het toch idioot complex om een vergunning aan te vragen voor iets simpels als een kozijn vervangen of een voordeurluifel. Dat komt door de spouwmuur: inventarisatie van beschermde vogels en zoogdieren, constructieberekening, tekeningen, werkbeschrijving. Voor een doe het zelver is dit eigenlijk allemaal onmogelijk.Resistance is futile.![]()
Lang leve Nederland regulatieland.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 07:48 schreef Seven. het volgende:
En btw, wat is het toch idioot complex om een vergunning aan te vragen voor iets simpels als een kozijn vervangen of een voordeurluifel. Dat komt door de spouwmuur: inventarisatie van beschermde vogels en zoogdieren, constructieberekening, tekeningen, werkbeschrijving. Voor een doe het zelver is dit eigenlijk allemaal onmogelijk.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Kun je nagaan hoe ingewikkeld dat kan zijn bij grote bouwprojecten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 07:48 schreef Seven. het volgende:
En btw, wat is het toch idioot complex om een vergunning aan te vragen voor iets simpels als een kozijn vervangen of een voordeurluifel. Dat komt door de spouwmuur: inventarisatie van beschermde vogels en zoogdieren, constructieberekening, tekeningen, werkbeschrijving. Voor een doe het zelver is dit eigenlijk allemaal onmogelijk.
Maar wij doen het dan nog professioneel, dus dat is prima verder.
Voor particulieren is dat soms heel ingewikkeld, in mijn omgeving kijk ik dan ook regelmatig even mee met vrienden en familie.
De truc kan ooit gewoon zijn om een aanvraag met één tekening in te dienen en dan antwoordt de gemeente met een lijstje welke stukken ontbreken. Dan weet je iig precies wat je nog moet aanleveren. 😜![]()
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef archito het volgende:
De truc kan ooit gewoon zijn om een aanvraag met één tekening in te dienen en dan antwoordt de gemeente met een lijstje welke stukken ontbreken. Dan weet je iig precies wat je nog moet aanleveren. 😜
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Dit is best wel een bazenideequote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef archito het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe ingewikkeld dat kan zijn bij grote bouwprojecten.
Maar wij doen het dan nog professioneel, dus dat is prima verder.
Voor particulieren is dat soms heel ingewikkeld, in mijn omgeving kijk ik dan ook regelmatig even mee met vrienden en familie.
De truc kan ooit gewoon zijn om een aanvraag met één tekening in te dienen en dan antwoordt de gemeente met een lijstje welke stukken ontbreken. Dan weet je iig precies wat je nog moet aanleveren. 😜
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
In onze gemeente kun je een concept aanvraag doen, dan heb je nog geen kosten maar open je wel al de deur voor verder overleg met de gemeente. Verder ook gezien dat Burdie's idee bij verschillende woningen in de omgeving uitgevoerd is dus wat dat betreft is de slagingskans best hoog. Maar nergens is het afdakje ook doorgetrokken de hoek om, altijd tot max 30cm uit de hoek. En ook een woning gezien die niet het afdak maar wel het boeideel heeft doorgetrokken, was ook echt leuk gedaan. Maar een afdakje maakt het wel sjieker.
We moeten nog op zoek naar trekstangen om de constructie op te hangen.
Dit is 2 straten verderop:
Six. is aan het voorbereiden op het erkerdak.
Allereerst heeft hij het stelkozijn verankerd aan de gevel. Balkjes op maat gezaagd, tussen de twee H-profielen een houtje geklemd en daar de balkjes op vastgeschroefd:
Nu is hij het dakje zelf aan het slopen. Bitumen eraf, boeidelen eraf. En hij staat nu met een breekijzer te zweten op het dakbeschot, dus al bijna klaar.
De oude balkjes die nu nog tussen het H-profiel hangen worden dus ook vervangen. Het nieuwe frame is al klaar. Dat schroeft hij bovenop de balkjes die wel verankerd zijn. Dan dakbeschot en zeiltje er overheen, volgende week verder.
Afwerking aan de binnenkant: een multiplex lijst in de dagkant(hebben we al in de keuken en gaan we in het hele huis doen).
We onderhandelen nog over hoe diep de plank aan de onderkant moet worden. Ooit hier besproken al om er een bureautje van te maken dus 1 grote plaat op maat over de hele diepte van de erker. Six. is bang dat het teveel ruimte opslokt van de woonkamer, maar ik denk dat het een perfecte speelplek zou zijn voor Colin. En een keer wat anders ook. Alternatief is gewoon een diepe vensterbank, maar dan wordt het eerder een plantenhoek. Of ergens halverwege ophouden maar dat lijkt me esthetisch niet erg fraai.
En dan nog van die brede luxaflex met band ophangen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 16-08-2024 13:06:58 ]Resistance is futile.![]()
De loodslab ziet er trouwens nog goed uit dus die krijgt voor nu een kleine reparatie.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 23:44 schreef tux87 het volgende:
Misschien een goed idee om meteen de koudebrug aan te pakken. Ik neem aan dat het dakje isolatie krijgt. De buitenmuur vormt een koudebrug. Het voetlood zal ook aan vervanging toe zijn. Dan kun je ook meteen de koudebrug oplossen.Resistance is futile.![]()
Ik zou niet aan beide kanten met pir isoleren. PIR is dampwerend door de folie die er op zit. Dus je sluit vocht op (houten platen zijn niet 100% droog) dus dat gaat gegarandeerd rotten. Mijn tip zou daarom zijn om aan de buitenkant te isoleren en binnenkant gewoon open laten. Heb je ook het damppunt aan de goede kant zitten.
Ik denk zelfs dat het misgaat met pir aan de binnenkant en bitumen of epdm aan de buitenkant. Maar heel eerlijk... dat heb ik bij ons ook op het dakkapel.
![]()
Juist, dat dus. Met de aanvulling dat als de dakbedekking (buiten) dampdicht is, je ook ff op moet zoeken waar je rekening mee moet houden. Zelf heb ik daarom een moeilijke membraanfolie gebruikt aan de binnenkant. Maar bedenk nu pas dat dat weinig doet met die cachering die op de PIR platen zitquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:58 schreef Puala het volgende:
Isoleren mag maar aan 1 kant ivm condensvorming. Onder of bovenop je dak
Verder lekker bezig![]()
.
![]()
Six. is aan het brainstormen. Hij heeft wel gelezen dat je EPDM niet kan gebruiken op hout boven een verwarmde ruimte.
Eerste idee is dat hij het wel goed geïsoleerd wil, hebben dus isoleren van binnenuit met de 10cm heeft de voorkeur (en volgens mij is dat ook de enige kant waar we voldoende ruimte hebben voor goede isolatie). Vervolgens daarboven dakbeschot, en daarop ventilatielatten met nog een laag dakbeschot. Eigenlijk
wordt het dus een soort spouwplafond van 2cm, zodat het EPDM direct op het hout kan.
Maar wie weet waar hij nog meer mee op de proppen komt. De taartjes draaien op volle toeren.
Waar hij naar zou kunnen kijken is een "verholen goot". Dan isoleert hij met 10-14cm aan de buitenkant, maar stopt de isolatie boven de overstek. Dan gebruik je de ruimte tussen isolatie en dakafwerking om water af te voeren en voorkom je zo een idioot hoge dakrand rond je erker. Ik ben momenteel (komende week) niet thuis, dus kan geen foto maken hoe dat eruit ziet. Maar in principe heb je dan aan de bovenkant onbeperkt ruimte voor PIR kan je PIR gebruiken met een cachering waar je gelijk EPDM op kan plakken en voorkom je voor jezelf qua klussert zo een hoop gedoe.
![]()
Thanks! Six. zegt dat dit bij ons niet gaat lukken. Ik snap niet helemaal waarom maar hij welquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:22 schreef bleiblei het volgende:
Waar hij naar zou kunnen kijken is een "verholen goot". Dan isoleert hij met 10-14cm aan de buitenkant, maar stopt de isolatie boven de overstek. Dan gebruik je de ruimte tussen isolatie en dakafwerking om water af te voeren en voorkom je zo een idioot hoge dakrand rond je erker. Ik ben momenteel (komende week) niet thuis, dus kan geen foto maken hoe dat eruit ziet. Maar in principe heb je dan aan de bovenkant onbeperkt ruimte voor PIR kan je PIR gebruiken met een cachering waar je gelijk EPDM op kan plakken en voorkom je voor jezelf qua klussert zo een hoop gedoe.
.
En als je nu een dikke multiplex plaat pakt op de plaats van de regels? En daarop dan pir? Gaatjes boren in de onderflens van die HEA balk en daar de multiplex vastzetten. Pak je 25mm plex bijvoorbeeld.
Andere kant schroef je op je stelkozijn. Zit muurvast dan. Daar 80mm pir en epdm of bitumen op.
Hout opsluiten is vragen om rottigheid.
Oude dak lijkt nog mastiek zoals het glimt. Idd toe aan vervanging!![]()
Ik geef het doorquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 00:19 schreef tux87 het volgende:
En als je nu een dikke multiplex plaat pakt op de plaats van de regels? En daarop dan pir? Gaatjes boren in de onderflens van die HEA balk en daar de multiplex vastzetten. Pak je 25mm plex bijvoorbeeld.
Andere kant schroef je op je stelkozijn. Zit muurvast dan. Daar 80mm pir en epdm of bitumen op.
Hout opsluiten is vragen om rottigheid.
Oude dak lijkt nog mastiek zoals het glimt. Idd toe aan vervanging!. Het oude dak was idd echt waardeloos. Gek want de rest van het huis is echt serieuze kwaliteit.
Benieuwd wat er uit gaat komen rollen!quote:ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt![]()
Haha! Radartjes moest daar staan, auto-correctquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 08:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Benieuwd wat er uit gaat komen rollen!
Resistance is futile.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: