De tuin heeft voorrang gekregen, dus dit jaar sparen we niet voor de uitbouw. Het afdak zou trouwens niet zoveel kosten (nog geen 1000 euro, maar toch). Verder komen er nog wel wat kleinere kostenposten aan. Vloerisolatie, de opgang naar zolder en mijn werkplek op de overloop. Dan nog de raambekleding beneden en de screens buiten. Bijbetalen voor energie (afgelopen winter was het schrikbarend duur wegens niet volledig geïsoleerd en enkel glas). Al met al nog wel 5000-6000 euro nodig.quote:Op maandag 12 augustus 2024 23:11 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben het wel met Six eens, maar ik erger me dan ook niet zo aan het boogje. Eerst maar eens alle kozijnen vervangen.
Wat ik me steeds afvraag: hoe staat het met het plan voor de uitbouw? Heeft het sparen daarvoor prioriteit of wil je liever het huis goed aanpakken? In het laatste geval zou je de afdakklus kunnen uitbesteden.
Lang leve Nederland regulatieland.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 07:48 schreef Seven. het volgende:
En btw, wat is het toch idioot complex om een vergunning aan te vragen voor iets simpels als een kozijn vervangen of een voordeurluifel. Dat komt door de spouwmuur: inventarisatie van beschermde vogels en zoogdieren, constructieberekening, tekeningen, werkbeschrijving. Voor een doe het zelver is dit eigenlijk allemaal onmogelijk.
Kun je nagaan hoe ingewikkeld dat kan zijn bij grote bouwprojecten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 07:48 schreef Seven. het volgende:
En btw, wat is het toch idioot complex om een vergunning aan te vragen voor iets simpels als een kozijn vervangen of een voordeurluifel. Dat komt door de spouwmuur: inventarisatie van beschermde vogels en zoogdieren, constructieberekening, tekeningen, werkbeschrijving. Voor een doe het zelver is dit eigenlijk allemaal onmogelijk.
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef archito het volgende:
De truc kan ooit gewoon zijn om een aanvraag met één tekening in te dienen en dan antwoordt de gemeente met een lijstje welke stukken ontbreken. Dan weet je iig precies wat je nog moet aanleveren. 😜
Dit is best wel een bazenideequote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef archito het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe ingewikkeld dat kan zijn bij grote bouwprojecten.
Maar wij doen het dan nog professioneel, dus dat is prima verder.
Voor particulieren is dat soms heel ingewikkeld, in mijn omgeving kijk ik dan ook regelmatig even mee met vrienden en familie.
De truc kan ooit gewoon zijn om een aanvraag met één tekening in te dienen en dan antwoordt de gemeente met een lijstje welke stukken ontbreken. Dan weet je iig precies wat je nog moet aanleveren. 😜
De loodslab ziet er trouwens nog goed uit dus die krijgt voor nu een kleine reparatie.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 23:44 schreef tux87 het volgende:
Misschien een goed idee om meteen de koudebrug aan te pakken. Ik neem aan dat het dakje isolatie krijgt. De buitenmuur vormt een koudebrug. Het voetlood zal ook aan vervanging toe zijn. Dan kun je ook meteen de koudebrug oplossen.
Juist, dat dus. Met de aanvulling dat als de dakbedekking (buiten) dampdicht is, je ook ff op moet zoeken waar je rekening mee moet houden. Zelf heb ik daarom een moeilijke membraanfolie gebruikt aan de binnenkant. Maar bedenk nu pas dat dat weinig doet met die cachering die op de PIR platen zitquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:58 schreef Puala het volgende:
Isoleren mag maar aan 1 kant ivm condensvorming. Onder of bovenop je dak
Verder lekker bezig![]()
Thanks! Six. zegt dat dit bij ons niet gaat lukken. Ik snap niet helemaal waarom maar hij welquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:22 schreef bleiblei het volgende:
Waar hij naar zou kunnen kijken is een "verholen goot". Dan isoleert hij met 10-14cm aan de buitenkant, maar stopt de isolatie boven de overstek. Dan gebruik je de ruimte tussen isolatie en dakafwerking om water af te voeren en voorkom je zo een idioot hoge dakrand rond je erker. Ik ben momenteel (komende week) niet thuis, dus kan geen foto maken hoe dat eruit ziet. Maar in principe heb je dan aan de bovenkant onbeperkt ruimte voor PIR kan je PIR gebruiken met een cachering waar je gelijk EPDM op kan plakken en voorkom je voor jezelf qua klussert zo een hoop gedoe.
Ik geef het doorquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 00:19 schreef tux87 het volgende:
En als je nu een dikke multiplex plaat pakt op de plaats van de regels? En daarop dan pir? Gaatjes boren in de onderflens van die HEA balk en daar de multiplex vastzetten. Pak je 25mm plex bijvoorbeeld.
Andere kant schroef je op je stelkozijn. Zit muurvast dan. Daar 80mm pir en epdm of bitumen op.
Hout opsluiten is vragen om rottigheid.
Oude dak lijkt nog mastiek zoals het glimt. Idd toe aan vervanging!
Benieuwd wat er uit gaat komen rollen!quote:
Haha! Radartjes moest daar staan, auto-correctquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 08:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Benieuwd wat er uit gaat komen rollen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |