abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 augustus 2024 @ 23:55:46 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214697146
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 23:11 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben het wel met Six eens, maar ik erger me dan ook niet zo aan het boogje. Eerst maar eens alle kozijnen vervangen.

Wat ik me steeds afvraag: hoe staat het met het plan voor de uitbouw? Heeft het sparen daarvoor prioriteit of wil je liever het huis goed aanpakken? In het laatste geval zou je de afdakklus kunnen uitbesteden.
De tuin heeft voorrang gekregen, dus dit jaar sparen we niet voor de uitbouw. Het afdak zou trouwens niet zoveel kosten (nog geen 1000 euro, maar toch). Verder komen er nog wel wat kleinere kostenposten aan. Vloerisolatie, de opgang naar zolder en mijn werkplek op de overloop. Dan nog de raambekleding beneden en de screens buiten. Bijbetalen voor energie (afgelopen winter was het schrikbarend duur wegens niet volledig geïsoleerd en enkel glas). Al met al nog wel 5000-6000 euro nodig.

Financieel gezien was het sinds we de sleutels kregen geen topjaar :'). Als het goed is gaan we volgend jaar weer sparen. Mijn salaris gaat omhoog, geen kosten meer voor kinderopvang dus dat scheelt ook enorm.

Qua gezondheid was het gelukkig wel een hele goede periode en hopelijk houden we deze lijn nog jaren vast.

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 13-08-2024 00:04:41 ]
Resistance is futile.
pi_214697849
Fijn nieuws van Six’ gezondheid met al het bouw fiksen! het afgelopen jaar.

Houwen zo 🍀
pi_214698098
Yes, hoera voor de goede gezondheid!

Ik heb zelf ook wel worstelingen gehad met prioriteren. En het gaat niet alleen om geld, maar ook om aandacht en energie. Soms zijn die gewoon even op. In zo’n geval is het ideaal als je een relatief makkelijke/goedkope oplossing kunt kiezen die voorbereidt op de ideale oplossing in de toekomst. Als je nu de basis voor een afdak kunt maken die later kan worden uitgebreid, dan is dat misschien wel een aardig compromis?

Ik zou zelf in de toekomst nog wat kozijnen aan de voorkant van ons huis willen vervangen. We willen een wat andere raamindeling en dat is vergunningsplichtig. Als kortetermijnoplossing hebben we de beglazing vervangen en de kozijnen opgelapt en geschilderd. Daar kunnen we jaren mee vooruit. Het was idealer geweest als we die kozijnen meteen hadden laten vervangen, maar we moesten uitgaven beperken en hadden geen energie voor het vergunningsproces. Ik heb hier vrede mee.

Het betekent niet dat we dit nooit laten doen. Laten we wel wezen: de meeste mensen in K&W zijn voortdurend bezig met het verbeteren van huis en tuin. Als dat in je aard zit, dan is het een kwestie van tijd voor je eraan toe bent en het genoeg prioriteit krijgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:47:53 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214698239
Haha @Claudia_x dat is wel 100% waar! Bij het vorige huis zijn ook bepaalde zaken uitgesteld en juist veel eerder uitgevoerd.

In dit huis blijven we flexibel rondom het neerzetten van de uitbouw. Die komt er ongetwijfeld ooit. Maar wat al ontzettend helpt is dat Six. in principe overdag helemaal niet boven hoeft te zijn. Dus zelfs al gaat hij achteruit, dan nog is de urgentie in dit huis een stuk lager.

En de basis voor het afdak is dan een recht dakje en vervolgens later doortrekken.
Resistance is futile.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:48:26 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214698244
En btw, wat is het toch idioot complex om een vergunning aan te vragen voor iets simpels als een kozijn vervangen of een voordeurluifel. Dat komt door de spouwmuur: inventarisatie van beschermde vogels en zoogdieren, constructieberekening, tekeningen, werkbeschrijving. Voor een doe het zelver is dit eigenlijk allemaal onmogelijk.
Resistance is futile.
pi_214698263
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 07:48 schreef Seven. het volgende:
En btw, wat is het toch idioot complex om een vergunning aan te vragen voor iets simpels als een kozijn vervangen of een voordeurluifel. Dat komt door de spouwmuur: inventarisatie van beschermde vogels en zoogdieren, constructieberekening, tekeningen, werkbeschrijving. Voor een doe het zelver is dit eigenlijk allemaal onmogelijk.
Lang leve Nederland regulatieland.
pi_214700518
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 07:48 schreef Seven. het volgende:
Kun je nagaan hoe ingewikkeld dat kan zijn bij grote bouwprojecten.
Maar wij doen het dan nog professioneel, dus dat is prima verder.

Voor particulieren is dat soms heel ingewikkeld, in mijn omgeving kijk ik dan ook regelmatig even mee met vrienden en familie.

De truc kan ooit gewoon zijn om een aanvraag met één tekening in te dienen en dan antwoordt de gemeente met een lijstje welke stukken ontbreken. Dan weet je iig precies wat je nog moet aanleveren. 😜
pi_214704540
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef archito het volgende:
De truc kan ooit gewoon zijn om een aanvraag met één tekening in te dienen en dan antwoordt de gemeente met een lijstje welke stukken ontbreken. Dan weet je iig precies wat je nog moet aanleveren. 😜
_O-
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:42:20 #34
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_214705963
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 12:14 schreef archito het volgende:

[..]
Kun je nagaan hoe ingewikkeld dat kan zijn bij grote bouwprojecten.
Maar wij doen het dan nog professioneel, dus dat is prima verder.

Voor particulieren is dat soms heel ingewikkeld, in mijn omgeving kijk ik dan ook regelmatig even mee met vrienden en familie.

Dit is best wel een bazenidee :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 augustus 2024 @ 09:29:38 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214710082
In onze gemeente kun je een concept aanvraag doen, dan heb je nog geen kosten maar open je wel al de deur voor verder overleg met de gemeente. Verder ook gezien dat Burdie's idee bij verschillende woningen in de omgeving uitgevoerd is dus wat dat betreft is de slagingskans best hoog. Maar nergens is het afdakje ook doorgetrokken de hoek om, altijd tot max 30cm uit de hoek. En ook een woning gezien die niet het afdak maar wel het boeideel heeft doorgetrokken, was ook echt leuk gedaan. Maar een afdakje maakt het wel sjieker.

We moeten nog op zoek naar trekstangen om de constructie op te hangen.

Dit is 2 straten verderop:

Resistance is futile.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:51:25 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214729308
Six. is aan het voorbereiden op het erkerdak.

Allereerst heeft hij het stelkozijn verankerd aan de gevel. Balkjes op maat gezaagd, tussen de twee H-profielen een houtje geklemd en daar de balkjes op vastgeschroefd:

Nu is hij het dakje zelf aan het slopen. Bitumen eraf, boeidelen eraf. En hij staat nu met een breekijzer te zweten op het dakbeschot, dus al bijna klaar.

De oude balkjes die nu nog tussen het H-profiel hangen worden dus ook vervangen. Het nieuwe frame is al klaar. Dat schroeft hij bovenop de balkjes die wel verankerd zijn. Dan dakbeschot en zeiltje er overheen, volgende week verder.

Afwerking aan de binnenkant: een multiplex lijst in de dagkant ^O^ (hebben we al in de keuken en gaan we in het hele huis doen).

We onderhandelen nog over hoe diep de plank aan de onderkant moet worden. Ooit hier besproken al om er een bureautje van te maken dus 1 grote plaat op maat over de hele diepte van de erker. Six. is bang dat het teveel ruimte opslokt van de woonkamer, maar ik denk dat het een perfecte speelplek zou zijn voor Colin. En een keer wat anders ook. Alternatief is gewoon een diepe vensterbank, maar dan wordt het eerder een plantenhoek. Of ergens halverwege ophouden maar dat lijkt me esthetisch niet erg fraai.

En dan nog van die brede luxaflex met band ophangen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 16-08-2024 13:06:58 ]
Resistance is futile.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:28:32 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214731711
Bitumen zaten verschillende gaten in, echt al enorm versleten:

En ff dicht want het zeikt hier van de regen :+ . Op 1 plaat na zit het alweer dicht. Onder het dak komt 10cm PIR, bovenop komt 4cm PIR.

Resistance is futile.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:36:47 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214731766
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 23:44 schreef tux87 het volgende:
Misschien een goed idee om meteen de koudebrug aan te pakken. Ik neem aan dat het dakje isolatie krijgt. De buitenmuur vormt een koudebrug. Het voetlood zal ook aan vervanging toe zijn. Dan kun je ook meteen de koudebrug oplossen.
De loodslab ziet er trouwens nog goed uit dus die krijgt voor nu een kleine reparatie.
Resistance is futile.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:45:39 #39
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214731826
Ik zou niet aan beide kanten met pir isoleren. PIR is dampwerend door de folie die er op zit. Dus je sluit vocht op (houten platen zijn niet 100% droog) dus dat gaat gegarandeerd rotten. Mijn tip zou daarom zijn om aan de buitenkant te isoleren en binnenkant gewoon open laten. Heb je ook het damppunt aan de goede kant zitten.

Ik denk zelfs dat het misgaat met pir aan de binnenkant en bitumen of epdm aan de buitenkant. Maar heel eerlijk... dat heb ik bij ons ook op het dakkapel :') .
pi_214731906
Isoleren mag maar aan 1 kant ivm condensvorming. Onder of bovenop je dak :)

Verder lekker bezig :)
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:14:52 #41
36431 bleiblei
pi_214731985
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 17:58 schreef Puala het volgende:
Isoleren mag maar aan 1 kant ivm condensvorming. Onder of bovenop je dak :)

Verder lekker bezig :)
Juist, dat dus. Met de aanvulling dat als de dakbedekking (buiten) dampdicht is, je ook ff op moet zoeken waar je rekening mee moet houden. Zelf heb ik daarom een moeilijke membraanfolie gebruikt aan de binnenkant. Maar bedenk nu pas dat dat weinig doet met die cachering die op de PIR platen zit :X .
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:06:13 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214732250
Thanks @bleiblei en @Puala, gelijk doorgebriefd (blij dat ik het hier ff vermeld heb!)
Resistance is futile.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:20:04 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214732391
Six. is aan het brainstormen. Hij heeft wel gelezen dat je EPDM niet kan gebruiken op hout boven een verwarmde ruimte.

Eerste idee is dat hij het wel goed geïsoleerd wil, hebben dus isoleren van binnenuit met de 10cm heeft de voorkeur (en volgens mij is dat ook de enige kant waar we voldoende ruimte hebben voor goede isolatie). Vervolgens daarboven dakbeschot, en daarop ventilatielatten met nog een laag dakbeschot. Eigenlijk
wordt het dus een soort spouwplafond van 2cm, zodat het EPDM direct op het hout kan.

Maar wie weet waar hij nog meer mee op de proppen komt ;) . De taartjes draaien op volle toeren.
Resistance is futile.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:22:49 #44
36431 bleiblei
pi_214732831
Waar hij naar zou kunnen kijken is een "verholen goot". Dan isoleert hij met 10-14cm aan de buitenkant, maar stopt de isolatie boven de overstek. Dan gebruik je de ruimte tussen isolatie en dakafwerking om water af te voeren en voorkom je zo een idioot hoge dakrand rond je erker. Ik ben momenteel (komende week :') ) niet thuis, dus kan geen foto maken hoe dat eruit ziet. Maar in principe heb je dan aan de bovenkant onbeperkt ruimte voor PIR kan je PIR gebruiken met een cachering waar je gelijk EPDM op kan plakken en voorkom je voor jezelf qua klussert zo een hoop gedoe.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:12:31 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214733685
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 20:22 schreef bleiblei het volgende:
Waar hij naar zou kunnen kijken is een "verholen goot". Dan isoleert hij met 10-14cm aan de buitenkant, maar stopt de isolatie boven de overstek. Dan gebruik je de ruimte tussen isolatie en dakafwerking om water af te voeren en voorkom je zo een idioot hoge dakrand rond je erker. Ik ben momenteel (komende week :') ) niet thuis, dus kan geen foto maken hoe dat eruit ziet. Maar in principe heb je dan aan de bovenkant onbeperkt ruimte voor PIR kan je PIR gebruiken met een cachering waar je gelijk EPDM op kan plakken en voorkom je voor jezelf qua klussert zo een hoop gedoe.
Thanks! Six. zegt dat dit bij ons niet gaat lukken. Ik snap niet helemaal waarom maar hij wel :P .
Resistance is futile.
pi_214734659
En als je nu een dikke multiplex plaat pakt op de plaats van de regels? En daarop dan pir? Gaatjes boren in de onderflens van die HEA balk en daar de multiplex vastzetten. Pak je 25mm plex bijvoorbeeld.

Andere kant schroef je op je stelkozijn. Zit muurvast dan. Daar 80mm pir en epdm of bitumen op.

Hout opsluiten is vragen om rottigheid.

Oude dak lijkt nog mastiek zoals het glimt. Idd toe aan vervanging!
  zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:12:39 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214735278
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 00:19 schreef tux87 het volgende:
En als je nu een dikke multiplex plaat pakt op de plaats van de regels? En daarop dan pir? Gaatjes boren in de onderflens van die HEA balk en daar de multiplex vastzetten. Pak je 25mm plex bijvoorbeeld.

Andere kant schroef je op je stelkozijn. Zit muurvast dan. Daar 80mm pir en epdm of bitumen op.

Hout opsluiten is vragen om rottigheid.

Oude dak lijkt nog mastiek zoals het glimt. Idd toe aan vervanging!
Ik geef het door :) . Het oude dak was idd echt waardeloos. Gek want de rest van het huis is echt serieuze kwaliteit.
Resistance is futile.
pi_214735299
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:20 schreef Seven. het volgende:
De taartjes draaien op volle toeren.
Benieuwd wat er uit gaat komen rollen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:24:41 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214735316
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 08:19 schreef sigme het volgende:

[..]
Benieuwd wat er uit gaat komen rollen!
Haha! Radartjes moest daar staan, auto-correct :')
Resistance is futile.
  zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:37:32 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214735354
Dus de radartjes van Six. zeggen nu: geen hout maar composiet gebruiken.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')