abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 juni 2024 @ 20:56:36 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213896459
Onze trampoline zit ook zo, netjes een inbouw, dus geen flat, en een soort "rokje" er omheen.

Komt Soneal vanavond weer naar binnen "Mam, kom eens, volgens mij zit er een dier onder de trampoline..."
En idd de kat van de buren zit eronder en wil er niet uit :X
Als ze er morgen nog zit maar even wat veren los maken, we hebben voor nu aan 2 kanten de "rok" van de trampoline omhoog gezet in de hoop dat ze eronderuit klimt.

Maar goed, dat je weet dat dat ook kan gebeuren.
Is de eerste keer in 3 jaar overigens, en ik verwacht dat het ook de laatste keer is, tenminste, ik hoop dat ze niet nog een keer zo dom is :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:20:35 #253
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213896745
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 20:56 schreef Leandra het volgende:
Onze trampoline zit ook zo, netjes een inbouw, dus geen flat, en een soort "rokje" er omheen.

Komt Soneal vanavond weer naar binnen "Mam, kom eens, volgens mij zit er een dier onder de trampoline..."
En idd de kat van de buren zit eronder en wil er niet uit :X
Als ze er morgen nog zit maar even wat veren los maken, we hebben voor nu aan 2 kanten de "rok" van de trampoline omhoog gezet in de hoop dat ze eronderuit klimt.

Maar goed, dat je weet dat dat ook kan gebeuren.
Is de eerste keer in 3 jaar overigens, en ik verwacht dat het ook de laatste keer is, tenminste, ik hoop dat ze niet nog een keer zo dom is :')
Oeps.. en we hebben hier wel de nodige buurtkatten :+ .
Resistance is futile.
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:24:05 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213896784
Krijg net een appje van de buurvrouw dat de kat weer thuis is, rok van de trampoline dus weer vastgezet, heeft er al met al minstens 1½ uur onder gezeten :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213960728
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 18:51 schreef Seven. het volgende:
Het vordert gestaag. Six. heeft het ekoboard gezet (multi-edge eigenlijk maar hey ho). Het grasveld is geëgaliseerd, alleen nog wat compost mixen en aanharken. Six. is begonnen met de grindstrook. Ik heb vandaag de overgebleven beuken op hun plek gezet zodat we nu een duidelijke voortuin en achtertuin hebben. Morgen hoop ik de wadi en het hek achter aan te planten en dan ff kijken hoe ver ik kom. Nog een engerling tegen gekomen, brrrr..

Dinsdag worden de graszoden geleverd. Dan nog schommel en trampoline in elkaar zetten. De plantenbakken voor schilderen. Verlichting plaatsen. En het muurtje in de voortuin opnieuw opbouwen.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Hoe breed heb is de grindstrook geworden? Ziet er goed uit

[ Bericht 0% gewijzigd door Insertname op 18-06-2024 16:37:19 ]
  dinsdag 18 juni 2024 @ 21:24:18 #256
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213965697
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 16:03 schreef Insertname het volgende:

[..]
Hoe breed heb is de grindstrook geworden? Ziet er goed uit
40cm. Er is ondertussen weer een stuk af, zal morgen of overmorgen weer een update plaatsen.
Resistance is futile.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 21:34:26 #257
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_213965900
quote:
14s.gif Op woensdag 12 juni 2024 18:52 schreef Seven. het volgende:
En dit is het hele gazon _O_

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Prachtig!
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 19 juni 2024 @ 20:15:47 #258
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213976433
Plantjes deels uitgezet ^O^ . Grindstrookje is trouwens 30 cm, geen 40 cm.

Vijg, olijf, brandkruid, rode hemelsleutel, Pijpenstrootje en kogellook:

Ijzerhard

Vedergras, leliegras, muhlenbergia (roze bloeiende siergras), en geen idee hoe die hogere stengels heten maar die staan over de hele lengte van de A1 van Amsterdam naar Apeldoorn in bloei. Leuk spul O+ (weet iemand het?):

Vlinderstruik, pruikenboom(struik), groene hemelsleutel, muhlenbergia, akelei, vedergras, wolfsmelk:

De erkerramen moeten nog vervangen worden dus waarschijnlijk beter om dat stuk nog niet aan de planten..

Dan heb ik achter nog staan, moet allemaal grotendeels nog verplaatst worden:
Ooievaarsbek
Nog meer akelei
Pijpenstrootje
Heidebraut
Varens
Hosta
Viburnum Tinus
Sterjasmijn
3x kornoelje
Resistance is futile.
pi_213979165
Wat kilometers lang in de snelwegberm staat is over het algemeen Japanse duizendknoop en dat wil je niet in je tuin...

Leuke app om planten te herkennen is Picture This
pi_213979468
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 23:08 schreef tux87 het volgende:
Wat kilometers lang in de snelwegberm staat is over het algemeen Japanse duizendknoop en dat wil je niet in je tuin...

Of Plantnet
pi_213980008
quote:

In de zomer staan er kilometers lang toortsen langs de snelweg. Prachtig. Als je oog hebt voor wilde planten, zie je hoeveel moois er in bermen staat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213980031
Dat is Digitalis Purpurea, ofwel vingerhoedskruid. Het prachtig en heel giftig!
Ik zou het zeker niet in de tuin zetten met beesten of kinderen.
  donderdag 20 juni 2024 @ 07:16:31 #263
35189 Troel
scherp en bot
pi_213980116
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 06:50 schreef Angelfrouk het volgende:
Kinderen snap ik, maar dieren weten over het algemeen heel goed wat ze wel en niet kunnen eten. Wij hebben ook digitalis in de tuin staan (kunnen we vrij weinig aan doen, hoort bij de omgeving) en de honden hebben er nog nooit aangezeten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213980137
quote:
2s.gif Op donderdag 20 juni 2024 07:16 schreef Troel het volgende:

[..]
Kinderen snap ik, maar dieren weten over het algemeen heel goed wat ze wel en niet kunnen eten. Wij hebben ook digitalis in de tuin staan (kunnen we vrij weinig aan doen, hoort bij de omgeving) en de honden hebben er nog nooit aangezeten.
Gelukkig maar! Ik kan me bij jullie inderdaad voorstellen dat het lastig tegen te houden is.
Persoonlijk zou ik gewoon geen giftige planten neerzetten met beesten. Voorkomen is altijd beter dan genezen.
pi_213983920
quote:
Waar kijk je naar? Ik dacht Teunisbloem, maar op de foto's is moeilijk te zien waar het precies om gaat.
pi_213984849
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 13:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waar kijk je naar? Ik dacht Teunisbloem, maar op de foto's is moeilijk te zien waar het precies om gaat.
... Ik moet met mijn moeie hoofd niet gaan reageren. Ik had het bericht half gelezen en zag de vraag wat voor lange bloemen er op de A1 bloeien. Ik heb daar Digitalis zien bloeien, dus was dat het antwoord... Maar... de vraag ging over de foto en dat stukje had ik gemist... Sorry.
  donderdag 20 juni 2024 @ 16:39:29 #267
208890 June.
Seriously?
pi_213985745
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 15:17 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
... Ik moet met mijn moeie hoofd niet gaan reageren. Ik had het bericht half gelezen en zag de vraag wat voor lange bloemen er op de A1 bloeien. Ik heb daar Digitalis zien bloeien, dus was dat het antwoord... Maar... de vraag ging over de foto en dat stukje had ik gemist... Sorry.
Maar op zich heeft Seven ook wolfsmelk geplant en dat is ook niet de meest ideale kandidaat als je kleine kinderen hebt. Mooi is het wel ;)
Shine bright like a diamond.
pi_213986563
Er zijn gradaties van giftigheid. En van aanlokkelijkheid.
Vingerhoedskruid trekt kindervingertjes aan en is heel giftig.
Oleander trekt minder aan, maar is zó verschrikkelijk giftig dat ik het toch uit de tuin zou weren.
Allerlei ander spul is giftig, en soms ook zelfs redelijk aantrekkelijk voor kinderen om in de mond te steken. Maar in het algemeen is dat niet levensbedreigend en bovendien is niet alles te vermijden. Ze moeten ook geen kastanje- of eikeltjespuree gaan brouwen.

PS: m'n derde plant-te-mijden indien kinderen nabij is niet eens giftig. Maar Reuzenberenklauw is toch serieus gevaarlijk, juist voor kinderen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 20 juni 2024 @ 20:23:12 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213989123
quote:

Ik heb wel gewone duizendknoop, geen Japanse. En vingerhoedskruid staat kilometers lang in de middenberm van de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem O+ . Heb ik er ook een paar van.
Resistance is futile.
  donderdag 20 juni 2024 @ 20:30:06 #270
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213989246
quote:
Nee, dat is 'm niet maar die heb ik elders in de tuin wel aangeplant.

quote:
2s.gif Op donderdag 20 juni 2024 07:16 schreef Troel het volgende:

[..]
Colin moet het maar leren dan ;) .

quote:
7s.gif Op donderdag 20 juni 2024 17:33 schreef sigme het volgende:
Oleander trekt minder aan, maar is zó verschrikkelijk giftig dat ik het toch uit de tuin zou weren.
Allerlei ander spul is giftig, en soms ook zelfs redelijk aantrekkelijk voor kinderen om in de mond te steken. Maar in het algemeen is dat niet levensbedreigend en bovendien is niet alles te vermijden. Ze moeten ook geen kastanje- of eikeltjespuree gaan brouwen.

PS: m'n derde plant-te-mijden indien kinderen nabij is niet eens giftig. Maar Reuzenberenklauw is toch serieus gevaarlijk, juist voor kinderen.
Geen oleander of reuzenberenklauw in de tuin ;) .

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 16:39 schreef June. het volgende:

[..]
Maar op zich heeft Seven ook wolfsmelk geplant en dat is ook niet de meest ideale kandidaat als je kleine kinderen hebt. Mooi is het wel ;)
:7 . Binnenkort maar eens leren over goede plantjes, slechte plantjes.
Resistance is futile.
  donderdag 20 juni 2024 @ 20:31:10 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213989258
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 15:17 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
Ja, die staat ook uitbundig te zijn. Langs de snelweg, die in mijn tuin bloeit niet. :+
Resistance is futile.
  zondag 23 juni 2024 @ 23:31:51 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214029537
Productief weekendje achter de rug.

Six. is bezig met het trampolinegat afmaken. Eerst scherp zand over de drainagebuis. Daarna grind gestort. Vervolgens een houten damwandje gezet met korte paaltjes.

Ik geloof dat er morgen nog meer grind in moet.

En ik ben bezig met plantjes en mulchen. De zijtuin is grotendeels klaar nu.

Olijf, vijg, brandkruid, kogellook en Pijpenstrootje:

Wolfsmelk, akelei, ijzerhard, m'n roze siergras, vlinderstruik, Afrikaanse lelie, vedergras:

Helmgras (denk ik) en Teunisbloem:

En nog meer ijzerhard.

Resistance is futile.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 18:46:14 #273
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214092714
Six. heeft kastanje palen gekocht en heeft er een pergola van gemaakt. Tussen de twee delen heeft hij een schaduwdoek gehangen. Binnenkort maar eens wat klimplanten uitzoeken.

Resistance is futile.
pi_214093077
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juni 2024 17:33 schreef sigme het volgende:

Gevlekte scheerling (hemlock) staat bovenaan mijn lijst inmiddels, die zie je hier veel op natte plekken staan.
  Spellchecker zaterdag 29 juni 2024 @ 19:20:51 #275
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214093127
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 19:16 schreef Managarm het volgende:

[..]
Gevlekte scheerling (hemlock) staat bovenaan mijn lijst inmiddels, die zie je hier veel op natte plekken staan.
Daar las ik van de week een waarschuwing voor ja.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 20:19:16 #276
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214093931
Tot zover geen gevlekte scheerling gespot hier ;)
Resistance is futile.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 20:20:27 #277
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214093945
Deze is ook klaar trouwens!

Resistance is futile.
  zondag 28 juli 2024 @ 09:35:12 #278
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_214443882
@Seven hoe heb jij gezocht op de planten via Marktplaats? Specifieke planten als zoekopdracht opgegeven? Uiteindelijk zouden wij ook niet al te lang willen wachten met (deels) aanplanten, maar gezien de oppervlakte van de tuin is alles in een keer bij een kweker bestellen niet te betalen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 28 juli 2024 @ 17:19:56 #279
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214452100
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 09:35 schreef SV-tje het volgende:
@:seven hoe heb jij gezocht op de planten via Marktplaats? Specifieke planten als zoekopdracht opgegeven? Uiteindelijk zouden wij ook niet al te lang willen wachten met (deels) aanplanten, maar gezien de oppervlakte van de tuin is alles in een keer bij een kweker bestellen niet te betalen.
Ik zoek gewoon op categorie planten>tuinplanten op max 50km. Ik zocht eerst nog op trefwoord gratis maar op deze manier 3 hobby kwekers tegengekomen die zo'n beetje alles hebben wat ik zoek, en aanzienlijk goedkoper allemaal.
Resistance is futile.
  vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:15:58 #280
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214533040
Six. heeft niet stilgezeten in de laatste paar weken. Allereerst is de tuinverlichting nu bijna helemaal op orde. Dus in de pergola zijn er 3 spotjes geplaatst waarmee we het pad verlichten, en de buitenkeuken + pleintje voor de garage. Op de zijgevel zijn 3 lampen gemonteerd zodat we de oprit goed verlicht hebben (is een heel donker stuk zonder verlichting). En in de 2 plantenbakken naast de voordeur hebben we nu ook lampen zitten en dat ziet er echt supertof uit. Verder zijn die bakken crème geschilderd en er staat een muurtje voor de voortuin (daar heeft Six. dagen last van gehad trouwens, dit was echt te zwaar). De bakken zijn al aangeplant. Onze Japanse esdoorn staat al en de planten voor de rest van de voortuin zijn ook al aanwezig.

Onze plastic hottub staat op het pleintje dat Six. gemaakt heeft, elke dag plezier met Colin.

Ik heb de wadi verder aangeplant met Engels gras, salvia en prachtkaars. Verder nog wat hosta elders uit de tuin getrokken en ik had nog 3 grote pimpernel op een droge plek staan, maar die houden van meer vocht dus die staan nu ook in de wadi. Om de trampoline heen heb ik vaste geraniums gezet een paar weken geleden, dat is al behoorlijk dicht gegroeid.

[ Bericht 24% gewijzigd door Seven. op 02-08-2024 23:21:16 ]
Resistance is futile.
  vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:34:45 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214533244
Ik heb vakantie nu dus ik entertain Colin. Six. is bijna klaar met het voorbereiden van de volgende klus, zie hier de proefopstelling:

En dit is echt de allergrootste klus die Six. zelf gaat doen. Het plan, voor zover ik het nog begrijp:

Frame zonder glas alvast in elkaar zetten met de proefopstelling. Daarna het erkerraam slopen. De hele stellage er in 1 keer in liften met wat hulp, en dan glas zetten met zuignappen en sjouwhulp. Al met al heeft hij er waarschijnlijk 3-4 dagen voor nodig (hij kan geen 8 uur per dag werken ook).

Maar wat nou zo knap is: Six. heeft de 3 rechte ramen dus al in de juiste hoek gezet. Aan de binnenkant schuift het straks perfect in elkaar. Alleen dan heb je dus naast het middelste raam 2 kieren aan de buitenkant in een rare hoek. Six. heeft daar al pir platen voor op maat gezaagd en hij zet er nog witte plaatjes voor zodat de hoeken straks netjes afgewerkt en geïsoleerd zijn. In het erkerdak komt verse isolatie (8cm pir).

Door die gekke hoeken komen de ramen wel wat verder naar buiten dan het hardhout nu. Dus onder het erkerraam moeten we wel nog een voorzetwandje om die overhang weg te werken. Aan de bovenkant past het makkelijk onder de oversteek van het dakje.

Voor de winter moeten alle ramen vervangen zijn. Hierna nog 2 ramen beneden (kelder en gang) en 4 ramen boven (beide slaapkamers en overloop). Maar alle ramen hierna zijn kinderspel vergeleken met het erkerraam.
Resistance is futile.
pi_214555954
Knap stukje maatwerk wordt dat!

Hoe ga je het voorzetwandje t.p.v. de borstwering aan de buitenkant afwerken?
  zondag 4 augustus 2024 @ 15:09:53 #283
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214559625
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 11:45 schreef archito het volgende:
Knap stukje maatwerk wordt dat!

Hoe ga je het voorzetwandje t.p.v. de borstwering aan de buitenkant afwerken?
Weten we eigenlijk nog niet. In eerste instantie dacht ik aan Keralit maar dat is wel grijpen naar de bekende weg en ook niet echt mooi natuurlijk. Is trouwens ook geen haastklus. Er komen wel donkerbruine dorpel stenen, die heeft de erker nu niet maar zijn volgens Six. wel nodig omdat de kozijnen op de bakstenen komen te staan. Wordt ook nog een leuke puzzel om de dorpelstenen op de hoeken op maat te slijpen.
Resistance is futile.
pi_214560058
quote:
7s.gif Op zondag 4 augustus 2024 15:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
Weten we eigenlijk nog niet. In eerste instantie dacht ik aan Keralit maar dat is wel grijpen naar de bekende weg en ook niet echt mooi natuurlijk. Is trouwens ook geen haastklus. Er komen wel donkerbruine dorpel stenen, die heeft de erker nu niet maar zijn volgens Six. wel nodig omdat de kozijnen op de bakstenen komen te staan. Wordt ook nog een leuke puzzel om de dorpelstenen op de hoeken op maat te slijpen.
Keralit maakt het wat goedkopig denk ik. Van welk materiaal is de dorpel? Is dat ook in tegelvorm verkrijgbaar? Anders wellicht materiaal van borstwering hetzelfde als de dorpel?

Stucwerk zou ook kunnen, wel wat stoot- en onderhoudsgevoeliger. Of als leuk detail een tegeltje uitzoeken en gewoon tegelen, iets passend bij de baksteen.
pi_214564108
quote:
7s.gif Op zondag 4 augustus 2024 15:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
Je zo ook een alu lekprofiel kunnen overwegen ipv een stenen raamdorpel.
  zondag 4 augustus 2024 @ 23:04:52 #286
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214570068
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 15:42 schreef archito het volgende:

[..]
Keralit maakt het wat goedkopig denk ik. Van welk materiaal is de dorpel? Is dat ook in tegelvorm verkrijgbaar? Anders wellicht materiaal van borstwering hetzelfde als de dorpel?

Stucwerk zou ook kunnen, wel wat stoot- en onderhoudsgevoeliger. Of als leuk detail een tegeltje uitzoeken en gewoon tegelen, iets passend bij de baksteen.
Tegeltje vind ik een leuk idee! En Six. kan heel goed regelen :s) .

quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 18:40 schreef Puala het volgende:

[..]
Je zo ook een alu lekprofiel kunnen overwegen ipv een stenen raamdorpel.
Ja, die ouwe donkerbruine dingen zijn wel behoorlijk oubollig, maar perfecte match met de rest van de ramen. Dus voor nu dorpelstenen, voor later hoop ik nog eens overzet vensterbanken er overheen.
Resistance is futile.
  maandag 5 augustus 2024 @ 20:44:55 #287
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214584050
Vandaag weer rustig aan verder met slopen van het oude erkerraam. Als eerste heeft Six. een vals wandje neergezet.

Daarna bewegende delen en boven raampjes eruit gehaald en gestut.

En de grote glasplaat eruit gehaald.

Verder nog de boeidelen onder de overhang verwijderd en toen werd wel duidelijk dat het hele erkerdak vervangen moet worden. Het frame van het dakje zelf hangt tussen een H profiel in de gevel, en is vervolgens op het hardhouten kozijn gespijkerd. We wisten al wel dat het dakje ook lekte maar er waren wel stukken waar Six. gewoon zijn hand naar buiten kon steken.

Volgens mij was het @Puala of @archito die een idee had om het boogje weg te werken. Dat gaan we dan maar gelijk doen. Eerst zet Six. de kozijnen. Dan monteert hij een recht frame met bouten aan de muur. Vervolgens nog een aantal steunen onder het frame en dan OSB platen erop. Het dakje zelf trekken we dus helemaal door naar links tot zo'n beetje de hoek van het huis boven de voordeur zodat het boogje verdwijnt. EPDM erop. Regenpijp kan heel makkelijk aangesloten worden op de bestaande afwatering richting de wadi, want die ligt letterlijk het hoekje om. Mooi nieuw huisnummertje erop en dan is onze gevel weer als nieuw.
Resistance is futile.
pi_214584448
Slim idee om het meteen door te trekken! Moderniseert het ongetwijfeld flink van.

En ik ben zó benieuwd naar het resultaat.
pi_214585402
Helaas niet mijn idee, maar wel een goed idee!

Het dak rechts wordt dan ook recht i.p.v. schuin?
Ik zou hem links wel een stukje uit de hoek houden, een cm of 20/30 voorbij de voordeur tot boven het huisnummer?
Of juist net voorbij de hoek, dat geeft het een mooi asymmetrisch beeld waarbij je de voordeur als ingang accentueert.
  maandag 5 augustus 2024 @ 22:11:42 #290
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214586578
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 21:33 schreef archito het volgende:
Helaas niet mijn idee, maar wel een goed idee!

Het dak rechts wordt dan ook recht i.p.v. schuin?
Ik zou hem links wel een stukje uit de hoek houden, een cm of 20/30 voorbij de voordeur tot boven het huisnummer?
Of juist net voorbij de hoek, dat geeft het een mooi asymmetrisch beeld waarbij je de voordeur als ingang accentueert.
Oeh! Voorbij de hoek, of zelfs een piepklein stukje om de hoek is nóg toffer! Even kijken hoe we dan uitkomen met de regenpijp om het hoekje.

Het dakje rechts wordt dan ook recht idd.

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 20:59 schreef Claudia_x het volgende:
Slim idee om het meteen door te trekken! Moderniseert het ongetwijfeld flink van.

En ik ben zó benieuwd naar het resultaat.
Denk ik ook. En als het dan toch moet, dan gewoon gelijk doorpakken. Ik ben nog 2 weken vrij.

Alleen nu moeten we dus wel op bizar korte termijn beslissingen nemen over het technische aspect en de afwerking. Het wordt een recht houten frame die om de 30cm aan de muur verankerd wordt, maar de rest is nog niet besloten.

Zetten we het dakje op van die 90° steunen of hangen we het geheel aan de gevel? Hangen aan de gevel is mooier maar Six. is geen dakdekker en hij heeft dan een voorkeur voor ophanging aan de zijkant zodat het voor het dakdekken met EPDM geen onnodige complexiteit oplevert. Eerst dacht ik een soort van slanke stalen pilaar in de linker plantenbak maar daar loopt ook gas, elektra en glasvezel dus beter niet daar. Misschien dat een pilaartje in het midden tussen plantenbak en erker wel uitkomst kan bieden. Maar dan moet je sowieso voorbij de voordeur nog ondersteunen.

En welke afwerking dan.. ik wil eigenlijk geen kunststof of hout. Trespa is duur maar wel onderhoudsvrij. Verder moet het modern ogen maar niet richting industrieel gaan. Ik wil iets heel simpels, geen tierelantijntjes, randjes, hoekjes of versierseltjes.

En ik kom dus wéér aan het denken over de kleur. Kozijnen zijn RAL9010. Dakpannen zijn seventies bruin en oranje. Veilige keuze hier is RAL9010. Of hout zodat het aan te passen is :+ . En het moet dan ook nog matchen met de toekomstige tegeltjes onder de erker. De tegeltjes heb ik nog niet over nagedacht, buiten dat ik echt al jaaaren gek ben op geglazuurde tegeltjes en dankzij archito's idee wel ineens een kans zie om dat toe te passen.

Choices, choices..! Maar weer eens Pinterest aanslingeren :D .
Resistance is futile.
  maandag 5 augustus 2024 @ 22:28:23 #291
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214587110
Zoiets, maar dan wat minder tierelantijntjes. Op zich kunnen we best voor RAL9010 gaan. We zouden de voordeur nog wel kunnen voorzien van een mooi kleurtje!

Resistance is futile.
pi_214587557
Zou ik ook doen, afdakje dezelfde kleur als de kozijnen en de voordeur eventueel in een kleur schilderen.
pi_214590526
Het dakje ook om het hoekje leek me ook nog mooier inderdaad!

Hoe is dat toogje boven de deur geconstrueerd? Kun je daar een balk op het hoogste punt maken die uitkraagt? Dan moet er wel een stevige randbalk komen die weer naar links uit kan kragen.

En eens met @Claudia_x, witte dakrand is het mooiste. Blind bevestigd trespa zou kunnen, al is hout het mooiste. Onderzijde houten delen of vlak?
En ik zou een zinken kraal als dakrand doen.

Er zijn vast wel bevestigingspunten met prefab epdm aansluitingen die je erop kan plakken?

[ Bericht 43% gewijzigd door archito op 06-08-2024 10:08:22 ]
pi_214591240
Is dat dakje niet iets wat door de gemeente moet worden goedgekeurd omdat het het aangezicht van de woning nogal gaat veranderen?
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:25:19 #295
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_214592934
Was mijn idee :P ben heel erg benieuwd hoe het uitpakt! Denk dat het heel chique kan uitpakken.
KuikenGuppy
pi_214593397
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 09:22 schreef Elleska het volgende:
Is dat dakje niet iets wat door de gemeente moet worden goedgekeurd omdat het het aangezicht van de woning nogal gaat veranderen?
Die kans is grot, t omgevingsloket zegt in elk geval;

Gaat u tijdens het onderhoud het uiterlijk van het bouwwerk wijzigen? Dit is ook het geval als detaillering, profilering en vormgeving van het te vervangen onderdeel wijzigt.

Gaat u hier ‘Ja’ antwoorden? Dan gaat u meer doen dan alleen maar regulier onderhoud. Ga terug naar stap 2: Kies werkzaamheden. Zoek daar naar bijvoorbeeld ‘veranderen’, ‘verbouwen’, ‘renoveren’ of restaureren’ en beantwoordt de vragen.

ofwel, andere vragenlijst en mogelijk wel meer nodig
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:49:30 #297
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214597503
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 06:29 schreef archito het volgende:
Het dakje ook om het hoekje leek me ook nog mooier inderdaad!

Hoe is dat toogje boven de deur geconstrueerd? Kun je daar een balk op het hoogste punt maken die uitkraagt? Dan moet er wel een stevige randbalk komen die weer naar links uit kan kragen.

En eens met @:Claudia_x, witte dakrand is het mooiste. Blind bevestigd trespa zou kunnen, al is hout het mooiste. Onderzijde houten delen of vlak?
En ik zou een zinken kraal als dakrand doen.

Er zijn vast wel bevestigingspunten met prefab epdm aansluitingen die je erop kan plakken?

Six. wil ook graag de hoek om, hij zegt dat hij dan de hoekbalk als steun kan gebruiken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 09:22 schreef Elleska het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 11:55 schreef Puala het volgende:

[..]
Die kans is grot, t omgevingsloket zegt in elk geval;

Gaat u tijdens het onderhoud het uiterlijk van het bouwwerk wijzigen? Dit is ook het geval als detaillering, profilering en vormgeving van het te vervangen onderdeel wijzigt.

Gaat u hier ‘Ja’ antwoorden? Dan gaat u meer doen dan alleen maar regulier onderhoud. Ga terug naar stap 2: Kies werkzaamheden. Zoek daar naar bijvoorbeeld ‘veranderen’, ‘verbouwen’, ‘renoveren’ of restaureren’ en beantwoordt de vragen.

ofwel, andere vragenlijst en mogelijk wel meer nodig
Waarschijnlijk wel, zelfs een andere kleur kozijnen is vergunningsplichtig. Hopelijk is een vergunning aanvragen minder ingewikkeld met het nieuwe portaal. We hebben alleen geen tijd om maanden te wachten en ik ben ook niet van plan om hier een constructieberekening voor te maken.

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 11:25 schreef Burdie het volgende:
Was mijn idee :P ben heel erg benieuwd hoe het uitpakt! Denk dat het heel chique kan uitpakken.
Kijk, top idee! Dankjewel en de updates komen vanzelf wel voorbij.
Resistance is futile.
pi_214598511
Erg benieuwd hoe het eruit komt te zien.

Iemand die het even kan painten :P ?
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:17:44 #299
4330 PJ
Tja.....
pi_214598946
Trespa kan ook Rockpanel Ply zijn. Dat ziet er na aflakken nagenoeg hetzelfde uit als hout. Het kan alleen niet rotten en is dus veel onderhoudsarmer.

Genoeg reststukken op marktplaats te vinden.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:45:48 #300
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214599334
@archito eigenlijk geen idee hoe het boogje precies in elkaar zit maar Six. heeft het over een balk die om de 30cm met keilbouten op de gevel komt.

De onderkant van het afdak zou dan denk ik gewoon vlak worden. Kraaldelen en dat soort zaken vind ik teveel tierelantijntjes. Ik wil wel graag zo slank mogelijk.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')