quote:Duitsland schroeft groeiverwachting economie flink terug
De Duitse regering heeft haar groeiverwachting voor dit jaar scherp naar beneden bijgesteld tot slechts 0,2 procent. Bij een eerdere raming werd nog uitgegaan van een economische groei van 1,3 procent.
“De Duitse economie bevindt zich nog steeds in moeilijk vaarwater”, zei een overheidsfunctionaris woensdag tijdens een persbijeenkomst in Berlijn. “Hoge rentetarieven, een zwakkere vraag en geopolitieke crises, waaronder conflicten in het Midden-Oosten en Oekraïne, zijn slechts enkele van de uitdagingen waarmee Duitsland wordt geconfronteerd”, vervolgde hij.
Duitsland, de grootste economie van de eurozone en de belangrijkste handelspartner van Nederland, kampt al tijden met een economische neergang. Daarbij moet de Duitse regering miljarden bezuinigen om een begrotingsgat te dichten. Ook de Duitse industrie, de groeimotor van de economie, ziet de inkomsten al tijden dalen.
De export is ingezakt door zwakkere handel met belangrijke landen zoals China. Dat komt mede doordat de Chinezen steeds meer zelf produceert. Geopolitieke spanningen, waaronder scheepvaartverstoringen in de Rode Zee, verergerden de handelsproblemen.
Vorige maand hadden plannen om de landbouwsubsidies voor brandstof te schrappen geleid tot hevige landelijke protesten van boeren. Vooral kleine boerenbedrijven dreigen het niet te redden omdat hun kosten voortdurend oplopen.
De Duitse economie kromp in het laatste kwartaal van vorig jaar met 0,3 procent. Naar verwachting komt er in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een krimp, waardoor Duitsland officieel in een recessie terechtkomt.
De Duitse minister van Financiën Christian Lindner wil de belastingdruk verlichten en de bureaucratie voor bedrijven verminderen om de economie aan te jagen. “Als we niets doen, wordt Duitsland armer”, waarschuwde hij eerder.
Japan heeft nogal ingezet op robotisering en dat kan hen ten voordele zijn als er betere humanoïde robots op de markt komen. Veel japanners beschouwen robots als bezielde wezens en staan daarom veel positiever t.o.v. robots dan in de rest van de wereld.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 23:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Japan met een staatschuld van 250% van het GDP in een vergrijzende samenleving
https://www.statista.com/(...)omestic-product-gdp/
[..]
Japan is een schoolvoorbeeld van een land dat kapot gaat aan de vergrijzing en er niets aan doet, China gaat dezelfde kant op
Het is: Am deutschen Wesen mag die Welt genesen.quote:
Thx. De quote in deze context is je duidelijkquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 20:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is: Am deutschen Wesen mag die Welt genesen.
Laatste zin van zijn ( Emanuel Geibels) gedicht: Und es mag am deutschen Wesen Einmal noch die Welt genesen.
En nog even volledig:
Soll’s denn ewig von Gewittern
Am umwölkten Himmel brau’n?
Soll denn stets der Boden zittern,
Drauf wir unsre Hütten bau’n?
Oder wollt ihr mit den Waffen
Endlich Rast und Frieden schaffen?
Daß die Welt nicht mehr, in Sorgen
Um ihr leichterschüttert Glück,
Täglich bebe vor dem Morgen,
Gebt ihr ihren Kern zurück!
Macht Europas Herz gesunden
Und das Heil ist euch gefunden.
Einen Hort geht aufzurichten,
Einen Hort im deutschen Land!
Sucht zum Lenken und zum Schlichten
Eine schwerterprobte Hand,
Die den güldnen Apfel halte
Und des Reichs in Treuen walte.
Sein gefürstet Banner trage
Jeder Stamm, wie er’s erkor,
Aber über alle rage
Stolzentfaltet eins empor,
Hoch, im Schmuck der Eichenreiser
Wall’ es vor dem deutschen Kaiser.
Wenn die heil’ge Krone wieder
Eine hohe Scheitel schmückt,
Aus dem Haupt durch alle Glieder
Stark ein ein’ger Wille zückt,
Wird im Völkerrath vor allen
Deutscher Spruch aufs neu erschallen.
Dann nicht mehr zum Weltgesetze
Wird die Laun’ am Seinestrom,
Dann vergeblich seine Netze
Wirft der Fischer aus in Rom,
Länger nicht mit seinen Horden
Schreckt uns der Koloß im Norden.
Macht und Freiheit, Recht und Sitte,
Klarer Geist und scharfer Hieb
Zügeln dann aus starker Mitte
Jeder Selbstsucht wilden Trieb,
Und es mag am deutschen Wesen
Einmal noch die Welt genesen.
![]()
Vreselijk dit. Maar wel correcte citatie.
Twee voorbeelden hoe men om gaat met nucleaire energie binnen de span van een paar dagen. Een paar dagen geleden zijn twee koeltorens opgeblazen in Duitsland. Een paar dagen later (gisteren) gaven de Chinese premier Li Qiang en zijn kabinet groen licht voor 31 miljard dollar aan nieuwe kerncentrales. Ik ga niet beoordelen wat het juiste pad is. Vaak moeten politieke beslissingen altijd lange tijd rusten voordat men daar een beetje oordeel over kan geven is door de eeuwen heen gebleken. Ik geloof ook niet in neergang (hype, extreem, titels die oogbollen trekken). De groene ideologie is een nobele streven maar net als alle idealistische ideologieën kan het doorslaan in destructief gedrag en beleid.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 20:04 schreef LXIV het volgende:
Duitsland heeft altijd al de n neiging gehad hysterisch en idealistisch te reageren. ‘Am Deutschen Wesen soll die Welt genesen “
Dan krijg je van die kansloze acties als In een jaar meer dan een miljoen vluchtelingen toe laten of na Fukushima meteen alle kerncentrales sluiten zonder alternatief.
Nu al, want we groeien ook niet erg.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:27 schreef stinkielinkie het volgende:
Zowel Duitsland en de UK gaan niet best op dit moment, wanneer gaan we dat in Nederland merken?
Je zag op YouTube….quote:Op maandag 2 september 2024 15:11 schreef BMW1993 het volgende:
De neergang komt mede door de vele immigranten en asielzoekers.
Ik zag laatst een Youtube walking video uit Duisburg.
Overal zag je van die winkels waar je bruidsjurken kan kopen (Turkse namen op de gevels) .
Falafel zaken, kebab zaken, zowel Turkse shoarma als uit Syrië..
En van die 'Arab Gold' juweliers zaken met Arabische letters op de voorgever wat geen normale Duitser kan lezen.
Ik zou als eerste verplichten dat de tekst op de gevel in het Duits moet staan als ik in de gemeenteraad zou zitten.
Het land staat zeker op de rand van de afgrond.
Zoveel hoofddoeken, zoveel immigranten.quote:Op maandag 2 september 2024 15:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je zag op YouTube….
De hele stad ziet er helemaal niet zo uit, hooguit wat straten en wijken met meer immigranten, zoals je in alle grote steden hebt.
Het is trouwens een treurige sfeerloze stad, kapot gebombardeerd tijdens WO2 en er is weinig goeds voor terug gekomen. Ze hebben wel een hele leuke dierentuin trouwens.
quote:Op maandag 2 september 2024 15:30 schreef BMW1993 het volgende:
Zoveel hoofddoeken, zoveel immigranten.
Ik heb zo lang zitten huilen dat ik al sinds 10:00 vanmorgen migraine heb ontwikkeld na het zien van deze video.
Ik zag laatst een YT video van Rusland. Daar heeft men nog zeeën van ruimte en gigantische gebieden waar bijna geen moslims wonen. Ik zag ook Canadese en Australische boeren die erheen verhuizen. De bevolking is er vriendelijk, het landschap is mooi.quote:Op maandag 2 september 2024 15:30 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Zoveel hoofddoeken, zoveel immigranten.
Ik heb zo lang zitten huilen dat ik al sinds 10:00 vanmorgen migraine heb ontwikkeld na het zien van deze video.
Ik kan gewoon niet geloven wat er in Europa gebeurt is.
West Europa had letterlijk een zeer leefbaar gebied kunnen zijn.
Nu zie je overal hoofddoeken, en Palestina vlaggen.
Ik voel mij niet meer thuis met al die verschillende culturen, en de islam die zich steeds verder op de voorgrond uit... Als ik youtube open zie ik allemaal voorgestelde video's van imams...
waar ik dus niet om gevraagd heb.. de zogezegde 'islamisering' van de wereld...
[ link | afbeelding ]
We leven letterlijk in een nachtmerrie, en het erge is dat je er niet uit kunt ontwaken, het word elk jaar alleen maar erger, en meer immigranten uit dit soort landen..
De PVV lijkt nog steeds niets aan de instroom te hebben gedaan, deze week weer 900 asielverzoeken erbij.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)oom-per-week-in-2024
Zitten wel veel leuke hoeren. Goed aanbod.quote:Op maandag 2 september 2024 15:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je zag op YouTube….
De hele stad ziet er helemaal niet zo uit, hooguit wat straten en wijken met meer immigranten, zoals je in alle grote steden hebt.
Het is trouwens een treurige sfeerloze stad, kapot gebombardeerd tijdens WO2 en er is weinig goeds voor terug gekomen. Ze hebben wel een hele leuke dierentuin trouwens.
quote:Op maandag 2 september 2024 15:30 schreef BMW1993 het volgende:
Ik heb zo lang zitten huilen dat ik al sinds 10:00 vanmorgen migraine heb ontwikkeld na het zien van deze video.
Ik kan gewoon echt niet meer tegen de islam.quote:
Verder alles goed met je? Zoek hulp hey.quote:Op maandag 2 september 2024 16:11 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ik kan gewoon echt niet meer tegen de islam.
Als ik een vrouw met een hoofddoek zie, krijg ik verlammende angst en een 'vecht of vluchten' gevoel door het lichaam.
Deze link al geprobeerdquote:Op maandag 2 september 2024 16:11 schreef BMW1993 het volgende:
Ik kan gewoon echt niet meer tegen de islam.
Als ik een vrouw met een hoofddoek zie, krijg ik verlammende angst en een 'vecht of vluchten' gevoel door het lichaam.
Ik heb het geprobeerd, maar het lukt niet, ze hebben m'n leven echt in een dusdanig niveau gebracht dat mijn levenskwaliteit nooit hoger dan een 5 is.
Je ziet nu al dat ze daarin falenquote:Op maandag 2 september 2024 16:11 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ik kan gewoon echt niet meer tegen de islam.
Als ik een vrouw met een hoofddoek zie, krijg ik verlammende angst en een 'vecht of vluchten' gevoel door het lichaam.
Ik heb het geprobeerd, maar het lukt niet, ze hebben m'n leven echt in een dusdanig niveau gebracht dat mijn levenskwaliteit nooit hoger dan een 5 is.
Maarja een beetje off topic. Er is niets aan te doen, alleen hopen dat de PVV met de asielcrisiswet stappen kan ondernemen om de instroom drastisch te verminderen.
Heb jij therapie overwogen? Dit is niet normaal laat staan gezond.quote:Op maandag 2 september 2024 15:30 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Zoveel hoofddoeken, zoveel immigranten.
Ik heb zo lang zitten huilen dat ik al sinds 10:00 vanmorgen migraine heb ontwikkeld na het zien van deze video.
Ik kan gewoon niet geloven wat er in Europa gebeurt is.
West Europa had letterlijk een zeer leefbaar gebied kunnen zijn.
Nu zie je overal hoofddoeken, en Palestina vlaggen.
Ik voel mij niet meer thuis met al die verschillende culturen, en de islam die zich steeds verder op de voorgrond uit... Als ik youtube open zie ik allemaal voorgestelde video's van imams...
waar ik dus niet om gevraagd heb.. de zogezegde 'islamisering' van de wereld...
[ link | afbeelding ]
We leven letterlijk in een nachtmerrie, en het erge is dat je er niet uit kunt ontwaken, het word elk jaar alleen maar erger, en meer immigranten uit dit soort landen..
De PVV lijkt nog steeds niets aan de instroom te hebben gedaan, deze week weer 900 asielverzoeken erbij.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)oom-per-week-in-2024
Duisburg. Als je nog niet levensmoe was, word je het daar wel.quote:Op maandag 2 september 2024 15:11 schreef BMW1993 het volgende:
De neergang komt mede door de vele immigranten en asielzoekers.
Ik zag laatst een Youtube walking video uit Duisburg.
Overal zag je van die winkels waar je bruidsjurken kan kopen (Turkse namen op de gevels) .
Falafel zaken, kebab zaken, zowel Turkse shoarma als uit Syrië..
En van die 'Arab Gold' juweliers zaken met Arabische letters op de voorgever wat geen normale Duitser kan lezen.
Ik zou als eerste verplichten dat de tekst op de gevel in het Duits moet staan als ik in de gemeenteraad zou zitten.
Het land staat zeker op de rand van de afgrond.
quote:Krise bei Volkswagen
Der VW-Konzern steckt in einer tiefen Krise. Ein drastisches Sparprogramm soll Europas größten Autohersteller wieder auf Kurs bringen. Doch es sind Zweifel angebracht.
Nog meer besparen en bezuinigen, daar zal de kwaliteit van Volkswagens vast en zeker nog hóger van worden.quote:
BMW1993 heeft hetzelfde kleurtje als hun hoor 😄quote:Op donderdag 5 september 2024 19:02 schreef Boca_Raton het volgende:
@:BMW1993 (ik kan je niet citeren): de asielzoekers/migranten etc. daar zitten giga veel GOEDE mensen tussen. Mensen zoals jij en ik alleen met ander kleurtje en veelal andere kleding. Gewoon vredelievende mensen. Vergeet dat niet.
Nou ja, voor wie er om moest huilen.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:05 schreef stinkielinkie het volgende:
[..]
BMW1993 heeft hetzelfde kleurtje als hun hoor 😄
Mocht het met Rusland iets verder uit de hand gaan lopen of als er een conflict met China komt, dan kan het zijn dat er een echte oorlogseconomie zal moeten worden opgetuigd. Dan zal ThyssenKrupp zeer waardevol blijken. Ik vraag mij of de desbetreffende fabrieken van Volkswagen niet kunnen worden omgebouwd naar wapenfabrieken.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:13 schreef Oud_student het volgende:
ThyssenKrupp is ook al in de problemen. Het bedrijf kan natuurlijk nooit concurreren onder de door de Duitse regering gecreeerde omstandigheden:
- Hoge energie kosten
- Klimaat eisen, overgang naar Waterstof![]()
- Hoge lonen
- Bureaucratie
- Chinese concurrentiw
- Dalende vraag als VW 2 fabrieken gaat sluiten
En dan te denken aan de aanleverende industrieen en de afhankelijke industrieen met de daar aan gekoppelde banen. DE neergang is nog maar pas begonnen
Ze hebben er in elk geval ervaring mee.quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:33 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Mocht het met Rusland iets verder uit de hand gaan lopen of als er een conflict met China komt, dan kan het zijn dat er een echte oorlogseconomie zal moeten worden opgetuigd. Dan zal ThyssenKrupp zeer waardevol blijken. Ik vraag mij of de desbetreffende fabrieken van Volkswagen niet kunnen worden omgebouwd naar wapenfabrieken.
Er is destijds veel nieuwe en indrukwekkende wapentechnologie ontwikkeld door Duitsland.quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hebben er in elk geval ervaring mee.
Moeten ze eerst even aan Rusland vragen om wat gas 😢quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:33 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Mocht het met Rusland iets verder uit de hand gaan lopen of als er een conflict met China komt, dan kan het zijn dat er een echte oorlogseconomie zal moeten worden opgetuigd. Dan zal ThyssenKrupp zeer waardevol blijken. Ik vraag mij of de desbetreffende fabrieken van Volkswagen niet kunnen worden omgebouwd naar wapenfabrieken.
Toen ze nog dwangarbeiders hadden ja.quote:Op vrijdag 6 september 2024 22:13 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Er is destijds veel nieuwe en indrukwekkende wapentechnologie ontwikkeld door Duitsland.
De Russen hebben miljoenen en miljoenen aan jonge mannen verloren en het meeste werk gedaan om de Duitse oorlogsmachine terug te dringen tot Berlijn over een periode van 4/5 jaar, maar de Amerikanen hebben volgens mij het meeste profijt van gehad. De Amerikanen hebben briljante Duitse breinen naar de VS verscheept in ruil voor clementie: operation paperclip. Ze hebben op veel kleinere schaal bijvoorbeeld ook de data die de Japanners hebben vergaard met chemische en biologische experimenten door Eenheid 731 op voornamelijk tienduizenden Chinezen gekregen in ruil voor clementie voor genocidale criminelen. Ze gaven hun chemische en biologische industrie daarmee een zekere boost na 1945.quote:Op vrijdag 6 september 2024 22:13 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Er is destijds veel nieuwe en indrukwekkende wapentechnologie ontwikkeld door Duitsland.
Duitse industriële goederen zijn van prima kwaliteit, hun voornaamste consumentenproducten - auto's - zijn echter regelrechte troep die enkel nog vanwege het imago verkocht wordt aan een bepaald slag volk.quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:12 schreef LXIV het volgende:
Volkswagen valt kwalitatief ook enorm tegen. Vanwege de naam van betrouwbaarheid gekocht, omdat ik dat heel belangrijk vind. Nooit meer.
Daarna een Toyota. 10 jaar rijden en nooit, nooit iets mee.
Wat een onzin, Duitse auto's behoren nog altijd tot de besten ter wereld. Maar ja kwaliteit kost geld en dat hebben steeds minder mensen ervoor over.quote:Op zaterdag 7 september 2024 01:47 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Duitse industriële goederen zijn van prima kwaliteit, hun voornaamste consumentenproducten - auto's - zijn echter regelrechte troep die enkel nog vanwege het imago verkocht wordt aan een bepaald slag volk.
Logica is weer ver te zoeken.quote:Op maandag 2 september 2024 15:11 schreef BMW1993 het volgende:
De neergang komt mede door de vele immigranten en asielzoekers.
Ik zag laatst een Youtube walking video uit Duisburg.
Overal zag je van die winkels waar je bruidsjurken kan kopen (Turkse namen op de gevels) .
Falafel zaken, kebab zaken, zowel Turkse shoarma als uit Syrië..
En van die 'Arab Gold' juweliers zaken met Arabische letters op de voorgever wat geen normale Duitser kan lezen.
In zo'n beetje alle onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto's zijn de Duitsers al lang en breed voorbij gestreefd door de Japanners en Koreanen. De tijd van de onverwoestbare Mercedes 190 en Volkswagen Golf 2 is al lang en breed voorbij.quote:Op zaterdag 7 september 2024 02:40 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wat een onzin, Duitse auto's behoren nog altijd tot de besten ter wereld. Maar ja kwaliteit kost geld en dat hebben steeds minder mensen ervoor over.
Gaat hard zo, ja.quote:
Och Duisburg was in de jaren 80 al een bijzonder gebied. Ondanks de lelijkheid trekken dit soort gebieden mij wel net zoals Verviers in België om te bezoeken. Industriële structuur die in verval is geraakt. Niet om er zelf te wonen maar de structuur heeft iets aparts.quote:Op maandag 2 september 2024 15:11 schreef BMW1993 het volgende:
De neergang komt mede door de vele immigranten en asielzoekers.
Ik zag laatst een Youtube walking video uit Duisburg.
Overal zag je van die winkels waar je bruidsjurken kan kopen (Turkse namen op de gevels) .
Falafel zaken, kebab zaken, zowel Turkse shoarma als uit Syrië..
En van die 'Arab Gold' juweliers zaken met Arabische letters op de voorgever wat geen normale Duitser kan lezen.
Ik zou als eerste verplichten dat de tekst op de gevel in het Duits moet staan als ik in de gemeenteraad zou zitten.
Het land staat zeker op de rand van de afgrond.
Dat valt wel mee. Ligt ook aan het model. En ook Toyota heeft zo nu en dan een miskleun. En Honda is zo duur geworden dat er in iedergeval in Nederland nog amper Honda dealers zijn.quote:Op zaterdag 7 september 2024 08:03 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
In zo'n beetje alle onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto's zijn de Duitsers al lang en breed voorbij gestreefd door de Japanners en Koreanen. De tijd van de onverwoestbare Mercedes 190 en Volkswagen Golf 2 is al lang en breed voorbij.
Heeft waarschijnlijk meer van doen met het beleid van Schröder en Merkel om de boel afhankelijk te maken van goedkoop gas uit Rusland wat nu niet meer werkt maar soit. En de afhankelijkheid van export naar China en de boot missen omtrent elektrische auto's en digitalisering.quote:
Precies dat. Heel platgeslagen draait heel Duitsland op staal en chemie (en alles wat daarmee te maken heeft). Veel gaat nog per post of zelfs fax en hun enige witte raaf op IT-gebied, Wirecard, bleek één de grootste fraudeur in de Duitse geschiedenis. De mate waarin dat bedrijf tot op het laatste moment tot op het hoogste overheidsniveau werd beschermd, geeft de wanhoop van het gemist hebben van de boot wel treffend aan.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:42 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Heeft waarschijnlijk meer van doen met het beleid van Schröder en Merkel om de boel afhankelijk te maken van goedkoop gas uit Rusland wat nu niet meer werkt maar soit. En de afhankelijkheid van export naar China en de boot missen omtrent elektrische auto's en digitalisering.
Al denk ik dat de boot missen rond elektrische auto's niet te voorkomen was, de bedrijven die dat echt goed doen zijn vrijwel allemaal start-ups en dat heeft een reden. Een bestaand bedrijf wat goed is in bestaande technologie bijsturen naar een nieuwe is echt heel, heel lastig. Het lukt andere Europese fabrikanten en de traditioneel grote autobedrijven uit de VS en Japan ook niet echt met iets concurrerends te komen op die markt.
Maar het echte probleem is niet zozeer dat die oude bedrijven op een hoop gaan, soms is er een economische transitie en gebeurt dat nou eenmaal, het echt zorgelijke is dat er vrijwel niets nieuws en innovatiefs bij komt. Als ze niet oppassen wordt het een soort groot Wallonië wat blijft hangen in een prachtig industrieel verleden maar waar niets nieuws bloeit.
Sap over 10 jaar dood? Haha dat gebeurt niet.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:48 schreef nostra het volgende:
Oh, en SAP natuurlijk. Over legacy systemen gesproken over een jaar of 10.
De makers van de Krimi serie Schimanski lieten hem terugkeren naar zijn flat in Duisburg, zijn zoon prostitueerde zichzelf en de zelfkant van Duisburg werd treffend in beeld gebracht. Resultaat was dat de lokale overheid een draaiverbod uitvaardigde tegen de productiemaatschappij. Hoe hard kan je in de ontkenning zitten dat je een fictief verhaal zo hoog opvat dat je dit doet.quote:Op zaterdag 7 september 2024 12:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Och Duisburg was in de jaren 80 al een bijzonder gebied. Ondanks de lelijkheid trekken dit soort gebieden mij wel net zoals Verviers in België om te bezoeken. Industriële structuur die in verval is geraakt. Niet om er zelf te wonen maar de structuur heeft iets aparts.
Idd er draaien nog steeds COBOL programmas van meer dan 70 jaar geleden. Dus SAP zal helaas ook nog wel enige tijd meegaanquote:Op zaterdag 7 september 2024 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sap over 10 jaar dood? Haha dat gebeurt niet.
Schimanski, de perfecte combinatie. Kijk zelfs nu nog zo nu en dan een aflevering ondanks de slechte beeldkwaliteit. Geen breedbeeld etc. Tenminste als je het over Tatort hebt. De andere serie ook deels in Belgie opgenomen en een film zoals Zabou zijn in betere kwaliteit te krijgen.quote:Op zaterdag 7 september 2024 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De makers van de Krimi serie Schimanski lieten hem terugkeren naar zijn flat in Duisburg, zijn zoon prostitueerde zichzelf en de zelfkant van Duisburg werd treffend in beeld gebracht. Resultaat was dat de lokale overheid een draaiverbod uitvaardigde tegen de productiemaatschappij. Hoe hard kan je in de ontkenning zitten dat je een fictief verhaal zo hoog opvat dat je dit doet.
Het overgrote deel van het softwarelandschap bij mijn werkgever is van Duitse leveranciers afkomstig; van het PLM pakket tot het ERP pakket en van het urenregistratiepakket tot het CPQ pakket. Er wordt serieus veel software in Duitsland geproduceerd, ze werken zelf echter liever nog altijd met faxen en klappers.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:48 schreef nostra het volgende:
Oh, en SAP natuurlijk. Over legacy systemen gesproken over een jaar of 10.
Wirecard gaf de treurnis wel goed weer ja, niet dat zoiets niet elders kan voorkomen (kuch Theranos kuch). Maar hoezeer men zich er aan vastklampte en hoezeer men toch simpele vragen niet stelde was wel een ding.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies dat. Heel platgeslagen draait heel Duitsland op staal en chemie (en alles wat daarmee te maken heeft). Veel gaat nog per post of zelfs fax en hun enige witte raaf op IT-gebied, Wirecard, bleek één de grootste fraudeur in de Duitse geschiedenis. De mate waarin dat bedrijf tot op het laatste moment tot op het hoogste overheidsniveau werd beschermd, geeft de wanhoop van het gemist hebben van de boot wel treffend aan.
Het probleem is niet de huidige politiek maar dat er al 30 jaar niets wezenlijks bij komt. Ze moeten met hun kop uit de regeltjescultuur van ze.quote:Op zaterdag 7 september 2024 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
Hopelijk kan Duitsland zich ontdoen van de progressieve politiek die het land heeft gebracht aan de vooravond van een ramp.
Maar ik ga er van uit dat de Duitsers altijd weer zullen opkrabbelen.
Er gebeurt natuurlijk niet helemaal niets, Siemens kan ook wel meer, maar op grote lijnen blijft men toch vasthouden aan het verleden. 'Das was einmal' komt toch wel erg dichtbij op een gegeven moment. Daar helpt de ruk naar extreem-rechts en -links met AfD en BSW niet bepaald in mee, die gaan liever nóg verder terug de tijd in, om van hun overige politieke standpunten nog niet te spreken.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:11 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het overgrote deel van het softwarelandschap bij mijn werkgever is van Duitse leveranciers afkomstig; van het PLM pakket tot het ERP pakket en van het urenregistratiepakket tot het CPQ pakket. Er wordt serieus veel software in Duitsland geproduceerd, ze werken zelf echter liever nog altijd met faxen en klappers.
Het gaat toch niet alleen om software. Je hebt ook productie processen nodig om überhaupt iets physieks te kunnen maken. Het is een combinatie van beide. En zolang China dat schijnbaar goedkoper kan(kijk ik niet naar de kwaliteit) worden de problemen niet opgelost. Van arbeidsloon tot energie en kennisoverdracht naar goedkope landen zijn al jaren bezig. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Duitsers uitstekende producten kunnen maken. Maar onbetaalbaar. Precies hetzelfde heeft plaats gevonden in het noorden van de UK.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Er gebeurt natuurlijk niet helemaal niets, Siemens kan ook wel meer, maar op grote lijnen blijft men toch vasthouden aan het verleden. 'Das was einmal' komt toch wel erg dichtbij op een gegeven moment. Daar helpt de ruk naar extreem-rechts en -links met AfD en BSW niet bepaald in mee, die gaan liever nóg verder terug de tijd in, om van hun overige politieke standpunten nog niet te spreken.
Dat schijnt in de VS ook zo te zijn. Daar staat Duitsland niet alleen in. Als je de vlogs gaat volgen van een Nederlander naar de VS dan valt je ook niets meer te binnen. Salaris dat nog via checks word overgemaakt. Een ongekende achterhaalde bureaucratie.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:43 schreef LXIV het volgende:
Qua ICT is Duitsland inderdaad echt een Derde Wereldland. Zelfs in Estland zijn ze veel verder. Als je een paar jaar geleden je koffie bij het tankstation wilde betalen met een kaart dan was er paniek in de tent .Van onder de toonbank kwam dan een log zwaar apparaat, het stof moest eraf geblazen worden, verbinding opgezet, er kwamen drie bonnetjes ut die je moest ondertekenen, eentje voor in de kassa, eentje voor de cassiere en een voor jezelf.
Ik doe ook nog wel eens zaken met Duitse organisaties, verwachten ze nog een fax..
De EU heeft veel hervormingen nodig. Het alleen doen op nationaal niveau is te weinig en klein. Ik denk dat men heel veel moet gaan hervormen op EU-niveau: de EU moet een veel liquidere markt worden middels een kapitaalmarktunie zodat de financiële middelen van alle 27 EU-lidstaten aangesproken kunnen worden door ondernemingen en startups. Als dat niet lukt met alle 27 lidstaten begin dan met een groep of the willing. Industriële subsidies moet geen vies woord meer zijn aangezien we al sinds de jaren 80 in een neoliberale tijdperk leven. Het moet gericht zijn maar een legimitieme instrument zijn om politieke doelen te verwezenlijken. De startups kunnen in een Europees land niet groot worden want durfkapitaal (venture capital) is hier zwaar onderontwikkeld vergeleken met de VS en ook door alle rijke diversiteit in nationale talen is het moeilijker voor bedrijven om op te schalen. En nog veel meer zaken die nodig zijn. Mario Draghi is al maanden bezig met een adviesrapport op het gebied van technologie en economie voor de Europese Commissie want het lijkt op dat men in Brussel een beetje wakker aan het worden is dat ze de boot aan het missen zijn als het zo doorgaat.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:42 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Heeft waarschijnlijk meer van doen met het beleid van Schröder en Merkel om de boel afhankelijk te maken van goedkoop gas uit Rusland wat nu niet meer werkt maar soit. En de afhankelijkheid van export naar China en de boot missen omtrent elektrische auto's en digitalisering.
Al denk ik dat de boot missen rond elektrische auto's niet te voorkomen was, de bedrijven die dat echt goed doen zijn vrijwel allemaal start-ups en dat heeft een reden. Een bestaand bedrijf wat goed is in bestaande technologie bijsturen naar een nieuwe is echt heel, heel lastig. Het lukt andere Europese fabrikanten en de traditioneel grote autobedrijven uit de VS en Japan ook niet echt met iets concurrerends te komen op die markt.
Maar het echte probleem is niet zozeer dat die oude bedrijven op een hoop gaan, soms is er een economische transitie en gebeurt dat nou eenmaal, het echt zorgelijke is dat er vrijwel niets nieuws en innovatiefs bij komt. Als ze niet oppassen wordt het een soort groot Wallonië wat blijft hangen in een prachtig industrieel verleden maar waar niets nieuws bloeit.
Vergis je niet in de kwaliteit en de kosten in China. Goedkoop produceren komt door de enorme schaal, qua loon en technische ontwikkeling gaat het heel hard.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het gaat toch niet alleen om software. Je hebt ook productie processen nodig om überhaupt iets physieks te kunnen maken. Het is een combinatie van beide. En zolang China dat schijnbaar goedkoper kan(kijk ik niet naar de kwaliteit) worden de problemen niet opgelost. Van arbeidsloon tot energie en kennisoverdracht naar goedkope landen zijn al jaren bezig. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Duitsers uitstekende producten kunnen maken. Maar onbetaalbaar. Precies hetzelfde heeft plaats gevonden in het noorden van de UK.
gewoon de productie van Kübelwagens voor het oostfront weer opstarten.quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hebben er in elk geval ervaring mee.
En dat rapport is er vandaag, van wat ik er van gezien heb slaat hij aardig de spijker op zijn kop.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:20 schreef Peppert het volgende:
[..]
De EU heeft veel hervormingen nodig. Het alleen doen op nationaal niveau is te weinig en klein. Ik denk dat men heel veel moet gaan hervormen op EU-niveau: de EU moet een veel liquidere markt worden middels een kapitaalmarktunie zodat de financiële middelen van alle 27 EU-lidstaten aangesproken kunnen worden door ondernemingen en startups. Als dat niet lukt met alle 27 lidstaten begin dan met een groep of the willing. Industriële subsidies moet geen vies woord meer zijn aangezien we al sinds de jaren 80 in een neoliberale tijdperk leven. Het moet gericht zijn maar een legimitieme instrument zijn om politieke doelen te verwezenlijken. De startups kunnen in een Europees land niet groot worden want durfkapitaal (venture capital) is hier zwaar onderontwikkeld vergeleken met de VS en ook door alle rijke diversiteit in nationale talen is het moeilijker voor bedrijven om op te schalen. En nog veel meer zaken die nodig zijn. Mario Draghi is al maanden bezig met een adviesrapport op het gebied van technologie en economie voor de Europese Commissie want het lijkt op dat men in Brussel een beetje wakker aan het worden is dat ze de boot aan het missen zijn als het zo doorgaat.
Ik verwacht dat Volkswagen binnen vijf tot tien jaar door hun Chinese partner Xpeng overgenomen is en dat het enige "VW" aan die auto's het er op geplakte logootje is.quote:Op zondag 8 september 2024 16:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volkswagen zit in zwaar weer, het concern moet vechten om te overleven. De afzet van elektrische autos in volledig in elkaar geklapt en men moet het roer omgooien.
IG Metal, de belangrijkste vakbond stelt voor: 4 dagen week invoeren bij volledig loonbehoud.
Echt, hoe komen ze er op.
Zo lang nog?quote:Op maandag 9 september 2024 19:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Volkswagen binnen vijf tot tien jaar door hun Chinese partner Xpeng overgenomen is en dat het enige "VW" aan die auto's het er op geplakte logootje is.
Zeer triest. Een bron van ergernis bij mij ondanks dat ik geen VW heb.quote:Op maandag 9 september 2024 19:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Volkswagen binnen vijf tot tien jaar door hun Chinese partner Xpeng overgenomen is en dat het enige "VW" aan die auto's het er op geplakte logootje is.
Ik denk dat meer grote Duitse merken zich gaan verPhilipsen in de komende jaren.quote:Op maandag 9 september 2024 19:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Volkswagen binnen vijf tot tien jaar door hun Chinese partner Xpeng overgenomen is en dat het enige "VW" aan die auto's het er op geplakte logootje is.
Zelfs Dinky Toys worden nu in China geproduceerd ipv in Liverpool(uk). En dat zijn 1 op 1 copies(zelfs de doosjes zoals ze ooit waren). Ook Corgi toys komen nu uit China.quote:Op maandag 9 september 2024 20:12 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Ik denk dat meer grote Duitse merken zich gaan verPhilipsen in de komende jaren.
Logo en naam blijft voortbestaan, voor de rest is alles Chinees.
Ik zag het. Hier is een 69 pagina tellende samenvatting van zijn honderden pagina tellende adviesrapport. De eerste indruk is dat het geen neoliberaal rapport is en dat is goed. Hij is pro-industriebeleid: Het klinkt Beijingachtig. Het meest zinnige wat ik uit de mond van een Europese politicus heb horen komen in jaren. Er zitten figuren in de huidige commissie zoals Valdis Dombrovskis en Margrethe Vestager dat zijn echte rasneoliberalen: Allah Neoliberal Akbar.quote:Op maandag 9 september 2024 17:27 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
En dat rapport is er vandaag, van wat ik er van gezien heb slaat hij aardig de spijker op zijn kop.
https://archive.fo/OuVSW#selection-2665.0-2669.492quote:Als Europa niet meer innoveert, volgt een 'langzame doodsstrijd', zegt Mario Draghi
Er zijn ,,enorme investeringen" nodig om de Europese economie meer concurrerend te maken. Daarvoor is een vorm van Europese schulduitgifte nodig, zo luidt het langverwachte advies van de Italiaanse oud-premier Draghi. Of Europa vernieuwt, of Europa verkommert tot een steeds kleinere en armere samenleving die vermalen wordt in de mondiale concurrentie. Het is innovatie ,,of een langzame doodsstrijd" (slow agony) zei Mario Draghi maandagochtend bij de presentatie van een lang verwacht rapport over de staat van de Europese economie.
Op kalme toon vertelde Draghi, voormalig premier van Italië en oud-voorzitter van de Europese Centrale Bank, hoe beroerd Europa ervoor staat. Europa raakt snel achterop bij de Verenigde Staten en lijdt onder de concurrentie van China. De achterstand is inmiddels zo nijpend dat het vergrijzende Europa belangrijke uitdagingen zoals de energietransitie en een zelfstandige collectieve verdediging op termijn niet aankan.
,,Nooit eerder leek de schaal van onze landen zo klein en ontoereikend, afgezet tegen de omvang van de uitdagingen." Alleen gezamenlijk kunnen de lidstaten voorkomen dat Europa langzaam vervalt, aldus Draghi. ,,Radicale verandering" is nodig.
Het rapport fungeert in Brussel als openingssalvo bij een nieuw politiek seizoen. Binnenkort presenteert Commissievoorzitter Ursula von der Leyen haar nieuwe ploeg, waarmee ze de Europese Unie de komende vijf jaar wil besturen. Toen ze het rapport in ontvangst nam, beloofde ze alvast dat een deel van de aanbevelingen terug te vinden is in de 'mission statements' van de nieuwe commissarissen.
De econoom Draghi, ooit gepromoveerd aan het Amerikaanse topinstituut MIT en sterk op de VS georiënteerd, doet 170 aanbevelingen. In het oog springt de oproep om 750 à 800 miljard euro per jaar- zo'n 4,5 procent van het bruto binnenlands product van de EU - te investeren om te voorkomen dat Europa verder achterop raakt bij de grootmachten VS en China. Die, in Draghi's woorden, ,,enorme investeringen" kunnen niet alleen van bedrijven komen, maar moeten ook uit algemene middelen gefinancierd worden. Dat kunnen bijdragen van de lidstaten zijn, maar mogelijk moet de Europese Unie ook gezamenlijk schulden aangaan.
Het rapport is daarmee ook meteen het startschot voor een fikse politieke discussie. Rijke Europese landen voelen niets voor meer Europese uitgaven. Schulden aangegaan door de EU als geheel liggen in sommige hoofdsteden, zoals Den Haag, helemaal moeilijk. Toch pleit Draghi voor meer samenwerking in een tijdsgewricht dat nationalistische partijen de wind in de rug hebben.
In Europa, zei Draghi, wordt al jaren gesproken over afname van de economische groei, maar de trend werd niet gekeerd. Europa verliest, gemeten naar verschillende criteria, terrein op de VS. De hoofdoorzaak is een opvallende vertraging van de productiviteitsgroei in Europa. Daar waren Europese huishoudens de dupe van. In de VS is het reëel beschikbare inkomen per hoofd van de bevolking in de afgelopen twintig jaar twee keer zo snel gegroeid als in de EU.
De vertraging werd weliswaar eerder gesignaleerd, maar niet gezien als een ramp. Europese exporteurs deden het goed op nieuwe markten in Azië. Er verschenen steeds meer vrouwen op de arbeidsmarkt. En na 2012 daalde de werkloosheid.
Daarnaast profiteerde Europa van een gunstig geopolitiek klimaat. Hoge defensie-uitgaven waren, mede met dank aan de Verenigde Staten, niet nodig. En omdat de relatie met andere belangrijke spelers in de wereld goed was, was het ook geen probleem om van anderen afhankelijk te worden.
Die wereld bestaat niet meer. Europa is zijn leverancier van goedkope energie, Rusland, kwijtgeraakt. Met Poetins oorlog in Oekraïne is de noodzaak van een slagvaardige krijgsmacht toegenomen. En in een politieke instabiele wereld is het niet verantwoord afhankelijk te zijn van anderen. Europa, zei Draghi, heeft een van de meest open economieën ter wereld. Als handelspartners niet meer volgens de regels spelen, ,,zijn wij kwetsbaarder dan anderen".
Daar komt bij dat Europese bedrijven de digitale revolutie deels hebben gemist. Dat verklaart voor een groot deel het verschil in productiviteit tussen Europa en de VS. De opstellers van het rapport deden een denkoefening. Ze haalden de high-tech-sector uit de Amerikaanse economie en vergeleken wat er toen overbleef met Europa. Zónder tech deed Europa het beter dan de VS. Als Europa weer de aansluiting wil vinden, moet het succesvoller innoveren en arbeidskrachten beter scholen. Het verlagen van lonen en versoberen van arbeidsvoorwaarden helpt niet en behoort dus ook niet tot de aanbevelingen.
Draghi is een man die een indringende waarschuwing kan uitspreken zonder stemverheffing. Als Europa niet productiever wordt, stelde hij, moeten we keuzes maken en sommige, misschien zelfs alle Europese ambities verlagen. De EU staat voor een ,,existentiële uitdaging". Haar fundamentele waarden zijn welvaart, gelijkheid, vrijheid, vrede en democratie in een duurzame omgeving, schrijft hij. Als Europa haar burgers die rechten niet meer kan garanderen, vervalt haar bestaansreden.
Wat stelt Draghi voor om dit te voorkomen?
1. De innovatiekloof met de Amerikanen dichten
Om opgaven als het klimaatbeleid en defensie te kunnen blijven betalen, moet de economische groei omhoog, zegt Draghi. Want hoe groter het bbp, hoe meer belastinginkomsten voor overheden. De Europese economie moet productiever worden - en dat kan alleen maar door in te zetten op innovatie en technologie, meent de Italiaan. Alleen dankzij de opmars van Silicon Valley lag de productiviteit de voorbije jaren in de VS hoger dan in Europa, zo rekenden Draghi en zijn medewerkers uit. ,,We moeten de innovatiekloof met de VS dichten", aldus Draghi.
Een aloud recept om de economie concurrerend te houden - het matigen van de lonen om zo goedkoper te worden ten opzichte van het buitenland - voldoet niet meer, aldus Draghi. Europa moet juist goedbetaalde, hoogwaardige banen creëren én behouden. Europa raakte al achter bij de opkomst van de interneteconomie in de jaren negentig en dreigt dit nu weer te doen bij de komst van AI. Het rapport schetst een somber beeld van een ,,statische" Europese industrie in een ,,vicieuze cirkel van lage investeringen en lage innovatie".
Wat te doen? Publieke investeringen in onderzoek en ontwikkeling moeten fors omhoog, net als subsidies voor de chipindustrie, maant Draghi. Ondanks het bestaan van de EU Chips Act - die al is gemodelleerd naar de Amerikaanse Chips Act - blijven subsidies voor de chipindustrie in Europa achter bij die in de VS. Daarom moet de Europese chipwet worden ,,herzien en uitgebreid". Ook moet de ,,last van regels" die het techbedrijven moeilijk maakt omlaag, onder meer door versimpeling en het gelijktrekken van regels binnen de EU.
2. Van Green Deal naar 'schone' groei
Een opvallend woordje dat miste tijdens de persconferentie van Draghi en Von der Leyen: ,,groen". De Green Deal, het omvangrijke klimaatpakket van de vorige Commissie-Von der Leyen, leunt voor een belangrijk deel op regulering en beprijzing en wordt inmiddels nogal eens in verband gebracht met economische nadelen, zoals toenemende regeldruk voor bedrijven. Draghi bekritiseert in het rapport de lappendeken aan klimaatregelgeving die deels ook intern tegenstrijdig is. Het nieuwe buzzword: ,,schoon", clean. Het terugdringen van emissies moet ,,een bron zijn van groei", zegt Draghi. De sleutel: klimaattechnologie, geproduceerd in Europa. Nu nog verliest de EU alleen maar terrein: steeds meer technologie, van warmtepompen tot windturbines tot elektrische auto's, wordt geïmporteerd uit met name China.
Draghi neemt politiek afstand van de Green Deal-agenda. Die was gebouwd op de belofte van banengroei, maar als die uitblijft, en in plaats daarvan leidt tot ,,de-industrialisatie (...) kan de politieke houdbaarheid ervan in gevaar komen". Hij wil de Green Deal niet terugdraaien, maar wel de regels zo stroomlijnen dat het bedrijfsleven er minder last van heeft.
Enkele dagen nadat de crisis bij de Duitse autobouwer Volkswagen verscherpte - fabriekssluitingen dreigen - uitte Draghi een noodkreet: als de EU zich niet ,,snel aanpast" aan de concurrentie ,,zal de sector nog sneller terrein verliezen". Er moet een ,,industrieel actieplan voor de autosector" komen, met daarin ook de optie van meer overheidssteun bij investeringen. Emissiestandaarden voor de autosector moeten ,,technologieneutraal" worden - een codewoord voor het toestaan van synthetische brandstoffen, niet alleen elektrische auto's. Dat is een controversieel voorstel waar de Duitse auto-industrie al langer op aandringt.
Draghi wil ook ingrijpen op de energiemarkt om prijzen voor duurzame energie minder afhankelijk te maken van die van gas. Ze bewegen nu nog mee met de gasprijzen, die worden bepaald op een termijnmarkt die vatbaar is voor speculatie. ,,Consumenten moeten de voordelen voelen van decarbonisatie", zei Draghi.
3. Defensie écht meer Europees
Defensie-deskundigen pleiten er al langer voor: de EU moet haar schaal, als grote interne markt, inzetten om euro's efficiënter in te zetten bij de aankoop en ontwikkeling van defensiematerieel. Dat betekent: meer samen, minder ieder voor zich .Draghi sluit zich hierbij aan en gaat een stap verder: de EU moet een ,,defensie-industriepolitiek" optuigen en onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma's Europees financieren. De Europese Investeringsbank, die nu nog maar beperkt in defensie mag investeren, moet hier meer ruimte voor krijgen. Beperkende mededingingsregels moeten overboord, zodat de Europese industrie ,,de schaal bereikt" die nodig is. Draghi plaatst hier het geopolitieke belang - een sterkere defensie - boven het belang van de interne markt, die in principe is gebaat bij meer concurrentie. In de nieuwe Commissie wordt voor het eerst iemand verantwoordelijk voor de defensie-industrie.
4. De financiering: Europese obligaties?
,,De grote vraag is: hoe financieren we deze grote investeringsbehoeften?" Draghi stelde de gevoelige vraag tijdens zijn persconferentie zelf. Hogere Europese ambities, dat betekent dikwijls ook: hogere EU-budgetten en daar zitten lidstaten - zeker het eurosceptische Nederland - niet op te wachten.
Een deel van het geld, zei Draghi, komt hopelijk uit de particuliere sector. In vergelijking met de VS bestaan in de EU hoge barrières voor bedrijven om (riskante) investeringen te financieren. Al jaren wordt gepleit voor een Europese 'kapitaalmarktunie', waardoor bedrijven makkelijker aan kapitaal kunnen komen. Dit moet bedrijven, die in Europa traditioneel leunen op bankfinanciering, meer mogelijkheden bieden. Draghi steunt deze voorstellen en stelt een Europese kapitaalmarkttoezichthouder voor, zoals de Amerikaanse SEC. Nu nog zijn kapitaalmarkten in de EU zeer gefragmenteerd.
Maar vooral bij riskante grootschalige projecten - zoals de uitbouw van elektriciteitsnetwerken - is meer publieke financiering onontbeerlijk, stelt Draghi. Voor gemeenschappelijke EU-investeringen steunt hij de introductie van ,,gemeenschappelijke schuldinstrumenten", ofwel EU-obligaties. Voor het coronaherstelfonds gaf de Europese Commissie al zo'n 700 miljard aan obligaties uit, gegarandeerd door de lidstaten. Draghi sluit zich aan bij stemmen die deze vorm van EU-schuldfinanciering permanent willen maken. Europese obligaties (eurobonds) liggen politiek zeer gevoelig, niet het minst in Nederland, omdat de risico's in laatste instantie bij de lidstaten komen te liggen.
5. Minder wetten en regels uit Brussel
'Meer Europa' dus, als het aan Draghi ligt? Zeker niet alleen. Want Draghi wil juist mínder wetten en regels vanuit Brussel die het bedrijfsleven overspoelen, met name het midden-en kleinbedrijf. ,,De wetgevingsactiviteit van de Europese Commissie is excessief gegroeid", staat in het rapport. Daarom moet het principe van 'subsidiariteit' - dat beslissingen in de EU moeten worden genomen op het laagst mogelijke niveau, dus liefst niet in Brussel - meer worden gerespecteerd, aldus Draghi.
https://www.telegraaf.nl/(...)ht-staat-op-het-spelquote:Oud-premier Draghi schreef advies om EU te laten groeien en bloeien: 'Bestaansrecht staat op het spel'
Brussel - Een 'radicale verandering' is nodig om de welvaart en veiligheid van de Europese Unie te garanderen. In zijn langverwachte rapport over de toekomst van het Europees concurrentievermogen slaat voormalig ECB-baas en oud-premier van Italië Mario Draghi groot alarm. Zoals verwacht, pleit hij voor meer gemeenschappelijke schulden. Ook Brussel krijgt er flink van langs: het mag wel een onsje minder.
Voor de poorten van de Audi-fabriek in Brussel is het oorlog. De productie van elektrische bolides stopt. Boze werknemers hebben 200 sleutels verstopt. De directie slaat terug door 3000 medewerkers zonder loon naar huis te sturen. Het is een tafereel wat we mogelijk nog veel vaker gaan zien in de Europese Unie (EU).
Boot gemist
Even verderop, in de Europese wijk, weten ze al langer dat het niet goed gaat. Ten opzichte van China en de Verenigde Staten loopt de economische groei al jaren achter. Met digitalisering heeft de EU de boot gemist, en ook de vergrijzing betekent weinig goeds voor onze productiviteit. Rusland is ondertussen afgevallen als belangrijkste energieleverancier en voor het eerst spreken we weer over de dreiging van oorlog.
Draghi, alias 'Super Mario', werd vorig jaar door Ursula von der Leyen gevraagd om een advies te schrijven om de EU weer te laten bloeien in deze moeilijke tijden. De voorzitter van de Europese Commissie wil er de komende vijf jaar een topprioriteit van maken.
Grote woorden
De 77-jarige Italiaanse topeconoom schuwt niet voor grote woorden om de ernst van de situatie te beschrijven. Hij schetst een gitzwart beeld voor een Europa dat niet wil ingrijpen. ,,We zullen ons sociale model niet meer kunnen financieren."
En, zo waarschuwt hij verder, EU-beloftes als welvaart, gelijkheid, vrijheid, vrede en democratie staan op het spel. ,,Als Europa ze niet langer aan zijn bevolking kan bieden - of ze tegen elkaar moet afwegen - is het zijn bestaansrecht verloren."
Draghi schetst drie prioriteiten: de innovatiekloof met de VS en China moet worden gedicht, de vergroening van de economie moet een groeistrategie worden en de afhankelijkheid van andere grootmachten moet worden afgebouwd in combinatie met investeringen in defensie.
Voorstellen
Met een waaier van 170 concrete voorstellen brengt Draghi Brussel op ideeën. Van een verdubbeling van het EU-innovatiebudget naar ¤200 miljard tot het ontkoppelen van schone energie aan de gasprijs. Zo moeten huishoudens én de industrie eindelijk een keer profiteren van de beloofde lagere energierekening.
Voor de geplaagde auto-industrie moet er een 'actieplan' komen en kunstmatige intelligentie moet ons helpen om de lage productiviteit op te plussen. En zo gaat het rapport nog wel door: van meer aandacht voor voldoende vakmensen tot een oproep voor extra investeringen in defensie.
De Italiaan spaart Brussel niet. De hoeveelheid EU-wetgeving is volgens Draghi 'buitensporig gegroeid'. Nationale parlementen hebben de bevoegdheid om EU-voorstellen te toetsen op subsidiariteit. Dat is deftige term voor de vraag: moeten we dit wel in Brussel regelen? Draghi schetst dat maar weinig parlementen dit bijzondere recht gebruiken en dat mag wat hem betreft anders. Hij roept ook de EU-instellingen op om aan 'zelfbeheersing' te doen. Tijdens de presentatie van het rapport, als Von der Leyen naast hem staat, doet de econoom het nog eens dunnetjes over: ,,Kunnen we iets minder doen en méér gefocust?"
https://www.ad.nl/buitenl(...)rden-nodig~ad6ad0c6/quote:Europa verliest strijd met VS en China, en het gat wordt alleen maar groter: 'Honderden miljarden nodig'
Als Europa de economische concurrentiestrijd met de VS en China wil overleven, moet het maar liefst twee keer zoveel investeren als tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Dat zei Mario Draghi, voormalig president van de Europese Centrale Bank, bij de presentatie van een langverwacht rapport over de slagkracht van de EU-landen.
Uitstel kan niet meer, zei Draghi maandag in Brussel. Europa staat volgens hem voor een 'existentiële uitdaging'. Om die het hoofd te bieden is veel meer samenwerking en geld nodig, zo staat in het 328 pagina's tellende rapport. Van de veelbelovende startups is sinds 2008 één op de drie naar de VS verhuisd omdat ze daar meer kansen zagen.
De Italiaan werd een jaar geleden door de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, gevraagd om met voorstellen te komen om de concurrentiekracht van de EU-landen te verbeteren. Draghi is voormalig president van de Europese Centrale Bank, voormalig premier van Italië en wordt in Brussel gezien als een technocraat die boven de partijen staat.
De Europese industrie raakt achterop bij die van de VS en China, en dat wordt verergerd doordat Europese fabrieken niet meer kunnen rekenen op goedkoop gas uit Rusland. Ook zijn fabrikanten in cruciale sectoren afhankelijk van toeleveranciers elders. Dat maakt de EU-landen kwetsbaar.
Meer Europa, niet minder
Draghi's rapport dringt aan op gelijktrekking van allerlei nationale voorschriften, op snellere gemeenschappelijke besluitvorming (dus minder veto's), op gezamenlijk inkopen in plaats van door elk land apart, en op veel meer investeringen. Voor dat laatste moet door de EU-landen gemeenschappelijk geld worden geleend, iets waar met name Nederland zich fel ook al onder het vorige kabinet fel tegen verzet.
Maar Draghi schrijft dat de EU een ongekend investeringsniveau nodig heeft, meer dan het dubbele van dat van het Marshallplan. Onder dat naar de toenmalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken vernoemde plan werd vanuit de VS eind jaren veertig en begin jaren vijftig 13 miljard dollar naar West-Europa gesluisd. Dat komt overeen met ongeveer 150 miljard dollar nu.
https://fd.nl/economie/15(...)re-controle-achterafquote:Draghi: meer ruimte voor fusies, maar strengere controle achteraf
Om de Europese economie te versterken moet ook het mededingingsbeleid op de schop, stelt Mario Draghi in zijn maandag verschenen advies over de Europese concurrentiekracht. Als het aan hem ligt, krijgt Brussel er op dit vlak budget én bevoegdheden bij.
Al op pagina vijf van zijn lijvige rapport stelt de oud-president van de Europese Centrale Bank dat er geen sprake kan zijn van het oogluikend toestaan van 'nationale kampioenen'. Vanuit Parijs en Berlijn is er eerder de roep geweest om minder te streng te zijn voor grote fusies en overnames, omdat alleen dán een vuist gemaakt kan worden tegen grote Chinese en Amerikaanse partijen.
Positief verrast
'De vrees was dat het mededingingsbeleid ondergeschikt gemaakt zou worden aan industriebeleid', reageert hoogleraar mededinging Maarten Pieter Schinkel (Universiteit van Amsterdam). 'Maar ik ben positief verrast: dit rapport roept vooral op tot meer concurrentie, tot verder te integreren Europese markten.' Wel is hij kritisch over het voornemen om leveringszekerheid zwaarder te laten wegen, onder meer op de defensiemarkt. 'Ik zie niet in waarom je daar marktmacht voor nodig zou hebben.'
In het rapport benadrukt Draghi dat de veranderende structuur van de economie een ander mededingingsbeleid vergt. Innovatieve, technologiezware bedrijven hebben vaak hoge vaste kosten of profiteren van grote netwerkeffecten - de meeste consumenten gebruiken bijvoorbeeld maar één zoekmachine of één berichtenapp - , waardoor er vanzelf dominante partijen ontstaan.
Vliegtuigbouwer Airbus wordt aangehaald als succesvol voorbeeld van een Europese gigant, die dankzij de verkregen schaal de concurrentie met het Amerikaanse Boeing aankan. Bij de goedkeuring van fusies en overnames moet hier rekening mee gehouden worden, zo stelt het rapport. Bedrijven moeten dan wel kunnen aantonen dat een grotere schaal hun innovatiemogelijkheden inderdaad vergroot.
Om misbruik van het innovatie-argument te voorkomen, pleit Draghi ervoor dat de fuserende partijen zich vooraf committeren aan bepaalde investeringsniveaus, die achteraf gecontroleerd kunnen worden. 'De bewijslast dat de fusie nodig is, ligt bij de fuserende partijen.' Niet-naleving dient bestraft te worden, al is het rapport niet duidelijk hoe dat precies moet gebeuren.
Snelheid
Sowieso is het 'te arbeidsintensief en onrealistisch' om alle markten in de gaten te houden, vindt Draghi. Hij vindt het 'redelijk' om de rapportage-eisen aan bedrijven op te schroeven, waardoor de effecten van fusies en overnames op de concurrentie beter kunnen worden gemeten. Indien nodig kan de Europese Commissie achteraf ingrijpen. Nu is vaak sprake van 'een systematisch conflict tussen de noodzaak van zorgvuldigheid, en die van snelheid en zekerheid'.
Hierin past ook de introductie van een 'new competition tool', een instrument dat in sommige landen al bestaat en waar ook de Nederlandse toezichthouder ACM om vraagt. De eurocommissaris voor Mededinging kan dan een onderzoek instellen bij het vermoeden dat een markt niet werkt, bijvoorbeeld door 'stilzwijgende afstemming' door concurrenten (impliciete prijsafstemming zonder dat er daadwerkelijk illegale afspraken worden gemaakt), en indien nodig ingrijpen.
Draghi pleit ook voor meer 'open access', waarbij bedrijven hun platforms openstellen voor concurrenten. 'Dit moet niet beperkt blijven tot digitale diensten, maar kan ook gelden voor energie en transport.' Hij legt hierbij een connectie met staatssteun. Voor bijvoorbeeld oplaadstations voor elektrische auto's is dat best te verdedigen, vindt de oud-premier, mits het verplicht wordt gesteld dat alle merken er terechtkunnen.
In de UK hebben de Chinezen ook MG in handen. Gekocht toen op zijn gat lag en laten herboren.quote:Op maandag 9 september 2024 20:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zelfs Dinky Toys worden nu in China geproduceerd ipv in Liverpool(uk). En dat zijn 1 op 1 copies(zelfs de doosjes zoals ze ooit waren). Ook Corgi toys komen nu uit China.
Triest allemaal. Maar ik heb het daar op fok al zo vaak over gehad. Eind jaren 80 en jaren 90 is die ellende begonnen. Neoliberalisme in combinatie met globalisatie is wat mij betreft de hoofdoorzaak. En wat in de UK heeft plaats gevonden zie je nu ook in Duitsland gebeuren.quote:Op maandag 9 september 2024 20:35 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
In de UK hebben de Chinezen ook MG in handen. Gekocht toen op zijn gat lag en laten herboren.
Dinky Toys werden begin jaren '90 al in China geproduceerd.quote:Op maandag 9 september 2024 20:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zelfs Dinky Toys worden nu in China geproduceerd ipv in Liverpool(uk). En dat zijn 1 op 1 copies(zelfs de doosjes zoals ze ooit waren). Ook Corgi toys komen nu uit China.
Dat is met merken als Blaupunkt, Grundig, Braun (hifi) enz. al lang geleden gebeurd. Volkswagen is één van de volgenden in dat rijtje.quote:Op maandag 9 september 2024 20:12 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Ik denk dat meer grote Duitse merken zich gaan verPhilipsen in de komende jaren.
Logo en naam blijft voortbestaan, voor de rest is alles Chinees.
Oh dat zou best kunnen. Heb pas mijn hobby weer opgepakt die ik jaren had laten liggen. Dus ik kwam er wat laat achter.quote:Op maandag 9 september 2024 22:25 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dinky Toys werden begin jaren '90 al in China geproduceerd.
Ik denk niet dat de Duitse staat dat gaat toestaan.quote:Op maandag 9 september 2024 19:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Volkswagen binnen vijf tot tien jaar door hun Chinese partner Xpeng overgenomen is en dat het enige "VW" aan die auto's het er op geplakte logootje is.
Als de Chinezen het bod netjes per fax sturen en contant afrekenen ipv met nieuwerwetse gekkigheid als de pinpas gaat de Deutsche Wirtschaft gewoon akkoord.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de Duitse staat dat gaat toestaan.
Vanavond aflevering 2.quote:
Men moet op passen met zeer grote woorden als 'neergang'. Het is heel zwaar. Het is Trumpiaans met overal huuugee, disastrous en magnificent op plakken. Het is een of andere uiterste. Een pas op de plaats maken. Het woord neergang is passend voor de Soviet-Unie tussen 1982 en 1991, het Britse koloniale rijk tussen 1945 en 1997 en de Qing dynastie tussen 1850 en 1911. Het waren lange processen waar de hele politieke structuur in elkaar stortte en daarmee ook de culturele, ideologische en economische structuur met daaropvolgende decennialange ellende omdat zowel binnenlandse- als buitenlandse partijen de machtsvacuüm willen opvullen. Ik zie dat niet in het huidige Duitsland. De politieke en economische structuur is niet door en door rot. De Duitsers kunnen industrieel en technologisch op krabbelen. Ik noem het eerder een dip en afwachten hoe zich dat gaat ontwikkelen.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:11 schreef Hyperdude het volgende:
Carola brug, centrum Dresden vannacht ingestort. Doorgeroest.
Er is geen economische vooruitgang zonder goedkope energie. Dit is dus structureel.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:20 schreef Peppert het volgende:
[..]
Men moet op passen met zeer grote woorden als 'neergang'. Het is heel zwaar. Het is Trumpiaans met overal huuugee, disastrous en magnificent op plakken. Het is een of andere uiterste. Een pas op de plaats maken. Het woord neergang is passend voor de Soviet-Unie tussen 1982 en 1991, het Britse koloniale rijk tussen 1945 en 1997 en de Qing dynastie tussen 1850 en 1911. Het waren lange processen waar de hele politieke structuur in elkaar stortte en daarmee ook de culturele, ideologische en economische structuur met daaropvolgende decennialange ellende omdat zowel binnenlandse- als buitenlandse partijen de machtsvacuüm willen opvullen. Ik zie dat niet in het huidige Duitsland. De politieke en economische structuur is niet door en door rot. De Duitsers kunnen industrieel en technologisch op krabbelen. Ik noem het eerder een dip en afwachten hoe zich dat gaat ontwikkelen.
quote:Hat der deutsche Stahl eine Zukunft?
Überkapazitäten, veraltete Anlagen, harte Konkurrenz
Die Stahlbranche steckt in der Krise - und gilt doch als Schlüsselindustrie. In Duisburg beraten Politik und Industrie über einen Ausweg. Viele Arbeitsplätze sind bedroht.
In der Stahlindustrie brodelt es: Viele Arbeitsplätze hängen am seidenen Faden. "Die Branche, der Standort, die Zukunft der Industrie, zu vieles steht auf dem Spiel. Wir brauchen jetzt ein klares politisches Bekenntnis", fordert Stefan Dietzfelbinger, Hauptgeschäftsführer der niederrheinischen Industrie- und Handelskammer (IHK).
Daarom die immigratie om jong volk aan te trekken maar dat gaat ook niet veel helpen als de huidige bevolking geen woning kan krijgen. En de EU is gewoon een extra laag met regels en belastingen bovenop de nationale overheden, dat gaat nooit werken.quote:Op maandag 16 september 2024 11:48 schreef gwn_een_user het volgende:
neergang van duitsland? zeg maar gerust neergang van europa. ik zie niet in hoe europa mogelijk kan concurreren met landen als de vs, china en japan, en ook india, vooral op het gebied van tech.
europa is een oud, stervend continent, gerund door mensen die europa haten. ik snap niet waarom de elite zowel in ons land als op europees niveau het jonge mensen zo moeilijk mogelijk maakt om aan een woning te komen en familie te starten. want een van de grootste problemen is het gebrek aan jong volk en dat komt door het lage geboortecijfer. er wordt lang niet genoeg gedaan om dat probleem op te lossen
het enige dat ik van de EU zie is heel veel gepraat en plannen maken die nooit uitkomen en het opschrijven van heel veel documenten e.d. en 'euro-' aan elk woord plakken. dat en iedereen een boel regels opleggen. dat draghi rapport is gewoon dat, nog een rapport, waar niets, maar dan ook werkelijk niets mee gaat gebeuren. het zegt wat iedereen al wist.
ja immigratie is wel gewoon nodig op de korte termijn maar dat is geen oplossing voor het fundamentele probleem - het lage geboortecijfer. de vergrijzing gaat zo nooit weg.quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:19 schreef stinkielinkie het volgende:
[..]
Daarom die immigratie om jong volk aan te trekken maar dat gaat ook niet veel helpen als de huidige bevolking geen woning kan krijgen. En de EU is gewoon een extra laag met regels en belastingen bovenop de nationale overheden, dat gaat nooit werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |