Och Duisburg was in de jaren 80 al een bijzonder gebied. Ondanks de lelijkheid trekken dit soort gebieden mij wel net zoals Verviers in België om te bezoeken. Industriële structuur die in verval is geraakt. Niet om er zelf te wonen maar de structuur heeft iets aparts.quote:Op maandag 2 september 2024 15:11 schreef BMW1993 het volgende:
De neergang komt mede door de vele immigranten en asielzoekers.
Ik zag laatst een Youtube walking video uit Duisburg.
Overal zag je van die winkels waar je bruidsjurken kan kopen (Turkse namen op de gevels) .
Falafel zaken, kebab zaken, zowel Turkse shoarma als uit Syrië..
En van die 'Arab Gold' juweliers zaken met Arabische letters op de voorgever wat geen normale Duitser kan lezen.
Ik zou als eerste verplichten dat de tekst op de gevel in het Duits moet staan als ik in de gemeenteraad zou zitten.
Het land staat zeker op de rand van de afgrond.
Dat valt wel mee. Ligt ook aan het model. En ook Toyota heeft zo nu en dan een miskleun. En Honda is zo duur geworden dat er in iedergeval in Nederland nog amper Honda dealers zijn.quote:Op zaterdag 7 september 2024 08:03 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
In zo'n beetje alle onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto's zijn de Duitsers al lang en breed voorbij gestreefd door de Japanners en Koreanen. De tijd van de onverwoestbare Mercedes 190 en Volkswagen Golf 2 is al lang en breed voorbij.
Heeft waarschijnlijk meer van doen met het beleid van Schröder en Merkel om de boel afhankelijk te maken van goedkoop gas uit Rusland wat nu niet meer werkt maar soit. En de afhankelijkheid van export naar China en de boot missen omtrent elektrische auto's en digitalisering.quote:
Precies dat. Heel platgeslagen draait heel Duitsland op staal en chemie (en alles wat daarmee te maken heeft). Veel gaat nog per post of zelfs fax en hun enige witte raaf op IT-gebied, Wirecard, bleek één de grootste fraudeur in de Duitse geschiedenis. De mate waarin dat bedrijf tot op het laatste moment tot op het hoogste overheidsniveau werd beschermd, geeft de wanhoop van het gemist hebben van de boot wel treffend aan.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:42 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Heeft waarschijnlijk meer van doen met het beleid van Schröder en Merkel om de boel afhankelijk te maken van goedkoop gas uit Rusland wat nu niet meer werkt maar soit. En de afhankelijkheid van export naar China en de boot missen omtrent elektrische auto's en digitalisering.
Al denk ik dat de boot missen rond elektrische auto's niet te voorkomen was, de bedrijven die dat echt goed doen zijn vrijwel allemaal start-ups en dat heeft een reden. Een bestaand bedrijf wat goed is in bestaande technologie bijsturen naar een nieuwe is echt heel, heel lastig. Het lukt andere Europese fabrikanten en de traditioneel grote autobedrijven uit de VS en Japan ook niet echt met iets concurrerends te komen op die markt.
Maar het echte probleem is niet zozeer dat die oude bedrijven op een hoop gaan, soms is er een economische transitie en gebeurt dat nou eenmaal, het echt zorgelijke is dat er vrijwel niets nieuws en innovatiefs bij komt. Als ze niet oppassen wordt het een soort groot Wallonië wat blijft hangen in een prachtig industrieel verleden maar waar niets nieuws bloeit.
Sap over 10 jaar dood? Haha dat gebeurt niet.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:48 schreef nostra het volgende:
Oh, en SAP natuurlijk. Over legacy systemen gesproken over een jaar of 10.
De makers van de Krimi serie Schimanski lieten hem terugkeren naar zijn flat in Duisburg, zijn zoon prostitueerde zichzelf en de zelfkant van Duisburg werd treffend in beeld gebracht. Resultaat was dat de lokale overheid een draaiverbod uitvaardigde tegen de productiemaatschappij. Hoe hard kan je in de ontkenning zitten dat je een fictief verhaal zo hoog opvat dat je dit doet.quote:Op zaterdag 7 september 2024 12:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Och Duisburg was in de jaren 80 al een bijzonder gebied. Ondanks de lelijkheid trekken dit soort gebieden mij wel net zoals Verviers in België om te bezoeken. Industriële structuur die in verval is geraakt. Niet om er zelf te wonen maar de structuur heeft iets aparts.
Idd er draaien nog steeds COBOL programmas van meer dan 70 jaar geleden. Dus SAP zal helaas ook nog wel enige tijd meegaanquote:Op zaterdag 7 september 2024 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sap over 10 jaar dood? Haha dat gebeurt niet.
Schimanski, de perfecte combinatie. Kijk zelfs nu nog zo nu en dan een aflevering ondanks de slechte beeldkwaliteit. Geen breedbeeld etc. Tenminste als je het over Tatort hebt. De andere serie ook deels in Belgie opgenomen en een film zoals Zabou zijn in betere kwaliteit te krijgen.quote:Op zaterdag 7 september 2024 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De makers van de Krimi serie Schimanski lieten hem terugkeren naar zijn flat in Duisburg, zijn zoon prostitueerde zichzelf en de zelfkant van Duisburg werd treffend in beeld gebracht. Resultaat was dat de lokale overheid een draaiverbod uitvaardigde tegen de productiemaatschappij. Hoe hard kan je in de ontkenning zitten dat je een fictief verhaal zo hoog opvat dat je dit doet.
Het overgrote deel van het softwarelandschap bij mijn werkgever is van Duitse leveranciers afkomstig; van het PLM pakket tot het ERP pakket en van het urenregistratiepakket tot het CPQ pakket. Er wordt serieus veel software in Duitsland geproduceerd, ze werken zelf echter liever nog altijd met faxen en klappers.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:48 schreef nostra het volgende:
Oh, en SAP natuurlijk. Over legacy systemen gesproken over een jaar of 10.
Wirecard gaf de treurnis wel goed weer ja, niet dat zoiets niet elders kan voorkomen (kuch Theranos kuch). Maar hoezeer men zich er aan vastklampte en hoezeer men toch simpele vragen niet stelde was wel een ding.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies dat. Heel platgeslagen draait heel Duitsland op staal en chemie (en alles wat daarmee te maken heeft). Veel gaat nog per post of zelfs fax en hun enige witte raaf op IT-gebied, Wirecard, bleek één de grootste fraudeur in de Duitse geschiedenis. De mate waarin dat bedrijf tot op het laatste moment tot op het hoogste overheidsniveau werd beschermd, geeft de wanhoop van het gemist hebben van de boot wel treffend aan.
Het probleem is niet de huidige politiek maar dat er al 30 jaar niets wezenlijks bij komt. Ze moeten met hun kop uit de regeltjescultuur van ze.quote:Op zaterdag 7 september 2024 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
Hopelijk kan Duitsland zich ontdoen van de progressieve politiek die het land heeft gebracht aan de vooravond van een ramp.
Maar ik ga er van uit dat de Duitsers altijd weer zullen opkrabbelen.
Er gebeurt natuurlijk niet helemaal niets, Siemens kan ook wel meer, maar op grote lijnen blijft men toch vasthouden aan het verleden. 'Das was einmal' komt toch wel erg dichtbij op een gegeven moment. Daar helpt de ruk naar extreem-rechts en -links met AfD en BSW niet bepaald in mee, die gaan liever nóg verder terug de tijd in, om van hun overige politieke standpunten nog niet te spreken.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:11 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het overgrote deel van het softwarelandschap bij mijn werkgever is van Duitse leveranciers afkomstig; van het PLM pakket tot het ERP pakket en van het urenregistratiepakket tot het CPQ pakket. Er wordt serieus veel software in Duitsland geproduceerd, ze werken zelf echter liever nog altijd met faxen en klappers.
Het gaat toch niet alleen om software. Je hebt ook productie processen nodig om überhaupt iets physieks te kunnen maken. Het is een combinatie van beide. En zolang China dat schijnbaar goedkoper kan(kijk ik niet naar de kwaliteit) worden de problemen niet opgelost. Van arbeidsloon tot energie en kennisoverdracht naar goedkope landen zijn al jaren bezig. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Duitsers uitstekende producten kunnen maken. Maar onbetaalbaar. Precies hetzelfde heeft plaats gevonden in het noorden van de UK.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Er gebeurt natuurlijk niet helemaal niets, Siemens kan ook wel meer, maar op grote lijnen blijft men toch vasthouden aan het verleden. 'Das was einmal' komt toch wel erg dichtbij op een gegeven moment. Daar helpt de ruk naar extreem-rechts en -links met AfD en BSW niet bepaald in mee, die gaan liever nóg verder terug de tijd in, om van hun overige politieke standpunten nog niet te spreken.
Dat schijnt in de VS ook zo te zijn. Daar staat Duitsland niet alleen in. Als je de vlogs gaat volgen van een Nederlander naar de VS dan valt je ook niets meer te binnen. Salaris dat nog via checks word overgemaakt. Een ongekende achterhaalde bureaucratie.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:43 schreef LXIV het volgende:
Qua ICT is Duitsland inderdaad echt een Derde Wereldland. Zelfs in Estland zijn ze veel verder. Als je een paar jaar geleden je koffie bij het tankstation wilde betalen met een kaart dan was er paniek in de tent .Van onder de toonbank kwam dan een log zwaar apparaat, het stof moest eraf geblazen worden, verbinding opgezet, er kwamen drie bonnetjes ut die je moest ondertekenen, eentje voor in de kassa, eentje voor de cassiere en een voor jezelf.
Ik doe ook nog wel eens zaken met Duitse organisaties, verwachten ze nog een fax..
De EU heeft veel hervormingen nodig. Het alleen doen op nationaal niveau is te weinig en klein. Ik denk dat men heel veel moet gaan hervormen op EU-niveau: de EU moet een veel liquidere markt worden middels een kapitaalmarktunie zodat de financiële middelen van alle 27 EU-lidstaten aangesproken kunnen worden door ondernemingen en startups. Als dat niet lukt met alle 27 lidstaten begin dan met een groep of the willing. Industriële subsidies moet geen vies woord meer zijn aangezien we al sinds de jaren 80 in een neoliberale tijdperk leven. Het moet gericht zijn maar een legimitieme instrument zijn om politieke doelen te verwezenlijken. De startups kunnen in een Europees land niet groot worden want durfkapitaal (venture capital) is hier zwaar onderontwikkeld vergeleken met de VS en ook door alle rijke diversiteit in nationale talen is het moeilijker voor bedrijven om op te schalen. En nog veel meer zaken die nodig zijn. Mario Draghi is al maanden bezig met een adviesrapport op het gebied van technologie en economie voor de Europese Commissie want het lijkt op dat men in Brussel een beetje wakker aan het worden is dat ze de boot aan het missen zijn als het zo doorgaat.quote:Op zaterdag 7 september 2024 13:42 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Heeft waarschijnlijk meer van doen met het beleid van Schröder en Merkel om de boel afhankelijk te maken van goedkoop gas uit Rusland wat nu niet meer werkt maar soit. En de afhankelijkheid van export naar China en de boot missen omtrent elektrische auto's en digitalisering.
Al denk ik dat de boot missen rond elektrische auto's niet te voorkomen was, de bedrijven die dat echt goed doen zijn vrijwel allemaal start-ups en dat heeft een reden. Een bestaand bedrijf wat goed is in bestaande technologie bijsturen naar een nieuwe is echt heel, heel lastig. Het lukt andere Europese fabrikanten en de traditioneel grote autobedrijven uit de VS en Japan ook niet echt met iets concurrerends te komen op die markt.
Maar het echte probleem is niet zozeer dat die oude bedrijven op een hoop gaan, soms is er een economische transitie en gebeurt dat nou eenmaal, het echt zorgelijke is dat er vrijwel niets nieuws en innovatiefs bij komt. Als ze niet oppassen wordt het een soort groot Wallonië wat blijft hangen in een prachtig industrieel verleden maar waar niets nieuws bloeit.
Vergis je niet in de kwaliteit en de kosten in China. Goedkoop produceren komt door de enorme schaal, qua loon en technische ontwikkeling gaat het heel hard.quote:Op zaterdag 7 september 2024 15:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het gaat toch niet alleen om software. Je hebt ook productie processen nodig om überhaupt iets physieks te kunnen maken. Het is een combinatie van beide. En zolang China dat schijnbaar goedkoper kan(kijk ik niet naar de kwaliteit) worden de problemen niet opgelost. Van arbeidsloon tot energie en kennisoverdracht naar goedkope landen zijn al jaren bezig. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Duitsers uitstekende producten kunnen maken. Maar onbetaalbaar. Precies hetzelfde heeft plaats gevonden in het noorden van de UK.
gewoon de productie van Kübelwagens voor het oostfront weer opstarten.quote:Op vrijdag 6 september 2024 21:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hebben er in elk geval ervaring mee.
En dat rapport is er vandaag, van wat ik er van gezien heb slaat hij aardig de spijker op zijn kop.quote:Op zaterdag 7 september 2024 20:20 schreef Peppert het volgende:
[..]
De EU heeft veel hervormingen nodig. Het alleen doen op nationaal niveau is te weinig en klein. Ik denk dat men heel veel moet gaan hervormen op EU-niveau: de EU moet een veel liquidere markt worden middels een kapitaalmarktunie zodat de financiële middelen van alle 27 EU-lidstaten aangesproken kunnen worden door ondernemingen en startups. Als dat niet lukt met alle 27 lidstaten begin dan met een groep of the willing. Industriële subsidies moet geen vies woord meer zijn aangezien we al sinds de jaren 80 in een neoliberale tijdperk leven. Het moet gericht zijn maar een legimitieme instrument zijn om politieke doelen te verwezenlijken. De startups kunnen in een Europees land niet groot worden want durfkapitaal (venture capital) is hier zwaar onderontwikkeld vergeleken met de VS en ook door alle rijke diversiteit in nationale talen is het moeilijker voor bedrijven om op te schalen. En nog veel meer zaken die nodig zijn. Mario Draghi is al maanden bezig met een adviesrapport op het gebied van technologie en economie voor de Europese Commissie want het lijkt op dat men in Brussel een beetje wakker aan het worden is dat ze de boot aan het missen zijn als het zo doorgaat.
Ik verwacht dat Volkswagen binnen vijf tot tien jaar door hun Chinese partner Xpeng overgenomen is en dat het enige "VW" aan die auto's het er op geplakte logootje is.quote:Op zondag 8 september 2024 16:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volkswagen zit in zwaar weer, het concern moet vechten om te overleven. De afzet van elektrische autos in volledig in elkaar geklapt en men moet het roer omgooien.
IG Metal, de belangrijkste vakbond stelt voor: 4 dagen week invoeren bij volledig loonbehoud.
Echt, hoe komen ze er op.
Zo lang nog?quote:Op maandag 9 september 2024 19:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Volkswagen binnen vijf tot tien jaar door hun Chinese partner Xpeng overgenomen is en dat het enige "VW" aan die auto's het er op geplakte logootje is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |