Bron: NOSquote:Plantaardige boter mag geen Roombeter heten, want room verwijst ook naar zuivel
Boterbedrijf Upfield mag zijn plantaardige boter geen Roombeter noemen. Dat heeft de rechter bepaald. Volgens Europese regelgeving mogen woorden als melk, kaas of boter alleen gebruikt worden voor zuivelproducten, en dus niet voor veganistische alternatieven voor zuivelproducten. Eerder sneuvelde om die reden ook de term havermelk.
Het Nederlandse Upfield, een afsplitsing van Unilever, bracht vorig jaar de plantaardige variant van roomboter onder de naam Roombeter op de markt. Zonder het woord boter dus. Alleen het woord 'room' valt ook onder de Europese regels, oordeelt de rechter in een zaak die was aangespannen door de Nederlandse Zuivel Organisatie.
"Upfield mag met haar nieuwe product zo fel als zij wil concurreren met roomboter", schrijft de rechter. Het bedrijf mag het een alternatief voor roomboter noemen op de verpakking of het product promoten als beter dan roomboter. "Zij mag alleen niet de benaming 'room' gebruiken in de naam van het product, want dat is in strijd met de Europese regelgeving."
'Teleurstellend'
Upfield moet binnen drie maanden stoppen met het op de markt brengen van het product. De naam zal op die manier uit de supermarkt verdwijnen.
Het bedrijf zal gehoor geven aan de uitspraak, maar noemt het vonnis wel teleurstellend. "Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geïnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van 'Blue Band Roombeter' te herkennen."
Plantaardige plakken
De strijd om etensnamen veranderde al meerdere termen in de supermarkt. Zo veranderde havermelk in haverdrink en liggen plakken veganistische kaas nu in de koeling als plantaardige plakken.
Eerder was er ook onenigheid over de namen van vleesvervangers. In 2017 moest De Vegetarische Slager van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit een groot aantal productnamen veranderen. Het ging bijvoorbeeld om 'kipstuckjes' en 'gerookte speckjes', die daarna als 'vegetarische kipstuckjes' en 'vegan gerookte speckjes' in de winkel kwamen te liggen.
Dierenleedvrije boterquote:Op woensdag 24 juli 2024 16:05 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Bron: NOS
Wat ontzettend kinderachtig van de bio-industrie. In het allerslechtste geval koopt er iemand per ongeluk een keer dierenleedvrije boter. Sterkte met het diepe trauma hoor. Dan trap je thuis je hond dood, dan heb je het weer gecompenseerd.
Dus dingen als 'marsepeinen wortel' ook verbieden? En 'kerstomaatjes'? En mag Pepsi het eigenlijk wel cola noemen? Cola komt tenslotte bij Coca Cola vandaan. En waar zit de kaas in pindakaas?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:14 schreef Flitsbezorger het volgende:
Terecht hoor. Je moet dingen niet de naam geven waarvan je vindt dat ze zijn, maar waarvan het feitelijk vastgesteld is dat het is.
Room komt van zuivel en niet van sojabonen.
quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dierenleedvrije boter.
En je maar afvragen waarom activisten altijd zo belachelijk gemaakt worden.
Leed, van boter... het staat er echt.
Boeit mij allemaal geen reet, maar je zal mij daar niet boos topics over zien openen als er wat aangepast wordt.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dus dingen als 'marsepeinen wortel' ook verbieden? En 'kerstomaatjes'? En mag Pepsi het eigenlijk wel cola noemen? Cola komt tenslotte bij Coca Cola vandaan.
Je weet toch wel hoe de zuivelindustrie werkt?quote:
Ja, voornamelijk efficientquote:Op woensdag 24 juli 2024 16:19 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Je weet toch wel hoe de zuivelindustrie werkt?
Ja, dat lijkt me duidelijk.quote:
En nu?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daarom goede zaak dat die boerderijen afgekocht gaan worden om huurwoningen erop te bouwen.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Stoer dat het je niet boeit. Heel mannelijk.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, voornamelijk efficient.
Dat kansloze gezweef en gezever om niets, ik kan er helemaal niets mee.
Of Old Amsterdam dat als oude kaas in de supermarkt ligt.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:16 schreef SpecialK het volgende:
TS snapt niet wat volksverlakkerij is.
Niet dat er niet veel dringendere zaken zijn. Zoals right-to-repair, AI-copyright-wetgeving, etc..
Jij komt met een janktopic hoorquote:Op woensdag 24 juli 2024 16:22 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Stoer dat het je niet boeit. Heel mannelijk.
Ja. Belachelijk dat zo'n goede en mooie naam niet mag.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:05 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Bron: NOS
Wat ontzettend kinderachtig van de bio-industrie. In het allerslechtste geval koopt er iemand per ongeluk een keer dierenleedvrije boter. Sterkte met het diepe trauma hoor. Dan trap je thuis je hond dood, dan heb je het weer gecompenseerd.
Wat mij betreft zetten ze dit soort plaatjes ook op de verpakking.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En nu?
Moet ik nu emotioneel worden?
Wat zijn sommige mensen toch simpel te bespelen met wat sappy plaatjes.
Ze hebben zichzelf in de voet geschoten door het bewust typografisch zo te laten lijken dat er roomboter staat.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Belachelijk dat zo'n goede en mooie naam niet mag.
Ik vind het juist een hele duidelijke naam.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ze hebben zichzelf in de voet geschoten door het bewust typografisch zo te laten lijken dat er roomboter staat.
Pindakaas is juist als naam ontstaan, omdat 'pindaboter' verboden was.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dus dingen als 'marsepeinen wortel' ook verbieden? En 'kerstomaatjes'? En mag Pepsi het eigenlijk wel cola noemen? Cola komt tenslotte bij Coca Cola vandaan. En waar zit de kaas in pindakaas?
Mwah. Ik vind bij een product als deze "vegan boter" oid een prima benaming. Daarmee wordt daar niets verondersteld en is het gewoon een feitelijk correcte naam.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik vind het juist een hele duidelijke naam.
Nee. Boter mag niet. Daarom hebben ze ook gekozen voor beter ipv boterquote:Op woensdag 24 juli 2024 16:29 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Mwah. Ik vind bij een product als deze "vegan boter" oid een prima benaming. Daarmee wordt daar niets verondersteld en is het gewoon een feitelijke correcte naam.
De Europese wetgeving hieromtrent heeft gewoon gelijk in deze.
Dat is toch hartstikke krom...quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:28 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Pindakaas is juist als naam ontstaan, omdat 'pindaboter' verboden was.
Het woordje vegan ervoor lijkt mij niet te missen neem ik aan?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:30 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Boter mag niet. Daarom hebben ze ook gekozen voor beter ipv boter
Plantaardige kaas mag ook niet. Daarom heet het plantaardige plakken. Waarom mag pindakaas wel?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:28 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Pindakaas is juist als naam ontstaan, omdat 'pindaboter' verboden was.
Het is ook zo bijzonder dat mensen die zich volstoppen met hevig bewerkte zaadoliën denken dat dit zogenaamd gezond voor je is. Net zoals met al die 'vleesvervangers', bij in elk van zulke producten zit wel iets van zaadolie of suiker. Maar als we vele 'experts' mogen geloven zijn zulke producten, beter dan een stuk biologisch biefstuk of zo. Haha.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dierenleedvrije boter.
Het is gezonder dan die rotzooi van de vlees- en zuivelindustrie. EN er zit ook geen dierenleed in.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is ook zo bijzonder dat mensen die zich volstoppen met hevig bewerkte zaadoliën denken dat dit zogenaamd gezond voor je is. Net zoals met al die 'vleesvervangers', bij in elk van zulke producten zit wel iets van zaadolie of suiker. Maar als we vele 'experts' mogen geloven zijn zulke producten, beter dan een stuk biologisch biefstuk of zo. Haha.
Vertel het de europese regelgeving.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:31 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Het woordje vegan ervoor lijkt mij niet te missen neem ik aan?
Nee hoor, normale vlees-en zuivelproducten als bijvoorbeeld magere kwark, Griekse yoghurt, rundergehakt, zalm of kip (het liefst biologisch) zijn vele malen gezonder en natuurlijker dan al die nagemaakte troep.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is gezonder dan die rotzooi van de vlees- en zuivelindustrie. EN er zit ook geen dierenleed in.
Dan hoef ik het niet, niets lekkerders dan dierenleed!quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is gezonder dan die rotzooi van de vlees- en zuivelindustrie. EN er zit ook geen dierenleed in.
Want je denkt dat die van echte oma's gemaakt worden?quote:
Nope, Cola is een algemene naam.quote:En mag Pepsi het eigenlijk wel cola noemen? Cola komt tenslotte bij Coca Cola vandaan.
Grappig dat je die noemt, want daar zit wel wat geschiedenis in samen met de Boterwet.quote:En waar zit de kaas in pindakaas?
Moet wel zeggen dat er voor mij een groot verschil is tussen een naam als "vegan boter" en "roombeter".quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:33 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Vertel het de europese regelgeving.
Ja precies, waar is de kaas in pindakaas?!quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dus dingen als 'marsepeinen wortel' ook verbieden? En 'kerstomaatjes'? En mag Pepsi het eigenlijk wel cola noemen? Cola komt tenslotte bij Coca Cola vandaan. En waar zit de kaas in pindakaas?
Het moet in de toekomst uit Oekraïne komen, waar volgens boer Kees Huizinga de productie in 20 jaar tijd het viervoudige geworden is. Niemand die aan de talkshowtafel dan vraagt hoe zoiets toch mogelijk is op eenzelfde grondoppervlakte?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En nu?
Vegan boter mag niet van de europese regelgeving.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:36 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Moet wel zeggen dat er voor mij een groot verschil is tussen een naam als "vegan boter" en "roombeter".
Bij dat laatste zou ik het heel goed begrijpen als je per ongeluk de verkeerde pakt, zeker in combinatie met een handige lettertype.![]()
Als je het woordje vegan op de verpakking mist, ander verhaal en ben je gewoon blind lol
Waarschijnlijk omdat boter en kaas beschermde producten zijn al lang voordat er awareness was over de zuivelindustrie.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:39 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Vegan boter mag niet van de europese regelgeving.
NEXIT dan maar?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:39 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De bio-industrie heeft zijn invloed prima voor elkaar.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:39 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is prima en duidelijk maar het mag niet.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:44 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
De bio-industrie heeft zijn invloed prima voor elkaar.
Het hierboven genoemde alternatief 'vegan boter' lijkt me prima. Of laten we het voor nog meer duidelijkheid 'plantaardige boter' noemen. Of nog meer duidelijkheid: introduceer ook de vermelding 'dierlijke boter'. Nou, dan weet iedereen extra goed waar ie aan toe is, lijkt me.
Weet ik. Maar wetten zijn niet onveranderbaar.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is prima en duidelijk maar het mag niet.
Zolang een one-issue partij als de BBB (quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:46 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Weet ik. Maar wetten zijn niet onveranderbaar.
Dat staat er los van. Ik ben niet tegen vegan-producten, ik ben tegen misleiding van vegan-producten.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:48 schreef Burdie het volgende:
De roombeter is echt wel een goed alternatief btw. Ik was sceptisch, maar ben na gebruik overtuigd. Ga ik vaker kopen. Alleen voor op brood vind ik het niet zo lekker.
De plantaardige alternatieven worden steeds beter. Onlangs at ik een hamburger van Redefine Meat. Die was echt heel lekker. Lekkerder dan een echte. De plantaardige yoghurt van Alpro is ook echt uitstekend. Over een paar jaar is de bio-industrie niet alleen onnodig, maar ook gewoon leverancier van de minder lekkere varianten.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:48 schreef Burdie het volgende:
De roombeter is echt wel een goed alternatief btw. Ik was sceptisch, maar ben na gebruik overtuigd. Ga ik vaker kopen. Alleen voor op brood vind ik het niet zo lekker.
Pindakaas kan dus geen pindakaas meer heten?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:14 schreef Flitsbezorger het volgende:
Terecht hoor. Je moet dingen niet de naam geven waarvan je vindt dat ze zijn, maar waarvan het feitelijk vastgesteld is dat het is.
Al besproken.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:58 schreef soeverein het volgende:
[..]
Pindakaas kan dus geen pindakaas meer heten?
Wat is überhaupt het verschil tussen 'roombeter' en margarine? Het lijkt mij gewoon op greenwashing. Net doen alsof je een nieuw product hebt ontwikkeld dat beter is voor het milieu, terwijl dat allang bestaat.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:37 schreef Jaeger85 het volgende:
Het is een misleidende naam dus goed dat het verboden is. Waarom moet het zoveel lijken op roomboter? Bang dat als er Vegan boter op staat het niet genoeg verkoopt?
Het is echt wel een ander product, bedoeld om roomboter 1-op-1 te kunnen vervangen. Met margarine kan ik bijvoorbeeld niet echt een goede roux maken, met roombeter wel. Margarine is zacht als het koud is, roombeter is zo hard als roomboter.quote:Op woensdag 24 juli 2024 17:00 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat is überhaupt het verschil tussen 'roombeter' en margarine? Het lijkt mij gewoon op greenwashing. Net doen alsof je een nieuw product hebt ontwikkeld dat beter is voor het milieu, terwijl dat allang bestaat.
Ja.quote:Op woensdag 24 juli 2024 17:02 schreef soeverein het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het vakkundig genegeerd.
Is pindakaas oke als naam of is het misleiding?
Als je hierdoor misleid wordt dan ben je achterlijk en moet je verzorgd worden.quote:Op woensdag 24 juli 2024 17:07 schreef Red_85 het volgende:
Terecht. Echt puur terecht.
Dat BB probeert de klant te misleiden om hun eigen policorpunten te scoren, is gewoonweg verkeerd. Rechter is duidelijk.
Room is een beschermd iets en als je zo je verpakking maakt, ben je ergens op uit. Misleiding.
Lijkt mij niet nodig.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:44 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het hierboven genoemde alternatief 'vegan boter' lijkt me prima. Of laten we het voor nog meer duidelijkheid 'plantaardige boter' noemen. Of nog meer duidelijkheid: introduceer ook de vermelding 'dierlijke boter'. Nou, dan weet iedereen extra goed waar ie aan toe is, lijkt me.
je mag best een boerenlul zijn en vlees en zuivel blijven gebruiken (doe ik ook) , maar je kunt wel gewoon accepteren dat er heel wat mis is in die industrie, zonder dat je je meteen in je hele persoonlijkheid voelt worden aangevallen.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En nu?
Het lijkt me niet zo'n goed idee om het moreel besef van een leeuw als maatstaf te nemen. Mannetjesleeuwen doden ook de welpen van andere leeuwen om de leeuwin tot een nieuwe ronde voortplanting de bewegen.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:35 schreef HowardRoark het volgende:
Een hert vind het ook niet leuk als het wordt opgepeuzeld voor een leeuw.
Laat dit soort religekkies joh. Je kan ze niet overtuigen, hij overtuigt jou niet. Die blijven in hun beperkte levenswereld zitten.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, normale vlees-en zuivelproducten als bijvoorbeeld magere kwark, Griekse yoghurt, rundergehakt, zalm of kip (het liefst biologisch) zijn vele malen gezonder en natuurlijker dan al die nagemaakte troep.
Dierenleed is relatief, wij mensen consumeren nu eenmaal dierlijke producten en ja daar zullen dieren voor geslacht moeten worden. Dat is de natuur. Een hert vind het ook niet leuk als het wordt opgepeuzeld voor een leeuw.
Wat vaak wordt genegeerd is dat boeren leven geven. Zonder consumptie van vlees, zuivel en eieren bestaan die dieren helemaal niet. Ja, boeren spelen dus een beetje god en geven en nemen leven, en aangezien ze god niet zijn moeten zij dat wel doen zonder wreedheid en onverschilligheid. Maar de veganistische wereld waar koeien en kippen vrolijk door de wei huppelen is het product van stompzinnig wensdenken.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, normale vlees-en zuivelproducten als bijvoorbeeld magere kwark, Griekse yoghurt, rundergehakt, zalm of kip (het liefst biologisch) zijn vele malen gezonder en natuurlijker dan al die nagemaakte troep.
Dierenleed is relatief, wij mensen consumeren nu eenmaal dierlijke producten en ja daar zullen dieren voor geslacht moeten worden. Dat is de natuur. Een hert vind het ook niet leuk als het wordt opgepeuzeld voor een leeuw.
Er is geen veganist die dat zogenaamde droombeeld heeft. Gewoon echt letterlijk nul.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar de veganistische wereld waar koeien en kippen vrolijk door de wei huppelen is het product van stompzinnig wensdenken.
Dus ze pleiten voor het doen uitsterven van alle boerderijdieren?quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:20 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Er is geen veganist die dat zogenaamde droombeeld heeft. Gewoon echt letterlijk nul.
Ik ben sinds een tijdje veganist (iig qua voeding en op andere vlakken ook steeds meer) en ja, ik eet dat product. Sterker nog, heel graag, want het is een uitstekend product!quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:09 schreef Magister_Artium het volgende:
Al die namaakproducten blijf ik toch wat vreemd vinden. Zouden veganisten dat echt eten? Ik bedoel, of je bent veganist en je eet puur natuur plantaardig, of je bent het niet en je consumeert ‘echte’ dierlijke producten.
Het is net als met de echte naturisten, die naakt lopen als de temperatuur het toelaat en kleren aantrekken als het koud is. Anders dan nudisten, die op koude dagen wel een trui dragen, maar hun blote vleermuis blijft onbedekt.
Plus dat het totaal geen vergelijk is...quote:Op woensdag 24 juli 2024 17:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het lijkt me niet zo'n goed idee om het moreel besef van een leeuw als maatstaf te nemen. Mannetjesleeuwen doden ook de welpen van andere leeuwen om de leeuwin tot een nieuwe ronde voortplanting de bewegen.
Zal ik wat filmpjes posten van deze gelukkige melkkoeien?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:16 schreef HeatWave het volgende:
Dierenleedvrije boter.
Als je tegen het houden van dieren voor consumptie bent, dan is dat de onvermijdelijke consequentie ja. Het sluit het volledig uit.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus ze pleiten voor het doen uitsterven van alle boerderijdieren?
Absoluut! Ook andere producten van Redefine Meat geprobeerd? Erg lekker!quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:57 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
De plantaardige alternatieven worden steeds beter. Onlangs at ik een hamburger van Redefine Meat. Die was echt heel lekker. Lekkerder dan een echte. De plantaardige yoghurt van Alpro is ook echt uitstekend. Over een paar jaar is de bio-industrie niet alleen onnodig, maar ook gewoon leverancier van de minder lekkere varianten.
Nee, alleen de hamburgers.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:37 schreef Forbry het volgende:
[..]
Absoluut! Ook andere producten van Redefine Meat geprobeerd? Erg lekker!En Garden Gourmet Vuna? Uitstekend alternatief voor tonijn!
![]()
In koninginnesoep zit ook geen koningin...quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:36 schreef MichaelScott het volgende:
Dan noem je het toch gewoon vegan spread? Vast niemand die denkt dat er gemalen vegan in zit.
Hier ook een grote steak fan en dus ook al op zoek geweest naar de biefstuk, maar het lijkt er idd op dat die alleen nog maar voor bedrijven is te verkrijgen. Maar heb de beef mince, pulled beef, pulled pork en kofta gegeten (bij de AH verkrijgbaar, daar wel alleen online) en allen vond ik misschien nog wel lekkerder dan het 'origineel'!quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:39 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee, alleen de hamburgers.
Ik was nogal een steakfan, dus ik ben heel benieuwd naar die biefstuk van ze, maar die is nog niet zo goed verkrijgbaar. Alleen nog bij restaurants, geloof ik.
In feite maken ze juist de weg vrij om het nog beter in de markt te zetten, door dit expliciet te benoemen:quote:
Ligt aan je definitie van beter. Ingrediënten van die burgers:quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:57 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
De plantaardige alternatieven worden steeds beter. Onlangs at ik een hamburger van Redefine Meat. Die was echt heel lekker. Lekkerder dan een echte. De plantaardige yoghurt van Alpro is ook echt uitstekend. Over een paar jaar is de bio-industrie niet alleen onnodig, maar ook gewoon leverancier van de minder lekkere varianten.
https://www.redefinemeat.(...)Q4NfP4hoCiPsQAvD_BwEquote:Water, plantaardige eiwitten (soja, erwt) (17%), geraffineerd kokosvet, geraffineerde raapzaadolie, verdikkingsmiddelen (methylcellulose, glycerol), aroma’s (bevatten mosterd), zuurteregelaar (kaliumlactaat, melkzuur), maltodextrine, fruit- en kruidenextract (antioxidant), gedehydrateerde aardappelvlokken, azijn, antioxidant (ascorbinezuur), geconcentreerd gekarameliseerd perensap, rijsmiddel (zuiveringszout), frambozensap, kleurstoffen (bietenrood, karamel, anthocyanen, paprika-extract), groenteconcentraten (zwarte wortel, radijs, wortel), gerookt zout, rijstmeel, specerijen, niacine, vitamine B6, vitamine B12, ijzer, zink.
https://voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspxquote:Kokos en kokosvet
Kokos komt van de kokosnoot. Kokosvet bevat het meeste verzadigd vet van alle vet- en oliesoorten. Kokosvet wordt vaak kokosolie genoemd.
Verzadigd vet staat erom bekend niet goed te zijn voor de gezondheid. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Het is dan ook het advies om kokosproducten en kokosvet alleen bij uitzondering te eten.
En toch zijn ze minder ongezond dan vleeshamburgers.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:55 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ligt aan je definitie van beter. Ingrediënten van die burgers:
[..]
https://www.redefinemeat.(...)Q4NfP4hoCiPsQAvD_BwE
[..]
https://voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx
Misschien kunnen ze een spaaractie starten: na het kopen van 200 verpakkingen een gratis dotter-operatie.
Het gaat om beter mbt smaak en (minder) dierenleed. Dit soort producten eet je sowieso niet "voor gezond". Ook de dierlijke varianten niet, want die zijn ook ongezond, zo niet ongezonder!quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:55 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ligt aan je definitie van beter. Ingrediënten van die burgers:
[..]
https://www.redefinemeat.(...)Q4NfP4hoCiPsQAvD_BwE
[..]
https://voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx
Misschien kunnen ze een spaaractie starten: na het kopen van 200 verpakkingen een gratis dotter-operatie.
Asielzoekers moeten toch ergens wonen.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:22 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Daarom goede zaak dat die boerderijen afgekocht gaan worden om huurwoningen erop te bouwen.
Ik kom bijna nooit bij de Jumbo, maar keek even op de site en blijkbaar is die steak daar (inmiddels) verkrijgbaar (in een diepvries variant):quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:39 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee, alleen de hamburgers.
Ik was nogal een steakfan, dus ik ben heel benieuwd naar die biefstuk van ze, maar die is nog niet zo goed verkrijgbaar. Alleen nog bij restaurants, geloof ik.
Nee. Dat is het niet. Het is misleiding en bekrachtigd bij de rechter. Consumentenorganisatie foodwatch had er ook al zn ding tegen.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:30 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik ben sinds een tijdje veganist (iig qua voeding en op andere .
En ik vind 'Roombeter' een hele mooie en hele goede naam, dus jammer van deze uitspraak, maar was te verwachten. De zuivel lobby is gewoon nog veels te groot. En ach, een naamsverandering overleven ze wel en uiteindelijk is dit alleen maar reclame voor het product!
Ik eet boter en vlees en heb net nog een burger naar binnen geduwd, maar dat er dierenleed bij zuivelproducten komt kijken staat wel vast.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dierenleedvrije boter.
Wat is het niet? Een hele mooie en hele goede naam? Ja, dat vind ik en dat vind ik nog steeds. Die uitspraak van de rechter verandert daar niks aan.quote:Op woensdag 24 juli 2024 19:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee. Dat is het niet. Het is misleiding en bekrachtigd bij de rechter. Consumentenorganisatie foodwatch had er ook al zn ding tegen.
Het heeft geen flikker met lobby of ander geneuzel te maken, gewoon met consumentenbescherming.
Dat jij dat anders ziet door misschien je overtuiging, is aan jou. Niet aan de feiten.
Vind je het gek? Pure misleiding en 'room' is gewoon bij wet beschermd.quote:Op woensdag 24 juli 2024 19:54 schreef Forbry het volgende:
[..]
Wat is het niet? Een hele mooie en hele goede naam? Ja, dat vind ik en dat vind ik nog steeds. Die uitspraak van de rechter verandert daar niks aan.
Misleiding of niet, het is de (macht van de) zuivel lobby die achter het beginnen van zo'n rechtszaak zit.
Vind jij. Vindt de rechter. En vindt natuurlijk vooral de zuivel lobby.quote:Op woensdag 24 juli 2024 19:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vind je het gek? Pure misleiding en 'room' is gewoon bij wet beschermd.
'MaAr De ZuIvElLoBbY!!!!¡¡!¡¡!¡!!!¡!!¡¡¡!'
Foute naam. Mag jij persoonlijk anders vinden, het is een foute naam.
Wie is die zuivel lobby dan?quote:Op woensdag 24 juli 2024 20:06 schreef Forbry het volgende:
[..]
Vind jij. Vindt de rechter. En vindt natuurlijk vooral de zuivel lobby.En al wordt het op wettelijke gronden (die met de tijd kunnen veranderen
) als misleiding gezien, dan nog vind ik het zelf een hele goede en hele mooie naam, dus ik snap niet wat voor punt je probeert te maken. Al helemaal niet, omdat het mij uiteindelijk geen ene fuck uitmaakt wat voor naam het product heeft/krijgt. Het is een uitstekend product en ik koop het hoe dan ook toch wel!
Old Amsterdam heet nu juist "old Amsterdam" omdat het geen "oude kaas" mag heten.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of Old Amsterdam dat als oude kaas in de supermarkt ligt.
Het gaat om het feit dat er bij de productie van melk best wel wat dierenleed komt kijken. En daarmee dus ook bij boter.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dierenleedvrije boter.
Hoe vaak heb jij al geklaagd bij de Albert Heijn dat je pindakaas weinig kaas bevatte?quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:14 schreef Flitsbezorger het volgende:
Dit is wel gewoon de waarheid met al het vlees en zuivel uit de supermarkt. Dat kan ook niet anders als je zulke grote aantallen mensen moet voeden.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En nu?
Ik vind het ook misleidend, het lijkt gewoon heel erg qua naam op roomboter. Dus je moet echt goed kijken wat je pakt.quote:Op woensdag 24 juli 2024 20:06 schreef Forbry het volgende:
[..]
Vind jij. Vindt de rechter. En vindt natuurlijk vooral de zuivel lobby.En al wordt het op wettelijke gronden (die met de tijd kunnen veranderen
) als misleiding gezien, dan nog vind ik het zelf een hele goede en hele mooie naam, dus ik snap niet wat voor punt je probeert te maken. Al helemaal niet, omdat het mij uiteindelijk geen ene fuck uitmaakt wat voor naam het product heeft/krijgt. Het is een uitstekend product en ik koop het hoe dan ook toch wel!
Ik snap het punt, maar eigenlijk hoort in die bovenste foto een veld te staan met de plant waar ze die nepzooi van maken. Die koe is er dan gewoon niet meer.quote:
Oh, begrijp mij niet verkeerd. Ik kan mij, puur juridisch bekeken en naar de huidige stand van zaken, in dit geval op zich ook best in de uitspraak van de rechter vinden.quote:Op woensdag 24 juli 2024 20:20 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik vind het ook misleidend, het lijkt gewoon heel erg qua naam op roomboter. Dus je moet echt goed kijken wat je pakt.
Roomboter ia gewoon roomboter en dit goedje is gewoon margarine of iet
Dat is echt onzin. En bovendien, (veel) liever géén koe, dan een mishandelde koe.quote:Op woensdag 24 juli 2024 20:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik snap het punt, maar eigenlijk hoort in die bovenste foto een veld te staan met de plant waar ze die nepzooi van maken. Die koe is er dan gewoon niet meer.
Je gaat het bestaan van een zuivel lobby ontkennen ja?quote:Op woensdag 24 juli 2024 20:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wie is die zuivel lobby dan?
En nee, het is geen goede naam. Het is afgeschoten. Jammer joh.
Het heet nou net ‘Old’ omdat het juist niet als oude kaas in de supermarkt ligtquote:Op woensdag 24 juli 2024 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of Old Amsterdam dat als oude kaas in de supermarkt ligt.
Leg eens uit wat er onzin aan is dan.quote:Op woensdag 24 juli 2024 20:57 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. En bovendien, (veel) liever géén koe, dan een mishandelde koe.
Voor jou ja.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:01 schreef Forbry het volgende:
[..]
Je gaat het bestaan van een zuivel lobby ontkennen ja?
En je kan lullen wat je wilt, ik vind het zelf, al snap ik de uitspraak op zich wel, nog steeds een goede/mooie naam.quote:wie is de zuivel lobby dan? En wat hebben ze verkeerd gedaan hier?
Jammer joh.
Waarom beantwoord je mijn vraag niet?quote:
Omdat ik dat soort 'gesprekken' echt niet meer aanga op FOK! Dat is zonde van mijn tijd.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Waarom beantwoord je mijn vraag niet?
Volgens mij denk je iets in mijn post te zien dar er niet is. Ik heb het niet over dierenleed of wat beter of slechter is. Het is simpele logica: voor zuivel wordt een kalf weggehaald bij de koe, maar zonder zuivel is die zelfde koe niet nodig. De boer houdt dan niet alsnog zijn melkveebedrijf in stand. Wat begrijp je daar niet aan?quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:21 schreef Forbry het volgende:
[..]
Omdat ik dat soort 'gesprekken' echt niet meer aanga op FOK! Dat is zonde van mijn tijd.
Ik reageerde daar niet op omdat dat niet mijn punt was. Moet je er per se een bevestiging op dan?quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:21 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik kan ook vragen waarom jij het "en bovendien, (veel) liever géén koe, dan een mishandelde koe."- gedeelte volledig negeert...
Je moet hem ook niet vergelijken met de kuipjes voor op brood maar met de blokken margarine (Bak & Braad).quote:Op woensdag 24 juli 2024 17:07 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het is echt wel een ander product, bedoeld om roomboter 1-op-1 te kunnen vervangen. Met margarine kan ik bijvoorbeeld niet echt een goede roux maken, met roombeter wel. Margarine is zacht als het koud is, roombeter is zo hard als roomboter.
De smaak is ook anders.
Maar die (nou ja, een) koe kan er gewoon nog zijn, (misschien) alleen niet als onderdeel van dat melkveebedrijf.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Volgens mij denk je iets in mijn post te zien dar er niet is. Ik heb het niet over dierenleed of wat beter of slechter is. Het is simpele logica: voor zuivel wordt een kalf weggehaald bij de koe, maar zonder zuivel is die zelfde koe niet nodig. De boer houdt dan niet alsnog zijn melkveebedrijf in stand. Wat begrijp je daar niet aan?
Die van roombeter lijkt wat korter.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:29 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Je moet hem ook niet vergelijken met de kuipjes voor op brood maar met de blokken margarine (Bak & Braad).
Vergelijk Roombeter eens met Bak & Braad.
Qua ingredienten en voedingswaarde zijn ze op het zout na, praktisch identiek. (iets meer bonen in de roombeter, thats it)
Toch is Roombeter uiteindelijk echt weer anders. Lijkt gewoon echt het meest op roomboter. Kan er ook niks aan doen.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:29 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Je moet hem ook niet vergelijken met de kuipjes voor op brood maar met de blokken margarine (Bak & Braad).
Vergelijk Roombeter eens met Bak & Braad.
Qua ingredienten en voedingswaarde zijn ze op het zout na, praktisch identiek. (iets meer bonen in de roombeter, thats it)
Nee, dat hoef ik niet per se. Maar ik vind het wel 'tekenend" en voor mij is dat natuurlijk een extra reden om geen aandacht aan jouw vraag te willen besteden.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik reageerde daar niet op omdat dat niet mijn punt was. Moet je er per se een bevestiging op dan?
Er liepen in 2022 1,57 miljoen melkkoeien rond in Nederland. Dat is nog los van jongvee en stieren. Ik neem aan dat jij ook wel begrijpt dat zonder consumptie van zuivel dat niet allemaal hobbykoeien zouden worden. De mensen die koeien als hobby willen hebben ze namelijk al.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:31 schreef Forbry het volgende:
[..]
Maar die (nou ja, een) koe kan er gewoon nog zijn, (misschien) alleen niet als onderdeel van dat melkveebedrijf.
Nee, maar dat is ook helemaal niet iets wat van mij zou hoeven. Liever minder koeien en naar verhouding meer koeien met een fijn leven. En zoiets zal geleidelijk kunnen verlopen. Voor nu is vooral de bio-industrie nog het grootste probleem.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Er liepen in 2022 1,57 miljoen melkkoeien rond in Nederland. Dat is nog los van jongvee en stieren. Ik neem aan dat jij ook wel begrijpt dat zonder consumptie van zuivel dat niet allemaal hobbykoeien zouden worden. De mensen die koeien als hobby willen hebben ze namelijk al.
Dus als ik je niet eerst gelijk geef op een voor mij niet relevant punt reageer je niet op me? Oké.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nee, dat hoef ik niet per se. Maar ik vind het wel 'tekenend" en voor mij is dat natuurlijk een extra reden om geen aandacht aan jouw vraag te willen besteden.
Dat zal, maar het ging mij dus om de verkeerde veronderstelling in dat filmpje. Die zielige koe wordt niet vervangen door een blije koe, maar door een raapveld.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:41 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nee, maar dat is ook helemaal niet iets wat van mij zou hoeven. Liever minder koeien en naar verhouding meer koeien met een fijn leven. En zoiets zal geleidelijk kunnen verlopen. Voor nu is vooral de bio-industrie nog het grootste probleem.
Ik denk dat je mijn post nu verkeerd interpreteert en ja, misschien had ik het beter moeten verwoorden. Het is geen extra reden om niet te willen reageren ten opzichte van jou, maar gezien vanuit mijn eigen motivatie. Dat bedoelde ik. Inhoudelijk stond het "tekenend'-gedeelte daar verder los van.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dus als ik je niet eerst gelijk geef op een voor mij niet relevant punt reageer je niet op me? Oké.
Nou vooruit, bij deze dan; in termen van dierenleed is geen dier beter dan een mishandeld dier. Alsjeblieft.
Nou ja, ik snap je punt wel, maar door een blije koe (ergens anders) én een raapveld. Zo zie ik het meer.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zal, maar het ging mij dus om de verkeerde veronderstelling in dat filmpje. Die zielige koe wordt niet vervangen door een blije koe, maar door een raapveld.
Je zou als er minder koeien zijn de kwaliteit van leven per koe kunnen verhogen, dat klopt wel. Maar de vraag is of dat zou gebeuren, want dat levert toch minder winst per koe op. Anderzijds weet ik niet of je überhaupt kan melken als je het kalf niet weghaalt.quote:Op woensdag 24 juli 2024 21:51 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nou ja, ik snap je punt wel, maar door een blije koe (ergens anders) én een raapveld. Zo zie ik het meer.
Jawel hoor, als het in plakjes snijden en het versvak aanbieden wel hoor.quote:Op woensdag 24 juli 2024 20:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Old Amsterdam heet nu juist "old Amsterdam" omdat het geen "oude kaas" mag heten.
Het ligt dus niet als oude kaas in de winkel.
Ja dat kan, maar het ging er juist om dat koemelk minder (en in de utopie van de veganist helemaal niet meer) nodig gaat zijn in de toekomst als er volwaardige vegan alternatieven komen en door de massa geaccepteerd worden. Koeien worden dan niet meer gehouden voor de melk, dus is winstgevendheid op dat gebied niet meer nodig.quote:Op woensdag 24 juli 2024 22:05 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je zou als er minder koeien zijn de kwaliteit van leven per koe kunnen verhogen, dat klopt wel. Maar de vraag is of dat zou gebeuren, want dat levert toch minder winst per koe op. Anderzijds weet ik niet of je überhaupt kan melken als je het kalf niet weghaalt.
pindakaas is één woord en lijkt in de verste verte uiterlijk niet op kaas. Het is onmogelijk te denken dat het kaas is en het is ook nog eens een begrip van vóór de tijd dat deze regels werden ontwikkeld. Verder mag bv 'kaasvervanger' wel, maar die term willen ze liever niet gebruiken omdat de kans dat mensen zich dan vergissen en per ongeluk hun ranzige zooi kopen veel kleiner is.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Plantaardige kaas mag ook niet. Daarom heet het plantaardige plakken. Waarom mag pindakaas wel?
En wat als er nu wortelen worden gemaakt die gemaakt zijn van worst maar op het oog hetzelfde eruit zien als wortelen? Ze liggen in een zakje in het groenteschap naast de ECHTE wortelen en heten 'worteltjes' met daaronder in een kleiner lettertype '100% dierlijk'? Ook oké toch?quote:Op donderdag 25 juli 2024 08:06 schreef Mexicanobakker het volgende:
Als je hier als consument in trapt ben je vrij dom.
Niet gevonden:quote:Op woensdag 24 juli 2024 22:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel hoor, als het in plakjes snijden en het versvak aanbieden wel hoor.
Dat is verwarrend, ja. Als het worsteltjes zou heten al een stuk minder.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:07 schreef Danny het volgende:
[..]
En wat als er nu wortelen worden gemaakt die gemaakt zijn van worst maar op het oog hetzelfde eruit zien als wortelen? Ze liggen in een zakje in het groenteschap naast de ECHTE wortelen en heten 'worteltjes' met daaronder in een kleiner lettertype '100% dierlijk'? Ook oké toch?
Zat mensen met lichte dislectie die niet zo lezen. Maar die zijn dan weer gelijk dom... werkelijke kortzichtige zolderkamerlogica.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat is verwarrend, ja. Als het worsteltjes zou heten al een stuk minder.
Leuke naam en een uitkomst voor mensen die wél van worteltjes houden, maar die om welke reden dan ook uitsluitend dierlijke producten willen eten. Gat in de markt.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik denk dat ook bij worsteltjes het gros van de mensen, en ZEKER vegetariërs en veganisten, niet al te vrolijk zouden worden. En terecht. Het is gewoon een poging mensen doelbewust te misleiden. Of dat wel of niet zou moeten lukken doet daarbij niet terzake.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
inderdaad alleen vanwege mensen met dyslectie zou het al niet moeten mogen. En dan hebben we het nog niet eens over bijvoorbeeld immigranten, vluchtelingen en toeristen die de taal niet eens machtig zijn. Dit soort pogingen mensen doelbewust te misleiden en per ongeluk het verkeerde te laten kopen zouden per definitie verboden moeten zijn. En wmb zou het ook verboden moeten zijn voor supermarkten om vegaproducten in het vleesvak, vegan producten in het zuivel -en gebaksschap en vleesproducten in het groenteschap te leggen. Hou die zooi gescheiden en stop met die pogingen mensen te misleiden. Zo moeilijk is het niet.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zat mensen met lichte dislectie die niet zo lezen. Maar die zijn dan weer gelijk dom... werkelijke kortzichtige zolderkamerlogica.
Andersom heet dat weer 'kipstuckjes'.
Moet je wel weer goed opletten want dat is wel misleiding.
Dit soort dingen moeten er echt uit. Lijkt veel te veel op de echte versie wat ze proberen na te apen.
Die 'original', het marketingdingetje uit 2011 of zo, wordt ook als oude kaas verkocht op deze pagina.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:10 schreef Danny het volgende:
[..]
Niet gevonden:
https://www.ah.nl/zoeken?query=old%20amsterdam
overigens heeft old amsterdam ook oude kaas die wel echt oud is. Heb je de 'original' is dat niet het geval.
och, men mag pretentieus zijn wmb. Zolang de veganvakken in de winkels altijd bomvol liggen en de meeste van die producten de 30% sticker hebben omdat ze niet verkocht worden zal het wel meevallen. De consument bepaalt wat het lekkerst is, niet de propaganda.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:39 schreef Red_85 het volgende:
Ook de pretentieuze 'beter' in de productnaam. In welk opzicht 'beter' dan? Want consumentenorganisaties en wet zijn het daar al niet mee eens. Blijkbaar.
oh?quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die 'original', het marketingdingetje uit 2011 of zo, wordt ook als oude kaas verkocht op deze pagina.
Maar Danny, het is voor een betere wereld!quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:41 schreef Danny het volgende:
[..]
inderdaad alleen vanwege mensen met dyslectie zou het al niet moeten mogen. En dan hebben we het nog niet eens over bijvoorbeeld immigranten, vluchtelingen en toeristen die de taal niet eens machtig zijn. Dit soort pogingen mensen doelbewust te misleiden en per ongeluk het verkeerde te laten kopen zouden per definitie verboden moeten zijn. En wmb zou het ook verboden moeten zijn voor supermarkten om vegaproducten in het vleesvak, vegan producten in het zuivel -en gebaksschap en vleesproducten in het groenteschap te leggen. Hou die zooi gescheiden en stop met die pogingen mensen te misleiden. Zo moeilijk is het niet.
- Vegetarische producten liggen niet in hetzelfde schap als de vleesproducten.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:07 schreef Danny het volgende:
[..]
En wat als er nu wortelen worden gemaakt die gemaakt zijn van worst maar op het oog hetzelfde eruit zien als wortelen? Ze liggen in een zakje in het groenteschap naast de ECHTE wortelen en heten 'worteltjes' met daaronder in een kleiner lettertype '100% dierlijk'? Ook oké toch?
De AH is dan ook de delictpleger in deze. Klik er maar een paar aan, "Old Amsterdam is een oude kaas..."quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:47 schreef Danny het volgende:
[..]
oh?
ik zie dat nergens. Screenshotje?
(of heb je het over de tekst van Albert Heijn? Want die kiest natuurlijk hun eigen teksten. Old Amsterdam zegt nergens 'oude kaas' tenzij op oude kaas)
het is geen kip. het zijn geen kipstukjes. Het is kipvervanger.quote:Op donderdag 25 juli 2024 11:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
- Vegetarische producten liggen niet in hetzelfde schap als de vleesproducten.
- Vegetarische producten hebben een andere naam, waarbij er echt niet alleen in kleine lettertjes opgezet is dat het vegetarisch is.
[ afbeelding ]
Eerst staat er ''DE VEGETARISCHE SLAGER''
Dan staat er ''Vegan'' en dan KIPSTUCKJES.
Lijkt me wel duidelijk hoor.
- Kortom, je voorbeeld over worstjes en worteltjes ligt nogal ver van de werkelijkheid af.
maar dat staat los van de producent en wat prominent op de verpakking staat.quote:Op donderdag 25 juli 2024 11:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De AH is dan ook de delictpleger in deze. Klik er maar een paar aan, "Old Amsterdam is een oude kaas..."
de vegetarische filet americain ligt dat wel. Ligt gewoon bij de normale filet americain. vegan gebak ligt tussen het normale gebak. verschillende soorten plantaardige 'melk' staan tussen de gewone melk. De scheiding is lang niet strak als je schetst en hangt ook af van welke supermarkt je bezoekt.quote:Op donderdag 25 juli 2024 11:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat ligt in zoverre bij de producent dat die op valse marketing gebaseerd is via "Old" en dat dat supermarkpersoneel dan denkt dat ze dat als "oud" kunnen adverteren op een website en in de winkel, waar het niet altijd in de originele verpakking komt maar ook in de versverpakking.quote:Op donderdag 25 juli 2024 11:37 schreef Danny het volgende:
[..]
maar dat staat los van de producent en wat prominent op de verpakking staat.
niet dat ik vind dat supermarkten foute info zouden moeten mogen geven overigens, maar je kunt dit niet bij de producent neerleggen.
Wat maakt het uit dat vegan gebak tussen, wat jij het "normale" gebak noemt, ligt? Het is toch ook gewoon gebak?quote:Op donderdag 25 juli 2024 11:39 schreef Danny het volgende:
[..]
de vegetarische filet americain ligt dat wel. Ligt gewoon bij de normale filet americain. vegan gebak ligt tussen het normale gebak. verschillende soorten plantaardige 'melk' staan tussen de gewone melk. De scheiding is lang niet strak als je schetst en hangt ook af van welke supermarkt je bezoekt.
omdat bakken normaliter NIET vegan gebeurt (ei is bv niet vegan en wordt in BIJNA alles wat je bakt gebruikt). zodra het dus vegan is is dat een keuze die gemaakt wordt gebaseerd op een ideologie of allergie, en dan hoort dat verschil gewoonweg veel duidelijker te zijn. onder meer door het niet tussen het normale gebak in te zetten OF er heel duidelijk (dus niet in kleine lettertjes) VEGAN bij te zetten.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:14 schreef Forbry het volgende:
[..]
Wat maakt het uit dat vegan gebak tussen, wat jij het "normale" gebak noemt, ligt? Het is toch ook gewoon gebak?
net zoals met roombeter dus, waar mensen denken dat als er roombeter (met de eerste e sterk op een o lijkend) op een pakje staat met een plaatje dat lijkt op boter en het staat tussen de boter denken dat ze roomboter kopen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat ligt in zoverre bij de producent dat die op valse marketing gebaseerd is via "Old" en dat dat supermarkpersoneel dan denkt dat ze dat als "oud" kunnen adverteren op een website en in de winkel, waar het niet altijd in de originele verpakking komt maar ook in de versverpakking.
Nou, ik zou dolblij zijn als ze er overal vegan bijzetten, want dat maakt eea als veganist een heel stuk makkelijker. Maar op zich vind ik dit onzin hoor. Het is gewoon allebei gebak, dus prima dat het bij elkaar ligt. Tijden veranderen ook gewoon hoor en dat er normaliter ei e.d. wordt gebruikt, kan ook gewoon veranderen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:21 schreef Danny het volgende:
[..]
omdat bakken normaliter NIET vegan gebeurt (ei is bv niet vegan en wordt in BIJNA alles wat je bakt gebruikt). zodra het dus vegan is is dat een keuze die gemaakt wordt gebaseerd op een ideologie of allergie, en dan hoort dat verschil gewoonweg veel duidelijker te zijn. onder meer door het niet tussen het normale gebak in te zetten OF er heel duidelijk (dus niet in kleine lettertjes) VEGAN bij te zetten.
En waarom is dat eigenlijk erg, als het in alles lijkt op "echte" roomboter? Jij bent iemand die per se ingrediënten die dierlijk zijn wilt eten? Want dierenleed geeft dat net dat beetje extra ofzo?quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:22 schreef Danny het volgende:
[..]
net zoals met roombeter dus, waar mensen denken dat als er roombeter (met de eerste e sterk op een o lijkend) op een pakje staat met een plaatje dat lijkt op boter en het staat tussen de boter denken dat ze roomboter kopen.
Ja. Maar Old Amsterdams misleidende naamgeving treft hier de grootafnemer AH, in die zin dat er gehandhaafd zou moeten worden en de AH een forse boete zou moeten krijgen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:22 schreef Danny het volgende:
[..]
net zoals met roombeter dus, waar mensen denken dat als er roombeter (met de eerste e sterk op een o lijkend) op een pakje staat met een plaatje dat lijkt op boter en het staat tussen de boter denken dat ze roomboter kopen.
Het kan ook gewoon hetzelfde blijven.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:24 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nou, ik zou dolblij zijn als ze er overal vegan bijzetten, want dat maakt eea als veganist een heel stuk makkelijker. Maar op zich vind ik dit onzin hoor. Het is gewoon allebei gebak, dus prima dat het bij elkaar ligt. Tijden veranderen ook gewoon hoor en dat er normaliter ei e.d. wordt gebruikt, kan ook gewoon veranderen.
Ja klopt, meestal masturbeer ik er zelfs bijquote:Op donderdag 25 juli 2024 12:26 schreef Forbry het volgende:
[..]
En waarom is dat eigenlijk erg, als het in alles lijkt op "echte" roomboter? Jij bent iemand die per se ingrediënten die dierlijk zijn wilt eten? Want dierenleed geeft dat net dat beetje extra ofzo?
Ik was hier net bij de Albert Heijn en ik denk dat de scheiding echt wel goed genoeg is.quote:Op donderdag 25 juli 2024 11:39 schreef Danny het volgende:
[..]
de vegetarische filet americain ligt dat wel. Ligt gewoon bij de normale filet americain.
Vegan gebak heb ik zo snel niet kunnen vinden. Ik zag wel veel gebak met een 'vega' logootje. Maar vega is nog iets anders dan vegan.quote:vegan gebak ligt tussen het normale gebak.
Maar lijkt me bij de Albert Heijn ook duidelijk genoeg.quote:verschillende soorten plantaardige 'melk' staan tussen de gewone melk. De scheiding is lang niet strak als je schetst en hangt ook af van welke supermarkt je bezoekt.
Ah, je bent een kenner, welke gezonde voedingsstoffen mist de plantaardige boter?quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:48 schreef Danny het volgende:
Verder lijkt het in alles, behalve de smaak en gezonde, noodzakelijke voedingsstoffen
Gelukkig. Ik zie dat die ranzige zooi binnenkort niet meer verkrijgbaar isquote:Op donderdag 25 juli 2024 12:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik was hier net bij de Albert Heijn en ik denk dat de scheiding echt wel goed genoeg is.
[ afbeelding ]
Vrijwel alle gebak is vega, tenzij kleurstoffen op basis van bv luis. Maar die wil ik dan ook gewoon met luis in plaats van kunstmatige, chemische zooiquote:Vegan gebak heb ik zo snel niet kunnen vinden. Ik zag wel veel gebak met een 'vega' logootje. Maar vega is nog iets anders dan vegan.
Ja, klopt, het kán ook hetzelfde blijven. Oftewel, als de keuze is tussen producten met geen/minder dierenleed of producten met (meer) dierenleed, kies jij het liefst, al masturberendequote:Op donderdag 25 juli 2024 12:48 schreef Danny het volgende:
[..]
Het kan ook gewoon hetzelfde blijven.
[..]
Ja klopt, meestal masturbeer ik er zelfs bij
Verder lijkt het in alles, behalve de smaak en gezonde, noodzakelijke voedingsstoffen
Geen zorgen, ik weet wel hoe internet werkt om dingen op te zoeken:quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ah, je bent een kenner, welke gezonde voedingsstoffen mist de plantaardige boter?
Ja dit jaquote:Op donderdag 25 juli 2024 10:46 schreef Danny het volgende:
[..]
och, men mag pretentieus zijn wmb. Zolang de veganvakken in de winkels altijd bomvol liggen en de meeste van die producten de 30% sticker hebben omdat ze niet verkocht worden zal het wel meevallen. De consument bepaalt wat het lekkerst is, niet de propaganda.
En meer verzadigd vet in de boter.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:05 schreef Danny het volgende:
[..]
Geen zorgen, ik weet wel hoe internet werkt om dingen op te zoeken:
roomBOTER
[ afbeelding ]
roomBETER
[ afbeelding ]
Meer eiwitten en dus vitamine
Compleet eens hier.quote:Op donderdag 25 juli 2024 10:41 schreef Danny het volgende:
[..]
inderdaad alleen vanwege mensen met dyslectie zou het al niet moeten mogen. En dan hebben we het nog niet eens over bijvoorbeeld immigranten, vluchtelingen en toeristen die de taal niet eens machtig zijn. Dit soort pogingen mensen doelbewust te misleiden en per ongeluk het verkeerde te laten kopen zouden per definitie verboden moeten zijn. En wmb zou het ook verboden moeten zijn voor supermarkten om vegaproducten in het vleesvak, vegan producten in het zuivel -en gebaksschap en vleesproducten in het groenteschap te leggen. Hou die zooi gescheiden en stop met die pogingen mensen te misleiden. Zo moeilijk is het niet.
Ik kies voor de producten die het lekkerst zijn. Klopt helemaal. En dat doe ik dan masturberend, wetende dat er mensen huilend in een hoekje liggen omdat ik iets eet dat geen koeienvoer isquote:Op donderdag 25 juli 2024 13:00 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, klopt, het kán ook hetzelfde blijven. Oftewel, als de keuze is tussen producten met geen/minder dierenleed of producten met (meer) dierenleed, kies jij het liefst, al masturberende, voor het eerste.
Het zegt evenveel over jou hoor. Alleen verschillen we over wat daarvan dan het plus en minpunt is.quote:Nou ja, dat zegt dan vooral iets over jou me dunkt.
Als het smaakt naar echte roomboter kan dat hooguit omdat er kunstmatige troep is toegevoegd. Anders smaakt het NIET naar boter. En de vraag is nog maar of de werking bij koken, bakken en braden hetzelfde is als bij echte boter.quote:Raar maar waar misschien voor jou, maar het smaakt dus ook naar "echte" roomboter en eerlijk gezegd vind ik het erg twijfelachtig dat jij überhaupt iets over de smaak zou kunnen zeggen.
Dat is inderdaad wat de propaganda wil doen geloven. Ik denk daar zelf anders over. Maar zelfs al zou het zo zijn; ik leef liever wat korter en hebben genoten van het leven dan een jaar langer terwijl ik gras moet knagen om me goed over mezelf te voelen.quote:Een (grotendeels) plantaardig dieet is over het algemeen ook het meest gezond, dus laten we die kant maar helemaal niet opgaan.
Landelijk werd door oa lidl gedaan. toch geen kleine speler meer. Tot ze er recent achter kwamen dat het niet zo'n best idee wasquote:Op donderdag 25 juli 2024 11:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het lijkt er in de naam gewoon op. Er staat 'Kip' in de benaming. Misleiding, want het is geen kip.quote:- Vegetarische producten hebben een andere naam, waarbij er echt niet alleen in kleine lettertjes opgezet is dat het vegetarisch is.
[ afbeelding ]
Eerst staat er ''DE VEGETARISCHE SLAGER''
Dan staat er ''Vegan'' en dan KIPSTUCKJES.
Lijkt me wel duidelijk hoor.
- Kortom, je voorbeeld over worstjes en worteltjes ligt nogal ver van de werkelijkheid af.
ja, als ik zoiets zou hebben zou ik terug gaan, geopende verpakking en al. Ze nemen het maar terug.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Compleet eens hier.
Bij lidl zelfs pushen ze die zooi door de 'rul stukjes' en vega burgers te leggen naast het gehakt enzo. 'Om de klant te verleiden 'het goede' te doen'.
Maar nee, het loopt niet en als je per ongeluk een keer misgrijpt omdat je afgeleid bent, heb je iets in je bak zitten wat je helemaal niet wil.
Doelbewust. Kernwoord.
Of het nu de vegamarketing is of wat dan ook, weg er mee.
Nope. Gebak is met ei, room, boter en weet ik veel allemaal wat voor zuivel.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:14 schreef Forbry het volgende:
[..]
Wat maakt het uit dat vegan gebak tussen, wat jij het "normale" gebak noemt, ligt? Het is toch ook gewoon gebak?
Staat er al. Zie het zo vaak op producten langskomen waarvan ik denk 'serieus, waarom?'quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:24 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nou, ik zou dolblij zijn als ze er overal vegan bijzetten, want dat maakt eea als veganist een heel stuk makkelijker. Maar op zich vind ik dit onzin hoor. Het is gewoon allebei gebak, dus prima dat het bij elkaar ligt. Tijden veranderen ook gewoon hoor en dat er normaliter ei e.d. wordt gebruikt, kan ook gewoon veranderen.
Zoveel van die hypetermen overalquote:Op donderdag 25 juli 2024 13:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Staat er al. Zie het zo vaak op producten langskomen waarvan ik denk 'serieus, waarom?'
Enige wat ik eet uit de vega bakken zijn falafel. Maar dat is ook op zich een product wat gemaakt is vanuit zichzelf en vermarkt wordt als vega alternatief. Wat het niet is eigenlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:15 schreef Danny het volgende:
[..]
ja, als ik zoiets zou hebben zou ik terug gaan, geopende verpakking en al. Ze nemen het maar terug.
Moet overigens zeggen; heb een keer gratis veganzooi mogen kiezen bij lidl. heb toen gehakt en kipnuggets genomen. Gehakt was echt de meest ranzige zooi die ik ooit gegeten heb. De kipnuggets smaakten natuurlijk in de verste verte niet naar kip, maar waren op zich niet vies, als je maar niet verwacht kip te eten. Dat waren dus gewoon tofublokjes ofzo in mijn hoofd en dan is het redelijk te doen.
Snap die logica niet zo dat ze proberen alles naar dier te laten smaken. Daarmee wordt eigenlijk al duidelijk gemaakt dat dierlijk toch gewoon het lekkerst is.
Commercie, verkopen, marketing. Lekker laten zien hoe goed we zijn... met onze vegan lollies die al 60+ jaar vegan waren maar er nu opeens toe doen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:28 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zoveel van die hypetermen overal.
Heinz Ketchup, nu glutenvrij! No shit Sherlock!
Chupa chups zijn vegan!.
True, en opzich heb ik daar geen problemen mee hoor, maar het is en blijft nepdeugenquote:Op donderdag 25 juli 2024 13:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Commercie, verkopen, marketing. Lekker laten zien hoe goed we zijn... met onze vegan lollies die al 60+ jaar vegan waren maar er nu opeens toe doen.
Greenwashing en 'we moeten IETS doen' gejaag op de marketing afdeling.
Blijf nu eens daarbij vandaan en leer normaal discussiëren zonder gelijk die misselijke persoonlijke frames. Typisch weer.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:26 schreef Forbry het volgende:
Want dierenleed geeft dat net dat beetje extra ofzo?
Tja, kan je zielig lopen doen, maar wanneer iemand liever voor een dierlijke variant kiest dan voor een plantaardige variant ZELFS wanneer die plantaardige variant even goed/lekker is (zo niet lekkerder) en even gezond (zo niet gezonder) en/of duidelijk - bij voorbaat al - een aversie tegen plantaardige varianten heeft ongeacht smaak/voedingswaarde/etc. - zoals hier overduidelijk het geval is! - is dat gewoon waar het op neerkomt.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Blijf nu eens daarbij vandaan en leer normaal discussiëren zonder gelijk die misselijke persoonlijke frames. Typisch weer.
Als je gewoon hier over in discussie wil gaan, blijf dan weg bij die suggestieve en zuigende shit.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:58 schreef Forbry het volgende:
[..]
Tja, kan je zielig lopen doen, maar wanneer iemand liever voor een dierlijke variant kiest dan voor een plantaardige variant ZELFS wanneer die plantaardige variant even goed/lekker is (zo niet lekkerder) en even gezond (zo niet gezonder) en/of duidelijk - bij voorbaat al - een aversie tegen plantaardige varianten heeft ongeacht smaak/voedingswaarde/etc. - zoals hier overduidelijk het geval is! - is dat gewoon waar het op neerkomt.
Maar zoals gewoonlijk, een 'discussie' die toch nergens toe leidt, dus ik laat het hier maar weer bij
't is watquote:Op donderdag 25 juli 2024 13:09 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En meer verzadigd vet in de boter.
Als je zoiets hebt, heb je zelf het verkeerde product gepakt, en heb je zelf dat product op de band gelegd of zelfs afgerekend.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:15 schreef Danny het volgende:
ja, als ik zoiets zou hebben zou ik terug gaan, geopende verpakking en al. Ze nemen het maar terug.
Beloofd?quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:58 schreef Forbry het volgende:
[..]
Maar zoals gewoonlijk, een 'discussie' die toch nergens toe leidt, dus ik laat het hier maar weer bij
Als we het over gezondheid hebben, kun je niet stellen dat dierlijk gezonder is dan plantaardig.quote:
Dat kan prima, maar vind ik verder ook totaal onbelangrijk.quote:Op donderdag 25 juli 2024 14:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als we het over gezondheid hebben, kun je niet stellen dat dierlijk gezonder is dan plantaardig.
kerstomaatjes mag alleen als je beide grootmoeders op 25 december langskomenquote:Op woensdag 24 juli 2024 16:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Als je bij plantaardig jezelf dagelijks vol moet proppen met supplementen kan je dat prima stellen hoorquote:Op donderdag 25 juli 2024 14:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als we het over gezondheid hebben, kun je niet stellen dat dierlijk gezonder is dan plantaardig.
Dat is helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 25 juli 2024 15:22 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als je bij plantaardig jezelf dagelijks vol moet proppen met supplementen kan je dat prima stellen hoor.
Een koningin zit meestal ook geen koning in.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:44 schreef Burdie het volgende:
[..]
In koninginnesoep zit ook geen koningin....
Tegenwoordig gebeurt dat juist heel vaak, zelf bij producten die al jaren vegan waren, staat er nu VEGAN op en hebben ze de prijs verhoogd.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:21 schreef Danny het volgende:
[..]
omdat bakken normaliter NIET vegan gebeurt (ei is bv niet vegan en wordt in BIJNA alles wat je bakt gebruikt). zodra het dus vegan is is dat een keuze die gemaakt wordt gebaseerd op een ideologie of allergie, en dan hoort dat verschil gewoonweg veel duidelijker te zijn. onder meer door het niet tussen het normale gebak in te zetten OF er heel duidelijk (dus niet in kleine lettertjes) VEGAN bij te zetten.
Er staat (iig bij de Appie) ook nog eens groene, plantaardige bestickering bij dat soort producten en veel vaker nog liggen die producten in een apart schap, weg van de zuivelproducten. Dus ik denk niet dat die vlieger op gaat.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:22 schreef Danny het volgende:
[..]
Propaganda? BNW is een deurtje verder hè… Het is volgens mij wel algemeen bekend dat bewerkt vlees en rood vlees ongezond zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:11 schreef Danny het volgende:
Dat is inderdaad wat de propaganda wil doen geloven. Ik denk daar zelf anders over. Maar zelfs al zou het zo zijn; ik leef liever wat korter en hebben genoten van het leven dan een jaar langer terwijl ik gras moet knagen om me goed over mezelf te voelen.
Waarom leest iedereen altijd (bewust) over 'teveel' heen. Als je 'teveel' ervan eet is het ongezond. Net als 'teveel' tomaten bijvoorbeeld, waar je letterlijk direct door vergiftigd kunt worden.quote:Op donderdag 25 juli 2024 15:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Propaganda? BNW is een deurtje verder hè… Het is volgens mij wel algemeen bekend dat bewerkt vlees en rood vlees ongezond zijn.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx
https://www.kwf.nl/nieuws/rood-bewerkt-vlees-en-kanker
Dat heet chargeren. Jeweetwel; dat wat vegans doen als ze roepen dat we ervan genieten als dieren lijden als we vlees eten.quote:En heel bijzonder dat sommige mensen dan denken dat mensen die iets bewuster met eten omgaan alleen maar gras eten.
Zoals gezegd; prima.quote:En over het argument dat je liever wat korter leeft, maar dan wel geniet van het leven; over het algemeen wordt de kwaliteit van leven met een ongezonde leefstijl ook een stukje minder als je ouder wordt.
ja, dat is voor mij geen argument om lekker eten achterwege te laten. Ik eet heus vegetarisch, maar dat zijn dan gewoon groentegerechten. Gado gado bijvoorbeeld. heerlijk. Maar die zooi die door moet gaan voor 'vlees' of 'vis' of 'kip' hoef ik niet. Als ik vlees, vis of kip wil eten dan eet ik ECHT vlees, vis of kip, en geen onzinnige varianten die pretenderen erop te lijken, maar er in de verste verte niet naar smaken. Als jij daarvan getriggerd raakt is dat JOUW probleem, niet de mijne.quote:Het is dus niet alleen dat je een jaar korter leeft (bijvoorbeeld), de kans is ook veel groter dat je in die jaren daarvoor ook veel last hebt van allerlei kwaaltjes en ziektes.
Bij de appie wel. Bij de lidl bv niet. Bij de jumbo hier ook niet overigens. Dus kudo's voor de AH bij jullie dat die wel proberen te voorkomen dat mensen per ongeluk vleesvervangers pakken in plaats van waar ze daadwerkelijk naar op zoek zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2024 15:40 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Er staat (iig bij de Appie) ook nog eens groene, plantaardige bestickering bij dat soort producten en veel vaker nog liggen die producten in een apart schap, weg van de zuivelproducten. Dus ik denk niet dat die vlieger op gaat.
waarom zou je het er NIET op zetten? tenzij het doel is de consument te misleiden natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2024 15:38 schreef Buendia het volgende:
[..]
Tegenwoordig gebeurt dat juist heel vaak, zelf bij producten die al jaren vegan waren, staat er nu VEGAN op en hebben ze de prijs verhoogd.
Verder zal een niet-veganist er lichamelijk niet gauw ziek van worden als hij iets zonder zuivel, vlees of eieren eet, dus ik zou niet weten waarom je dat er groot op moet zetten. Alle ingredienten staan erop.
En ondanks dat een instituut zegt dat iets ongezond is, maar ik besluit om het alsnog te eten is mijn keuzequote:Op donderdag 25 juli 2024 15:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Propaganda? BNW is een deurtje verder hè… Het is volgens mij wel algemeen bekend dat bewerkt vlees en rood vlees ongezond zijn.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx
https://www.kwf.nl/nieuws/rood-bewerkt-vlees-en-kanker
En heel bijzonder dat sommige mensen dan denken dat mensen die iets bewuster met eten omgaan alleen maar gras eten.
En over het argument dat je liever wat korter leeft, maar dan wel geniet van het leven; over het algemeen wordt de kwaliteit van leven met een ongezonde leefstijl ook een stukje minder als je ouder wordt. Het is dus niet alleen dat je een jaar korter leeft (bijvoorbeeld), de kans is ook veel groter dat je in die jaren daarvoor ook veel last hebt van allerlei kwaaltjes en ziektes.
en er zit ook geen gin in koningin. en ook geen ing.quote:Op donderdag 25 juli 2024 15:31 schreef Buendia het volgende:
[..]
Een koningin zit meestal ook geen koning in.
Het staat altijd op de verpakking, meestal vrij prominent op de voorkant zelfs.quote:Op donderdag 25 juli 2024 16:12 schreef Danny het volgende:
[..]
Bij de appie wel. Bij de lidl bv niet. Bij de jumbo hier ook niet overigens. Dus kudo's voor de AH bij jullie dat die wel proberen te voorkomen dat mensen per ongeluk vleesvervangers pakken in plaats van waar ze daadwerkelijk naar op zoek zijn.
Op bloemkoolrijst lijkt het me nogal overdreven.quote:Op donderdag 25 juli 2024 16:12 schreef Danny het volgende:
[..]
waarom zou je het er NIET op zetten? tenzij het doel is de consument te misleiden natuurlijk.
De ingredienten staan er toch op? Doet er veel toe of het wel of niet vegan is?quote:Op donderdag 25 juli 2024 16:12 schreef Danny het volgende:
[..]
waarom zou je het er NIET op zetten? tenzij het doel is de consument te misleiden natuurlijk.
Een vegan kaas schitzel lijkt me echt niet te vretenquote:Op donderdag 25 juli 2024 16:23 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Op bloemkoolrijst lijkt het me nogal overdreven.
Of een kaas schnitzel...
Ik weet niet wat Maxima meestal drinkt en wie haar minnaars zijn, maar ook meestal niet neequote:Op donderdag 25 juli 2024 16:13 schreef Danny het volgende:
[..]
en er zit ook geen gin in koningin. en ook geen ing.
Er zijn mensen met bv dyslexie. Er zijn mensen die sowieso slecht kunnen lezen. Er zijn in Nederland VEEL vluchtelingen en migranten die dat in het Nederlands niet kunnen lezen. Nog niemand heeft echter een goed argument (of zelfs maar EEN argument) waarom de naam überhaupt zo moet zijn dat er mensen zich KUNNEN vergissen. Waarom 'kipstuckjes' en niet 'stukjes kipvervanger'. Ben je in één klap van alle gezeur af.quote:Op donderdag 25 juli 2024 16:21 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Het staat altijd op de verpakking, meestal vrij prominent op de voorkant zelfs.
Mensen mogen ook echt wel zelf iig kijken wat ze pakken hoor. Men zit niet meer op de kleuterschool ofzo.
Bij een kaas schnitzel denken de meeste mensen aan een soort cordon bleu.quote:Op donderdag 25 juli 2024 16:23 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Op bloemkoolrijst lijkt het me nogal overdreven.
Of een kaas schnitzel...
Tja, ik heb ook wel eens gehoord (waar of niet) dat buitenlanders een blik met een foto van een hond erop kochten en dachten dat er hondenvlees in zat. Hoe betuttelend moet je het maken?quote:Op donderdag 25 juli 2024 16:34 schreef Danny het volgende:
[..]
Er zijn mensen met bv dyslexie. Er zijn mensen die sowieso slecht kunnen lezen. Er zijn in Nederland VEEL vluchtelingen en migranten die dat in het Nederlands niet kunnen lezen. Nog niemand heeft echter een goed argument (of zelfs maar EEN argument) waarom de naam überhaupt zo moet zijn dat er mensen zich KUNNEN vergissen. Waarom 'kipstuckjes' en niet 'stukjes kipvervanger'. Ben je in één klap van alle gezeur af.
Een schitzel is een gepaneerd stuk gemalen slachtafval, een kaassnitzel is en gepaneerd stuk kaasafvalquote:Op donderdag 25 juli 2024 16:35 schreef Danny het volgende:
[..]
Bij een kaas schnitzel denken de meeste mensen aan een soort cordon bleu.
Nee, dat wordt niet genegeerd. Het is gewoon een dom argument.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat vaak wordt genegeerd is dat boeren leven geven. Zonder consumptie van vlees, zuivel en eieren bestaan die dieren helemaal niet. Ja, boeren spelen dus een beetje god en geven en nemen leven, en aangezien ze god niet zijn moeten zij dat wel doen zonder wreedheid en onverschilligheid. Maar de veganistische wereld waar koeien en kippen vrolijk door de wei huppelen is het product van stompzinnig wensdenken.
Lijkt me sterk, maar ik kan er naast zitten hoorquote:Op donderdag 25 juli 2024 17:18 schreef Gimmick het volgende:
40 procent van al het leefbare aardoppervlak wordt gebruikt voor veeteelt.
Er is niets mis met zaadolie. In vrijwel alle RCTs waarin zaadolie tegenover iets anders wordt gezet 'wint' de zaadolie.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is ook zo bijzonder dat mensen die zich volstoppen met hevig bewerkte zaadoliën denken dat dit zogenaamd gezond voor je is. Net zoals met al die 'vleesvervangers', bij in elk van zulke producten zit wel iets van zaadolie of suiker. Maar als we vele 'experts' mogen geloven zijn zulke producten, beter dan een stuk biologisch biefstuk of zo. Haha.
Ah gut, hebben de veganistische veelvliegers weer een kaartje in elkaar gegoocheld tegen de boeren? Roombeter gaat het klimaatprobleem oplossen zeker..quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:18 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Nee, dat wordt niet genegeerd. Het is gewoon een dom argument.
Leven niet geboren laten worden is niet onethisch. Iemand die geen kinderen neemt is niet onethisch. Iemand die wel kinderen neemt en kinderen verwaarloost of misbruikt is wel onethisch.
Boerderijkippen, varkens en koeien zijn dieren die buiten de stal niet kunnen overleven omdat ze zijn gefokt voor hun productie. Die zijn geen onderdeel van de biodiversiteit. Zonder de miljarden kippen, varkens en koeien zal er wel meer ruimte zijn voor de wilde variant van het varken of de koe. 40 procent van al het leefbare aardoppervlak wordt gebruikt voor veeteelt.
Ok, 36 procent. My bad.quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Lijkt me sterk, maar ik kan er naast zitten hoor.
Waar heb ik het argument gemaakt dat zaadoliën 'inflammatory' zouden zijn? Ik stelde dat het hevig bewerkte producten zijn en dat klopt ook. Deze video kijkt maar naar één aspect en concludeert vervolgens dat zaadoliën prima zouden zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:31 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er is niets mis met zaadolie. In vrijwel alle RCTs waarin zaadolie tegenover iets anders wordt gezet 'wint' de zaadolie.
Voor een vleesvervanger is het risico ook niet de zaadolie maar de kokos of palmolie (en soms zout). Deze bevatten veel verzadigd vet en te veel verzadigd vet is ongezond. Wel bevatten de meeste vleesvervangers minder verzadigd vet dan het product dat ze vervangen: vlees.
Als je alleen al naar je formulering kijkt, lijkt me wel duidelijk waar het fout gaat.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:26 schreef HowardRoark het volgende:
Concluderend gezien, als je logisch nadenkt is het niet aannemelijk dat het eten van een stuk vette vis of wat rundergehakt, ongezonder is dan een hevig bewerkte namaak burger met zaadoliën, suiker en andere troep.
Je hebt het over hevig bewerkte zaadoliën wat toch echt impliceert dat je ook een probleem hebt met zaadolie.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar heb ik het argument gemaakt dat zaadoliën 'inflammatory' zouden zijn? Ik stelde dat het hevig bewerkte producten zijn en dat klopt ook. Deze video kijkt maar naar één aspect en concludeert vervolgens dat zaadoliën prima zouden zijn.
En dat verzadigd vet en een hoog gehalte cholesterol per definitie slecht zouden zijn klopt ook niet. Denk aan de mensen op een 'carnivore diet'. Volgens heersende opvattingen zouden die mensen allemaal enorm ongezond moeten zijn, met diabetes en dichtgeslibde aderen. Niets is minder waar. Een laag cholesterolgehalte is zelfs gevaarlijk.
We zijn in het Westen de afgelopen decennia natuurlijk ook steeds meer producten gaan nuttigen met daarin zaadoliën, de gezondheidseffecten zijn er nog niet van te merken zullen we maar zeggen.
Concluderend gezien, als je logisch nadenkt is het niet aannemelijk dat het eten van een stuk vette vis of wat rundergehakt, ongezonder is dan een hevig bewerkte namaak burger met zaadoliën, suiker en andere troep.
Suggestief plaatje dit.quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:18 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Nee, dat wordt niet genegeerd. Het is gewoon een dom argument.
Leven niet geboren laten worden is niet onethisch. Iemand die geen kinderen neemt is niet onethisch. Iemand die wel kinderen neemt en kinderen verwaarloost of misbruikt is wel onethisch.
Boerderijkippen, varkens en koeien zijn dieren die buiten de stal niet kunnen overleven omdat ze zijn gefokt voor hun productie. Die zijn geen onderdeel van de biodiversiteit. Zonder de miljarden kippen, varkens en koeien zal er wel meer ruimte zijn voor de wilde variant van het varken of de koe. 40 procent van al het leefbare aardoppervlak wordt gebruikt voor veeteelt.
[ afbeelding ]
Goed opletten op dat woordje 'leefbare'. Zo kunnen ze het framen en boetseren naar hun eigen 'confronterende' cijfertje zonder dat je het eigenlijk echt kan controleren.quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Lijkt me sterk, maar ik kan er naast zitten hoor.
In een plaatje over zoogdieren zijn inderdaad geen kippen en reptielen meegenomen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 19:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Suggestief plaatje dit.
Reptielen, vogels en insecten niet eens meegenomen. Alleen al mieren uitwegen ons dik.
Ik vind die weerstand van 'het is allemaal onzin' zo raar. Ik heb er 20 jaar lang een sport van gemaakt om zoveel mogelijk vlees te eten en dezelfde argumenten die ik nu ken, kende ik toen ook. Ik deed er gewoon niks mee. Ja, alleen al 1,4 miljoen kippen per dag door het slachthuis, ja, forse milieuschade, ja, hoop dierenleed, maar ik vind het wel lekker en het menselijk lichaam is erop gebouwd en ik wil het gewoon niet missen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 19:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Goed opletten op dat woordje 'leefbare'. Zo kunnen ze het framen en boetseren naar hun eigen 'confronterende' cijfertje zonder dat je het eigenlijk echt kan controleren.
Maar je eet nu wel anders? Wat was daar dan de reden voor?quote:Op donderdag 25 juli 2024 19:24 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vind die weerstand van 'het is allemaal onzin' zo raar. Ik heb er 20 jaar lang een sport van gemaakt om zoveel mogelijk vlees te eten en dezelfde argumenten die ik nu ken, kende ik toen ook. Ik deed er gewoon niks mee. Ja, alleen al 1,4 miljoen kippen per dag door het slachthuis, ja, forse milieuschade, ja, hoop dierenleed, maar ik vind het wel lekker en het menselijk lichaam is erop gebouwd en ik wil het gewoon niet missen.
Ik neem aan dat je dezelfde feiten en argumenten ook gewoon erkent. Waarom zou je dan juist de feiten ontkennen of bagatelliseren, terwijl alleen je conclusie anders is?
Mooi verhaal en sterk staaltje projectie. Mooie techniek ook met je 'Ik neem aan dat je blablabla'.quote:Op donderdag 25 juli 2024 19:24 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vind die weerstand van 'het is allemaal onzin' zo raar. Ik heb er 20 jaar lang een sport van gemaakt om zoveel mogelijk vlees te eten en dezelfde argumenten die ik nu ken, kende ik toen ook. Ik deed er gewoon niks mee. Ja, alleen al 1,4 miljoen kippen per dag door het slachthuis, ja, forse milieuschade, ja, hoop dierenleed, maar ik vind het wel lekker en het menselijk lichaam is erop gebouwd en ik wil het gewoon niet missen.
Ik neem aan dat je dezelfde feiten en argumenten ook gewoon erkent. Waarom zou je dan juist de feiten ontkennen of bagatelliseren, terwijl alleen je conclusie anders is?
Suggestief incompleet plaatje dus.quote:Op donderdag 25 juli 2024 19:19 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In een plaatje over zoogdieren zijn inderdaad geen kippen en reptielen meegenomen.
De biomassa van kippen versus wilde vogels is ongeveer 70/30.
Dat klopt, het is een flink bewerkt product, waarvan het twijfelachtig is of we het zouden moeten consumeren.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:54 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je hebt het over hevig bewerkte zaadoliën wat toch echt impliceert dat je ook een probleem hebt met zaadolie.
En toevallig zijn dit net de decennia dat talloze aandoeningen in het Westen zijn toegenomen. Ik begrijp dat correlatie geen causaliteit wil zeggen, maar voor een flinke verandering die schijnbaar allemaal goede bijwerkingen zou hebben, merken we daar niet veel van. En zaadoliën zitten tegenwoordig overal in omdat het ook erg goedkoop is in tegenstelling tot bijvoorbeeld olijfolie. Het argument kan dus ook niet worden gemaakt dat we het niet genoeg consumeren.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:54 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Daarnaast eten we al decennia zaadolie. Het carnivoren dieet bestaat pas echt nog maar een paar jaar. Dus waarom je zegt dat we over het eerste geen conclusies mag trekken maar wel over het carnivoren dieet is mij een raadsel. Er is geen één wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dat dieet.
Bijna. Verzadigde vetten verhogen het cholesterol gehalte en dat is hetgeen dat schadelijk zou zijn, maar ook als je daar meer over gaat lezen blijkt dat veel complexer te liggen dan de gesimplificeerde uitleg die we bijvoorbeeld in veel media leest.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:54 schreef Gimmick het volgende:
De link tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten is wel overtuigend wetenschappelijk aangetoond. In bevolkingstudies, in co-hort studies en in RCTs.
Waaruit blijkt dat dan? Wat is het onderzoek hierachter? Zie filmpje hieronder van een andere voedingswetenschapper, die iets meer schreeuwt maar het wel duidelijk uitlegt met verwijzing naar de studies. In (vrijwel) elk onderzoek waarin verzadigd vet wordt vervangen door zaadolie zijn er gezondheidsvoordelen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat klopt, het is een flink bewerkt product, waarvan het twijfelachtig is of we het zouden moeten consumeren.
Waaruit blijkt dat dit niet het geval is? Hoeveel internet anecdotes maakt het wetenschappelijk? Hoeveel mensen stoppen na een paar maanden met een carnivoor dieet omdat het zeer moeilijk vol te houden is?quote:[..]
En toevallig zijn dit net de decennia dat talloze aandoeningen in het Westen zijn toegenomen. Ik begrijp dat correlatie geen causaliteit wil zeggen, maar voor een flinke verandering die schijnbaar allemaal goede bijwerkingen zou hebben, merken we daar niet veel van. En zaadoliën zitten tegenwoordig overal in omdat het ook erg goedkoop is in tegenstelling tot bijvoorbeeld olijfolie. Het argument kan dus ook niet worden gemaakt dat we het niet genoeg consumeren.
Het radicale voedingspatroon van voornamelijk vlees eten (carnivore diet) bestaat nog niet lang, daar heb je gelijk in, maar als vlees echt zo schadelijk was zouden er tenminste signalen moeten zijn bij de mensen die nu zo eten. Dat blijkt niet het geval.
De vleesconsumptie is nog nooit zo hoog geweest als ooit in de geschiedenis. Noch ontken ik dat algemene calorieinname een belangrijke oorzaak is (en dat uiteraard zaadolies daar aan bijdragen omdat veel ongezonde producten deze olie bevatten).quote:Tevens zouden eerder generaties allen met overgewicht, diabetes en hart-en vaatziekten zouden moeten hebben gezeten, meer dan deze er nu zijn. Immers, in die tijden werden er aanzienlijke hoeveelheden vlees en verzadigd vet gegeten. Maar precies het tegenovergestelde is zichtbaar, dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
En toch blijkt uit de meeste studies waarin verzadigd vet wordt vervangen door onverzadigd vet de kans op hart- en vaatziekes afnemen. Bij korte RTC en lange (decenia) co-hort studies. En toch is het advies om je inname van verzadigd vet te beperken het heersende advies van elke hartstichting, diabetesstichting, Gezondheidsraad, WHO, Harvard, Lancet enzovoorts. Dus we hebben de wetenschap in de ene hoek en HowardRoark in de andere hoek. Ik ga voor de wetenschap.quote:Bijna. Verzadigde vetten verhogen het cholesterol gehalte en dat is hetgeen dat schadelijk zou zijn, maar ook als je daar meer over gaat lezen blijkt dat veel complexer te liggen dan de gesimplificeerde uitleg die we bijvoorbeeld in veel media leest.
hoeft niet. je kunt een populatie houden als huisdier (NB uiteraard bedoel ik niet dat je alle boerderijdieren in huis moet nemen, je laat ze gewoon in kleinere populaties bestaan als gezelschapsdier.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:34 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Als je tegen het houden van dieren voor consumptie bent, dan is dat de onvermijdelijke consequentie ja. Het sluit het volledig uit.
De suggestie dat de boer het varken een dienst bewijst door hem 6 maanden in de bio-industrie te laten doorbrengen alvorens hem te laten slachten is welhaast crimineel dom.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat vaak wordt genegeerd is dat boeren leven geven. Zonder consumptie van vlees, zuivel en eieren bestaan die dieren helemaal niet. Ja, boeren spelen dus een beetje god en geven en nemen leven, en aangezien ze god niet zijn moeten zij dat wel doen zonder wreedheid en onverschilligheid. Maar de veganistische wereld waar koeien en kippen vrolijk door de wei huppelen is het product van stompzinnig wensdenken.
Ik denk dat dat een volstrekt hypothetische situatie is want een plantaardig stukje vlees is geen vlees en zal dus ook nooit smaken als vlees. Hooguit als iets vleesachtigs. Dat wil niet zeggen dat het niet lekker kan zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:58 schreef Forbry het volgende:
[..]
Tja, kan je zielig lopen doen, maar wanneer iemand liever voor een dierlijke variant kiest dan voor een plantaardige variant ZELFS wanneer die plantaardige variant even goed/lekker is (zo niet lekkerder) en even gezond (zo niet gezonder) en/of duidelijk - bij voorbaat al - een aversie tegen plantaardige varianten heeft ongeacht smaak/voedingswaarde/etc. - zoals hier overduidelijk het geval is! - is dat gewoon waar het op neerkomt.
Dat is niet nodig want boter is boter en dus per definitie dierlijk. Vegan boter bestaat dus ook niet.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:44 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Bv op een shampoofles.quote:Op donderdag 25 juli 2024 13:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Staat er al. Zie het zo vaak op producten langskomen waarvan ik denk 'serieus, waarom?'
Het lijkt in alles op een blok margarine, geen boter.quote:Op donderdag 25 juli 2024 12:26 schreef Forbry het volgende:
[..]
En waarom is dat eigenlijk erg, als het in alles lijkt op "echte" roomboter? Jij bent iemand die per se ingrediënten die dierlijk zijn wilt eten? Want dierenleed geeft dat net dat beetje extra ofzo?
Wat doe je op een forum als je alleen maar rancuneus om je heen wilt snauwen?quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mooi verhaal en sterk staaltje projectie. Mooie techniek ook met je 'Ik neem aan dat je blablabla'.
Hou je grafreligie voor jezelf en neem vooral niks aan. Want aannemen is de basis van ....? Fuckups en fouten.
Ja, eigenlijk gewoon een 'o, fuck'-moment. Ik at heel veel vlees en deed dat ook bewust. Ik heb altijd gevonden dat je je wel bewust moet zijn van wat je eet. Dus ik kende de feiten echt wel, maar op de een of andere manier zag ik die vooral als reden om het tóch te doen. 'Geen vegetariër kan mij wat maken want ik ken al die argumenten al.' Cognitieve dissonantie overkomt niet alleen anderen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:19 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Maar je eet nu wel anders? Wat was daar dan de reden voor?
Het zou je nog verbazen welke dierlijke ingrediënten in cosmetica zitten, maar voor shampoo gaat het over het testen op dieren. Diertesten zijn niet vegan.quote:
Ik vind het ook nog steeds misleiding dat er geen gemalen huzaar in mijn huzarensalade zit. En ik zoek al jaren naar stukjes Romeinse aristocraat in mijn Caesar salade. En ik heb het vermoeden dat er helemaal geen Duitsers in mijn hamburger zitten.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:36 schreef MichaelScott het volgende:
Dan noem je het toch gewoon vegan spread? Vast niemand die denkt dat er gemalen vegan in zit.
Dat klopt niet.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:23 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het zou je nog verbazen welke dierlijke ingrediënten in cosmetica zitten, maar voor shampoo gaat het over het testen op dieren. Diertesten zijn niet vegan.
Daar is niks "quote:
Moet je maar niet suggestief jen projecterend e eigen aannames bij iemand proberen op te gaan leggen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 07:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Wat doe je op een forum als je alleen maar rancuneus om je heen wilt snauwen?
Je reageert op vrijwel iedereen zo. Er lijkt me toch wat meer aan de hand.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moet je maar niet suggestief jen projecterend e eigen aannames bij iemand proberen op te gaan leggen.
Hou je bij de argumenten.
Dan is het ook gelijk 'cruelty' natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:34 schreef Forbry het volgende:
Voor proeven/testen op dieren > 'cruelty free'
Zijn je argumenten op? Want waarom zou je anders op de man verder gaan en niet op de inhoud?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:16 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Je reageert op vrijwel iedereen zo. Er lijkt me toch wat meer aan de hand.
Maar goed, als dat je ding is: geniet ervan.
Jij begint om je heen te slaan en dan moet het weer over 'de argumenten' gaan als je daarop wordt aangesproken? In bijna ieder bericht op dit forum speel je op de man. Een eindeloze stroom van ressentiment en persoonlijke aanvallen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zijn je argumenten op? Want waarom zou je anders op de man verder gaan en niet op de inhoud?
Wedden van wel. Er is GEEN ENKEL STUK ETEN waar dieren niet de dupe zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Voor volwassenen kan het waar zjjn maar kinderen hebben baat bij een gevarieerd dieet en dat is vlees/vis/gevogelte en groenten en aardappelen/rijst.quote:Op woensdag 24 juli 2024 16:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Parfum voor mannen wordt grotendeels gemaakt van pis van dierenquote:Op donderdag 25 juli 2024 13:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En daar is deze klassieker weer.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:39 schreef wdn het volgende:
[..]
Wedden van wel. Er is GEEN ENKEL STUK ETEN waar dieren niet de dupe zijn.
Vijgen (wespen), Sla (wormen), Advocado (bijen). Noem het maar op.
Zelfs dat populaire granola: het oogsten daarvan dood meer dieren dan dat er kippen gegeten worden.
In -aantallen- dieren die voor ons eten leed kennen kun je beter een stuk kip of koe eten.
Argument blijft staan: -elk- stuk voer heeft een dier voor geleden of is een dier voortijdig gestorven.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:47 schreef Gimmick het volgende:
[..]
En daar is deze klassieker weer.
Dat leed onvermijdelijk is, is geen argument om leed waar mogelijk te vermijden.
Oke, dus bij de oogst van graan worden muisjes en insecten gedood. Akkoord. Kun je dan beter een kip eten inplaats van graan? Wat denk je dat een kip eet? Graan. En minder efficient dan wij dat doen.
Dus iemand die plantaardig eet:
- Graan (dode muisjes + insecten)
Iemand die kip eet:
- Meer graan (meer dode muisjes en insecten) + een dode kip.
Er zit natuurlijk een onwijs verschil in leed dat praktisch gezien vrij makkelijk te vermijden valt en leed dat praktisch gezien niet makkelijk te vermijden valt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Argument blijft staan: -elk- stuk voer heeft een dier voor geleden of is een dier voortijdig gestorven.
Nog 1: er is niet genoeg voer om de wereld te voeden zonder vlees. Dan moet er massaal bossen gekapt worden voor langbouw.
De mensheid zou dan met minstens de helft moeten afnemen. Gaat niet lukken want wij lijken meer op een virus dan wat anders
Dit is wel een heel rare omkering van logica. Zonder vlees is er juist veel méér voeding beschikbaar in de wereld. De bossen die gekapt worden voor landbouw, worden gekapt om veevoer op te verbouwen. Die enorme sojavelden zijn er voor de vee-industrie. Niet voor de edamameboontjes in de hipstersalade.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:49 schreef wdn het volgende:
Nog 1: er is niet genoeg voer om de wereld te voeden zonder vlees. Dan moet er massaal bossen gekapt worden voor langbouw.
Dat argument is alleen vol te houden als je daadwerkelijk vindt dat 'minder leed' gelijk staat aan 'meer leed'.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Argument blijft staan: -elk- stuk voer heeft een dier voor geleden of is een dier voortijdig gestorven.
De mensheid zou dan met minstens de helft moeten afnemen. Gaat niet lukken want wij lijken meer op een virus dan wat anders
Ach ja, dat soort dingen zijn ook nog maar een miljoen keer uitgelegd.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dit is wel een heel rare omkering van logica. Zonder vlees is er juist veel méér voeding beschikbaar in de wereld. De bossen die gekapt worden voor landbouw, worden gekapt om veevoer op te verbouwen. Die enorme sojavelden zijn er voor de vee-industrie. Niet voor de edamameboontjes in de hipstersalade.
Suggestief en projecterend woorden in de mond leggen. ' ik neem aan dat je mijn mening ook hebt en mij gelijk geeft'.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:25 schreef Blastbeat het volgende:
Jij begint om je heen te slaan en dan moet het weer over 'de argumenten' gaan als je daarop wordt aangesproken?
Ja, het is het standaardtrio aan 'kritische' vragen:quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:10 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ach ja, dat soort dingen zijn ook nog maar een miljoen keer uitgelegd.
Dat klopt niet. Het enige dat men stelt is dat zaadoliën minder verzadigde vetten bevatten, die zorgen er op hun beurt weer voor dat het cholesterol laag blijft en dat wordt tegenwoordig (ten onrechte) gezien als een marker voor een goed gezondheid.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat dan? Wat is het onderzoek hierachter? Zie filmpje hieronder van een andere voedingswetenschapper, die iets meer schreeuwt maar het wel duidelijk uitlegt met verwijzing naar de studies. In (vrijwel) elk onderzoek waarin verzadigd vet wordt vervangen door zaadolie zijn er gezondheidsvoordelen.
Om de simpele reden dat mensen jarenlang zo eten zonder problemen. En daar heeft het internet verder niets mee te maken, de mens heeft altijd vlees gegeten. Het idee dat dit ineens slecht voor ons zou zijn is belachelijk. Het is natuurlijk om vlees te eten en zelfs goed aangezien vlees enorm veel makkelijk opneembare voedingsstoffen bevat.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:27 schreef Gimmick het volgende:
Waaruit blijkt dat dit niet het geval is? Hoeveel internet anecdotes maakt het wetenschappelijk? Hoeveel mensen stoppen na een paar maanden met een carnivoor dieet omdat het zeer moeilijk vol te houden is?
Zulke conclusies zijn uitstekend te trekken. De realiteit is dat mensen in het Westen tegenwoordig veelal ongezonder zijn. Vooral aandoeningen zoals overgewicht, diabetes, hart-en vaatziekten en kanker zijn veelvoorkomend.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De vleesconsumptie is nog nooit zo hoog geweest als ooit in de geschiedenis. Noch ontken ik dat algemene calorieinname een belangrijke oorzaak is (en dat uiteraard zaadolies daar aan bijdragen omdat veel ongezonde producten deze olie bevatten).
Daarnaast vroeger werd ook meer gerookt. En er waren volgens jouw minder hart en vaatziektes. Dat is toch opmerkelijk? Worden de gevaren van roken overdreven voor hart- en vaatziektes? Of zijn zulke conclusies totaal niet te trekken? Dat laatste. Zulke conclusies zijn niet te trekken.
Jaquote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:34 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, het is het standaardtrio aan 'kritische' vragen:
- "Als je geen vlees wilt eten, waarom wil je dan toch iets eten wat erop lijkt?"
- "En een leeuw dan die een zebra doodbijt, ben je daar ook tegen?"
- "Voor al die soja wordt enorm veel regenwoud platgebrand. Dat vind je geen probleem?"
Mensen eten dierlijke producten omdat deze gezond voor ons zijn. En ook lekker, maar dat gaat niet per se op. Je kunt namelijk ook lekker eten zonder vlees. Bijbehorend 'dierenleed' is geen goed argument, slechts een bepaalde groep maakt zich hier zorgen over. Een organisme dat een ander organisme eet dat is nu eenmaal hoe de natuur werkt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:32 schreef Forbry het volgende:
Als mensen nou gewoon eens zouden toegeven dat ze dierlijke producten blijven eten omdat ze dat nou éénmaal lekker(der) en/of makkelijk(er) vinden (zoals ik zelf helaas ook bijna mijn hele leven heb gedaan) en dat ze van daaruit het bijbehorende dierenleed niet erg (genoeg) vinden zijn we qua discussie in principe klaar. Dan kunnen al die bullshit argumenten - die echt alle kanten op vliegen naar gelang het uitkomt - eindelijk eens achterwege blijven.
Overigens hiervan uitgezonderd mensen die (bepaalde) dierlijke producten blijven eten puur omdat dat, om wat voor reden dan ook, beter voor hun eigen gezondheid oid is.
Er zijn overigens ook mensen die dierlijke producten (blijven) eten én wél problemen hebben met het bijbehorende dierenleed (zoals ook heel lang van toepassing op mijzelf), maar die zullen eerder opkijken naar dan neerkijken op vegetariërs/veganisten en die mensen zien voor wat ze zijn, namelijk als mensen met - op dit vlak - simpelweg meer karakter/ruggengraat en minder hypocrisie dan zijzelf.
En met die laatste groep heb ik veel minder problemen dan met de groep die zich doorgaans in dit soort topics laat zien.
Blablabla.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mensen eten dierlijke producten omdat deze gezond voor ons zijn. En ook lekker, maar dat gaat niet per se op. Je kunt namelijk ook lekker eten zonder vlees. Bijbehorend 'dierenleed' is geen goed argument, slechts een bepaalde groep maakt zich hier zorgen over. Een organisme dat een ander organisme eet dat is nu eenmaal hoe de natuur werkt.
Sterk argument. Als je geen zinnige dingen te zeggen hebt, reageer dan niet.quote:
Ik vind jóuw argumenten verre van sterk en alleen maar vreselijke dooddoeners, vandaar het "blablabla". Goedpraterij, meer is het in feite niet.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Sterk argument. Als je geen zinnige dingen te zeggen hebt, reageer dan niet.
Dat zei ik dan ook niet.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Suggestief en projecterend woorden in de mond leggen. ' ik neem aan dat je mijn mening ook hebt en mij gelijk geeft'.
Zo werkt het niet.
Ja, jij geeft aan dat je op de man spelen afkeurt en dat je het over argumenten wilt hebben. Vreemd genoeg door zonder argumenten op de man te spelen. En niet alleen hier tegen mij, maar in vrijwel ieder topic tegen vrijwel iedereen die niet jouw opvattingen deelt.quote:En dan ben ik het die op argumenten moet gaan blijven zitten? ga weg man. Typisch gedrag dit.
Als je verzadigde vetten vervangt door plantaardige olien zijn de uitkomsten (gelijk of) beter. Nooit slechter. Op korte termijn en lange termijn. Minder hart en vaatzieken, minder sterfte enzovoorts (uiteraard ga ik nu kort door de bocht). Dat blijkt uit de 13 onderzoeken die Layne Norton aanhaalt in het filmpje en dat blijkt uit de 31 studies die in deze Youtube video worden aangehaald:quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Het enige dat men stelt is dat zaadoliën minder verzadigde vetten bevatten, die zorgen er op hun beurt weer voor dat het cholesterol laag blijft en dat wordt tegenwoordig (ten onrechte) gezien als een marker voor een goed gezondheid.
Buiten dit bieden zaadoliën geen gezondheidsvoordelen. Het blijft gewoon zwaar bewerkte troep, waarbij eerst hele kleine zaden uit planten worden gehaald, die worden eerst gewassen, gemalen, geperst, gewassen, wederom gewassen (dit keer met natriumhydroxide) op hoge temperatuur, gefilterd, gekoeld, gebleekt en gestoomd op hoge temperatuur.
Tijdens dit proces worden er allerlei schadelijk stoffen uitgehaald zoals metalen en wax, wat voor andere doeleinden wordt gebruikt. En dit is dan zogenaamd gezonder dan een stukje boter of olijfolie omdat het minder verzadigde vetten bevat.
Mensen die dit geloven zijn enorm naïef.
[..]
Om de simpele reden dat mensen jarenlang zo eten zonder problemen. En daar heeft het internet verder niets mee te maken, de mens heeft altijd vlees gegeten. Het idee dat dit ineens slecht voor ons zou zijn is belachelijk. Het is natuurlijk om vlees te eten en zelfs goed aangezien vlees enorm veel makkelijk opneembare voedingsstoffen bevat.
[..]
Zulke conclusies zijn uitstekend te trekken. De realiteit is dat mensen in het Westen tegenwoordig veelal ongezonder zijn. Vooral aandoeningen zoals overgewicht, diabetes, hart-en vaatziekten en kanker zijn veelvoorkomend.
Vroeger was dat minder het geval ondanks dat er toen inderdaad ook niet altijd even gezond werd geleefd. Roken werd zelfs lange tijd als 'gezond' gezien, zelfs door medici en doktoren. Dit geeft ook aan dat het belangrijk is om zelf goed na te denken of bepaalde adviezen ook logisch zijn en niet maar blind de vermeende experts napapegaaien.
Ik benoem zoals gezegd enkel feiten op die gewoon te maken hebben met dit onderwerp. Waarom je mijn post probeert te beweren dat dit dooddoeners zijn of 'goedpraterij' zou betreffen mij niet duidelijk.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:45 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind jóuw argumenten verre van sterk en alleen maar vreselijke dooddoeners, vandaar het "blablabla". Goedpraterij, meer is het in feite niet.
Zeg gewoon dat je geen problemen met dierenleed hebt of dat je kiest om daarvoor weg te kijken. En dan ook niet 'huilen' als er weer eens ergens een katje/hondje/whatever wordt mishandeld.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Sterk argument. Als je geen zinnige dingen te zeggen hebt, reageer dan niet.
Dat kun je beweren, maar we zien het tegenovergestelde. De inname van zaadoliën is al decennia toegenomen en tevens worden mensen al decennialang ongezonder. Nu beweer ik niet dat er hier sprake zou zijn van causaliteit, maar we zien in ieder geval geen concrete verbetering van de gezondheid in het Westen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:48 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als je verzadigde vetten vervangt door plantaardige olien zijn de uitkomsten (gelijk of) beter.Nooit slechter. Op korte termijn en lange termijn. Minder hart en vaatzieken, minder sterfte enzovoorts (uiteraard ga ik nu kort door de bocht). Dat blijkt uit de 13 onderzoeken die Layne Norton aanhaalt in het filmpje en dat blijkt uit de 31 studies die in deze Youtube video worden aangehaald:
Of kijk 'meat head' Dr. Mike (iets minder de diepte in, maar altijd vermakelijk en lekker kort):
Een dier slachten voor noodzakelijke consumptie en een dier doelbewust mishandelen zijn twee onvergelijkbare zaken.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:51 schreef Forbry het volgende:
[..]
Zeg gewoon dat je geen problemen met dierenleed hebt of dat je kiest om daarvoor weg te kijken. En dan ook niet 'huilen' als er weer eens ergens een katje/hondje/whatever wordt mishandeld.
Als je dierlijke producten wilt eten die goed voor je zijn, dan valt er nogal wat af. Rood vlees bijvoorbeeld. En dan moet de hoeveelheid ook nog eens drastisch naar beneden. Sterker nog: als het je écht om je gezondheid gaat, dan kun je dierlijke producten beter helemaal laten staan.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mensen eten dierlijke producten omdat deze gezond voor ons zijn.
Ja, ik denk dat je dat de andere partij niet hoeft uit te leggen.quote:En ook lekker, maar dat gaat niet per se op. Je kunt namelijk ook lekker eten zonder vlees.
Het is een waarderend argument. Als je lijden wilt voorkomen, dan is het een doorslaggevend argument. Als het je niet uitmaakt, dan is het een irrelevant argument.quote:Bijbehorend 'dierenleed' is geen goed argument, slechts een bepaalde groep maakt zich hier zorgen over.
Ja, doodgaan aan een botbreuk is ook hoe de natuur werkt. Dat vermijden we tegenwoordig ook. De natuur is amoreel. De mens niet.quote:Een organisme dat een ander organisme eet dat is nu eenmaal hoe de natuur werkt.
Inderdaad. Maar we hebben het hier nadrukkelijk niet over noodzakelijke consumptie. Dierlijke producten eet je niet omdat je anders doodgaat, ziek wordt of korter leeft. Dierlijke producten eet je omdat ze lekker zijn, omdat het makkelijk is en uit gewoonte.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:53 schreef HowardRoark het volgende:
Een dier slachten voor noodzakelijke consumptie en een dier doelbewust mishandelen zijn twee onvergelijkbare zaken.
Waarom kies je ervoor om tijd te besteden aan het verspreiden aan misinformatie maar niet om je in het onderwerp te verdiepen? Het argument dat je aanhaalt wordt in al die filmpjes al ontkracht. RCT en co-hort studies zijn meer waard dan jouw toetsenbord casuïstiek.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat kun je beweren, maar we zien het tegenovergestelde. De inname van zaadoliën is al decennia toegenomen en tevens worden mensen al decennialang ongezonder. Nu beweer ik niet dat er hier sprake zou zijn van causaliteit, maar we zien in ieder geval geen concrete verbetering van de gezondheid in het Westen.
Hart-en vaatziekten nemen in het Westen juist toe, niet af. Het zou mij niet verbazen dat dit te maken heeft met de misvatting die er is rondom cholesterol, namelijk dat deze laag moet zijn, want dit zou zogenaamd gezonder zijn voor mensen.
[..]
Een dier slachten voor noodzakelijke consumptie en een dier doelbewust mishandelen zijn twee onvergelijkbare zaken.
Ik heb je alleen gelijk gegeven wat betreft het tweede gedeelte van die zin (en wees er maar trots opquote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik benoem zoals gezegd enkel feiten op die gewoon te maken hebben met dit onderwerp. Waarom je mijn post probeert te beweren dat dit dooddoeners zijn of 'goedpraterij' zou betreffen mij niet duidelijk.
Dierlijke producten zijn goed voor de mens (feit). Dierlijke producten bevatten veel makkelijk opneembare voedingsstoffen (feit). Het argument rondom dierenleed heb je al toegegeven dat ik daar gelijk heb en tevens is natuurlijk onderdeel van de voedselketen dat organismen andere organismen eten. Alles wat ik dus daar stel klopt.
Ah, eindelijk. Het deugbezwaar. Het duurt steeds langer tegenwoordig tot dat op tafel komt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:06 schreef Loverboii het volgende:
wel goed voor je superioriteitsgevoel, dat niet vlees eten
praktisch iedereen ter wereld eet vlees, natuurlijk zeg je zulke dingen om te deugenquote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ah, eindelijk. Het deugbezwaar. Het duurt steeds langer tegenwoordig tot dat op tafel komt.
Eigenlijk had het topic na deze post al dicht gekundquote:Op woensdag 24 juli 2024 16:14 schreef Flitsbezorger het volgende:
Ja, ik ken dat argument. Ook uitstekend bruikbaar om te gebruiken bij andere morele zaken. Want ja, het is gewoon benoemen dat het een morele keuze is, maar dan lekker cynisch geformuleerd.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:12 schreef Loverboii het volgende:
[..]
praktisch iedereen ter wereld eet vlees, natuurlijk zeg je zulke dingen om te deugen
voor je ego dus, niet voor de diertjesquote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:16 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, ik ken dat argument. Ook uitstekend bruikbaar om te gebruiken bij andere morele zaken. Want ja, het is gewoon benoemen dat het een morele keuze is, maar dan lekker cynisch geformuleerd.
Maar je hebt gelijk hoor. Ik eet plantaardig omdat ik dat moreel gezien beter vind.
Of dat erop staat “97% van de ingrediënten van natuurlijke oorsprong”. Ja logisch, is WATER.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Daar is niks "" aan.
Gelukkig steeds minder, maar in heel veel cosmetica producten zitten (dan wel zaten) dierlijke ingrediënten (zoals Gimmick ook al aangaf).
Ik ook.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:16 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, ik ken dat argument. Ook uitstekend bruikbaar om te gebruiken bij andere morele zaken. Want ja, het is gewoon benoemen dat het een morele keuze is, maar dan lekker cynisch geformuleerd.
Maar je hebt gelijk hoor. Ik eet plantaardig omdat ik dat moreel gezien beter vind.
Wat een ontzettend cynisch mensbeeld.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:21 schreef Loverboii het volgende:
[..]
voor je ego dus, niet voor de diertjes
Het (willen) voorkomen van (onnodig) dierenleed, doe je niet voor de diertjes.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:21 schreef Loverboii het volgende:
[..]
voor je ego dus, niet voor de diertjes
Ik eet zelf niet heel veel rood vlees, maar in biologische, onbewerkte vorm is daar in principe niet veel mis mee. Claims dat dit zou leiden tot bijvoorbeeld hart-en vaatziekten kloppen ook niet.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:55 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Als je dierlijke producten wilt eten die goed voor je zijn, dan valt er nogal wat af. Rood vlees bijvoorbeeld. En dan moet de hoeveelheid ook nog eens drastisch naar beneden. Sterker nog: als het je écht om je gezondheid gaat, dan kun je dierlijke producten beter helemaal laten staan.
Ik heb mij in dit onderwerp verdiept. Het lukt je alleen niet om mij te overtuigen van jouw standpunten omdat deze simpelweg niet overtuigend zijn, dan wel onjuist. En videos van een aantal mensen van YouTube gaat dat ook niet veranderen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:02 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom kies je ervoor om tijd te besteden aan het verspreiden aan misinformatie maar niet om je in het onderwerp te verdiepen? Het argument dat je aanhaalt wordt in al die filmpjes al ontkracht. RCT en co-hort studies zijn meer waard dan jouw toetsenbord casuïstiek.
Dit is gewoonweg feitelijk onjuist.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:32 schreef HowardRoark het volgende:
Ik eet zelf niet heel veel rood vlees, maar in biologische, onbewerkte vorm is daar in principe niet veel mis mee. Claims dat dit zou leiden tot bijvoorbeeld hart-en vaatziekten kloppen ook niet.
Ik moet mijn eerdere uitspraak nuanceren: als je wél dierlijke producten eet, dan is het makkelijker om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Als je plantaardig eet, dan moet je wel echt op je voeding letten en dat heeft als bij-effect dat je eigenlijk automatisch gezonder eet.quote:En als het echt om de menselijke gezondheid gaat moeten we juist wel dierlijke producten eten. De voedingstoffen van deze producten zijn erg makkelijk opneembaar en daarmee uitermate geschikt voor menselijke consumptie. Het is ook niet zonder reden dat zelfs de WHO dierlijke producten adviseert als het gaat om kinderen.
Nee hoor, dit is juist. Zie bijvoorbeeld deze recent uitgekomen studie.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:36 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dit is gewoonweg feitelijk onjuist.
En dit is ook een logische uitkomst. Mensen hebben altijd al (rood) vlees gegeten, als dit verschrikkelijk gevaarlijk voor de mens zou zijn waren mensen hier al veel eerder achtergekomen en was het snel afgelopen met volkeren die veel van deze producten hadden genuttigd.quote:Red and processed meat intake and risk of cardiovascular disease: A two-sample Mendelian randomization study
Conclusions: This MR study demonstrated no significant causal relationships between red/processed meat intake and the risk of the four CVD outcomes examined. Further investigation is warranted to confirm these findings.
Oke, maar dan ben ik wel heel benieuwd naar de studies waarop jij je dan baseert. Uit welke studies (graag co-hort of RCT) blijkt dat zaadolie schadelijk is? Of blijven we hangen in anecdotes?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:32 schreef HowardRoark het volgende:
Ik heb mij in dit onderwerp verdiept. Het lukt je alleen niet om mij te overtuigen van jouw standpunten omdat deze simpelweg niet overtuigend zijn, dan wel onjuist. En videos van een aantal mensen van YouTube gaat dat ook niet veranderen.
Het is mij ook dan niet duidelijk waarom je denkt zo makkelijk anderen te kunnen overtuigen van je eigen wereldbeeld? Het staat jou vrij om je vol te stoppen met veganistisch producten, het is een vrij land, doe wat je niet kunt laten. Maar je gaat niet iedereen ervan overtuigen dat dit de enige juiste manier is om te eten.
Je tuigt telkens een stropop op. Ik heb niet gezegd dat zaadoliën per definitie schadelijk zijn maar dat het hevig bewerkte producten zijn waarvan je je kunt afvragen of wij die als mensen moeten nuttigen. De enige claim die er dus wordt gemaakt is dat deze het menselijk cholesterol verlagen (dit lijkt te kloppen) waar je je dan weer van moet afvragen of dat wenselijk is.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:53 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Oke, maar dan ben ik wel heel benieuwd naar de studies waarop jij je dan baseert. Uit welke studies (graag co-hort of RCT) blijkt dat zaadolie schadelijk is? Of blijven we hangen in anecdotes?
De discussie of zaadolie schadelijk is of niet is geen vegan of vlees discussie. Het is onzin om het in die hoek te trekken. Feiten zijn niet vegan of dierlijk.
ik kan mis zijn maar ik denk dat jij zwartgalliger bent dan ikquote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Wat een ontzettend cynisch mensbeeld.
Nee. Niet voor mijn ego. Omdat ik denk dat het een goed streven is om lijden te beperken. Als ik mijn ego wilde verheerlijken, dan zijn daar echt veel makkelijkere manieren voor dan plantaardig eten en daar dan anoniem op een internetforum over te gaan discussiëren met andere anoniemen.
Mensen proberen vrij vaak om te doen wat ze moreel juist vinden. En dat is niet om zichzelf op de borst te kloppen.
Een stuk zal ook cultuur zijn, natuurlijk, maar vlees is gezond en daarnaast ook lekker. En dan heb ik het hier niet over een zwaar bewerkte cordon bleu schijf gemaakt van varkensvlees uit een megastal. Maar wel over een stuk biologisch rundvlees, zalm of gevogelte.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:59 schreef Forbry het volgende:
Wellicht (al denk ik van niet) eet jij, HowardRoark, daadwerkelijk vlees (puur) omdat jij denkt dat dat echt gezonder is, maar laten we eerlijk zijn.... dat is totaal niet de (echte) reden waarom verreweg de meeste mensen vlees en andere dierlijke producten (blijven) eten.
Sterker nog, ik hoef maar om mij heen te kijken om te zien dat fanatieke dierlijke producten-eters doorgaans bepaald niet de mensen zijn die op hun gezondheid letten. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde veganist/vegetariër. In het laatste geval is er zelfs een grote groep die dat juist doet vanwege de gezondheid (maar dat is niet op mij van toepassing).
Like gegeven, want ik voel mij idd een (moreel) beter mens dan dat ik mij een tijdje terug nog voelde.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:06 schreef Loverboii het volgende:
wel goed voor je superioriteitsgevoel, dat niet vlees eten
ik vind dat je jezelf alleen maar blaasjes wijsmaaktquote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:09 schreef Forbry het volgende:
[..]
Like gegeven, want ik voel mij idd een (moreel) beter mens dan dat ik mij een tijdje terug nog voelde.
En ik ben ook trots op mijzelf, want ik vind dierlijke producten over het algemeen (nog steeds) fucking lekker, dus ik moe(s)t er moeite voor doen.
Want dierenleed is niet echt ofzo?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:11 schreef Loverboii het volgende:
[..]
ik vind dat je jezelf alleen maar blaasjes wijsmaakt
Bijzonder. Als ik google naar 'rood vlees darmkanker' vind ik het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 12:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is juist. Zie bijvoorbeeld deze recent uitgekomen studie.
[..]
Er is natuurlijk nogal een groot grijs gebied tussen 'verhoogt de kans op darmkanker' en 'verschrikkelijk gevaarlijk' en 'het einde van een beschaving'.quote:En dit is ook een logische uitkomst. Mensen hebben altijd al (rood) vlees gegeten, als dit verschrikkelijk gevaarlijk voor de mens zou zijn waren mensen hier al veel eerder achtergekomen en was het snel afgelopen met volkeren die veel van deze producten hadden genuttigd.
Ja, ik ben het met je eens dat je dat mis kunt hebben.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:09 schreef Loverboii het volgende:
[..]
ik kan mis zijn maar ik denk dat jij zwartgalliger bent dan ik
Klopt, in beide categorieën tref je zulke mensen aan, maar ik durf wel te stellen dat die groep onder de veganisten/vegetariërs (verhoudingsgewijs) een (heel) stuk groter is.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een stuk zal ook cultuur zijn, natuurlijk, maar vlees is gezond en daarnaast ook lekker. En dan heb ik het hier niet over een zwaar bewerkte cordon bleu schijf gemaakt van varkensvlees uit een megastal. Maar wel over een stuk biologisch rundvlees, zalm of gevogelte.
Het laatste zou misschien kunnen, ik ken ook wel veganisten die gezond eten en daar ook bewust mee bezig zijn. Maar ook genoeg niet veganisten die dit doen. Het ligt er dus net aan wat je referentiekader is en wie je met wie vergelijkt.
Iemand met obesitas die veel dierlijke producten eet en een veganist die bewuste keuzes maakt en op diens gezondheid let, ja dan is de tweede persoon natuurlijk gezonder. Maar zowel onder mensen die vlees eten als veganisten ga je genoeg mensen uit beide categorieën vinden.
Gaan we duiken?quote:
Projecterendquote:Op donderdag 25 juli 2024 19:24 schreef Blastbeat het volgende:
Ik neem aan dat je dezelfde feiten en argumenten ook gewoon erkent.(...)
Je zegt eigenlijk nies en elke keer als ik specifiek wordt zeg je 'maar dat zeg ik niet'. Je hebt geen enkel bewijs dat zaadolie slecht is.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je tuigt telkens een stropop op. Ik heb niet gezegd dat zaadoliën per definitie schadelijk zijn maar dat het hevig bewerkte producten zijn waarvan je je kunt afvragen of wij die als mensen moeten nuttigen. De enige claim die er dus wordt gemaakt is dat deze het menselijk cholesterol verlagen (dit lijkt te kloppen) waar je je dan weer van moet afvragen of dat wenselijk is.
Tevens heb ik aangegeven dat sinds wij in het Westen sinds enkele decennia op grote schaal zaadoliën zijn gaan nuttigen en we juist zien dat de Westerse samenleving alleen maar ongezonder is geworden. Nu gaf ik ook aan dat hier geen sprake hoeft te zijn van causaliteit, maar opmerkelijk is het wel.
Je moet begrijpen dat de natuur er zo op is ingericht dat er van alles aanwezig is om organismen te laten overleven. Als dit niet het geval zou zijn dan zouden soorten organismen namelijk al snel uitsterven.
Mensen dienen juist zo veel mogelijk onbewerkte producten te eten uit de natuur: fruit, vlees, noten, bepaalde groente en zelfs bepaalde vormen van zuivel kun je hiertoe rekenen. Hevig bewerkt namaakvlees, zaadoliën of allerlei troep met soja niet.
De naturalistic fallacy.quote:Mensen dienen juist zo veel mogelijk onbewerkte producten te eten uit de natuur: fruit, vlees, noten, bepaalde groente en zelfs bepaalde vormen van zuivel kun je hiertoe rekenen.
Nee hoor. Ik ging ervan uit dat je dezelfde feiten en argumenten kent, maar een andere afweging maakt en dus een andere opvatting hebt. Dat is heel wat anders dan:quote:
Ben je nou zo kwaad omdat ik denk dat je op de hoogte bent, of ken je het verschil tussen meningen en feiten niet?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:32 schreef Red_85 het volgende:
' ik neem aan dat je mijn mening ook hebt en mij gelijk geeft'.
Doe je in het dagelijks leven ook zo? Daar zou SBS6 een tv-programma van moeten maken. Lijkt me wel lachen.quote:Projecterend
Suggestief
Laf
Toppertje hoor.
Heel FOk! is een venting project van de overheid om te overkomen dat boze mannen compleet Michael Dougless in Falling Down gaan. 'Sojamek? Melk! Wie melkt er een boon? Heeft een boon tieten?'.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:53 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik ging ervan uit dat je dezelfde feiten en argumenten kent, maar een andere afweging maakt en dus een andere opvatting hebt. Dat is heel wat anders dan:
[..]
Ben je nou zo kwaad omdat ik denk dat je op de hoogte bent, of ken je het verschil tussen meningen en feiten niet?
[..]
Doe je in het dagelijks leven ook zo? Daar zou SBS6 een tv-programma van moeten maken. Lijkt me wel lachen.
Sommige tieten lijken qua vorm wel wat op bonen, telt dat ook?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 14:52 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Heel FOk! is een venting project van de overheid om te overkomen dat boze mannen compleet Michael Dougless in Falling Down gaan. 'Sojamek? Melk! Wie melkt er een boon? Heeft een boon tieten?'.
quote:
quote:Sterkte met het diepe trauma hoor.
quote:Dan trap je thuis je hond dood, dan heb je het weer gecompenseerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |