abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:11:07 #1
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_214387073
Het is stilaan traditie tijdens de Olympische Spelen: het supporter zijn van een exotisch land. Je kunt vurig een obscuur Sovjet-republiekje als Kirgizië aanmoedigen, of een eiland met parelwitte stranden in de Stille Zuidzee of de Caraïben van het kaliber Tuvalu. Een leuk Afrikaans of Latijns-Amerikaans land is ook van harte welkom, evenals een groot aantal minder sportief succesvolle oosterse landen. :)

Exotisch is een begrip dat voor discussie vatbaar is, je kunt het aan culturele en geografische eigenschappen afmeten, maar het ook zien in de context van sport (weinig deelnemers en eremetaal). Om een schifting te kunnen maken hanteren we hier enkele criteria.

Die zijn grofweg hetzelfde als bij eerdere Olympische Spelen. Ze komen erop neer dat landen als de EU-landen + Zwitserland, Noorwegen, IJsland + voormalig Joegoslavië + Moldavië uitgesloten zijn, evenals de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. En ook China, Japan, Rusland en Zuid-Korea, Oekraïne, Noord-Korea en Wit-Rusland vallen niet in de groep van exotische landen. Verder uitgesloten: Jamaica, Kenia en Ethiopië vanwege de vele favorieten in de atletiek. Deze landen vallen in de categorie 'sowieso niet'. Ze zijn te nadrukkelijk westers of een sportieve (Olympische) reus.

Liefst ook geen Algerije, Argentinië, Colombia, Azerbeidzjan, Egypte, Georgië, Oezbekistan, Cuba, Zuid-Afrika, Iran, Marokko, Mongolië, Tunesië, Taiwan, Nigeria en Kazachstan, omdat die landen altijd wel een pak medailles winnen en buiten de Spelen om zichtbare sportlanden zijn. Dat maakt ze op sportgebied geen exoten. Ze zijn dan weliswaar exotisch in de trant van niet-westers, maar simpelweg te goed als sportland. Echter, als iemand een persoonlijke band heeft met een van die landen en leuke informatie over bepaalde deelnemers kan delen, kan het mijns inziens wel. Dat voegt dan wat toe aan deze reeks. :)

Om er een beetje duiding aan te geven is er een grens van circa 50 deelnemers die een maat geeft van de grootte van het land op sportvlak. Dat is geen hele harde grens, en ook niet bij iedere aanvraag wordt het land aan deze deelnemersgrens getoetst. In het geval van twijfel kan dat wel gebeuren. Als zo'n beetje alle leuke landen al vergeven zijn, mag van mij best een land met 53 olympiërs worden gekozen. Het is ook niet het enige of sterkste argument, want het aantal gewonnen medailles weegt bijvoorbeeld ook mee. :)

Kies het liefst ook een land zonder uitgesproken medaillefavoriet, maar daar mag wanneer de spoeling dun wordt wel enigszins mee geschipperd worden. Een land als Fiji mag best van wel in het geval van nood, ondanks het feit dat het een kanshebber is in het rugbytoernooi. Pakweg Maleisië mag bij schaarste ook, ondanks favorieten bij het badminton. Deze landen plaats ik dan op de reservelijst, evenals bijvoorbeeld stadstaten als Singapore en Hong Kong (die wat kanshebbers/outsiders hebben in bijvoorbeeld tafeltennis en baanwielrennen). Evenals ook India, Indonesië, Thailand, Chili, Ghana, Kameroen, Venezuela en Uruguay, die zich buiten de Spelen om in bepaalde sporten (tot op zekere hoogte) onderscheiden maar nooit echt veel eremetaal halen.

Zoals eerder gezegd, heeft iemand een persoonlijk moverende reden om Suriname of Maleisië te kiezen, mag dat worden geopperd, ook al staat zo'n land op de reservelijst of de 'liever niet-lijst'. Al is het maar omdat iemand de aapjes op Borneo zo lief vindt. O+ Maar dan wel een land dat toch enigszins als exotisch/onbekend kan worden gezien, in de trant van Georgië of Oezbekistan. Geen Canada of soortgelijke staten dus. Ze kunnen dus wél gekozen worden van de reservelijst of de 'liefst niet-lijst' maar níét uit de lijst van landen die sowieso niet mogen. Kies je voor een land om persoonlijke redenen, dan is wat meer achtergrondinfo over bepaalde deelnemers leuk, want het geeft dit topic kleur. Heeft iemand dus toegang tot bepaalde nieuwsbronnen uit die landen, omdat hij/zij de taal machtig is dan zijn die aanvullingen zeer welkom. :)

Voor de duidelijkheid nog eens de volledige lijstjes

Sowieso niet: EU-landen + Zwitserland, Noorwegen, IJsland + voormalig Joegoslavië en Moldavië, evenals de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. En ook China, Japan, Rusland en Zuid-Korea, Oekraïne, Noord-Korea en Wit-Rusland. Evenals ook atletiekgrootmachten Kenia, Ethiopië en Jamaica.

Liefst niet: Algerije, Argentinië, Colombia, Azerbeidzjan, Egypte, Georgië, Oezbekistan, Cuba, Zuid-Afrika, Iran, Marokko, Mongolië, Tunesië, Taiwan, Nigeria en Kazachstan. (enkel te kiezen bij persoonlijke binding of sterke affiniteit met deze landen)

Reserve: Maleisië, Fiji, Singapore, Hong Kong, India, Indonesië, Thailand, Chili, Ghana, Kameroen, Venezuela, Uruguay, Bahama's, Trinidad & Tobago. (te kiezen wanneer de spoeling erg dun wordt qua écht exotische staten)

Alle landen die niet op deze lijstjes staan, mogen zonder meer gekozen worden. :)

DIsclaimer: De OP is schaamteloos gekopieerd van de 2021 editie!

Lijst met geclaimde landen:
kwiwi - Madagascar
de_boswachter - Saint Kitts & Nevis
PippenScottie - Zuid-Sudan
Starflyer - Nepal
FlippingCoin - Papoea Nieuw Guinea
Nattekat - Bolivia
Felagund - Guatamala
-XOR- - Laos
DombohetOlifantje1 - Tuvalu
Managarm - San Marino
Lucky_Strike - Saint Vincent and the Grenadines
Kreator - Fiji
hvan - Kiribati
Aguero - Saint Lucia
Faraday01 - Nauru
Hanca - Burkina Faso
KvanG - onafhankelijke atleten
Mexicanobakker - Dominica
Leatherface - British Virgin Islands
vul_maar_in - Vietnam
Arnhemunited - Republiek Congo
lyolyrc - Bhutan
The Vulture - Seychellen
TAmaru - Sri Lanka
zorro28 - Vanuatu
Karina - Malediven
Arth_NL - Tonga
SnertMetChoco - Kirgizië
capuchon_jongen - Rwanda
Spleeh - Myanmar
Jane - Namibië
Tijn - US Virgin Islands
Janneke141 - Equatoriaal Guinea
potjecreme - Grenada
TanteMathilde - MarshalI Islands
Cat-astrophe - Barbados
MiLalaa - Palau

[ Bericht 3% gewijzigd door Starflyer op 27-07-2024 17:48:42 ]
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:19:19 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214387185
Saint Kitts & Nevis goden aub.

U MAD?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 juli 2024 @ 21:21:54 #4
426493 crew  PippenScottie
pi_214387205
Zuid Sudan.

Ik ben ambassadeur van hun basketbalteam. Wat Litouwen in 1992 deed, kunnen deze jongens nu doen. Geschiedenis schrijven voor hun land. Hart en ziel. Alles.
My friends all drive horses
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:23:15 #5
488763 Starflyer
Flies to the stars
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:24:04 #6
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_214387241
Ik kies wederom Nepal
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:27:17 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214387287
Ik ga even nadenken, ik kom er op terug.

Papoea Nieuw Guinea doet mee met 3 deelnemers, dit is mijn keuze.

Ze doen mee met gewichtheffen en taekwondo, dat eerste volg ik aardig dus dat is leuk. Dat 2e zal ik eens opzetten als dat lukt. :)

[ Bericht 43% gewijzigd door FlippingCoin op 23-07-2024 21:32:38 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 juli 2024 @ 21:28:04 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214387299
Ik neem weer traditiegetrouw Bolivia.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214387351
Mag ik Guatemala adopteren?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:33:17 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214387357
Laos hier, hoewel ik niet weet of die sportief niet te groot zijn. Als het loopt zijn die namelijk echt heel goed. Mooie exoten zijn het met namen als Silina Pha Aphay, Praewa Misato Philaphandeth, en Ariana Dirkzwager.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214387369
Tuvalu is voor mij.

Noteer maar alvast de enige deelnemer van dit prachtige land.

Karalo Hepoiteloto Maibuca op de 100 meter sprint.

Hopelijk sprint hij meer dan 100 meter deze zomer.
pi_214387390
San Marino?
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:37:45 #13
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214387415
Ik wil graag de vier helden van Saint Vincent and the Grenadines weer adopteren *O*
Spoilers!
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:44:04 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214387518
Heeft iemand een linkje naar het topic van de vorige editie? Ik weet bij god niet meer welk land ik toen had...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:46:10 #15
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_214387558
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft iemand een linkje naar het topic van de vorige editie? Ik weet bij god niet meer welk land ik toen had...
OS / Adopteer een exotisch land, de Tokyo-editie
pi_214387568
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
OS / Adopteer een exotisch land, de Tokyo-editie

Equatoriaal-Guinea dus
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  dinsdag 23 juli 2024 @ 21:47:28 #17
346939 Janneke141
pi_214387593
quote:
Thanks. Ik zal eens kijken of die een representatief team op de been kunnen brengen, of dat ik toch moet switchen van exoot 8-)
  Official ESF Kreviewer dinsdag 23 juli 2024 @ 21:51:51 #18
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_214387666
quote:
14s.gif Op maandag 19 juli 2021 18:50 schreef Kreator het volgende:
Doe mij Fiji maar.
pi_214387797
Doe mij maar Kiribati. Mochten zij niet mee doen neem ik Mauritius
pi_214387812
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 22:07 schreef hvan het volgende:
Doe mij maar Kiribati. Mochten zij niet mee doen neem ik Mauritius
3 hele deelnemers;
https://en.wikipedia.org/(...)2024_Summer_Olympics
Album top 100 2024
pi_214387853
quote:
Dan dus Kiribati 😃
pi_214388161
SAINT LUCIA

Dit keer met medaillekansen, intro komt later
Citius, Altius, Fortius.
pi_214388177
Ik adopteer graag weer de twee helden die Tuvalu vertegenwoordigen op de 100 meter heren en dames

Edit mijn helden zijn al geadopteerd *O* door @DombohetOlifantje1

Dan adopteer ik graag Nauru

Deze held gaat op de 100 meter Nauro trots maken

https://olympics.com/hi/p(...)zar-kakiouea_1968309

[ Bericht 28% gewijzigd door Faraday01 op 23-07-2024 22:51:23 ]
pi_214388180
Graag Burkina Faso.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214388367
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 21:34 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Tuvalu is voor mij.
[ afbeelding ]

Noteer maar alvast de enige deelnemer van dit prachtige land.

Karalo Hepoiteloto Maibuca op de 100 meter sprint.

Hopelijk sprint hij meer dan 100 meter deze zomer.
Vergeet je Temalini Mantoa niet? Bijzonder dat Tuvalu haar gestuurd heeft, terwijl de 18 jarige Vaioleta Luca een klap sneller was: https://www.athletic.net/(...)2024/athlete-records

Heb je meteen iets om over te schrijven uit je adoptieland
pi_214388427
Ik ben voor de atlethen die niet onder een vlag uitkomen.
pi_214388738

Guatemala dus, niet het meest succesvolle land ooit op de olympische spelen. Ze maakten hun debuut in 1952 in Helsinki, en zijn er sinds 1968 iedere keer bij geweest. Toch haalden ze tot nu toe slechts 1 medaille, een zilveren bij het 20 kilometer snelwandelen in 2012, door Érick Barrondo. Deze levende legende zal er ook nu weer bij zijn. Bij het snelwandelen kan het raar lopen, dus wie weet kunnen ze een tweede medaille ooit pakken.

Het zag er even naar uit dat Guatamala misschien helemaal niet konden deelnemen aan deze olympische spelen, het land werd door het IOC in 2023 geschorst vanwege een 'domestic legal dispute'. Schijnbaar een onenigheid/ruzie tussen het NOC en het constitutionele hof van het land. Maar dat is gelukkig opgelost, want maart dit jaar kwam het bericht dat ze gewoon deel mogen nemen.

In totaal zullen er 16 atleten starten voor Guatamala, ik zal ze uitgebreider voorstellen wanneer ze individueel van start gaan. De sporten waar Guatamala het vooral van moet hebben is de atletiek, het schieten, zwemmen en de moderne vijfkamp. Het is ook een familie-aangelegenheid, de neef van Érick zal ook mee gaan doen bij het snelwandelen. Of Sophia en Andres ook familie zijn kom ik nog op terug. Ze doen in ieder geval beiden mee met de moderne vijfkamp, en hebben de dezelfde achternaam.

Atletiek
Luis Grijalva - Mannen 5000 m
Alberto González Mindez - Marathon mannen
José Alejandro Barrondo - 20 km snelwandelen mannen
Érick Barrondo - 20 km snelwandelen mannen
Mariandrée Chacón - 100 meter vrouwen

Moderne vijfkamp
Andres Fernandez - mannen
Sophia Hernández - vrouwen

Schieten
Jean Pierre Brol - Mannen trap
Sebastián Bermúdez - Mannen skeet
Adriana Ruano - Vrouwen Trap
Waleska Soto - Vrouwen Trap

Zwemmen:
Erick Gordillo - 200 m wisselslag mannen
Lucero Mejía - 100 m rugslag vrouwen

Overig
Kevin Cordón - Badminton mannen
Jacqueline Solís - Judo –48 kg vrouwen
Juan Ignacio Maegli - Zeilen Mannen ILCA 7
Album top 100 2024
  Redactie Sport dinsdag 23 juli 2024 @ 23:53:07 #28
274204 crew  Mexicanobakker
pi_214388746
Mag Dominica?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_214390180
Op de vorige spelen in Tokyo won San Marino 4 medailles, dat waren ook de eerste medailles ooit voor het kleine staatje.

Kleiduivenschieten is waar het land in uitblonk op de olympische spelen in Tokyo, drie van de vier medailles werden daar gewonnen. De andere medaille werd gehaald bij het freestyle worstelen.

Het is het land met de minste inwoners (35.000) dat ooit een olympische medaille won.
pi_214391531
Ik wijk een keer uit naar het Caribisch gebied: Virgin Islands.
pi_214392223
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 10:35 schreef Leatherface het volgende:
Ik wijk een keer uit naar het Caribisch gebied: Virgin Islands.
welke, er doen er twee mee ;)

https://olympics.com/en/p(...)sc/virgin-islands--b
https://olympics.com/en/p(...)c/virgin-islands--us
pi_214392284
Vietnam! (doen die mee :@ ?)
pi_214392294
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 11:54 schreef vul_maar_in het volgende:
Vietnam! (doen die mee :@ ?)
ja, met 16 deelnemers
https://olympics.com/en/paris-2024/athletes/all-disc/vietnam
pi_214392352
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:52 schreef Felagund het volgende:
[ afbeelding ]

Guatemala dus, niet het meest succesvolle land ooit op de olympische spelen. Ze maakten hun debuut in 1952 in Helsinki, en zijn er sinds 1968 iedere keer bij geweest. Toch haalden ze tot nu toe slechts 1 medaille, een zilveren bij het 20 kilometer snelwandelen in 2012, door Érick Barrondo. Deze levende legende zal er ook nu weer bij zijn. Bij het snelwandelen kan het raar lopen, dus wie weet kunnen ze een tweede medaille ooit pakken.

Het zag er even naar uit dat Guatamala misschien helemaal niet konden deelnemen aan deze olympische spelen, het land werd door het IOC in 2023 geschorst vanwege een 'domestic legal dispute'. Schijnbaar een onenigheid/ruzie tussen het NOC en het constitutionele hof van het land. Maar dat is gelukkig opgelost, want maart dit jaar kwam het bericht dat ze gewoon deel mogen nemen.

In totaal zullen er 16 atleten starten voor Guatamala, ik zal ze uitgebreider voorstellen wanneer ze individueel van start gaan. De sporten waar Guatamala het vooral van moet hebben is de atletiek, het schieten, zwemmen en de moderne vijfkamp. Het is ook een familie-aangelegenheid, de neef van Érick zal ook mee gaan doen bij het snelwandelen. Of Sophia en Andres ook familie zijn kom ik nog op terug. Ze doen in ieder geval beiden mee met de moderne vijfkamp, en hebben de dezelfde achternaam.

Atletiek
Luis Grijalva - Mannen 5000 m
Alberto González Mindez - Marathon mannen
José Alejandro Barrondo - 20 km snelwandelen mannen
Érick Barrondo - 20 km snelwandelen mannen
Mariandrée Chacón - 100 meter vrouwen

Moderne vijfkamp
Andres Fernandez - mannen
Sophia Hernández - vrouwen

Schieten
Jean Pierre Brol - Mannen trap
Sebastián Bermúdez - Mannen skeet
Adriana Ruano - Vrouwen Trap
Waleska Soto - Vrouwen Trap

Zwemmen:
Erick Gordillo - 200 m wisselslag mannen
Lucero Mejía - 100 m rugslag vrouwen

Overig
Kevin Cordón - Badminton mannen
Jacqueline Solís - Judo –48 kg vrouwen
Juan Ignacio Maegli - Zeilen Mannen ILCA 7
Correctie: Hernandez en Fernandez zijn natuurlijk niet dezelfde achternaam, dus het is toch waarschijnlijk geen familie.
Album top 100 2024
pi_214392364
quote:
Cool, bij deze geadopteerd.

Le Duc Phat badmintont ze allemaal de moeder.

[ Bericht 4% gewijzigd door vul_maar_in op 24-07-2024 12:17:10 ]
pi_214392489

St Vincent and the Grenadines hebben gezamenlijk 110.872 inwoners. Daarvan doen er 4 mee met deze Olympische Spelen.

Ze houden het overzichtelijk, bij 50m freestyle zwemmen doen er een man en vrouw mee, en bij 800m hardlopen in de atletiek doen er ook een man en een vrouw mee.

De 17-jarige Kennice Greene komt op 3 augustus uit in het zwemmen, net als Alex Joachim van 21 op 1 augustus.

Bij de 800m loopt Shafiqua Maloney (25) op 3 augustus. Zij woont in de VS maar een kniesoor die daar op let. Haar collega Handal Roban (21) zal zijn 800m op 7 augustus lopen.

Ik wens mijn adoptanten succesvolle heats toe *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Spoilers!
pi_214392567
Ik zou graag de Republiek Congo willen adopteren. Niet de DR Congo dus.
2 zwemmers, een 100 meter loper en een tafeltennisser die na Londen 2012 er weer bij is.
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
pi_214392809
Leuk topic! Ik kies Bhutan.
pi_214392857
Ik meld me voor de Seychellen

https://en.wikipedia.org/(...)2024_Summer_Olympics

3 atleten doen mee. Als eerste een sprinter op de 100m. Die laatste luistert naar de naam Dylan Sicobo en dat is niet zomaar iemand, maar de Sportman van het Jaar 2017 op de Seychellen! Hij won dat jaar ook goud op de 100m bij de Jeux de Francophonie, voor mensen die heel goed Frans spreken :+

In het zwembad vinden we 2 atleten. Als eerste de tot nu toe totaal onbekende Khema Elizabeth op de 50m vrije slag, dus die is lekker snel klaar en kan wellicht Marit Steenbergen een hand geven.

Daarnaast hebben we Simon Bachmann op de 200m vlinderslag. Die won ooit in 2019 goud op de halve afstand bij de Indian Ocean Island Games. In Tokyo zwom ie nog 1500m vrije slag, en nu wilde hij graag iets eerder klaar zijn.

[ Bericht 29% gewijzigd door TheVulture op 24-07-2024 13:07:04 ]
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  woensdag 24 juli 2024 @ 13:21:38 #40
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_214393071
Net zoals bij de vorige Zomerspelen ben ik dit jaar supporter van Nepal.

Waarom Nepal?
Welnu, Nepal ligt in het Himalaya gebergte waar verwanten van mijn vorige alter ego vandaan komen. Dus al jaren supporter ik ze op de Zomerspelen. Indien mogelijk ook op de Winterspelen, maar daar doen ze (ondanks de hoge bergen in het land) nauwelijks aan mee. De laatste keer was in Sochi in 2014.

Nepal heeft in totaal aan 12 Olympische Zomerspelen en 4 Olympische Winterspelen meegedaan. De laatste keer dat ze een medaille haalde was in 1988 bij taekwando, dat toen een demonstratiesport was. Die medaille telt dus niet echt. Net zomin als de medaille die de bergbeklimmer Tejbir Bura won als onderdeel van de expeditie naar de Mount Everest in 1922. De klimmers van deze expeditie werden tijdens de Olympische Winterspelen van 1924 gehonoreerd met een gouden medaille. Die we verder nergens in de statistieken terug zien.

Ik verwacht niet dat de huidige atleten daar verandering in zullen brengen. Maar hoop doet leven, toch? :)

Nepal doet dit jaar met 7 atleten aan de Spelen mee, 2 meer dan drie jaar geleden. Ik zal ze even aan jullie voorstellen.

Santoshi Shrestha

Santoshi is de Sifan Hassan van Nepal. Ze was oorspronkelijk een middenafstandsloopster en heeft de nationale records op de 10.000 meter en halve marathon in handen. Tegenwoordig heeft ze zich meer toegelegd op de marathon en op die discipline neemt ze deel. Zij weet het wel. Ze zal op de slotdag van deze Spelen in actie komen.

Prince Dahal

De 20-jarige Prince Dahal doet namens Nepal mee aan het badmintontoernooi bij de mannen. Voor Nepal is dat een unicum. Er deed nog nooit een badmintonspeler mee. In 2022 was hij de nummer 1 van de wereld bij de junioren. Hij zal het in de groepsfase opnemen tegen de Deen Victor Axelsen, de Ier Nhat Nguyen en de Israeliër Misha Zilberman. Zijn eerste wedstrijd is zaterdag 27 juli tegen Axelsen.

Manita Shrestha Pradhan

De 25-jarige Manita doet mee aan het judo toernooi in de klasse tot 57 kg. Eigenlijk wilde ze de vorige Spelen al meedoen, maar verloor in de kwalificaite van Soniya Bhatta, die daardoor voor Nepal in het judotoernooi uitkwam. Door deze tegenslag ging ze met nog meer energie trainen, waardoor ze nu, na 15 jaar in het judo actief te zijn, wel op de Spelen staat. Ze blinkt uit in technieken als uchi-mata, kouchigake en seoi-nage, waardoor ze haar tengenstandster kan domineren. Haar doel is de eliminatieronde door te komen. Zij zal op 29 juli in actie komen.

Sushmita Nepal

De 24-jarige Sushmita Nepal doet mee aan het schiettoernooi op de 10 meter luchtgeweer voor vrouwen. Al sinds ze op haar 16de in aanraking kwam met de schietsport tijdens een schoolcompetitie, is ze bezig met zichzelf steeds te verbeteren. In eerste instantie alleen om te schieten, later als atlete. Haar doel is om de voorrondes door te komen en het nationale record op de Spelen te verbreken. In de training behaalde ze scores tussen de 623 en 628, en 628 was genoeg om in Tokyo in de finaleronde te komen. Dus er is hoop. Ze zal op 28 juli in actie komen.

Alexander Shah

Net als drie jaar geleden mag de 22-jarige Alexander Shah meedoen met de 100 meter vrije slag voor mannen. Hij is student aan de Fordham Universiteit in de Verenigde Staten, waar hij getraind wordt door de voormalige coach van het Amerikaanse zwemteam Tom Wilkins. Zijn doel is om zijn prestatie van drie jaar geleden te verbeteren. Hij komt op dinsdag 30 juli in actie.

Duana Lama

De 18-jarige Duana Lama doet voor Nepal mee op de 200 meter vrije slag. Haar favoriete onderdelen zijn de school- en vlinderslag, maar daar mag ze helaas niet aan meedoen op de Spelen. Al sinds haar zesde is ze een fanatiek zwmemmer, maar sinds haar verhuizing naar Bangkok in Thaliand zes jaar geleden heeft ze enorme progressie doorgemaakt. Zondag 28 juli zal ze haar opwachting maken in het Olympische zwembad.

Santoo Shrestha

En tenslotte hebben we de 24-jarige Santoo Shresta, die zich, als enige van de huidige deelnemers, daadwerkelijk op merit kwalificeerde voor de Spelen door het Zuid-Aziatische kwalificatietoernooi te winnen. Hiermee is hij de derde atleet in de geschiedenis van Nepal die dat deed, na Sangina Baidhya in Athene in 2004 en Deepak Bista in Beijing in 2008. Hij zal deelnemen aan het tafeltennistoernooi in het mannen enkelspel en komt als eerste Nepalese atleet in actie op zaterdag 27 juli.

Wanneer komen ze in actie?
De Nepalese atleten komen vooral in het begin van het schema in actie. Alleen Santoshi Shrestha zal op de slotdag in actie komen.

Santoo Shrestha - tafeltennis mannen enkelspel - zaterdag 27 juli 15:00 uur
Prince Dahal - badminton mannen enkelspel - zaterdag 27 juli 21:10 uur
Sushmita Nepal - schieten 10 meter luchtgeweer vrouwen - zondag 28 juli 09:15 uur
Duana Lama - zwemmen vrouwen 200m vrije slag - zondag 28 juli 11:00 uur
Manita Shrestha Pradhan - judo vrouwen -57 kg - maandag 29 juli 10:00 uur
Alexander Shah - zwemmen mannen 200 meter vrije slag - dinsdag 30 juli 11:00 uur
Santoshi Shrestha - atletiek marathon vrouwen - 11 augustus 08:00 uur

Ik wens al mijn atleten veel succes!
pi_214393514
Ik wil Sri Lanka wel. Met 6 mooie atleten naar de OS dit jaar! 3 in de atliek, 1 in badminton en 2 supersnelle zwemmers!

Mja
  Moderator woensdag 24 juli 2024 @ 13:58:29 #42
9859 crew  Karina
Woman
pi_214393537
Bedankt voor de mention! Ik neem de Malediven

[ Bericht 38% gewijzigd door Karina op 24-07-2024 15:02:44 ]
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_214393967
Ik meld mij om het mooie Vanuatu te adopteren. Er staan dit jaar maar liefst 6 Ni-Vanuatu klaar om geadopteerd te worden *O*

woensdag 24 juli 2024 @ 14:59:15 #44
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_214394143
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
Mag Dominica?
Van mij wel. Ik heb de regels niet bedacht
  woensdag 24 juli 2024 @ 14:59:40 #45
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_214394150
quote:
99s.gif Op woensdag 24 juli 2024 13:58 schreef Karina het volgende:
Bedankt voor de mention! Ik neem dan weer de Seychellen.
[ afbeelding ]
Die is al geclaimd door TheVulture.

Ik heb een lijst met geclaimde landen in de OP gezet ;)
  Moderator woensdag 24 juli 2024 @ 15:00:44 #46
9859 crew  Karina
Woman
pi_214394156
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 14:59 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Die is al geclaimd door TheVulture.
Ow zeker verkeerd gespeld toen ik ctrl-f deed.
Ik ga een andere zoeken.

Malediven is het geworden.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 24 juli 2024 @ 17:40:53 #48
346939 Janneke141
pi_214396179
Ik blijf bij mijn idolen van 4 3 jaar geleden: Equatoriaal Guinea. De eerste zwemmer komt pas volgende week woensdag in actie, dus als ik terug ben van vakantie nog tijd genoeg om een mooi stukkie te schrijven.
pi_214399104
Burkina Faso

Een land waar ik een band mee heb, een land waar ik diverse projecten sponsor. Een land in West-Afrika, wat voor zijn ligging enorm vreedzaam is. Een democratie. Maar een groot sportland? Nee, niet bepaald. Ja, ze organiseren er wielerwedstrijden. En natuurlijk voetballen ze er. Maar Olympische Spelen? Deelnemen leek altijd belangrijker dan winnen. Tot... de enorme verrassing in 2021. Daarover later meer, nu eerst de atleten. 8 in totaal, 5 mannen en 3 vrouwen.

De eerste deelnemer is Awa Bamogo

Awa Bamogo is een 25 jarige wielrenster die mee gaat rijden in de wegrit. Nummer 2 van de Afrikaanse continentale kampioenschappen in 2023, in 2022 werd ze al derde. Op die kampioenschappen plaatste ze zich voor de Spelen. In 2023 reed ze ook al mee op het WK, daar werd ze 76e in de tijdrit en finishte ze niet in de wegrit. Meedoen is belangrijker dan winnen lijkt echt haar credo, we hopen dat ze de finish haalt.

Bij het judo doet Carmel Kone mee.

Hij doet mee in de categorie -90kg en staat 82e op de wereldranglijst, als 7e Afrikaan. Op de Afrikaanse Spelen van 2023 werd hij in de halve finale uitgeschakeld om daarna ook de strijd om brons te verliezen. Tweemaal pakte hij wel brons op een groter toernooi, de Dakar African Open van 2021 en de Abidjan African Open van 2024.

En dan heeft Burkina Faso nog 2 zwemmers.
Allereerst Souleymane Napare, hij gaat de 100m vrije slag zwemmen.

Hij is nog maar 21 jaar en heeft een PR van 56.87, we gaan er vooral op letten of hij dat ook kan verbeteren. Hij zwom dit op 8 april van dit jaar in Thailand. Op de 200m, 400m, 800m en 1500m vrije slag en op de 50m rugslag heeft hij het nationale record, helaas telde zijn PR niet als nationaal record maar het is wel sneller dan het oude. Alle kans dus om ook dit nationale record te veroveren.

Daarnaast is er nog Iman Kouraogo, zij zwemt de 50 meter vrije slag.

Ze is nog maar 18 jaar, maar heeft ook op de 100m, 200m, 400m en 800m vrije slag al het nationale record. Op de 50m is haar PR 30.39, tijd om het NR van 28.38 aan te gaan vallen. Dat lijkt moeilijk, maar op haar leeftijd kun je soms enorme stappen zetten.

De volgende sport waar Burkina Faso ook twee atleten heeft is Teakwando.
De eerste is Ibrahim Maïga, hij doet mee bij de mannen -68kg.

Hij is 25 jaar en won brons op het Afrikaanse OKT, genoeg voor plaatsing. In 2023 won hij brons op de Pan Afrikaanse Spelen en in 2022 zilver op het Afrikaans Kampioenschap. We verwachten helemaal niks van hem, maar laten ons graag verrassen.

De tweede is Faysal Sawadogo, die doet mee bij de mannen -80kg.

Faysal is al 28 en een bekendere naam. In 2019 en 2020 pakte hij al brons en in 2022 zilver op de Arikaanse kampioenschappen om in 2023 Afrikaans Kampioen te worden. Hij deed in Tokyo ook al mee aan de Spelem, daar werd hij helaas 16e en dus laatste. Ook deed hij al 4 keer mee aan de wereldkampioenschappen. In 2019 won hij de Dutch Open in Nijmegen, in 2023 kwam hij nog eens terug bij de Dutch Open in Eindhoven en pakte hij zilver. We hopen dat hij het nu minstens beter doet dan de vorige keer.

Dan komen we bij de laatste discipline waar Burkina Faso aan mee doet, atletiek.
De eerste is de 30 jarige meerkampster Marthe Koala, die op de Spelen alleen mee gaat doen aan het verspringen waar ze zich de laatste jaren meer op heet toegelegd.

Op de laatste Afrikaanse kampioenschappen en de Afrikaanse Spelen pakte ze beide zilver op het verspringen. In 2012 deed ze in Londen mee op de 100m horden, waar ze 33e werd. In 2016 in Rio waren het weer de horden en werd ze 43e. In 2021 in Rio deed ze mee aan de zevenkamp (niet gefinisht) en de 100m horden (30e). Maar op het laatste WK in 2023 werd ze 7e bij het verspringen en haalde ze dus niet alleen de finale, maar mocht ze ook 6 keer springen. Dat is nu eerst ook haar doel hier in Parijs: de finale halen en dan bij de beste 8 komen. Met een PR (ook NR) van 6.94 is dat zeer zeker niet onmogelijk, in Tokyo zou je daarmee 4e zijn geworden op 3cm van het brons.

Maar de laatse atleet heeft een nog grotere kans op een medaille. Dat is Hugues Fabrice Zango

De held van Tokyo, de man die de eerste medaille voor Burkina Faso ooit pakte met een fabelachtige hinkstapsprong van 17.47 en zo naar het brons vloog. Maar daar hield het niet op, in 2022 pakte hij in Eugene het zilver en in 2023 in Boedapest zelfs het goud op het WK. Hiermee is hij met afstand de grootste sporter aller tijden van Burkina Faso. En nu droomt het hele land: komt er hier een ongekende gouden medaille voor dit kleine Afrikaanse sportland? Om daarop een antwoord te krijgen, moeten we wachten tot vrijdag 9 augustus, vlak voor het einde van de Spelen.

Programma:
30/07 zwemmen 100m vrije slag heren Souleymane Napare
31/07 judo mannen -90kg Carmel Kone
03/08 zwemmem 50m vrije slag vrouwen Iman Kouraogo
04/08 wielrennen op de weg vrouwen Awa Bamogo
06/08 atletiek verspringen kwalificatie vrouwen Marthe Koala
07/08 atletiek hinkstapspringen kwalificatie mannen Hugues Fabrice Zango
08/08 teakwando mannen -68kg Ibrahim Maïga
08/08 atletiek verspringen finale vrouwen Marthe Koala
09/08 teakwando mannen -80kg Faysal Sawadogo
09/08 atletiek hinkstapspringen finale mannen Hugues Fabrice Zango

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 25-07-2024 07:50:31 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 25 juli 2024 @ 00:47:52 #50
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_214400521
Volgens de letter van de OP zou ik Groot-Brittannië kunnen adopteren. Dat lijkt me niet de bedoeling. B-) :D

Doe mij maar Namibië. Doen mee met 4 sporters, zie ik.

29 juli - heren mountainbike cross country (Alex Miller)
4 augustus - dames wegwedstrijd wielrennen (Vera Looser)
9 augustus - heren 10km open water zwemmen (Philip Seidler)
11 augustus - dames marathon (Helalia Johannes)

Mijn keuze voor Namibië is verder volledig gebaseerd op mijn favoriete live stream-kanaal op YT.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')