Ik stond vandaag op de weegschaal en schrok me te pletter! Ik weeg dus ruim 81 kilo met m'n 172cm. Streefgewicht is zo'n 72 kilo (en dat heb ik tot ik 4 jaar geleden stopte met borstvoeding ook jaren lang stabiel gehouden). De laatste 4 jaar zat het rond 78 kilo maar nu ben ik in de overgang en langzamerhand slaat de weegschaal verder door.
Ik doe twee keer per week power stabiliteit en dat wil ik zo houden. Ik hou mijn rugklachten er mee buiten de deur. Ik wil wel ooit een keer 1x per week krachttraining gaan doen ipv power stabiliteit, maar eerst maar eens zorgen dat ik met power stabiliteit op een fatsoenlijk niveau kom. Mijn conditie is ruk. Dat zou ik kunnen oplossen door naar de sportschool te fietsen, dan komt er in één klap een serieuze hoeveelheid beweging bij.
Eten: elke dag begin ik met vanille of stracciatella kwark, ik krijg 's morgens geen brood weg. Daarmee red ik het wel tot 12 uur, en dan lunch op kantoor (meestal twee volkoren boterhammen met rookvlees of kaas, een bakje soep, een bakje fruitsalade, soms een gekookt ei oid). 's avonds is het vaak iets van een verspakket met kip en rijst of orzo of couscous, of flammkuchen, gebakken aardappelen met groente en vlees, elke week een keer pizza of patatdag.
Ik eet graag grote porties met lange tussenpozen (waardoor ik dus ook grote porties nodig denk te hebben).
Drinken: 1-2 koffie zonder suiker, 3-5 cappucinos uit de automaat, 1-2 glazen groene icetea. In het weekend meer zwarte koffie, geen cappuccino.
En dan het snaaien, en hier ligt echt de kern van mijn probleem: als er iets te snaaien is, dan vind ik wel een reden om het in m'n mond te proppen

. En er ligt hier al zeker 4 jaar bijna elke dag wel iets. Wat ook wel eens regelmatig gebeurt is taart op het werk, maar dan plof ik er 's avonds zo wéér iets te snaaien in. Dan weer een luchtig toetje, of we maken met z'n tweeën een doos negerzoenen soldaat, of een fuetje, of gewoon droge crackers voor mijn koolhydraat verslaving.
Het plan is om langzamerhand gezondere gewoontes in te bouwen, om dan in een half jaartje tijd zo'n 10 kilo af te vallen. Het mag iets meer of minder, ik let meer op maat dan gewicht. Ik wil maat 40/42 maar de 42/44 van de laatste 4 jaar slaat wel door naar 44 nu. De gewoontes: fietsen naar de sportschool, enorme lunch beter balanceren met tussendoortjes, water ipv cappuccino, water ipv icetea.
Ozempic is voor mij zeker een optie om te overwegen voor 2-3 maanden. Ik zie dat als oplossing om ik die enorme porties makkelijker af te leren en het balanceren van de porties veel makkelijker eigen kan maken. Hypnose is ook echt iets voor mij, zo ben ik ook heel makkelijk gestopt met roken. De combinatie ozempic/hypnose
Wat wil ik niet doen en niet veranderen? Kwark voor ontbijt is heilig. Pas sinds een jaar of 5 ontbijt ik structureel, en daar voel ik me goed bij. Maar het moet wel snel zijn en makkelijk weg te krijgen. Boterhammen, havermout moeten klaar maken past niet in mijn ochtendroutine. Ik wil niet foodpreppen. Ik wil niet vaker dan twee keer naar de sportschool want ik heb daar de energie gewoon niet voor.
Dus eigenlijk best al een vastomlijnd idee, ik ben ook niet echt sterk zoekende naar advies al sta ik best open voor tips. Een stok achter de deur zou wel fijn zijn. Nu alleen nog daadwerkelijk inplannen en wat praktische zaken regelen: overleg met de huisarts over evt GLI/voedingsadvies, een tweede beeldscherm bij m'n schoonouders omdat ik daar altijd werk na de sportschool (nu gooi ik die altijd achterin de auto), ozempic optie serieus onderzoeken inclusief de nadelen, fiets in orde maken, moed verzamelen en gaan met die banaan

.