abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 december 2024 @ 21:39:27 #226
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215841639
Tering, lang verhaal zeg :')
Resistance is futile.
  woensdag 11 december 2024 @ 21:41:36 #227
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215841675
Ennn.. beetje bijgelezen maar hoe gaat het met jullie allemaal?
Resistance is futile.
pi_215843064
Wordt Ozempic zo makkelijk voorgeschreven?
pi_215843100
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 23:01 schreef Sarabi het volgende:
Nee, gelukkig niet :)

@Seven koop boek 1 en 2 van project gezond. Gegarandeerd 0.5 - 1 kg per week val je af :s)
Het is heel makkelijk, gevarieerd en je hoeft nooit te denken: wat zullen we nu weer eens eten ^O^
Je laat geen voedingsmiddelen weg ook.
  donderdag 12 december 2024 @ 08:12:23 #230
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215844128
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 23:01 schreef Sarabi het volgende:
Nee, dat koop je gewoon online maar ik ga het wel bij de huisarts voorleggen voor advies in plaats van recept, want dat vind ik verstandig.
Resistance is futile.
  donderdag 12 december 2024 @ 08:16:46 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215844155
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2024 23:07 schreef Blues het volgende:

[..]
Nee, gelukkig niet :)

@:seven koop boek 1 en 2 van project gezond. Gegarandeerd 0.5 - 1 kg per week val je af :s)
Het is heel makkelijk, gevarieerd en je hoeft nooit te denken: wat zullen we nu weer eens eten ^O^
Je laat geen voedingsmiddelen weg ook.
Helaas kook ik zelf niet. Six. is ook niet zo'n persoon die er plezier uit haalt om een recept te volgen :+ . Ik zal het eens voorleggen maar tenzij hij ook af wil vallen, verwacht ik dat een methode uit een boek volgen niet echt gaat werken. Maar ik kan wel een balletje opgooien over de dingen die hij op tafel zet, naar mijn idee niet super ongezond en best gevarieerd.
Resistance is futile.
pi_215844372
Ik zou ook als het even kan wegblijven van ozempic en andere rommel. Kijk als je echt denkt dat je het nodig hebt, maar als het niet mega dringend is zou ik niet naar dat soort middelen grijpen. Zeker gezien het voor de lange termijn geen structurele oplossing is. Dus zou vooral toch naar de voeding kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pinuts op 12-12-2024 09:29:44 ]
pi_215844395
Seven, heb je wel eens wat je op een dag eet en drinkt door een kcal meter gegooid? Ik denk dat je gaat schrikken van je kcal inname per dag.

Ik bedoel dat de dingen die je wellicht niet verwacht best wat kcal kunnen bevatten.

Je bmi is niet bepaald schrikbarend, ik woog 107 kilo met mijn 1.73 en heb met kcal tellen en meer bewegen 20 kilo eraf gekregen. Nooit overwogen om medicatie te gaan gebruiken dat kan enorme jojo effecten geven. Ik leef veel gezonder en bewuster en de kilo's gaan nu gestaag naar beneden. 1 dag een cheatdag en de rest van de week bewust kiezen. Suikers zijn ook killing die geven vreetbuien.
pi_215844444
quote:
7s.gif Op donderdag 12 december 2024 08:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee, dat koop je gewoon online maar ik ga het wel bij de huisarts voorleggen voor advies in plaats van recept, want dat vind ik verstandig.
Ik wist niet dat je dat in Nederland zo kon kopen.
pi_215847722
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2024 09:15 schreef exode het volgende:
Seven, heb je wel eens wat je op een dag eet en drinkt door een kcal meter gegooid? Ik denk dat je gaat schrikken van je kcal inname per dag.

Ik bedoel dat de dingen die je wellicht niet verwacht best wat kcal kunnen bevatten.

Je bmi is niet bepaald schrikbarend, ik woog 107 kilo met mijn 1.73 en heb met kcal tellen en meer bewegen 20 kilo eraf gekregen. Nooit overwogen om medicatie te gaan gebruiken dat kan enorme jojo effecten geven. Ik leef veel gezonder en bewuster en de kilo's gaan nu gestaag naar beneden. 1 dag een cheatdag en de rest van de week bewust kiezen. Suikers zijn ook killing die geven vreetbuien.
Dit ja. Zo doe ik het ook. Dat calorieën tracken vond ik best wel een openbaring. Vaak denk je dat je gezond bezig bent maar dan valt het in de praktijk toch tegen. En een eetlepel meer hier en daar van het een of ander kan dan echt ineens grote verschillen maken mbt je calorie-inname op een dag.
Nu vind ik het alsnog moeilijk om onder die dagelijkse kcal te blijven hoor (het gaat vaak prima tot begin van de avond en dan heb ik de neiging te gaan bingen :'( ) , maar het is verder wel een simpele methode die goed werkt. Minder calorieën erin dan eruit.
Overigens kijk ik niet naar BMI verder. Zelfs toen ik heel fit was en veel sportte had ik volgens BMI nog overgewicht, maar ik vond ‘t wel prima :+ .
pi_215847764
Hier ook een kcal tracken fan. Doe het inmiddels al een aantal jaar. Vaak in het begin van de week plan ik mijn avondeten in die ik dan alvast in de app zet. Ik probeer de avond van te voren de dag van morgen te 'plannen' qua eten. En ik laat hier bewust ook ruimte voor wat lekkers (vaak zo'n 150 tot 200 kcal voor 'snaaizin'). En gaat dit altijd perfect en volgens planning? Nee zeker niet. Maar het geeft me wel rust en structuur. Ook helpt het me vaak wel dat ik dan bijv. denk ik heb een stukje chocolade 'ingepland' vandaag. Eet ik die nu of vanavond?
Ik merk inmiddels ook dat het tracken niet eens meer 'hoeft' omdat ik inmiddels wel ongeveer weet hoeveel kcal in mijn 'standaard' voedingsmiddelen zit en hoeveel ik ongeveer 'kan' eten.
pi_215847797
Ik herken overigens veel van wat je zegt hoor @Seven. Het is en blijft lastig en vooral een kwestie van veel zelfdiscipline. Want zelfs al zou je ozempic nemen, zodra je weer stopt moet je het toch “zelf” doen. Hoewel het stabiel blijven over het algemeen wel makkelijker is dan afvallen natuurlijk. Maar ik vraag me dan echt af hoe dat ineens zal zijn als je hongergevoel dat zolang onderdrukt wordt ineens weer volop aanwezig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Smart_ass op 12-12-2024 17:15:39 ]
pi_215847897
Ik begrijp ook nooit zo goed waarom “calorieën tellen” vaak zo’n negatieve connotatie heeft. Ik vind het veel fijner dan een dieet waarbij je echt bepaalde voedingsmiddelen uitsluit. Dat vind ik persoonlijk echt niet vol te houden.
pi_215847935
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2024 17:15 schreef Smart_ass het volgende:
Ik begrijp ook nooit zo goed waarom “calorieën tellen” vaak zo’n negatieve connotatie heeft. Ik vind het veel fijner dan een dieet waarbij je echt bepaalde voedingsmiddelen uitsluit. Dat vind ik persoonlijk echt niet vol te houden.
Zeker eens. Vaak wordt het geassocieerd met heel obsessief zijn terwijl ik juist denk als je het een beetje als richtlijn en flexibel doet geeft het juist rust en structuur (en voor mij ook vrijheid om juist wel voor dat lekkers te kiezen).
pi_215848036
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2024 17:15 schreef Smart_ass het volgende:
Dit is ook de theorie van Project gezond. Kcal tellen en afwegen. Even wennen, maar het werkt hier prima ^O^
pi_215848365
Ik ben iemand die niet te streng moet tellen, want dan durf ik niks meer te eten. Alleen globaal houd ik het wel bij

Twijfel daardoor ook over de voedingscentrum app
Het is zowel niet goed als wel goed voor me

Vanaf twee januari weer koolhydraatarm. Merk wel dat ik dat lastig vind, alleen een vriendin zegt dat het beter voor me is (al wil ik niet keto)
Ik moet me echt even verdiepen in vegan en koolhydraatarm. Alleen ik ben dan de hele dag wat flauw en dat demotiverend me eigenlijk een beetje

Nu aan de twee tot vier boterhammen met hartig beleg en een warme maaltijd.
Niet aankomen is mijn doel voor december en vanaf januari weer afvallen.

Zo hele rand, sorry
pi_215848465
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2024 18:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben iemand die niet te streng moet tellen, want dan durf ik niks meer te eten. Alleen globaal houd ik het wel bij

Twijfel daardoor ook over de voedingscentrum app
Het is zowel niet goed als wel goed voor me

Vanaf twee januari weer koolhydraatarm. Merk wel dat ik dat lastig vind, alleen een vriendin zegt dat het beter voor me is (al wil ik niet keto)
Ik moet me echt even verdiepen in vegan en koolhydraatarm. Alleen ik ben dan de hele dag wat flauw en dat demotiverend me eigenlijk een beetje

Nu aan de twee tot vier boterhammen met hartig beleg en een warme maaltijd.
Niet aankomen is mijn doel voor december en vanaf januari weer afvallen.

Zo hele rand, sorry
Waarom wil je dan koolhydraatarm eten als je het eigenlijk niet wil. Ook met koolhydraten kan je prima afvallen. Ik eet iedere dag brood en aardappelen/rijst/pasta.
pi_215848520
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2024 18:22 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Waarom wil je dan koolhydraatarm eten als je het eigenlijk niet wil. Ook met koolhydraten kan je prima afvallen. Ik eet iedere dag brood en aardappelen/rijst/pasta.
Naja... omdat ik dat advies heb gehad en omdat je het altijd hoort. Die vriendin doet het beter dan ik.

En rijst of pasta of aardappels kan ik wel missen... maar liever niet elke dag missen (maar om de dag is prima)
En geen brood is extreem lastig voor mij.

Maar zoals ik zei, in januari even plannen en nadenken over wat ik wel/niet wil. Even me goed inlezen
pi_215848796
Ik weeg mijn eten niet overigens. Na maanden van alles wat ik naar binnenschoof de calorien tellen weet ik het wel.

Ik schrok vooral van dingen zoals mayonaise. Ik eet het nog steeds, maar ben me er dan wel van bewust dat ik dat ergens moet compenseren die dag.

Er zijn geen dingen die ik niet meer eet, wel genoeg dingen die ik bijna nooit meer eet. Omdat ik het de calorien niet waard vind.

Maar nu is makkelijk lullen, de eerste maanden waren echt wel lastig. En dat helpt me nu nog 'ga ik serieus nu alles lopen snaaien terwijl ik al zolang zo hard werk?'
  donderdag 12 december 2024 @ 19:45:31 #245
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215849420
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2024 09:08 schreef Pinuts het volgende:
Ik zou ook als het even kan wegblijven van ozempic en andere rommel. Kijk als je echt denkt dat je het nodig hebt, maar als het niet mega dringend is zou ik niet naar dat soort middelen grijpen. Zeker gezien het voor de lange termijn geen structurele oplossing is. Dus zou vooral toch naar de voeding kijken.
Ik zoek ook geen lange termijn structurele oplossing in Ozempic. Ik zoek een korte termijn ondersteuning waarmee ik max 2-3 maanden de slechte eetgewoonten kan doorbreken en goede gewoontes aan kan leren.
Resistance is futile.
  donderdag 12 december 2024 @ 19:50:15 #246
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215849478
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2024 17:05 schreef Smart_ass het volgende:
Ik herken overigens veel van wat je zegt hoor @:Seven. Het is en blijft lastig en vooral een kwestie van veel zelfdiscipline. Want zelfs al zou je ozempic nemen, zodra je weer stopt moet je het toch “zelf” doen. Hoewel het stabiel blijven over het algemeen wel makkelijker is dan afvallen natuurlijk. Maar ik vraag me dan echt af hoe dat ineens zal zijn als je hongergevoel dat zolang onderdrukt wordt ineens weer volop aanwezig is.
Dat hongergevoel komt dan wel weer terug maar omdat ik dan een gezond eetpatroon heb aangeleerd, is de slagingskans veel groter.
Resistance is futile.
pi_215849502
@Seven. tenzij je nog andere risicofactoren hebt, kom je niet voor een GLI in aanmerking met jouw BMI. Het zou me ook zeer sterk verbazen als je huisarts ozempic een goed idee zou vinden.

Ik vind het Instagram account van dokterelise_ heel fijn, zij is huisarts in opleiding (bijna klaar) met ook een focus op leefstijlgeneeskunde. Ze deelt vaak simpele maar heel lekkere én voedzame recepten (voor ontbijt, lunch, avondeten), en heeft een ezelsbruggetje: vevo, waar je maaltijden het liefst allemaal wat van in zich hebben. Vezels, Eiwitten, Vitamines, Onverzadigde vetten. Zij heeft helemaal geen focus op kcal tellen, maar op je maaltijden gezonder en voedzamer maken (en daarmee vaak automatisch ook vullender en verzadigender) én op balans - dus niks is off-limits, als je maar in de basis gezond en voedzaam eet.

Ik heb gemerkt dat ik het op deze manier veel makkelijker vond om echt gewoontes en mijn leefstijl aan te passen, dan toen ik nog kcal telde. Dat voelde veel meer als dieet, zelfs als ik wel ruimte maakte voor lekkere dingen ook, en leidde tot een periode netjes eten en afvallen en dan wat meer proberen los te laten en dan weer wat aankomen. Terwijl ik nu echt structurele aanpassingen heb gemaakt in mijn eetpatroon, en dus überhaupt niet het gevoel van een dieet heb gehad. Concreet: ik focus niet op kcal, maar op voedzaam. Ik at bv eigenlijk bijna nooit gezonde vetten. Die voeg ik nu heel bewust wel toe - bak in olijfolie, eet vaker avocado, heb wat broodbeleg opties waar relatief veel onverzadigde vetten in zitten, eet elke dag nootjes. Ik let ook iets meer op verzadigd vet (daar minder van). En ik let op veel groente - ik heb tegenwoordig meestal voor het avondeten al minstens 250 gram groente op. Eiwitten kreeg ik eigenlijk altijd al wel genoeg binnen, en vezels ook wel, zeker sinds meer groente.

Door bewustwording van 'vevo' en de aanpassingen die ik daarmee heb gemaakt, krijg ik blijkbaar ook vanzelf minder kcal binnen, want sinds ik haar volg op Instagram en de schop onder mijn hol kreeg door te hoge cholesterolwaardes (niet je-moet-medicatie-hoog, maar wel hoger dan wat nog onder goed valt) ben ik zonder ook maar één dag kcal te tellen en zonder gevoelsmatig er ook maar iets voor te laten, toch wat afgevallen. Sinds half april ben ik 4kg kwijt (sinds half juli al stabiel rond dat gewicht), van 33% naar 30.2% vet gegaan en bij de cholesterolmeting begin oktober waren al mn waardes weer goed. Ik wil er het liefst nog net even twee, drie kilo extra af, maar dan door nog iets meer op de balans te letten (want het is de laatste tijd eerder 60-40 dan 80-20%, zegmaar).

Als je vooral behoefte hebt aan een schop onder je hol, volg dan lotbeukers op Instagram. Ze heeft ook allerlei betaalde info/cursussen enz (sommige dingen heel goedkoop, sommige dingen niet), dus haar insta is iets commerciëler. Maar als je daar doorheen kunt kijken krijg je ook zonder iets te kopen veel gratis info, en regelmatig recepten, én op dagelijkse basis een schop onder je hol.
  donderdag 12 december 2024 @ 19:55:18 #248
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215849552
Is er een goeie app om calorieën te tellen? Voor bewustwording zal het sowieso wel goed zijn om het 1-2 weken bij te houden.
Resistance is futile.
  donderdag 12 december 2024 @ 19:56:09 #249
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215849564
@vlindertje89 ik weet dat ik niet in aanmerking kom voor GLI en dat de huisarts geen Ozempic voor gaat schrijven.
Resistance is futile.
pi_215849615
Ozempic zou bij mij niets geholpen hebben. Ik snaaide niet omdat ik honger had. Ik zou daar dus sowieso goed naar kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')