@Seven. tenzij je nog andere risicofactoren hebt, kom je niet voor een GLI in aanmerking met jouw BMI. Het zou me ook zeer sterk verbazen als je huisarts ozempic een goed idee zou vinden.
Ik vind het Instagram account van dokterelise_ heel fijn, zij is huisarts in opleiding (bijna klaar) met ook een focus op leefstijlgeneeskunde. Ze deelt vaak simpele maar heel lekkere én voedzame recepten (voor ontbijt, lunch, avondeten), en heeft een ezelsbruggetje: vevo, waar je maaltijden het liefst allemaal wat van in zich hebben. Vezels, Eiwitten, Vitamines, Onverzadigde vetten. Zij heeft helemaal geen focus op kcal tellen, maar op je maaltijden gezonder en voedzamer maken (en daarmee vaak automatisch ook vullender en verzadigender) én op balans - dus niks is off-limits, als je maar in de basis gezond en voedzaam eet.
Ik heb gemerkt dat ik het op deze manier veel makkelijker vond om echt gewoontes en mijn leefstijl aan te passen, dan toen ik nog kcal telde. Dat voelde veel meer als dieet, zelfs als ik wel ruimte maakte voor lekkere dingen ook, en leidde tot een periode netjes eten en afvallen en dan wat meer proberen los te laten en dan weer wat aankomen. Terwijl ik nu echt structurele aanpassingen heb gemaakt in mijn eetpatroon, en dus überhaupt niet het gevoel van een dieet heb gehad. Concreet: ik focus niet op kcal, maar op voedzaam. Ik at bv eigenlijk bijna nooit gezonde vetten. Die voeg ik nu heel bewust wel toe - bak in olijfolie, eet vaker avocado, heb wat broodbeleg opties waar relatief veel onverzadigde vetten in zitten, eet elke dag nootjes. Ik let ook iets meer op verzadigd vet (daar minder van). En ik let op veel groente - ik heb tegenwoordig meestal voor het avondeten al minstens 250 gram groente op. Eiwitten kreeg ik eigenlijk altijd al wel genoeg binnen, en vezels ook wel, zeker sinds meer groente.
Door bewustwording van 'vevo' en de aanpassingen die ik daarmee heb gemaakt, krijg ik blijkbaar ook vanzelf minder kcal binnen, want sinds ik haar volg op Instagram en de schop onder mijn hol kreeg door te hoge cholesterolwaardes (niet je-moet-medicatie-hoog, maar wel hoger dan wat nog onder goed valt) ben ik zonder ook maar één dag kcal te tellen en zonder gevoelsmatig er ook maar iets voor te laten, toch wat afgevallen. Sinds half april ben ik 4kg kwijt (sinds half juli al stabiel rond dat gewicht), van 33% naar 30.2% vet gegaan en bij de cholesterolmeting begin oktober waren al mn waardes weer goed. Ik wil er het liefst nog net even twee, drie kilo extra af, maar dan door nog iets meer op de balans te letten (want het is de laatste tijd eerder 60-40 dan 80-20%, zegmaar).
Als je vooral behoefte hebt aan een schop onder je hol, volg dan lotbeukers op Instagram. Ze heeft ook allerlei betaalde info/cursussen enz (sommige dingen heel goedkoop, sommige dingen niet), dus haar insta is iets commerciëler. Maar als je daar doorheen kunt kijken krijg je ook zonder iets te kopen veel gratis info, en regelmatig recepten, én op dagelijkse basis een schop onder je hol.