Op dezelfde wijze kun je in videoreeksen zoals Nuke's top 5 allemaal paranormale fenomenen zien in video's. Want geschoten in het donker. Dan komen immers alle spoken langsquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 22:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik vind de Moorman foto van de moord op JFK wel een interessante vorm van apofenie; niet goddelijk weliswaar, maar mijn hemel wat willen mensen graag 45.678 herkenbare schutters op de knoll zien.
[ afbeelding ]
Of de mysterieuze nachtfoto's van Lisanne Froon in Panama (2014); wat men dáár allemaal wel niet in meende te zien...
Met verbazing las ik de reeks destijds, waarin men serieus beweerde in slechte, bij nacht geschoten junglefoto's in Panama zeker wist 'mannen met hoedjes' te zien.quote:Op zondag 25 augustus 2024 16:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op dezelfde wijze kun je in videoreeksen zoals Nuke's top 5 allemaal paranormale fenomenen zien in video's. Want geschoten in het donker. Dan komen immers alle spoken langs
Tof ja. Ga je het doen? Ben ook wel benieuwd naar de opzet van het interview. Willen ze gezien hun achtergrond over iets specifieks discussiëren?quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:57 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Grandioos. Ik kijk uit naar het gesprek.
Haushofer is going places!
Pareidolia is a bitchquote:Op zondag 25 augustus 2024 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Met verbazing las ik de reeks destijds, waarin men serieus beweerde in slechte, bij nacht geschoten junglefoto's in Panama zeker wist 'mannen met hoedjes' te zien.
Dat het gewoon blaadjes waren wilde er niet echt in.
Ja, komende vrijdag is het gesprek. Wat precies de insteek gaat worden zal ik daar wel horenquote:Op zondag 25 augustus 2024 18:49 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Tof ja. Ga je het doen? Ben ook wel benieuwd naar de opzet van het interview. Willen ze gezien hun achtergrond over iets specifieks discussiëren?
Ik zou wel eens een discussie tussen jou en Kastrup willen zien hahaha.quote:Op maandag 26 augustus 2024 10:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, komende vrijdag is het gesprek. Wat precies de insteek gaat worden zal ik daar wel horenVlak daarvoor komt Bernardo Kastrup nog langs.
Ja, ik ook welquote:Op maandag 26 augustus 2024 20:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zou wel eens een discussie tussen jou en Kastrup willen zien hahaha.
Ja, en dat is ook direct de reden waarom het misschien helemaal niet tot een discussie zou uitkomen. meer zo van: hij gaat zijn visie verkondigen. jij: uhhh, ja kan. Kan ook niet. Maar kan.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik ook wel
Wil nog wel eens in zijn boek over idealisme duiken, maar wat ik tot nu toe hoor in podcasts vind ik nog niet zo daverend overtuigend dat ik begrijp waarom zoveel mensen met hem weglopen. Maar daarvoor ben ik misschien teveel natuurkundige en te weinig filosoof.
Tof! Ga je Bernardo nog ontmoeten denk je?quote:Op maandag 26 augustus 2024 10:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, komende vrijdag is het gesprek. Wat precies de insteek gaat worden zal ik daar wel horenVlak daarvoor komt Bernardo Kastrup nog langs.
Geen idee, maar ik hou jullie op de hoogtequote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Tof! Ga je Bernardo nog ontmoeten denk je?
Gewoon alvast een hotel in de buurt pakken. Waar zitten die lui eigenlijk? A'dam?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik hou jullie op de hoogte![]()
Eerst maar eens hopen dat de buikgroep van mijn twee kinderen niet op mij overslaat
Leiden, ligt vlakbij de faculteit geesteswetenschappen, aan de grachtquote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:54 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Gewoon alvast een hotel in de buurt pakken. Waar zitten die lui eigenlijk? A'dam?
Ah, logisch. Daar zat/zit Ad natuurlijk. En zijn filosofieclub dan ook.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:16 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Leiden, ligt vlakbij de faculteit geesteswetenschappen, aan de grachtMooie huizen daar.
Ja, was het maar zo'n feest. Heb morgenmiddag ook nog verplichtingen hier. In de kerkquote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:54 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Gewoon alvast een hotel in de buurt pakken. Waar zitten die lui eigenlijk? A'dam?
Nee, alleen ff hoi gezegd, hij ging weg toen wij de studio inkwamen. Anton van Hooff trouwens wel, die kwam na mij; zijn artikelen had ik nog gebruikt i.v.m. Carrotta's "Was Jezus Caesar". Dus dat was erg leuk.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 18:37 schreef Akathisia het volgende:
Ben benieuwdGeef ons een reminder. En, Bernardo nog gesproken?
Jammer, lijkt me wel een dude waar je de tijdens small talk vrij makkelijk een balletje bij zou kunnen opgooien.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, alleen ff hoi gezegd, hij ging weg toen wij de studio inkwamen.
Het liep allemaal wat uit, waardoor er niet echt tijd was voor interactie. Maar wie weet, wellicht een volgende keerquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:39 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Jammer, lijkt me wel een dude waar je de tijdens small talk vrij makkelijk een balletje bij zou kunnen opgooien.
Zou wel tof zijn als het ooit op een serieus gesprek zou neerkomen dan, en wat beter zal verlopen dan deze (Kastrup heeft wel zo zijn issuesquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:38 schreef Haushofer het volgende:
Het liep allemaal wat uit, waardoor er niet echt tijd was voor interactie. Maar wie weet, wellicht een volgende keer
Ik ben nu met een project bezig waarin ik kijk hoezeer spiritueel en filosofisch gebruik van de kwantummechanica hout snijdt. In dat licht ga ik ook wel wat werk van Kastrup lezen.
Ja, dat was wel jammer inderdaad. Maar goed, Kastrup is dan ook geen natuurkundige, en Maudlin is een expert op het gebied van de kwantummechanica. Zijn gesprek met Sabine Hossenfelder ging ook nogal moeizaam. Als ik Kastrups ideeën hoor of lees, dan bekruipt me vaak dezelfde gedachte als de klassieke Griekse filosofen die natuurfilosofie bedreven, zoals de Fysica van Aristoteles: "Waarom geloof je nu eigenlijk wat je beweert?", en een stelligheid die ik niet kan rijmen met dit gebrek aan onderbouwing. Dat hadden de Atheense scholen bijvoorbeeld ook: ze bekritiseerden elkaar, en elke school meende met grondbeginselen te komen waarover niet viel te twisten.quote:Op zondag 1 september 2024 08:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Zou wel tof zijn als het ooit op een serieus gesprek zou neerkomen dan, en wat beter zal verlopen dan deze (Kastrup heeft wel zo zijn issues)
Het gebrek aan twijfel, met Socrates als voorloper (danwel gedachtespinsel) van zijn leermeester, is natuurlijk wel curieus. Dito wat betreft Plato zijn ideeënwereld natuurlijk. Anderzijds, met Ari zijn syllogisme kun je tot 'ware' conclusies komen zonder dat ze betrekking hoeven te hebben op de (kenbare) werkelijkheid, dus dat ie uiteindelijk op De Onbewogen Beweger uitkwam snap ik ergens wel.quote:Op zondag 1 september 2024 17:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat was wel jammer inderdaad. Maar goed, Kastrup is dan ook geen natuurkundige, en Maudlin is een expert op het gebied van de kwantummechanica. Zijn gesprek met Sabine Hossenfelder ging ook nogal moeizaam. Als ik Kastrups ideeën hoor of lees, dan bekruipt me vaak dezelfde gedachte als de klassieke Griekse filosofen die natuurfilosofie bedreven, zoals de Fysica van Aristoteles: "Waarom geloof je nu eigenlijk wat je beweert?", en een stelligheid die ik niet kan rijmen met dit gebrek aan onderbouwing. Dat hadden de Atheense scholen bijvoorbeeld ook: ze bekritiseerden elkaar, en elke school meende met grondbeginselen te komen waarover niet viel te twisten.
Dat klopt niet helemaal, Plato heeft zelf kritiek op zijn Ideeën geleverd.quote:Op dinsdag 3 september 2024 19:04 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het gebrek aan twijfel, met Socrates als voorloper (danwel gedachtespinsel) van zijn leermeester, is natuurlijk wel curieus. Dito wat betreft Plato zijn ideeënwereld natuurlijk.
Alle epistemologie, en dus iedere vorm van foundationalisme, berust in laatste instantie op een geloof in de methode die wordt toegepast. Die van 'Ari' (moest ik om gniffelen) is een beetje in de ongenade geraakt, dus dat nemen we niet meer zo serieus. Ik heb echter precies hetzelfde gevoel bij de arrogante empirische en positivistische epistemologieën die ik hier lees. Die "onderbouwing" die daar zogenaamd wel zou spelen is slechts een vastgeroeste afbeelding in het hoofd van de spreker.quote:Anderzijds, met Ari zijn syllogisme kun je tot 'ware' conclusies komen zonder dat ze betrekking hoeven te hebben op de (kenbare) werkelijkheid, dus dat ie uiteindelijk op de De Onbewogen Beweger uitkwam snap ik ergens wel.
Ken je deze wetenschapper al, filosofisch psycholoog dr. Jacob Jolij, die een interessant denkmodel introduceert over de relatie tussen bewustzijn en kwantumfysica:quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het liep allemaal wat uit, waardoor er niet echt tijd was voor interactie. Maar wie weet, wellicht een volgende keer
Ik ben nu met een project bezig waarin ik kijk hoezeer spiritueel en filosofisch gebruik van de kwantummechanica hout snijdt. In dat licht ga ik ook wel wat werk van Kastrup lezen.
Wat is een alfa cursus ? Bedoeld voor alfa"s? Het onderscheid tussen alfa"s en beta"s is eigenlijk een merkwaardig verschijnsel, het is weer een vorm van hokjes denken. Alfa"s worden als zweverig en onlogisch gezien, terwijl beta"s als koude logisch denkende puur wetenschappelijke machine worden gezien.quote:Op donderdag 18 juli 2024 12:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb trouwens op een alfacursus die ik lang geleden heb gevolgd ook meegemaakt dat kritiek en weerwoord werd gedemoniseerd, en dan is elke vorm van redelijke discussie onmogelijk geworden. Jonge aarde creationisme (wat daar door een aantal werd gepropageerd) is net zulke kul als Flat Earth-overtuigingen en beschouw ik als waanbeelden. En veel christelijke vrienden en kennissen van me met me, overigens (zie bijvoorbeeld ook http://www.sterrenstof.info/ of https://leonvandenberg.wordpress.com/ van christenen die zich tegen YEC denkbeelden verzetten). Maar het innemen van onwetenschappelijke standpunten zoals YEC in onze moderne maatschappij resoneert, net als complotdenken, natuurlijk heel goed met de christelijke boodschap vol lijden dat christenen geridiculiseerd en bespot zullen worden, en het pad tot verlossing nauw is. Dat lijkt in sommige (met name evangelische) stromingen een belangrijke identity marker te zijn. Kritiek wordt zo juist als bevestiging gezien van de waarschuwingen die Jezus uitte naar Zijn achterban.
Betrouwbare kennis, dat is de hamvraag. Een probleem waar filosofen en geleerden 1000den jaren over denken.quote:Maar goed, ik heb met mijn boek ook niet de intentie om christenen met antiwetenschappelijke standpunten te overtuigen. Ik ben gewoon gefascineerd door de vraag wat betrouwbare kennis behelst en hoe makkelijk wij mensen ons laten besodemieteren door (toevallige) patronen. Zowel in de wetenschap als in ons religieus denken. Wat dat betreft hoop ik ook een evenwichtig boek te hebben geschreven. En als lezers uiteindelijk bij mijn verklaringen zich afvragen of het misschien ook apofenie is, dan is dat alleen maar mooi, want dat is uiteindelijk het doel van het boek: de lezer meer bewust maken van, en kritischer naar het eigen denken laten worden.
Hmm, er bestaat volgens mij wel een brede consensus over het idee dat Plato oprecht geloofde in de metafysische wereld. Hij erkende inderdaad dat er weerleggingen bestonden welke hij niet kon weerleggen, maar het geloof in zijn eigen ontologie, blijkens de doorwerking ervan in de rest van zijn filosofie, bleek onder de streep groter dan de twijfel.quote:Op dinsdag 3 september 2024 19:40 schreef VseslavBotkin het volgende:
Dat klopt niet helemaal, Plato heeft zelf kritiek op zijn Ideeën geleverd.
Whehequote:Op dinsdag 3 september 2024 19:40 schreef VseslavBotkin het volgende:
Alle epistemologie, en dus iedere vorm van foundationalisme, berust in laatste instantie op een geloof in de methode die wordt toegepast. Die van 'Ari' (moest ik om gniffelen) is een beetje in de ongenade geraakt, dus dat nemen we niet meer zo serieus.
Ja, ik ken hem; ik heb vorige week toevallig zijn interview bij de Ongelooflijk Podcast nog geluisterd, en wil zijn boek nog wel eens lezen. Ik behandel in mijn eigen boek ook het fenomeen Buitenzintuiglijke Waarneming, en hoe Bayesiaanse statistiek dit soort anomalieën wellicht kan verklaren zonder bovennatuurlijke verklaringen in te zetten.quote:Op woensdag 4 september 2024 09:43 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ken je deze wetenschapper al, filosofisch psycholoog dr. Jacob Jolij, die een interessant denkmodel introduceert over de relatie tussen bewustzijn en kwantumfysica:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |