De Elizabeth Line maakt vlak voor aankomst op Heathrow gebruik van een tunnel die niet onder TfL valt maar onder een dochterbedrijf van Heathrow Airport. Dat bedrijf vraagt aan TfL een aanzienlijke premie voor gebruik per passagier die TfL vervolgens weer doorberekent in de ticketprijs. De Piccadilly Line maakt geen gebruik van deze tunnel dus gelden de reguliere prijzen voor zones 1-6 van TfL (met uitzondering dat er voor Heathrow geen off peak bestaat en voor andere (metros)tations in zone 6 wel).quote:Op woensdag 10 juli 2024 06:58 schreef Breuls het volgende:
[..]
Dat hangt van het vervoer af, maar via de site van TFL kun je een routeplanner uitvoeren en daar staan ook de kosten bij. Volgens dat linkje kan het bijvoorbeeld voor 3,50 met de bus, 5,60 met de metro en 13,50 als je ook de Elizabeth Line gebruikt (waarvan ik niet wist dat die duurder was, dus die hogere prijs kan ook aan iets anders liggen).
Aha! Goed om te weten.quote:Op woensdag 10 juli 2024 @ 07:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De Elizabeth Line maakt vlak voor aankomst op Heathrow gebruik van een tunnel die niet onder TfL valt maar onder een dochterbedrijf van Heathrow Airport. Dat bedrijf vraagt aan TfL een aanzienlijke premie voor gebruik per passagier die TfL vervolgens weer doorberekent in de ticketprijs. De Piccadilly Line maakt geen gebruik van deze tunnel dus gelden de reguliere prijzen voor zones 1-6 van TfL (met uitzondering dat er voor Heathrow geen off peak bestaat en voor andere (metros)tations in zone 6 wel).
Haha, wel leuk.quote:Tube nerd fact:
Het laatste Piccadilly Line station vóór Heathrow, Hatton Cross, is itt tot de luchthaven wel voor een off peak tarief te bereiken. Daarnaast kun je gratis met de metro reizen tussen de 3 metrostations van Heathrow en Hatton Cross. Dus als je vanuit zone 1 komt, uitstapt op Hatton Cross, uitcheckt, opnieuw incheckt en doorreist naar Heathrow dan kun je nog wel voor een off peak tarief naar Heathrow. Op deze manier kost buiten de spits met de metro naar Heathrow gaan 3,50 ipv 5,60 pond.
Uiteraard gaat niemand dit doen, alleen tubenerds die de validiteit van deze claim willen checken.
Je hebt volgens mij alleen nog echt een Oyster Card nodig als je gebruik wil maken van de tienerkorting (50%).quote:Op woensdag 10 juli 2024 12:02 schreef Cat-astrophe het volgende:
Voor de OP: ik denk dat qua reizen in Londen inmiddels met stip op nummer 1 het betalen met je eigen bankpas staat.
De Oyster card bewaar ik nu alleen nog maar uit sentimentele overwegingen.
Ha, same. Hij zit nog in m'n portemonnee, maar ik hou gewoon mijn pols tegen de lezer als ik door het poortje loop.quote:Op woensdag 10 juli 2024 @ 12:02 schreef Cat-astrophe het volgende:
Voor de OP: ik denk dat qua reizen in Londen inmiddels met stip op nummer 1 het betalen met je eigen bankpas staat.
Met de "praktijkervaring" van mijn trip van afgelopen week kan ik er het volgende over zeggen:quote:Op donderdag 4 juli 2024 17:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
Vraagje. Wij gaan 1 september weer een weekje naar Londen. Zoals altijd met de trein, maar nu niet meer direct, dus overstap in Brussel. Ik maak me alleen een beetje zorgen of we wel genoeg overstap tijd hebben..
Vertrekken uit Rotterdam om 08.58, komen in Brussel aan om 10.08 (hopelijk geen vertragingen). Om 10.56 vertrekt de Eurostar alweer uit Brussel richting Londen. Op de site van de Eurostar staat dat de Eurostar terminal in Brussel 30 minuten van te voren dicht gaat en ze raadden aan er uiterlijk 45 min van te voren te zijn. Wordt dus nogal krap lijkt me. Of is het genoeg te doen? Zat te kijken om dan misschien eerder naar Brussel te gaan, maar ticket is voor een vaste trein, dus kunnen niet een uurtje eerder gaan bij wijze van spreken; of we moeten een heel ander ticket regelen.
Thanks! Hoop dat je het leuk gehad hebt!quote:Op zondag 14 juli 2024 10:16 schreef beantherio het volgende:
[..]
Met de "praktijkervaring" van mijn trip van afgelopen week kan ik er het volgende over zeggen:
• zolang de trein uit Amsterdam enigszins op tijd rijdt is de overstap geen enkel probleem. De grenscontrole-faciliteiten zijn in Brussel een stuk grootschaliger dan in Amsterdam. Ik was er daarom ook heel snel doorheen en gereed om op de trein naar Londen te stappen. De tijd tussen "verlaten perron trein uit Amsterdam" tot "achter de grenscontrole en gereed voor de overstap" was misschien maar iets van 10 a 15 minuten. Dat laatste is misschien wel enigszins afhankelijk van de drukte, maar voor mijn gevoel was het nu al vrij druk.
• de grenscontrole-faciliteit heet 'Channel terminal' en staat op de borden op het station goed aangegeven. Op de website van de NS kwam ik evengoed nog een mooie plattegrond tegen van het station: https://www.nsinternation(...)-brussel-zuid-midi-1
• TIP: kijk terwijl je naar de Channel terminal loopt op de digitale borden die je tegen zult komen om te zien op welk perron je trein aankomt. Zulke borden ben ik namelijk in het (niet zo grote) gebied achter de grenscontrole niet meer tegengekomen. Enkel bij de ingang van de perrons hangen digitale borden met informatie over de treinen die daar komen maar ik heb gemerkt dat deze niet altijd even snel aangevuld worden.
• de ingang van de perrons vond ik trouwens ook niet zo opvallen maar ze liggen aan het eind van het shopping-gebied voorbij de kassa's. In mijn geval organiseerde zich daar ook een rij.
• voor de terugreis gaat de tip van het goed op de borden letten trouwens nog meer op. Dan is er namelijk geen sprake van speciale bewegwijzering. Evengoed was het toen ook nog vrij makkelijk te vinden en uiteraard was er toen geen sprake meer van een grenscontrole waardoor er nog meer tijd was. Er liepen trouwens wel mensen van Eurostar op het perron om je te verwijzen naar de juiste plek op het perron m.b.t. het rijtuig dat je moet hebben.
Hopelijk geeft dit nog iets meer vertrouwen.![]()
Het was leuk maar halverwege kreeg ik een hele zware verkoudheid waar ik wel wat last van gehad heb. En een tripje naar Windsor mislukte omdat ik niet vooraf tickets gekocht had. Nog een tip: als je besluit om op de dag zelf kaarten te kopen voor het kasteel dan kan het zijn dat je 2 a 2,5 uur moet wachten voordat je naar binnen kunt.quote:Op zondag 14 juli 2024 10:19 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Thanks! Hoop dat je het leuk gehad hebt!
Ik gebruik de mijne nog wel omdat ik hem ook gebruik als een "overflow" van cash geld dat ik meeneem. Alhoewel ik bijna alles met de pas of telefoon betaal hou ik evengoed nog wel wat contact geld bij de hand "voor het geval dat". En als ik aan het eind van mijn reis nog wat over heb dan zet ik dat op mijn Oystercard.quote:Op woensdag 10 juli 2024 12:02 schreef Cat-astrophe het volgende:
En er zijn er al zoveel niet blij met de Brexit. Dit gaat ze zeker nog meer toerisme kosten.quote:Op woensdag 18 september 2024 16:25 schreef Breuls het volgende:
Zat er al een tijdje aan te komen. Stupid Brexit.
Een tientje voor een visum wat je twee jaar mag gebruiken. Daar laat je je wel door afschrikken jaquote:Op maandag 16 september 2024 10:16 schreef Ancester het volgende:
Vanaf volgend jaar april blijkbaar een ETA visum nodig las ik in de Telegraaf vandaag. Geen ramp, maar wel onhandig.
https://m.economictimes.c(...)eshow/113328881.cms#
ETIAS komt eraan en dat gaat gelden voor zo'n 60 landen, waaronder de UK, US, Canada, Japan, landen op de Balkan. De inwoners van deze landen moeten medio 2025 een ETIAS aanvragen als zij de Schengenzone in willen. Voor de overige 100 landen, zoals de meeste landen in Afrika en Azië, waaronder ook Rusland en China geldt een visumplicht voor de Schengenzone.quote:Op woensdag 18 september 2024 16:46 schreef Nielsch het volgende:
Mag hopen dat de EU dat ook gaat instellen voor Britten (of hebben we dat al).
Denk je? Als je kijkt naar London, een dure stad, zeker voor toeristen, zal tien quid dan zo veel uitmaken? Ik laat me er geen seconde door tegenhouden. Het is hooguit irritant dat je het hier nu óók al moet doen (ben het voor de VS wel gewend).quote:Op woensdag 18 september 2024 @ 20:34 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
En er zijn er al zoveel niet blij met de Brexit. Dit gaat ze zeker nog meer toerisme kosten.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die de moeite, niet de moeite waard vinden. Daarnaast gaat het minder spontaan.quote:Op donderdag 19 september 2024 08:56 schreef Breuls het volgende:
[..]
Denk je? Als je kijkt naar London, een dure stad, zeker voor toeristen, zal tien quid dan zo veel uitmaken? Ik laat me er geen seconde door tegenhouden. Het is hooguit irritant dat je het hier nu óók al moet doen (ben het voor de VS wel gewend).
Door vooraf mensen te screenen moeten de wachtrijen bij landsgrenzen, op luchthavens, op treinstations en op veerterminals verminderd worden. Dat is het doel van ETA/ETIAS.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:31 schreef beantherio het volgende:
De prijs is het punt niet maar het is irritant. Sommige minder ervaren reizigers of spontane reizigers zullen zich er vast wel wat door laten afschrikken.
Zitten er eigenlijk ook voordelen aan ETA's? Versimpeld het de grenscontrole? Voor zover dat richting het VK al lastig was dan.
Wat voor soort restaurants ga je graag naartoe? Ik heb nog wel een lijstje voor Londonquote:Op zaterdag 28 september 2024 16:05 schreef Breuls het volgende:
Heeft er trouwens nog iemand interessante restauranttips? Ik ben er wel aan toe wat nieuwe tenten te ontdekken.
Ik ben een gemiddelde Nederlander en laat me niet afschrikken door die ETAquote:Op zaterdag 28 september 2024 07:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Door vooraf mensen te screenen moeten de wachtrijen bij landsgrenzen, op luchthavens, op treinstations en op veerterminals verminderd worden. Dat is het doel van ETA/ETIAS.
Maar ik ben met je eens. De globetrotter laat zich niet afschrikken door ETA/ETIAS en paspoorten, maar de gemiddelde Nederlander komt hooguit in Berlin, Paris, Barcelona en de Spaanse Costa's en voor die type reiziger werpen paspoort en ETA/ETIAS wel extra drempels op en de Britse toeristenindustrie is weldegelijk miljoenen misgelopen door de Brexit aangezien de gemiddelde Nederlander of Duitser toch wel behoorlijk rijk is en voor de toeristenindustrie behoorlijk wat geld oplevert. Al heeft de ETIAS straks wel een voordeel: hopelijk wat minder Britse zuiptoeristen in Europa.
Per toeval liepen wij een aantal jaar geleden tegen Frenchie UK aan, wij vonden het geweldige burgers. Op instagram van Frenchie UK kun je zien op welke markten ze staan.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:48 schreef Breuls het volgende:
Oef, dat is eigenlijk best een goede vraag, want ik heb er nooit zo over nagedacht of ik een bepaald type restaurants leuk vind.
Ik ben niet picky qua keuken: ik vind gerechten uit verschillende landen lekker. Ik vind vlees en vega(n) beide prima. Ik eet in m'n eentje, dus het gaat me meer om iets lekkers (en gezonds) eten, dan om een avondje gezelligheid. Het is niet erg als ik ervoor moet reserveren; ik ben er pas over een paar weken. Maar eenvoudige, pop-up/streetfood-achtige dingen vind ik ook leuk.
Oh en ik ga niet echt een fancy outfit aantrekken voor een hapje eten, dus als dat een soort van wel hoort bij bepaalde restaurants vallen die denk ik af.
"Eurostar tickets for travel in early May 2025, such as your desired dates from May 4th to May 8th, should typically be available to book around 6 months in advance. Therefore, tickets for May are expected to be released sometime in November 2024. It's a good idea to regularly check Eurostar's website or sign up for their email alerts to be notified when bookings for your specific travel dates open up."quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:58 schreef Erno-BE het volgende:
Weet iemand vanaf wanneer je de Eurostar naar London kan boeken als je op 4 mei naar London wil reizen en 8 mei terug wil reizen naar Nederland? En naast een paspoort, wereldstekkers en een ETA-formulier, wat heb je nog meer nodig om naar London te kunnen reizen?
Pinpas of creditcard is handig. Verder waarderen ze het ook als je kleding draagt. De TFL Go app voor het OV is ook wel een aanrader.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 09:58 schreef Erno-BE het volgende:
Weet iemand vanaf wanneer je de Eurostar naar London kan boeken als je op 4 mei naar London wil reizen en 8 mei terug wil reizen naar Nederland? En naast een paspoort, wereldstekkers en een ETA-formulier, wat heb je nog meer nodig om naar London te kunnen reizen?
Wij zijn heel tevreden met point A hotel in kings cross. Loop afstand van het station, goed bed, moderne badkamer. Kamer is niet groot, maar dat vinden wij niet erg, brengen onze tijd toch door in de stad. Nemen ook nooit ontbijt in het hotel, als je de deur uit loopt heb je genoeg opties om te eten en te drinken.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:41 schreef capuchon_jongen het volgende:
Blijkbaar gaan mensen niet vaak meer naar LondenAl 99 dagen niet meer gepost in dit topic.
Maar mijn vraag aan jullie. Ik ben opzoek naar een stratigisch goed gelegen hotel. ik kom met de eurostar aan in Londen. Aan de ene kant lijkt het me gemakkelijk om een hotel in de buurt te hebben Ik verblijf 3 dagen. In welk hotel hebben jullie goede ervaring.
Wij zaten in het Royal National Hotel. Een goede 10 minuten lopen van Kings Cross. Het was een megagroot hotel, maar goed geprijsd en de bedden lagen heerlijk. Vlakbij de metro ook.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:41 schreef capuchon_jongen het volgende:
Blijkbaar gaan mensen niet vaak meer naar LondenAl 99 dagen niet meer gepost in dit topic.
Maar mijn vraag aan jullie. Ik ben opzoek naar een stratigisch goed gelegen hotel. ik kom met de eurostar aan in Londen. Aan de ene kant lijkt het me gemakkelijk om een hotel in de buurt te hebben Ik verblijf 3 dagen. In welk hotel hebben jullie goede ervaring.
The Tower Hotel, van Guomen, is onze standaard go-to plek. Ietsje prijzig soms maar op een hele goede locatie, ook qua uitvalsbasis naar verschillende ondergrondse verbindingen. En Borough Market op loopafstand.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:41 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik heb deze ook een aantal keren gebruikt en ik kan wel meegaan met deze ervaringen. Het is niet luxe maar wel modern en schoon. De ligging is ook heel prettig: je bent zo bij St. Pancras / Kings Cross. In de omgeving ook allerlei gelegenheden om te eten op loopafstand. Enige klacht is de lift die ze hebben: die is echt heel klein.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 21:48 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Wij zijn heel tevreden met point A hotel in kings cross. Loop afstand van het station, goed bed, moderne badkamer. Kamer is niet groot, maar dat vinden wij niet erg, brengen onze tijd toch door in de stad. Nemen ook nooit ontbijt in het hotel, als je de deur uit loopt heb je genoeg opties om te eten en te drinken.
Heb ik in het verleden vaak gezeten. Is wel gigantisch groot ja. Niet heel modern maar was (in de tijd dat ik er kwam) wel netjes. Je loopt van daar heel snel richting het centrum en er ligt inderdaad een metrostation (Russell Square) vrijwel naast. Toen ik nog vloog ging ik met de Piccadilly line vanaf Heathrow er direct naartoe: dat was wel handig.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:20 schreef Arizona het volgende:
[..]
Wij zaten in het Royal National Hotel. Een goede 10 minuten lopen van Kings Cross. Het was een megagroot hotel, maar goed geprijsd en de bedden lagen heerlijk. Vlakbij de metro ook.
Wat betreft de lift. Koffer erin en zelf op de trap eromheen lopenquote:Op woensdag 12 februari 2025 19:58 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik heb deze ook een aantal keren gebruikt en ik kan wel meegaan met deze ervaringen. Het is niet luxe maar wel modern en schoon. De ligging is ook heel prettig: je bent zo bij St. Pancras / Kings Cross. In de omgeving ook allerlei gelegenheden om te eten op loopafstand. Enige klacht is de lift die ze hebben: die is echt heel klein.
[..]
Dat zou me toch te link lijken.quote:Op woensdag 12 februari 2025 22:42 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Wat betreft de lift. Koffer erin en zelf op de trap eromheen lopen
Hebben we al meerdere keren gedaan. Zijn boven voordat de lift er is.quote:Op donderdag 13 februari 2025 17:30 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat zou me toch te link lijken.![]()
1 persoon met 1 (middelgrote) koffer lukt wel trouwens. De lift is evengoed opvallend klein.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |