.quote:Een duizelingwekkende, caleidoscopische roman over de vernietigende chaos die schuilt in de geschiedenis van computers en AI.
Johnny von Neumann was een enigma. Als jonge man verbijsterde hij zijn omgeving met zijn monomane jacht op de onwrikbare grondslagen van de wiskunde. Maar toen zijn geloof in dit allesomvattende systeem afbrokkelde, begon hij zijn wonderbaarlijke intellect in te zetten voor de machthebbers. Terwijl hij ondoorgrondelijke computersystemen ontwierp, en daarmee hielp bij de ontwikkeling van de atoombom, begaf zijn werk zich steeds meer op gebieden die buiten het bereik van menselijk begrip en controle lagen.
In De MANIAC vervlecht Benjamín Labatut feit met fictie in een sprankelende reis naar de randen van het rationele denken. Het verhaal gaat terug tot het conflict in de vroege twintigste eeuw over tegenstrijdigheden in de natuurkunde en tot de vooruitgang in vormen van kunstmatige intelligentie die de mens overtreffen. Dit is een verbijsterend verhaal over de waanzinnige dromen van de rede
quote:Op zaterdag 20 juli 2024 20:03 schreef Gehenna het volgende:
[ [url=https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.otroangulo.info%2Ffabricaweb%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmoby-dick-illustrated-3.jpg&f=1&nofb=1&ipt=5d08e4ff01dcb594cd8b7561bd8ca11fc4a80995a0c6912dd7d5ddc46fd12234&ipo=images]afbeelding[/url] ]
quote:Op donderdag 18 juli 2024 22:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zag die langskomen in een podcast met Brits neurofarmacoloog David Nutt. Ben ook wel benieuwd, waar gaat het zo al over los van de titel?
Ik ben pas op 20%, dus misschien spreek ik voor mijn beurt, maar het boek bevalt me goed. Het richt zich wel voornamelijk op de irrigatietechniek, de culturele en geopolitieke betekenis, en met name de geschiedenis van de Nijl. Informatie over bijvoorbeeld de natuur, geografie (er zit bizar genoeg niet eens een kaart bij) of de economie heb ik wat minder aan bod zien komen. Maar misschien komt dat nog. Geschiedenis is wel mijn meest geliefde onderwerp, dus ik kan er prima mee leven. Het is wel geschreven als een reisverhaal met wollig taalgebruik. Dat moet je liggen. Persoonlijk vind ik het een fijne schrijfstijl, maar vermoedelijk had de auteur 50 pagina's kunnen besparen door wat meer to-the-point te zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:28 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Deze heb ik ook nog op mijn lijst staan. Is het iets?
Is 1 van de betere boeken op deze wereld. (IMO)quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:29 schreef Poppejans1.4 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Eergisteren binnen een dag helemaal gelezen en ben er nog steeds naar van....
Heb dat normaal nooit dat een boek of film me écht bij blijft.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 10:18 schreef roos94 het volgende:
[..]
Is 1 van de betere boeken op deze wereld. (IMO)
Herkenbaar, ik heb hem jaren geleden gelezen.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:29 schreef Poppejans1.4 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Eergisteren binnen een dag helemaal gelezen en ben er nog steeds naar van....
Maar snel op zoek naar iets luchtigers straks in een boekendiscount en/of de kringloop.
Lees heel veel momenteel en denk velen met mij want de mini biebjes zijn vrij leeg.
Leuk!quote:Op dinsdag 30 juli 2024 16:39 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Ik ben benieuwdwe lezen het voor een boekenclub
Ik heb vorige week het laatste deel uit, nadat ik een tijdje geleden voor het eerst in m'n leven begonnen was aan de Engelse versie. Leuk hoor. Sowieso een goede opfrisser, want dat ik de Nederlandse versie gelezen heb is inmiddels een jaar of 30 geledenquote:Op maandag 22 juli 2024 20:07 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ben gister weer begonnen in Fellowship of the Ring. Is alweer een jaar of 15 geleden.
Heb je Mythos van Stephen Fry gelezen? Over de Griekse goden.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 16:55 schreef Tijn het volgende:
Nu trouwens deze aan het lezen, omdat ik 'm voor m'n verjaardag had gekregen. Best interessant, al had ik zoiets nooit voor mezelf uitgekozen. Het is een boek over god, maar niet met een religieuze invalshoek. Het gaat erover dat god tegenwoordig als een vaag allesomvattend soort superwezen wordt gezien, maar in de tijd dat de bijbel geschreven is was het beeld van god veel menselijker. God was een man, met een gezin, vrienden, net zo echt als jij of ik. Het boek behandelt z'n lichaam, onderdeel voor onderdeel, aan de hand van historische bronnen.
[ afbeelding ]
https://www.goodreads.com/book/show/57282028-god
Nee, ik heb nog nooit iets gelezen over goden. Al heb ik er op het gymnasium wel het een en ander over meegekregen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb je Mythos van Stephen Fry gelezen? Over de Griekse goden.
Ze komt ook regelmatig voorbij in Mythvision:quote:Op dinsdag 30 juli 2024 16:55 schreef Tijn het volgende:
Nu trouwens deze aan het lezen, omdat ik 'm voor m'n verjaardag had gekregen. Best interessant, al had ik zoiets nooit voor mezelf uitgekozen. Het is een boek over god, maar niet met een religieuze invalshoek. Het gaat erover dat god tegenwoordig als een vaag allesomvattend soort superwezen wordt gezien, maar in de tijd dat de bijbel geschreven is was het beeld van god veel menselijker. God was een man, met een gezin, vrienden, net zo echt als jij of ik. Het boek behandelt z'n lichaam, onderdeel voor onderdeel, aan de hand van historische bronnen.
[ afbeelding ]
https://www.goodreads.com/book/show/57282028-god
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |