SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Een waarheid als een koe dusquote:Op zondag 7 juli 2024 18:10 schreef INViCTuS het volgende:
Die tt![]()
Man, het wordt wel 1 dag warmer en 25+.komende week. Misschien 2
Zomerse stortbui is prima afentoe maar dan wel 10 graden warmer aub.quote:Op zondag 7 juli 2024 19:58 schreef Pisces29 het volgende:
Een trui aan in juli, toch even wat minder.
Lekker buiten tennissen in de regen, was vandaag ook even wat minder.
Hohoquote:Op zondag 7 juli 2024 18:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wat zwarte pitjes over Zeeland weer.
Black Pits Matterquote:Op zondag 7 juli 2024 20:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hoho![]()
Roetveeg pitjes.
Gr gr Sylvana & Akwasi
Tja, je ziet wie het topic geopend heeft he.quote:Op zondag 7 juli 2024 18:10 schreef INViCTuS het volgende:
Die tt![]()
fake newsquote:Op zondag 7 juli 2024 18:10 schreef INViCTuS het volgende:
Die tt![]()
Gravel of smashcourt?quote:Op zondag 7 juli 2024 19:58 schreef Pisces29 het volgende:
Een trui aan in juli, toch even wat minder.
Lekker buiten tennissen in de regen, was vandaag ook even wat minder.
Gravel natuurlijk.quote:Op zondag 7 juli 2024 21:52 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Gravel of smashcourt?
@:monkyyy en ik willen antwoorden!
De 8 dagen na vandaag mogelijk 6 boven de 25. Mirgen 30 graden. Hitte dusquote:Op zondag 7 juli 2024 21:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Tja, je ziet wie het topic geopend heeft he.
Woensdag misschien nog 25, ja! 6 dagenquote:Op maandag 8 juli 2024 06:37 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
De 8 dagen na vandaag mogelijk 6 boven de 25. Mirgen 30 graden. Hitte dus
Dinsdag 30, woensdag 26, donderdag 26, vrijdag 25. Zaterdag en zondag 22 en 23/24. Na het weekend waarschijnlijk weer 25+ ( al is dat nog wat ver weg).quote:Op maandag 8 juli 2024 07:02 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Woensdag misschien nog 25, ja! 6 dagen. Het weekend wordt net aan 20/21, waarschijnlijk
Reken daar maar niet op. En anders is het mooi meegenomen. Natuur heeft zon en warmte nodigquote:Op maandag 8 juli 2024 07:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dinsdag 30, woensdag 26, donderdag 26, vrijdag 25. Zaterdag en zondag 22 en 23/24. Na het weekend waarschijnlijk weer 25+ ( al is dat nog wat ver weg).
Dus ja, laat diemaar achterwege
Ik reken er wel op, gezien het de verwachtingen zijn en deze vaak gewoon redelijk kloppen. Tweede deel eens, maar staat er verder volkomen los van.quote:Op maandag 8 juli 2024 07:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Reken daar maar niet op. En anders is het mooi meegenomen. Natuur heeft zon en warmte nodig
In je wc pot jaquote:Op maandag 8 juli 2024 07:56 schreef Wereldgozer het volgende:
Leuk al die temperatuurfetisjisten maar er valt gewoon weer 100mm water deze week
Helaas was het in het ZO zwaar bewolkt (begint nu open te trekken gelukkig).quote:
Yes, wolkendek breekt nu gelukkig rap. Mogen wij ook van de gele bol genietenquote:Op maandag 8 juli 2024 08:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Helaas was het in het ZO zwaar bewolkt (begint nu open te trekken gelukkig).
Tenminste weer een paar dagen zomer. Wel vochtig en instabiele atmosfeer. In veel opzichten wel gunstiger voor veel dingen. Natuur, recreatie en o.a de boeren zijn er blij meequote:Op maandag 8 juli 2024 07:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik reken er wel op, gezien het de verwachtingen zijn en deze vaak gewoon redelijk kloppen. Tweede deel eens, maar staat er verder volkomen los van.
Het KNMI neemt iig ook geen blad voor de mond:quote:
En in de modelbeoordeling:quote:Dinsdagavond is er kans op zware onweersbuien die van het zuidwesten naar het noordoosten over het land trekken. Door deze buien kan er plaatselijk veel regen, intensief onweer, grote hagel en zware windstoten optreden. Door blikseminslag, wateroverlast, het omwaaien van voorwerpen en bomen en grote hagelstenen kan er schade en overlast ontstaan. Vooral voor buitenactiviteiten kunnen deze onweersbuien gevaarlijk zijn.
quote:Dinsdag MuCAPE van 1000 J/KG in het westen tot 2000 in het oosten. Er is een sterke (richtings)schering van ongeveer 40 kn, hetgeen zich met de lineaire forcering (convergentielijn bij de vore) waarschijnlijk manifesteert in een squalline. UWC18/21 berekent aan de zuidoostflank van deze squall ook een of meerdere supercellen (zie updraft helicity) met zware windstoten boven 100 km/uur. Grote hagel is dus ook mogelijk. Bij het tweede systeem is de effectieve schering lastiger te bepalen omdat de buien waarschijnlijk niet vanaf de grond ontstaan. De schering ligt dan tussen 30 en 40 kn, dus goed georganiseerde multicellen. De forcering komt mogelijk van het koufront. Ook de rechteringang van de jet zou een rol kunnen spelen. In de Harmonie uitvoer aanzienlijke neerslaghoeveelheden (20-40 mm) en zeer hoge intensiteiten (PW > 40 mm). Het is een situatie met potentieel significante zware convectie, maar het is nu te vroeg om hier al expliciete uitspraken over te doen.
Gele bolquote:Op maandag 8 juli 2024 08:25 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Yes, wolkendek breekt nu gelukkig rap. Mogen wij ook van de gele bol genieten
Zomergenotquote:Op maandag 8 juli 2024 09:37 schreef Jor_Dii het volgende:
De komende dagen weer een paar plaknachten
Mensen, zet uw tuinstoelen goed vast!quote:Op maandag 8 juli 2024 09:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Het KNMI neemt iig ook geen blad voor de mond:
Dinsdagavond is er kans op zware onweersbuien die van het zuidwesten naar het noordoosten over het land trekken. Door deze buien kan er plaatselijk veel regen, intensief onweer, grote hagel en zware windstoten optreden. Door blikseminslag, wateroverlast, het omwaaien van voorwerpen en bomen en grote hagelstenen kan er schade en overlast ontstaan. Vooral voor buitenactiviteiten kunnen deze onweersbuien gevaarlijk zijn.
Ik eet ijs ongeacht temperatuurquote:Op maandag 8 juli 2024 09:39 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hebben we wel nodig de komende dagen
Terreur buienquote:Op maandag 8 juli 2024 09:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[..]
En in de modelbeoordeling:
[..]
Morgenavond wordt wel heftig ja..quote:Op maandag 8 juli 2024 10:06 schreef Houtenbeen het volgende:
Wat een bak water weer
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe harder het KNMI gaat waarschuwen, hoe meer het tegen gaat vallen zijn mijn ervaringen uit het verleden.quote:Op maandag 8 juli 2024 09:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[..]
En in de modelbeoordeling:
[..]
vanmorgen code geel op mijn phone, de ene keer is het niks, de andere keer zwaar, dat je meer aan code oranje denkt.quote:
Verkoelend buitjequote:Op maandag 8 juli 2024 10:06 schreef Houtenbeen het volgende:
Wat een bak water weer
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Crap, wordt het weer een hoge luchtvochtigheidquote:Op maandag 8 juli 2024 09:37 schreef Jor_Dii het volgende:
De komende dagen weer een paar plaknachten
Vooral morgen wordt echt vies benauwd.quote:Op maandag 8 juli 2024 10:54 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Crap, wordt het weer een hoge luchtvochtigheid
Tom Zwitser is een sukkeltje, want hij leest niet de inhoud. Het artikel en daarmee de kop is gewoon volkomen correct.quote:
De gemiddelde lucht en zeewater temperatuur is weer geleidelijk onder het record van vorig jaar aan het komen. (zie climatereanalyzer.org), maar nog steeds veel warmer dan alles vóór 2023.quote:Op maandag 8 juli 2024 12:08 schreef StateOfMind het volgende:
Het mag hier in Nederland dan wel niet zo warm zijn geweest, maar sommige mensen (vaak klimaatontkenners en andere complot wappies) hebben vaak de neiging om te vergeten dat de wereld een ietsiepietsie groter dan ons kleine landje.
En dat het wereldwijd wel degelijk warmer wordt.
Zie ook de zeeën en oceanen.
Maar ach, een kniesoor die daar op let.
kunnen we weer aan het blauwe wielrenners pompjequote:Op maandag 8 juli 2024 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vooral morgen wordt echt vies benauwd.
komt door de zon, planeten, heelal, vulkanen, de mens is te nietig om op wereldschaal iets aan het klimaat te veranderen.quote:Op maandag 8 juli 2024 12:08 schreef StateOfMind het volgende:
Het mag hier in Nederland dan wel niet zo warm zijn geweest, maar sommige mensen (vaak klimaatontkenners en andere complot wappies) hebben vaak de neiging om te vergeten dat de wereld een ietsiepietsie groter dan ons kleine landje.
En dat het wereldwijd wel degelijk warmer wordt.
Zie ook de zeeën en oceanen.
Maar ach, een kniesoor die daar op let.
quote:Op maandag 8 juli 2024 12:55 schreef Abrikozentaart het volgende:
Zou morgenavond naar een BBQ gaan maar denk niet dat het doorgaat
Klimaatveranderingen op aarde waren er inderdaad al lang voor de mens zijn intrede deed, en die zullen er ook zijn als de mens ooit uitgestorven is.quote:Op maandag 8 juli 2024 12:50 schreef THEFXR het volgende:
[..]
komt door de zon, planeten, heelal, vulkanen, de mens is te nietig om op wereldschaal iets aan het klimaat te veranderen.
Maar 0,8°C lager dan het wereldwijde hitterecord van juni 2024, en 0,6°C lager dan gemiddeld in juni, hoezo niet zo warm?quote:Op maandag 8 juli 2024 12:08 schreef StateOfMind het volgende:
Het mag hier in Nederland dan wel niet zo warm zijn geweest,
https://www.knmi.nl/over-(...)t-warme-laatste-weekquote:Op maandag 8 juli 2024 13:09 schreef Za het volgende:
[..]
Maar 0,8°C lager dan het wereldwijde hitterecord van juni 2024, en 0,6°C lager dan gemiddeld in juni, hoezo niet zo warm?
Je zegt het toch zelf al: 0.6 graden lager dan gemiddeld. Dat is niet bijzonder schokkend qua afwijking van het gemiddelde, maar dus ook zeker niet warm te noemen voor juni.quote:Op maandag 8 juli 2024 13:09 schreef Za het volgende:
[..]
Maar 0,8°C lager dan het wereldwijde hitterecord van juni 2024, en 0,6°C lager dan gemiddeld in juni, hoezo niet zo warm?
De overbevolking stopt niet en dat is de grootste oorzaak. Plus een grote groep rijke mensen en genoeg landen interesseert het precies niksquote:Op maandag 8 juli 2024 12:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Klimaatveranderingen op aarde waren er inderdaad al lang voor de mens zijn intrede deed, en die zullen er ook zijn als de mens ooit uitgestorven is.
We kunnen het een een ander natuurlijk wel versnellen, hetgeen ook gebeurt.
Maar heel eerlijk gezegd heb ik ook zoiets van het zal mijn tijd wel duren.
Ik heb gelukkig geen kinderen en mijn tijd zit er over 30-35 jaar op en dan is het, letterlijk, na mij de zondvloed![]()
![]()
Het was een andere user die zei dat het hier niet zo warm was geweest.quote:Op maandag 8 juli 2024 13:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
Je zegt het toch zelf al: 0.6 graden lager dan gemiddeld. Dat is niet bijzonder schokkend qua afwijking van het gemiddelde, maar dus ook zeker niet warm te noemen voor juni.
Juni was hier niet zo warm, nee. Wereldwijd wel, maar hier gewoon gematigd Nederlands.quote:Op maandag 8 juli 2024 13:37 schreef Za het volgende:
[..]
Het was een andere user die zei dat het hier niet zo warm was geweest.
Ik vraag me af hoe voelbaar die 0,6°C was qua warmte beleving voor de temperatuur sensitieven onder ons.
Het was toch niet zo warm voor juni hier? Dat bewijst alles. Wereldwijd een ander verhaal. Merkbaar of niet doet er niet zo toe.quote:Op maandag 8 juli 2024 13:37 schreef Za het volgende:
[..]
Het was een andere user die zei dat het hier niet zo warm was geweest.
Ik vraag me af hoe voelbaar die 0,6°C was qua warmte beleving voor de temperatuur sensitieven onder ons.
Denk niet alleen daar, vanaf 16-17u trekt het vanaf de kust over Zeeland en later op de avond over het gehele land kans op (zwaar) onweer.quote:
Kan niet wachten. Al heb ik het persoonlijk liever in de nacht. Voor de mooiste effecten.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Denk niet alleen daar, vanaf 16-17u trekt het vanaf de kust over Zeeland en later op de avond over het gehele land kans op (zwaar) onweer.
quote:Op maandag 8 juli 2024 16:14 schreef Haags het volgende:
[..]
Kan niet wachten. Al heb ik het persoonlijk liever in de nacht. Voor de mooiste effecten.
heel veel sterkte met morgen toegewenstquote:Op maandag 8 juli 2024 13:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag is het trouwens wel al best aan de temperatuur
Beter om morgen iedereen vrij te geven en thuis te blijvenquote:
Danke. Gelukkig aircogenot. 's Morgens vroeg nog ff naar de speeltuin. Dan ben ik er wel klaar mee.quote:Op maandag 8 juli 2024 17:39 schreef THEFXR het volgende:
[..]
heel veel sterkte met morgen toegewenst, 30 geaden en hoge LV
@Haags dat wordt bakkenquote:Op maandag 8 juli 2024 17:43 schreef THEFXR het volgende:
Code geel in hele land
Het wordt morgen heet, maar daarna ook gevaarlijk: 'Ga op tijd naar huis'
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ga-op-tijd-naar-huis
dat is code rood, dus de tekst en de code gaan niet samen.quote:Op maandag 8 juli 2024 17:41 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Beter om morgen iedereen vrij te geven en thuis te blijven
Maar iedereen vrij geven is altijd een goed ideequote:Op maandag 8 juli 2024 17:54 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat is code rood, dus de tekst en de code gaan niet samen.
Zon = code geelquote:Op maandag 8 juli 2024 17:54 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat is code rood, dus de tekst en de code gaan niet samen.
Geschiedkundige for (minister) presidentquote:Op maandag 8 juli 2024 18:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maar iedereen vrij geven is altijd een goed idee
quote:Op maandag 8 juli 2024 18:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zon = code geel
Verbrand door de zon = code rood
Trekpop van Geertquote:Op maandag 8 juli 2024 18:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Geschiedkundige for (minister) president
Geert stuk hout in de nek leggenquote:
Wij hebben alleen maar windhozen en waterhozen.quote:Op maandag 8 juli 2024 18:26 schreef THEFXR het volgende:
[..]
120 is best hoog, lijkt wel een tornado
Zijn gewoon tornado'squote:Op maandag 8 juli 2024 18:29 schreef quirina het volgende:
[..]
Wij hebben alleen maar windhozen en waterhozen.
Grote twisters zie je alleen maar in de USA
Mechelen 60 tot 70 mm?! Het KMI voorspelt 0mm dinsdag, 1 mm woensdag.quote:Op maandag 8 juli 2024 10:06 schreef Houtenbeen het volgende:
Wat een bak water weer
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Morgen?quote:Op maandag 8 juli 2024 18:57 schreef Nattekat het volgende:
Oh, het trekt hier precies over op het moment dat ik in een sporthal zit. Zal ook weer eens niet, was de laatste keer dat het hier onweerde ook al.
Morgen dubbelenquote:Op maandag 8 juli 2024 18:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Morgen?
Mijn hardlooptraining zal wel weer niet doorgaan
Sowieso regent het echt 19 van de 20 dinsdagavonden dit jaar
zo'n sporthal hebben niet de beste daken, ik wens je erg veel succes en sterkte toe.quote:Op maandag 8 juli 2024 18:57 schreef Nattekat het volgende:
Oh, het trekt hier precies over op het moment dat ik in een sporthal zit. Zal ook weer eens niet, was de laatste keer dat het hier onweerde ook al.
In de regen kan jij gewoon hardlopenquote:Op maandag 8 juli 2024 18:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Morgen?
Mijn hardlooptraining zal wel weer niet doorgaan
Sowieso regent het echt 19 van de 20 dinsdagavonden dit jaar
quote:A level 2 was issued across far NE France into Benelux and far NW Germany mainly for damaging gusts.
A level 1 surrounds that risk for similar hazards but with lower probabilities. An isolated tornado is possible along the cold front over Belgium/the Netherlands. In addition, a few heavy rain and large hail events are forecast.
Spatje regen hier, drupje daar. Dag erna gewoon weer zon en 25 graden.quote:Op maandag 8 juli 2024 20:05 schreef quirina het volgende:
Ja al die mensen met drama scenario’s hier.
Volgens mij niemand. Alleen wat posts over mogelijke scenario's. Potentieel zwaar weer mgelijkquote:Op maandag 8 juli 2024 20:05 schreef quirina het volgende:
Ja al die mensen met drama scenario’s hier.
Jeuj weer een keer in een lvl 2 gebied. Als het deze keer maar niet weer een dooie mus is.quote:
Ik ookquote:Op maandag 8 juli 2024 19:15 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Morgen dubbelen@:monkyyy @:pisces29
Gemengd douchen buiten?quote:Op maandag 8 juli 2024 19:15 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
die wind gaat wel overlast geven en wellicht oranje, wat ik al dachtquote:Op maandag 8 juli 2024 22:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
is nog geel, vraag me af op hoeveel uur tijd ze kunnen upschalen naar Oranje?
Dit model laat het zelfs helemaal droog houden hierquote:Op maandag 8 juli 2024 22:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
die wind gaat wel overlast geven en wellicht oranje, wat ik al dacht
[ x ]
Jij woont ook in Friesland, dan krijg je dat.quote:Op maandag 8 juli 2024 22:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dit model laat het zelfs helemaal droog houden hiergodsklere
Morgen om 19.00 moet ik de baan op. Poncho aan.quote:Op maandag 8 juli 2024 19:15 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Woensdag toch?quote:
als je zo ver vooruit kijkt is het wachten op teleurstelling.quote:Op maandag 8 juli 2024 23:05 schreef Elan het volgende:
Volgende week eindelijk lage druk en stabiel zomerweer
Vorige keer werd het zelfs warmer dan we durfden te dromen.quote:Op maandag 8 juli 2024 23:06 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
als je zo ver vooruit kijkt is het wachten op teleurstelling.
Het kan alle kanten op natuurlijk.quote:Op maandag 8 juli 2024 23:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vorige keer werd het zelfs warmer dan we durfden te dromen.
Een stuk milderquote:Op maandag 8 juli 2024 23:05 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
Id2 model is al een stuk milder, morgen aankijken, vergeleken met gisteren is het al een stuk opgeschoven.
het blijft koffiedik kijken zeker als alle modellen zo ver uit elkaar staan en helaas post iedereen op twitter alle doomscenarios,
Opbokken met Brusselquote:Op maandag 8 juli 2024 23:14 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Een stuk milderwindstoten van 169km/u boven Brussel
voor nederland dan hequote:Op maandag 8 juli 2024 23:14 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Een stuk milderwindstoten van 169km/u boven Brussel
Niet dat 169km/u uitkomt, maar toch
Nah heb er wel vertrouwen in. Is volgende week al dus redelijk betrouwbaar en luchtdruk in maanden niet zo gunstig geweest. Ook aangename koele nachten er bij, geen instabiele vochtige meuk voor de verandering.quote:Op maandag 8 juli 2024 23:06 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
als je zo ver vooruit kijkt is het wachten op teleurstelling.
Lage druk en stabiel?quote:Op maandag 8 juli 2024 23:05 schreef Elan het volgende:
Volgende week eindelijk lage druk en stabiel zomerweer
Als je bij jullie iets verder het land in gaat dan neemt dat al snel af, toch?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 09:27 schreef dick_laurent het volgende:
Gristus 77% luchtvochtigheid buiten.*doet airco op dry mode zetten
Yup, is het nadeel van dichtbij de kust wonen in de zomermaanden. In de herfst/winter is het hier juist vaak milder dan het binnenland, dus ja. Het is maar wat je prefereertquote:Op dinsdag 9 juli 2024 09:36 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Als je bij jullie iets verder het land in gaat dan neemt dat al snel af, toch?
Hier in Nederland ook vrijwel overal 70/80% momenteel
Het is hier gloeiend heet in Limburg en de zon fikt aardig...quote:Op dinsdag 9 juli 2024 09:39 schreef Nattekat het volgende:
Ik geloof echt niet dat het vandaag zo warm wordt
Het zonnetje komt amper door de bewolking heen en zo warm is het nog niet.
Je bent eruit geschopt door je vrouw 😱quote:Op dinsdag 9 juli 2024 09:46 schreef Papabear het volgende:
Begin van de avond maar even een matras op het dak van m'n auto binden
Hmm dat brengt het wel een stuk eerder over het ZO dan eerdere voorspellingen.quote:
op de ambulance?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 10:18 schreef Mark-Hgl het volgende:
Vanavond avonddienst van 14.00 tot 22.00 , zal wel een druk dienstje worden gok ik zo.
Nee werk op een controlekamer bij de spoorwegen.quote:
Morgen is er toch pas voetbalquote:
gewoon een bull bar op de treinen monteren, zal die takken lerenquote:Op dinsdag 9 juli 2024 10:30 schreef Mark-Hgl het volgende:
[..]
Nee werk op een controlekamer bij de spoorwegen.
Dus bij blikseminslag, bomen op het spoor etcetera is er werk aan de winkel.
Oohjaquote:
Hier 29 vanmiddag en 17 vannacht.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 10:28 schreef THEFXR het volgende:
top van 32 vandaag en vannacht 20 graden, no airco
Hier inmiddels de 25 graden weer eens aangetikt. Luchtvochtigheid 65% dus het valt nog mee met de broeierigheid.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 11:39 schreef Xenorium het volgende:
Er is hier geen zon te zon sinds vanmorgen, alleen maar bewolkt. Ik zit in een sweater en het is helemaal niet zo warm. Hopelijk komt de temp niet boven de 24c. Dan valt misschien de storm mee..
Mooi. Weet nog een keer dat mijn vrouw 'eindelijk' eens wilde gaan chillen op het gras. Die valt dan direct in slaap. Nog geen 15 minuten later zag ze zwart van de vliegende mieren die op haar waren geland. Helemaal in paniekquote:
misschien 22 a 23 meer is het niet... storm in een glas water johquote:Op dinsdag 9 juli 2024 09:48 schreef Paul het volgende:
32 graden in Den Dolder bij mijn en @:misshobje in ieder gevalop het moment
quote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:36 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik snap niet dat het KNMI geen weeralarm afgeeft op basis van de kaarten. Code rood is van toepassing.
Wognum meldt.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:26 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Nou ik ben benieuwd.
In Westfriesland zou er wel niks gebeuren
Code oranje is wel genoeg denk ik.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:36 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik snap niet dat het KNMI geen weeralarm afgeeft op basis van de kaarten. Code rood is van toepassing.
Je opmerking is gewoon lachwekkend. Waar zijn jouw argumenten?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:38 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Met zo'n reactie kan ik niks. Argumenten graag of niet reageren.
hoop het nietquote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:26 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Nou ik ben benieuwd.
In Westfriesland zou er wel niks gebeuren
Ostgewitter ver in augustus is beter voor ons makker.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:39 schreef Papabear het volgende:
[..]
Wognum meldt.
Meestal lossen de buien op vlak voordat ze hier zijn idd. Maar toch maar even buiten de boel wat beschut gezet
Code rood komt vaak vlak van te voren toch? Code oranje zie ik dan ook ook als attenderen op een mogelijk code rood.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:36 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Code rood kan gewoon al uitgegeven worden, daar is geen lijstje met standaarden voor anders dan dat code oranje al uitgeven moet zijn.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:54 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Code rood komt vaak vlak van te voren toch? Code oranje zie ik dan ook ook als attenderen op een mogelijk code rood.
Kan ook heel plaatselijk zijn natuurlijk.
zeker, dit moet donkerrood zijnquote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:36 schreef Opnaarutrecht het volgende:
In het centrum van ons zonnestelsel, waar die al zo'n 4,7 miljard jaar isquote:
Ik heb mijn butlers inmiddels ook opdracht gegeven al mijn Bugatti's in de inpandige garage van mijn landhuis te zettenquote:Op dinsdag 9 juli 2024 13:34 schreef d.k. het volgende:
Alvast 1 auto in een parkeergarage gezet, die moet mee op vakantie namelijk. Het viel me net nog mee buiten, had het erger verwacht.
In theorie moet ik hier in Twente nog net voor het noodweer uit kunnen tennissen van half 8 tot half 9quote:
Flinke lijn speed nemen en je bent in 10 minuten klaarquote:Op dinsdag 9 juli 2024 13:46 schreef Arizona het volgende:
[..]
In theorie moet ik hier in Twente nog net voor het noodweer uit kunnen tennissen van half 8 tot half 9
Helaas staat de auto van deze arme sloeber gewoon bij de supermarktquote:Op dinsdag 9 juli 2024 13:37 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik heb mijn butlers inmiddels ook opdracht gegeven al mijn Bugatti's in de inpandige garage van mijn landhuis te zetten
In het ZO nu toch 29 graden of meer op veel plekken. Door die opwarming zal het straks wel flink ontploffen boven België.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 13:43 schreef Elan het volgende:
Echt warm en benauwd is het nog niet buiten valt ontzettend mee, mede dankzij die harde hoerenwind.
Hitte genoeg hier voor het onweer idd.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 13:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In het ZO nu toch 29 graden of meer op veel plekken. Door die opwarming zal het straks wel flink ontploffen boven België.
26 hier (Bussum).quote:Op dinsdag 9 juli 2024 13:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In het ZO nu toch 29 graden of meer op veel plekken. Door die opwarming zal het straks wel flink ontploffen boven België.
De tering man, heb je ruzie met je vriendin ofzo? Wat een passieve agressie. Met jou is vandaag geen gesprek te voerenquote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je opmerking is gewoon lachwekkend. Waar zijn jouw argumenten?
Helaas geen garage in de buurt, maar wel de auto even verplaatst. Aan de overzijde staan grote bomen en een half jaar terug viel daar al een flinke tak vanaf. Dus de auto even midden op een open terrein gezet uit bereik van bomen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 13:34 schreef d.k. het volgende:
Alvast 1 auto in een parkeergarage gezet, die moet mee op vakantie namelijk. Het viel me net nog mee buiten, had het erger verwacht.
25 graden en geen zonquote:Op dinsdag 9 juli 2024 13:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Eindelijk weer mooi warm weerquote:
quote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:07 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Eindelijk weer mooi warm weerHeerlijk deze temperaturen...zwembad staat. De kinderen zijn helemaal door het dolle heen!
Ik heb het doek van het zwembad afgehaald en nu dobbert vrouwlief erin. Straks de kleine nog even. Ik blijf lekker binnen met dit klote weer.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:07 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Eindelijk weer mooi warm weerHeerlijk deze temperaturen...zwembad staat. De kinderen zijn helemaal door het dolle heen!
EVERYBODY PANIC @Salinaquote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Veel te ver richting het oosten.
Wordt niets dit @:Haags @:Wereldgozer
Goh dat verwacht je toch ook weer niet héquote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe ziet het er uit voor Rotterdam?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zou tijd worden dat wij wat krijgen... jullie mogen die valwinden, rukwinden en hagelstenenquote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
quote:
quote:This Mesoscale Discussion was issued for updating reasons. The validity of this MD does not match the anticipated severe risk, which probably starts around 12Z to 13Z and lasts into the overnight hours.
Latest surface data places a weak LL pressure channel from W-CNTRL into NE France with latest data still pointing to a gradually developing and more dominant vortex over NE France, before moving into Belgium/the Netherlands. Latest surface observations already show a vortex next to Paris (10Z). IFS-ENS remains a tad more W with the vortex compared to ICON, but overall NWP guidance remains rather consistent. Ongoing vortex spread still causes a rather broad MD area for now.
Enhanced LL convergence along the evolving low pressure area increases LL moisture depth with dewpoints of mid/upper tens causing MUCAPE in the 800-1300 J/kg range around peak heating. ID2 comes in less agressive but this model has highest warm sector T2m temperatures compared to others with attendant mixing resulting in somewhat lower peak values. Amount of weakly capped CAPE is enough for scattered/intense CI beyond noon. In fact, ongoing convection NE of Paris has a good chance to root into the BL with 25/16C ahead and we might see this growing into a dominant bow.
Most models agree in bringing a 40-50 kt 700 hPa speed maximum into the growing convection from the SW, which assists in 0-3 km shear values along the front of 15-25 m/s and enhancing deep cold pools with forecast temperature gradients of 10K and more. This activity also takes profit of a deeply/well mixed air mass they move into.
ID2-EPS constantly highlights parts of the MD area with probabilities in the 30-40 % range for gusts in excess of 105 km/h and up to 25% for 120 km/h gusts with most models indicating longer-lived bow echo activity within the MD area.
The risk lowers into W-Germany as CIN increases beyond sunset.
Beside the dominant wind risk, isolated large hail and heavy rain will be another issue. A tornado risk is very low-end due to a high LCL environment. With the forecast intense SRH setup, we still can't rule out an isolated event, driven on the mesoscale (e.g. along book-end vortices or due to lowered LCLs by preceeding convection).
Verschroeiende hitte zou idd toepasselijker zijnquote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:46 schreef Frutsel het volgende:
Maak dit topic eens vol - deze titel is kut
quote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zou tijd worden dat wij wat krijgen... jullie mogen die valwinden, rukwinden en hagelstenen
Hmmm. Dat klinkt als een uitdaging.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:46 schreef Frutsel het volgende:
Maak dit topic eens vol - deze titel is kut
Peanuts.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 15:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
We gaan er as we speak aan. We branden weg.
Je hoopt zeker op bliksem?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:12 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik heb het doek van het zwembad afgehaald en nu dobbert vrouwlief erin. Straks de kleine nog even. Ik blijf lekker binnen met dit klote weer.
Water was wel best fris nog, ze heeft de verwarming kort aangezet
Ik heb het beetje koudquote:Op dinsdag 9 juli 2024 15:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik zwengel met de piemel voor de airco.
Ik sta liever een uurtje in zo'n fikse onweersbui dan in deze verzengende hitte. Dan heb ik in ieder geval nog kans om te overleven.quote:
Niet zo huilen. Je riep net nog dat je een zwembad hebt met koud water. Ga daar dan in liggen met je kadaver.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 15:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik hoop gewoon op koeler weer. Wat is dit voor ellende waar je weer niks in kunt doen.
Maar de vrouw heeft dat water dus opgewarmd, zodat ze er zelf in kan liggen (met excuus dat moet voor de kleine).. ja dan ben ik uitgeluldquote:Op dinsdag 9 juli 2024 15:05 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Niet zo huilen. Je riep net nog dat je een zwembad hebt met koud water. Ga daar dan in liggen met je kadaver.
quote:Op dinsdag 9 juli 2024 15:09 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Ik zet net een donkerrood gebied op uienradar verschijnen
Als je je druk maakt, hebt je het veel heter.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 15:12 schreef Geschiedkundige het volgende:
Benieuwd iig hoe intens het wordt vanavond..
quote:
Straks niet meer.quote:
Ik zit bij de airco en maak me niet druk joh.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 15:14 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Als je je druk maakt, hebt je het veel heter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |