abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214165059
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Let wel dat hij letterlijk zei: "ongeveer evenredig". Dan begint het zagen aan het systeem dus al. Je kunt het ook niet zeker evenredig maken, stel dat SGP via districten 10 zetels pakt, maak je dan een Kamer van 500 zetels? Stop dan maar met die dure verbouwing van het Binnenhof, er is gelukkig een stadion vrijgekomen in Arnhem.
De Belgen hebben wat jou betreft ook geen evenredig stelsel?
pi_214165063
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 09:50 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ben ik absoluut voorstander van proportionele(re) representatie, maar als ik advocaat van de duivel mag spelen, dan is het de vraag of dit de kiezer nou zoveel meer oplevert. Ja in een systeem als het Nederlandse kunnen zoals we nu zien partijen als de PVV, BBB en NSC uit het niets (nou ja de PVV draait al een tijdje mee) in een coalitie komen. We zien het resultaat ook. En we zien dat de ontevreden kiezer eigenlijk al sinds Fortuyn vooral steeds weer naar de nieuwste partij springt die het weer 'helemaal anders' gaat doen om na 4 jaar weer gedesillusioneerd ergens anders op te stemmen. Wordt de kiezer daar wel echt zoveel blijer van als wij denken?
Als de timing iets anders was geweest dan had de FvD in de coalitie gezeten. Je ziet nu eigenlijk dat in systemen als het Nederlandse dat iedereen gehoord wilt worden, en er voor iedere smaak een partij is, waardoor het vormen van een meerderheids coalitie een steeds grotere uitdaging wordt. Zie ook Portugal bijv.
pi_214165083
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De Belgen hebben wat jou betreft ook geen evenredig stelsel?
De Belgen hebben echt een extreem ingewikkeld stelsel. Maar nee, het is niet evenredig. En wat mij betreft dus ook een verslechtering tov het onze, al snap ik de specifieke situatie dat je Wallonië, Vlaanderen en het Duitstalige gebied een eigen vertegenwoordiging wil geven. Die situatie is in Nederland niet aan de hand, we hebben hier niet zulke gebieden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214165099
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als de timing iets anders was geweest dan had de FvD in de coalitie gezeten. Je ziet nu eigenlijk dat in systemen als het Nederlandse dat iedereen gehoord wilt worden, en er voor iedere smaak een partij is, waardoor het vormen van een meerderheids coalitie een steeds grotere uitdaging wordt. Zie ook Portugal bijv.
Die coalitievorming gaat anders prima. Deze keer ging het vrij snel en lagen er meerdere opties, bij Rutte III ging het ook redelijk snel. Bij Rutte IV was het vooral persoonlijk gedoe tussen partijleiders die voor vertraging zorgde, maar er lag uiteindelijk een heel mooi akkoord.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 5 juli 2024 @ 13:24:03 #280
236264 crew  capricia
pi_214165130
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die coalitievorming gaat anders prima. Deze keer ging het vrij snel en lagen er meerdere opties, bij Rutte III ging het ook redelijk snel. Bij Rutte IV was het vooral persoonlijk gedoe tussen partijleiders die voor vertraging zorgde, maar er lag uiteindelijk een heel mooi akkoord.
Dit. Mensen overdrijven altijd zo. We hebben net 14 jaar Rutte gehad. Als je dat al niet stabiel vindt...

Wat mij betreft wijzigen we helemaal niets aan ons kiesrecht. We hebben echt een goedwerkend systeem.

Alleen kun je debatteren over de rol van de EK, die steeds politieker van aard lijkt te worden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:39:49 #281
180073 superniger
90+3 Ramos
pi_214165353
Daar is die dan.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_214165392
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit. Mensen overdrijven altijd zo. We hebben net 14 jaar Rutte gehad. Als je dat al niet stabiel vindt...

Wat mij betreft wijzigen we helemaal niets aan ons kiesrecht. We hebben echt een goedwerkend systeem.

Alleen kun je debatteren over de rol van de EK, die steeds politieker van aard lijkt te worden.
Het VK heeft 14 jaar Tory gehad, stabiel kon je dat echter niet noemen :D
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:43:00 #283
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_214165393
The filth of the Tories is washing away
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_214165430
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
De Belgen hebben echt een extreem ingewikkeld stelsel. Maar nee, het is niet evenredig. En wat mij betreft dus ook een verslechtering tov het onze, al snap ik de specifieke situatie dat je Wallonië, Vlaanderen en het Duitstalige gebied een eigen vertegenwoordiging wil geven. Die situatie is in Nederland niet aan de hand, we hebben hier niet zulke gebieden.
Ook binnen Wallonië en Vlaanderen heb je parlementen die op basis van het aantal inwoners van de kieskringen (bijvoorbeeld de provincies) worden gevuld. Echt extreem ingewikkeld is het niet hoor. Alleen voor de Duitstalige gemeenschap is de verhouding wat anders maar dat is historisch zo gegroeid.
De kiesdrempel is er wat hoger gelegd maar verder zie ik niet wat er nou echt minder evenredig aan zou zijn. Idem voor pakweg Denemarken of Duitsland.
pi_214165444
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ook binnen Wallonië en Vlaanderen heb je parlementen die op basis van het aantal inwoners van de kieskringen (bijvoorbeeld de provincies) worden gevuld. Echt extreem ingewikkeld is het niet hoor. Alleen voor de Duitstalige gemeenschap is de verhouding wat anders maar dat is historisch zo gegroeid.
De kiesdrempel is er wat hoger gelegd maar verder zie ik niet wat er nou echt minder evenredig aan zou zijn. Idem voor pakweg Denemarken of Duitsland.
Je vergeet dat ze ook nog de parlementen hebben op basis van gemeenschappen. Er zijn in totaal 7 parlementen in België. Waarvan 2 (de Vlaamse gemeenschap en Vlaams gewest) er in de praktijk 1 is.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:51:04 #286
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214165497
Maarja, beleid van Labour is dusdanig verrechtst dat ik niet weet of er nou echt veel verandering gaat komen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214165677
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:51 schreef Mikeytt het volgende:
Maarja, beleid van Labour is dusdanig verrechtst dat ik niet weet of er nou echt veel verandering gaat komen.
Dat weet je nog helemaal niet, ze hebben helemaal geen beleid uitgevoerd sinds 2010.
pi_214165700
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:51 schreef Mikeytt het volgende:
Dat valt reuze mee. Is vooral een Tory frame.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 14:15:55 #289
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_214165760
Om bij te houden: de benoemingen

https://www.gov.uk/govern(...)pointments-july-2024
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_214165820
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Je vergeet dat ze ook nog de parlementen hebben op basis van gemeenschappen. Er zijn in totaal 7 parlementen in België. Waarvan 2 (de Vlaamse gemeenschap en Vlaams gewest) er in de praktijk 1 is.
Niet vergeten maar ook niet zo relevant omdat ze allemaal werken met evenredige vertegenwoordiging en kieskringen. Op de senaat na dan, dat werkt weer anders.

Het voornaamste punt is dat vooral het Nederlandse systeem een uitzondering is internationaal. Andere systemen zijn niet perfect maar het Nederlandse ook niet.
pi_214165827
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Je ziet nu eigenlijk dat in systemen als het Nederlandse dat iedereen gehoord wilt worden, en er voor iedere smaak een partij is, waardoor het vormen van een meerderheids coalitie een steeds grotere uitdaging wordt.
Het probleem met het vormen van coalities is dat de grote partijen in het midden geen water bij de wijn willen doen, niet die paar 1, 2 zetel partijtjes aan de rand. Dat oplossen met bijv. een kiesdrempel is een beloning voor het gebrek aan compromissen bij de centrumpartijen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_214165874
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 14:15 schreef Szura het volgende:

Ik zal die link even achter de hand houden voor een nieuwe OP, we zijn het tijdperk van de huidige OP wel een beetje voorbij :)
pi_214165978
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was vrij moeizaam, en in de eerste week zijn er al verwijten over en weer binnen de coalitie, ik ben benieuwd hoe lang het stand zal houden.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 14:34:35 #294
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214165982
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 08:15 schreef zalkc het volgende:
Ik lees dat Liz Truss, Grant Shapps, Jacob Rees-Mogg en Penny Mordaunt het niet gehaald hebben.
Dat zou goed nieuws zijn. De 19de eeuw weer terug waar het hoort.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 5 juli 2024 @ 14:36:07 #295
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214166006
Wel mooi dat die clowns van een Reese-Mogg en Truss van hun zetel zijn gestemd.
pi_214166251
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 14:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat zou goed nieuws zijn. De 19de eeuw weer terug waar het hoort.
Dat is correct, die zijn allemaal hun zetels kwijt :)
pi_214166277
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 14:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het was vrij moeizaam, en in de eerste week zijn er al verwijten over en weer binnen de coalitie, ik ben benieuwd hoe lang het stand zal houden.
Dat heeft vooral te maken met incompetentie en juist het VK bewijst dat je met een een-partij-regering ook vaak genoeg incompetente mensen aan de macht hebt.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 16:02:23 #298
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_214167018
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 14:15 schreef Szura het volgende:

Ben benieuwd of Ed Miliband minister wordt. Zou voor hem toch wel een mooie comeback zijn.
pi_214167077
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 16:02 schreef GlennQuagmire het volgende:

[..]
Ben benieuwd of Ed Miliband minister wordt. Zou voor hem toch wel een mooie comeback zijn.
In principe zal Starmer de mensen die in zijn shadown cabinet zaten benoemen (een is gesneuveld, verloor haar zetel aan een groene kandidaat), als ik het goed heb kunnen alleen MP's en leden van de Lords ministers worden.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 16:16:18 #300
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214167146
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 16:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
In principe zal Starmer de mensen die in zijn shadown cabinet zaten benoemen (een is gesneuveld, verloor haar zetel aan een groene kandidaat), als ik het goed heb kunnen alleen MP's en leden van de Lords ministers worden.
Dat is wel intens zuur als je bij zo'n Labour uitslag net die ene bent die een haar zetel verliest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')