Gewoon religieuze eensgezindheid; Mutant kan in het Grieks gedichten opdragen en nog sta je achter hem.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:29 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het siert me dat ik overeind blijf in dit soort debatten. Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om mijn respect te tonen voor de immer altijd inhoudelijke @:Mutant01 Dat mag best eens gezegd zijn. Als jullie het niet doen doe ik het wel.
Menno.²
Inderdaad, die bedekken hun hoofd niet.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zie ik hier vooral een Fokkiaanse anekdote, waarbij ik het wel bijzonder vind dat Fokkers altijd de meest bijzondere, labiele, moslims tegenkomen.
Kuisheid bewaren staat centraal, voor man en vrouw. Veel mannen houden zich hier niet aan en dat is extreem hypocriet. Punt. Komt voor uit een patriarchale cultuur, dat is duidelijk.
Ik had in 1970 al een non voor de klas staan in normale kleding. Dus is er geen verplichting voor het habijt. Dat bepaalde kloosterordes in afzondering leven en er voor kiezen alleen bezig te zijn met de kerk en het gebed, betekent nog niet dat er een Christelijke plicht is tot het dragen van een habijt of dat een non die dat niet draagt in het openbaar 'zondig' is.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er zijn verschillende kloosterorden en er zijn echt ook nonnen die altijd het habijt moeten dragen.
Hier vlakbij is een klooster waar ze dat wel moeten en ook zelden buiten komen. Alleen als ze naar een arts gaan of in geval van nood gaan ze naar buiten, verder blijven ze in het klooster.
Dus het ligt aan de kloosterorde en de gedachte daarachter en heeft niks met afzetten te maken.
Welk zwijgen precies? Zou je mij dat kunnen vertellen? Of heb je de afgelopen 20 jaar onder een steen gelegen?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat haar situatie als maatstaf geldt. Wel dat er veel vrouwen zijn die hetzelfde meemaken en zwijgen. Dat dit wordt doorbroken is goed.
Net als vrouwen die gevangen zitten in een sekte of een slecht huwelijk waarin ze onderdrukt worden. Het hoeft niet eens met het geloof te maken te hebben. Het is belangrijk dat het zwijgen doorbroken wordt.
Neem Bansheeboy toch niet zo serieus Gia. En al helemaal niet als maatstaf.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik had in 1970 al een non voor de klas staan in normale kleding. Dus is er geen verplichting voor het habijt. Dat bepaalde kloosterordes in afzondering leven en er voor kiezen alleen bezig te zijn met de kerk en het gebed, betekent nog niet dat er een Christelijke plicht is tot het dragen van een habijt of dat een non die dat niet draagt in het openbaar 'zondig' is.
Wat bij een moslima, gezien de reacties hier, duidelijk wel het geval is.
Het is onzin dat ik alleen labiele mensen tegenkom, ik kom genoeg moslims tegen in het dagelijks leven.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zie ik hier vooral een Fokkiaanse anekdote, waarbij ik het wel bijzonder vind dat Fokkers altijd de meest bijzondere, labiele, moslims tegenkomen.
Kuisheid bewaren staat centraal, voor man en vrouw. Veel mannen houden zich hier niet aan en dat is extreem hypocriet. Punt. Komt voor uit een patriarchale cultuur, dat is duidelijk.
Klopt, het is allebei stating the obvious. Maar ik krijg het gevoel dat er veel personen zijn die te ver in één kamp zitten dat ze de andere kant van de munt vergeten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:25 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hetzelfde als de interruptie van de politica van GroenLinks, gisteren. Alleen zat dat aan de andere kant van het spectrum op dit gebied.
In ieder geval niet voor de weldenkenden.quote:Dat is dan toch ook niet dé conclusie voor mensen die kritisch zijn op moslims en de islam?
Onderaan de streep onuitvoerbaar. Ze moeten zich gelukkig aan de wet houden. Dus het gaat niet verder dan het ouderwetse stoken en zuigen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Welk zwijgen precies? Zou je mij dat kunnen vertellen? Of heb je de afgelopen 20 jaar onder een steen gelegen?
Ik zie nu vooral eerder de tendens om die keuzevrijheid ter discussie te stellen. Lijkt me problematischer, gezien dat een veel grotere groep raakt en dit ideeën zijn van een zittende macht.
Omdat de kledingvoorschriften anders zijn. We hebben hier ook nog het onderscheid tussen mannen en vrouwenkleding.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Inderdaad, die bedekken hun hoofd niet.
Waarom?
Weldenkenden is subjectief.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:34 schreef oblo het volgende:
[..]
In ieder geval niet voor de weldenkenden.
Onuitvoerbaar zeker, maar het doet iets met de wijze waarop het publiek ook zich uit jegens moslima's. Dit topic is daar een goed voorbeeld van.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Onderaan de streep onuitvoerbaar. Ze moeten zich gelukkig aan de wet houden. Dus het gaat niet verder dan het ouderwetse stoken en zuigen.
Dát verschil in kleding staat geheel los van kuisheid (broeken zitten comfortabeler/acht men modieuzer), laat staan dat er religieuze regels achter zitten die stellen dat partij A wel, en partij B zich niet hoeft te bedekken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Omdat de kledingvoorschriften anders zijn. We hebben hier ook nog het onderscheid tussen mannen en vrouwenkleding.
Sinds zeer kort wordt het hier acceptabel gevonden dat mannen ook vrouwenkleding dragen, althans bij bepaalde gelegenheden.
wel een beetje tegen kritiek kunnen he.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onuitvoerbaar zeker, maar het doet iets met de wijze waarop het publiek ook zich uit jegens moslima's. Dit topic is daar een goed voorbeeld van.
Je zult onderhand eens moeten accepteren dat kritiek op religie, elke religie, gewoon toegestaan is in dit land. Dat je daar continu 'fobie' en 'haat' van probeert te maken, is vooral een teken van onmacht om op inhoud te discussiëren.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onuitvoerbaar zeker, maar het doet iets met de wijze waarop het publiek ook zich uit jegens moslima's. Dit topic is daar een goed voorbeeld van.
Waarom moet ik dat uitleggen? Het zwijgen over dat ze gevangen zat in een controlerende familie die bepaalde hoe ze moest leven als moslim.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Welk zwijgen precies? Zou je mij dat kunnen vertellen? Of heb je de afgelopen 20 jaar onder een steen gelegen?
Ik zie nu vooral eerder de tendens om die keuzevrijheid ter discussie te stellen. Lijkt me problematischer, gezien dat een veel grotere groep raakt en dit ideeën zijn van een zittende macht.
quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je post rijmt niet met hetgeen er hier gepost wordt door tegenstanders van de hoofddoek. De collectieve sociale druk neigt eerder naar het moeten afdoen van de hoofddoek ipv andersom. Het is dus vooral individuele vrijheid als het in lijn is met de eigen visie. Anders vooral en liever niet. In dat opzicht zijn we dus helemaal niet zo individualistisch.
quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:30 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb niet alle debatten gevolgd in de kamer. Waar gaat de ophef nu precies over? In het filmpje uit de OP zien we Faber ("ik ben zelf niet van de hoofddoeken, maar ze hebben het recht die hoofddoek om te doen") en Agema ("ik denk er hetzelfde over als Femke Halsema). Wat is daar zo vreselijk aan?
Absoluut. Gelukkig is de oppositie vrij eensgezind in het benoemen van de punten waar het mis gaat. Maar de gevolgen van zo’n kabinet ga je absoluut voelen in de samenleving.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet, omdat het niet in de koran staat! Er staat nergens in de koran dat het dragen van een hoofddoek verplicht is. Maar toch bezweren moslima's dat ze die hoofddoek dragen omdat het een religieuze plicht is. Ze leggen zichzelf dus een plicht op, die feitelijk nergens op gebaseerd is, want het staat niet in de koran dat het verplicht is.
Kritiek op bepaalde religies is een doodzonde in bepaalde hoek.quote:
Vraag ik me ook af. Alsof wij, vrouwen, ons niet kunnen verlekkeren aan een knappe man!quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dát verschil in kleding staat geheel los van kuisheid (broeken zitten comfortabeler/acht men modieuzer), laat staan dat er religieuze regels achter zitten die stellen dat partij A wel, en partij B zich niet hoeft te bedekken.
Waarom zijn die voorschriften anders? Wat is de idee daarachter? Word eens concreet.
mooi dat je mijn punt bevestigtquote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:50 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ja, heel raar dat laatste.
Helemaal geen onderdrukking in die delen van de wereld
Dat is dan ook mens eigen, man en vrouw.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Vraag ik me ook af. Alsof wij, vrouwen, ons niet kunnen verlekkeren aan een knappe man!
Ik vond het, vroeger, leuk om op een terrasje te zitten met vriendinnen en dan 'kerels kijken' en 'keuren'.
Je bewijst meer ons punt dan je denkt. Dank je.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Vraag ik me ook af. Alsof wij, vrouwen, ons niet kunnen verlekkeren aan een knappe man!
Ik vond het, vroeger, leuk om op een terrasje te zitten met vriendinnen en dan 'kerels kijken' en 'keuren'.
Nee.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:42 schreef Origami94 het volgende:
[..]
mooi dat je mijn punt bevestigt
het westen is superieur, heilig en iedereen is goed en gelukkig
de rest van de wereld is corrupt, etc
Eens. Zolang ze niet eisen het te mogen dragen op plekken of in functies waar het niet is toegestaan.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom moet ik dat uitleggen? Het zwijgen over dat ze gevangen zat in een controlerende familie die bepaalde hoe ze moest leven als moslim.
En natuurlijk weten we wel dat dit eerder ook al gebeurde met sommige vrouwen, maar dat een vrouw hier zo open over is en heeft gedeeld wat er allemaal is gebeurd in een boek en de media komt niet vaak voor.
Ik zie verder niemand zeggen dat een hoofddoek verboden zou moeten worden. Wel dat mensen te pas en onpas hun mening erover geven en daar geef ik je gelijk in: laat het die vrouwen lekker zelf weten of ze er een dragen of niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |