Die verschillen enorm. Maar goed. Als je zelf het verschil tussen bijv. een burka en hoofddoek niet ziet, dan is de discussie snel klaar.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach, de denkbeelden omtrent 'kuisheid' verschillen niet zoveel. Het is de vrouw die zich moet bedekken, niet de man.
Kortzichtig..quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:17 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Respect voor je vader. Maar de dapperheid die je er aan probeert te koppelen zie ik niet. Ik vind het vooral een kortzichtige reactie. En dan nog, wat zegt het eigenlijk?
Nogmaals, met respect. Ik ben een redelijk heerschap.²
Wat is het wezenlijke verschil, precies? Leg eens uit.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Die verschillen enorm. Maar goed. Als je zelf het verschil tussen bijv. een burka en hoofddoek niet ziet, dan is de discussie snel klaar.
Door wie?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben zelf Katholiek en weet dat de verplichting voor nonnen om, in het openbaar/tijdens het werk, een habijt te moeten dragen allang afgeschaft is. Ze dragen die wel tijdens het gebed of als ze voor de kerk aan 't werk zijn.
Dit moet toch wel de conclusie zijn bij iedereen die langer dan een paar minuten over dit onderwerp nadenkt?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:49 schreef Montagui het volgende:
M.b.t. Lale Gül vind ik haar recente reactie op Twitter X m.b.t. de hoofddoek kwestie best wel raak:
[ x ]
Die verschillen enorm. Maar goed. Als je zelf het verschil tussen bijv. een burka en hoofddoek niet ziet, dan is de discussie snel klaar.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach, de denkbeelden omtrent 'kuisheid' verschillen niet zoveel. Het is de vrouw die zich moet bedekken, niet de man.
Het wezenlijke verschil is dar Salafisten en Wahabistenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat is het wezenlijke verschil, precies? Leg eens uit.
dat is te veel eerquote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:21 schreef oblo het volgende:
[..]
Dit moet toch wel de conclusie zijn bij iedereen die langer dan een paar minuten over dit onderwerp nadenkt?
Verder vind ik het wel knap dat BansheeBoy al een paar pagina’s lang iedereen loopt te trollen.
Dat kan heel goed. Maar daar moet je een echte vent voor zijn. Vrouwen willen zich o.a. beschermen tegen die uitzondering. Daarmee is niet gezegd dat alle mannen zo zijn, zeker niet. En dan nog: vrouwen dragen in eerste instantie de hijab omdat ze hun Schepper willen behagen. Los van de wijsheid dat ze zich beschermen tegen drachtige venten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Beweren dat mannen 'seksueel op hol' geraken bij het zien van een vrouwenhoofd...
Hetzelfde als de interruptie van de politica van GroenLinks, gisteren. Alleen zat dat aan de andere kant van het spectrum op dit gebied. Dat is dan toch ook niet dé conclusie voor mensen die kritisch zijn op moslims en de islam?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:21 schreef oblo het volgende:
[..]
Dit moet toch wel de conclusie zijn bij iedereen die langer dan een paar minuten over dit onderwerp nadenkt?
Verder vind ik het wel knap dat BansheeBoy al een paar pagina’s lang iedereen loopt te trollen.
De vrouw... waarom dient de vrouw zich te bedekken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Die verschillen enorm. Maar goed. Als je zelf het verschil tussen bijv. een burka en hoofddoek niet ziet, dan is de discussie snel klaar.
[..]
Het wezenlijke verschil is dar Salafisten en Wahabisten
A) uitgaan van volledige bedekking van top tot teen, inclusief aangezicht.
B) vrouwen niet buitenshuis mogen begeven zonder mahram
C) vrouwen volstrekt geen sociale interactie mogen kennen buiten goedkeuring van de man.
D) de vrouw geen keuze kent in het al of niet dragen van de bedekkende gewaden
E) ze dus ook niet mogen werken of deelnemen aan allerlei andere activiteiten
F) de lijst is eindeloos
Er zijn verschillende kloosterorden en er zijn echt ook nonnen die altijd het habijt moeten dragen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is nog nooit een rechtszaak geweest omdat een Joodse vrouw ergens haar pruik niet mocht dragen.
Er zijn meerdere zaken geweest waar het om een hoofddoekje ging.
En nonnen hebben geen enkele religieuze plicht om in het openbaar een habijt te dragen. Ze dragen die doorgaans als ze naar het gebed gaan. Maar hier in Nederland herken je een non in het openbaar aan het opzichtige kruis dat ze om haar nek draagt en niet aan een habijt, omdat ze die vaak niet draagt.
Dat ze dat mogelijk in Marokko wel altijd doen, kan ook uit een soort van afzetten zijn. Zich willen onderscheiden.
Niet echt; vrijgevochten Nederlandse vrouwen laten zich echt niet door een paar haatbaarden terug de slaapkamer/keuken in jagen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:25 schreef Loverboii het volgende:
types als banshee zijn hier om te overheersen, en dat gaan ze hier doen ook
Is een trol, ik snap niet dat mensen blijven reageren op hem. Hij heeft de grootste lol.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:25 schreef Loverboii het volgende:
types als banshee zijn hier om te overheersen, en dat gaan ze hier doen ook
Lijkt me vooral een gevalletje van projectie. Lijkt me dan ook veel wijzer dat al die mannen die zich klaarblijkelijk niet kunnen beheersen zichzelf lekker verstoppen, in plaats van de vrouwen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Beweren dat mannen 'seksueel op hol' geraken bij het zien van een vrouwenhoofd...
https://www.brabantserfgo(...)e-zusters-van-liefdequote:
quote:De frisse wind van de jaren zestig
In de jaren die volgden, bleef het religieuze leven in Nederland veranderen. Tussen 1962 en 1965 vond het Tweede Vaticaans Concilie plaats. De paus en 2500 bisschoppen van over de hele wereld kwamen samen in Rome om de toekomst van de katholieke kerk te bespreken. Aldaar maakten zij een plan om de katholieke kerk meer bij de nieuwe tijdsgeest van de jaren zestig te laten aansluiten. Met andere woorden: de kerk werd gemoderniseerd.
Als gevolg daarvan organiseerde ook de congregatie van de Zusters van Liefde verschillende kapittels, waarop zij de regels binnen de congregatie uitgebreid heroverwogen. De congregatie besloot in 1966 dat ook het habijt moest mee veranderen met de maatschappij.
ik bedoel op fok, die krijg je hier met rationele gesprekken niet op andere gedachtenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt; vrijgevochten Nederlandse vrouwen laten zich echt niet door een paar haatbaarden terug de slaapkamer/keuken in jagen.
Ik denk niet dat haar situatie als maatstaf geldt. Wel dat er veel vrouwen zijn die hetzelfde meemaken en zwijgen. Dat dit wordt doorbroken is goed.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is zeker flauw, tegelijkertijd wordt haar situatie nu gezien als de maatstaf. Dat is mijn punt. Een moslima die het tegenovergestelde beweert is de leugenaar.
Het siert me dat ik overeind blijf in dit soort debatten. Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om mijn respect te tonen voor de immer altijd inhoudelijke @Mutant01 Dat mag best eens gezegd zijn. Als jullie het niet doen doe ik het wel.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is een trol, ik snap niet dat mensen blijven reageren op hem. Hij heeft de grootste lol.
Ik zie ik hier vooral een Fokkiaanse anekdote, waarbij ik het wel bijzonder vind dat Fokkers altijd de meest bijzondere, labiele, moslims tegenkomen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:16 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Graag gedaan.
De boodschap is verder onderliggend; het niet mogen verleiden van mannen is wel degelijk (voor een deel van de moslims) een belangrijk motief voor waarom vrouwen zich (deels) moeten bedekken.
Middeleeuws dat dan alleen voor vrouwen geldt.
Gewoon religieuze eensgezindheid; Mutant kan in het Grieks gedichten opdragen en nog sta je achter hem.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:29 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het siert me dat ik overeind blijf in dit soort debatten. Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om mijn respect te tonen voor de immer altijd inhoudelijke @:Mutant01 Dat mag best eens gezegd zijn. Als jullie het niet doen doe ik het wel.
Menno.²
Inderdaad, die bedekken hun hoofd niet.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zie ik hier vooral een Fokkiaanse anekdote, waarbij ik het wel bijzonder vind dat Fokkers altijd de meest bijzondere, labiele, moslims tegenkomen.
Kuisheid bewaren staat centraal, voor man en vrouw. Veel mannen houden zich hier niet aan en dat is extreem hypocriet. Punt. Komt voor uit een patriarchale cultuur, dat is duidelijk.
Ik had in 1970 al een non voor de klas staan in normale kleding. Dus is er geen verplichting voor het habijt. Dat bepaalde kloosterordes in afzondering leven en er voor kiezen alleen bezig te zijn met de kerk en het gebed, betekent nog niet dat er een Christelijke plicht is tot het dragen van een habijt of dat een non die dat niet draagt in het openbaar 'zondig' is.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er zijn verschillende kloosterorden en er zijn echt ook nonnen die altijd het habijt moeten dragen.
Hier vlakbij is een klooster waar ze dat wel moeten en ook zelden buiten komen. Alleen als ze naar een arts gaan of in geval van nood gaan ze naar buiten, verder blijven ze in het klooster.
Dus het ligt aan de kloosterorde en de gedachte daarachter en heeft niks met afzetten te maken.
Welk zwijgen precies? Zou je mij dat kunnen vertellen? Of heb je de afgelopen 20 jaar onder een steen gelegen?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat haar situatie als maatstaf geldt. Wel dat er veel vrouwen zijn die hetzelfde meemaken en zwijgen. Dat dit wordt doorbroken is goed.
Net als vrouwen die gevangen zitten in een sekte of een slecht huwelijk waarin ze onderdrukt worden. Het hoeft niet eens met het geloof te maken te hebben. Het is belangrijk dat het zwijgen doorbroken wordt.
Neem Bansheeboy toch niet zo serieus Gia. En al helemaal niet als maatstaf.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik had in 1970 al een non voor de klas staan in normale kleding. Dus is er geen verplichting voor het habijt. Dat bepaalde kloosterordes in afzondering leven en er voor kiezen alleen bezig te zijn met de kerk en het gebed, betekent nog niet dat er een Christelijke plicht is tot het dragen van een habijt of dat een non die dat niet draagt in het openbaar 'zondig' is.
Wat bij een moslima, gezien de reacties hier, duidelijk wel het geval is.
Het is onzin dat ik alleen labiele mensen tegenkom, ik kom genoeg moslims tegen in het dagelijks leven.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zie ik hier vooral een Fokkiaanse anekdote, waarbij ik het wel bijzonder vind dat Fokkers altijd de meest bijzondere, labiele, moslims tegenkomen.
Kuisheid bewaren staat centraal, voor man en vrouw. Veel mannen houden zich hier niet aan en dat is extreem hypocriet. Punt. Komt voor uit een patriarchale cultuur, dat is duidelijk.
Klopt, het is allebei stating the obvious. Maar ik krijg het gevoel dat er veel personen zijn die te ver in één kamp zitten dat ze de andere kant van de munt vergeten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:25 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hetzelfde als de interruptie van de politica van GroenLinks, gisteren. Alleen zat dat aan de andere kant van het spectrum op dit gebied.
In ieder geval niet voor de weldenkenden.quote:Dat is dan toch ook niet dé conclusie voor mensen die kritisch zijn op moslims en de islam?
Onderaan de streep onuitvoerbaar. Ze moeten zich gelukkig aan de wet houden. Dus het gaat niet verder dan het ouderwetse stoken en zuigen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Welk zwijgen precies? Zou je mij dat kunnen vertellen? Of heb je de afgelopen 20 jaar onder een steen gelegen?
Ik zie nu vooral eerder de tendens om die keuzevrijheid ter discussie te stellen. Lijkt me problematischer, gezien dat een veel grotere groep raakt en dit ideeën zijn van een zittende macht.
Omdat de kledingvoorschriften anders zijn. We hebben hier ook nog het onderscheid tussen mannen en vrouwenkleding.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Inderdaad, die bedekken hun hoofd niet.
Waarom?
Weldenkenden is subjectief.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:34 schreef oblo het volgende:
[..]
In ieder geval niet voor de weldenkenden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |