Ja ik zou dat hele plafond eruit slopen en kijken wat er boven zit.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 17:26 schreef ToT het volgende:
[..]
Check de foto's.
Een tuin heb ik niet; die is volgebouwd met de aanbouw!
[..]
Slechte kwaliteit?
Als ik nog iets met audio zou gaan doen, zou ik een actief Buchard setje kopen. (Stereo) Maar het is daar te gehorig voor serieus werk.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ik zou dat hele plafond eruit slopen en kijken wat er boven zit.
Misschien zit er wel ruimte om koudemiddel leidingen ter verslepen.
Verder kun je dan ook extra groepen, loze leidingen en internet overal heenslepen.
Misschien wel luidsprekers voor een echte dolby atmos installatie
.
Een buitenunit moet altijd kunnen ergens.
Boven het plafond zit, denk ik, niet genoeg ruimte om iets met inbouwunits te doen.
Maar ik snap het hele probleem niet, of vloer of hoge wand units zijn zeker wel mogelijk.
Laat er ff een HVAC man naar kijken met praktisch oog.
Ja zie het Tweakers lucht/lucht warmtepompen forum. Mensen zijn heel tevreden met airco’s op de lange kant. En dan 2 kleintjes die je zacht laat blazen in de woonkamer, bv 2x 2kw. Dan doorspoelt de ruimte het beste en het rustigste.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Als ik nog iets met audio zou gaan doen, zou ik een actief Buchard setje kopen. (Stereo) Maar het is daar te gehorig voor serieus werk.
De buitenunit kan op de aanbouw, boven de keuken dus.(De oude unit heeft daar ook gestaan.)
Hoge wand units zouden dan de breedte in blazen i.p.v. de lengte. Is dat wel efficiënt genoeg? Het is een enorm smalle, lange kamer.
Ik ken wel iemand die airco's plaatst, ik zal hem vragen (als hij tijd heeft).
Kan hij niet, dan laat ik een normaal bedrijf komen.
Lucht / lucht warmtepompen (airco's) worden expliciet in de OP genoemd, dus dan horen die ook gewoon in dit topic thuis.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Zullen we weer terug gaan naar de basis van dit topic en dat is over warmtepompen ?
Als je installatieadvies wil @:ToT adviseer ik toch een los topic te openen waarin je jou specifieke situatie schetst.
Dat het in eerste instantie over een hele verbouwing gaat en niet perse over de kern van dit topic.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Sorry maar dit is exact het nut van dit topic.
Een vraag over lucht/lucht warmtepompen beantwoorden.
Wat is het probleem?
Gaat toch alleen om de warmtepompen in het huis? Niet de hele verbouwing?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat het in eerste instantie over een hele verbouwing gaat en niet perse over de kern van dit topic.
Zit wat in!quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja zie het Tweakers lucht/lucht warmtepompen forum. Mensen zijn heel tevreden met airco’s op de lange kant. En dan 2 kleintjes die je zacht laat blazen in de woonkamer, bv 2x 2kw. Dan doorspoelt de ruimte het beste en het rustigste.
Juist op de korte kant moet de airco een verre worp hebben om gelijkmatig te verwarmen.
Beetje zelfde als maar 1 radiator in een lange ruimte, dan krijg je ook temp verschil.
Als je van die vloerstaande units hebt dan stoort het mss wat minder?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:35 schreef ToT het volgende:
[..]
Zit wat in!
Maar ik wil geen 3 units in de woonkamer!
Dan liever 1 unit en 1 of 2 infraroodpanelen.
Hier in de kamer van de huidige woning is het echt precies genoeg om de airco te ondersteunen in de koude wintermaanden.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je van die vloerstaande units hebt dan stoort het mss wat minder?
Infrarood werkt wel aardig op vaste plekken als een zithoek, bijvoorbeeld. Maar buiten de "straal" koelt het wel snel af.
Mijn vorige woning was uit begin 1900. Ook geen spouwmuur natuurlijk. Met voorzetwanden en 12cm pir, HR++ glas, zonnepanelen, dakisolatie en een warmtepomp had het huis bij verkoop energielabel A+. Was toen ik het kocht label Gquote:
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn vorige woning was uit begin 1900. Ook geen spouwmuur natuurlijk. Met voorzetwanden en 12cm pir, HR++ glas, zonnepanelen, dakisolatie en een warmtepomp had het huis bij verkoop energielabel A+. Was toen ik het kocht label G
Het scheelt natuurlijk wel dat we al enkele jaren geen échte winters meer hebben gehad.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:39 schreef ToT het volgende:
[..]
Hier in de kamer van de huidige woning is het echt precies genoeg om de airco te ondersteunen in de koude wintermaanden.
De airco kan het serieus echt NET niet alleen af om het echt behagelijk te maken, en 1 enkel infrarood paneel is toevallig echt precies wat nodig is als aanvulling voor een fijne temperatuur in huis!
Niet eens serieus uitgerekend of whatever, gewoon gekocht wat goed leek!
Verstandig!quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het scheelt natuurlijk wel dat we al enkele jaren geen échte winters meer hebben gehad.
Heb je een "bijna Elfstedentocht" ervaring zoals in 2012 dan komt het er toch wat meer op aan.
Ik heb daarom altijd nog een paar elektrische kacheltjes op zolder klaar staan, ook voor als m'n warmtepomp (of voorheen CV-ketel) defect zou raken.
Of Enexis daar nou zo blij van wordt als elke warmtepomp bezitter dat gaat doen…quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het scheelt natuurlijk wel dat we al enkele jaren geen échte winters meer hebben gehad.
Heb je een "bijna Elfstedentocht" ervaring zoals in 2012 dan komt het er toch wat meer op aan.
Ik heb daarom altijd nog een paar elektrische kacheltjes op zolder klaar staan, ook voor als m'n warmtepomp (of voorheen CV-ketel) defect zou raken.
Ja, m'n Zubadan kan het wel zonder element af, dat staat al sinds 2018 uitgeschakeld.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of Enexis daar nou zo blij van wordt als elke warmtepomp bezitter dat gaat doen…
Maar je hebt gelijk het is of dat of het E-element gaat aan.
Jij hebt ook flink overbemeten vermogen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, m'n Zubadan kan het wel zonder element af, dat staat al sinds 2018 uitgeschakeld.
Maar als je warmtepomp of CV-ketel sneuvelt dan moet je wat
Klopt, bij m'n moeder ben ik ook voor een 8kW gegaan ipv de 6kW. Scheelt met warm water opwarmen en hij kon net zo ver terug moduleren. Die 2kW extra kan je in een echte winter net nodig hebben. Prijsverschil was er onder de streep niet.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij hebt ook flink overbemeten vermogen.
Als ik ze op Tweakers hoor, de wannebe experts die wel om het hardst schreeuwen: minder vermogen! Is efficiënter! Ik zie kasten van huizen op 5Kw nominaal en 3,7kw bij -10C
Dat zal best wel maar ik vergeet niet 2012 toen ik 18uur per dag werkte om bevroren leidingen te ontdooien en ketels te repareren.
Als het echt bar koud is met oostenwind wil je niet zonder warmte komen.
Ik heb een Honda EU22i aggregaat met Aspen 4 staan, verder nog een gaskacheltje op flessen en een paar portable accu's van 2 tot 3,6kWh. Soms voel ik me een halve prepper maar het is gewoon een beetje de hobby van het voorbereid zijn.quote:Juist door al die te kleine warmtepompen gaat men of kachels of de backup aanzetten. Gezien een flink deel van nl aan de warmtepomp zitten zal de wijk trafo en kabel overbelast raken en iedereen zonder stroom en warmte komen (in wijken waar het al krap zit iig)
Daarom heb ik een 11kw diesel aggregaat staan en kan autonoom de WP aanslingeren en bijtanken onder draaien.
Ik denk dat dit minimaal tot geen meerwaarde heeft.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Bij onze Vaillant all electric zit een warmwatervoorziening van 180 liter. Meer dan genoeg voor ons tweepersoonshuishouden.
Is het nou handig om 24 uur per dag de boiler te laten verwarmen of alleen binnen bepaalde tijdvakken? Optimaal gebruik maken van de PV en zo weinig mogelijk terugleververgoeding betalen is fijn maar het moet wel nut hebben natuurlijk.
Een van ons doucht 's ochtends en de ander 's avonds.
Het opwarmen kost vaak zo'n 2 tot 5kWh per keer (hangt af van aantal liters, temperatuur van water, buitentemperatuur en efficiëntie van je warmtepomp), dus dat kan zeker wel lonen om dat te doen als de zon schijnt, zeker als salderen helemaal is afgeschaft.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Bij onze Vaillant all electric zit een warmwatervoorziening van 180 liter. Meer dan genoeg voor ons tweepersoonshuishouden.
Is het nou handig om 24 uur per dag de boiler te laten verwarmen of alleen binnen bepaalde tijdvakken? Optimaal gebruik maken van de PV en zo weinig mogelijk terugleververgoeding betalen is fijn maar het moet wel nut hebben natuurlijk.
Voor het totale energiebehoefte van het boilervat maakt het niet veel verschil of je alleen in bepaalde tijdvakken de boiler opwarmt of dat je 24/7 de SWW stand aan hebt staan.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Komt nog wel een ding de hoek om kijken, als het echt warm is >25C dan gaat de WP eerder met de booster verwarmen om te hoge drukken van de compressor te voorkomen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 23:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor het totale energiebehoefte van het boilervat maakt het niet veel verschil of je alleen in bepaalde tijdvakken de boiler opwarmt of dat je 24/7 de SWW stand aan hebt staan.
Voor optimaal gebruik van PV stroom, goedkope dynamische stroom en beperken van (nachtelijke) geluidsoverlast maakt het wel serieus verschil. Ook is sommige delen van het etmaal de luchttemperatuur hoger dan op andere uren.
Door alleen van pakweg 12.00 tot 15.00u de boiler te laten opwarmen profiteer je dus van aan aantal voordelen:
- tijdens die uren is de buitentemperatuur hoger dan bijvoorbeeld 's nachts en haal je dus een hogere COP. Scheelt geld.
- tijdens opwarmen van SWW draaien de meeste warmtepompen op volle kracht, wat soms geluidsoverlast kan geven. Overdag wordt het geluid meestal minder vervelend ervaren dan in de avonduren of nacht. Dus minder kans op boze buren vanwege je warmtepomp.
- tussen de genoemde uren is de kans groot dat je PV panelen wat opleveren en/of dat de dynamische stroomprijs laag is, wat ook weer financieel voordeel levert.
Hier nog nooit meegemaakt.quote:Op zaterdag 21 september 2024 15:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Komt nog wel een ding de hoek om kijken, als het echt warm is >25C dan gaat de WP eerder met de booster verwarmen om te hoge drukken van de compressor te voorkomen.
Dan is het dus hoogzomer van belang om bv ‘s ochtends de sanitair run te doen.
Mitsubishi doet dat niet maar veel andere merken wel.quote:Op zaterdag 21 september 2024 16:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier nog nooit meegemaakt.
Elektrische element staat sowieso uit.
Buitenunit staat wel in de schaduw, overigens.
quote:Op vrijdag 20 september 2024 23:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het opwarmen kost vaak zo'n 2 tot 5kWh per keer (hangt af van aantal liters, temperatuur van water, buitentemperatuur en efficiëntie van je warmtepomp), dus dat kan zeker wel lonen om dat te doen als de zon schijnt, zeker als salderen helemaal is afgeschaft.
Van april tot en met oktober doet mijn warmtepomp dat overdag rond 12:30 en in de overige maanden (herfst / winter) 's nachts.
Bedankt voor de uitlegquote:Op vrijdag 20 september 2024 23:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor het totale energiebehoefte van het boilervat maakt het niet veel verschil of je alleen in bepaalde tijdvakken de boiler opwarmt of dat je 24/7 de SWW stand aan hebt staan.
Voor optimaal gebruik van PV stroom, goedkope dynamische stroom en beperken van (nachtelijke) geluidsoverlast maakt het wel serieus verschil. Ook is sommige delen van het etmaal de luchttemperatuur hoger dan op andere uren.
Door alleen van pakweg 12.00 tot 15.00u de boiler te laten opwarmen profiteer je dus van aan aantal voordelen:
- tijdens die uren is de buitentemperatuur hoger dan bijvoorbeeld 's nachts en haal je dus een hogere COP. Scheelt geld.
- tijdens opwarmen van SWW draaien de meeste warmtepompen op volle kracht, wat soms geluidsoverlast kan geven. Overdag wordt het geluid meestal minder vervelend ervaren dan in de avonduren of nacht. Dus minder kans op boze buren vanwege je warmtepomp.
- tussen de genoemde uren is de kans groot dat je PV panelen wat opleveren en/of dat de dynamische stroomprijs laag is, wat ook weer financieel voordeel levert.
Dat is vooral afhankelijk van de grootte van je vat en hoe lang jij doucht.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor de uitleg![]()
Mijn vriend is bang dat hij lauw water heeft 's ochtends bij mijn idee van 's middags op laten warmen. Er zou dan dit kunnen gebeuren:
12.00 opwarmen
18.00 ik ga douchen, waarna er koud water bijgevuld wordt in de boiler
6.00 hij gaat douchen en heeft lauw water want na bijvullen vorige dag is er niet opgewarmd.
12.00 opwarmen.
Ziet hij dat goed?
Nee want er is gelaagdheid in de boiler.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor de uitleg![]()
Mijn vriend is bang dat hij lauw water heeft 's ochtends bij mijn idee van 's middags op laten warmen. Er zou dan dit kunnen gebeuren:
12.00 opwarmen
18.00 ik ga douchen, waarna er koud water bijgevuld wordt in de boiler
6.00 hij gaat douchen en heeft lauw water want na bijvullen vorige dag is er niet opgewarmd.
12.00 opwarmen.
Ziet hij dat goed?
Dankquote:Op dinsdag 24 september 2024 11:05 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat is vooral afhankelijk van de grootte van je vat en hoe lang jij doucht.
Hier draaien we nu een week met een vat van 270L:
12-15u opwarmen tot 50 graden
Kind gaat in badje 's avonds.
's Nachts koelt het wat af.
's Ochtends douchen we allebei en is de temperatuur altijd nog 45+ graden.
12-15u opwarmen tot 50 graden
Dus nee, ik maak me geen zorgen over lauw water 's ochtends.
Vergeet niet dat koud water onder in je vat wordt bijgevuld, maar warm water halverwege wordt afgetapt. Je boilervat is dus niet egaal warm/koud, maar daar zit een gelaagdheid in (warm van boven, koud van onder).
Top, heel netjes aangesloten.quote:Op vrijdag 27 september 2024 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier nog even een kleine "showcase" van de Mitsubishi 8kW Ecodan warmtepomp van m'n verhuurde woning (bewoond door m'n moeder).
Het is een SUZ-SWM80VA buitenunit met een ERSD-VM2D binnenunit. Het boilervat voor SWW is 300 liter. Buffervat is een 100 liter. In de hele woning zijn Jaga DBH convectoren aanwezig en de aanbouw heeft vloerverwarming (en een Jaga Vertiga in de keuken). Een 6kW zou het ook moeten redden maar aangezien er een 300 liter boilervat aanwezig is en de 8kW net zo ver kan terugmoduleren (minimale afgifte dus gelijk) gekozen voor de 8kW. Dat scheelt net wat opwarmtijd en geeft wat reserve tijdens een eventuele Elfstedentochtwinter
De buitenunit is in de verste hoek, achter in de tuin geplaatst. De schutting grenst aan een overpad dus niet direct aan een andere tuin. Tegels zijn eruit geweest, geultje gegraven, mantelbuis erdoor, kabels en koelleidingen door de mantelbuis en alles weer dicht en een grindbakje gemaakt. De strater kwam nog een oude fundering (schuurtje?) en een betonplaat (geen idee waarvan?) tegen dus er moest even een alternatieve route gegraven worden.
Het buffervat (in serie op de retour aangesloten) in de kast had helaas de aansluitingen niet aan de meest handige zijde zitten. Op de linkerwand monteren was geen optie (niet stevig genoeg voor het gewicht). Maar aangezien de kast verder niet wordt gebruikt en deze destijds om de CV-ketel is gebouwd als "kleine technische ruimte" is het ook niet erg dat de buizen nu aan de voorkant eruit komen. De kast kan nog dicht. Er zijn natuurlijk diverse manieren om een buffervat in het systeem op te nemen (allemaal met hun voor- en nadelen) maar op deze manier is er geen extra pomp nodig iig.
Verder is er nog een bypass (niet op de foto) in het systeem opgenomen die nu op 350mbar staat ingesteld.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:15 schreef ISVV het volgende:
Is nu het moment om een hybride warmtepomp aan te schaffen? De prijzen zijn fors gedaald en ik kan in 2024 nog subsidie vangen. Ook betaalt mijn gemeente (nog) enkele honderden euro's mee.Waarom vorig jaar een nieuwe gasketel en toen niet gekeken naar een volledig elektrische warmtepompSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Huilen dan.
Wel naar gekeken, maar was op dat moment te duur. Netto investering tussen de 15- 20k, drie partijen voor laten komen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom vorig jaar een nieuwe gasketel en toen niet gekeken naar een volledig elektrische warmtepomp.
Dat is inderdaad behoorlijk. Waarom zulke hoge bedragen? Woning uit 2006 met deels vloerverwarming: dat lijkt me niet heel spannend.quote:
Durf het niet te zeggen eigenlijk, weet alleen dat die drie partijen allemaal met binnen die range zaten. Maar een hybride optie is voor mij ook prima en nogmaals, het momentum lijkt er nu nog te zijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is inderdaad behoorlijk. Waarom zulke hoge bedragen? Woning uit 2006 met deels vloerverwarming: dat lijkt me niet heel spannend.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:15 schreef ISVV het volgende:
Is nu het moment om een hybride warmtepomp aan te schaffen? De prijzen zijn fors gedaald en ik kan in 2024 nog subsidie vangen. Ook betaalt mijn gemeente (nog) enkele honderden euro's mee.Denk het wel ja.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vind qua hybride de Vaillant Pure heel veel “value for money” hebben.
Die moet je kunnen vinden voor 3K na subsidie.
Dat is trouwens eigenlijk een full electric split warmtepomp die ook goed warmwater kan maken als je er (later) een tank op laat aansluiten van 250 of 300L bv de OSO delta geo High efficiency RVS boiler met extra grote spiraal.Vakman pur sang
Klinkt goed, ga ik me eens in verdiepen. Dank je wel!quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 17:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Denk het wel ja.
Vind qua hybride de Vaillant Pure heel veel “value for money” hebben.
Die moet je kunnen vinden voor 3K na subsidie.
Dat is trouwens eigenlijk een full electric split warmtepomp die ook goed warmwater kan maken als je er (later) een tank op laat aansluiten van 250 of 300L bv de OSO delta geo High efficiency RVS boiler met extra grote spiraal.
Deze stond voor januari 2025 ingeschat, dus je kan er weinig van zeggenquote:Op vrijdag 8 november 2024 14:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij wachten al 5 maanden op de verwijdering van de gasmeter. Het staat in theorie voor week 50 gepland.
De Belgen worden flink belast op stroom, met name piekbelasting, in Nederland zit dat heel anders in elkaar.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 10:46 schreef Wantie het volgende:
Belgisch rapport stelt dat warmtepompen 3x duurder zijn in het gebruik dan olie of gasketels.
https://doorbraak.be/warm(...)n-fossiele-brandstof
[..]
En aardgas + stookolie worden in België juist nauwelijks belast.quote:Op zaterdag 9 november 2024 18:40 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
De Belgen worden flink belast op stroom, met name piekbelasting, in Nederland zit dat heel anders in elkaar.
Waar haal je piekbelasting vandaan?quote:Op zaterdag 9 november 2024 18:40 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
De Belgen worden flink belast op stroom, met name piekbelasting, in Nederland zit dat heel anders in elkaar.
https://www.mijnenergie.b(...)ps://www.google.com/quote:Op zaterdag 9 november 2024 21:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waar haal je piekbelasting vandaan?
quote:Hoe wordt het capaciteitstarief berekend?
Hoe berekent de VREG je capaciteitstarief? De berekening van het capaciteitstarief hangt er vanaf of je over een digitale meter of analoge meter beschikt. Voor huishoudens met een digitale meter wordt het capaciteitstarief berekend op basis van het piekvermogen
Nog niet duidelijk wat de definitie van piekvermogen is. Per maand? In Kw?quote:Op zaterdag 9 november 2024 21:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://www.mijnenergie.b(...)ps://www.google.com/
[..]
Staat wel ergens in het artikel.quote:Op zaterdag 9 november 2024 21:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nog niet duidelijk wat de definitie van piekvermogen is. Per maand? In Kw?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |