abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214148889
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
pi_214149082
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik het goed begrepen heb, is de energiebelasting nog wel ¤0,1316 per kWh (incl. BTW).

Dus alleen de uren dat de prijs negatief daaronder zit, kan je winst maken.

Bij -¤0,18 per kWh krijg je dan ¤0,0484 per kWh.
2 uurtjes dus...
Dubbeltjes werk.
pi_214149191
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik het goed begrepen heb, is de energiebelasting nog wel ¤0,1316 per kWh (incl. BTW).

Dus alleen de uren dat de prijs negatief daaronder zit, kan je winst maken.

Bij -¤0,18 per kWh krijg je dan ¤0,0484 per kWh.
Eerste deel klopt.
2e deel vergeet je de salderingsregeling.

En als je het opslaat is de vergelijking hetzelfde mbt energiebelasting overigens.

Bij verspillen van de energie is het anders.

[ Bericht 9% gewijzigd door ludovico op 03-07-2024 23:49:12 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214149202
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 23:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
2 uurtjes dus...
Dubbeltjes werk.
Een beetje thuisaccu trekt al 20kwh weg in 2 uur Dat is 4 euro.

Besparing van later verbruik is tevens 4-6 euro.

Dat stuurt een extern systeem voor je aan hoef je zelf niks voor te doen, en dit is één dag ingezoomd op 2 uurtjes. Ach.

Nee batterijtjes komen er wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214149242
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 23:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Besparing van later verbruik is tevens 4-6 euro.

Dat stuurt een extern systeem voor je aan hoef je zelf niks voor te doen, en dit is één dag ingezoomd op 2 uurtjes. Ach.

Nee batterijtjes komen er wel.
Je sprak van een buffervat die je dan verwarmt met de negatieve energieprijs.
pi_214149252
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2024 00:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je sprak van een buffervat die je dan verwarmt met de negatieve energieprijs.
Die gaat idd op warmtepomp vermogen, die heeft wat minder vermogen.

Maar die zal ook voldoende uurtjes krijgen in een jaar om goedkoop warmte te maken.

Het helpt een hoop als je gratis verwarmt.
pi_214149268
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2024 00:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Die gaat idd op warmtepomp vermogen, die heeft wat minder vermogen.

Maar die zal ook voldoende uurtjes krijgen in een jaar om goedkoop warmte te maken.

Het helpt een hoop als je gratis verwarmt.
Het hele verhaal is voor mij nogal vaag.
Ik hoef zelf in juli geen warmte vanuit de warmtepomp.
Dus dan zie ik het voordeel niet van het verwarmen van een buffervat.
In de winter zal dat anders zijn, maar dan houd ik geen zonne energie over om in een buffervat te stoppen en verwacht ik ook geen negatieve energieprijs die dat voordelig maakt.

En een 20KW batterij: tenzij die gebruikt wordt om te handelen op de energiemarkt zie ik daar ook niets in. Die 20kw heb ik de avonduren niet nodig in de zomer, en in de winter krijg ik die niet vol.

Heeft een investering in 20kw dan zin.
pi_214149282
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2024 00:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
In de winter zal dat anders zijn, maar dan houd ik geen zonne energie over om in een buffervat te stoppen en verwacht ik ook geen negatieve energieprijs die dat voordelig maakt.

En een 20KW batterij: tenzij die gebruikt wordt om te handelen op de energiemarkt zie ik daar ook niets in. Die 20kw heb ik de avonduren niet nodig in de zomer, en in de winter krijg ik die niet vol.

Ik ook niet zo, maar als de prijs negatief is waarom ook niet. Maar ik ga voor een systeem dat het tapwater etc ook uit het vat komt.

Windenergie bestaat ook nog.

Je koopt uiteraard geen batterij voor alleen jezelf, daar handel je mee op de markt.
pi_214149369
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 23:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je panelen hebt, zit die thuisaccu sowieso wel vol als er overschotten zijn, door je eigen overschotten.
pi_214149371
quote:

[..]

kWh

Je kan het ;)
pi_214149376
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 01:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
kWh

Je kan het ;)
Ja, ik was lui :+
pi_214149905
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 01:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je panelen hebt, zit die thuisaccu sowieso wel vol als er overschotten zijn, door je eigen overschotten.
Waarom ga jij energie leveren als je daarvoor moet betalen? Of je accu opladen met eigen stroom als je geld krijgt als je het net ontlast?

Panelen uit. Accu aan.
pi_214150075
Misschien kun je een laadpunt van Tesla beginnen
Vakman pur sang
pi_214218932
Belgisch rapport stelt dat warmtepompen 3x duurder zijn in het gebruik dan olie of gasketels.

https://doorbraak.be/warm(...)n-fossiele-brandstof

quote:
De CREG hield met alles rekening: de investeringskosten, de onderhoudskosten, de energiekosten, de efficiëntie van de warmteproductie en -distributie, en ook eventuele premies en btw-vermindering
pi_214220409
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 10:46 schreef Wantie het volgende:
Belgisch rapport stelt dat warmtepompen 3x duurder zijn in het gebruik dan olie of gasketels.

https://doorbraak.be/warm(...)n-fossiele-brandstof
[..]

Dat komt omdat gas (en mogelijk ook stookolie) in België nauwelijks belast worden, terwijl een kWh elektriciteit daar wél zo'n 25ct kost.

Daar is het met de belasting op verschillende energievormen dus nog veel krommer dan het hier was.
pi_214220621
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 12:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat komt omdat gas (en mogelijk ook stookolie) in België nauwelijks belast worden, terwijl een kWh elektriciteit daar wél zo'n 25ct kost.

Daar is het met de belasting op verschillende energievormen dus nog veel krommer dan het hier was.
Of de belasting op gas is hier absurd ;)
Vakman pur sang
pi_214233917
Nou, gezien de energietransitie zou je lagere belasting op stroom en hogere op gas en stookolie verwachten..
pi_214234154
Alleen zit je met een grote investering die je in meerdere jaren moet terug verdienen, en met onze regerings stabiliteit ben je dan 3 regeringen verder met compleet verschillend beleid, zie saldering.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_214235317
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:57 schreef Wantie het volgende:
Nou, gezien de energietransitie zou je lagere belasting op stroom en hogere op gas en stookolie verwachten..
In Nederland is dat intussen ook al aardig recht getrokken. Daarom is een warmtepomp hier wel lonend in de meeste gevallen.
pi_214272518
quote:

[..]

Airco hangen zodat je bij overschotten het hele huis alvast koel krijgt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214348745
Hoeveel energie kost sww met de warmtepomp tegenwoordig? Heeft het nog zin tegenover een elektrische boiler en een paar extra zonnepanelen?
.
pi_214348881
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 13:37 schreef Fer het volgende:
Hoeveel energie kost sww met de warmtepomp tegenwoordig? Heeft het nog zin tegenover een elektrische boiler en een paar extra zonnepanelen?
Jazeker
Vakman pur sang
pi_214349356
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 13:37 schreef Fer het volgende:
Ik zoek het even op voor je.

Mijn warmtepomp brengt de SWW naar 55 graden Celsius dus dat is vrij hoog.

Mijn verbruik sinds 1 januari 2024 is 665kWh.
De geleverde energie is 1891kWh.

Dus ruwweg 1898 / 665 = 2,85kWh warmte voor iedere kWh aan stroom die er in gegaan is.

Voor verwarmen kom ik ruim boven de 4kWh geleverd per verbruikte kWh stroom maar dat gaat maar tot zo'n 35 graden Celsius, tenzij Elfstedentocht.
pi_214350036
Ik vroeg me eigenlijk hetzelfde af. Eneco adverteert nu met een zonnestroom boiler.

Oftewel een klassieke elektrische boiler die wordt aangestuurd aan de hand van de overproductie van de zonnepanelen.

Ik begreep dat zo'n oplossing ook zelf is te realiseren met een boiler, P1 meter en Homewizard slimme stekker.

Ik vraag me af of zo'n opstelling niet goedkoper is in aanschaf en verbruik bij elkaar opgeteld, dan een warmtepompboiler.
pi_214350177
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 15:33 schreef Wantie het volgende:
Ik vroeg me eigenlijk hetzelfde af. Eneco adverteert nu met een zonnestroom boiler.

Oftewel een klassieke elektrische boiler die wordt aangestuurd aan de hand van de overproductie van de zonnepanelen.

Ik begreep dat zo'n oplossing ook zelf is te realiseren met een boiler, P1 meter en Homewizard slimme stekker.

Ik vraag me af of zo'n opstelling niet goedkoper is in aanschaf en verbruik bij elkaar opgeteld, dan een warmtepompboiler.
De stroomleverancier heeft niets liever dan dat jij je opgewekte stroom gelijk verbrand. Denk daar eens over na. ;)
Vakman pur sang
pi_214351701
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 15:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De stroomleverancier heeft niets liever dan dat jij je opgewekte stroom gelijk verbrand. Denk daar eens over na. ;)
Klopt, en Eneco is te duur. Dan kan beter een warmtepompboiler.
Maar een eigen ontwerp kan al vanaf 500 euro.
En dat scheelt nogal met een warmtepompboiler. En echt veel warm water gebruiken we niet.
pi_214353579
De mitsubishi warmtepomp bij mijn broertje staat in koel modus continue te pendelen. Water temp staat op 17 graden maar dat lijkt hij niet te halen. Ook schiet hij constant in vol vermogen ipv een stuk lager te moduleren.

Temps uitgelezen en dan krijg ik dit
Th1a 22 graden (kamer temp)
Th2 24 (temp koelmiddel?)
Thw1 20 (aanvoer?)
Thw2 19 (retour?)
Th7 28 (buiten temp denk ik).

Ik snap niet dat de retour kouder is dan de aanvoer en waarom de aanvoer niet 17 graden is zoals hij ingesteld is.

Waterpomp stond eerst op 3. Heb hem op 5 gezet maar geen verschil. Is een opensysteem over 2 verdiepingen zonder zone regeling.

Had het al op timer staan zodat de vloer wat opwarmt voordat hij weer aan schiet.

Iemand nog ideeën? Curve aanpassen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214356014
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 15:33 schreef Wantie het volgende:

Dat zoek ik ook.

Maar wat Eneco aanbiedt is dat juist net niet voor zover ik het begrijp. Dat is een kastje wat de boiler aan of uit zet op het moment dat Eneco een overschot heeft en van zijn stroom af moet. Hun regelen wanneer de boiler aan en uit gaat.

Ik heb momenteel ook een electrische boiler ivm verbouwing badkamer. Dat bevalt mij uitermate prima. Binnen 5 seconden warm water.

Er zit een 1500 watt element in, welke ik achter een homewizard slimme stekker heb gezet. Op het moment dat de zonnepanelen meer als 1500 watt leveren schakel ik de boiler in. Dit doe ik nu nog wel handmatig maar is prima te automatiseren, moet je alleen weer wel dat homewizard abbonement erbij nemen.

Je hebt ook nog kastjes welke een soort vermogensregelaar zijn. o.a. Solaredge en RS Solar hebben zoiets. Zijn rond de 600 euro.

Die meten de hoeveelheid stroom die je teruglevert en stuurt exact dat vermogen naar je boiler. Net zoiets als je auto opladen op enkel zonnenergie. De meeste boilers hebben algauw een 2000 watt element. Leveren je zonnepanelen 1000 watt zou je alsnog 1000 watt uit het net trekken.

Nu in de zomer douche ik dus met 100% zonne energie maar vergt dus handmatig aan en uitzetten. Dat kost mij dus helemaal niks, en voorheen verbruikte ik ongeveer voor 20 cent aan gas per douchebeurt. Het is een C klasse boiler, dus er valt nog wel wat te winnen door deze zelf extra na te isoleren.

Ik wil een warmtepomp maar denk dat ik voorlopig wel even met de E-boiler blijf douchen. Geen gezeur met SWW run, legionella run, en een SWW vat met leidingwerk en 3 weg klep e.d kost je ook al rond de 2000 euro. Daarnaast neemt die veel meer ruimte in.

Warmtepomp boiler is ook mooi, maar neemt net zoveel ruimte in, en je moet 2 gaten van 160mm in je gevel/dak boren.
pi_214357302
Leuk verhaal. Maar mij n teruggave gaat van bijna niks naar >6000W. Omdat de zon erop schijnt.
Dan kun je wel vanalles regelen maar ik doe warmwater opwekking om 12:00 starten en dat is altijd 100% op zonne-energie, bewolkt of niet (in de zomer)
Vakman pur sang
pi_214358921
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2024 08:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Leuk verhaal. Maar mij n teruggave gaat van bijna niks naar >6000W. Omdat de zon erop schijnt.
Dan kun je wel vanalles regelen maar ik doe warmwater opwekking om 12:00 starten en dat is altijd 100% op zonne-energie, bewolkt of niet (in de zomer)
maar niet iedereen heeft zo'n grote PV installatie.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:12:44 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214699405
Ik haal de reactie even hierheen om het "hoe warm is jouw huis" topic er niet weer mee te verstoren:

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 08:03 schreef kudf0k het volgende:

[..]
Exact dit NIET. Je wordt bedonderd waar je bij staat. Kijk nou toch eens verder dan je neus lang is.

Hij heeft aan "hoogste maand INKOOP" m.a.w. de saldering is er al af. Het daadwerkelijke stroomverbruik is dus aanzienlijk hoger wanneer de saldering afgeschaft wordt. De daadwerkelijke stroomvraag ligt dus ergens tussen de 1000 en 1500kwh.
Daarnaast heb je een dure warmtepomp installatie van ~10k welke over ~12 jaar vervangen moet worden. m.a.w. tel nog even 70euro/maand afschrijving er bovenop. En als je het nog erger wil maken; de afschrijving van je zonnepanelen.
Doe je je rekensommetje nog een keertje?

Naast het financiele plaatje zijn er nog genoeg redenen om niet voor een warmtepomp te kiezen maar voor een CV ketel. Evt aanvullend met een airco, want die koelt tenminste in de zomer en verbruik je je zonnepanelen opbrengst tenminste i.p.v. ze voor een habbekrats weg te geven);
Comfort, Risicovermijding (onbetrouwbare overheid), betrouwbaarheid, kleine stille CV vs machinekamer & lawaai apparaat buiten,
Hij is een zij en zij snapt het prima, en de inkoop is letterlijk wat het is, de inkoop en daar is de saldering helemaal nog niet van af, want dan zou het minder zijn.
Inkoop is zonder teruglevering, want na saldering (die maand) zou het 543 kWh zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je hele verhaal geeft aan dat je er niet alleen geen reet van snapt maar ook geen enkele ervaring mee hebt.

En het totale verbruik was in januari dit jaar 843 kWh: de inkoop plus het directe verbruik van de stroom van de zonnepanelen, dus dat wat het verschil is tussen opbrengst en teruglevering.

Overigens heb ik niet eens een buitenunit, dus ook geen herrie, wel een heerlijk koel huis zonder daar een airco voor nodig te hebben.
Dus succes met je CV!

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 13-08-2024 10:30:27 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214700114
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 10:12 schreef Leandra het volgende:
Ik haal de reactie even hierheen om het "hoe warm is jouw huis" topic er niet weer mee te verstoren:
[..]
Hij is een zij en zij snapt het prima, en de inkoop is letterlijk wat het is, de inkoop en daar is de saldering helemaal nog niet van af, want dan zou het minder zijn.
Inkoop is zonder teruglevering, want na saldering (die maand) zou het 543 kWh zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je hele verhaal geeft aan dat je er niet alleen geen reet van snapt maar ook geen enkele ervaring mee hebt.

En het totale verbruik was in januari dit jaar 843 kWh: de inkoop plus het directe verbruik van de stroom van de zonnepanelen, dus dat wat het verschil is tussen opbrengst en teruglevering.

Overigens heb ik niet eens een buitenunit, dus ook geen herrie, wel een heerlijk koel huis zonder daar een airco voor nodig te hebben.
Dus succes met je CV!
Heeeelemaal wappie brainwashed :')

Ik snap het wel. Als ik dat geld (15-25k) voor een bodemwarmtepomp had uitgegeven, dan had ik het ook met man en macht (in jouw geval; onsamenhangende valse informatie en cherrypicking) mijn keuze verdedigd.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:44:24 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214700202
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 11:37 schreef kudf0k het volgende:

[..]

Ik snap het wel. Als ik dat geld (15-25k) voor een bodemwarmtepomp had uitgegeven, dan had ik het ook met man en macht (in jouw geval; onsamenhangende valse informatie en cherrypicking) mijn keuze verdedigd.
Vertel even wat er niet klopt?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:54:37 #34
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214700321
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 11:37 schreef kudf0k het volgende:

[..]

Ik heb gewoon een huis gekocht met bodemwarmtepomp (geen buitenunit). Die was niet duurder dan huizen met een cv ketel. Op een heel jaar verbruikte de warmtepomp 1300kWh om het huis op 21 graden te houden en zomers te koelen en de wtw unit te laten draaien en een boiler van 200L te verwarmen.
Dus niet 1000 per maand, 1300 op een heel jaar. En dan is er nog geen rekening gehouden met direct verbruik van zonnepanelen. 0 betaald aan energie 8 jaar lang en daarna met dikke winst huis verkocht. Prima deal ^O^
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214700413
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 11:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb gewoon een huis gekocht met bodemwarmtepomp (geen buitenunit). Die was niet duurder dan huizen met een cv ketel. Op een heel jaar verbruikte de warmtepomp 1300kWh om het huis op 21 graden te houden en zomers te koelen en de wtw unit te laten draaien en een boiler van 200L te verwarmen.
Dus niet 1000 per maand, 1300 op een heel jaar. En dan is er nog geen rekening gehouden met direct verbruik van zonnepanelen. 0 betaald aan energie 8 jaar lang en daarna met dikke winst huis verkocht. Prima deal ^O^
Bijna goed. het enige wat je mist is;
1: Je huis was wel duurder dan wanneer hij met een CV ketel was uitgevoerd. Dit kunnen we echter niet bewijzen want ze leveren ze niet meer met gas (duh omdat wanneer men de keus had, men massaal voor gas zou gaan)
2: De zonnepanelen en de WTW unit zijn extra verborgen kosten in de aanschaf van je huis. Houdt je rekening met de afschrijving van deze systemen? Het moet over X jaar allemaal vervangen worden.
3: Je (nieuwbouwhuis) is supergoed geisoleerd. Dingen roepen zoals "met 1300kwh het huis verwarmen" zegt niets wanneer je niet het gasverbruik van die zelfde goed geisoleerde woning zou weten. Hint: Die gaat door de helft!
4: Wat de winst op de verkoop van je huis ermee te maken heeft snap ik niet. Onlangs mijn gas gestookte huis verkocht met die zelfde winst. De nieuwe eigenaren waren blij dat er nog een gasaansluiting was.
pi_214700459
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 11:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Vertel even wat er niet klopt?
Tuurlijk. Geen probleem. Ik maak het berekeningetje elk jaar want ik ben geen dief van mijn portomenee. Als een WP rendabel zou zijn, dan zou ik ook meedoen. De laatste berekenin van dit jaar;

Jaarlijks verbruik: 1500 = Benodigde warmteopbrengst per jaar: 13500kw
Prijs gas: 1.05
Prijs kwh: 0.24
Gerekende energie per kuub/kwh factor = 9
Gerekende COP: 4.5 (gemiddeld bodemwarmtepomp, aanschaf 21.000, bron div sites via Google)

Gas:
Gasprijs: 131 euro/maand
Vaste lasten gasaansluiting: 6 euro/maand
Afschrijving CV installatie: 8 euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 17.400 euro
Totaalprijs 15 jaar: 26000 euro

Pro's:
Ongelimiteerde warmte
Directe verwarming
Kleine, simpele & betrouwbare techniek/installatie

Con's:
Geen

Warmtepomp:
Verbruik WP per jaar: 3000 kwh
Maandprijs kwh: 60 euro
Afschrijving bodem WP: 175 euro/maand
Afsluiten Gasaansluiting: -6euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 27480 euro
Totaalprijs 15 jaar: 30720 euro

Pro's:
Lichte koeling in de zomer (verwaarloosbaar in niet-nieuwbouw) (n.v.t. bij afwezigheid vloerverwarming)
Zonnepanelen kunnen kwh kosten drukken op korte termijn (lange termijn niet, vervalt de salderingsregeling)

Con's:
Subsidie op warmtepompen niet houdtbaar op lange termijn. Geen subsidie meer bij vervanging (over 10-15jaar)
In bestaande bouw zijn extra kosten verbonden voor isolatie en vervanging radiatoren/vloerverwarming
Lawaai apparaat buiten
Trage verwarming
Complex en groot foutgevoelig systeem
Moeilijk leverbaar op het moment
Hoog risico onrendabele investering

Nu is er vast wat te schuiven in de prijzen hier en daar. Maar het feit blijft dat een WP duurder is om mijn benodigde 13500kw op te wekken.
Echter; Zelfs al zou de WP een paar honderd, over 10-15 jaar misschien duizend euro goedkoper zijn; ik zou er nog steeds geen aanschaffen. De toekomst is daarvoor te onzeker (overheid, zelf verhuizen, onnodige apparatuur, etc) en tevens zijn er investeringen te doen met een hoger rendement dan een WP. Die 21k kan je beter kwijt.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:26:19 #37
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214700615
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 12:03 schreef kudf0k het volgende:

[..]
Bijna goed. het enige wat je mist is;
1: Je huis was wel duurder dan wanneer hij met een CV ketel was uitgevoerd. Dit kunnen we echter niet bewijzen want ze leveren ze niet meer met gas (duh omdat wanneer men de keus had, men massaal voor gas zou gaan)
2: De zonnepanelen en de WTW unit zijn extra verborgen kosten in de aanschaf van je huis. Houdt je rekening met de afschrijving van deze systemen? Het moet over X jaar allemaal vervangen worden.
3: Je (nieuwbouwhuis) is supergoed geisoleerd. Dingen roepen zoals "met 1300kwh het huis verwarmen" zegt niets wanneer je niet het gasverbruik van die zelfde goed geisoleerde woning zou weten. Hint: Die gaat door de helft!
4: Wat de winst op de verkoop van je huis ermee te maken heeft snap ik niet. Onlangs mijn gas gestookte huis verkocht met die zelfde winst. De nieuwe eigenaren waren blij dat er nog een gasaansluiting was.
Uh ja dat weet ik wel want in 2015 waren de rest van de huizen nog niet gasloos die gebouwd werden. Mijn collega heeft een huis uit 2017 op gas. Weet je hoeveel kosten hij heeft gemaakt om het zomers koel te houden binnen met screens, zonneschermen, airco's? En hoeveel hij nog kwijt is aan zijn huis verwarmen met gas? Hint: Meer dan jij beweert.
Ik verkocht mijn huis op de piek van de gasprijzen. Dat leverde wel wat extra's op hoor, die gasloze woning.

Apart dat je maar over een buitenunit blijft reppen als je de prijzen van een bodemwarmtepomp er bij haalt. Dat geeft aan dat je er weinig verstand van hebt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:37:39 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214700745
Okay, je weet dus niets van mijn situatie, niets van mijn huis, niets van mijn WP (behalve dat je inmiddels snapt dat het een bodempomp is), en toch doe je net alsof ik niets van mijn situatie snap en jij, die mijn situatie niet kent, wel.

• Ten eerste is het stroomverbruik van mijn WP ongeveer 2.100 kWh per jaar, dat is dus inclusief het verbruik voor warm water, en ja, dat is beduidend meer dan de WP in het vorige huis van @laziness maar dat is omdat het ook een iets groter huis is.
• Ten tweede heb ik overal (ook op zolder en in de garage) vloerverwarming, dus de boel koelt uitstekend.
• Ten derde heb ik een nieuwbouwwoning (2020) die ik zelf ontworpen heb en die dus sowieso een WP moest hebben, de aannemer had daar liever een lucht-water WP voor gebruikt maar het was mijn bewuste keuze voor een bodempomp te gaan, en ja dat was duurder, maar niet de ¤ 21.000 die jij stelt dat ik er aan zou hebben uitgegeven.

Overigens zou ik ook zonder de verplichting gasloos te bouwen een gasloos huis hebben gebouwd.
Tevens heb ik geen cent subsidie op de WP gehad.

Maar goed, een of andere newbie/kloon die mij ongehinderd door enige kennis van zaken vertelt dat ik het niet snap en dat ik niet de juiste keuzes maak of gemaakt heb, het is bijna 2013 all over, toen me op FOK! verteld werd dat ik ons vorige huis zeker niet moest kopen en dat ik er echt niets van snapte als ik toen een huis kocht.

Inmiddels woon ik ruim 3 jaar in een nog veel leuker huis met een grondgebonden warmtepomp, is mijn energierekening diezelfde 3 jaar negatief, en ja, dat houdt wel op als het salderen ophoudt, maar zelfs als ik in het ergste geval bij een kWh-prijs van 40 cent en een inkoop stroom (dat is dus zonder saldering) van 700 kWh in een december of januari ¤ 280 zou moeten betalen dan ben ik nog stukken goedkoper uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214700788
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 12:08 schreef kudf0k het volgende:

[..]
Tuurlijk. Geen probleem. Ik maak het berekeningetje elk jaar want ik ben geen dief van mijn portomenee. Als een WP rendabel zou zijn, dan zou ik ook meedoen. De laatste berekenin van dit jaar;

Jaarlijks verbruik: 1500 = Benodigde warmteopbrengst per jaar: 13500kw
Prijs gas: 1.05
Prijs kwh: 0.24
Gerekende energie per kuub/kwh factor = 9
Gerekende COP: 4.5 (gemiddeld bodemwarmtepomp, aanschaf 21.000, bron div sites via Google)

Gas:
Gasprijs: 131 euro/maand
Afschrijving CV installatie: 8 euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 17.400 euro
Totaalprijs 15 jaar: 26000 euro

Pro's:
Ongelimiteerde warmte
Directe verwarming
Kleine, simpele & betrouwbare techniek/installatie

Con's:
Geen

Warmtepomp:
Verbruik WP per jaar: 3000 kwh
Maandprijs kwh: 60 euro
Afschrijving bodem WP: 175 euro/maand
Afsluiten Gasaansluiting: -6euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 27480 euro
Totaalprijs 15 jaar: 30720 euro

Pro's:
Lichte koeling in de zomer (verwaarloosbaar in niet-nieuwbouw) (n.v.t. bij afwezigheid vloerverwarming)
Zonnepanelen kunnen kwh kosten drukken op korte termijn (lange termijn niet, vervalt de salderingsregeling)

Con's:
Subsidie op warmtepompen niet houdtbaar op lange termijn. Geen subsidie meer bij vervanging (over 10-15jaar)
In bestaande bouw zijn extra kosten verbonden voor isolatie en vervanging radiatoren/vloerverwarming
Lawaai apparaat buiten
Trage verwarming
Complex en groot foutgevoelig systeem
Moeilijk leverbaar op het moment
Hoog risico onrendabele investering

Nu is er vast wat te schuiven in de prijzen hier en daar. Maar het feit blijft dat een WP duurder is om mijn benodigde 13500kw op te wekken.
Echter; Zelfs al zou de WP een paar honderd, over 10-15 jaar misschien duizend euro goedkoper zijn; ik zou er nog steeds geen aanschaffen. De toekomst is daarvoor te onzeker (overheid, zelf verhuizen, onnodige apparatuur, etc) en tevens zijn er investeringen te doen met een hoger rendement dan een WP. Die 21k kan je beter kwijt.
Bijna goed wel, alleen je prijs en afschrijving klopt niet. Ps moet je cv onderhoud en afschrijving ook rekenen.

Een A merk warmtepomp met SWW kost 9K na subsidie (L/W)

En de gasprijs zal t.o.v. de elektra prijs meer gaan stijgen.

Rekenen nu eens opnieuw.

Ps met wen energiebespraarlening heb jij ook het geld voor een warmtepomp, de inflatie is stukken hoger dan de rente dus ben je dief van je eigen portemonnee als je het niet doet :D
Vakman pur sang
pi_214700846
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 12:08 schreef kudf0k het volgende:

[..]
Yeah, sure.

Bij welke energieleverancier en netbeheerder is dat? Alleen de energieleverancier rekent tegenwoordig al die ¤6/mnd of meer.

Met zulke fabeltjes als grondslag voor je berekeningen komt er natuurlijk altijd wel uit wat je wenst.
pi_214700911
En daarbij kun je ook niet met zekerheid stellen dat je de komende 15 jaar met de gasprijs van nu kan rekenen.

Natuurlijk ook niet voor de stroomprijs. Maar er komt steeds meer opwek van duurzame energie bij, terwijl het vrijwel uitgesloten is dat we nog een magische nieuwe gasbel zullen gaan ontdekken in Nederland. Gas wordt dus per definitie eigenlijk wel elk jaar een beetje duurder. Zeker als er steeds meer landen overstappen van kolen naar gas vanwege het klimaat.

En een goede warmtepomp hoeft niet per definitie na 12 jaar vervangen te worden. Eveneens dat er genoeg cv ketels zijn van 20+jaar oud die het nog steeds goed doen. Zolang het apparaat niet versleten is draait ie vrolijk door. Genoeg koelinstallaties in de wereld die al 30+jaar draaien. Wel af en toe eens olie en filters verversen.

En net als met een CV ketel, als de warmtepomp vervangen moet worden gaat het ook enkel om de warmtepomp, want het verdere systeem blijft gewoon aanwezig. Dus kun je niet nogmaals van hetzelfde bedrag uitgaan bij vervanging na 12 jaar maar een stuk minder.
pi_214700998
En waar betaal je trouwens maar 6 euro per maand voor je gasaansluiting?

en 8 euro per maand rekenen voor afschrijving cv ketel? Van die 8 euro/maand kun je nog niet eens een jaarlijkse onderhoudsbeurt uit laten voeren. Dus dat bedrag mag ook al flink omhoog wil je het als afschrijving betitelen.

Zomers kun je volledig op zonnepanelen je warm water bereiden. En met dynamisch contract krijg op mooie dagen geld toe. Gas betaal je altijd, wat voor een dag het ook is. Dat heeft nog niks met salderen te maken.

De berekening klopt dus inderdaad van geen kanten.

Daarbij vergt een warmtepomp niet perse aanpassingen aan de isolatie. Die aanpassingen zijn altijd zinvol. Want minder verlies betekent minder verbruik. Gas of elektra.

[ Bericht 38% gewijzigd door Glider76 op 13-08-2024 13:24:53 ]
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:46:42 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214701445
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 12:53 schreef Glider76 het volgende:
En daarbij kun je ook niet met zekerheid stellen dat je de komende 15 jaar met de gasprijs van nu kan rekenen.

Natuurlijk ook niet voor de stroomprijs. Maar er komt steeds meer opwek van duurzame energie bij, terwijl het vrijwel uitgesloten is dat we nog een magische nieuwe gasbel zullen gaan ontdekken in Nederland. Gas wordt dus per definitie eigenlijk wel elk jaar een beetje duurder. Zeker als er steeds meer landen overstappen van kolen naar gas vanwege het klimaat.

En een goede warmtepomp hoeft niet per definitie na 12 jaar vervangen te worden. Eveneens dat er genoeg cv ketels zijn van 20+jaar oud die het nog steeds goed doen. Zolang het apparaat niet versleten is draait ie vrolijk door. Genoeg koelinstallaties in de wereld die al 30+jaar draaien. Wel af en toe eens olie en filters verversen.

En net als met een CV ketel, als de warmtepomp vervangen moet worden gaat het ook enkel om de warmtepomp, want het verdere systeem blijft gewoon aanwezig. Dus kun je niet nogmaals van hetzelfde bedrag uitgaan bij vervanging na 12 jaar maar een stuk minder.
Ik ga uit van een levensduur van 15 tot 20 jaar, wat de norm is voor Nibe warmtepompen.
Over zo'n 12-17 jaar zullen de warmtepompen ook weer anders/beter zijn en anders geprijsd, ik vind het helemaal prima.
En inderdaad, alleen het apparaat zelf hoeft te worden vervangen, de grondboringen en dergelijke hoeven niet opnieuw te worden gedaan.
Het boilervat voor warm water zal op een gegeven moment ook moeten worden vervangen, maar ik ga er vanuit dat dat zeker net zo'n lange levensduur heeft als de WP zelf.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:53:00 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214701506
Ik heb vorige week wel de instelling van de WP aangepast, de salmonella legionella-run stond ingesteld op wekelijks op maandag om 00.00 uur maar die heb ik aangepast naar wekelijks op maandag om 12.30 uur.
Om 00.00 uur heb ik immers nooit gratis stroom, om 12.30 uur heb ik bijna altijd gratis stroom, zelfs hartje winter.
Want ook al liggen de panelen vol met sneeuw, dan is dat er tegen 12.30 uur wel grotendeels afgeschoven of gesmolten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 13-08-2024 14:23:22 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:59:38 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214701548
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 13:04 schreef Glider76 het volgende:
En waar betaal je trouwens maar 6 euro per maand voor je gasaansluiting?

en 8 euro per maand rekenen voor afschrijving cv ketel? Van die 8 euro/maand kun je nog niet eens een jaarlijkse onderhoudsbeurt uit laten voeren. Dus dat bedrag mag ook al flink omhoog wil je het als afschrijving betitelen.

Zomers kun je volledig op zonnepanelen je warm water bereiden. En met dynamisch contract krijg op mooie dagen geld toe. Gas betaal je altijd, wat voor een dag het ook is. Dat heeft nog niks met salderen te maken.

De berekening klopt dus inderdaad van geen kanten.

Daarbij vergt een warmtepomp niet perse aanpassingen aan de isolatie. Die aanpassingen zijn altijd zinvol. Want minder verlies betekent minder verbruik. Gas of elektra.

Die ¤ 6 is alleen het vastrecht, de netbeheerkosten zijn gemakshalve even vergeten, dat is ook al zo'n ¤ 19 per maand, dus qua kosten voor gas begint het al met ¤ 25 per maand aan vaste kosten, zonder dat je maar een m³ gas gebruikt hebt.

Het grappige is als je idd die cijfers gebruikt met die 131 voor gas, maar dan 25 vaste kosten en 16 afschrijving/onderhoud voor de CV-ketel, dat je dan na 15 jaar op ¤ 30.960 uitkomt, vrijwel gelijk aan die 15 jaar die voor de kosten van een WP gerekend waren (maar die te hoog waren).
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:04:59 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214701579
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 13:53 schreef Leandra het volgende:
Ik heb vorige week wel de instelling van de WP aangepast, de salmonella-run stond ingesteld op wekelijks op maandag om 00.00 uur maar die heb ik aangepast naar wekelijks op maandag om 12.30 uur.
Om 00.00 uur heb ik immers nooit gratis stroom, om 12.30 uur heb ik bijna altijd gratis stroom, zelfs hartje winter.
Want ook al liggen de panelen vol met sneeuw, dan is dat er tegen 12.30 uur wel grotendeels afgeschoven of gesmolten.
Legionella :P

Ik heb dit ook trouwens, ik had hem op dinsdag om 11u staan, maar ik heb daar zaterdag om 12u van gemaakt. Daar ik piek en dal tarieven heb, als het dan niet goed genoeg weer is om de legionella run volledig af te dekken met de panelen, dan kost het maar 23ct per kWh in plaats van 30ct. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:22:43 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214701731
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Legionella :P

Ik heb dit ook trouwens, ik had hem op dinsdag om 11u staan, maar ik heb daar zaterdag om 12u van gemaakt. Daar ik piek en dal tarieven heb, als het dan niet goed genoeg weer is om de legionella run volledig af te dekken met de panelen, dan kost het maar 23ct per kWh in plaats van 30ct. :P
Oh ja, Sam and Ella zijn then nasty couple....
Legionella it is, ik pas mijn post even aan :@

Mijn dalverbruik is sowieso hoger dan mijn normaaltarief verbruik, dus als dat nog eens een op een gesaldeerd moet worden dan vind ik het handiger dat het tegen hoogtarief gaat, want daarmee sta ik altijd zwaar in de min.
Plus dat ik pas zag dat sommige leveranciers de tarieven al aan het omdraaien zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214701856
Ik woon momenteel in een huis uit 2004 die gasloos gemaakt is. Verwarming gebeurt met een airco en dat bevalt prima! ^O^ Beetje bijverwarmen met een infraroodpaneel en je hebt het prima voor elkaar hier. :Y

Maar ik ga verhuizen naar een huis uit de 18e eeuw. Geen energielabel, maar de taxateur schat E of misschien zelfs F in.
Is het verstandig om weer een airco te plaatsen voor verwarming, of kan ik het maar beter bij een cv-installatie houden?

De woonkamer is lang en smal en het gaat om een tussenwoning.
De vloer op de benedenverdieping is beton, verder houten vloeren.
pi_214701860
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:36 schreef ToT het volgende:
Ik woon momenteel in een huis uit 2004 die gasloos gemaakt is. Verwarming gebeurt met een airco en dat bevalt prima! ^O^ Beetje bijverwarmen met een infraroodpaneel en je hebt het prima voor elkaar hier. :Y

Maar ik ga verhuizen naar een huis uit de 18e eeuw. Geen energielabel, maar de taxateur schat E of misschien zelfs F in.
Is het verstandig om weer een airco te plaatsen voor verwarming, of kan ik het maar beter bij een cv-installatie houden?
Ik zou eerst investeren in isolatie.
pi_214701867
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zou eerst investeren in isolatie.
De ramen zijn heel simpel dubbel glas, daar valt nog wel wat aan te verbeteren.
De taxateur zegt dat de muren geïsoleerd zouden moeten worden, maar die zijn monumentaal en daar mag niet zo veel aan veranderd worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')