2 uurtjes dus...quote:Op woensdag 3 juli 2024 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb, is de energiebelasting nog wel ¤0,1316 per kWh (incl. BTW).
Dus alleen de uren dat de prijs negatief daaronder zit, kan je winst maken.
Bij -¤0,18 per kWh krijg je dan ¤0,0484 per kWh.
Eerste deel klopt.quote:Op woensdag 3 juli 2024 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb, is de energiebelasting nog wel ¤0,1316 per kWh (incl. BTW).
Dus alleen de uren dat de prijs negatief daaronder zit, kan je winst maken.
Bij -¤0,18 per kWh krijg je dan ¤0,0484 per kWh.
Een beetje thuisaccu trekt al 20kwh weg in 2 uur Dat is 4 euro.quote:
Je sprak van een buffervat die je dan verwarmt met de negatieve energieprijs.quote:Op woensdag 3 juli 2024 23:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een beetje thuisaccu trekt al 20kwh weg in 2 uur Dat is 4 euro.
Besparing van later verbruik is tevens 4-6 euro.
Dat stuurt een extern systeem voor je aan hoef je zelf niks voor te doen, en dit is één dag ingezoomd op 2 uurtjes. Ach.
Nee batterijtjes komen er wel.
Die gaat idd op warmtepomp vermogen, die heeft wat minder vermogen.quote:Op donderdag 4 juli 2024 00:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je sprak van een buffervat die je dan verwarmt met de negatieve energieprijs.
Het hele verhaal is voor mij nogal vaag.quote:Op donderdag 4 juli 2024 00:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die gaat idd op warmtepomp vermogen, die heeft wat minder vermogen.
Maar die zal ook voldoende uurtjes krijgen in een jaar om goedkoop warmte te maken.
Het helpt een hoop als je gratis verwarmt.
Ik ook niet zo, maar als de prijs negatief is waarom ook niet. Maar ik ga voor een systeem dat het tapwater etc ook uit het vat komt.quote:Op donderdag 4 juli 2024 00:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het hele verhaal is voor mij nogal vaag.
Ik hoef zelf in juli geen warmte vanuit de warmtepomp.
Dus dan zie ik het voordeel niet van het verwarmen van een buffervat.
In de winter zal dat anders zijn, maar dan houd ik geen zonne energie over om in een buffervat te stoppen en verwacht ik ook geen negatieve energieprijs die dat voordelig maakt.
En een 20KW batterij: tenzij die gebruikt wordt om te handelen op de energiemarkt zie ik daar ook niets in. Die 20kw heb ik de avonduren niet nodig in de zomer, en in de winter krijg ik die niet vol.
Heeft een investering in 20kw dan zin.
Als je panelen hebt, zit die thuisaccu sowieso wel vol als er overschotten zijn, door je eigen overschotten.quote:Op woensdag 3 juli 2024 23:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een beetje thuisaccu trekt al 20kwh weg in 2 uur Dat is 4 euro.
kWhquote:Op donderdag 4 juli 2024 00:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
In de winter zal dat anders zijn, maar dan houd ik geen zonne energie over om in een buffervat te stoppen en verwacht ik ook geen negatieve energieprijs die dat voordelig maakt.
En een 20KW batterij: tenzij die gebruikt wordt om te handelen op de energiemarkt zie ik daar ook niets in. Die 20kw heb ik de avonduren niet nodig in de zomer, en in de winter krijg ik die niet vol.
Waarom ga jij energie leveren als je daarvoor moet betalen? Of je accu opladen met eigen stroom als je geld krijgt als je het net ontlast?quote:Op donderdag 4 juli 2024 01:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je panelen hebt, zit die thuisaccu sowieso wel vol als er overschotten zijn, door je eigen overschotten.
quote:De CREG hield met alles rekening: de investeringskosten, de onderhoudskosten, de energiekosten, de efficiëntie van de warmteproductie en -distributie, en ook eventuele premies en btw-vermindering
Dat komt omdat gas (en mogelijk ook stookolie) in België nauwelijks belast worden, terwijl een kWh elektriciteit daar wél zo'n 25ct kost.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 10:46 schreef Wantie het volgende:
Belgisch rapport stelt dat warmtepompen 3x duurder zijn in het gebruik dan olie of gasketels.
https://doorbraak.be/warm(...)n-fossiele-brandstof
[..]
Of de belasting op gas is hier absurdquote:Op dinsdag 9 juli 2024 12:59 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat komt omdat gas (en mogelijk ook stookolie) in België nauwelijks belast worden, terwijl een kWh elektriciteit daar wél zo'n 25ct kost.
Daar is het met de belasting op verschillende energievormen dus nog veel krommer dan het hier was.
In Nederland is dat intussen ook al aardig recht getrokken. Daarom is een warmtepomp hier wel lonend in de meeste gevallen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 12:57 schreef Wantie het volgende:
Nou, gezien de energietransitie zou je lagere belasting op stroom en hogere op gas en stookolie verwachten..
Airco hangen zodat je bij overschotten het hele huis alvast koel krijgt.quote:Op donderdag 4 juli 2024 00:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jazekerquote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:37 schreef Fer het volgende:
Hoeveel energie kost sww met de warmtepomp tegenwoordig? Heeft het nog zin tegenover een elektrische boiler en een paar extra zonnepanelen?
Ik zoek het even op voor je.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:37 schreef Fer het volgende:
Hoeveel energie kost sww met de warmtepomp tegenwoordig? Heeft het nog zin tegenover een elektrische boiler en een paar extra zonnepanelen?
De stroomleverancier heeft niets liever dan dat jij je opgewekte stroom gelijk verbrand. Denk daar eens over na.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 15:33 schreef Wantie het volgende:
Ik vroeg me eigenlijk hetzelfde af. Eneco adverteert nu met een zonnestroom boiler.
Oftewel een klassieke elektrische boiler die wordt aangestuurd aan de hand van de overproductie van de zonnepanelen.
Ik begreep dat zo'n oplossing ook zelf is te realiseren met een boiler, P1 meter en Homewizard slimme stekker.
Ik vraag me af of zo'n opstelling niet goedkoper is in aanschaf en verbruik bij elkaar opgeteld, dan een warmtepompboiler.
Klopt, en Eneco is te duur. Dan kan beter een warmtepompboiler.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 15:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De stroomleverancier heeft niets liever dan dat jij je opgewekte stroom gelijk verbrand. Denk daar eens over na.
Dat zoek ik ook.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 15:33 schreef Wantie het volgende:
Ik vroeg me eigenlijk hetzelfde af. Eneco adverteert nu met een zonnestroom boiler.
Oftewel een klassieke elektrische boiler die wordt aangestuurd aan de hand van de overproductie van de zonnepanelen.
Ik begreep dat zo'n oplossing ook zelf is te realiseren met een boiler, P1 meter en Homewizard slimme stekker.
Ik vraag me af of zo'n opstelling niet goedkoper is in aanschaf en verbruik bij elkaar opgeteld, dan een warmtepompboiler.
maar niet iedereen heeft zo'n grote PV installatie.quote:Op zondag 21 juli 2024 08:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Leuk verhaal. Maar mij n teruggave gaat van bijna niks naar >6000W. Omdat de zon erop schijnt.
Dan kun je wel vanalles regelen maar ik doe warmwater opwekking om 12:00 starten en dat is altijd 100% op zonne-energie, bewolkt of niet (in de zomer)
Hij is een zij en zij snapt het prima, en de inkoop is letterlijk wat het is, de inkoop en daar is de saldering helemaal nog niet van af, want dan zou het minder zijn.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 08:03 schreef kudf0k het volgende:
[..]
Exact dit NIET. Je wordt bedonderd waar je bij staat. Kijk nou toch eens verder dan je neus lang is.
Hij heeft aan "hoogste maand INKOOP" m.a.w. de saldering is er al af. Het daadwerkelijke stroomverbruik is dus aanzienlijk hoger wanneer de saldering afgeschaft wordt. De daadwerkelijke stroomvraag ligt dus ergens tussen de 1000 en 1500kwh.
Daarnaast heb je een dure warmtepomp installatie van ~10k welke over ~12 jaar vervangen moet worden. m.a.w. tel nog even 70euro/maand afschrijving er bovenop. En als je het nog erger wil maken; de afschrijving van je zonnepanelen.
Doe je je rekensommetje nog een keertje?
Naast het financiele plaatje zijn er nog genoeg redenen om niet voor een warmtepomp te kiezen maar voor een CV ketel. Evt aanvullend met een airco, want die koelt tenminste in de zomer en verbruik je je zonnepanelen opbrengst tenminste i.p.v. ze voor een habbekrats weg te geven);
Comfort, Risicovermijding (onbetrouwbare overheid), betrouwbaarheid, kleine stille CV vs machinekamer & lawaai apparaat buiten,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je hele verhaal geeft aan dat je er niet alleen geen reet van snapt maar ook geen enkele ervaring mee hebt.
En het totale verbruik was in januari dit jaar 843 kWh: de inkoop plus het directe verbruik van de stroom van de zonnepanelen, dus dat wat het verschil is tussen opbrengst en teruglevering.
Overigens heb ik niet eens een buitenunit, dus ook geen herrie, wel een heerlijk koel huis zonder daar een airco voor nodig te hebben.
Dus succes met je CV!
[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 13-08-2024 10:30:27 ]
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 10:12 schreef Leandra het volgende:
Ik haal de reactie even hierheen om het "hoe warm is jouw huis" topic er niet weer mee te verstoren:
[..]
Hij is een zij en zij snapt het prima, en de inkoop is letterlijk wat het is, de inkoop en daar is de saldering helemaal nog niet van af, want dan zou het minder zijn.
Inkoop is zonder teruglevering, want na saldering (die maand) zou het 543 kWh zijn.Heeeelemaal wappie brainwashedSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je hele verhaal geeft aan dat je er niet alleen geen reet van snapt maar ook geen enkele ervaring mee hebt.
En het totale verbruik was in januari dit jaar 843 kWh: de inkoop plus het directe verbruik van de stroom van de zonnepanelen, dus dat wat het verschil is tussen opbrengst en teruglevering.
Overigens heb ik niet eens een buitenunit, dus ook geen herrie, wel een heerlijk koel huis zonder daar een airco voor nodig te hebben.
Dus succes met je CV!![]()
Ik snap het wel. Als ik dat geld (15-25k) voor een bodemwarmtepomp had uitgegeven, dan had ik het ook met man en macht (in jouw geval; onsamenhangende valse informatie en cherrypicking) mijn keuze verdedigd.
Vertel even wat er niet klopt?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:37 schreef kudf0k het volgende:
[..]
Heeeelemaal wappie brainwashed![]()
Ik snap het wel. Als ik dat geld (15-25k) voor een bodemwarmtepomp had uitgegeven, dan had ik het ook met man en macht (in jouw geval; onsamenhangende valse informatie en cherrypicking) mijn keuze verdedigd.
Ik heb gewoon een huis gekocht met bodemwarmtepomp (geen buitenunit). Die was niet duurder dan huizen met een cv ketel. Op een heel jaar verbruikte de warmtepomp 1300kWh om het huis op 21 graden te houden en zomers te koelen en de wtw unit te laten draaien en een boiler van 200L te verwarmen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:37 schreef kudf0k het volgende:
[..]
Heeeelemaal wappie brainwashed![]()
Bijna goed. het enige wat je mist is;quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een huis gekocht met bodemwarmtepomp (geen buitenunit). Die was niet duurder dan huizen met een cv ketel. Op een heel jaar verbruikte de warmtepomp 1300kWh om het huis op 21 graden te houden en zomers te koelen en de wtw unit te laten draaien en een boiler van 200L te verwarmen.
Dus niet 1000 per maand, 1300 op een heel jaar. En dan is er nog geen rekening gehouden met direct verbruik van zonnepanelen. 0 betaald aan energie 8 jaar lang en daarna met dikke winst huis verkocht. Prima deal
Tuurlijk. Geen probleem. Ik maak het berekeningetje elk jaar want ik ben geen dief van mijn portomenee. Als een WP rendabel zou zijn, dan zou ik ook meedoen. De laatste berekenin van dit jaar;quote:
Uh ja dat weet ik wel want in 2015 waren de rest van de huizen nog niet gasloos die gebouwd werden. Mijn collega heeft een huis uit 2017 op gas. Weet je hoeveel kosten hij heeft gemaakt om het zomers koel te houden binnen met screens, zonneschermen, airco's? En hoeveel hij nog kwijt is aan zijn huis verwarmen met gas? Hint: Meer dan jij beweert.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:03 schreef kudf0k het volgende:
[..]
Bijna goed. het enige wat je mist is;
1: Je huis was wel duurder dan wanneer hij met een CV ketel was uitgevoerd. Dit kunnen we echter niet bewijzen want ze leveren ze niet meer met gas (duh omdat wanneer men de keus had, men massaal voor gas zou gaan)
2: De zonnepanelen en de WTW unit zijn extra verborgen kosten in de aanschaf van je huis. Houdt je rekening met de afschrijving van deze systemen? Het moet over X jaar allemaal vervangen worden.
3: Je (nieuwbouwhuis) is supergoed geisoleerd. Dingen roepen zoals "met 1300kwh het huis verwarmen" zegt niets wanneer je niet het gasverbruik van die zelfde goed geisoleerde woning zou weten. Hint: Die gaat door de helft!
4: Wat de winst op de verkoop van je huis ermee te maken heeft snap ik niet. Onlangs mijn gas gestookte huis verkocht met die zelfde winst. De nieuwe eigenaren waren blij dat er nog een gasaansluiting was.
Bijna goed wel, alleen je prijs en afschrijving klopt niet. Ps moet je cv onderhoud en afschrijving ook rekenen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:08 schreef kudf0k het volgende:
[..]
Tuurlijk. Geen probleem. Ik maak het berekeningetje elk jaar want ik ben geen dief van mijn portomenee. Als een WP rendabel zou zijn, dan zou ik ook meedoen. De laatste berekenin van dit jaar;
Jaarlijks verbruik: 1500 = Benodigde warmteopbrengst per jaar: 13500kw
Prijs gas: 1.05
Prijs kwh: 0.24
Gerekende energie per kuub/kwh factor = 9
Gerekende COP: 4.5 (gemiddeld bodemwarmtepomp, aanschaf 21.000, bron div sites via Google)
Gas:
Gasprijs: 131 euro/maand
Vaste lasten gasaansluiting: 6 euro/maand
Afschrijving CV installatie: 8 euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 17.400 euro
Totaalprijs 15 jaar: 26000 euro
Pro's:
Ongelimiteerde warmte
Directe verwarming
Kleine, simpele & betrouwbare techniek/installatie
Con's:
Geen
Warmtepomp:
Verbruik WP per jaar: 3000 kwh
Maandprijs kwh: 60 euro
Afschrijving bodem WP: 175 euro/maand
Afsluiten Gasaansluiting: -6euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 27480 euro
Totaalprijs 15 jaar: 30720 euro
Pro's:
Lichte koeling in de zomer (verwaarloosbaar in niet-nieuwbouw) (n.v.t. bij afwezigheid vloerverwarming)
Zonnepanelen kunnen kwh kosten drukken op korte termijn (lange termijn niet, vervalt de salderingsregeling)
Con's:
Subsidie op warmtepompen niet houdtbaar op lange termijn. Geen subsidie meer bij vervanging (over 10-15jaar)
In bestaande bouw zijn extra kosten verbonden voor isolatie en vervanging radiatoren/vloerverwarming
Lawaai apparaat buiten
Trage verwarming
Complex en groot foutgevoelig systeem
Moeilijk leverbaar op het moment
Hoog risico onrendabele investering
Nu is er vast wat te schuiven in de prijzen hier en daar. Maar het feit blijft dat een WP duurder is om mijn benodigde 13500kw op te wekken.
Echter; Zelfs al zou de WP een paar honderd, over 10-15 jaar misschien duizend euro goedkoper zijn; ik zou er nog steeds geen aanschaffen. De toekomst is daarvoor te onzeker (overheid, zelf verhuizen, onnodige apparatuur, etc) en tevens zijn er investeringen te doen met een hoger rendement dan een WP. Die 21k kan je beter kwijt.
Yeah, sure.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:08 schreef kudf0k het volgende:
[..]
Vaste lasten gasaansluiting: 6 euro/maand
Ik ga uit van een levensduur van 15 tot 20 jaar, wat de norm is voor Nibe warmtepompen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:53 schreef Glider76 het volgende:
En daarbij kun je ook niet met zekerheid stellen dat je de komende 15 jaar met de gasprijs van nu kan rekenen.
Natuurlijk ook niet voor de stroomprijs. Maar er komt steeds meer opwek van duurzame energie bij, terwijl het vrijwel uitgesloten is dat we nog een magische nieuwe gasbel zullen gaan ontdekken in Nederland. Gas wordt dus per definitie eigenlijk wel elk jaar een beetje duurder. Zeker als er steeds meer landen overstappen van kolen naar gas vanwege het klimaat.
En een goede warmtepomp hoeft niet per definitie na 12 jaar vervangen te worden. Eveneens dat er genoeg cv ketels zijn van 20+jaar oud die het nog steeds goed doen. Zolang het apparaat niet versleten is draait ie vrolijk door. Genoeg koelinstallaties in de wereld die al 30+jaar draaien. Wel af en toe eens olie en filters verversen.
En net als met een CV ketel, als de warmtepomp vervangen moet worden gaat het ook enkel om de warmtepomp, want het verdere systeem blijft gewoon aanwezig. Dus kun je niet nogmaals van hetzelfde bedrag uitgaan bij vervanging na 12 jaar maar een stuk minder.
Die ¤ 6 is alleen het vastrecht, de netbeheerkosten zijn gemakshalve even vergeten, dat is ook al zo'n ¤ 19 per maand, dus qua kosten voor gas begint het al met ¤ 25 per maand aan vaste kosten, zonder dat je maar een m³ gas gebruikt hebt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:04 schreef Glider76 het volgende:
En waar betaal je trouwens maar 6 euro per maand voor je gasaansluiting?
en 8 euro per maand rekenen voor afschrijving cv ketel? Van die 8 euro/maand kun je nog niet eens een jaarlijkse onderhoudsbeurt uit laten voeren. Dus dat bedrag mag ook al flink omhoog wil je het als afschrijving betitelen.
Zomers kun je volledig op zonnepanelen je warm water bereiden. En met dynamisch contract krijg op mooie dagen geld toe. Gas betaal je altijd, wat voor een dag het ook is. Dat heeft nog niks met salderen te maken.
De berekening klopt dus inderdaad van geen kanten.
Daarbij vergt een warmtepomp niet perse aanpassingen aan de isolatie. Die aanpassingen zijn altijd zinvol. Want minder verlies betekent minder verbruik. Gas of elektra.
Legionellaquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:53 schreef Leandra het volgende:
Ik heb vorige week wel de instelling van de WP aangepast, de salmonella-run stond ingesteld op wekelijks op maandag om 00.00 uur maar die heb ik aangepast naar wekelijks op maandag om 12.30 uur.
Om 00.00 uur heb ik immers nooit gratis stroom, om 12.30 uur heb ik bijna altijd gratis stroom, zelfs hartje winter.
Want ook al liggen de panelen vol met sneeuw, dan is dat er tegen 12.30 uur wel grotendeels afgeschoven of gesmolten.
Oh ja, Sam and Ella zijn then nasty couple....quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Legionella![]()
Ik heb dit ook trouwens, ik had hem op dinsdag om 11u staan, maar ik heb daar zaterdag om 12u van gemaakt. Daar ik piek en dal tarieven heb, als het dan niet goed genoeg weer is om de legionella run volledig af te dekken met de panelen, dan kost het maar 23ct per kWh in plaats van 30ct.
Ik zou eerst investeren in isolatie.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:36 schreef ToT het volgende:
Ik woon momenteel in een huis uit 2004 die gasloos gemaakt is. Verwarming gebeurt met een airco en dat bevalt prima!Beetje bijverwarmen met een infraroodpaneel en je hebt het prima voor elkaar hier.
Maar ik ga verhuizen naar een huis uit de 18e eeuw. Geen energielabel, maar de taxateur schat E of misschien zelfs F in.
Is het verstandig om weer een airco te plaatsen voor verwarming, of kan ik het maar beter bij een cv-installatie houden?
De ramen zijn heel simpel dubbel glas, daar valt nog wel wat aan te verbeteren.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zou eerst investeren in isolatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |