Ik had kunnen weten dat er een post zou komen over hoe zielig je bent als Brabander en dat niemand die een echte Brabander is iets fout kan doen. Feit blijft dat de rijkdom van Tilburg, door de textielhandel, gewoon op slavenhandel dreef. Dat er Brabanders (wat iedere inwoner van Brabant gewoon is, ga nou geen definities verdraaien) in de slavenhandel zaten en plantages bezaten. Dat rijke Brabanders gewoon deelnamen aan de VOC. Kortom: dat Brabant net zo deel nam als de rest van Nederland.quote:Op donderdag 27 juni 2024 10:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Susanna du Plessis heeft nooit voet gezet in Brabant, werd geboren in Paramaribo en stierf daar en was de dochter van Salomon du Plessis, zelf afstammeling van Franse Hugenoten die uit Bergen op Zoom kwam en als lid van de protestantse kerk een gepriviligeerde status had waar het gros van Brabanders enkel van konden dromen.
Wederom moet je met een immigrant NAAR Brabant komen, en dan daar een dochter van, om Brabant een enorme schuld toe te kennen aan de slavernij?
Die andere website had je al eens genoemd, en in een post van 28 september 2023 had ik je daar al van repliek gediend:
EttovanBelgie in POL / Nederlandse Politiek #182
Wigbold Crommelin uit Haarlem? Die Wigbold? Die eigenlijk alleen aan het eind van zijn leven in Breda en Grave vertoefd heeft?
Carel Frederik Wesselman, een Gelderlander van Duitse komaf, vooral actief als muntmeester in Utrecht en essayeur van Amsterdam, maar toevallig wonend in Helmond?
Dan heb je nog Cornelis Bles, uit Tilburg, wiens vader, Govert uit Wijchen kwam.
Je hebt dus welgeteld één Brabander gevonden.
Moet ik uit deze diepgaande historische analyse nu aannemen dat Brabant echt een énorme rol in de slavernij heeft gespeeld en dat 'de Brabanders' aan de slavernij verdienden? Saillant detail is alledrie de heren behoorden tot de enige toegestane kerk, de 'zuyver gereformeerde'... Aangezien Brabanders massaal papist waren, ben ik erg benieuwd hoe je deze website - die welgeteld één Brabander noemt - denkt te kunnen presenteren als bewijs dat ook Noord-Brabant enorm heeft geprofiteerd, aangezien het gros der Brabanders wegens hun religie tot 1795 niet eens in de meest basale politieke functies kon opereren.
Verder was Brabant geen 'lagelonengebied', het was een wingewest, een generaliteitsland, tot 1795 en de enige heren met macht waren zoals steevast uit je eigen bronnen blijkt Hollandse forensen of immigranten, waarbij de enige overeenkomst was dat ze allen de gereformeerde religie beleden.
Echt, ga mij niets vertellen over geschiedenis.
Dat heeft niets met zieligheid van doen maar met historische feiten.quote:Op donderdag 27 juni 2024 11:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had kunnen weten dat er een post zou komen over hoe zielig je bent als Brabander en dat niemand die een echte Brabander is iets fout kan doen. Feit blijft dat de rijkdom van Tilburg, door de textielhandel, gewoon op slavenhandel dreef. Dat er Brabanders (wat iedere inwoner van Brabant gewoon is, ga nou geen definities verdraaien) in de slavenhandel zaten en plantages bezaten. Dat rijke Brabanders gewoon deelnamen aan de VOC. Kortom: dat Brabant net zo deel nam als de rest van Nederland.
En ja, Brabant was wel een lagelonengebied. Tov Holland was arbeid daar goedkoop. Zoals er nu fabrieken naar China worden verplaatst, zo werd er toen productie naar Brabant verplaatst.
Jij hebt het narratief van het eeuwig onschuldige Katholieke deel van Nederland.quote:Op donderdag 27 juni 2024 11:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik kom met daadwerkelijke bronnen, jij met wat linkjes die je zelf nauwelijks gelezen hebt, om dat narratief van het eeuwig schuldige Nederland maar overeind te houden. Fijn als dat je hobby is, laat daadwerkelijke geschiedenis daarbuiten.
Dikgedrukte:quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij hebt het narratief van het eeuwig onschuldige Katholieke deel van Nederland.
En nogmaals: het gaat er niet eens om of Brabanders zelf toen hebben geprofiteerd (de meeste Hollanders hebben dat ook niet), het gaat er om dat Nederland als geheel heeft geprofiteerd van kolonisatie en slavernij. Dat Nederland grotendeels daardoor een rijk land werd met daardoor een voorsprong op het grootste deel van de rest van de wereld. Dat we daardoor universiteiten van hoog niveau hebben kunnen bouwen, bijvoorbeeld. En dat mede door die voorsprong Nederland nog steeds 1 van de rijkste landen van de wereld is. En ja, Eindhoven profiteert daar enorm van.
Doen alsof Brabant niks te maken heeft met het verleden van Nederland en met de voorsprong die Nederland opbouwde door slavenhandel en kolonisatie is echt heel gek voor iemand die zich een historicus noemt.
Nederland is rijk geworden over de rug van slaven, terecht dat we dat herdenken en terecht dat we daar excuses voor hebben gemaakt. En ja, wat mij betreft wordt Keti Koti een nationale feestdag, daar wil ik nog wel een christelijke feestdag (2e paasdag of 2e pinksterdag ofzo) voor inleveren.
Is al onzin, de rest van je post ook. En je negeert het belangrijkste punt. Het blijft staan dat het terecht is dat namens de Nederlandse regering excuses zijn gemaakt omdat heel Nederland heeft geprofiteerd van de oneigenlijke manier van rijk worden. En dat het zeer terecht is dat we het herdenken.quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat je binnen 10 minuten al met deze reactie komt, geeft ook aan dat je de gegeven bronnen die mijn argumenten bevestigen niet eens gelezen hebt. Het narratief moet overeind blijven.
Zoals ik al zei: lekker doen.quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is al onzin, de rest van je post ook. En je negeert het belangrijkste punt. Het blijft staan dat het terecht is dat namens de Nederlandse regering excuses zijn gemaakt omdat heel Nederland heeft geprofiteerd van de oneigenlijke manier van rijk worden. En dat het zeer terecht is dat we het herdenken.
En ja, dat verdient een nationale feestdag. Zoals ook 4 en/of 5 mei wat mij betreft nationale feestdagen zouden moeten zijn. En daar zouden nep-christelijke feestdagen als 2e paasdag of 2e pinksterdag (beide gebeurden in 1 dag) prima voor kunnen worden ingeleverd, die dagen zitter er alleen maar achter geplakt omdat men zich vaak laat gaan op de 1e feestdag en er dan een dag is om bij te komen. Beide dagen staan niet op de kerkelijke kalender.
Herdenken? Nee. Excuses? Nee.quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:57 schreef KaheemSaid het volgende:
Waar ben je nou precies tegen Etto?
Ben je tegen het herdenken, ben je tegen de excuses van premier, ben je tegen de excuses van de koning, ben je tegen dat Nederland genoemd wordt terwijl het de Staten-Generaal van de zeven gewesten zou moeten zijn.
Ik snap gewoon echt niet welk punt je probeert te maken?
Je bent dus niet tegen herdenken en excuses?quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Herdenken? Nee. Excuses? Nee.
Flagrante geschiedvervalsing? Ja.
Nee, ook nooit anders beweerd.quote:Op donderdag 27 juni 2024 13:00 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je bent dus niet tegen herdenken en excuses?
Ik denk dat Hanca dat iets anders bedoeldequote:Op donderdag 27 juni 2024 13:01 schreef nostra het volgende:
4 mei een feestdag (be)noemen gaat me ook wel wat ver.
Je vindt het geschiedenisvervalsing wanneer er gezegd wordt dat Nederland garen gesponnen heeft bij de slavernij of dar Nederland een slavernij verleden heeft omdat her enkel en alleen geld voor de staten generaal van de zeven gewesten?quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Herdenken? Nee. Excuses? Nee.
Flagrante geschiedvervalsing? Ja.
Nee, het is geschiedvervalsing te pretenderen dat slavernij en kolonialisme NIET voornamelijk een Hollandse, Utrechtse en Zeeuwse aangelegenheid betrof, en ook dan nog van zeer gefortuneerde lieden, en dat in de hoogtijdagen ervan grote delen van Nederland niet eens volwaardig lid waren van de Republiek.quote:Op donderdag 27 juni 2024 13:04 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je vindt het geschiedenisvervalsing wanneer er gezegd wordt dat Nederland garen gesponnen heeft bij de slavernij of dar Nederland een slavernij verleden heeft omdat her enkel en alleen geld voor de staten generaal van de zeven gewesten?
Lijkt mij wel. Kan je allerlei theorieen op los laten en van alles bij halen maar dat is gewoon de realiteit en ik vermoed dat het aantal mensen wat dit anders ziet 0.01% van de bevolking bedraagd.quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:17 schreef SnertMetChoco het volgende:
Is het niet simpeler in de zin dat de huidige Nederlandse staat gezien wordt en ook zichzelf ziet als de opvolgerstaat van die staat?
Ook die realiteit maakt niets van wat ik beweer onwaar.quote:Op donderdag 27 juni 2024 13:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lijkt mij wel. Kan je allerlei theorieen op los laten en van alles bij halen maar dat is gewoon de realiteit en ik vermoed dat het aantal mensen wat dit anders ziet 0.01% van de bevolking bedraagd.
Dublinverdrag geschonden.quote:Op donderdag 27 juni 2024 13:11 schreef Tijger_m het volgende:
Kom ik wel mooi weg trouwens, mijn overgrootvader kwam naar Nederland vanuit Duitsland dus ik heb sowieso nergens schuld aan
Een bankholiday, zoals ze dat in Engeland noemen. Een landelijke vrije dag.quote:Op donderdag 27 juni 2024 13:01 schreef nostra het volgende:
4 mei een feestdag (be)noemen gaat me ook wel wat ver.
Hij was geen vluchteling maar een arbeidsmigrantquote:
Ik zie dat nooit gaan gebeuren, als ik eerlijk ben. Ik denk dat het altijd een marginale en zijdelingse herdenking zal blijven. Het is voor 99.5% van de bevolking geen issue en dat zal het ook niet worden.quote:Op donderdag 27 juni 2024 13:19 schreef Blastbeat het volgende:
Voordat de slavernijherdenking een breed gevoelde traditie wordt, moet er eerst echt flink wat aandacht worden besteed aan de breed gedeelde misvatting dat het bij excuses en compensatie voor het slavernijverleden zou gaan om een schuld van mensen aan mensen. We hebben straks een regering die het eerder ziet als een raciale kwestie, dus dat zit er voorlopig niet in.
Oh eigenlijk is dit gewoon de post waar het je echt om gaat:quote:Op donderdag 27 juni 2024 13:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het is geschiedvervalsing te pretenderen dat slavernij en kolonialisme NIET voornamelijk een Hollandse, Utrechtse en Zeeuwse aangelegenheid betrof, en ook dan nog van zeer gefortuneerde lieden, en dat in de hoogtijdagen ervan grote delen van Nederland niet eens volwaardig lid waren van de Republiek.
Dat zijn gewoon de feiten.
We mogen de kolonisten en slavendrijvers geen Nederlanders noemen, want het waren Zeewen, Utrechtenaren en Hollanders en dan ook nog eens de elite. Terwijl dit gebeurde door de elite, die dit deden uit naam van de Staten Generaal van de Nederlanden. Dit heeft allemaal niks van doen met Nederland. Is dit echt de manier waarop jij naar geschiedenis kijkt en wil kijken?quote:Op woensdag 26 juni 2024 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ze werden mishandeld door slavendrijvers en kolonisten met Nederlandse etniciteit.
Frappant hoe dat werkt; generalisering is absoluut not done, tenzij het bepaalde groepen betreft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |