abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214057981
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat de EU steeds minder besluitvaardig gaat worden. Een commissie die het over steeds minder dingen eens zal zijn en de Raad van regeringsleiders heeft steeds meer puur nationaal denkende mensen rondlopen. De compromissen zullen steeds wateriger worden, tot er niks meer besloten wordt.
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 12:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het systeem van nu juist het beste van 2 werelden. Wel samenwerken, geen federatie met mensen die zich totaal in niets met elkaar verbonden voelen.
Hoe rijm jij deze twee posts Hanca? Je ziet een systeem dat in jou belevenis hopeloos vast gaat lopen als beste van 2 werelden?

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 12:09 schreef Tijger_m het volgende: [..] En daarbij, er zijn nog 26 andere commissarissen en geloof maar dat als Nederland zulke spelletjes gaat spellen dat de rest het ook gaat doen en dat kan voor Nederland wel eens heel negatief uitpakken. Voor iemand die claimt zo slim en belezen te zijn als Omtzigt vind ik dit hele idee getuigen van een ongelofelijke stupiditeit.
Niet alleen van Europa maar van heel deze Hoop, Lef en Trots club toch.
pi_214058086
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 12:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
Hoe rijm jij deze twee posts Hanca? Je ziet een systeem dat in jou belevenis hopeloos vast gaat lopen als beste van 2 werelden?
[..]
Niet alleen van Europa maar van heel deze Hoop, Lef en Trots club toch.
Ik zie inderdaad dat het systeem nu tijdelijk vast gaat lopen. Onder andere omdat ik in praktisch geen enkel land echt draagvlak is voor meer EU. Maar tijdelijk vastlopen betekent niet dat het systeem niet goed is.

Maar we lopen nu ook, hopelijk tijdelijk, vast in het coalitiesysteem van Nederland, waardoor we een zeer waardeloos kabinet krijgen. Maar dat neemt niet weg dat ik dit systeem verreweg het beste van de wereld vind. Vastlopen hoeft dus niet te betekenen dat het systeem fout is.

Al ben ik niet zo zeer van van het Europese systeem: wat mij betreft schaffen we het Europees Parlement en het grootste deel van de Europese Commissie af en nemen we de besluiten in de Raad van ministers of Raad van regeringsleiders. Is wat mij betreft een democratischer systeem en doet ook meer recht aan het feit dat we geen federatie zijn. Maar het idee van samenwerken op punten waar het moet om een economische eenheid zonder grenzen te zijn en verder op zo min mogelijk punten echt vast zitten (wel samen kunnen werken) ben ik helemaal voor. Bevoegdheden dus alleen naar de EU als het echt niet anders kan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214058159
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 12:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie inderdaad dat het systeem nu tijdelijk vast gaat lopen. Onder andere omdat ik in praktisch geen enkel land echt draagvlak is voor meer EU. Maar tijdelijk vastlopen betekent niet dat het systeem niet goed is.

Maar we lopen nu ook, hopelijk tijdelijk, vast in het coalitiesysteem van Nederland, waardoor we een zeer waardeloos kabinet krijgen. Maar dat neemt niet weg dat ik dit systeem verreweg het beste van de wereld vind. Vastlopen hoeft dus niet te betekenen dat het systeem fout is.

Al ben ik niet zo zeer van van het Europese systeem: wat mij betreft schaffen we het Europees Parlement en het grootste deel van de Europese Commissie af en nemen we de besluiten in de Raad van ministers of Raad van regeringsleiders. Is wat mij betreft een democratischer systeem en doet ook meer recht aan het feit dat we geen federatie zijn. Maar het idee van samenwerken op punten waar het moet om een economische eenheid zonder grenzen te zijn en verder op zo min mogelijk punten echt vast zitten (wel samen kunnen werken) ben ik helemaal voor. Bevoegdheden dus alleen naar de EU als het echt niet anders kan.
Niet meer EU betekent niet dat de huidige EU vastloopt, dat lijkt mij een incorrecte conclusie.

Meer democratie met de huidige opzet kan niet en sowieso, wij als Nederland hebben dat deels onmogelijk gemaakt, er was ooit een referendum on het EUP meer macht en meer democratische gehalte te geven en daar stemden we tegen. Prima, dan blijft het zoals het was en nu is.

Alle echt belangrijke besluiten worden al door de regeringsleiders genomen, laten we nu niet pretenderen dat het anders is, dat valt mischien niet direct op maar is wel hoe het werkt.
pi_214058333
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 12:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niet meer EU betekent niet dat de huidige EU vastloopt, dat lijkt mij een incorrecte conclusie.
Dat was dan ook niet mijn conclusie. Mijn conclusie is dat je met steeds meer nationalistische mensen in zowel de Europese Raad als waarschijnlijk ook de Europese Commissie steeds meer vast gaat lopen.

quote:
Meer democratie met de huidige opzet kan niet en sowieso, wij als Nederland hebben dat deels onmogelijk gemaakt, er was ooit een referendum on het EUP meer macht en meer democratische gehalte te geven en daar stemden we tegen. Prima, dan blijft het zoals het was en nu is.
Mijn stelling is dan ook dat het hele EUP nauwelijks democratisch is. Omdat het om als democratie te kunnen functioneren te weinig openheid geeft en te weinig gecontroleerd wordt.

quote:
Alle echt belangrijke besluiten worden al door de regeringsleiders genomen, laten we nu niet pretenderen dat het anders is, dat valt mischien niet direct op maar is wel hoe het werkt.
Dat klopt gelukkig grotendeels. Ik zou daar dus graag 'echt belangrijke' uit zien wegvallen. Gewoon alles via ministers en regeringsleiders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214058397
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 13:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat was dan ook niet mijn conclusie. Mijn conclusie is dat je met steeds meer nationalistische mensen in zowel de Europese Raad als waarschijnlijk ook de Europese Commissie steeds meer vast gaat lopen.
[..]
Mijn stelling is dan ook dat het hele EUP nauwelijks democratisch is. Omdat het om als democratie te kunnen functioneren te weinig openheid geeft en te weinig gecontroleerd wordt.
[..]
Dat klopt gelukkig grotendeels. Ik zou daar dus graag 'echt belangrijke' uit zien wegvallen. Gewoon alles via ministers en regeringsleiders.
Die alleen maar nationalistisch zijn als het ze uitkomt. Meloni is heel pro-EU nu ze premier is om er een te noemen.

Ja, dat stelde ik al maar we hebben dat zelf, als Nederland, mede om zeep geholpen.

Dus ministers moeten er naast hun dagtaak als nationale minister ook nog een dagtaak als EU minister bij nemen? Dat hebben we al opgelost met EU Commissarissen omdat niemand jouw idee als werkbaar zag wat het ook, naar mijn mening, niet is.
pi_214058444
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 13:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dus ministers moeten er naast hun dagtaak als nationale minister ook nog een dagtaak als EU minister bij nemen? Dat hebben we al opgelost met EU Commissarissen omdat niemand jouw idee als werkbaar zag wat het ook, naar mijn mening, niet is.
Het is wel werkbaar, je moet alleen het aantal bevoegdheden van de EU dan wel fors beperkt houden. Daarbij altijd voor ogen houden: het is een samenwerking tussen landen, het is zelf geen staat op zich en dat moet het ook nooit worden. Het zou moeten functioneren als een vergrote Benelux, niet veel meer.
pi_214058487
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 13:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is wel werkbaar, je moet alleen het aantal bevoegdheden van de EU dan wel fors beperkt houden. Daarbij altijd voor ogen houden: het is een samenwerking tussen landen, het is zelf geen staat op zich en dat moet het ook nooit worden. Het zou moeten functioneren als een vergrote Benelux, niet veel meer.
Dat kan niet als we de huidige economische samenwerken willen vasthouden, de hele basis en reden voor het Lissabon akkoord is dat de Benelux situatie niet meer werkt als je nauwere samenwerking wil hebben en dat zowel juridisch als bestuurlijk werkbaar wil houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2024 13:29:22 ]
pi_214058566
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 13:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat kan niet als we de huidige economische samenwerken willen vasthouden, de hele basis en reden voor het Lissabon akkoord is dat de Benelux situatie niet meer werkt als je nauwere samenwerking wil hebben en dat zowel juridisch als bestuurlijk werkbaar wil houden.
Laten we het er maar op houden dat we het daar niet over eens worden. Je kunt prima economisch samenwerken zonder veel andere bevoegdheden. Zonder bijvoorbeeld vanuit de EU te bepalen welke gewasbeschermingsmiddelen toegestaan zijn. Al was het inderdaad denk ik beter als de Euro nooit was ingevoerd, maar met Euro kan het ook.
pi_214058592
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Laten we het er maar op houden dat we het daar niet over eens worden. Je kunt prima economisch samenwerken zonder veel andere bevoegdheden. Zonder bijvoorbeeld vanuit de EU te bepalen welke gewasbeschermingsmiddelen toegestaan zijn. Al was het inderdaad denk ik beter als de Euro nooit was ingevoerd, maar met Euro kan het ook.
Dat klopt alleen kan dat niet boven een bepaald nivo, de EEG was het hoogst haalbare en dat liep al aan alle kanten tegen juridische en bestuurlijke klippen op.
We gaan niet terug naar de EEG, echter, de economische belangen voor alle lidstaten zijn daarvoor veel te groot.
  woensdag 26 juni 2024 @ 13:42:22 #11
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214058603
Ik ben heel eerlijk gezegd helemaal niet gecharmeerd van Agema op zorg. Er is een essentieel verschil tussen goede zorg nu en in de toekomst willen garanderen en daar ook serieus beleid voor willen maken, en je opwinden over hoe erg het allemaal wel niet is en eigen risico dit-dat en het staat op omvallen en het is een schande.

Iets willen behouden is ook niet per se een positieve eigenschap als datgene wat je wil behouden steeds meer geld en mensen nodig gaat hebben. En in dat opzicht heb ik Agema nooit kunnen betrappen op het maken van echte keuzes (want juist ook in de zorg moeten er keuzes worden gemaakt).

Ik vind het ook niet een kwestie van links of pro-zorg zijn om maar te roepen dat alles in de zorg gratis en hetzelfde moet blijven, of de dooddoener dat het de schuld is van marktwerking. Het is vooral kortzichtig en het doet het goed bij het publiek maar aan het einde van de rit heb je er geen donder aan.
pi_214058758
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 13:42 schreef VoMy het volgende:
Ik ben heel eerlijk gezegd helemaal niet gecharmeerd van Agema op zorg. Er is een essentieel verschil tussen goede zorg nu en in de toekomst willen garanderen en daar ook serieus beleid voor willen maken, en je opwinden over hoe erg het allemaal wel niet is en eigen risico dit-dat en het staat op omvallen en het is een schande.

Iets willen behouden is ook niet per se een positieve eigenschap als datgene wat je wil behouden steeds meer geld en mensen nodig gaat hebben. En in dat opzicht heb ik Agema nooit kunnen betrappen op het maken van echte keuzes (want juist ook in de zorg moeten er keuzes worden gemaakt).

Ik vind het ook niet een kwestie van links of pro-zorg zijn om maar te roepen dat alles in de zorg gratis en hetzelfde moet blijven, of de dooddoener dat het de schuld is van marktwerking. Het is vooral kortzichtig en het doet het goed bij het publiek maar aan het einde van de rit heb je er geen donder aan.
Ik ben het met je eens. Vanaf de zijlijn roepen over zaken is heel makkelijk zolang je zelf niet verantwoordelijk bent voor het budget en weg kan lopen zodra het je goed uitkomt. Heel leuk en makkelijk om op Twitter "Dat dit kan in Nederland" en "Dit is zo zielig!" roepen en doneren ergens aan maar zodra je minister bent houd dat spelletje op want dan moet je leveren en ineens is het afschaffen van het ER van tafel zelfs voordat ze in de buurt van het ministerie is geweest.

Reken er maar op dat de oppositie daar flink gebruik van gaat maken en terecht.
pi_214058797
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 13:42 schreef VoMy het volgende:

Ik ben bij haar eigenlijk wel heel benieuwd hoe ze het gaat doen. Dat fanatisme voor de zorg in de oppositie zonder op budgetten te letten in combinatie met de verantwoordelijkheid nu, met wel een MinFin die streng op je budget let, ik ben heel benieuwd wat daar uit komt. Kan nog best goed uitpakken, kan ook een totaal waardeloze minister opleveren.

Ik vind Maeijer voor staatssecretaris een slechtere keus.
  woensdag 26 juni 2024 @ 14:17:23 #14
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_214058989
Maeijer doet in ieder geval geen enkele moeite om te verbloemen dat ze geen idee heeft wat ze straks gaat doen.
I am a black hole shitting into the void
pi_214059075
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:17 schreef Gimmick het volgende:
Maeijer doet in ieder geval geen enkele moeite om te verbloemen dat ze geen idee heeft wat ze straks gaat doen.
Ik vind het trouwens opvallend hoe mild de PVV stemmers zijn over het feit dat er vrijwel niets van de PVV punten terug te vinden zijn, ik zie vooral heel veel goedpraten en wegkijken en geen antwoorden geven als je ze vraagt waarom er niets terug te vinden is van de zaken waar ze voor stemden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2024 14:26:32 ]
pi_214059106
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik vind het trouwens opvallend hoe mild de PVV stemmers zijn over het feit dat er vrijwel niets van de PVV punten terug te vinden zijn, ik zie vooral heel veel goedpraten en wegkijken en geen antwoorden geven als je ze vraagt waarom er niets terug te vinden is van de zaken waar ze voor stemden.
De meeste PVV stemmers hebben hier geen idee van, helaas. Die lezen alleen maar 'strengste asielbeleid ooit'.
pi_214059173
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
De meeste PVV stemmers hebben hier geen idee van, helaas. Die lezen alleen maar 'strengste asielbeleid ooit'.
Welke concrete plannen in het asielbeleid heeft het nieuwe kabinet meegekregen van het akkoord?
Ik lees iets van een opt-out bij de EU bedelen.
Dat is niks concreets
pi_214059210
Overigens.... Bosma heeft zich teruggetrokken. Al dan niet na een verbod/ intrekking om te komen door de organisators van de slavernijherdenking. Ik verwachtte zoiets al...
Maar wat ik niet snap..... er zal geen vertegenwoordiger van de Tweede Kamer erbij zijn.
150 kamerleden.... Het is toch niet moeilijk iemand te kiezen om te gaan?

quote:
Kamervoorzitter Bosma niet bij slavernijherdenking, uitnodiging ingetrokken

De uitnodiging aan Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) voor de Nationale Herdenking Slavernijverleden is ingetrokken. Dat laat voorzitter Linda Nooitmeer van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee) weten tegenover de NOS.

Bosma zal niet bij de herdenking aanwezig zijn, laat zijn woordvoerder weten. "De herdenking moet niet over mij gaan, maar over het slavernijverleden", aldus Bosma via de woordvoerder.
https://nos.nl/artikel/25(...)nodiging-ingetrokken

[ Bericht 28% gewijzigd door Bluesdude op 26-06-2024 14:59:13 ]
pi_214059232
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Welke concrete plannen in het asielbeleid heeft het nieuwe kabinet meegekregen van het akkoord?
Dat is niks concreets
Asielcrisiswet en tweestatusstelsel?
pi_214059251
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat is niks concreets
Klopt, maar denk je dat veel mensen zo ver lezen? Verder dan die ene opmerking komen ze niet.
pi_214059253
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:37 schreef Bluesdude het volgende:
Overigens.... Bosma heeft zich teruggetrokken. Al dan niet na een verbod/ intrekking om te komen door de organisators van de slavernijherdenking. Ik verwachtte zoiets al...
Maar wat ik niet snap..... er zal geen vertegenwordiger van de Tweede Kamer erbij zijn.
[..]
Fractievoorzitter grootste partij?
pi_214059262
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:37 schreef Bluesdude het volgende:
Maar wat ik niet snap..... er zal geen vertegenwordiger van de Tweede Kamer erbij zijn.
[..]
Je kunt als organisatie moeilijk een specifiek kamerlid uitnodigen en dan doen alsof die de kamer vertegenwoordigt. En als je een vertegenwoordiger van de Kamer zoekt, krijg je Bosma.
pi_214059263
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:40 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Asielcrisiswet en tweestatusstelsel?
En dan ?.... er wordt gemompeld daarover, maar niks concreets is opgesteld.
pi_214059278
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt als organisatie moeilijk een specifiek kamerlid uitnodigen en dan doen alsof die de kamer vertegenwoordigt. En als je een vertegenwoordiger van de Kamer zoekt, krijg je Bosma.
150 kamerleden.. Het is de Kamer die een van hen kan benoemen .
Blijkbaar wil de Kamer dat niet.... Dat is een desinteresse voor de nazaten van de slaven
pi_214059292
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 14:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
150 kamerleden.. Het is de Kamer die een van hen kan benoemen .
Blijkbaar wil de Kamer dat niet.... Dat is een desinteresse voor de nazaten van de slaven
De PVV wil dat niet en de meerderheid in de Kamer wil niet de PVV voor het hoofd stoten. Zelfde systeem als hoe Bosma voorzitter kon worden. Daarnaast zullen een aantal leden ook denken als Halsema en de functie los van de persoon zien. Je nodigt de Kamervoorzitter uit, niet Bosma.

Wat mij betreft was plaatsvervangend voorzitter Van der Lee of Kamminga trouwens gegaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')