abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 december 2024 @ 09:32:11 #201
35189 Troel
scherp en bot
pi_215864051
Dynamisch moet je enkel doen als je ook (on)verwachte hoge tarieven kunt opvangen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 14 december 2024 @ 09:55:31 #202
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_215864174
quote:
12s.gif Op zaterdag 14 december 2024 09:17 schreef Vallon het volgende:
Ja wat niet wegneemt dat het bizar blijft dat prijzen voor noodzakelijek goederen puur op grond van globale koehandel zo extreem zijn.
Dat geldt ook voor LNG en graan etc.
Toen Putin Oekraïne binnenviel zat Pakistan ineens zonder LNG en ging de graanprijs x2.
pi_215865143
quote:

[..]
Ja wat niet wegneemt dat het bizar blijft dat prijzen voor noodzakelijek goederen puur op grond van globale koehandel zo extreem zijn.
Wellicht niet duidelijk dat ik niet klaag om mijn portemonnaie maar dat ik de prijsextremen moeilijk te verteren vind.
Zowel negatief als positief, zou ik willen kiezen voor een stabiele(re) kostprijs en niet een markt(prijs) die vaart op invloeden die niets te maken heeft met het onderliggende produkt. Het is apart dat het weer, emotie en geopolitiek;l de extreme prijs bepaald van iets dat iedereen toch nodig heeft.

Risico nemen is voor mij iets dat je niet nodig hebbend moet kunnen vermijden en niet om flink dan meer te betalen om/zodat een ander het risico daarmee kan afdekken door de gebruiker het vel over de neus te trekken. Strikt genomen, geven ook vaste contracten daarin nauwelijks meer zekerheid dan voor een periode gemiddeld gezien, duurder te zijn. Een levernacier die zijn verplcihtingen daarin niet kan nakomen, past de voorwaarden aan en/of gaat over de kop en de klant heeft het nakijken met zijn zg. gunstige contract.
Dat kan “wat” meer bereikt worden als Nederland een aantal kerncentrales heeft. Als die dingen er uiteindelijk ooit komen zal de stroomprijs iets meer kunnen stabiliseren.
pi_215865421
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat kan “wat” meer bereikt worden als Nederland een aantal kerncentrales heeft. Als die dingen er uiteindelijk ooit komen zal de stroomprijs iets meer kunnen stabiliseren.
Op een veel hoger niveau.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215865438
quote:

Het is geen "globale koehandel". Die onbalansprijzen worden vooral veroorzaakt door weersextremen. Afgelopen dagen amper zon en wind, dan schieten de e-prijzen omhoog door de gascentrales die vol bij moeten.

quote:
Risico nemen is voor mij iets dat je niet nodig hebbend moet kunnen vermijden en niet om flink dan meer te betalen om/zodat een ander het risico daarmee kan afdekken door de gebruiker het vel over de neus te trekken.
Je hebt er zelf voor gekozen.

quote:
Strikt genomen, geven ook vaste contracten daarin nauwelijks meer zekerheid dan voor een periode gemiddeld gezien, duurder te zijn. Een levernacier die zijn verplcihtingen daarin niet kan nakomen, past de voorwaarden aan en/of gaat over de kop en de klant heeft het nakijken met zijn zg. gunstige contract.
Onzin, een vast contract ligt vast qua prijzen gedurende de contractperiode.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215866079
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 12:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Op een veel hoger niveau.
Uiteraard.
  zaterdag 14 december 2024 @ 17:03:15 #207
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215867288
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 12:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is geen "globale koehandel". Die onbalansprijzen worden vooral veroorzaakt door weersextremen. Afgelopen dagen amper zon en wind, dan schieten de e-prijzen omhoog door de gascentrales die vol bij moeten.
[..]
Je hebt er zelf voor gekozen.
[..]
Onzin, een vast contract ligt vast qua prijzen gedurende de contractperiode.
Dat zie jij zo en ik dus wat anders,... ik heb sws niet gekozen voor het huidige markt gedreven systeem dat alleen maar duurder zal worden. Nu heb ik ook iets tegen privaisering van basisdiensten en gebruik maken van shockdoctrinies die iets acceptabel (moeten) maken.

Dat iemand zg kan kiezen is als voorstellen dat iemand de keuze heeft om voor iets dat ¤1 kost(te) dan blij moet zijn om naar keuze ¤2 of ¤3 te gaan betalen.
Los dat er voorwaarden zijn die vaste prijzen ontkrachten vanwege overmacht, wordt iemand met vast contract alsnog later het haasje met zg kiezen omdat het mechanisme van concurrentie op een goed dat iemand toch nodig heeft, simpelweg niet gunstiger zal/kan uitpakken. In het beste geval wordt je minder genaaid.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 14 december 2024 @ 17:17:18 #208
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215867397
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Yep, sws moet er een systeem zijn dat de standaard landsbehoefte afdekt.... ook als het wensdenken niet mee(r) waait of (ver)stralend schijnt.
Dynamische prijzen waren imo vooral een mechanisme om de onbalans in het netwerk weg te (kunnen) werken, de burger te verleiden en nu dus is verworden als omarmd marktmechanisme.

Wat ik zou willen zijn twee contracten in één op één adres, dat nu niet kan.
1) vast, gereguleerd energieprijzen, zonder winstoogmerk voldoende voor iemands basisgebruik.
2) dynamisch waar het een (eigen) gedragskeuze betreft.
Kortom continuering van een prijsdifferentiatie met basisenergie tegen kostprijs en naar keuze het overige aan markt onderhevig puur te maken heeft met verkozen gedrag.
Wat dan onder basis of gedrag valt, wordt/is dan een implementatie discussie.
pi_215867584
Overigens is morgen, nu het wat warmer wordt de marktprijs voor stroom weer gekalmeerd. De zon laat het nog wel afweten in de middag nog.
  zaterdag 14 december 2024 @ 17:50:15 #210
pi_215867728
quote:
12s.gif Op zaterdag 14 december 2024 17:17 schreef Vallon het volgende:
Wat ik zou willen zijn twee contracten in één op één adres, dat nu niet kan.
Ja goed idee. En dan op momenten met negatieve prijzen lekker via je variabele contract afnemen, en op momenten met hoge prijzen via je vaste contract
pi_215867812
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 december 2024 17:37 schreef zakjapannertje het volgende:
Overigens is morgen, nu het wat warmer wordt de marktprijs voor stroom weer gekalmeerd. De zon laat het nog wel afweten in de middag nog.
[ afbeelding ]
Alles goedkoper dan 15,2 cent excl is helemaal prima 🤣 Dat was Essent met 7.5% korting. 28.36 cent inclusief.

Ik ben recent over gegaan, daardoor zit ik nog op gemiddeld 42.59 cent. Zal straks wel snel rechtgetrokken worden.
  zaterdag 14 december 2024 @ 18:03:34 #212
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215867857
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 17:50 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Ja goed idee. En dan op momenten met negatieve prijzen lekker via je variabele contract afnemen, en op momenten met hoge prijzen via je vaste contract
Nee, je ziet dat kennelijk als een ("lekker") winstmodel. Ik zou willen dat er een energieplafond/prijs is zodat hier leven niet ten dienste staat van een verdienmodel.

Tot zoveel kWh als basis, tegen kostprijs en alles daarboven met tegen wat de markt als haar gek wil verhandelen. Voor het deel dat dan boven de basis uitstijgt kan iemand mijn part een vast, variabel, dynamisch of mijn part op prepaid nemen.
  zaterdag 14 december 2024 @ 18:09:40 #213
pi_215867906
quote:
12s.gif Op zaterdag 14 december 2024 18:03 schreef Vallon het volgende:
Tot zoveel kWh als basis, tegen kostprijs
Definieer kostprijs.
  zaterdag 14 december 2024 @ 20:11:51 #214
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215868879
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 december 2024 18:09 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Definieer kostprijs.
De kosten om produkt te maken waarbij die prijs nu losgezongen tot stand komt door handelaren die kopen op een onderling verdeelde beurs. Het doel van die beurs is niet de laagste prijs ter afdekking van gemaakte kosten maar een geopitmaliseerde prijs die betaald gaat moeten worden.
Dit door bewust minder aanbod te produceren in overvloediger tijden en hogere prijzen te kunnen rekenen op moment van tekorten.
pi_215868989
quote:
12s.gif Op zaterdag 14 december 2024 17:03 schreef Vallon het volgende:

Dat zie jij zo en ik dus wat anders,... ik heb sws niet gekozen voor het huidige markt gedreven systeem dat alleen maar duurder zal worden.
Door vrije markt en concurrentie, worden diensten en goederen juist goedkoper. Moet je wel goed timen en niet janken als je op het verkeerde paard wedt.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 15-12-2024 09:19:07 ]
  zaterdag 14 december 2024 @ 22:31:53 #216
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215870750
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 20:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Door vrije markt en concurrentie, worden diensten en goederen juist goedkoper. Moet j wel goed timen en niet janken als je op het verkeerde paard wedt.
Prijsconcurrentie geldt voor verbetering van zaken waarin daadwerkelijk valt te kiezen door daar desnoods vanaf te (kunnen) zien.

De concurrentie op de energiemarkt is er één van procenten die voor een gebruiker - onder de streep - nauwelijks tot geen verschil maakt. Het verschil in produkttype is er ook niet want stroom is nu eenmaal stroom in handen van enkele globaal opererende producenten en gelieerde verkopers die zich hooguit op een beleving of gemakelde (contract)voorwaarde onderscheiden.
  Moderator zondag 15 december 2024 @ 00:26:16 #217
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215871734
quote:
12s.gif Op zaterdag 14 december 2024 22:31 schreef Vallon het volgende:

[..]
Prijsconcurrentie geldt voor verbetering van zaken waarin daadwerkelijk valt te kiezen door daar desnoods vanaf te (kunnen) zien.

De concurrentie op de energiemarkt is er één van procenten die voor een gebruiker - onder de streep - nauwelijks tot geen verschil maakt. Het verschil in produkttype is er ook niet want stroom is nu eenmaal stroom in handen van enkele globaal opererende producenten en gelieerde verkopers die zich hooguit op een beleving of gemakelde (contract)voorwaarde onderscheiden.
Waardoor wordt het verschil in prijs dan wél veroorzaakt? Want er zijn grote verschillen en daar kun je van profiteren, maar jij blijft het maar naar het algemeen trekken en er beetje omheen praten. Je kunt je prijzen vast zetten, dan kom je niet in de situatie dat je 1 euro per kwh moet betalen en in de zomer zul je wellicht niet de absolute bodemprijs betalen.

Of je laat het aan de markt over en dan zul je moeten accepteren dat je soms heel dure stroom hebt en soms heel goedkope stroom.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 15 december 2024 @ 01:51:11 #218
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215871967
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 00:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waardoor wordt het verschil in prijs dan wél veroorzaakt? Want er zijn grote verschillen en daar kun je van profiteren, maar jij blijft het maar naar het algemeen trekken en er beetje omheen praten. Je kunt je prijzen vast zetten, dan kom je niet in de situatie dat je 1 euro per kwh moet betalen en in de zomer zul je wellicht niet de absolute bodemprijs betalen.

Of je laat het aan de markt over en dan zul je moeten accepteren dat je soms heel dure stroom hebt en soms heel goedkope stroom.
Het prijsverschil is wmb het directe gevolg van falend of ontbrekend 'beleid', daarvan "profiteren" met gedoe is imo niet dat dit bijdraagt aan levenskwaliteit.

Ik zou basisvoorzieningen zoals de energievoorziening, juist niet aan de markt(partijen) willen overlaten en dat centraal organiseren. Dat er 'keuze' is om een prijs vast te zetten, is een schijnkeuze en hooguit nuttig voor een relatief korte periode van zg zekerheid om daarna in die eendenfuik afwachten wat koers van dan een afschietmoment gaat worden.

Nogmaals, ik wil niet hoeven profiteren noch mij druk maken over de prijs van een hoe dan ook toch benodigde 'zaak', daarin een kansmoment af te wachten of dat dit iemand voordelig ten goede moet komen.
//--//
Gelukkig is de dynamische energieprijs weer wat 'normaler' met het verschil dat op dit weekendtijdstip (nacht), het hogere prijsniveau van 25/26ct acceptabeler lijkt te zijn. Vanavond (Zo-15dec24) om 22u00 begint een 16/17ct/kWh moment zodat we de vaatwasser & wasmachine hun werk kunnen laten doen.
pi_215872416
quote:
12s.gif Op zondag 15 december 2024 01:51 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nogmaals, ik wil niet hoeven profiteren noch mij druk maken over de prijs van een hoe dan ook toch benodigde 'zaak', daarin een kansmoment af te wachten of dat dit iemand voordelig ten goede moet komen.
//--//
Gelukkig is de dynamische energieprijs weer wat 'normaler' met het verschil dat op dit weekendtijdstip (nacht), het hogere prijsniveau van 25/26ct acceptabeler lijkt te zijn. Vanavond (Zo-15dec24) om 22u00 begint een 16/17ct/kWh moment zodat we de vaatwasser & wasmachine hun werk kunnen laten doen.
Ja dan neem je toch gewoon een vast contract? Betaal je gemiddeld iets meer maar heb je ook zekerheid.
  Moderator zondag 15 december 2024 @ 09:02:45 #220
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215872713
quote:

[..]
Het prijsverschil is wmb het directe gevolg van falend of ontbrekend 'beleid', daarvan "profiteren" met gedoe is imo niet dat dit bijdraagt aan levenskwaliteit.

Ik zou basisvoorzieningen zoals de energievoorziening, juist niet aan de markt(partijen) willen overlaten en dat centraal organiseren. Dat er 'keuze' is om een prijs vast te zetten, is een schijnkeuze en hooguit nuttig voor een relatief korte periode van zg zekerheid om daarna in die eendenfuik afwachten wat koers van dan een afschietmoment gaat worden.

//--//
Je wil je niet druk maken over de prijs van een 'zaak', maar je maakt je nu wel druk over wanneer je de wasmachine en vaatwasser nu aan kunt zetten zodat het vooral niet te duur is maar de prijs vast zetten voor 1 2 of 3 jaar is dan een schijn keuze.

Dan is dynamisch gaan net zo goed een schijn keuze maar die heb je op het moment dat je daar voor koos toch echt gemaakt omdat dat op dat moment goedkoper was met als gevolg dat je je nu druk moet gaan maken over wanneer je wel of niet goedkoop kunt wassen of koken.

Hou op hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 15-12-2024 09:20:18 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215872794
quote:
12s.gif Op zaterdag 14 december 2024 22:31 schreef Vallon het volgende:

[..]

Juist omdat stroom = stroom; alleen de hoeveelheid en het tijdstip varieert en daarin kan je het verschil maken en eraan verdienen (of: verliezen). Overigens heb je wel gelijk als het gaat om de vrije stroommarkt; die wordt afgeschermd door de handelaren/verkopers. Als consument kan je maar mondjesmaat profiteren van de fluctuaties; met de komst van smart grids en dynamische contracten daarop, denk ik dat je al meer kunt handelen en profiteren.
pi_215872813
quote:

Ik zou basisvoorzieningen zoals de energievoorziening, juist niet aan de markt(partijen) willen overlaten en dat centraal organiseren.

Door een (r)overheid die niet weten wat het verschil tussen blind- en schijnbaar vermogen is, en alleen aan de kWh wil verdienen (dat laatste is nu het geval)?

Zouden prijzen vastgesteld worden door zo'n non-deskundige organisatie, dan verdwijnt elke incentive om alternatieve, betere en goedkopere bronnen aan te boren door de producenten: "de kWh prijs staat toch vast".

.
quote:

Jij hebt dus een dynamisch contract?
  zondag 15 december 2024 @ 16:16:19 #223
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215876276
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 09:25 schreef blomke het volgende:
Door een (r)overheid die niet weten wat het verschil tussen blind- en schijnbaar vermogen is, en alleen aan de kWh wil verdienen (dat laatste is nu het geval)?

Zouden prijzen vastgesteld worden door zo'n non-deskundige organisatie, dan verdwijnt elke incentive om alternatieve, betere en goedkopere bronnen aan te boren door de producenten: "de kWh prijs staat toch vast".
Natuurlijk weet die (r)overheid precies wat, watt is maar heeft er geen belang bij om feiten in haar 'politiek' gedreven belangen, mee te nemen.

Dat prijsstelling is verworden tot enige 'motivatie' is dan ook het duivels dilemma dat juist oneigenlijke consequenties veroorzaakt. Kunstmatig subsidiëren van onrealistische bronnen/middelen en wat wel fundamenteel bijdraagt in een behoefte, onmogelijk maken door regels (bij) te stellen.
Het ongelijk zwalken dat "ik" ook terugzie bij het energie(prijzen) beleid door bv het salderingsconcept of privatisering.

Verbeteringen aanbrengen zonder dat die direct tot een (eigen)voordeel strekt, lijkt mij best haalbaar.
Als zg zon/wind 'beter' te delven zijn, zie ik geen voordeel om weet ik veel; moeilijk en desastreus te moeten gaan fracken. Dat dit laatste - tijdelijk - interessanter is voor het huidige verdienmodel van prijsgedreven leven, is eerder het geval.
  zondag 15 december 2024 @ 16:23:29 #224
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215876345
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 09:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je wil je niet druk maken over de prijs van een 'zaak', maar je maakt je nu wel druk over wanneer je de wasmachine en vaatwasser nu aan kunt zetten zodat het vooral niet te duur is maar de prijs vast zetten voor 1 2 of 3 jaar is dan een schijn keuze.

Dan is dynamisch gaan net zo goed een schijn keuze maar die heb je op het moment dat je daar voor koos toch echt gemaakt omdat dat op dat moment goedkoper was met als gevolg dat je je nu druk moet gaan maken over wanneer je wel of niet goedkoop kunt wassen of koken.

Hou op hoor.
Klopt, goed opgemerkt dat dynamische prijsstelling wmb net zo een schijnkeuze is en het daarom niet zou moeten zijn. De discussie omdat in beeld te rijgen, is best nuttig.

Dat iemand mag kiezen, is een gecreëerde situatie voorstellen als keuze waarin iemand hoe dan ook voor benodigde energie (meer?) zal (moeten*) gaan betalen. De behoefte is tot stand gebracht, waarna het (uit)melken kan beginnen.
De vraag wordt dan hooguit, hoeveel meer/minder iemand als zg "keuze" in ruil voor een mate van (on)zekerheid, gaat afdragen.

Ik ervaar het "meer" moeten betalen voor basiszaken die in onze maatschappij 'normaal' zijn (en wmb geen keuze vormen) als onvrijheid die vereist dat een leefwijze voortdurend moet worden "getimed".
Op tijd eerder in of later uitstappen als zg keuze, wordt dan het leefpatroon. Wie dat niet kan (of wil) navolgen, heeft in dat denken, de 'consequentie' aan zichzelf te wijten.

* Dat iemand "kan" kiezen dat energie (of prijs daarvan) geen rol speelt in het leven, is weggelegd voor de happy few die dat kennelijk zo kan e/o wil verkiezen.
pi_215876378
quote:

[..]
25/26 cent is normaal. Dat is goedkoper dan je nu bij Essent krijgt.
Daarnaast is je hele planning van wanneer je iets aanzet gejank in de marge qua besparing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')