Dat geldt ook voor LNG en graan etc.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:17 schreef Vallon het volgende:
Ja wat niet wegneemt dat het bizar blijft dat prijzen voor noodzakelijek goederen puur op grond van globale koehandel zo extreem zijn.
Dat kan “wat” meer bereikt worden als Nederland een aantal kerncentrales heeft. Als die dingen er uiteindelijk ooit komen zal de stroomprijs iets meer kunnen stabiliseren.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja wat niet wegneemt dat het bizar blijft dat prijzen voor noodzakelijek goederen puur op grond van globale koehandel zo extreem zijn.
Wellicht niet duidelijk dat ik niet klaag om mijn portemonnaie maar dat ik de prijsextremen moeilijk te verteren vind.
Zowel negatief als positief, zou ik willen kiezen voor een stabiele(re) kostprijs en niet een markt(prijs) die vaart op invloeden die niets te maken heeft met het onderliggende produkt. Het is apart dat het weer, emotie en geopolitiek;l de extreme prijs bepaald van iets dat iedereen toch nodig heeft.
Risico nemen is voor mij iets dat je niet nodig hebbend moet kunnen vermijden en niet om flink dan meer te betalen om/zodat een ander het risico daarmee kan afdekken door de gebruiker het vel over de neus te trekken. Strikt genomen, geven ook vaste contracten daarin nauwelijks meer zekerheid dan voor een periode gemiddeld gezien, duurder te zijn. Een levernacier die zijn verplcihtingen daarin niet kan nakomen, past de voorwaarden aan en/of gaat over de kop en de klant heeft het nakijken met zijn zg. gunstige contract.
Op een veel hoger niveau.quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:49 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat kan “wat” meer bereikt worden als Nederland een aantal kerncentrales heeft. Als die dingen er uiteindelijk ooit komen zal de stroomprijs iets meer kunnen stabiliseren.
Het is geen "globale koehandel". Die onbalansprijzen worden vooral veroorzaakt door weersextremen. Afgelopen dagen amper zon en wind, dan schieten de e-prijzen omhoog door de gascentrales die vol bij moeten.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:17 schreef Vallon het volgende:
Je hebt er zelf voor gekozen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:17 schreef Vallon het volgende:
Risico nemen is voor mij iets dat je niet nodig hebbend moet kunnen vermijden en niet om flink dan meer te betalen om/zodat een ander het risico daarmee kan afdekken door de gebruiker het vel over de neus te trekken.
Onzin, een vast contract ligt vast qua prijzen gedurende de contractperiode.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:17 schreef Vallon het volgende:
Strikt genomen, geven ook vaste contracten daarin nauwelijks meer zekerheid dan voor een periode gemiddeld gezien, duurder te zijn. Een levernacier die zijn verplcihtingen daarin niet kan nakomen, past de voorwaarden aan en/of gaat over de kop en de klant heeft het nakijken met zijn zg. gunstige contract.
Dat zie jij zo en ik dus wat anders,... ik heb sws niet gekozen voor het huidige markt gedreven systeem dat alleen maar duurder zal worden. Nu heb ik ook iets tegen privaisering van basisdiensten en gebruik maken van shockdoctrinies die iets acceptabel (moeten) maken.quote:Op zaterdag 14 december 2024 12:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is geen "globale koehandel". Die onbalansprijzen worden vooral veroorzaakt door weersextremen. Afgelopen dagen amper zon en wind, dan schieten de e-prijzen omhoog door de gascentrales die vol bij moeten.
[..]
Je hebt er zelf voor gekozen.
[..]
Onzin, een vast contract ligt vast qua prijzen gedurende de contractperiode.
Yep, sws moet er een systeem zijn dat de standaard landsbehoefte afdekt.... ook als het wensdenken niet mee(r) waait of (ver)stralend schijnt.quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:49 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat kan “wat” meer bereikt worden als Nederland een aantal kerncentrales heeft. Als die dingen er uiteindelijk ooit komen zal de stroomprijs iets meer kunnen stabiliseren.
Ja goed idee. En dan op momenten met negatieve prijzen lekker via je variabele contract afnemen, en op momenten met hoge prijzen via je vaste contractquote:Op zaterdag 14 december 2024 17:17 schreef Vallon het volgende:
Wat ik zou willen zijn twee contracten in één op één adres, dat nu niet kan.
Alles goedkoper dan 15,2 cent excl is helemaal prima 🤣 Dat was Essent met 7.5% korting. 28.36 cent inclusief.quote:Op zaterdag 14 december 2024 17:37 schreef zakjapannertje het volgende:
Overigens is morgen, nu het wat warmer wordt de marktprijs voor stroom weer gekalmeerd. De zon laat het nog wel afweten in de middag nog.
[ afbeelding ]
Nee, je ziet dat kennelijk als een ("lekker") winstmodel. Ik zou willen dat er een energieplafond/prijs is zodat hier leven niet ten dienste staat van een verdienmodel.quote:Op zaterdag 14 december 2024 17:50 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Ja goed idee. En dan op momenten met negatieve prijzen lekker via je variabele contract afnemen, en op momenten met hoge prijzen via je vaste contract
Definieer kostprijs.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:03 schreef Vallon het volgende:
Tot zoveel kWh als basis, tegen kostprijs
De kosten om produkt te maken waarbij die prijs nu losgezongen tot stand komt door handelaren die kopen op een onderling verdeelde beurs. Het doel van die beurs is niet de laagste prijs ter afdekking van gemaakte kosten maar een geopitmaliseerde prijs die betaald gaat moeten worden.quote:Op zaterdag 14 december 2024 18:09 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Definieer kostprijs.
Door vrije markt en concurrentie, worden diensten en goederen juist goedkoper. Moet je wel goed timen en niet janken als je op het verkeerde paard wedt.quote:Op zaterdag 14 december 2024 17:03 schreef Vallon het volgende:
Dat zie jij zo en ik dus wat anders,... ik heb sws niet gekozen voor het huidige markt gedreven systeem dat alleen maar duurder zal worden.
Prijsconcurrentie geldt voor verbetering van zaken waarin daadwerkelijk valt te kiezen door daar desnoods vanaf te (kunnen) zien.quote:Op zaterdag 14 december 2024 20:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Door vrije markt en concurrentie, worden diensten en goederen juist goedkoper. Moet j wel goed timen en niet janken als je op het verkeerde paard wedt.
Waardoor wordt het verschil in prijs dan wél veroorzaakt? Want er zijn grote verschillen en daar kun je van profiteren, maar jij blijft het maar naar het algemeen trekken en er beetje omheen praten. Je kunt je prijzen vast zetten, dan kom je niet in de situatie dat je 1 euro per kwh moet betalen en in de zomer zul je wellicht niet de absolute bodemprijs betalen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 22:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Prijsconcurrentie geldt voor verbetering van zaken waarin daadwerkelijk valt te kiezen door daar desnoods vanaf te (kunnen) zien.
De concurrentie op de energiemarkt is er één van procenten die voor een gebruiker - onder de streep - nauwelijks tot geen verschil maakt. Het verschil in produkttype is er ook niet want stroom is nu eenmaal stroom in handen van enkele globaal opererende producenten en gelieerde verkopers die zich hooguit op een beleving of gemakelde (contract)voorwaarde onderscheiden.
Het prijsverschil is wmb het directe gevolg van falend of ontbrekend 'beleid', daarvan "profiteren" met gedoe is imo niet dat dit bijdraagt aan levenskwaliteit.quote:Op zondag 15 december 2024 00:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waardoor wordt het verschil in prijs dan wél veroorzaakt? Want er zijn grote verschillen en daar kun je van profiteren, maar jij blijft het maar naar het algemeen trekken en er beetje omheen praten. Je kunt je prijzen vast zetten, dan kom je niet in de situatie dat je 1 euro per kwh moet betalen en in de zomer zul je wellicht niet de absolute bodemprijs betalen.
Of je laat het aan de markt over en dan zul je moeten accepteren dat je soms heel dure stroom hebt en soms heel goedkope stroom.
Ja dan neem je toch gewoon een vast contract? Betaal je gemiddeld iets meer maar heb je ook zekerheid.quote:Op zondag 15 december 2024 01:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nogmaals, ik wil niet hoeven profiteren noch mij druk maken over de prijs van een hoe dan ook toch benodigde 'zaak', daarin een kansmoment af te wachten of dat dit iemand voordelig ten goede moet komen.
//--//
Gelukkig is de dynamische energieprijs weer wat 'normaler' met het verschil dat op dit weekendtijdstip (nacht), het hogere prijsniveau van 25/26ct acceptabeler lijkt te zijn. Vanavond (Zo-15dec24) om 22u00 begint een 16/17ct/kWh moment zodat we de vaatwasser & wasmachine hun werk kunnen laten doen.
Je wil je niet druk maken over de prijs van een 'zaak', maar je maakt je nu wel druk over wanneer je de wasmachine en vaatwasser nu aan kunt zetten zodat het vooral niet te duur is maar de prijs vast zetten voor 1 2 of 3 jaar is dan een schijn keuze.quote:Op zondag 15 december 2024 01:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het prijsverschil is wmb het directe gevolg van falend of ontbrekend 'beleid', daarvan "profiteren" met gedoe is imo niet dat dit bijdraagt aan levenskwaliteit.
Ik zou basisvoorzieningen zoals de energievoorziening, juist niet aan de markt(partijen) willen overlaten en dat centraal organiseren. Dat er 'keuze' is om een prijs vast te zetten, is een schijnkeuze en hooguit nuttig voor een relatief korte periode van zg zekerheid om daarna in die eendenfuik afwachten wat koers van dan een afschietmoment gaat worden.
Nogmaals, ik wil niet hoeven profiteren noch mij druk maken over de prijs van een hoe dan ook toch benodigde 'zaak', daarin een kansmoment af te wachten of dat dit iemand voordelig ten goede moet komen.
//--//
Gelukkig is de dynamische energieprijs weer wat 'normaler' met het verschil dat op dit weekendtijdstip (nacht), het hogere prijsniveau van 25/26ct acceptabeler lijkt te zijn. Vanavond (Zo-15dec24) om 22u00 begint een 16/17ct/kWh moment zodat we de vaatwasser & wasmachine hun werk kunnen laten doen.
Juist omdat stroom = stroom; alleen de hoeveelheid en het tijdstip varieert en daarin kan je het verschil maken en eraan verdienen (of: verliezen). Overigens heb je wel gelijk als het gaat om de vrije stroommarkt; die wordt afgeschermd door de handelaren/verkopers. Als consument kan je maar mondjesmaat profiteren van de fluctuaties; met de komst van smart grids en dynamische contracten daarop, denk ik dat je al meer kunt handelen en profiteren.quote:Op zaterdag 14 december 2024 22:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Prijsconcurrentie geldt voor verbetering van zaken waarin daadwerkelijk valt te kiezen door daar desnoods vanaf te (kunnen) zien.
De concurrentie op de energiemarkt is er één van procenten die voor een gebruiker - onder de streep - nauwelijks tot geen verschil maakt. Het verschil in produkttype is er ook niet want stroom is nu eenmaal stroom in handen van enkele globaal opererende producenten en gelieerde verkopers die zich hooguit op een beleving of gemakelde (contract)voorwaarde onderscheiden.
Door een (r)overheid die niet weten wat het verschil tussen blind- en schijnbaar vermogen is, en alleen aan de kWh wil verdienen (dat laatste is nu het geval)?quote:Op zondag 15 december 2024 01:51 schreef Vallon het volgende:
Ik zou basisvoorzieningen zoals de energievoorziening, juist niet aan de markt(partijen) willen overlaten en dat centraal organiseren.
Jij hebt dus een dynamisch contract?quote:Op zondag 15 december 2024 01:51 schreef Vallon het volgende:
Natuurlijk weet die (r)overheid precies wat, watt is maar heeft er geen belang bij om feiten in haar 'politiek' gedreven belangen, mee te nemen.quote:Op zondag 15 december 2024 09:25 schreef blomke het volgende:
Door een (r)overheid die niet weten wat het verschil tussen blind- en schijnbaar vermogen is, en alleen aan de kWh wil verdienen (dat laatste is nu het geval)?
Zouden prijzen vastgesteld worden door zo'n non-deskundige organisatie, dan verdwijnt elke incentive om alternatieve, betere en goedkopere bronnen aan te boren door de producenten: "de kWh prijs staat toch vast".
Klopt, goed opgemerkt dat dynamische prijsstelling wmb net zo een schijnkeuze is en het daarom niet zou moeten zijn. De discussie omdat in beeld te rijgen, is best nuttig.quote:Op zondag 15 december 2024 09:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je wil je niet druk maken over de prijs van een 'zaak', maar je maakt je nu wel druk over wanneer je de wasmachine en vaatwasser nu aan kunt zetten zodat het vooral niet te duur is maar de prijs vast zetten voor 1 2 of 3 jaar is dan een schijn keuze.
Dan is dynamisch gaan net zo goed een schijn keuze maar die heb je op het moment dat je daar voor koos toch echt gemaakt omdat dat op dat moment goedkoper was met als gevolg dat je je nu druk moet gaan maken over wanneer je wel of niet goedkoop kunt wassen of koken.
Hou op hoor.
25/26 cent is normaal. Dat is goedkoper dan je nu bij Essent krijgt.quote:Op zondag 15 december 2024 01:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |