Ik heb wel een verlengsnoer voor jequote:Op woensdag 11 december 2024 14:21 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Zo duur had ik 't nog niet gezien
Geen ovengerecht morgen
Ja, ehhh, dat is niet hoe het werkt he. Op dat moment zullen die prijzen ongetwijfeld geweldig zijn, maar het is niet altijd zomer, en in de winter zie je ineens de keerzijde van die medaille. Nogmaals, dat is wat dynamisch is. Het is geen magische oplossing.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:21 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Op 21 juni om 13:30 is het vrij waarschijnlijk dat dynamisch fantastisch is ja![]()
Dit dus. Ik krijg sterk het gevoel dat er hier heel veel mensen zitten die vooral de lusten willen van een dynamisch contract, maar beginnen te huilen bij de lasten van hetzelfde contract. Zo werkt het natuurlijk niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Apart. Want van de andere kant gingen mensen de oven etc aanzetten als de prijs negatief was want dan kreeg je geld toe, want toen was het fantastisch. Dit is wat dynamisch is. Het kan goedkoop, het kan ook duur, maar er staat nergens hoe duur duur dan kan zijn, net als dat dat nergens staat voor goedkoop.
Ik vond dat helemaal geen noodsprong. Toen mijn vaste contract ophield ging ik van 21ct naar ik dacht 28ct of 30ct en 36ct per kWh dal/normaal in mijn nieuwe vaste contract. Dat heb ik afgesloten in juli dacht ik. Tja, het is wat het is. Nu heb ik weer 23ct en 30ct, en dat heb ik dit jaar in februari afgesloten. Ik betaal liever altijd 23ct en 30ct, in plaats van me druk moeten maken over dat 'koken morgen 3 euro aan energie gaat kosten'. Die rust is wel wat waard. Maar goed, over een jaar gezien is dat dynamische verhaal toch een stuk goedkoper dan vast heb ik begrepen? Dus wat is dan het probleem als je nu een keer wat meer moet betalen op een jaar gezien?
Uiteraard. Maar dagen als vandaag zijn wel vrij uitzonderlijk.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ehhh, dat is niet hoe het werkt he. Op dat moment zullen die prijzen ongetwijfeld geweldig zijn, maar het is niet altijd zomer, en in de winter zie je ineens de keerzijde van die medaille.
Ja, dat zeg ik, het is wat uitzonderlijk. Nou, daar vergaat de wereld niet van lijkt mij. Neuh, ik hang 'm gewoon aan de oplader hier thuis, ik krijg toch meer ervoor terug dan het kost, want zakelijk lease, maar ik zou 't nou allemaal niet laten afhangen van een uitzonderlijke dag. Ik zou dus gewoon lekker die oven aan zetten.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:58 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar dagen als vandaag zijn wel vrij uitzonderlijk.
En de grote klappers zijn natuurlijk auto opladen (meestal goed te timen, en op een dag als vandaag hang je 'm desnoods even voor ¤ 0,45 per KWh aan een openbare paal)
Een hele tijd geleden was er een probleem in Texas met de energievoorziening en ik herinner dat mensen idiote rekeningen kregen van duizenden dollars. Dat ging over mensen met dynamische contracten. Leuk dat je af en toe geld terug krijgt, maar ik weet liever waar ik aan toe ben.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:39 schreef Scorpie het volgende:
Dit dus. Ik krijg sterk het gevoel dat er hier heel veel mensen zitten die vooral de lusten willen van een dynamisch contract, maar beginnen te huilen bij de lasten van hetzelfde contract. Zo werkt het natuurlijk niet.
Precies. Die paar keer dat je geld krijgt om je auto op te laden zijn leuk maar ik heb liever een vast tarief.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Een hele tijd geleden was er een probleem in Texas met de energievoorziening en ik herinner dat mensen idiote rekeningen kregen van duizenden dollars. Dat ging over mensen met dynamische contracten. Leuk dat je af en toe geld terug krijgt, maar ik weet liever waar ik aan toe ben.
(ik zocht het even op, dat was in 2021 met storm Uri en 1 klant had een rekening van 16000 dollar, like omg, en waarschijnlijk kan het hier nooit zo extreem worden, maar heb je ook die zekerheid?)
Yes, ik ook. Dan weet je wat je betaald, en dan heb je het daar mee te doen. Maar dan weet je wel waar je aan toe bent in plaats van dat je dus het soort dingen krijgt dat je de oven niet aan gaat zetten of niet gaat koken.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:26 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Precies. Die paar keer dat je geld krijgt om je auto op te laden zijn leuk maar ik heb liever een vast tarief.
Niet alleen dan.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:21 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Zo duur had ik 't nog niet gezien
Geen ovengerecht morgen
[..]
Op 21 juni om 13:30 is het vrij waarschijnlijk dat dynamisch fantastisch is ja![]()
Ik snap tldr; je retoriek dat dingen zijn zoals ze onveranderlijk zijn geworden en mensen dit maar moeten accepteren.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Apart. Want van de andere kant gingen mensen de oven etc aanzetten als de prijs negatief was want dan kreeg je geld toe, want toen was het fantastisch. Dit is wat dynamisch is. Het kan goedkoop, het kan ook duur, maar er staat nergens hoe duur duur dan kan zijn, net als dat dat nergens staat voor goedkoop.
Ik vond dat helemaal geen noodsprong. Toen mijn vaste contract ophield ging ik van 21ct naar ik dacht 28ct of 30ct en 36ct per kWh dal/normaal in mijn nieuwe vaste contract. Dat heb ik afgesloten in juli dacht ik. Tja, het is wat het is. Nu heb ik weer 23ct en 30ct, en dat heb ik dit jaar in februari afgesloten. Ik betaal liever altijd 23ct en 30ct, in plaats van me druk moeten maken over dat 'koken morgen 3 euro aan energie gaat kosten'. Die rust is wel wat waard. Maar goed, over een jaar gezien is dat dynamische verhaal toch een stuk goedkoper dan vast heb ik begrepen? Dus wat is dan het probleem als je nu een keer wat meer moet betalen op een jaar gezien?
Ja, dat is heel heel tekst maar dat jij maakt er zelf van dat je met weemoed terug denkt aan tijden waar het gunstiger was. Leuk dat dat in de toekomst duurder wordt maar dynamisch, dat was het. Ja, in de zomer, als dingen goedkoop zijn maar in de winter is het omgekeerd. Dus in de zomer een dynamisch contract hebben wat af en toe wat negatieve uren oplevert weegt schijnbaar niet op tegen de sporadische dagen in de winter dat het erg duur is. Dan kun je met weemoed terug denken aan vervlogen tijden maar daar zijn we niet. We zijn in het nu. En in het nu kost het 1 uurtje morgen schijnbaar wat veel, en ineens is het hele goedkoper in de zomer de deur uit.quote:Op woensdag 11 december 2024 22:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap tldr; je retoriek dat dingen zijn zoals ze onveranderlijk zijn geworden en mensen dit maar moeten accepteren.
Het probleem is dat de consument uiteindelijke geen keuze heeft dan een keuze te moeten maken die hoe dan ook minder te kiezen zal geven. De (kleine) groep die daar juist haar voordeel uit haalt, zal dat als vermeende eigen verdienste, anders bezien.
Keuzes maken is pas fijn als het een keuze betreft omtrent uitvoering of inrichting van een niet noodzakelijk 'goed'.
Kiezen om vanwege kosten geen TV te kijken, de kinderen maar naar de bieb gaan om daar warm te zitten of een avondboterham te eten ipv een stoofpotje en met een dekentje op de bank te zitten, is wmb geen keuze maar een gevolg van een situatie die in de samenleving verplakt wordt als keuze.
Het is vooral 'apart' dat het systeem dusdanig is dat er omstandigheden ontstaan die verworden tot geen keuze hebben en men het normaal vindt dat daarom basiszaken duurder betaald worden.
Ook die paar dagen dat het zg lage prijzen zijn, die nog steeds geld kosten, vermaakt niet dat het normaal is om te verliezen in dat winnen van minder te kiezen.
Ik kan ook niet goed bij met de waangedachte dat iemand zinloos energie gaat verstoken omdat het in cijfers uitgedrukt, geld zou opleveren en spullen daarvan nog steeds zullen verslijten.
Elk uur dat die droger of wasmachine zinloos draait, gaat die ook eerder kapot.
Maar goed, duidelijk is dat er meer momenten zullen gaan komen dat de prijs per kWh vaker zal gaan skyrocken en de gemiddelde consument, geen andere keuze heeft dan daarin te worden meegezogen.
Hetzij in minder (zekere) condities, duurder wordende vaste contractperioden, variabele tarieven en/of dynamische prijzen voor een gebruik.
Als iemand 5 jaar geleden - kweet inmiddels een eeuwigheid - had gezegd dat je morgen ¤1,21.kWh moest gaan betalen, was die voor gek versleten. Volatiliteit die hoe dan ook tot zekerheid hun invloed zullen gaan hebben op de prijsstelling van zogenaamde (niet zo) vaste contracten.
Naarmate in- & verkoop van energie op elkaar raken afgestemd, zal er aan de rafelranden vooral meer opwaartse prijsdynamiek zijn die zal doen denken aan een loterij.
Helemaal mee eens, ik heb zelf destijds mijn contract vlak voor de oorlog met Oekraïne voor de maximum termijn van 3 jaar vastgezet, het was namelijk de maanden ervoor al behoorlijk aan het stijgen.quote:Op woensdag 11 december 2024 22:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat is heel heel tekst maar dat jij maakt er zelf van dat je met weemoed terug denkt aan tijden waar het gunstiger was. Leuk dat dat in de toekomst duurder wordt maar dynamisch, dat was het. Ja, in de zomer, als dingen goedkoop zijn maar in de winter is het omgekeerd. Dus in de zomer een dynamisch contract hebben wat af en toe wat negatieve uren oplevert weegt schijnbaar niet op tegen de sporadische dagen in de winter dat het erg duur is. Dan kun je met weemoed terug denken aan vervlogen tijden maar daar zijn we niet. We zijn in het nu. En in het nu kost het 1 uurtje morgen schijnbaar wat veel, en ineens is het hele goedkoper in de zomer de deur uit.
Dan kunnen we dat wel trekken naar wat energie over X tijd moet kosten maar het gaat over nu, en nu moet jij 1 euro of wat het was voor 1 kwh betalen, maar ook alleen in dat ene uurtje en dan vergaat de wereld spreekwoordelijk bijna. Je had op hetzelfde moment als ik gewoon een vast contract kunnen afsluiten en dan had je 23/30ct gehad. Heb ik in februari van dit jaar gedaan. Wat gas toen kostte, geen idee want dat heb ik niet, maar stroom was in ieder geval goedkoop, tenzij dynamisch op dat moment goedkoper was, maar dat is t m nou net aan dynamisch, dat is op dát moment.
Als je dan geen rekening houdt met dat het in de winter wel eens een stuk duurder uit kan pakken (nogmaals, dat is niet continue maar bepaalde uren) dan is dat wat naïef. Want blijkbaar is op momenten dat energie dan duur is de weemoed daar aan goedkopere tijden, maar toen het goedkoop was was vastleggen schijnbaar niet aantrekkelijk. Dat kan, maar op dat moment was die weemoed er ook niet.
Ik heb, in ieder geval de komende jaren, geen omkijken naar energiekosten. Dat heb ik liever dan me in de zomer rijk rekenen maar zodra het wat duurder is in de winter balen. Dat is een keuze die je maakt. Beide keuzes hebben hun voor- en nadelen, maar keuzes hebben consequenties, en wat over X tijd is, dat zie ik dan wel, maar op dit moment wil ik zo comfortabel als mogelijk leven, en dat betekent voor mij me niet druk hoeven maken over dat koken bedrag X kost. Dat dat betekent dat ik in de zomer iets meer betaal per kwh op papier dan dynamisch (al leek dat goedkoper bij een vlugge berekening door @:Leandra vies tegen te vallen) maar tegelijkertijd in de winter gewoon hetzelfde betaal als altijd, is voor mij persoonlijk dan een makkelijke keuze.
Voor een consument met één wasdrogertje is het geneuzel in de marge, maar er zijn prima business cases te bedenken gebaseerd op sterk variabele (en soms negatieve) stroomprijzen.quote:Op woensdag 11 december 2024 22:32 schreef Vallon het volgende:
Ik kan ook niet goed bij met de waangedachte dat iemand zinloos energie gaat verstoken omdat het in cijfers uitgedrukt, geld zou opleveren en spullen daarvan nog steeds zullen verslijten.
Elk uur dat die droger of wasmachine zinloos draait, gaat die ook eerder kapot.
tldr; met meer onderliggende tekst die ik hier bespaar, hebben we idd een andere insteek als beleving.quote:Op woensdag 11 december 2024 22:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat is heel heel tekst maar dat jij maakt er zelf van dat je met weemoed terug denkt aan tijden waar het gunstiger was. Leuk dat dat in de toekomst duurder wordt maar dynamisch, dat was het. Ja, in de zomer, als dingen goedkoop zijn maar in de winter is het omgekeerd.
[knip]
Maar dat voordeel probeer jij zelf ook te bereiken voor jouw situatie. Dat is waarom je dynamisch ging op dat moment. Dat was in jouw ogen en/of situatie op dat moment het voordeligste, of, wellicht anders gezegd, het minst nadelige, maar het minst nadelige ís het meest voordelige.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
tldr; met meer onderliggende tekst die ik hier bespaar, hebben we idd een andere insteek als beleving.
Ik snap heel goed dat anderen in handelen met wat nodig is (en kan), een interessante uitdaging zien om zelf voordeel te kunnen bereiken. En nee, het is nog geen janken want het zg dynamische voordeel hebben wij niet helemaal achterlijk, natuurlijk ook deels ingebufferd.
Het besef dat de wereld sneller dan gedacht, een totaal andere prijsrealiteit is geworden blijft een boeiende constatering.
Precies. Dus gisteren niet een was gedraaid wat anders wel gebeurd was. Hier wel ook een thuisbatterij wat natuurlijk een en ander op kan vangen. We koken op gas, dus dat scheelt wel.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is de consequentie van dynamisch. Ik zie ook niet hoe dat verbazend kan zijn. Dat ís wat dynamisch is. Het kan goedkoop zijn, het kan ook duur zijn. Als je daar bewust voor kiest, dan is dat toch niet erg? Als in, het is vervelend, zeker, maar het is geen onverwachte gebeurtenis.
Dat is interessant. Vertel eens wat meer? Welke batterij? Hoeveel kwh. Laad je met panelen of laad je uit het net, etc.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:12 schreef Troel het volgende:
[..]
Precies. Dus gisteren niet een was gedraaid wat anders wel gebeurd was. Hier wel ook een thuisbatterij wat natuurlijk een en ander op kan vangen. We koken op gas, dus dat scheelt wel.
Heb je ook een hometrainer met een dynamo er aan?quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:12 schreef Troel het volgende:
[..]
Precies. Dus gisteren niet een was gedraaid wat anders wel gebeurd was. Hier wel ook een thuisbatterij wat natuurlijk een en ander op kan vangen. We koken op gas, dus dat scheelt wel.
Als gesjegd, ons denken is hier overduidelijk en fundamenteel anders.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat voordeel probeer jij zelf ook te bereiken voor jouw situatie. Dat is waarom je dynamisch ging op dat moment. Dat was in jouw ogen en/of situatie op dat moment het voordeligste, of, wellicht anders gezegd, het minst nadelige, maar het minst nadelige ís het meest voordelige.
Dan kom ik toch terug, op dat ik in februari kon afsluiten voor 23/30ct, dús jij ook. Maar omdat toen dynamisch (gok ik) een paar cent goedkoper was op dát moment, heb je dat gedaan, maar vooruit gekeken was dat schijnbaar niet het allerbeste op de lange(re) termijn als bij een keer voor 3 euro moeten koken al gedaan wordt alsof dat een halve wereldramp is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het blijft 'apart' aanvoelen om gisteren over de hele dag maar 9kWh (normaal is ca 11-14kWh) te hebben verbruikt en dan op de API een dergelijke nog niet eerder vertoonde rekening te zien van ¤4,97 dat normaal - ook al hoog - ca ¤3-3,50 is en dan weten dat dit - zonder opletten - ook zo maar het dubbele had kunnen zijn.
Wat dan weer koprust geeft is de zeer terechte opmerking om te kijken naar een betaald (jaar/factuur)gemiddelde van nu bij ons (afgelopen 11 maanden 2024) ca: 20ct en in 2023; 23ct/kWh (all-in) was. Ergens lijkt 2024 dus wat gunstiger uit te komen dan 2023."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Batterij van Zonneplan, 20kwh. Laadt zowel met panelen als van het net. Batterij zorgt voor balans. Staat een leuke vergoeding voor tegenover. Je kunt het balansen ook uitzetten en hem dan gebruiken om overdag van de panelen te laden en zo.quote:Op vrijdag 13 december 2024 21:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is interessant. Vertel eens wat meer? Welke batterij? Hoeveel kwh. Laad je met panelen of laad je uit het net, etc.
Nee hoor. Maar vond het verschil tussen gisteren en vandaag te groot om dan lekker tig wassen te gaan doen. Als het niet anders gekund had, dan was het gewoon wel gisteren gedaan, maar de optie om een dag te wachten was er. En ik ben ook zo'n krent die graag goedkoop tankt jaquote:Op vrijdag 13 december 2024 21:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb je ook een hometrainer met een dynamo er aan?
quote:Op vrijdag 13 december 2024 22:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Als gesjegd, ons denken is hier overduidelijk en fundamenteel anders.Dit wist je toch van te voren, toen je dynamisch ging?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het blijft 'apart' aanvoelen om gisteren over de hele dag maar 9kWh (normaal is ca 11-14kWh) te hebben verbruikt en dan op de API een dergelijke nog niet eerder vertoonde rekening te zien van ¤4,97 dat normaal - ook al hoog - ca ¤3-3,50 is en dan weten dat dit - zonder opletten - ook zo maar het dubbele had kunnen zijn.
Wat dan weer koprust geeft is de zeer terechte opmerking om te kijken naar een betaald (jaar/factuur)gemiddelde van nu bij ons (afgelopen 11 maanden 2024) ca: 20ct en in 2023; 23ct/kWh (all-in) was. Ergens lijkt 2024 dus wat gunstiger uit te komen dan 2023.
Soms voordelige prijzen, soms hogere prijzen. Het risico is voor jou. Daar koos je bewust voor.
Ja wat niet wegneemt dat het bizar blijft dat prijzen voor noodzakelijek goederen puur op grond van globale koehandel zo extreem zijn.quote:Op vrijdag 13 december 2024 22:40 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dit wist je toch van te voren, toen je dynamisch ging?
Soms voordelige prijzen, soms hogere prijzen. Het risico is voor jou. Daar koos je bewust voor.
Maar als jij gewoon bij een beetje een fatsoenlijke toko je contract neemt dan geeft een vast contract absoluut wel meer zekerheid. Sterker nog, dat is de reden dat toen veel mensen giga rekeningen kregen aan het begin van de oorlog ik vrolijk 21ct per kwh bleef betalen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja wat niet wegneemt dat het bizar blijft dat prijzen voor noodzakelijek goederen puur op grond van globale koehandel zo extreem zijn.
Wellicht niet duidelijk dat ik niet klaag om mijn portemonnaie maar dat ik de prijsextremen moeilijk te verteren vind.
Zowel negatief als positief, zou ik willen kiezen voor een stabiele(re) kostprijs en niet een markt(prijs) die vaart op invloeden die niets te maken heeft met het onderliggende produkt. Het is apart dat het weer, emotie en geopolitiek;l de extreme prijs bepaald van iets dat iedereen toch nodig heeft.
Risico nemen is voor mij iets dat je niet nodig hebbend moet kunnen vermijden en niet om flink dan meer te betalen om/zodat een ander het risico daarmee kan afdekken door de gebruiker het vel over de neus te trekken. Strikt genomen, geven ook vaste contracten daarin nauwelijks meer zekerheid dan voor een periode gemiddeld gezien, duurder te zijn. Een levernacier die zijn verplcihtingen daarin niet kan nakomen, past de voorwaarden aan en/of gaat over de kop en de klant heeft het nakijken met zijn zg. gunstige contract.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |