abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 november 2024 @ 15:51:41 #151
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_215698345
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:26 schreef Bami het volgende:
Olaaa! Ik ben even op zoek naar mensen die kunnen meedenken wat wijsheid is qua contract voor gas. We zitten nu variabel en hebben een aanbod voor 3 jaar met een gasprijs van 1,22. Aan de ene kant denk ik; doen want het is in de huidige markt geen gekke prijs en de komende 3 jaar wordt gas eerder duurder dan goedkoper lijkt me. Aan de andere kant zit ik dan wel 3 jaar vast aan een contract en kan ik misschien over een paar maanden wel een betere prijs krijgen? Dus ja, ben benieuwd hoe men hier daarnaar kijkt.
Tja, mijn glazen bol zegt dat als je 3 jaar zekerheid wilt, je het moet nemen. Variabel is veranderlijk. Het kan goedkoper zijn, het kan duurder zijn. 1 of 2 x per jaar kunnen ze de prijzen aanpassen.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_215698761
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:26 schreef Bami het volgende:
Olaaa! Ik ben even op zoek naar mensen die kunnen meedenken wat wijsheid is qua contract voor gas. We zitten nu variabel en hebben een aanbod voor 3 jaar met een gasprijs van 1,22. Aan de ene kant denk ik; doen want het is in de huidige markt geen gekke prijs en de komende 3 jaar wordt gas eerder duurder dan goedkoper lijkt me. Aan de andere kant zit ik dan wel 3 jaar vast aan een contract en kan ik misschien over een paar maanden wel een betere prijs krijgen? Dus ja, ben benieuwd hoe men hier daarnaar kijkt.
Hoeveel gas verbruik je?

Tegenwoordig loont jaarlijks overstappen al snel meer dan een leuke gasprijs voor 3 jaar. Maar ligt aan je verbruik natuurlijk.

Of ik nu een gasprijs van 1,10 1,15 1,20 1,25 of zelfs 1,50 heb; de welkomstbonus heeft meer invloed op m'n termijnbedrag uiteindelijk. Dus is een 1 jaar contract verstandig.
pi_215700887
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 16:51 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Hoeveel gas verbruik je?

Tegenwoordig loont jaarlijks overstappen al snel meer dan een leuke gasprijs voor 3 jaar. Maar ligt aan je verbruik natuurlijk.

Of ik nu een gasprijs van 1,10 1,15 1,20 1,25 of zelfs 1,50 heb; de welkomstbonus heeft meer invloed op m'n termijnbedrag uiteindelijk. Dus is een 1 jaar contract verstandig.
We verbruiken circa 600 kuub per jaar denk ik.
Ik heb een beetje een ‘trauma’ van mijn vorige 1 jaar contract wat afliep precies toen alle prijzen over de kop gingen denk ik. Daardoor vind ik het nu opeens een hele lastige keuze.
  woensdag 27 november 2024 @ 20:20:58 #154
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_215701042
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:10 schreef Bami het volgende:

[..]
Ik heb een beetje een ‘trauma’ van mijn vorige 1 jaar contract wat afliep precies toen alle prijzen over de kop gingen denk ik. Daardoor vind ik het nu opeens een hele lastige keuze.
Zie ook.

quote:
Energieleveranciers Vattenfall en Essent verhogen volgend jaar hun tarieven vanwege de gestegen inkoopprijzen op de energiemarkt.
https://www.nu.nl/economi(...)r-gas-en-stroom.html
pi_215701526
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 15:51 schreef jcdragon het volgende:
1 of 2 x per jaar kunnen ze de prijzen aanpassen.
Gebeurt dat nergens meer maandelijks?
  woensdag 27 november 2024 @ 21:28:40 #156
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_215701819
quote:
3s.gif Op woensdag 27 november 2024 21:08 schreef Socios het volgende:

[..]
Gebeurt dat nergens meer maandelijks?
De variabele prijzen worden niet maandelijks aangepast. Misschien wel 1x per jaar.
pi_215701959
Budget energie past maandelijks aan, iig het afgelopen jaar.
  woensdag 27 november 2024 @ 23:00:44 #158
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_215703631
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 21:37 schreef Bami het volgende:
Budget energie past maandelijks aan, iig het afgelopen jaar.
Oh, afhankelijk van energieleverancier natuurlijk.
pi_215728688
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:10 schreef Bami het volgende:

[..]
Dat is vrij weinig. Kun je nog minderen? Vaste kosten gaan omlaag als je onder de 500 kuub komt.

Wij hebben een welkomstkorting van bijna 300 euro. Daar kunnen de tarieven flink van omhoog voordat je dat meer kwijt bent met een laag verbruik.
  Moderator maandag 2 december 2024 @ 13:31:12 #160
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215746968
Heeft iemand ervaring met Delta als energieleverancier? Vraag is niet voor mezelf, want ik zit voorlopig nog onder contract, maar ik krijg die vraag, en ik heb zelf alleen ervaring met Eneco, Essent en Engie en hun respectievelijke apps.

Met Delta heb ik 0 ervaring, dus iemand hier die er ervaring mee heeft, good, bad or otherwise? :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215747053
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 13:31 schreef CoolGuy het volgende:
Heeft iemand ervaring met Delta als energieleverancier? Vraag is niet voor mezelf, want ik zit voorlopig nog onder contract, maar ik krijg die vraag, en ik heb zelf alleen ervaring met Eneco, Essent en Engie en hun respectievelijke apps.

Met Delta heb ik 0 ervaring, dus iemand hier die er ervaring mee heeft, good, bad or otherwise? :)
M'n ouders zitten er al 100 jaar, want overstappen is eng.

Na beetje leeswerk blijkt Delta (energie) dus gewoon van Vattenfall :')
  Moderator maandag 2 december 2024 @ 13:58:14 #162
16180 crew  CoolGuy
pi_215747181
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 13:41 schreef Piles het volgende:

[..]
M'n ouders zitten er al 100 jaar, want overstappen is eng.

Na beetje leeswerk blijkt Delta (energie) dus gewoon van Vattenfall :')
De vraag (dat was niet geheel duidelijk inderdaad) is of er problemen mee zijn en hoe de app is?
  maandag 2 december 2024 @ 15:51:49 #163
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_215748141
Er is weer een stijgende lijn.

quote:
Gasprijs op hoogste punt van het jaar door lage temperaturen

De Europese gasprijs is maandag verder gestegen. Volgens de voorspellingen wordt het de komende tijd kouder in sommige delen van Europa, waardoor meer gas nodig is om de verwarming op te stoken.
Op de Amsterdamse beurs steeg de gasprijs tot iets meer dan 48 euro per megawattuur. Dat is het hoogste niveau van dit jaar. Halverwege november steeg de gasprijs al naar 47 euro.

Omdat de temperaturen in verschillende Europese landen dalen, wordt meer gas gebruikt. Het grotere gasverbruik kan ervoor zorgen dat de Europese gasvoorraden sneller leegraken. Die voorraden zijn nu nog voor 85 procent gevuld. Vorig jaar was dat rond deze tijd zo'n 95 procent.

Als de voorraden aan het einde van de winter erg klein zijn, kan dat problemen opleveren met het voldoende aanvullen voor de volgende winter. Bovendien komt er vanaf begin volgend jaar geen Russisch gas door pijpleidingen in Oekraďne meer naar Europa. Dan moet Europa meer gas uit andere delen van de wereld importeren.

Dat de prijzen omhooggaan, is vooral te merken bij een dynamisch contract. Daarbij kunnen de prijzen per dag of zelfs per dagdeel veranderen. Voor wie een vast of variabel contract heeft, is het even afwachten of de energierekening de komende tijd verder oploopt.

Voor variabele contracten staan de prijzen van gas en stroom een aantal maanden vast. Als de prijzen binnenkort weer zakken, kan het zijn dat er weinig van de prijsstijgingen is te merken.

https://www.nu.nl/economi(...)ge-temperaturen.html
  maandag 2 december 2024 @ 16:17:13 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215748361
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 13:31 schreef CoolGuy het volgende:

Daar heb ik vannacht net een contract mee afgesloten voor 3 jaar :D

Ze hadden de laagste terugleverboete, dus dat was voor mij doorslaggevend, per saldo wekken we toch meer op dan we verbruiken, dus het is sowieso primair afhankelijk van de hoogte van de terugleverboete.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 2 december 2024 @ 16:26:33 #165
16180 crew  CoolGuy
pi_215748451
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 16:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daar heb ik vannacht net een contract mee afgesloten voor 3 jaar :D

Ze hadden de laagste terugleverboete, dus dat was voor mij doorslaggevend, per saldo wekken we toch meer op dan we verbruiken, dus het is sowieso primair afhankelijk van de hoogte van de terugleverboete.
Ja, maar dan kan ik nog steeds niet doorgeven of die toko en app een beetje jofel zijn. :P

3 jaar trouwens ja? Want over 3 jaar is het dus 2027 en in theorie wordt op 1 januari '27 de saldering gestopt. God ja, die terugleverboetes, wat een onoverzichtelijke bende is het geworden.
  maandag 2 december 2024 @ 17:24:33 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215749064
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 16:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dan kan ik nog steeds niet doorgeven of die toko en app een beetje jofel zijn. :P

3 jaar trouwens ja? Want over 3 jaar is het dus 2027 en in theorie wordt op 1 januari '27 de saldering gestopt. God ja, die terugleverboetes, wat een onoverzichtelijke bende is het geworden.
Ik heb ook geen idee of de app en het bedrijf zelf jofel zijn, de klantwaardering is goed, het is een dochter van Vattenfall dus ik maak me niet zo druk om omvallen ofzo.
En zo wel dan is dat vervelend maar geen man overboord.

Ja, de salderingsregeling stopt over 2 jaar idd, maar ik heb spijt dat ik vorig jaar geen 3 jaar gekozen heb, en ik heb er niet veel vertrouwen in dat de wereld over een half jaar of een jaar een grote happy place is, dus ik vind de tarieven van nu ook wel prima, ook als ik dus in 2027 moet gaan betalen voor de stroom die ik afneem en die niet meer kan salderen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 7 december 2024 @ 21:20:18 #167
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_215801775
  dinsdag 10 december 2024 @ 16:36:04 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215827162
Morgen weer dynamisch, windstil in Duitsland en dat zullen gebruikers weten met skyrocken tussen 08u00-20u00 van steevast 50ct/kWh met tegen etenstijd zelfs tegen 70ct aan te koken.

Vast contracters zullen garen spinnen maar komen zelf ook tzt aan de beurt.
Met weemoed denk ik nog terug aan de tijden van 15/16ct/kWh (all-in).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator woensdag 11 december 2024 @ 10:18:01 #169
16180 crew  CoolGuy
pi_215834441
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 december 2024 16:36 schreef Vallon het volgende:
Morgen weer dynamisch, windstil in Duitsland en dat zullen gebruikers weten met skyrocken tussen 08u00-20u00 van steevast 50ct/kWh met tegen etenstijd zelfs tegen 70ct aan te koken.

Dat is de consequentie van dynamisch. Ik zie ook niet hoe dat verbazend kan zijn. Dat ís wat dynamisch is. Het kan goedkoop zijn, het kan ook duur zijn. Als je daar bewust voor kiest, dan is dat toch niet erg? Als in, het is vervelend, zeker, maar het is geen onverwachte gebeurtenis.
pi_215835388
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 december 2024 16:36 schreef Vallon het volgende:

Ik heb twee maanden geleden een 3-jarig contract bij Vandebron afgesloten via VEH met 15 en 18ct all-in, dus er komen nog wel eens zulke deals aan (moet je niet veel willen terugleveren)
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_215835558
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 16:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het bedrijf was vroeger de PZEM, oftewel de Provinciale Zeeuwse EnergieMaatschappij, er zijn in Zeeland nog genoeg mensen die het nog steeds zo noemen. Mijn ex werkte er, maar of dat nou een aanbeveling is ;)
Nah, ik zou er zo een contract afsluiten als ik niet net een contract elders had afgesloten.
  woensdag 11 december 2024 @ 13:48:25 #172
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215836315
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is de consequentie van dynamisch. Ik zie ook niet hoe dat verbazend kan zijn. Dat ís wat dynamisch is. Het kan goedkoop zijn, het kan ook duur zijn. Als je daar bewust voor kiest, dan is dat toch niet erg? Als in, het is vervelend, zeker, maar het is geen onverwachte gebeurtenis.
Het is in zoverre verbazend dat prijzen zo extreem zijn gaan fluctueren..... heel sporadisch negatief, wanneer er nauwelijks een behoefte is (of je moet in de zomer de ovens aan willen zetten ipv buiten te braaien); en nu heel duur met dat het wel moet worden verbruikt.

Ook morgen weer een nog extremere dag met rond etenstijd zelfs ¤1,21ct/kWh :o ... dit is hier bmw nog niet eerder het geval geweest. Voelt redelijk bizar om te koken en dan bedenken dat dit aan energie ¤3 gaat kosten. Onze normale prijs rond etenstijd was ca 35-40ct/kWh.

Bewust kiezen voor dynamisch is ook het imo niet echt. Het is/was meer een noodsprong.
Ik zou liever gewoon die ¤68/mnd van ooit (voor 4200kWh) zijn blijven betalen en ons sws niet echt druk hoeven maken over dat (noodzakelijke) huishoudelijk verbruik. Echter ondanks de vratenval-korting werd destijds het uitzicht op ¤100+ (vast contract van ik meen 52ct/kWh) en wij 2 jaar geleden 'noodgedwongen' naar dynamisch zijn gegaan met tot op heden gemiddeld 30ct/kWh. En nee, wij hebben/kunnen geen panelen (salderen).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator woensdag 11 december 2024 @ 14:18:08 #173
16180 crew  CoolGuy
pi_215836500
quote:
12s.gif Op woensdag 11 december 2024 13:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het is in zoverre verbazend dat prijzen zo extreem zijn gaan fluctueren..... heel sporadisch negatief, wanneer er nauwelijks een behoefte is (of je moet in de zomer de ovens aan willen zetten ipv buiten te braaien); en nu heel duur met dat het wel moet worden verbruikt.

Ook morgen weer een nog extremere dag met rond etenstijd zelfs ¤1,21ct/kWh :o ... dit is hier bmw nog niet eerder het geval geweest. Voelt redelijk bizar om te koken en dan bedenken dat dit aan energie ¤3 gaat kosten. Onze normale prijs rond etenstijd was ca 35-40ct/kWh.

Bewust kiezen voor dynamisch is ook het imo niet echt. Het is/was meer een noodsprong.
Ik zou liever gewoon die ¤68/mnd van ooit (voor 4200kWh) zijn blijven betalen en ons sws niet echt druk hoeven maken over dat (noodzakelijke) huishoudelijk verbruik. Echter ondanks de vratenval-korting werd destijds het uitzicht op ¤100+ (vast contract van ik meen 52ct/kWh) en wij 2 jaar geleden 'noodgedwongen' naar dynamisch zijn gegaan met tot op heden gemiddeld 30ct/kWh. En nee, wij hebben/kunnen geen panelen (salderen).
Apart. Want van de andere kant gingen mensen de oven etc aanzetten als de prijs negatief was want dan kreeg je geld toe, want toen was het fantastisch. Dit is wat dynamisch is. Het kan goedkoop, het kan ook duur, maar er staat nergens hoe duur duur dan kan zijn, net als dat dat nergens staat voor goedkoop.

Ik vond dat helemaal geen noodsprong. Toen mijn vaste contract ophield ging ik van 21ct naar ik dacht 28ct of 30ct en 36ct per kWh dal/normaal in mijn nieuwe vaste contract. Dat heb ik afgesloten in juli dacht ik. Tja, het is wat het is. Nu heb ik weer 23ct en 30ct, en dat heb ik dit jaar in februari afgesloten. Ik betaal liever altijd 23ct en 30ct, in plaats van me druk moeten maken over dat 'koken morgen 3 euro aan energie gaat kosten'. Die rust is wel wat waard. Maar goed, over een jaar gezien is dat dynamische verhaal toch een stuk goedkoper dan vast heb ik begrepen? Dus wat is dan het probleem als je nu een keer wat meer moet betalen op een jaar gezien?
pi_215836522
Die tarieven van morgen. 1.206 euro per kWh tussen 17 en 18 uur :o

Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  woensdag 11 december 2024 @ 14:21:29 #175
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_215836526
quote:
12s.gif Op woensdag 11 december 2024 13:48 schreef Vallon het volgende:
morgen weer een nog extremere dag met rond etenstijd zelfs ¤1,21ct/kWh :o ...
Zo duur had ik 't nog niet gezien 8)7
Geen ovengerecht morgen :N

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 14:18 schreef CoolGuy het volgende:
Want van de andere kant gingen mensen de oven etc aanzetten als de prijs negatief was want dan kreeg je geld toe, want toen was het fantastisch. Dit is wat dynamisch is. Het kan goedkoop, het kan ook duur, maar er staat nergens hoe duur duur dan kan zijn, net als dat dat nergens staat voor goedkoop.
Op 21 juni om 13:30 is het vrij waarschijnlijk dat dynamisch fantastisch is ja *O* :D

[ Bericht 37% gewijzigd door Pedante_Mansplainer op 11-12-2024 14:26:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')