Ja, ho. Nu ga je voorbij aan wat ik bedoelde. Verander dan eens van religie? Dat is extreem moeilijk, voor de meesten zelfs onmogelijk. Ik kan écht niet in een god geloven. Andersom zal dat hetzelfde zijn. En als dat zo is, is er dan echt zo'n groot verschil tussen discriminatie op basis van huidskleur en discriminatie op basis van religie?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kun je van ras veranderen? Nee héKun je van religie veranderen? Jep.
Dat maakt niet dat discrimineren op basis van religie niet bestaat.
Bij de vervolging van Joden in WO2 was dus geen sprake van racisme?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oh ok. Het is vrij simpel: racisme is discriminatie gebaseerd op ras (tegenwoordig soms ook ethniciteit, maar goed). Daar hoort ook het gedachtengoed bij dat bepaalde rassen beter zijn dan andere.
Discrimineren op basis van geslacht is geen racisme, bijvoorbeeld.
Ik meen Hans Frank; hij verweet mede-Nazi's naïviteit. De Joden waren niet minderwaardig maar juist zeer intelligent en dat waren zij omdat ze hun "ras puur hielden" terwijl ze andere volkeren met elkaar vermengden.quote:
Religie is simpelweg geen aangeboren of onveranderlijk onderdeel van je identiteit.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, ho. Nu ga je voorbij aan wat ik bedoelde. Verander dan eens van religie? Dat is extreem moeilijk, voor de meesten zelfs onmogelijk. Ik kan écht niet in een god geloven. Andersom zal dat hetzelfde zijn. En als dat zo is, is er dan echt zo'n groot verschil tussen discriminatie op basis van huidskleur en discriminatie op basis van religie?
Dat jij altijd compleet het punt mist bewijst ook wat.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Religie is simpelweg geen aangeboren of onveranderlijk onderdeel van je identiteit.
Dat door de eeuwen heen miljoenen mensen een religie aannamen, van religie veranderden dan wel religie vaarwel zeiden bewijst dat.
Nee hoor, het is vrij makkelijk. Maar los van dat, het is gewoon niet onmogelijk. Veranderen van 'ras' (voor zover dat überhaupt bestaat) wel. Dat is het duidelijke verschil.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, ho. Nu ga je voorbij aan wat ik bedoelde. Verander dan eens van religie? Dat is extreem moeilijk, voor de meesten zelfs onmogelijk.
Je kunt ook proberen te reageren op wat ik wel zeg in plaats van wat ik niet zegquote:Op zondag 16 juni 2024 20:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Bij de vervolging van Joden in WO2 was dus geen sprake van racisme?
Wat is je punt dan?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:24 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat jij altijd compleet het punt mist bewijst ook wat.
Nou, doe dan? Geloof gewoon even voor vijf minuten oprecht dat Allah de enige god is en dat Mohamed zijn profeet is. Kom op, vijf minuutjes om voor eens en voor altijd duidelijk te hebben of je echt een religie kunt kiezen.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:26 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor, het is vrij makkelijk. Maar los van dat, het is gewoon niet onmogelijk. Veranderen van 'ras' (voor zover dat überhaupt bestaat) wel. Dat is het duidelijke verschil.
Je kunt vragen tot je een ons weegt, dan nog is religie in 100% van de gevallen het resultaat van nurture, niet nature.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nou, doe dan? Geloof gewoon even voor vijf minuten oprecht dat Allah de enige god is en dat Mohamed zijn profeet is. Kom op, vijf minuutjes om voor eens en voor altijd duidelijk te hebben of je echt een religie kunt kiezen.
En streefden de Duitsers bij hun umvolking een bepaald superieur ras na?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Overduidelijk wel, aangezien het hele idee daar was dat Joden een ras waren, een voor sommige Nazi's minderwaardig ras, voor andere Nazi's juist een superieur ras (en daarom gevaarlijk). Het maakte de Nazi's ook niet uit of een Jood een religie beleed of niet; Nazi's hadden de pest aan de Joden omdat, volgens weinig frisse figuren als Rosenberg, Himmler en Hitler zelf, ze de aanstichters waren van 'rassenvermenging' om zo het Germaanse ras te verzwakken.
De hele Nazi-ideologie was van ras vergeven. Ook al, het zij gezegd, dat in de realiteit Joden helemaal geen ras zijn.
Hun eigen ras. Puur Germaans en 'Arisch'.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En streefden de Duitsers bij hun umvolking een bepaald superieur ras na?
Okquote:Op zondag 16 juni 2024 20:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nou, doe dan? Geloof gewoon even voor vijf minuten oprecht dat Allah de enige god is en dat Mohamed zijn profeet is. Kom op, vijf minuutjes om voor eens en voor altijd duidelijk te hebben of je echt een religie kunt kiezen.
Dat je heel veel zegt, maar zelden iets begrijpt.quote:
Waarom kan een Nazi in de tweede wereldoorlog rassenleer toespitsen op de joden en kan dit niet gedaan worden op mosilms?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je kunt ook proberen te reageren op wat ik wel zeg in plaats van wat ik niet zegDat de Nazi-leer een vrij pure rassenleer was hoeft niemand je uit te leggen neem ik aan.
Nooit van gehoord. Was zo te zien wel een hoge pief in Polen. Ben nu zijn wikipedia aan het lezen.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik meen Hans Frank; hij verweet mede-Nazi's naïviteit. De Joden waren niet minderwaardig maar juist zeer intelligent en dat waren zij omdat ze hun "ras puur hielden" terwijl ze andere volkeren met elkaar vermengden.
Kijken of ik die quote nog kan vinden.
Ik begrijp je prima; je hebt alleen geen enkele grond om op te staan om religie als vaststaande en onveranderlijke eigenschap van een mens te presenteren.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:31 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat je heel veel zegt, maar zelden iets begrijpt.
Goed, de zwakte van mijn punt zit uiteraard in je eerlijkheid. Maar ik geloof niet dat het gaat lukken.quote:
Als je moslims als apart ras wil zien moet je dat doen, maar dan zul je wel hele goede argumenten moeten verzinnenquote:Op zondag 16 juni 2024 20:31 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom kan een Nazi in de tweede wereldoorlog rassenleer toespitsen op de joden en kan dit niet gedaan worden op mosilms?
Omdat voor de Nazi's de Joden een ras waren. En dat had bar weinig met Joodse religie te maken. Daarom maakte men ook geen onderscheid tussen religieuze en seculiere Joden.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:31 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom kan een Nazi in de tweede wereldoorlog rassenleer toespitsen op de joden en kan dit niet gedaan worden op mosilms?
Er zijn in de geschiedenis ontelbaar veel mensen veranderd van religie. Leef je uit met hen te ondervragen, zou ik zeggenquote:Op zondag 16 juni 2024 20:33 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Goed, de zwakte van mijn punt zit uiteraard in je eerlijkheid. Maar ik geloof niet dat het gaat lukken.
Waar zeg ik dat ik dit doe, probeer het zelf gewoon even duidelijk te krijgen.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als je moslims als apart ras wil zien moet je dat doen, maar dan zul je wel hele goede argumenten moeten verzinnen
Je hebt wel gelijk dat je op veel gebieden op deze wereld niet kan kiezen. Niet omdat dat aangeboren is, maar omdat je anders geëxecuteerd wordt. Ofwel: dan is 'kiezen' om religieus te zijn vaak beter voor je gezondheid.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
De meeste moslims hier zullen waarschijnlijk van Arabisch/Turkse afkomst zijn.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als je moslims als apart ras wil zien moet je dat doen, maar dan zul je wel hele goede argumenten moeten verzinnen
Ja, jezus (NPI), ik kom uit een christelijk gezin en ben nu atheïst. Natuurlijk kan dat veranderen. Mijn punt is dat de eigen invloed daarop minimaal is. Of beter gezegd: dat is geen keuze.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zijn in de geschiedenis ontelbaar veel mensen veranderd van religie. Leef je uit met hen te ondervragen, zou ik zeggen
Dat is wat je moet doen als je rassenleer wil toespitsen op moslims, veel duidelijker gaat het niet worden hoor.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ik dit doe, probeer het zelf gewoon even duidelijk te krijgen.
Kun je het geloven noemen als je het spel alleen meespeelt omdat het moet in plaats van omdat het je overtuiging is?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je hebt wel gelijk dat je op veel gebieden op deze wereld niet kan kiezen. Niet omdat dat aangeboren is, maar omdat je anders geëxecuteerd wordt. Ofwel: dan is 'kiezen' om religieus te zijn vaak beter voor je gezondheid.
Hier in Nederland en het Westen is dat al een tijdje verre geschiedenis, gelukkig.
Dat is een keuze van de omgeving waarin je opgroeit.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:37 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, jezus (NPI), ik kom uit een christelijk gezin en ben nu atheïst. Natuurlijk kan dat veranderen. Mijn punt is dat de eigen invloed daarop minimaal is. Of beter gezegd: dat is geen keuze.
Of heb je net écht even in Allah geloofd?
Dat is het zeker wel, maar laten we zeggen dat de invloed minimaal is zoals jij zegt. Dat is nog niet nul, en dat is het punt.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:37 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, jezus (NPI), ik kom uit een christelijk gezin en ben nu atheïst. Natuurlijk kan dat veranderen. Mijn punt is dat de eigen invloed daarop minimaal is. Of beter gezegd: dat is geen keuze.
Nee, dan is het zelfbehoud.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:38 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun je het geloven noemen als je het spel alleen meespeelt omdat het moet in plaats van omdat het je overtuiging is?
Nu komen we ergens. Keuze voor huidskleur is nul en die voor religie? 0,01 of zo?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is het zeker wel, maar laten we zeggen dat de invloed minimaal is zoals jij zegt. Dat is nog niet nul, en dat is het punt.
Nu mis je het punt weer hequote:Op zondag 16 juni 2024 20:42 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nu komen we ergens. Keuze voor huidskleur is nul en die voor religie? 0,01 of zo?
Kunnen we in ieder geval stellen dat de religie waarmee iemand werd grootgebracht en die daarna dus aanhangt over het algemeen geen vrij keuze is en dat die ook niet gewoon even valt te veranderen?
Het valt in ieder geval te veranderen.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:42 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nu komen we ergens. Keuze voor huidskleur is nul en die voor religie? 0,01 of zo?
Kunnen we in ieder geval stellen dat de religie waarmee iemand werd grootgebracht en die daarna dus aanhangt over het algemeen geen vrij keuze is en dat die ook niet gewoon even valt te veranderen?
Ik zei eerder: ik kom uit een christelijk gezin en ben nu atheïst. Ik weet dus dat het kan veranderen. Mijn punt is: je hebt zelf nauwelijks invloed daarop. Je kunt niet kiezen waar je in gelooft.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nu mis je het punt weer heDe invloed is niet minimaal, ik gaf je alleen even dat punt om te laten zien dat zelfs dan er nog verschil is.
Nogmaals, ontelbaar veel mensen hebben het gedaan. Ga die maar ondervragen. Zoals die blanke meisjes die zich bekeerden en toen naar Syrië gingen om voor ISIS kinderen te baren. Die hadden volgens jou ook geen enkele invloed? Moeten we ze daarom maar gewoon terughalen en geen straf opleggen? Hoe zou dat werken?
Wellicht, maar dat betekent niet dat iedereen die het niet met je eens is een racist is.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:48 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Maar het belangrijkste in het discriminatievraagstuk: afkomst. Het mag niet zo zijn dat een bepaalde afkomst je in Nederland direct op achterstand zet. En dat is nu wel zo.
Dat kun je simpelweg niet hard maken.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:48 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik zei eerder: ik kom uit een christelijk gezin en ben nu atheïst. Ik weet dus dat het kan veranderen. Mijn punt is: je hebt zelf nauwelijks invloed daarop. Je kunt niet kiezen waar je in gelooft.
Maar het belangrijkste in het discriminatievraagstuk: afkomst. Het mag niet zo zijn dat een bepaalde afkomst je in Nederland direct op achterstand zet. En dat is nu wel zo.
Ik ga niet tekeer tegen mensen, ik ga tekeer tegen opvattingen. Dat verschil snap jij niet, maar puur even voor de meelezers.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
Snap dan sowieso niet waarom je zo tekeer gaat tegen mensen met conservatieve opvattingen.
True. Dus sowieso elk geval apart beoordelen.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wellicht, maar dat betekent niet dat iedereen die het niet met je eens is een racist is.
Snap nu wel waarom sommigen zo graag met die term smijten. Als kritiek op religie al discriminatie op basis van afkomst is, heb ik kennelijk ook een enorme afkeer van Italianen (Rooms), Zweden (Luthers) en Schotten (Calvinistisch).quote:Op zondag 16 juni 2024 20:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wellicht, maar dat betekent niet dat iedereen die het niet met je eens is een racist is.
Maar als die opvattingen zo moeilijk zijn om te veranderen, 0,01 kans zelfs, waarom daar tegen tekeer gaan?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:50 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik ga niet tekeer tegen mensen, ik ga tekeer tegen opvattingen. Dat verschil snap jij niet, maar puur even voor de meelezers.
Totale onzin. Een religie kies je niet. Dat heeft alles met afkomst te maken.quote:Op zondag 16 juni 2024 20:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maakt niet uit, het is natuurlijk geen racisme als het niet over ras gaat. Een religie kies je zelf.
Verder ook niet zo relevant, het is gewoon het aloude trucje van hele groepen mensen van racisme beschuldigen zonder enige onderbouwing.
Het is eveneens geen onveranderlijk, aangeboren fenomeen.quote:Op zondag 16 juni 2024 21:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Totale onzin. Een religie kies je niet. Dat heeft alles met afkomst te maken.
De groep die bekeerd op latere leeftijd is extreem veel kleiner dan de groep die vanaf geboorte bij een geloof hoort.
Voor vrijwel alle gelovigen is het dat wel. Zie een baby die al gedoopt wordt voor ze kan praten en dan blijft geloven tot de dood.quote:Op zondag 16 juni 2024 21:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is eveneens geen onveranderlijk, aangeboren fenomeen.
Mijn goedheid...quote:Op zondag 16 juni 2024 21:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Voor vrijwel alle gelovigen is het dat wel. Zie een baby die al gedoopt wordt voor ze kan praten en dan blijft geloven tot de dood.
Kritiek op geloven is ook vaak gewoon een manier om meer geaccepteerd racistisch te zijn, het is niet alsof Wilders een hekel heeft aan Islam hij heeft een hekel aan de mensen die erin geloven op basis van hun afkomst. Zie bijvoorbeeld dat hij dan als Marcouch benoemt wordt met zon bord over Arnhemistan gaat staan, heeft geen zak te maken met kritiek op islam alles met racisme. Of bijvoorbeeld toen hij veroordeeld werd voor minder Marrokanen het gaat niet om het geloof dat de mensen aanhangen het gaat om waar ze vandaan komen.
Probeer maar dan.quote:Op zondag 16 juni 2024 21:15 schreef Weird- het volgende:
[..]
Het woord “geloven” impliceert toch juist een keuze?
Nee in geval van christenen is het uiteraard niet racistisch, dan wordt geacht dat je het over blanken hebt. Daarom ben jij ook kritisch op islam, kun je lekker die niet blanken racistisch benaderen.quote:Op zondag 16 juni 2024 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn goedheid...
Ja hoor, kritiek op geloof is vaak een "manier om meer geaccepteerd racistisch te zijn".
Die houd ik er in ieder geval in wanneer hier weer laatdunkend over die grrrrrrrrrrrrrrrristenen van de biblebelt wordt gebabbeld. Of lollig wordt gedaan over de katholieke kerk.
Serieus: is er nog iets veilig aleer de racisme-stempel van stal gehaald wordt?
Katholiek! Weet je dat zeker? Christelijk zullen ze wel zijn geweest maar niet orthodox ofzo?quote:Op zondag 16 juni 2024 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Religie heeft niets met ras of afkomst te maken.
Daarom zijn er ook katholieke Irakezen die naar Nederland kwamen t.t.v. Saddam.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |