quote:De langverwachte rechtszaak van Ali B, die twee dagen duurt, begint woensdag in Haarlem. De rapper en voormalig coach van the Voice of Holland wordt verdacht van twee verkrachtingen en twee aanrandingen van in totaal drie vrouwen. Wat kunnen we verwachten en wat hangt hem boven het hoofd als de rechter hem veroordeelt?
Alexander van Eenennaam, Raymond Boere 11-06-24, 20:30
Waar wordt Ali B precies van verdacht?
De aanklacht tegen Ali B is grofweg in drie delen te splitsen. De ‘oudste’ zaak is die van zangeres Ellen ten Damme. In het voorjaar van 2014 was zij met Ali in Marokko voor het tv-programma Ali B en de muziekkaravaan. Daar zou de rapper ’s nachts haar kamer zijn binnengedrongen en Ten Damme tot seks hebben gedwongen. De zangeres heeft daarover wel verklaard bij de politie, maar deed geen aangifte. Desondanks ging het Openbaar Ministerie over tot vervolging.
De tweede aanklacht in chronologische volgorde is de aanranding, op 29 mei 2018, van zangeres Jill Helena. In 2013 haalde zij in the Voice of Holland als pupil van Ali de finale. De rapper zou haar in 2018 in een auto hebben meegenomen naar een afgelegen bospad en haar daar hebben gedwongen tot ‘ontuchtige handelingen’.
Bij de derde vrouw, een destijds 20-jarige muzikante die aanwezig was bij een schrijverskamp, gaat het om zowel een aanranding als een verkrachting. Zij vertelde daar in januari 2020 over in de uitzending van het onlineprogramma Boos van Tim Hofman. Zij had orale seks met een andere artiest op het moment dat Ali B zonder toestemming zijn vingers in haar stak. Later had ze ook orale seks met Ali B. Dat gebeurde volgens haar nadat hij maar bleef aandringen, ze wilde ‘er vanaf zijn’.
Wat mogen we verwachten van de rechtszaak?
Op de eerste dag komen de feiten op tafel. De rechters bespreken met Ali B minutieus de aangiftes en zullen hem aan de tand voelen over wat er allemaal is gebeurd. Ook de slachtoffers krijgen de gelegenheid iets te zeggen. Naar verwachting maakt het Openbaar Ministerie aan het einde van de dag bekent welke straf ze tegen B. eisen. Donderdag, de tweede procesdag, voert advocaat Bart Swier van Ali B zijn verdediging en krijgt Ali B aan het einde van de zitting het laatste woord.
Bart Swier, advocaat
De rapper zal zowel woensdag als donderdag ingaan op vragen van de rechtbank. Tot nu toe heeft hij de aantijgingen ontkend, maar in de rechtbank zal hij voor het eerst in detail treden. Ook zal hij volgens zijn advocaat Swier journalisten te woord staan. ,,Ali B ontkent nog steeds alle beschuldigingen en zal daarover ook uitgebreid verklaren tijdens de zitting en ingaan op alle vragen van de rechters. Ali B wil graag zijn verhaal doen. Zijn stem en beelden mogen worden opgenomen en uitgezonden. Ook loopt hij voor geen enkele journalist weg.”
Niet alleen het verhaal van Ali B komt aan bod, ook het vermeende slachtoffer Jill Helena zal haar kant van het verhaal vertellen. Volgens slachtofferadvocaat Sébas Diekstra heeft ze het zwaar in de aanloop naar het proces. ,,Jill is ontzettend gespannen en ziet enorm op tegen de rechtszaak. Ondanks haar inspanningen om rustig te blijven, heeft ze al weken last van hevige hartkloppingen”, aldus Diekstra. ,,Toch is ze vastbesloten om door te zetten. Ze beseft hoe belangrijk het is om haar verhaal te doen. Ze hoopt dat dit voor haar eindelijk de afsluiting zal zijn van iets waar zij al jaren mee worstelt.”
Ellen ten Damme is niet aanwezig bij de rechtszaak. Zij hield het bij een verklaring bij de politie. Daarmee steunt zij andere slachtoffers, maar mengt ze zich niet actief in het proces.
Wat hangt Ali B boven het hoofd als de rechter hem veroordeelt?
Wanneer de rechters hem schuldig bevinden aan verkrachting, dan wordt het sowieso een gevangenisstraf. De wet schrijft voor dat een taakstraf bij zo’n ernstig vergrijp niet opgelegd mag worden. Al zijn er rechters die deze regel in het verleden hebben omzeild, door één dag cel op te leggen in combinatie met een taakstraf. De maximumstraf voor verkrachting is twaalf jaar, maar dan gaat het om de zwaarste omstandigheden. Mocht Ali B worden veroordeeld, dan zal het er voor wat betreft de zwaarte van de straf ook van afhangen hoeveel van de aanklachten wettelijk en overtuigend worden bewezen. De uitspraak is vooralsnog voorzien voor 27 juni.
https://www.ad.nl/show/al(...)verwachten~a408d025/
'Later had ze ook orale seks met Ali B. Dat gebeurde volgens haar nadat hij maar bleef aandringen, ze wilde ‘er vanaf zijn’.'Nou voorhuid dan. Omdat jij het bent.
quote:Ali B is iemand "die meteen zijn tong in je bek steekt en denkt dat je dat leuk vindt", zo luidde de verklaring van zangeres Ellen ten Damme die vandaag in de rechtbank werd voorgelezen. De artiest wordt er door meerdere vrouwen van beschuldigd dat hij hen ongevraagd zoende en betastte en niet luisterde als ze vroegen om daarmee te stoppen.
B erkende "een flirt" te zijn, maar zei dat hij "nooit iets zou doen tegen iemands zin". Volgens de rapper ontstond rondom de BOOS-uitzending over seksuele misstanden bij The Voice "een onzichtbare schandpaal" in de samenleving, waarbij iedereen "iets wilde doen".
Daarmee verklaart hij de melding van Ten Damme. "Ik wil niet Ali Herhali zijn, maar tot die BOOS-uitzending heb ik nog nooit zoiets gehoord en ik heb met duizenden vrouwen gewerkt."
Twee aangiftes, één melding
Ali Bouali stond vandaag terecht voor twee aanrandingen en twee verkrachtingen. Van zangeres Ellen ten Damme ligt er een melding van een verkrachting in 2014 in Marokko. Jill van Leeuwen (artiestennaam Jill Helena), oud-kandidaat van The Voice of Holland, heeft aangifte gedaan van een aanranding in 2018 in Amsterdam. Daarnaast draait de zaak, die morgen verder gaat, om een aangifte van aanranding en verkrachting in Heiloo in 2018.
Over Jill van Leeuwen zei Ali B dat hij met haar "een stiekeme affaire" en "een liefdevolle band" had sinds haar deelname aan The Voice in 2013. De zangeres verklaarde echter dat de rapper haar in 2018 in het Amsterdamse Bos aanrandde in een auto. Ze zou meerdere keren hebben gezegd: "Ali, dit gaan we niet doen", maar uiteindelijk aan zijn druk hebben toegegeven.
'Jij duldt geen nee'
Van Leeuwen kwam aan het einde van de dag zelf aan het woord in de rechtbank. "Jij duldt geen nee", sprak ze. Hierbij refereerde ze ook aan de verzoeken van B om een mediationgesprek. "Je hebt me daar meerdere keren om gevraagd. Ik heb het overwogen, maar ik twijfelde aan de oprechtheid van je intenties. Ook de 'nee' die ik tegen de mediation heb gezegd, accepteerde je niet. Je wilde er een 'ja' van maken."
"Jill, ik weet echt niet hoe dit kan", reageerde de rapper. "Ik ben nooit agressief tegen jou geweest." Hij vroeg haar opnieuw om mee te doen aan mediation. "Open die deur voor het gesprek, geef het een kans."
'Surrealistisch'
Ten Damme was vandaag zelf niet aanwezig in de rechtbank. Haar verklaringen werden voorgelezen door de rechter. Ze zei dat ze op haar hotelkamer in Marokko was overvallen door de rapper, rondom de opnames voor Ali B en de Muziekkaravaan. "Binnen twee tellen was zijn broek uit, hij had een stijve lul en probeerde binnen te dringen." De zangeres kon B naar eigen zeggen van zich afduwen.
"Dit is niet alleen niet gebeurd, dit is onwerkelijk", zei B over het verhaal van Ten Damme. "Ik vind het surrealistisch."
Van een derde vrouw werd een verklaring voorgelezen naar aanleiding van haar aangifte over een aanranding en verkrachting op een schrijverskamp in Heiloo in 2018. Volgens de rapper, die dit ontkent, is de vrouw "mentaal kwetsbaar". Ook haar heeft hij gevraagd een mediationtraject aan te gaan. "Niet om vervolging te voorkomen, maar omdat het ook niet goed is voor haar wat er is gebeurd."
Lachen om tranen
Ali B werd tijdens de zitting regelmatig emotioneel. Hij zei dat hij het zwaar vond om tweeënhalf jaar niets te zeggen over de zaak, terwijl er van alles over hem werd gezegd en geschreven. Hij zegt in de media onterecht te zijn neergezet als "een seksueel roofdier". Dat vrat aan hem. "Ik kreeg angstaanvallen, had slapeloze nachten. Voor het eerst voelde de dood warmer dan leven."
'Nooit is tegen mij gezegd dat ik een vrouw iets heb aangedaan'
Wel zei hij strijdlustig te blijven, voor zijn kinderen. "Soms heb je tranen van het lachen, en soms moet je lachen om je tranen, zo ga ik erdoorheen."
Morgen is de tweede en laatste dag van zaak tegen Ali B. Dan komt het Openbaar Ministerie met een strafeis en houdt de advocaat van B zijn pleidooi. De artiest heeft daarna het laatste woord.
Als hij zich identificeert als bruine boon, dan Bartje in ieder geval nietquote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:11 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Wat een godvergeten varken.
Beter gaat iemand bidden voor hem.
Het zijn pas (zijn) slachtoffers als de verhalen waar blijken.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:10 schreef bijdehand het volgende:
Wat een neppe vent. Het roofdier die voor zijn slachtoffers gaat bidden
Hij is consequent. Weet je waar je dat vaak ziet? Bij mensen die de waarheid spreken.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:14 schreef Firuze60 het volgende:
Alleen al die zelfovertuigde mening dat ie niks heeft gedaan wat bij overschrijdend seksueel gedrag hoort is stuitend. Maar dat moest ie wel, zodra hij spijt lijkt te hebben gehad was ie sowieso in het schuldenhoekje gezet. Die bravour ook, om te kotsen.
Goh, joh! Ze hebben allemaal gelogen om dat arme mannetje zijn glansrijke carriere neer te sabelen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:14 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het zijn pas (zijn) slachtoffers als de verhalen waar blijken.²
Jawel, hij zei te denken een liefdevolle band met twee ervan te hebben.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:12 schreef Michellee het volgende:
Misschien heb ik het gemist, maar hij heeft nergens gezegd van, sorry ik dacht dat het wederzijds was?
Zonder dat sorry.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:12 schreef Michellee het volgende:
Misschien heb ik het gemist, maar hij heeft nergens gezegd van, sorry ik dacht dat het wederzijds was?
Vanuit zijn visie, pijpen wijf!quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:16 schreef Za het volgende:
[..]
Jawel, hij zei te denken een liefdevolle band met twee ervan te hebben.
Heb jij een reden om te twijfelen aan de echtheid van de aangiftes?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:14 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het zijn pas (zijn) slachtoffers als de verhalen waar blijken.²
Gelachen na een lange dag. Dank.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hij is consequent. Weet je waar je dat vaak ziet? Bij mensen die de waarheid spreken.²
Vergeef me, ben niet op de hoogte, maar is het bij Marco niet een enorm leeftijdsverschil?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:19 schreef Abrikozentaart het volgende:
Als dit een voorbode is wat ons te wachten staat wanneer Marco B voor de rechter verschijnt, dan kunnen we onze lol nog op. Dan gaat de media helemaal los. Wat ook hun goed recht is trouwens.
We moeten niets uitsluiten. Het is inderdaad mogelijk dat de verhalen (deels) niet kloppen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Heb jij een reden om te twijfelen aan de echtheid van de aangiftes?
Ik verbaas me erover met hoeveel graagte mensen massaal iemand afslachten.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:16 schreef Firuze60 het volgende:
Goh, joh! Ze hebben allemaal gelogen om dat arme mannetje zijn glansrijke carriere neer te sabelen.
Marco is gewoon een heel andere zaak.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Vergeef me, ben niet op de hoogte, maar is het bij Marco niet een enorm leeftijdsverschil?
Moet nog wel bewezen worden. Maar ik hoop dat hij van dit spektakel leert en zorgt dat hij niet als Ali voor de camera verschijnt tijdens zij proces.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Vergeef me, ben niet op de hoogte, maar is het bij Marco niet een enorm leeftijdsverschil?
Is goed voor je tandenquote:
Destijds minderjarig zelfs (15).quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
En zijn gedrag is ook consequent, eerst doen en misschien komt er een nee ivp eerst vragen en dan doen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hij is consequent. Weet je waar je dat vaak ziet? Bij mensen die de waarheid spreken.²
Je bent zelf verantwoordelijk voor de publieke opinie tegen je eigen persoon.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:21 schreef Za het volgende:
[..]
Ik verbaas me erover met hoeveel graagte mensen massaal iemand afslachten.
Of het nu Dotan is, Duncan Laurence, Marco Borsato, Ali B, ze moeten kapot.
----------
Johan Derksen kan een kaars in de vagina van een bewusteloze vrouw steken en haar zo achterlaten, Humberto Tan zou levenslang van de buis verdwijnen en bespuugd worden op straat.
Als je Moslim bent bega je zondes als je je vrouw en kinderen bedriegt he? Dat deed hij 20 jaar.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:25 schreef BansheeBoy het volgende:
Schijnt dat Ali heeft gezegd te willen bidden voor de dames. Dit is een hele sterke zet. Daarmee erkent hij geen schuld en stapt hij desondanks over zijn ego door het beste voor ze te willen.
Sterk en vooral ook slim.²
Nooit sorry zeggen in een rechtszaak.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:12 schreef Michellee het volgende:
Dotan, heb ik je lang niet over gehoord Zaquote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:21 schreef Za het volgende:
[..]
----------
Johan Derksen kan een kaars in de vagina van een bewusteloze vrouw steken en haar zo achterlaten, Humberto Tan zou levenslang van de buis verdwijnen en bespuugd worden op straat.
Hij was consequent met janken.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:24 schreef potjecreme het volgende:
[..]
En zijn gedrag is ook consequent, eerst doen en misschien komt er een nee ivp eerst vragen en dan doen.
Je kan Moslim zijn en zondaar tegelijk. Zo blijkt ook.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:25 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als je Moslim bent bega je zondes als je je vrouw en kinderen bedriegt he? Dat deed hij 20 jaar.
...en nu het hem uitkomt gaat-ie bidden.
Ik ga bidden voor je. En voor je lotgenoten. Dat jullie liefde mogen ontvangen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:21 schreef Za het volgende:
[..]
----------
Je kan ook gewoon een hypocriete Moslim zijn.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je kan Moslim zijn en zondaar tegelijk. Zo blijkt ook.²
Komt straks in Shownieuwsquote:
Net een katholiek, aflaatje en door.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:25 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als je Moslim bent bega je zondes als je je vrouw en kinderen bedriegt he? Dat deed hij 20 jaar.
...en nu het hem uitkomt gaat-ie bidden.
Gelukkig laat hij zich nu van zijn vroomste kant zien. Wat een kanjerquote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je kan Moslim zijn en zondaar tegelijk. Zo blijkt ook.²
Toch wel handigquote:
Het is een heilige. De man verdient excusesquote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:29 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Gelukkig laat hij zich nu van zijn vroomste kant zien. Wat een kanjer
Hoe laat?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:28 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Komt straks in Shownieuws
Dat moet wel echt een hele grote bom zijn na dat slotwoord van Ali B. hoor.quote:
Labiliteitsfactor is erg hoog bij ze. Maar dat hoeft niks te zeggen.quote:
Dat weet zij ook. Ik sluit ook niet uit dat ze een rekening te vereffenen heeft met hem. Maar ook dat is een aanname.quote:Ellen komt wel redelijk geloofwaardig over.
???quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:25 schreef Abrikozentaart het volgende:
Je bent zelf verantwoordelijk voor de publieke opinie tegen je eigen persoon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |