Hoezo niet, de valuta handel daar in dollars en euros bedroeg 45% van de handel in vreemde valuta, eveneens hebben ze de koers voor dollars aangepast (ik neem aan hetzelfde voor de euro).quote:
Vanaf maand 1 was voor mij al duidelijk dat ze zelfs bij "winst" definitief een vazalstaat van China zouden worden. Europa moet ze niet meer, de VS al helemaal niet en India en China maken vanaf de start al gretig misbruik van hun goedkope energie. Het hilarische is dat zelfs China ook niet bepaald haast maakt met nieuwe pijpleidingen, want wie wil er nu afhankelijk zijn van dat landquote:Op woensdag 12 juni 2024 21:18 schreef AgLarrr het volgende:
Ergo: importeren (via secondanten) wordt nog duurder tenzij ze Yuan gaan gebruiken. Dat zullen ze wel moeten, wat hun opties/handelspartners sterk zal beperken waardoor ze nog meer de bitch van China worden.
Zoiets?
Dat komt ook omdat China helemaal geen behoefte heeft aan extra gas, lopende contracten zijn nog genoeg voor jaren. En ze willen niet in hetzelfde bootje terecht komen als Europa en landen als Georgi, Moldavi, die extreem gevoelig bleken te zijn voor russische chantage.quote:Op woensdag 12 juni 2024 21:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vanaf maand 1 was voor mij al duidelijk dat ze zelfs bij "winst" definitief een vazalstaat van China zouden worden. Europa moet ze niet meer, de VS al helemaal niet en India en China maken vanaf de start al gretig misbruik van hun goedkope energie. Het hilarische is dat zelfs China ook niet bepaald haast maakt met nieuwe pijpleidingen, want wie wil er nu afhankelijk zijn van dat land
Ja....en wat heeft dat voor gevolgen voor ons?quote:Op woensdag 12 juni 2024 21:00 schreef Za het volgende:
[..]
Hoezo niet, de valuta handel daar in dollars en euros bedroeg 45% van de handel in vreemde valuta, eveneens hebben ze de koers voor dollars aangepast (ik neem aan hetzelfde voor de euro).
Andere BRICS landen kunnen volgen.
[ x ]
Dat er weinig mensen nog belangstelling zullen hebben aldaar om Euro's of dollars te kopen, en ze snel wegdoen, helemaal met de koers die sommige banken nu hanteren 1/200.quote:Op donderdag 13 juni 2024 00:17 schreef Tijger_m het volgende:
Ja....en wat heeft dat voor gevolgen voor ons?
Hmzzz, ik denk het niet.quote:Op donderdag 13 juni 2024 05:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het enige wat dit betekent is wat al langer gaande is, Rusland vreet zichzelf kapot van binnenuit.
Daar heeft het de economie niet voor.
Inflatie zal exploderen en is het terug naar de “gouden tijden” van het Sovjet unie waar je 3 uur in de rij staat voor vlees wat er niet is als jij aan de beurt bent.
Denk het wel.quote:
Tja en wij zijn de bitch van de VS. Ik hoor helaas al sinds 2014 dat Rusland stuk is met een economie kleiner dan Luxemburg en BRICS geen zak voorstelt.quote:Op woensdag 12 juni 2024 21:18 schreef AgLarrr het volgende:
Ergo: importeren (via secondanten) wordt nog duurder tenzij ze Yuan gaan gebruiken. Dat zullen ze wel moeten, wat hun opties/handelspartners sterk zal beperken waardoor ze nog meer de bitch van China worden.
Zoiets?
ten opzichte van wat?quote:Op donderdag 13 juni 2024 08:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat ik wel merk is dat de Euro steeds minder waard word.
Stijgende prijzen. Alsof wij niet met inflatie te maken hebben. Het spijt me maar ik woon en leef in Nederland en daar moet ik mijn euro's besteden. En ik kan steeds minder doen met mijn euro's.quote:Op donderdag 13 juni 2024 09:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
ten opzichte van wat?
Merk zelf het omgekeerde eigenlijk. Maar zit nu vooral in Azie, en de euro sterkt juist aan tov Japan en Korea bijvoorbeeld.
En tegen de dollar doet de euro het ook niet slecht de laatste tijd....
Je kunt beter goud, aandelen, onroerendgoed of crypto hebben ipv euro's.quote:Op donderdag 13 juni 2024 03:27 schreef Ulx het volgende:
Waarom zouden burgers van hun buitenlands geld af willen? De kans op hoge inflatie is erg groot. Dan kun je beter wat euro's en dollars hebben.
Niets. Het betekent vooral dat Moskou het voor de eigen burgers moeilijker maakt hun zwakke roebels om te zetten in euro's en dollars.quote:
Ah op die fiets. Zeker een issue. Maar ten opzichte van andere landen in de wereld doet de euro het best goed eigenlijk.quote:Op donderdag 13 juni 2024 09:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Stijgende prijzen. Alsof wij niet met inflatie te maken hebben. Het spijt me maar ik woon en leef in Nederland en daar moet ik mijn euro's besteden. En ik kan steeds minder doen met mijn euro's.
De eigen roebel is niks meer waard.quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:17 schreef Discombobulate het volgende:
Dit is toch eigenlijk voordelig voor Rusland (& de BRICS landen). Het doel was toch om van de dollar af te komen?
Ja en nee. Het kremlin wil af van de hegemonie van de dollar. Maar het gepeupel niet, want de eigen munt is een stuk volatieler. De normale burger spaart in buitenlandse valuta omdat dat veiliger is. Die worden nu nerveus. "Wat als ik dadelijk niet bij mijn euro-rekening kan, of dat deze geconfisqueerd wordt?"quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:17 schreef Discombobulate het volgende:
Dit is toch eigenlijk voordelig voor Rusland (& de BRICS landen). Het doel was toch om van de dollar af te komen?
Goh....quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:01 schreef Starhopper het volgende:
HAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!! GENOT![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[ x ]
[ x ]
quote:
Het doel was ook om voor een alternatieve monetaire munt te zorgen, maar alleen het eerste is gelukt. Voor Rusland.quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:17 schreef Discombobulate het volgende:
Dat zeggen veel Bricsbewonderaars. Maar toen India besloot Russische olie in rupees te gaan betalen wilde Moskou toch liever dollars.quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:17 schreef Discombobulate het volgende:
quote:The financial world is bracing for a significant upheaval following Saudi Arabia's decision not to renew its 50-year petro-dollar deal with the United States, which expired on Sunday, 9 June, 2024.
quote:The crucial decision to not renew the contract enables Saudi Arabia to sell oil and other goods in multiple currencies, including the Chinese RMB, Euros, Yen, and Yuan, instead of exclusively in US dollars. Additionally, the potential use of digital currencies like Bitcoin may also be considered.
This latest development signifies a major shift away from the petrodollar system established in 1972, when the US decoupled its currency from gold, and is anticipated to hasten the global shift away from the US dollar.
Dit soort berichten lees ik echt al zolang als ik op internet zit, zo'n 20 jaar ofzo. Ik zeg niet dat het niet gaat gebeuren maar wat mij betreft eerst zien dan geloven.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:25 schreef Antideeltje.. het volgende:
Dit zal ook in het nadeel van de VS zijn, aangezien er steeds meer landen in eigen valuta handelen en de dollar laten vallen. BRICS landen zijn er al mee bezig. Nieuwsberichten als dit werken ook niet in het voordeel van de VS:
Saudi Arabia's petro-dollar exit: A global finance paradigm shift
[..]
[..]
Ik betwijfel of SA zit te wachten op roebels.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:25 schreef Antideeltje.. het volgende:
Dit zal ook in het nadeel van de VS zijn, aangezien er steeds meer landen in eigen valuta handelen en de dollar laten vallen. BRICS landen zijn er al mee bezig. Nieuwsberichten als dit werken ook niet in het voordeel van de VS:
Saudi Arabia's petro-dollar exit: A global finance paradigm shift
[..]
[..]
Je kunt je off topic oneliners ook posten zonder telkens hele lappen tekst te quoten.quote:Op donderdag 13 juni 2024 00:18 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een Google Translate van een Russische website. Hoe kom je aan it soort links?
Hou er in iedergeval rekening mee. Zelfs de mainstream en dat wil wel wat zeggen heeft het er steeds vaker over. Ik trek mij eigen plan wel waar ik mijn spaargeld in steek.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:30 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dit soort berichten lees ik echt al zolang als ik op internet zit, zo'n 20 jaar ofzo. Ik zeg niet dat het niet gaat gebeuren maar wat mij betreft eerst zien dan geloven.
Dit grafiekje is toch wel heel extreem ingezoomd om groter te doen lijken dan het is hoor. En een daling van 1-2% bij die meeste aandelen zou ik niet COLLAPSING noemen.quote:
Tweet zonder bron. Als je er een betrouwbare bron bij kan leveren: graag.quote:
Zelfs als de claim hier waar is volgt de conclusie van de tweeter daar helemaal niet uit. Wat is dit voor poep?quote:
Dan nietquote:Op donderdag 13 juni 2024 13:41 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zelfs als de claim hier waar is volgt de conclusie van de tweeter daar helemaal niet uit. Wat is dit voor poep?
Je bent gegaan van: DOLLAR DOMINANTIE IS VOORBIJ!!! naar: misschien in de toekomst gaat er wat gebeuren.quote:Op donderdag 13 juni 2024 13:46 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Dan niet![]()
A shift away from the US dollar is happening in real time, and investors must be ready
The US dollar’s dominance is in decline as Russia and Saudi Arabia eye the Chinese yuan for oil trades, and investors may need to begin to revise their long-term investment strategies, warns the CEO and founder of one of the world’s largest independent financial advisory and asset management companies, deVere Group.
https://finance.yahoo.com(...)ening-052445179.html
Voor deals met China. Dat is wat anders dan gesuggereerd werd. China zegt: we willen met de Yuan betalen. Dat betekent niet meteen dat olie voortaan overal in Yuan verhandeld wordt.quote:Op donderdag 13 juni 2024 13:46 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Dan niet![]()
A shift away from the US dollar is happening in real time, and investors must be ready
The US dollar’s dominance is in decline as Russia and Saudi Arabia eye the Chinese yuan [b]for oil trades, and investors may need to begin to revise their long-term investment strategies, [/b]warns the CEO and founder of one of the world’s largest independent financial advisory and asset management companies, deVere Group.
https://finance.yahoo.com(...)ening-052445179.html
Vanuit economisch oogpunt is de EU zeker geen bitch van de VS. Wij hebben een interne markt van 500mln pax + eigen sterke valuta.quote:Op donderdag 13 juni 2024 08:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja en wij zijn de bitch van de VS. Ik hoor helaas al sinds 2014 dat Rusland stuk is met een economie kleiner dan Luxemburg en BRICS geen zak voorstelt.
Sancties houden helaas geen tanks tegen. Wat ik wel merk is dat de Euro steeds minder waard word.
Dat de russische bevolking nu het vertrouwen in de ruble zal verliezen, dit zijn hele rare maatregelen , die men neemt als de eigen munt instortquote:
dit gaat de bevolking niet leuk vindenquote:Op woensdag 12 juni 2024 20:06 schreef Glazenmaker het volgende:
Goed nieuws. Ze doen hier iets wat pijn doet, anders hadden ze dit jaren terug al gedaan.
Ik heb al 4 maal verzocht middels TR en in Feedback, of de onzin van anderen, om hele lappen tekst te quoten en te voorzien van 1 off topic oneliner gecorrigeerd kan worden. Maar die rotzooi blijft gewoon staan.quote:Op donderdag 13 juni 2024 13:48 schreef yvonne het volgende:
Kappen met die hele lappen tekst,
er zijn nog mensen aan het discussieren.
Nooit je eigen topic om zeep helpen.
Als al dat extreemrechtse Nexit/Brexit/Dexit/Frexit tuig nou eens zou snappen wat de mogelijkheden van een florerend Europa voor Europeanen zou kunnen betekenen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 14:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Vanuit economisch oogpunt is de EU zeker geen bitch van de VS. Wij hebben een interne markt van 500mln pax + eigen sterke valuta.
niet zou betekenen , maar betekend en voor nederland in het bijzonder , ons BNP ging wandelend door de triljard euroquote:Op donderdag 13 juni 2024 14:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Als al dat extreemrechtse Nexit/Brexit/Dexit/Frexit tuig nou eens zou snappen wat de mogelijkheden van een florerend Europa voor Europeanen zou kunnen betekenen.
Ja, op dit moment. Maar de voorstanders van uittreding, als zij dat op dit moment zouden begrijpen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 14:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
niet zou betekenen , maar betekend en voor nederland in het bijzonder , ons BNP ging wandelend door de triljard euro
Maak een kop waarover het artikel gaat.quote:Op donderdag 13 juni 2024 14:28 schreef Za het volgende:
[..]
Ik heb al 4 maal verzocht middels TR en in Feedback, of de onzin van anderen, om hele lappen tekst te quoten en te voorzien van 1 off topic oneliner gecorrigeerd kan worden. Maar die rotzooi blijft gewoon staan.
ik heb toch heel wat verwijderd.quote:Op donderdag 13 juni 2024 14:28 schreef Za het volgende:
[..]
Ik heb al 4 maal verzocht middels TR en in Feedback, of de onzin van anderen, om hele lappen tekst te quoten en te voorzien van 1 off topic oneliner gecorrigeerd kan worden. Maar die rotzooi blijft gewoon staan.
Ik kan niet terugvinden dat het een 50 jarige overeenkomst betrof.quote:
quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:15 schreef Ulx het volgende:
En tot ziens Rusland, het was niet leuk je gekend te hebben. Vazalstaat van Xi.
[ x ]
Dat dus.quote:Op donderdag 13 juni 2024 08:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja en wij zijn de bitch van de VS. Ik hoor helaas al sinds 2014 dat Rusland stuk is met een economie kleiner dan Luxemburg en BRICS geen zak voorstelt.
Sancties houden helaas geen tanks tegen. Wat ik wel merk is dat de Euro steeds minder waard word.
Geen idee of je dit leest, want ik denk dat ik nog steeds op negeer sta bij je maar ik heb een serieuze tip: als je lappen tekst uit een bron post, post ze dan als quote. Als iemand dat dan citeert wordt niet de hele lap tekst meegeciteerd. Probleem opgelost.quote:Op donderdag 13 juni 2024 14:28 schreef Za het volgende:
[..]
de doden hoeven ze niet te betalen en of ze de levenden betalen dat vraag ik me afquote:Op donderdag 13 juni 2024 16:12 schreef Metalfrost het volgende:
Hoe de acties van n man uiteindelijk een heel land en haar bevolking plat kan leggen.
Dit is gewoon triest. In en in triest.
Voordeel is wel dat de oorlog straks gauw over is omdat Rusland haar manschappen niet meer kan betalen.
Poetin is de cumulatie van de ellende dat het Russische volk heet. Het is tijd om de Rus te vernederen en uit te kleden als waarschuwing naar andere barbaarse, agressieve volkeren.quote:Op donderdag 13 juni 2024 16:12 schreef Metalfrost het volgende:
Hoe de acties van n man uiteindelijk een heel land en haar bevolking plat kan leggen.
Voordeel is wel dat de oorlog straks gauw over is omdat Rusland haar manschappen niet meer kan betalen.
Je vergeet dat Rusland een federatie is van allerlei verschillende soorten volkeren ondergebracht in de staat die Rusland heet.quote:Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2712219/2[quote]
[b]Op donderdag 13 juni 2024 16:14 schreef Confetti het volgende:
[..]
Poetin is de cumulatie van de ellende dat het Russische volk heet. Het is tijd om de Rus te vernederen en uit te kleden als waarschuwing naar andere barbaarse, agressieve volkeren.
Je zult van het minder waard worden van de roebel minder merken als je die niet gebruikt. Maar de Russen zelf merken het wel. De inflatie staat nu al op zo'n 8-9%. Poetin kan kiezen tussen interen op bezit, maar da's niet zo handig op de lange termijn, of hele vervelende maatregelen nemen met een morrend thuisfront als gevolg. Dat is ook niet zo handig. Zeker niet als de oorlog totaal niet opschiet. Als veel gewone Russen in de grote steden in de portemonnee geraakt gaan worden zou ik zeggen all bets are off.quote:Op donderdag 13 juni 2024 08:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ruzzia staat op 8 9 % , Turkije op 50 % rente , China is ook de rente aan het verhogen wegens de vastgoed en banken problemen, laten we maar niet over Brazilie praten met die idiootquote:Op donderdag 13 juni 2024 16:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je zult van het minder waard worden van de roebel minder merken als je die niet gebruikt. Maar de Russen zelf merken het wel. De inflatie staat nu al op zo'n 8-9%. Poetin kan kiezen tussen interen op bezit, maar da's niet zo handig op de lange termijn, of hele vervelende maatregelen nemen met een morrend thuisfront als gevolg. Dat is ook niet zo handig. Zeker niet als de oorlog totaal niet opschiet. Als veel gewone Russen in de grote steden in de portemonnee geraakt gaan worden zou ik zeggen all bets are off.
quote:Economie China en Brazili te zwak voor BRICS-munt, 'utopie en lachwekkend'
Auteur: Julian Verbeek
De BRICS-landen - Brazili, Rusland, India, China en Zuid-Afrika - vrezen dat de VS haar dollar inzet als economisch wapen, omdat hun schulden in die munt worden gerekend.
Daarom werd bij de BRICS-top van deze week het idee van een gezamenlijke munt geopperd.
Macro-econoom Edin Mujagic ziet er geen heil in. 'Neem de verschillen tussen Brazili en China.
Daarmee vergeleken zijn de eurolanden echt zo homogeen als het maar kan.'
quote:Mujagic ziet meerdere redenen waarom zo'n BRICS-munt er niet kan komen. 'Om te beginnen moet het een munt zijn van een sterke economie.
En China is dat niet, en hetzelfde geldt voor Rusland en Brazili.'
Daarnaast vereist een munteenheid ook gezamenlijk beleid. 'Bijvoorbeeld rentebeleid', geeft hij als voorbeeld. 'Maar gezien de grote verschillen is het onmogelijk om n rente vast te stellen die goed is voor zowel Brazili als China.'
Mimimimimiquote:Op donderdag 13 juni 2024 14:28 schreef Za het volgende:
[..]
Nee, dat zijn Somalie en Zuid-Sudan. Ook Libi, Sudan, Democratische Republiek Congo, Tsjaad, Burundi, Eritrea, Congo, Zimbabwe, CAR, Nigeria, Mozambique, Oeganda, Kameroen, Mali, Gabon, Mauretanie, Djibouti, Togo, Kenia, Niger, Angola, Malawi, Sierra Leone, Egypte, Algerije, Zambia, Gambia, Ethiopie, Marokko, Lesotho, Tunesie, Tanzania en Ivoorkust scoren slechter op de CPI. Eigenlijk is Zuid-Afrika een van de minst corrupte Afrikaanse landen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En Zuid Afrika is het ergst corrupte land in Afrika
ik heb meer vertrouwen in Bitcoin dan al die print geldenquote:Op donderdag 13 juni 2024 18:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Nee, dat zijn Somalie en Zuid-Sudan. Ook Libi, Sudan, Democratische Republiek Congo, Tsjaad, Burundi, Eritrea, Congo, Zimbabwe, CAR, Nigeria, Mozambique, Oeganda, Kameroen, Mali, Gabon, Mauretanie, Djibouti, Togo, Kenia, Niger, Angola, Malawi, Sierra Leone, Egypte, Algerije, Zambia, Gambia, Ethiopie, Marokko, Lesotho, Tunesie, Tanzania en Ivoorkust scoren slechter op de CPI. Eigenlijk is Zuid-Afrika een van de minst corrupte Afrikaanse landen.
Je bewering dat Z-A "het ergst corrupte land van Afrika" is klopt niet eens een heel klein beetje. Daar ging het om, niet om geldpersen of Bitcoin.quote:Op donderdag 13 juni 2024 18:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb meer vertrouwen in Bitcoin dan al die print gelden
Poetin is een symptoom van het Russische volk en cultuur. Je kunt het regime, waar hij het uithangbord van is, daar niet los van zien.quote:Op donderdag 13 juni 2024 16:12 schreef Metalfrost het volgende:
Voordeel is wel dat de oorlog straks gauw over is omdat Rusland haar manschappen niet meer kan betalen, bevoorraden en bewapenen.
Nadeel is wel dat die trippy generaal met zijn nuke dreiging wel eens een coupe kan plegen en cht op het knopje kan drukken.
Poetin is in doen en laten niet anders dan Stalinquote:Op donderdag 13 juni 2024 18:45 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Poetin is een symptoom van het Russische volk en cultuur. Je kunt het regime, waar hij het uithangbord van is, daar niet los van zien.
Daar gaan we weer met een stevig potje (Russische?) desinformatie. Door dit in dit topic te posten suggereer je dat er verband is met het stilleggen van de handel in euro's en dollars door Rusland. De werkelijkheid is dat het geen drol met elkaar te maken heeft. Die "petrodollar" vloeide voor uit een handelsovereenkomst tussen de USA en Saudi-Arabie die in 1974 werd gesloten met een looptijd van 50 jaar. Die overeenkomst loopt nu af en wordt niet verlengd. Maar nogmaals: er is nul komma nul verband met de maatregelen die Moskou tegen haar eigen burgers neemt.quote:
Rusland gaat zich financieel volledig overleveren aan de Chinese centrale bank?quote:
En dat zie ik als groot risico op de lange termijn. Terug naar een bipolaire wereld maar nu met een grondstoffenrijk Rusland als Chinees satelietstaatje. Hopelijk wordt daar al hier en daar over nagedacht. Ideaal zou zijn om Rusland op korte termijn terug het hok in te trappen en op de middelange termijn aan het westen te binden cq. bij China vandaan te houden.quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:15 schreef Ulx het volgende:
En tot ziens Rusland, het was niet leuk je gekend te hebben. Vazalstaat van Xi.
[ x ]
Het verdrag van Versailles heeft laten zien dat dit goed werkt. Not.quote:Op donderdag 13 juni 2024 16:14 schreef Confetti het volgende:
[..]
Poetin is de cumulatie van de ellende dat het Russische volk heet. Het is tijd om de Rus te vernederen en uit te kleden als waarschuwing naar andere barbaarse, agressieve volkeren.
Verschil met toen is dat Duitsland ongezien kon werken aan de wederopbouw van de krijgsmacht.quote:Op donderdag 13 juni 2024 23:16 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het verdrag van Versailles heeft laten zien dat dit goed werkt. Not.
Er zijn nogal wat verschillen tussen het Duitsland van toen en het Rusland van nu, waardoor je die situaties niet zomaar met mekaar kan vergelijken.quote:Op donderdag 13 juni 2024 23:16 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het verdrag van Versailles heeft laten zien dat dit goed werkt. Not.
Zoals?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 07:54 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Er zijn nogal wat verschillen tussen het Duitsland van toen en het Rusland van nu, waardoor je die situaties niet zomaar met mekaar kan vergelijken.
Die grondstoffen kan je ook elders betrekken, het is niet zo dat die alleen in Rusland voorkomen. Russen zijn geen betrouwbare handelspartner en zullen dat in de komende 100 jaar ook niet zijn. Trekken aan een dood paardquote:Op donderdag 13 juni 2024 23:11 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En dat zie ik als groot risico op de lange termijn. Terug naar een bipolaire wereld maar nu met een grondstoffenrijk Rusland als Chinees satelietstaatje. Hopelijk wordt daar al hier en daar over nagedacht. Ideaal zou zijn om Rusland op korte termijn terug het hok in te trappen en op de middelange termijn aan het westen te binden cq. bij China vandaan te houden.
Hoe had je dat in gedachten? Pijpleidingen voor Russisch gas naar Europa aanleggen en zorgen dat wij hun grootse afnemer zijn zodat ze ons geen loer proberen te draaien omdat dat economische zelfmoord zou zijn?quote:Op donderdag 13 juni 2024 23:11 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En dat zie ik als groot risico op de lange termijn. Terug naar een bipolaire wereld maar nu met een grondstoffenrijk Rusland als Chinees satelietstaatje. Hopelijk wordt daar al hier en daar over nagedacht. Ideaal zou zijn om Rusland op korte termijn terug het hok in te trappen en op de middelange termijn aan het westen te binden cq. bij China vandaan te houden.
Nee, de Duitsland anno 1945-aanpak. Gedwongen hervormen, zorgen voor een democratische regering en rechtstaat, stabiele instituties en collectief afrekenen met het verleden. En daarna met een schone lei opnieuw beginnen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 10:22 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoe had je dat in gedachten? Pijpleidingen voor Russisch gas naar Europa aanleggen en zorgen dat wij hun grootse afnemer zijn zodat ze ons geen loer proberen te draaien omdat dat economische zelfmoord zou zijn?
Ik kan me vergissen, maar hebben we dat niet al een keer geprobeerd?
Dan moet je het land wel eerst veroveren.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 10:45 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nee, de Duitsland anno 1945-aanpak. Gedwongen hervormen, zorgen voor een democratische regering en rechtstaat, stabiele instituties en collectief afrekenen met het verleden. En daarna met een schone lei opnieuw beginnen.
Duitsland was in de aanloop naar WO I zo'n beetje de grondlegger van de sociaaldemocratie zoals we die heden ten dage in Europa kennen. Rusland is al sinds mensenheugenis een oorlogszuchtige dictatuur bevolkt door een misdadig barbarenvolk.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:58 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zoals?
En zelfs al zijn er verschillen, dan lijkt het me moreel niet correct om een land nog generaties lang onder de duim te houden en te kleineren. Even afgezien van hoe je praktisch dat wil en tegen welke kosten.
Dat was inderdaad in de Nikonlover tijd. Nu ben ik Starhopper en weet ik beterquote:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.🥸quote:Op vrijdag 14 juni 2024 12:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat was inderdaad in de Nikonlover tijd. Nu ben ik Starhopper en weet ik beter
Yes!quote:Op vrijdag 14 juni 2024 12:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.🥸
Rusland zal nooit een functionerende democratie worden, daar is het Russische volk mentaal en cultureel nu eenmaal niet toe in staat.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 11:04 schreef Basp1 het volgende:
Rusland was op een redelijke weg naar een sociale democratie na het uit elkaar vallen totdat Poetin de macht gegrepen heeft.
Dan zouden alle andere Europese landen met hun mentale en culturele achtergrond ook nooit democratisch geworden kunnen zijn.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 14:12 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Rusland zal nooit een functionerende democratie worden, daar is het Russische volk mentaal en cultureel nu eenmaal niet toe in staat.
Vooral als ze een koloniaal rijk blijven. Het zou beter zijn als het land uit elkaar dondert.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 14:12 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Rusland zal nooit een functionerende democratie worden, daar is het Russische volk mentaal en cultureel nu eenmaal niet toe in staat.
De rest van Europa heeft zijn feodale systemen, dictaturen, totalitaire systemen enz. al lang geleden bij het grof vuil gezet, de Russen blijven er maar in volharden.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 14:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zouden alle andere Europese landen met hun mentale en culturele achtergrond ook nooit democratisch geworden kunnen zijn.![]()
Als een volk vanaf hun geboorte met de paplepel staats of geloof propaganda krijgt dan wordt het idd moeilijk om na hun puberteit nog humanistische en democratische waardes bij te brengen...
Ruzzia heeft nooit anders gekend , die tsaren familie wat dat was ook geen best volk he, feestvieren in St Petersburg terwijl het volk honger leed , dat hebben ze met de dood moeten bekopen, geen wonder dat het communisme aansloeg toenquote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:48 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De rest van Europa heeft zijn feodale systemen, dictaturen, totalitaire systemen enz. al lang geleden bij het grof vuil gezet, de Russen blijven er maar in volharden.
quote:Wie heeft de Romanovs verraden?
De ondergang van de Russische Romanov-dynastie, in het revolutiejaar 1917, wordt vanouds voor een belangrijk deel toegeschreven aan de legendarische 'intrigant' Grigori ('Grishka') Raspoetin.23 okt 2023
quote:Eerste Wereldoorlog en ondergang
Grigori Raspoetin
Nicolaas II voerde tijdens zijn regeerperiode twee oorlogen: de Russisch-Japanse Oorlog (1904-1905), die door Rusland verloren werd, en de Eerste Wereldoorlog.
Met name de Eerste Wereldoorlog vormde een katalysator in het proces dat uitliep op de Russische Revolutie. De Russische verliezen qua mankracht (begin 1917 al zes miljoen), maar ook de voedseltekorten waren dramatisch en de roep om het beindigen van de oorlog klonk steeds luider. Een cruciaal moment was de keuze van Nicolaas II om in de zomer van 1915 zelf opperbevelhebber van het Russische leger te worden.
quote:Van alle Russische tsaren is de allereerste, Iwan IV 'de Verschrikkelijke', wellicht de beruchtste. Vooral vanwege zijn wreedheden.
Precies 475 jaar geleden werd hij tsaar.
Daarvoor was hij grootvorst van Moskou maar 'tsaar', net als 'keizer' afgeleid van 'ceasar', vond de 17-jarige beter passen.18 jan 2022
Sinds die dag, sinds de aanval op de Oekrane en de ingestelde sancties vind er al geen wisselkoers prijsvorming door de markt plaats.quote:
Het zal best. Ze kunnen er van maken wat ze willen aangezien het toch niet realistisch hoeft te zijn.quote:
Tja, wat is het volume in die markten nog? Zal niet veel zijn als je de handel verbiedt. Rusland kan de koers net zo hard manipuleren als ze zelf willen.quote:
Ach ze hebben in ieder geval Turkije in het verleden flink lopen kontschoppen. Maar zegt dat niet te hard vanwege al die Turkije-liefhebbers hier.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ruzzia heeft nooit anders gekend , die tsaren familie wat dat was ook geen best volk he, feestvieren in St Petersburg terwijl het volk honger leed , dat hebben ze met de dood moeten bekopen, geen wonder dat het communisme aansloeg toen
https://historiek.net/nicolaas-ii-tsaar-rusland-romanovs/68006/
allemaal ratten
Rusland heeft veel oorlogen verloren daar hoor je geen rus meer over , allemaal door de absolute wanorde, dronkenschap en corruptie
en Raspoetin was de ergste rat
Het is angstwekkend die overeenkomsten met nu
https://p-magazine.com/nl(...)raspoetin-van-poetin
[ afbeelding ]
[..]
[..]
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |