abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214908051
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 14:50 schreef stinkielinkie het volgende:

[..]
Oekraïne. Wil je wachten tot Rusland hier is? Het is ook onze oorlog.
Hoezo is het onze oorlog op 1800 km hier vandaan?
pi_214908221
Het Israel - Hamas conflict heeft een eigen topic, lieve mensen :{w

Daarnaast wel opvallend om te zien dat het gros van de users die pertinent "nee" antwoorden op de vraag of ze bereid zijn te vechten voor Nederland met redenen aankomen als 'feminisering', 'het is mijn land niet meer', 'buitenlanders', 'woke', etc aankomen :')
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_214908249
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 15:08 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Daar doet een Kinzhal met nucleaire springkop zo'n 10 minuten over.
pi_214908375
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 15:43 schreef Lt.Bookman het volgende:

[..]
De tijd dat we ons door kansloze Russische dreigementen lieten beïnvloeden is voorbij.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_214908509
quote:

[..]
Als het je je oorlog maakt wel ja. Maar dat is een keuze.
pi_214908565
quote:

[..]
Dat heeft onze leider gezegd.
pi_214908576
quote:

[..]
- Nederlanders, 1 september 1939.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_214908577
Geen goed idee om mij een wapen te geven, grote kans dat ik dat ding omdraai en mezelf laat sneuvelen.

Ook een soort sneuvelbereidheid, maar dan niet de meest zinvolle 😝
It was a business doing pleasure with you.
pi_214908625
De vraag gaat over de bereidheid om te sneuvelen ter verdediging van Nederland. Dus als Nederland wordt aangevallen. Al die andere dingen (Oekraïne, Israël, woke, immigranten) is meer wat mensen er zelf bijhalen.

Aangevallen door middel van tanks en infanterie moet je er zelf dan maar bij bedenken, want anders heb je het over platgebombardeerd worden in je rijtjeshuis, en dat heeft niet zoveel te maken met het begrip 'sneuvelen'.
Bommen zijn niet zo geïnteresseerd in de sneuvelbereidheid van de mensen waar ze op gedropt worden. Als er troepen binnenvallen heb je in ieder geval nog een keuze. Je kunt 'Ik geef me over!' in het Russisch en Chinees leren. Of je kunt je machinegeweer pakken en zorgen dat de Last Stand at Winterswijk de geschiedenisboeken in gaat later. w/

Maar goed, daarom is dit een beetje een zinloze vraag. Omdat je mensen vraagt naar iets wat in hoge mate abstract en hypothetisch is. Iedereen is in principe tot heel veel bereid, alleen in de praktijk valt het vaak een beetje tegen. Wie 'ja' zegt denkt waarschijnlijk aan sterven ter bescherming van zijn eigen gezin en geliefden, aan een situatie waarin je eigenlijk geen keuze meer hebt. Niet aan de realiteit van proxy-oorlogsvoering anno nu.
  vrijdag 6 september 2024 @ 16:27:02 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214908653
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:23 schreef Vasilevski het volgende:
De vraag gaat over de bereidheid om te sneuvelen ter verdediging van Nederland. Dus als Nederland wordt aangevallen. Al die andere dingen (Oekraïne, Israël, woke, immigranten) is meer wat mensen er zelf bijhalen.

Aangevallen door middel van tanks en infanterie moet je er zelf dan maar bij bedenken, want anders heb je het over platgebombardeerd worden in je rijtjeshuis, en dat heeft niet zoveel te maken met het begrip 'sneuvelen'.
Bommen zijn niet zo geïnteresseerd in de sneuvelbereidheid van de mensen waar ze op gedropt worden. Als er troepen binnenvallen heb je in ieder geval nog een keuze. Je kunt 'Ik geef me over!' in het Russisch en Chinees leren. Of je kunt je machinegeweer pakken en zorgen dat de Last Stand at Winterswijk de geschiedenisboeken in gaat later. w/

Maar goed, daarom is dit een beetje een zinloze vraag. Omdat je mensen vraagt naar iets wat in hoge mate abstract en hypothetisch is. Iedereen is in principe tot heel veel bereid, alleen in de praktijk valt het vaak een beetje tegen. Wie 'ja' zegt denkt waarschijnlijk aan sterven ter bescherming van zijn eigen gezin en geliefden, aan een situatie waarin je eigenlijk geen keuze meer hebt. Niet aan de realiteit van proxy-oorlogsvoering anno nu.
In de praktijk wordt er juist met verve gesneuveld. Als de mensen opdracht krijgen dan..
The End Times are wild
pi_214908765
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:17 schreef Q.C.Passed het volgende:
Geen goed idee om mij een wapen te geven, grote kans dat ik dat ding omdraai en mezelf laat sneuvelen.

Ook een soort sneuvelbereidheid, maar dan niet de meest zinvolle 😝
Daarom worden er miljoenen ingezet als kanonnenvoer, als er een paar 1000 sneuvelen dan ligt daar niemand wakker van.
pi_214908849
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:17 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
- Nederlanders, 1 september 1939.
Eh nee.
pi_214908881
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
In de praktijk wordt er juist met verve gesneuveld. Als de mensen opdracht krijgen dan..
Door de beroepssoldaten ja. En de laatste pak 'm beet 50 jaar is het nou ook niet zo geweest dat die bij bosjes neervielen. Nederlanders niet althans: https://www.lijstvangevallenen.nl/

We hebben niet echt een (Nederlands) referentiekader voor wat in deze peiling gesuggereerd wordt. De laatste conflicten waarin ze niet op 1 pagina passen, waren Korea, en Nederlands-Indië en later Nieuw-Guinea. En dan kijk je hoe er nu over die conflicten gepraat wordt (met name Indonesië) en dan denk je toch: ja lekker dan, ik ben wel sneuvelbereid, maar hoe groot is de kans dat ik na 70 jaar ook als racistische oorlogsmisdadiger word neergezet, en dat half Nederland mij eigenlijk uit de Dodenherdenking wil hebben?

Het is nou niet dat je sneuvelt voor de grote dankbaarheid van het nageslacht zullen we maar zeggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vasilevski op 06-09-2024 17:00:08 ]
pi_214908998
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:46 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Eh nee.
Hm, hoezo nee?
No amount of money ever bought a second of time.
  vrijdag 6 september 2024 @ 17:41:38 #165
3542 Gia
User under construction
pi_214909359
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 13:41 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Ik lees het volgende:
[..]
In violation of International law.

Kortom, ze konden niet weg, blijft mn stelling strak overeind: Genocide. En uiteraard had ik t over de burgers, Hamas màg niet wegvluchten.. die is wel terecht, dat zijn de schurken nietwaar.

Bron: https://www.hrw.org/news/2024/04/01/no-exit-gaza
Gaza is in oorlog met Israël en dan wil Israël geen vluchtelingen uit Gaza opnemen. Shocking!!
Waarom vluchten ze niet naar Egypte? Of via Egypte, via de Golf van Akaba, naar Jordanië? Egypte houdt toch ook vluchtelingen tegen! En dat mag wel?
Nee, het stoute Israël moet de vluchtende vijand opvangen. Koekoek! 8)7
pi_214909390
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 17:11 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
Hm, hoezo nee?
Nederland kon aan de situatie in Polen niet zoveel veranderen. Het was op dat moment inderdaad niet 'onze' oorlog. Ja op de middellange termijn wel, maar op dat moment was het eigenlijk ook al te laat.

En over sneuvelbereidheid gesproken: de meeste Nederlandse soldaten deden in 1940 wat ze konden, maar het is ook niet zo dat ze zich doodgevochten hebben of zo. Iedereen was toen vast ook wel bereid om te sneuvelen, maar niet zinloos en tegen elke prijs.
  Moderator vrijdag 6 september 2024 @ 17:51:09 #167
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214909428
quote:

[..]
das knap voor een raket met een maximaal bereik van 500 km
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 6 september 2024 @ 18:48:16 #168
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214909905
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 08:46 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Oneens, de tijden zijn veranderd, zo ook de oorlogsvoering, zo ook t patriottisme.. welk patriottisme??

Als iemand ook maar een GLIMP van patriottisme laat zien in NL, wat is de standaard reactie? Nazi, extremist, radicaal, extreemrechtse sympathien, enz.

En het dan raar vinden, dat de bereidheid laag is :') we zijn totaal ontwapend en gefeminiseerd.

Het is mij duidelijk geworden in de loop der jaren, dat als je ergens om geeft -bijv om Nederland, iets abstracts i.t.t bijv je familie, die is concreet- dat je dan een uitdaging hebt :)

Geef je teveel om NL? Of om iets anders abstracts zoals religie?

Dan zal je chronisch teleurgesteld raken. Hetgeen waar je om geeft, wordt de molensteen om je nek waar je mee ten onder gaat. Think about it..

Ik kan t hier volplempen met zaken, die we allemaal graag opgelost zouden zien HIER, ik denk dat rechtsextremisten lijden aan precies deze chronisch teleurstelling: Ze hebben geen haat, maar een overdreven liefde voor NL (een NL dat in hun hoofd zit, een NL waarin we elkaar kunnen vertrouwen).. en dat gaat helaas niet meer gebeuren, niet meer terugkomen.

Kortom, chronische teleurstelling. En dan zie ik al de ruk-reacties op die user "Telefoon" die zoiets zegt als: "barst maar, ik wil hiér dat tuig aanpakken.." dat is precies wat ik bedoel. Blijkbaar is deze teleurstelling moeilijk te bevatten voor veel users: het vraagt meer begrip dan Fokkers kunnen leveren :)

Je hebt maar 1 leven te geven, geef je die voor je directe familie, geliefden, of aan iets abstracts?

Jouw reactie is zwart-wit, zonder begrip, en toch verwacht je dat wel van een ander, zo niet: dan verlaat je je vaderland maar!!

Het soort zwart-wit denken, dat tot het probleem heeft geleidt. Jij bent er bij deze onderdeel van. Als je dit niet begrijpt, dan zeg jk: Go for it kanonnenvoer, ga lekker naar het front om je voor banken/multinationals/orthodoxe religieuzen jezelf de t*#^¤ in laten schieten.

Succes!! :D
Naar welk front precies?

Nederland kent geen front.

Punt is: mocht Nederland aangevallen worden, dan is het een uiting van agressie jegens Nederland, en dan dien je je land gewoon te verdedigen, punt.

Hoe denk je precies je familie en naasten te beschermen als je een vijand gewoon binnen laat marcheren? Je pakt pas de wapens op als ze bij jou voor de deur staan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 6 september 2024 @ 18:53:50 #169
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214909964
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 09:18 schreef Chadi het volgende:

[..]
Heb je wat op?

Als je het niet laf vindt dat Nederland helpt bij het onderdrukken van andere volkeren dan heb je een andere definitie dan ik. Wat deden wij in die werelddelen? Wat doet onze politiek. Het is laf om onvoorwaardelijk achter een genocidaal land te staan en de weerloze bevolking niet te beschermen. Dat is niet eervol, dat is laf.
Laffer dan dit voorbeeld bestaat niet. Voor dat land ga ik nooit in het leger. NOOIT!

Ik heb tijdens COVID in woord en daad laten zien waar mijn liefde zit voor de mensen in dit land. Waar de meeste mensen keihard weg liepen, liep ik ( samen met mijn collega's in de zorg) naar binnen om mensen te helpen. Waar waren de mensen die toen bereid waren om hun leven op te offeren zodat patiënten met COVID niet alleen zouden sterven? Zelfs familie kwam niet bij een hoop stervenden. Niet omdat het niet mocht maar omdat er niemand was die bereid was dat risico met zijn leven te nemen. Opeens waren het allemaal risico groepen.

Daar zag je juist dat het vooral mensen met een hoofddoek ware die deze mensen de laatste eer bewezen. De persoon met dat hoofddoekje was het laatste wat de meeste van deze mensen hebben gezien en wiens hand ze hebben vast gehouden voor ze hun laatste adem uitbliezen.
Typisch dat je Israël-Palestina er weer bij moet slepen, een conflict dat je enkel bezighoudt omdat de Palestijnen nu eenmaal 'broeders en zusters' zijn. Darfur? Minder interesse voor. En onvoorwaardelijke steun... Hilarisch, dat zien we bij de religieuze fanaten inderdaad totaal nooit, zulk gedrag. Alles is standaard de schuld van het Westen, de VS, Israël, atheïsme, kruisvaarders, liberalisme en wat dies meer zij.

En natuurlijk nog even framen dat onze oudjes niemand anders meer om hen heen hadden als de nobele moslims. Vooral mensen met een hoofddoek. Tuurlijk, chadi, tuurlijk. Hou jezelf voor de gek. Mensen van ALLERLEI pluimage hebben zich als helden ingezet in die periode: katholieken, joden, protestanten, moslims én, voor het overgrote deel, mensen die helemaal niet religieus zijn. Want geloof het of niet: ook niet-gelovigen hebben een moraal en kunnen tot naastenliefde worden bewogen... echt waar.

Overigens, waar zijn die overleden COVID-oudjes nu? Gehenna?

Echt, kotsmisselijk word ik van dat religieus gedram. Ben je moslim? Fijn. Geniet ervan. Voor hele volksstammen speelt dat niet, en nee, dat maakt ze niet direct heel slechte, laffe en/of onbarmhartige personen.

Misschien een leuke oefening: bekijk zaken eens voorbij die reli-lens. Scheelt een hoop selectieve verontwaardiging en bullsh*t frames.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 06-09-2024 19:03:04 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 6 september 2024 @ 19:01:32 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214910069
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 10:50 schreef Chadi het volgende:

[..]
En helden bombarderen vanuit een vliegtuig een heel dorp plat. Of zijn dat ook net zulke laffe honden?
Ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 6 september 2024 @ 19:06:24 #171
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214910102
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 10:14 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ga eerst maar het boek lezen of de film zien "Im Westen Nicht Neues", en dan de vraag voorleggen of je wilt sneuvelen voor je vaderland..
Je bedoelt voor een aanvallend land als Duitsland destijds? Nee.

Je bedoelt voor Nederland mei 1940? ABSOLUUT.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214910310
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 19:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja.
Ja wat? Broer.
  vrijdag 6 september 2024 @ 19:27:56 #173
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214910317
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 19:27 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ja wat? Broer.
Dat dat eveneens laffe honden zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214910329
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Typisch dat je Israël-Palestina er weer bij moet slepen, een conflict dat je enkel bezighoudt omdat de Palestijnen nu eenmaal 'broeders en zusters' zijn. Darfur? Minder interesse voor. En onvoorwaardelijke steun... Hilarisch, dat zien we bij de religieuze fanaten inderdaad totaal nooit, zulk gedrag. Alles is standaard de schuld van het Westen, de VS, Israël, atheïsme, kruisvaarders, liberalisme en wat dies meer zij.

En natuurlijk nog even framen dat onze oudjes niemand anders meer om hen heen hadden als de nobele moslims. Vooral mensen met een hoofddoek. Tuurlijk, chadi, tuurlijk. Hou jezelf voor de gek. Mensen van ALLERLEI pluimage hebben zich als helden ingezet in die periode: katholieken, joden, protestanten, moslims én, voor het overgrote deel, mensen die helemaal niet religieus zijn. Want geloof het of niet: ook niet-gelovigen hebben een moraal en kunnen tot naastenliefde worden bewogen... echt waar.

Overigens, waar zijn die overleden COVID-oudjes nu? Gehenna?

Echt, kotsmisselijk word ik van dat religieus gedram. Ben je moslim? Fijn. Geniet ervan. Voor hele volksstammen speelt dat niet, en nee, dat maakt ze niet direct heel slechte, laffe en/of onbarmhartige personen.

Misschien een leuke oefening: bekijk zaken eens voorbij die reli-lens. Scheelt een hoop selectieve verontwaardiging en bullsh*t frames.
Onze oudjes? Je komt uit België man. Blijf aan die kant buitenlander.
  vrijdag 6 september 2024 @ 19:30:20 #175
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214910345
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 19:28 schreef Chadi het volgende:

[..]
Onze oudjes? Je komt uit België man. Blijf aan die kant buitenlander.
Voor de 56.000e keer.

België is de oude benaming van de Lage Landen in diens geheel... Belgica.

Meteen ook weer een buitenlanderkwestie natuurlijk... De tandjes wat vermoeiend.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214910727
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Voor de 56.000e keer.

België is de oude benaming van de Lage Landen in diens geheel... Belgica.

Meteen ook weer een buitenlanderkwestie natuurlijk... De tandjes wat vermoeiend.
Ja sorry wist het niet. Zo leer je ook wat op fok
pi_214914256
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 17:41 schreef Gia het volgende:

[..]
Gaza is in oorlog met Israël en dan wil Israël geen vluchtelingen uit Gaza opnemen. Shocking!!
Waarom vluchten ze niet naar Egypte? Of via Egypte, via de Golf van Akaba, naar Jordanië? Egypte houdt toch ook vluchtelingen tegen! En dat mag wel?
Nee, het stoute Israël moet de vluchtende vijand opvangen. Koekoek! 8)7
Wel, er lopen in NL / ons omringende landen ook zat mensen uit landen, waar NL en haar bondgenoten niet zo lief tegen/voor is geweest.. en eerlijkheid gebiedt me te zeggen: die mensen houden zich redelijk OK hier, mbv onze instanties. Ja ik ben hier gewoon positief :D

Als het een Internationaal verdrag is, dan JA, had Israël ze moeten opnemen. Egypte heeft ze ook geweigerd: Ze zaten dus als opgejaagd wild, in de val. Ze zijn verjaagd naar Rafah en ook daar weer gebombardeerd.

Dus niet lullen: De burgerbevolking van Gaza kon niet vluchten, en dus kom je dan bij genocide aan.. vind het ook niet leuk, maar dat is de conclusie.

Je wilt toch niet hier gaan beweren :Y dat er voor Israël een andere standaard geldt?

Je weet toch wel als je dàt doet, dat je je aan geinverteerd anti-semitisme schuldig maakt? Dat is het mooie van naar favoritisme neigende maatregelen.. dat ze 2 kanten op werken!

Als Joden/Israel niét aan andere of hogere standaarden gehouden mag worden (zie definities anti-semitisme), dan geldt dat ook de andere kant op.
quote:
Met twee maten meten, in die zin dat van de Staat Israël een bepaald gedrag wordt geëist dat niet van andere democratische naties wordt verwacht of verlangd
Alstublieft!

Dus JA dan moet Israel zich eraan houden. wurm je hier maar eens uit, succes!

Zo niet, dan is wmb het hek van de dam, en mag NL dus schijt hebben aan het vluchtelingenverdrag en actief mensen gaan weigeren.

Of, we verbreken de banden met Israel, en blijven ons aan de verdragen houden.

Dus zeg t maar: Zullen we ons allemaal aan de Internationale verdragen houden, of, wil je een speciale regeling, voor dat speciale land, waar HELE speciale mensen wonen? Mensen die zichzelf ZO speciaal vinden.. dat ze volgens hen niet hoeven (inmiddels hoefden) te dienen in hetzélfde leger, dat hen beschermd! <-- on-topic van deze thread, zal je sneuvelen voor je land?

Wel, deze orthodoxen zijn dan -aldus vele reageerders hier- enorme lafaards. Deze orthodoxen menen, dat er voor hen ANDERE regels gelden; haaks op de anti-semitisme definitie die juist zegt géén andere/hogere standaarden te accepteren voor Joodse mensen/Israel.

Oh en ze trekken de Israelische bijstand leeg door te fokken voor t vaderland, 15 kinderen is normaal per gezin. Zal ik maar stoppen hier :)

Als dit geen 100% kraakhelder geval is, waar ze zich verslikken in hun eigen bullshit.. weet ik t ook niet meer.

Hier nog een keer, met een mild artikel, hier dienden zich dan toch een paar hele speciale mensen aan: https://nos.nl/artikel/25(...)op-voor-dienstplicht
quote:
De uitspraak was een tegenvaller voor premier Netanyahu, die voor politieke steun afhankelijk is van twee ultraorthodoxe partijen en had geprobeerd de uitzonderingspositie te behouden <-- woopsie!

Ultraorthodoxe leiders zeggen bang te zijn dat hun identiteit en levensstijl onder druk komen te staan als leden van de gemeenschap in het leger moeten dienen samen met seculiere Israëliërs, onder wie vrouwen
ja gadverdamme.. dan moeten ze een ruimte delen, dezelfde lucht inademen als.. die vieze, onreine, Gentiles.. of erger: Vrouwen, yuk! :r :r purel purel, wassen, ritueel, I want the Cleansing sir!!!

Als een Nederlander of Duitser EXACT hetzelfde argument gebruikt als deze orthodoxen: Nazi, racist, discriminatie, extreem rechts, radicaal. Hoe DURF je je eigen identiteit te willen houden!

Ik word hier zo serieus pissed van!!!

Ik begrijp niet hoe iemand, waar dan ook ter wereld, dit verwerpelijke gedrag nog kan steunen.. alsof ze zo uit de oudheid komen, waar we nog hele domme dingen met elkaar deden.

Zou jij, bereidt zijn, dit gedrag van de Orthodoxen af te wijzen?

Waarom wijzen we dit niet allemaal af, DURVEN we dat niet meer? Bang voor de straf van God of de Moderator? :')

Ga ik eerst: Ik, Buikbrein, vind deze orthodoxen een stel hypocriete zakkenwassers eerste klas, die elke dag bekritiseerd mogen worden, tot op het bot.

Als we dat niet meer mogen zeggen, niet meer mogen denken: Dan ben je theologisch overwonnen. Dan is het wmb oorlog, een psychologische theologische oorlog.

Zo serieus moeten we dit nemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Buikbrein op 07-09-2024 09:44:27 ]
pi_216718782
Ondanks maximale sneuvelbereidheid voetvolk Wilders: ’Geen Nederlandse militairen naar Oekraïne’

quote:
Den Haag - PVV-leider Geert Wilders wil geen Nederlandse militairen naar Oekraïne sturen om deel te nemen aan een vredesmacht. „Nederland zit al in veel missies en we moeten ons eigen grondgebied beschermen”, zegt hij. Een Kamermeerderheid stuurt vooralsnog wél aan op een Nederlandse bijdrage, al is nog onduidelijk wat dat concreet betekent.

Nu de Amerikaanse regering aanstuurt op een vredesbestand waarbij Europa een vredesmacht moet leveren, barst een discussie los over of ook Nederland daar militairen voor moet leveren. De grootste partij is daar in ieder geval op tegen. „De PVV is tegen het sturen van Nederlandse militairen naar Oekraïne”, zegt Wilders. „Bovendien zijn er nog tienduizenden Oekraïense mannen in Nederland, laat hen maar teruggaan om hun eigen land te helpen, ook als militair.”

Vanuit het kabinet klinkt juist een welwillende houding. „In het gesprek ging het erg erom of Europa bereid is om überhaupt deel te nemen met een Europese vredesmacht”, zei premier Schoof na een conferentie in München afgelopen weekend. Daarbij wil de premier de Tweede Kamer betrekken: „Een discussie over Nederlanders in een Europese vredesmacht in Oekraïne, die moet je fatsoenlijk voeren.” Concluderend: „We staan er niet negatief tegenover, omdat we snappen dat Europa hier iets moet doen.”

Ook een meerderheid van de Tweede Kamer hint vooralsnog op een rol voor Nederland als er een vredesmacht moet komen. De Kamer steunde eerder een motie van D66-Kamerlid Paternotte, VVD-Kamerlid Van Campen en Volt-voorman Dassen waarin wordt uitgesproken dat Nederland een rol krijgt als samen met NAVO-partners moet worden gezorgd voor bescherming en naoorlogse stabiliteit in Oekraïne.

Dinsdag wordt gestemd over een aanscherping van die motie. VVD en D66 stellen dan voor een constructieve houding aan te nemen ten aanzien van een Europese duurzame naoorlogse vredesmacht in Oekraïne. Een meerderheid lijkt daar wel voor te porren. Critici merken op dat terughoudendheid geboden is omdat nog helemaal niet duidelijk is wat er precies wordt gevraagd van Europa en Nederland. In kabinetskringen klinkt bovendien dat de Russen ook meeluisteren, waardoor voorzichtigheid geboden is.

Dinsdag debatteert de Tweede Kamer met Schoof en ministers Veldkamp (Buitenlandse Zaken) en Brekelmans (Defensie) over de oorlog in Oekraïne en de vredesbeprekingen tussen de Amerikanen en Russen. Schoof overlegt maandag in Parijs met andere Europese regeringsleiders in de hoop ook aan tafel te komen.

https://www.telegraaf.nl/(...)tairen-naar-oekraine
pi_216719089
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:34 schreef Nober het volgende:
Ondanks maximale sneuvelbereidheid voetvolk Wilders: ’Geen Nederlandse militairen naar Oekraïne’
[..]

Wilders is eerder op zoek naar sneuvelbereidheid voor zijn vriendje Poetin.
Toch wel de grootste reden om nooit op die clown te stemmen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')