abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 16:41:46 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213658171
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 23 mei 2024 @ 16:46:14 #2
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213658191
quote:
88s.gif Op donderdag 23 mei 2024 16:41 schreef sp3c het volgende:

[..]
wel anders wel

ze trekken vanuit Oekraine Rusland binnen toch :?
Als dat vanuit door Oekrane gecontroleerd gebied gebeurt, dan kan je toch stellen dat Zelensky/Oekrane hun acties faciliteert door ze maar gewoon hun gang te laten gaan en ze alles ongemoeid te laten voorbereiden?
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 16:47:01 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213658196
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 16:46 schreef VoMy het volgende:

[..]
Als dat vanuit door Oekrane gecontroleerd gebied gebeurt, dan kan je toch stellen dat Zelensky/Oekrane hun acties faciliteert door ze maar gewoon hun gang te laten gaan en ze alles ongemoeid te laten voorbereiden?
die heeft denk ff wat anders aan zijn hoofd atm
pi_213658216
quote:
88s.gif Op donderdag 23 mei 2024 16:36 schreef sp3c het volgende:

[..]
de Wagnergroep zijn de Russen ;)

jij doelt op die Azov Brigade denk ik
Ja, mijn excuses: meegenomen tot het moment! Dank voor correctie.

Maar in het algemeen genomen is het zo dat een staat verantwoordelijk is voor de heersende militaire groeperingen en guerilla bewegingen. Lastig, maar dat hoort bij die verantwoordelijkheid.

Laten we voorbeeld nemen aan erhhh, Afghanistan: of nee beter Bosni; dat zou wat zijn als je iemand (als dienstplichtige) met een MP92 ziet zwaaien en met denken - ach nee, wat nu? Ahh, sh*t - Akkermans... (Voor on(der)-gelezen: oh nee, de regels en het thuisfront onder de loep genomen en heel veel rechterlijke zooi verder zonder hoop...)

Zonder al te veel dolheid: gelukkig was het ICJ duidelijk in de verantwoordelijkheid van de oorlog in '92 - nu is het een puinhoop omdat de Verenigde Naties gewoon het mede zelf heeft genitieerd, balen maar herkenbaar?

Dus als we het gaan hebben over de plaats van actie en de uiteindelijke verantwoordelijkheid dat zit er soms nogal een schop op.

Los over dit feit: we kunnen nu gaan stellen - wie is verantwoordelijk in dit geval (en daar was ik dus ook benieuwd naar bij de initile poster) omdat het uiteindelijk gaat om de werkelijke situatie op de grond. Die is anders; laten we maar zo zeggen..

Dus we kunnen nu lekker gaan zitten bakkeleien over Nethanyahu en Hamas en Abbas, maar volgensmij heb ik topics eerste een prima (militair-burgerlijke) oplossing geschetst en essays vol geschreven - voor de lampenkap. :{
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 17:17:20 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213658518
In voormalig Joegoslavi ligt alles wat ingewikkelder

Ander voorbeeld is de al genoemde Wagner groep
Die zijn zichzelf nu in Afrika aan het profileren, draagt Poetin daar enige verantwoordelijkheid voor?

Makkelijke antwoord is ja, zijn Russen, praten Russisch en doen hele Russische dingetjes met Russisch wapentuig en training

Echter waren ze een jaar ofzo geleden nog schietend onderweg naar Moskou

Of Darfur, is Soedan verantwoordelijk voor het bloedbad dat de RSF aanricht overal waar ze komen, ik denk van wel toch vechten die twee elkaar momenteel de tent uit

Shit is allemaal nog niet zo makkelijk met welles/niettes te beantwoorden
pi_213658595
Gefeliciteerd.

Bakery made ‘shocking’ Hamas terrorist cake for four-year-old
https://www.telegraph.co.(...)amas-cake-for-child/

[ Bericht 0% gewijzigd door Aether op 23-05-2024 17:33:20 ]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213658612
quote:
17s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:23 schreef Aether het volgende:
Gefeliciteerd.

Bakery made ‘shocking’ Hamas terrorist cake for four-year-old
https://www.telegraph.co.(...)amas-cake-for-child/

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gefeliciteerd Omar! *O*
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 17:26:55 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213658622
Lol _O-
pi_213658688
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:17 schreef sp3c het volgende:
In voormalig Joegoslavi ligt alles wat ingewikkelder
100/100.

quote:
Shit is allemaal nog niet zo makkelijk met welles/niettes te beantwoorden
Ook 100/100, maar soms wordt er wel eens gezegd dat als je niet helemaal past bij n van de gestelde narratieve dat je dan 'dom' bent of 'naef'. Ik zie dat liever anders, moge nu duidelijk zijn.

Al met al gaat de discussie niet meer op dat dienstplichtigen van een land per definitie (!) Mede-verantwoordelijk zijn voor leed - God: stel je voor, je bent 18 - krijgt 'de brief der brieven' in zo een land.

Da's geen potje kaarten en commandant Staal tevreden houden met je appl h? :') Een 'jammer dan / JD' krijg je alleen van jezelf, in die gebieden, niet van je meerderen. :N
  donderdag 23 mei 2024 @ 17:36:58 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213658726
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:48 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nou ja, dat is een beetje een lastige. Als je zegt dat Abbas het staatshoofd is is hij dan ook niet verantwoordelijkvoor Hamas' misdaden door die toe te staan door niet tegen ze op te treden?
Het zou vreemd zijn als Netanyahu wel verantwoordelijk wordt gesteld voor daden die IDF soldaten zouden hebben gedaan maar Abbas niet voor daden van Hamas.
Abbas wordt dan ook hierin niet aangeklaagd.
Wat het ICC hier doet is de "equivalentie" truc gebruiken door kopstukken van een terreurgroep in beeld brengen om zo te legitimeren dat ze (daaraan geijkwaardig) ook Nethayahu kunnen aanklagen (dwz daarmee Isral).
Degene die namens een democratisch land met het parlementaire mandaat verdedigd wordt dan persoonlijk "gecompliceerd" en om dat 'te rechtvaardigen' wordt in direct verlengde een kopstuk van een terreurorganisatie ook genoemd.

De reden van die verpersoonlijking is voornamelijk destabilisatie van het schaakbord door via zg plausibele rechtspraak zich te mengen in de politiek van Isral ( feitelijk zoals hamas dat gepland ziet).
Het is hierbij niet eens nodig of dingen "waar" zijn maar dat de mogelijkheid op tafel komt om af te leiden.

Het ICC is hier, net als Zuid-Afrika, een Useful Idiot die zich laat gebruiken. Zonder dat daaruit enige oplossing uit voortkomt om gegijzelden vrij te krijgen, hamas te doen laten stoppen met haar terreur of de daders van de 07okt23 aanslag te berechten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 17:56:59 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213658916
quote:
14s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Abbas wordt dan ook hierin niet aangeklaagd.
Wat het ICC hier doet is de "equivalentie" truc gebruiken door kopstukken van een terreurgroep in beeld brengen om zo te legitimeren dat ze (daaraan geijkwaardig) ook Nethayahu kunnen aanklagen (dwz daarmee Isral).

Andersom vermoed ik
  donderdag 23 mei 2024 @ 17:58:32 #12
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213658929
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:53 schreef oblo het volgende:

[..]
Omdat hij als minister president uiteindelijk verantwoordelijk is voor het beleid van de regering, al meer dan 10 jaar, bijna onafgebroken. En omdat hij niet zomaar een poppetje is, zijn visie is dominant en leidend.
[..]
Dat is niet zo onduidelijk als jij schetst, zie hier: https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-187149/

De PLO vertegenwoordigt het Palestijnse volk dat recht heeft op zelfbeschikking in de zogenaamde “1967 grenzen”.
[..]
Het liefst bombardeer je de daders helemaal plat imo.
Ik ga (be)denken dat men het zo wilt zien door degene die het beleid representeert, aan te klagen voor het democratisch tot stand gekomen beleid.
Een beetje platvloers dat niet de belastingdienst het geld int maar dat Rutte het persoonlijk zou afpikken en als mens verantwoordelijk is voor weet ik veel al het toegeslagen leed.

En nee, ondanks al die links en verdragen, is dat slechts papier van de afgelopen 75jaar in de praktijk niets waard omdat m.n. de "Palestijnen" (met wie waar en wanneer zijn ze dat met welk mandaat ?) daar geen boodschap aan hadden. Een TweeStaten oplossing zonder fundament is verder weg dan ooit. Dat een Ierland/Spanje en Noorwegen het vuur opstookt door "hamas" n.a.v. de terreurdaden feitelijk daarmee te rechtvaardigen, helpt ook al niet.

Zoals ik al eerder uitlegde is uitvoering van (vredes)akkoorden door organisaties, laat staan tribaal ingestelde groepen en individuen, helemaal niet zo duidelijk met wat voro wie precies o.a. onder welke voorwaarden; de afgesproken grenzen zijn.
En nee, vanaf het begin was er geen consensus met daar komen "we" ter plekke wel uit.

Hier leg je mij woorden anders uit.
Ik ben niet voor platvloers toegepast geweld als doel maar realiseer mij terdege dat er voor Isral weinig anders op zit dan actie te nemen.
Dat acties naast zelf uitgelokt er volgens anderen eruit zien als wraak omdat er slachtoffers zijn, is een staaltje van wensdenken.
Hoe dan wel gerichte acties te nemen die bijdraagt in vrijlaten van gegijzelden, terreur te doen stoppen en daders ter verantwoording te roepen; wordt niet benoemd.

Wat mij blijft verbazen dat men de werkwijze van hamas welhaast compleet los ziet van de gevolgen die dat planmatig daar over Gazanen afroept. Zelfs het beroven van ingereden vrachtwagens door Gazanen (of zijn dat ineens hamasleden) is onderdeel om zoals vaker gezegd het beeld te doen kantelen.
Een beetje als de betoger die de agent aanklaagt omdat die hem uiteindelijk met een stok van het asfalt veegde bij een talkshow z'n blauwe plekken laat zien. Het is de omgekeerde (beeld)wereld.
  donderdag 23 mei 2024 @ 18:04:50 #13
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213658997
Het is weer veelzeggend voor wat de VN inmiddels is geworden.

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Overall beste user 2022 donderdag 23 mei 2024 @ 18:18:16 #14
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213659119
twitter

Drie onschuldige ambassadeurs aan zoiets blootstellen is toch eigenlijk psycho-terreur? Die mensen zijn voor de rest van hun leven getraumatiseerd.Moet men Isral daar niet voor veroordelen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 23 mei 2024 @ 18:34:46 #15
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213659235
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:56 schreef sp3c het volgende:

[..]
Andersom vermoed ik
Bedoel je omdat hamas leden worden aangeklaagd, Netanyahu moest worden opgevoerd ?
Ik kan mij natuurlijk meer dan boosheid voorstellen, vanuit useful supporters en landen, wanneer er van Isralische zijde geen personen in het beklaagdenbankje zouden komen.

Dan nog, het ICC moet niet hier (be)denken at Netanyahu op eigen houtje democratische staat Isral zou besturen, alwaar (ongekozen & ongecontroleerde) hamas kopstukken opdracht geven tot terreur. Ik heb de PersCo gezien en die liet aan gelijkwaardigheid niets tot een verbeelding over.

Ik snap natuurlijk dat wanneer de Koning een wet ondertekent of toespraak houdt, die door menigeen dan in persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden omdat hij een wet signeert of een uitspraak doet.

Dit dan zonder te kijken wat daar rechtmatig vooraf is gegaan. Iemand kan natuurlijk stellen dat hamas ook (eigen) wetten heeft, dus gekeken moet worden naar wat voorafging aan de terreurdaad van 07okt23 en daarmee haar krijgsheren gelijkwaardig maakt aan regeringsleden die Isral moeten besturen.
pi_213659270
Hamas beweert Isralische kolonel in handen te hebben

De Palestijnse terreurorganisatie Hamas beweert een Isralische kolonel vast te houden die op 7 oktober gevangen werd genomen. Isral had eerder gemeld dat de hoge officier bij de aanvallen van die dag was gedood.

Volgens de gewapende vleugel van Hamas, de Al Qassam-brigades, raakte kolonel Asaf Hamami gewond tijdens zijn gevangenneming. Maar de strijders leverden geen bewijs en maakten ook niet duidelijk of hij nog leeft.

Het Isralische leger zei maanden geleden dat brigadecommandant Hamami (41) was omgekomen op 7 oktober en dat zijn lichaam werd vastgehouden in de Palestijnse Gazastrook. Op 4 december 2023 heeft de familie van Hamami een uitvaart georganiseerd, waarbij een lege kist werd begraven.

Von der Leyen krijgt kritiek over ontbreken sancties Isral

Walter Baier van de uiterst linkse fractie Europees Links verweet Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen in een EU-verkiezingsdebat met de vijf Europese lijsttrekkers in Brussel dat de Europese Unie nog steeds geen sancties heeft opgelegd aan Isral. Von der Leyen, ook lijsttrekker van de EVP, vond dat verwijt niet terecht. Ze vindt dat de EU zich moet blijven inspannen voor een tweestatenoplossing.

"Dat is de enige oplossing die vrede zal brengen in de regio", zei Von der Leyen. De tweestatenoplossing behelst een onafhankelijk Palestina in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever, naast Isral. Von der Leyen erkende dat de situatie in Gaza dramatisch slecht is en dat de EU al het mogelijke moet doen om het leven van de Gazanen te beschermen. De unie doet dat ook al, zei de lijsttrekker van het machtige Europese centrumrechts.

De EU heeft de financile hulp aan de VN-hulporganisatie voor Palestijnse vluchtelingen UNRWA niet stopgezet, toen een aantal landen dat wel deed, zei Von der Leyen. Onder meer Nederland schortte de hulp op. Dat gebeurde nadat een aantal medewerkers van deze VN-organisatie door Isral was beschuldigd van samenspannen met leden van Hamas.

Daarnaast benadrukte ze dat Isral het recht op zelfverdediging heeft, waarbij ze verwees naar de terreuraanval van Hamas op 7 oktober. Daarbij werden zo'n 1200 Isralirs en buitenlanders gedood en ongeveer 250 mensen gegijzeld. Von der Leyen voegde daar meteen aan toe dat de EU keer op keer Isral oproept zich daarbij aan het internationale recht te houden.

Von der Leyen schaarde zich na de Hamas-aanval aanvankelijk direct achter Isral. Naarmate Isral steeds minder heel liet van de Gazastrook, groeide de kritiek op haar opstelling. Die heeft ze inmiddels wat bijgesteld.

https://www.telegraaf.nl/(...)-in-handen-te-hebben
pi_213663883
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213664056
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 18:18 schreef Ulx het volgende:
[ x ]

Drie onschuldige ambassadeurs aan zoiets blootstellen is toch eigenlijk psycho-terreur? Die mensen zijn voor de rest van hun leven getraumatiseerd.Moet men Isral daar niet voor veroordelen?
Gaan zij in ruil dan ook de ergste beelden van Palestijns lijden kijken? Wel zo eerlijk.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_213664112
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 18:18 schreef Ulx het volgende:
[ x ]

:O
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213664129
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 08:48 schreef Aether het volgende:
[ x ]
Vroeg me laatst nog af of die grote Isralische vlag nog steeds in de PVV fractiekamer hangt. Ik denk dat ik mijn antwoord heb.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_213664153
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 08:48 schreef Aether het volgende:
[ x ]
ICC betwist niet dat Netanyahu zijn burgers moet beschermen, maar of dat nog binnen bepaalde grenzen gebeurt is hier de vraag.

Het past een politicus niet, dus hier Geert Wilders, om zich uit te laten over een lopende strafzaak.
pi_213664881
Relaties met Israelische Universiteit Bezalel Academie in Jeruzalem worden verbroken maar banden met Palestijnse Universiteiten daar hoor je niemand over.

31 van de 51 zetels van de studentenraad van de Palestijnse Birzeit Universiteit bestaat uit vertegenwoordigers van Hamas. Dat zijn van die lieden die feest vierden op 7 Oktober en later gearresteerd zijn wegens het voorbereiden van aanslagen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_213665025
quote:
The bodies of the hostages were discovered in a tunnel that had a large entrance in a building that was reconstructed by UNWRA and Germany in 2023.

Were they not aware of the tunnel?
twitter
  Overall beste user 2022 vrijdag 24 mei 2024 @ 11:49:34 #24
3928 Ulx
pi_213665313
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 09:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Gaan zij in ruil dan ook de ergste beelden van Palestijns lijden kijken? Wel zo eerlijk.
Gezien de uitspraken van de regeringen hebben ze dat al geslikt als zoete koek.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 vrijdag 24 mei 2024 @ 11:52:51 #25
3928 Ulx
pi_213665337
twitter

Da's lullig. Ben je niet eens joods.

Aangezien Palestijnen eerder blank te noemen zijn dan neger: Is moord op bruine mensen door witte toelaatbaar als men daardoor erkenning van een staat krijgt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')