SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Ja, dit is fantastisch. Zeker met het voorjaar in volle gang wat natuur betreft.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:09 schreef Zwoerd het volgende:
Ik geniet enorm van dit weerHet is hier elke dag mooi weer en 's avonds van die schitterende luchten met een zon die overal om je heen de stapelwolken mooi roze kleurt. En af en toe van die geweldige onweerskoppen.
Het is net waar je opgroeit en wat je gewend bent.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Lijkt me wel ronduit saai om in die omgeving te wonen
En soms komt er wat hagel uit je toilet, maar dat neem je voor lief.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is net waar je opgroeit en wat je gewend bent.
Hier in Frysln heb je nog redelijk wat ruimte en rust.
En hier koop je vrijstaand op een net kavel voor de prijs waar je in Utrecht net een tussenwoning op een postzegel voor hebt
Eind middag/begin avondquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:14 schreef MichaelPallada het volgende:
Er was een hoop regen verwacht, maar als ik moet uitgaan van een paar buienradars komt er voorlopig niets aan. Of mis ik iets?
quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:37 schreef dick_laurent het volgende:
Filmpjes van drijvende auto's incoming....
Je moet het zo zien alsof je naar het toilet gaat. In het begin is het kabbelend en na verloop van tijd een enorme shitshow.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:14 schreef MichaelPallada het volgende:
Er was een hoop regen verwacht, maar als ik moet uitgaan van een paar buienradars komt er voorlopig niets aan. Of mis ik iets?
Hebben ze toch nog even de tijd genomen omdat de situatie best interessant blijkt.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:21 schreef Drass het volgende:
Onze Bbq boys van Estofex geven een MS voor Duitsland en Oost Nederland met kans op hagel en wellicht tornado's.
This MD was issued for a few supercells with isolated large hail and a tornado risk. The MD validity does not match the expected time frame for severe.
A well structured LL convergence zone is in place along the S fringe of this MD. Prefrontal airmass destabilization is underway with forecast MUCAPE in the 400-1000 J/kg range. CI is forecast during the early afternoon hours. DLS of 15 m/s is adequate for better organized updrafts and merging thunderstorms could result in a few W-ward moving supercells mainly within the CNTRL/W part of the MD with isolated large hail and severe gusts the main hazard (LCL aoa 1km AGL).
Further E (towards CNTRL Germany) more widespread CI should limit any longer-lived discrete storm mode. Nevertheless a few temporarily rotating updrafts are well possible with strong streamwise SR inflow into low based updrafts (LCLs around 400 m). This could support a few tornado events with this activity next to hail (probably below severe threshold). Up to 200 J/kg 0-3 km CAPE should also increase LL updraft strength, which can induce a few strong but not long-lived mesocyclones.
quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:57 schreef DemonRage het volgende:
Buienvorming is al opgang gekomen bij Kln/Dsseldorf.
Je kunt het in Keulen horen donderen, zogezegdquote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:57 schreef DemonRage het volgende:
Buienvorming is al opgang gekomen bij Kln/Dsseldorf.
quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[..]
Je kunt het in Keulen horen donderen, zogezegd
Extreem weer zal er altijd al wel geweest zijn toch? Klimaat verandert ook door de tijd heen op aarde.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:10 schreef Elan het volgende:
Elke keer dit soort extreem weer is toch wel het ultieme voorbeeld van de klimaatverandering die we doormaken.
Nouja die hoeveelheden neerslag in n keer en de overlast die daarbij hoort is wel relatief nieuw volgens mij.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Extreem weer zal er altijd al wel geweest zijn toch? Klimaat verandert ook door de tijd heen op aarde.
Ik kan me nog wel voor de geest halen dat ze aan het surfen waren op de A2 bij Den Bosch. Je ziet in gebieden vlakbij de Maas ook wel bordjes staan tot waar het water kwam op datum x. Bijvoorbeeld bij Dooibroek bij Den Bosch.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Nouja die hoeveelheden neerslag in n keer en de overlast die daarbij hoort is wel relatief nieuw volgens mij.
20 jaar geleden had je ook wel een of twee keer per jaar dat het halve land blank stond in de zomer maar de zomer moet nog beginnen en het is al weken raak op verschillende plekken.
Er kan lokaal 30 mm in een uur vallen dat is de halve maandsom die normaal in half mei valt.
Dat zal niet meer voorkomen nu men Bossche Broek heeft aangewezen als waterbergingsgebied. Ik doelde ook meer op het extreem buiige karakter van de neerslag, hoogwater is van alle tijden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik kan me nog wel voor de geest halen dat ze aan het surfen waren op de A2 bij Den Bosch. Je ziet in gebieden vlakbij de Maas ook wel bordjes staan tot waar het water kwam op datum x. Bijvoorbeeld bij Dooibroek bij Den Bosch.
Er was toch ook altijd een user uit Tholen?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:07 schreef DemonRage het volgende:
Lekker actief buitje bij Bergen op Zoom/Tholen
Roosendaal hier, was maar matigjesquote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:07 schreef DemonRage het volgende:
Lekker actief buitje bij Bergen op Zoom/Tholen
Mij was warmte en droogte beloofd door Juffrouw Jetten.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:10 schreef Elan het volgende:
Elke keer dit soort extreem weer is toch wel het ultieme voorbeeld van de klimaatverandering die we doormaken.
Ja.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 15:10 schreef d.k. het volgende:
Ik neem aan dat wat het komende uur over Brabant trekt niet de horrorbuien zijn? Ik zie in Duitsland buien ontstaan, zijn dat de buien die veel water gaan geven?
Daar hebben we ook genoeg voorbeelden van gezien de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 15:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Mij was warmte en droogte beloofd door Juffrouw Jetten.
Vierendelenquote:Op dinsdag 21 mei 2024 15:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Mij was warmte en droogte beloofd door Juffrouw Jetten.
Flink aantal zit wel op 100+ al. En dan moet er nog een bak vallen. Bizar. Nat en ook weer twee graden 'te warm'.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 15:28 schreef Jor_Dii het volgende:
Sommige stations gaan enkele honderden mm regen noteren deze maand?
Absurd contrast met vorig jaar mei iigquote:Op dinsdag 21 mei 2024 15:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Flink aantal zit wel op 100+ al. En dan moet er nog een bak vallen. Bizar. Nat en ook weer twee graden 'te warm'.
Een bekend patroon dus.
Met mooie rommels (die je niet op de camera hoort, maar ik zit niet ver van de camera vandaan en het rommelt lekker door). En nat, maar niet zeiknat. Mooi gestage regen die de grond wel lekker kan opnemen (nog).quote:
quote:Op dinsdag 21 mei 2024 16:04 schreef YourCaptor het volgende:
POH, knetterharde onweer ineens, uit het NIETS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |