Hebben ze toch nog even de tijd genomen omdat de situatie best interessant blijkt.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:21 schreef Drass het volgende:
Onze Bbq boys van Estofex geven een MS voor Duitsland en Oost Nederland met kans op hagel en wellicht tornado's.
This MD was issued for a few supercells with isolated large hail and a tornado risk. The MD validity does not match the expected time frame for severe.
A well structured LL convergence zone is in place along the S fringe of this MD. Prefrontal airmass destabilization is underway with forecast MUCAPE in the 400-1000 J/kg range. CI is forecast during the early afternoon hours. DLS of 15 m/s is adequate for better organized updrafts and merging thunderstorms could result in a few W-ward moving supercells mainly within the CNTRL/W part of the MD with isolated large hail and severe gusts the main hazard (LCL aoa 1km AGL).
Further E (towards CNTRL Germany) more widespread CI should limit any longer-lived discrete storm mode. Nevertheless a few temporarily rotating updrafts are well possible with strong streamwise SR inflow into low based updrafts (LCLs around 400 m). This could support a few tornado events with this activity next to hail (probably below severe threshold). Up to 200 J/kg 0-3 km CAPE should also increase LL updraft strength, which can induce a few strong but not long-lived mesocyclones.
quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:57 schreef DemonRage het volgende:
Buienvorming is al opgang gekomen bij Köln/Düsseldorf.
Je kunt het in Keulen horen donderen, zogezegdquote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:57 schreef DemonRage het volgende:
Buienvorming is al opgang gekomen bij Köln/Düsseldorf.
quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[..]
Je kunt het in Keulen horen donderen, zogezegd
Extreem weer zal er altijd al wel geweest zijn toch? Klimaat verandert ook door de tijd heen op aarde.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:10 schreef Elan het volgende:
Elke keer dit soort extreem weer is toch wel het ultieme voorbeeld van de klimaatverandering die we doormaken.
Nouja die hoeveelheden neerslag in één keer en de overlast die daarbij hoort is wel relatief nieuw volgens mij.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Extreem weer zal er altijd al wel geweest zijn toch? Klimaat verandert ook door de tijd heen op aarde.
Ik kan me nog wel voor de geest halen dat ze aan het surfen waren op de A2 bij Den Bosch. Je ziet in gebieden vlakbij de Maas ook wel bordjes staan tot waar het water kwam op datum x. Bijvoorbeeld bij Dooibroek bij Den Bosch.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Nouja die hoeveelheden neerslag in één keer en de overlast die daarbij hoort is wel relatief nieuw volgens mij.
20 jaar geleden had je ook wel een of twee keer per jaar dat het halve land blank stond in de zomer maar de zomer moet nog beginnen en het is al weken raak op verschillende plekken.
Er kan lokaal 30 mm in een uur vallen dat is de halve maandsom die normaal in half mei valt.
Dat zal niet meer voorkomen nu men Bossche Broek heeft aangewezen als waterbergingsgebied. Ik doelde ook meer op het extreem buiige karakter van de neerslag, hoogwater is van alle tijden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik kan me nog wel voor de geest halen dat ze aan het surfen waren op de A2 bij Den Bosch. Je ziet in gebieden vlakbij de Maas ook wel bordjes staan tot waar het water kwam op datum x. Bijvoorbeeld bij Dooibroek bij Den Bosch.
Er was toch ook altijd een user uit Tholen?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:07 schreef DemonRage het volgende:
Lekker actief buitje bij Bergen op Zoom/Tholen
Roosendaal hier, was maar matigjesquote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:07 schreef DemonRage het volgende:
Lekker actief buitje bij Bergen op Zoom/Tholen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |