abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 mei 2024 @ 17:28:30 #251
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_213583485
https://www.binnenlandsbe(...)aren-en-ambtsdragers

quote:
Een op de vijf rijksambtenaren moet eruit

In het hoofdlijnenakkoord staat dat het aantal rijksambtenaren structureel met ruim een vijfde moet worden verminderd.

Eén op de vijf rijksambtenaren moet de overheid verlaten. Dat staat in de budgettaire bijlage van het hoofdlijnenakkoord dat vier partijen gisteren sloten. Vanaf 1 januari 2026 gaat ook een nullijn gelden voor rijksambtenaren én politieke ambtsdragers voor één jaar. De nullijn moet de loonontwikkeling van rijksambtenaren matigen.

Een jaar nullijn
De nullijn moet een bezuiniging van 600 miljoen opleveren, verwachten de vier partijen PVV, VVD, NSC en BBB. Ze wijzen erop dat recent een nieuwe cao rijk is afgesloten voor de periode van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025. ‘Onderdeel daarvan is een gemiddelde loonstijging van 9,7 procent. Deze cao blijft in stand.’ Maar daarna gaat de nullijn dus gelden voor één jaar.

Groei ambtenaren 'meer dan teruggedraaid'
De partijen schrijven in het hoofdlijnenakkoord dat de groei van het aantal ambtenaren en de inzet van consultants bij (kern-)departementen van de afgelopen jaren ‘meer dan teruggedraaid’ wordt, ‘waarbij uitvoerende diensten worden ontzien’. De bezuiniging moet structureel 1 miljard opleveren en loopt op van 239 miljoen in 2025 tot 904 miljoen in 2028. Deze ‘taakstelling’ moet wel worden gekoppeld aan het verminderen van regels en administratieve lasten voor de samenleving en de uitvoering.

Duidelijke keuzes in kerntaken
Tussen 2018 en 2022 kwamen er ongeveer 25.000 fte aan rijksambtenaren bij, een toename van 22 procent, memoreren de partijen. ‘Het doel is de apparaatsuitgaven structureel te verminderen met 22 procent.’ Zij noemen dit een ‘stevige ingreep op het ambtelijk apparaat’ die ‘niet is op te vangen door efficiënter te gaan werken, maar vraagt om duidelijke keuzes in kerntaken van de rijksoverheid’.

Roemernorm hanteren
In de budgettaire bijlage staat dat vooral de kerndepartementen, externe inhuur en communicatie de bezuiniging zullen merken. Voor externe inhuur zal rijksbreed de Roemernorm worden gehanteerd. Volgens die norm moeten uitgaven aan externe inhuur onder de 10 procent van de totale personele uitgaven blijven. Verder worden ‘werkzaamheden voor communicatie’ teruggebracht tot het niveau van 2018. Er worden wel extra middelen uitgetrokken voor onderdelen van de rijksdienst die aan de NAVO-doelstellingen werken en de NCTV, AIVD en MIVD.

Geen enkele noodzaak
Vakbond FNV is erg ontstemd over de voorgenomen bezuinigingen op het ambtelijk apparaat. ‘Een op de vijf ambtenaren moet eruit. Een absurde operatie die tot nog veel meer problemen in de uitvoering zal leiden’, aldus voorzitter Tuur Elzinga. De vakbond ziet mede de aangekondigde nullijn voor ambtenaren als ‘rechtstreekse aanval op de vakbeweging’. ‘Er is daarvoor geen enkele noodzaak, de overheidsfinanciën zijn kerngezond.’ Het noodzakelijk herstel van publieke diensten blijft uit, want ‘daarop wordt juist snoeihard bezuinigd’. De overheid loopt telkens vast, ‘onder andere door de vele bezuinigingen’. ‘Door nu nog eens keihard te snoeien, gaat een overheid niet beter functioneren.’
Met rijksambtenaren bedoelen ze toch werknemers van de belastingdienst en politie? Dus geen UWV, omdat deze semi-overheid is?

Het is mij vrij onduidelijk hoe ze dit willen bereiken? Gaan ze massa-ontslag aanvragen of gaan ze uitfaseren?

Het lijkt mij in ieder geval juridisch heel lastig omdat er ook ontslagvergoedingen kunnen worden geclaimd. In dat geval lijkt mij de saneringen diens doel missen.

Wij gaan het zien.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_213583536
Tsja, ik ben niet heel enthousiast.

- Het verhogen van de huurtoeslag, halveren van het eigen risico, hogere straffen en de afschaffing van verplichte warmtepomp zie ik wel als positief.

- Niet alle stikstofmaatregelen worden afgeschaft, maar wel flink teruggebracht. Je maakt het nu niet bepaald aantrekkelijk om te innoveren, terwijl de biodiversiteit al op omvallen staat.

- Bezuinigen op het onderwijs is nooit een goed idee.

- De beloften om asielmigratie in te perken zijn misschien leuk, maar ik mis een concreet plan om dat uit te voeren. Ik verwacht vooral meer chaos. Daarnaast mis ik een plan om expats in te perken, daar zit mijns inziens het échte probleem.

- Meer belasting voor het mkb, maar minder belasting voor grootvervuilers? Werkelijk? Op de lange termijn ook nog eens rampzalig voor je concurrentiepositie.

- Kerncentrales zijn wmb vooral geldverspilling.

- Meer woningen bouwen is een leuke belofte, maar hoe dan?

Ik zie wel meer punten waar ik positief of negatief over ben, maar vooral het laatste. Ik vind het allemaal erg vaag. Maargoed, ik zeg hetzelfde als wat ik na de verkiezingen zei: ik ga dit kabinet een eerlijke kans geven. Dus ze mogen het van mij laten zien.
Incelfrikandel
pi_213583550
De hoofdlijnen zien er prima uit. Alleen spijtig dat ik nergens een bovenlimiet qua migratie-saldo lees. Waar NRC eerst zo op hamerde.
pi_213583594
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:

- het verhogen van de huurtoeslag, halveren van het eigen risico, hogere straffen en de afschaffing van verplichte warmtepomp zie ik wel als positief.

- niet alle stikstofmaatregelen worden afgeschaft, maar wel flink teruggebracht. Je maakt het nu niet bepaald aantrekkelijk om te innoveren, terwijl de biodiversiteit al op omvallen staat.

- bezuinigen op het onderwijs is nooit een goed idee.

- De beloften om asielmigratie in te perken zijn misschien leuk, maar ik mis een concreet plan om dat uit te voeren. Ik verwacht vooral meer chaos. Daarnaast mis ik een concreet plan om expats in te perken, daar zit mijns inziens het échte probleem.

- Meer belasting voor het mkb, maar minder belasting voor grootvervuilers? Werkelijk? Op de lange termijn ook nog eens rampzalig voor je concurrentiepositie.

- Kerncentralens zijn wmb vooral geldverspilling.

Ik zie wel meer punten waar ik positief of negatief over ben, maar vooral het laatste. Ik vind het allemaal erg vaag. Maargoed, ik zeg hetzelfde als wat ik na de verkiezingen zei: ik ga dit kabinet een eerlijke kans geven. Dus ze mogen het van mij laten zien.
1: Top inderdaad.

2: Eens.

3: Mwau, hangt er vanaf.

4: Plannen staan er toch duidelijk? en expats willen ze nu juist niet aanpakken. Het lijkt sterk op een soort deal tussen Wilders en VVD. Asielzoekers aanpakken, expats laten.

5: Eens, debiel.

6: Onzin, zonder kerncentrales redden we het niet.

7: Alles begint met een standpunt. We gaan zien hoe ze dat gaan regelen.
  donderdag 16 mei 2024 @ 17:37:25 #255
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_213583598
Vooral walgelijk dat kaartjes voor het voetbal en dus ook mijn seizoenskaart even 21% worden belast en dus nog duurder worden dan ze al zijn.

De roverheid pakt ook echt alles van ons af
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 16 mei 2024 @ 17:38:10 #256
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213583610
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:28 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Met rijksambtenaren bedoelen ze toch werknemers van de belastingdienst en politie? Dus geen UWV, omdat deze semi-overheid is?

Het is mij vrij onduidelijk hoe ze dit willen bereiken? Gaan ze massa-ontslag aanvragen of gaan ze uitfaseren?

Het lijkt mij in ieder geval juridisch heel lastig omdat er ook ontslagvergoedingen kunnen worden geclaimd. In dat geval lijkt mij de saneringen diens doel missen.

Wij gaan het zien.
quote:
U bent rijksambtenaar als u in dienst bent van het Rijk. U valt dan als ambtenaar onder één van de verschillende ministeries. De rechten en plichten van rijksambtenaren zijn vastgelegd in het Algemeen Rijksambtenarenreglement, het zogenaamde ARAR.
Mijns inziens dus op de ministeries in Den Haag.
pi_213583618
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 16:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jouw woorden, niet de mijne. Daarnaast: voel jij je persoonlijk aangesproken ofzo? Dat probleem ligt meer bij jezelf dan in mijn woorden.
Ja, dat ben ik dus niet met je eens. Getuige je woordgebruik. Moet je zelf weten natuurlijk, maar dan is het terecht dat groepen mensen zich aangesproken voelen en daarop reageren.

Los daarvan, mijn vraag blijft inhoudelijk staan. En daar zie ik je niet op reageren.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213583631
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:38 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
[..]
Je weet dat medewerkers van uitvoeringsorganisaties vaak ook gewoon onder het rijk vallen he. Pas als ze die expliciet uitsluiten, dan heb je het over Den Haag.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213583669
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 16:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ja, moslims en Marokkanen zijn kut. En nee, ook met dit akkoord ga je dat probleem niet oplossen. Dus je schiet er geen jota mee op. Sterker nog, ik las dat ze de gelden in het kader van kansenongelijkheid in onderwijs juist willen wegbezuinigen. Dus.. zeg het eens. Als dit het probleem is, wat doen ze er dan concreet tegen.
Dit is wel degelijk een begin van een oplossing. Elke stap qua immigratie-beperking is een goede stap.
  donderdag 16 mei 2024 @ 17:44:10 #260
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_213583699
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:38 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
[..]
Maar bijvoorbeeld UWV of andere organisaties vallen ook onder het ministerie van sociale zaken maar hebben dan weer een heel ander CAO. Dus niet onder ministerie van Justitie en Veiligheid of ministerie van financiën.

Er is gewoon veel onduidelijkheid. En dan heb ik het nog niet eens over hoe ze 22% gaan saneren.

Daarnaast zijn UWV-medewerkers en gemeenteambtenaren geen rijksambtenaren, dus ja.
  donderdag 16 mei 2024 @ 17:46:39 #261
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213583729
Ik weet dat het de taak is van de oppositie om kritiek te leveren (zou Wilders ook hebben gedaan als het andersom was) maar moet toch wel een beetje lachen als ik dan zo'n Timmermans hoor praten over 'wensdenken'.
pi_213583769
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dit is wel degelijk een begin van een oplossing. Elke stap qua immigratie-beperking is een goede stap.
Heb weinig gelezen over immigratiebeperking. Hooguit over asielbeperking.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213583789
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:49 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Heb weinig gelezen over immigratiebeperking. Hooguit over asielbeperking.
Een immigrant in de volksmond een inkomend landverhuizer. Daar horen asielzoekers ook bij he.

Je hebt gewoon verschillende vormen van migratie.
pi_213583820
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Een immigrant in de volksmond een inkomend landverhuizer. Daar horen asielzoekers ook bij he.

Je hebt gewoon verschillende vormen van migratie.
Zeker, dat is precies mijn punt. En tegen het overgrote deel wordt geen flikker gedaan. Dat is mijn conclusie.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 16 mei 2024 @ 17:54:46 #265
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213583829
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:44 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Maar bijvoorbeeld UWV of andere organisaties vallen ook onder het ministerie van sociale zaken maar hebben dan weer een heel ander CAO. Dus niet onder ministerie van Justitie en Veiligheid of ministerie van financiën.

Er is gewoon veel onduidelijkheid. En dan heb ik het nog niet eens over hoe ze 22% gaan saneren.

Daarnaast zijn UWV-medewerkers en gemeenteambtenaren geen rijksambtenaren, dus ja.
Plus bij de belastingdienst is het een grote bende en hebben ze juist moeite goede mensen vast te houden. Als je de voorwaarden gaat versoberen en baanonzekerheid gaat toevoegen wordt dat alleen maar erger.
pi_213583844
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:54 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Zeker, dat is precies mijn punt. En tegen het overgrote deel wordt geen flikker gedaan. Dat is mijn conclusie.
Dus?

Het is een stap. Zulke zaken los je niet in een dag op. Maar Nederland is aan het verrrechtsen, en ik vind dat positief.
pi_213583880
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik weet dat het de taak is van de oppositie om kritiek te leveren (zou Wilders ook hebben gedaan als het andersom was) maar moet toch wel een beetje lachen als ik dan zo'n Timmermans hoor praten over 'wensdenken'.
Je gaat ook bijna denken dat hij heeft overlegd met Jetten gezien ze allebei wat aan het strooien waren met ''drijfzand''.
  donderdag 16 mei 2024 @ 17:59:16 #268
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_213583893
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:38 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ja, dat ben ik dus niet met je eens. Getuige je woordgebruik. Moet je zelf weten natuurlijk, maar dan is het terecht dat groepen mensen zich aangesproken voelen en daarop reageren.

Los daarvan, mijn vraag blijft inhoudelijk staan. En daar zie ik je niet op reageren.
Het is terecht dat mensen zich aangesproken voelen als ik constateer dat we nog steeds onopgeloste problemen hebben met 3e generatie migrantengroepen? Ik verzin de CBS-statistieken en gevangeniscijfers niet hoor. Jij neemt onterecht aan dat er haat achter een observatie zit. Jouw probleem maar je blijft het maar projecteren.
  donderdag 16 mei 2024 @ 17:59:32 #269
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_213583898
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:54 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Plus bij de belastingdienst is het een grote bende en hebben ze juist moeite goede mensen vast te houden. Als je de voorwaarden gaat versoberen en baanonzekerheid gaat toevoegen wordt dat alleen maar erger.
De belastingdienst is wel toe aan renovatie. Maar om nou iedere overheidsorganisatie 22% te kortwieken lijkt mij een heel slecht idee. Aan de ene kant omdat het onuitvoerbaar is, aan de andere kant omdat er een personeelstekort is.

Ik had ook graag gezien dat er een ambitie was dat bijvoorbeeld de politie met 22% toeneemt in plaats van afneemt. Dat heeft dit land helaas nodig als wij naar de rellen kijken van de afgelopen tijd.
pi_213583918
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:59 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het is terecht dat mensen zich aangesproken voelen als ik constateer dat we nog steeds onopgeloste problemen hebben met 3e generatie migrantengroepen? Ik verzin de CBS-statistieken en gevangeniscijfers niet hoor. Jij neemt onterecht aan dat er haat achter een observatie zit. Jouw probleem maar je blijft het maar projecteren.
Ik projecteer niets. Dat doe je zelf door het direct met cultuur te associëren. Dat mag, maar dan krijg je daar dus respons op.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213583971
Ik voorspel dat we vroeg in 2025 weer naar de stembus kunnen
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:08:32 #272
396550 Richestorags
pi_213583994
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:01 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ik projecteer niets. Dat doe je zelf door het direct met cultuur te associëren. Dat mag, maar dan krijg je daar dus respons op.
Oké, als cultuur geen factor is, waarom hebben we dan weinig problemen met Chinezen die hier ook arm en laaggeschoold kwamen?

Als cultuur geen factor is, hoe verklaar je dan verschillen in antisemitisme onder verschillende groepen?

Waarom is het zo erg voor je om toe te geven dat cultuur een factor is? En cultuur is verschillend onder verschillende groepen van één land he. Kijk maar naar kampers vs kakkers. Of seculiere west-Turkije Turken vs Anatolië.

Maar goed, hebben we nu ook al een C-woord?

Volgens jou is cultuur geen factor. Dus we zouden probleemloos kunnen mengen met koppensnellers uit Papoea Nieuw-Guinea of het moordeiland uit India? Jij zou zonder problemen meedraaien met een inheemse stam in de Amazone?

Jij wil een probleem ontkennen vanuit een rare reflex waarmee je de oplossing in de weg staat. Wilders wil met de botte bijl mensen het land uitgooien. De oplossing ligt ergens in het midden van deze twee uitersten. Jij bent de polariteit van Wilders (extreem erkennen vs extreem ontkennen).

[ Bericht 10% gewijzigd door Richestorags op 16-05-2024 18:16:08 ]
pi_213584068
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik voorspel dat we vroeg in 2025 weer naar de stembus kunnen
De combinatie PVV, VVD, NSC en BBB lijkt me ook wel bijzonder instabiel.
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:14:28 #274
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213584072
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 16:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ja, moslims en Marokkanen zijn kut. En nee, ook met dit akkoord ga je dat probleem niet oplossen. Dus je schiet er geen jota mee op. Sterker nog, ik las dat ze de gelden in het kader van kansenongelijkheid in onderwijs juist willen wegbezuinigen. Dus.. zeg het eens. Als dit het probleem is, wat doen ze er dan concreet tegen.
De negatieve oververtegenwoordiging van bepaalde groepen in de samenleving heeft niets te maken met kansenongelijkheid maar wel met een cultuurclash en een slechte integratie. En dat kun je zeker oplossen door minder van zulke mensen binnen te laten, gezinshereniging te beperken, criminaliteit flink aan te pakken en migranten die de wet overtreden direct uit te zetten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:17:19 #275
396550 Richestorags
pi_213584115
quote:
14s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De negatieve oververtegenwoordiging van bepaalde groepen in de samenleving heeft niets te maken met kansenongelijkheid maar wel met een cultuurclash en een slechte integratie. En dat kun je zeker oplossen door minder van zulke mensen binnen te laten, gezinshereniging te beperken, criminaliteit flink aan te pakken en migranten die de wet overtreden direct uit te zetten.
Ach, dit is parels voor de zwijnen gooien.
pi_213584138
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:

- Het verhogen van de huurtoeslag, halveren van het eigen risico, hogere straffen en de afschaffing van verplichte warmtepomp zie ik wel als positief.

Halveren van het eigen risico is een broekzak-vestzak-verhaal. Zolang je de zorg niet fundamenteel anders gaat financieren, kom elke euro minder eigen risico gewoon weer terug als euro basispremie. Hooguit is dit een herverdeling van jongere generaties (gemiddeld minder zorg nodig maar gemiddeld minder welvarend) naar welvarendere oudere generaties.

quote:
- Niet alle stikstofmaatregelen worden afgeschaft, maar wel flink teruggebracht. Je maakt het nu niet bepaald aantrekkelijk om te innoveren, terwijl de biodiversiteit al op omvallen staat.

Naar mijn idee levert dit vooral weer kans op een nieuw PAS- debacle. In plaats van een structurele oplossing ga je door met aanmodderen met een schijnoplossing. Die dan t.z.t weer heel hard in je gezicht ontploft. In de reactie van de grote bouwbedrijven op het regeerakkoord staat ook al dat deze hier vooral een risico en geen oplossing in zien.
quote:
- Bezuinigen op het onderwijs is nooit een goed idee.

Eens[/quote]

[/quote]
Ik zie niet zozeer een risico voor de concurentiepositie maar wel op een risico op nog meer ontevredenheid door uitholling van de concurentiepositie van het MKB. In plaats van op te moeten boksen met het grootbedrijf met alleen maar schaalvoordelen, moet het MKB nu opboksen tegen het grootbedrijf met schaal- én belastingvoordelen.
quote:
- Kerncentrales zijn wmb vooral geldverspilling.
Wel goed voor de diversificatie van de energiemix. Toch nog een beetje aandacht voor diversiteit in het regeerakkoord.
quote:

Eens. En goedbedoelde zaken als beperking van huren en een wankel stikstofbeleid, zullen de woningbouw ook geen goed doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213584178
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:28 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]

Wij gaan het zien.
Een vijfde van de ambtenaren raus en daarna kijken we wel welke taken we niet meer gaan doen. Ik zou de volgorde omdraaien, maar ik ben geen politicus die moeilijke keuzes ontwijkt.

Alsof het oude kabinet nooit is vertrokken.
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:24:34 #278
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_213584191
Dus ik kan vast mijn biezen pakken. Terug naar Turkije. :')

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_213584200
quote:
15s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:24 schreef BansheeBoy het volgende:

Das wel heel snel opgeven hoor.
pi_213584215
quote:

waarom?
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:27:14 #281
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213584220
quote:

Zo te lezen beheers jij de Nederlandse taal gewoon.

Maar ik zal echt nooit snappen hoe je al tientallen jaren in een land kunt wonen en nog steeds amper de taal spreekt. Dan heb je er gewoon geen zak aan gedaan.
pi_213584280
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
.

Ik zie ook vooral wensdenken (stikstof) en symboolpolitiek (halvering eigen risico, 130 rijden).

Maar eens over Timmermans, op een of andere manier kan ik hem niet geloofwaardig vinden en zie er vooral een verongelijkte kleuter in. Wat een 10 jaar geleden trouwens heel anders was, toen had ik hem best hoog zitten als politicus.
pi_213584663
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:32 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
.

Ik zie ook vooral wensdenken (stikstof) en symboolpolitiek (halvering eigen risico, 130 rijden).

Maar eens over Timmermans, op een of andere manier kan ik hem niet geloofwaardig vinden en zie er vooral een verongelijkte kleuter in. Wat een 10 jaar geleden trouwens heel anders was, toen had ik hem best hoog zitten als politicus.
Ik zie bij dit nieuwe kabinet veel voortzetting van het vorige. Wensdenken dat de EU uitzonderingen gaat maken voor het irritante Nederland en daar het beleid alvast op instellen. Verder wederom een hoop uitstel van moeilijke keuzes. Ambtenaren eruit en daarna maar eens zien welke taken we niet gaan doen, want dat is minder leuk nieuws.

Aan de andere kant zie ik een oppositie die ik ook moeilijk serieus kan nemen. Ik was student toen "onderwijspartij" D66 zelf een enorme bezuinig op het onderwijs deed met een vage belofte het in de toekomst terug te investeren wat nooit is gebeurd na meerdere D66 kabinetten. En dan nu is het opeens nooit een goed idee. Een PvdA waar Timmermans vooral bezig is met GL koest houden. De SP is onzichtbaar.
pi_213584752
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:37 schreef Caland het volgende:
Vooral walgelijk dat kaartjes voor het voetbal en dus ook mijn seizoenskaart even 21% worden belast en dus nog duurder worden dan ze al zijn.

Het is sowieso een mooi moment om een keer geen nieuwe seizoenkaart van Ajax te kopen, dus de overheid helpt je daar slechts bij.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_213584865
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Oké, als cultuur geen factor is, waarom hebben we dan weinig problemen met Chinezen die hier ook arm en laaggeschoold kwamen?

Als cultuur geen factor is, hoe verklaar je dan verschillen in antisemitisme onder verschillende groepen?

Waarom is het zo erg voor je om toe te geven dat cultuur een factor is? En cultuur is verschillend onder verschillende groepen van één land he. Kijk maar naar kampers vs kakkers. Of seculiere west-Turkije Turken vs Anatolië.

Volgens jou is cultuur geen factor. Dus we zouden probleemloos kunnen mengen met koppensnellers uit Papoea Nieuw-Guinea of het moordeiland uit India? Jij zou zonder problemen meedraaien met een inheemse stam in de Amazone?

Jij wil een probleem ontkennen vanuit een rare reflex waarmee je de oplossing in de weg staat. Wilders wil met de botte bijl mensen het land uitgooien. De oplossing ligt ergens in het midden van deze twee uitersten. Jij bent de polariteit van Wilders (extreem erkennen vs extreem ontkennen).

quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Zijn Chinezen over het algemeen goed geintegreerd dan? Volstrekt niet. Dat je geen last van ze hebt zegt natuurlijk niets over de mate waarop ze meedraaien in de maatschappij. Tegelijkertijd, als cultuur wel een factor is, waarom zijn er uit diezelfde groeperingen waar jij op doelt zoveel succesverhalen? Ondanks dat ze gewoon dezelfde cultuur delen.

quote:
Anti semitisme en moslimhaat zie je vooral onder groepen mensen die een sociale, economische of leerachterstand hebben. Dat is bij migranten over het algemeen net iets meer aanwezig.

quote:

Voor mij is er geen taboe op het c-woord. Het wordt alleen nogal makkelijk in de mond genomen bij dit soort zaken, terwijl er zoveel andere oorzaken aan ten grondslag leggen. Zeker als we kijken naar de groepen waar je in eerste instantie naar verwijst. En dat er binnen een cultuur allerlei subculturen zijn maakt dat op zichzelf niet anders. Het is gewoon een van de vele manieren om tegenstellingen te vergroten. Jij wil namelijk perse stellen dat cultuur altijd een factor is. Terwijl de feiten op het tegenovergestelde wijzen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213584882
quote:

Naar Istanbul toch?
Allah Al Watan Al Malik
pi_213584939
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:27 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Maar ik zal echt nooit snappen hoe je al tientallen jaren in een land kunt wonen en nog steeds amper de taal spreekt. Dan heb je er gewoon geen zak aan gedaan.
Dat komt omdat die mensen, dan heb ik het over de eerste generatie, juist in hokjes bij fabrieken werden gestopt om lekker in ploegen te werken. En niet om even te leren. Daar was ook helemaal geen tijd voor en dat was ook helemaal niet de bedoeling. Die mentaliteit is vrij lang doorgezet. Bovendien waren dit vaak ongeletterden.

Voor de mensen die na de jaren 80 - 90 hier zijn gekomen geldt dit wat mij betreft niet. Die zijn gewoon lui.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213585014
Elke keer als ik 100 rij en iemand haalt me in met 130, dan kom ik diegene altijd even later tegen op een afrit en zit ik er weer gewoon achter.

Eigen risico wel heel chill, maar voor de rest, tja wat moet ik er van denken, asiel is ook wel goed, maar voor de rest moeten we het maar allemaal zien. Vraag me af of we er ook echt beter op worden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_213585196
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 19:22 schreef Discombobulate het volgende:
Elke keer als ik 100 rij en iemand haalt me in met 130, dan kom ik diegene altijd even later tegen op een afrit en zit ik er weer gewoon achter.

Eigen risico wel heel chill, maar voor de rest, tja wat moet ik er van denken, asiel is ook wel goed, maar voor de rest moeten we het maar allemaal zien. Vraag me af of we er ook echt beter op worden.
Wie denk je dat dat uitgespaarde eigen risico gaat betalen?
pi_213585208
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 19:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
De hardwerkende Nederlander 😄😄😄😄
pi_213585310
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 19:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Gezien de veranderingen is het de vraag of je daar daadwerkelijk iets van gaat merken onder de streep.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_213585413
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:27 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

De oorzaak is dat er geen sociale controle was.
pi_213585734
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 16:53 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Standaard semantisch trucje, beetje over de aantallen gaan lullen. Terwijl het inderdaad geen reet uitmaakt of het er 50.000 of 60.000 zijn. Het zijn er gewoon veel te veel en dat blijkt ook uit alle noodopvanglocaties die we overal maar moeten openen.
Of gewoon het over relatieve hoeveelheden hebben ipv absolute aantallen. “Ja MaAr HeT iS mAaR eEn PaAr PrOcEnT!” Ja, dat komt omdat het totaal aantal migranten enorm hoog is, dombo. Je hebt geen fluit aan relatieve cijfers alleen. Wel als je de effecten ervan wilt wegmoffelen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_213585813
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:37 schreef Caland het volgende:

Dat is gewoon een luxe en vermaak. Terecht dat dat 21% is.
pi_213585927
Ik weet niet wat grappiger is, dat Jerusalem stuk of de landbouwminister die alles op alles moet zetten om de EU om te praten.
  donderdag 16 mei 2024 @ 20:23:30 #296
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213586020
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 15:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Klinkt als woke, vind je niet?
Nee, dan zou er nog het volgende aanhangsel bij moeten:

"En daarom moet wit heteroseksueel Nederland op diversiteitstraining om ervoor te zorgen dat het koloniale denken dat aan de basis ligt voor al het onrecht dat minderheden wordt aangedaan wordt doorbroken".

Als je geen idee hebt wat woke daadwerkelijk is - omdat je je gewoon niet hebt ingelezen - snap ik dat je nooit met inhoudelijke reacties komt wanneer dit onderwerp ter sprake komt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 16 mei 2024 @ 20:25:41 #297
396550 Richestorags
pi_213586058
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 19:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
[..]
Zijn Chinezen over het algemeen goed geintegreerd dan? Volstrekt niet. Dat je geen last van ze hebt zegt natuurlijk niets over de mate waarop ze meedraaien in de maatschappij. Tegelijkertijd, als cultuur wel een factor is, waarom zijn er uit diezelfde groeperingen waar jij op doelt zoveel succesverhalen? Ondanks dat ze gewoon dezelfde cultuur delen.
Chinezen zijn niet geïntegreerd maar ze hebben hun kinderen hard leren werken en hun best laten doen op school. Een cultuurdingetje, weetjewel.

Het één sluit het ander niet uit. Dat we succesverhalen zien, die er zeker zijn, sluit niet het andere uit. We hebben ook wel een voorbeeld van een brave en succesvolle kamper (hoi Frans Bauer). Beetje nietszeggend dus.

quote:
Anti semitisme en moslimhaat zie je vooral onder groepen mensen die een sociale, economische of leerachterstand hebben. Dat is bij migranten over het algemeen net iets meer aanwezig.
Waarom zie je dan meer antisemitisme in bepaalde landen of bij bepaalde groepen migranten, terwijl bijvoorbeeld wederom de Chinezen hier weinig van laten zien?

quote:
Voor mij is er geen taboe op het c-woord. Het wordt alleen nogal makkelijk in de mond genomen bij dit soort zaken, terwijl er zoveel andere oorzaken aan ten grondslag leggen. Zeker als we kijken naar de groepen waar je in eerste instantie naar verwijst. En dat er binnen een cultuur allerlei subculturen zijn maakt dat op zichzelf niet anders. Het is gewoon een van de vele manieren om tegenstellingen te vergroten. Jij wil namelijk perse stellen dat cultuur altijd een factor is. Terwijl de feiten op het tegenovergestelde wijzen.
Je ontwijkt mijn vragen en voorbeelden omdat ze je niet uitkomen. Als cultuur geen factor is, zouden we dus probleemloos kunnen mengen met koppensnellers, moordenaars van dat Indiase eiland en zou jij zonder moeite in een Amazonestam kunnen leven.
  donderdag 16 mei 2024 @ 20:27:28 #298
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213586078
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 19:36 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
De hardwerkende Nederlander 😄😄😄😄
Nee. Dat halen ze bij de arbeidsongeschikten vandaan :')

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 16 mei 2024 @ 20:32:09 #299
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213586153
quote:
84s.gif Op donderdag 16 mei 2024 20:27 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Nee. Dat halen ze bij de arbeidsongeschikten vandaan :')

[ afbeelding ]
quote:
Het bedrag van de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten in 2023 is ¤ 197,72 netto. Dit jaarlijkse bedrag wordt vastgesteld door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Wij maken de tegemoetkoming eind september aan u over.
https://www.uwv.nl/partic(...)is-de-tegemoetkoming

Rekenen is moelijk.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_213586174
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 20:25 schreef Richestorags het volgende:
Chinezen zijn niet geïntegreerd maar ze hebben hun kinderen hard leren werken en hun best laten doen op school. Een cultuurdingetje, weetjewel.
Lijkt me niet - dat is een stereotypering. Geen cultuurdingetje. Er ken bovendien geen bevolkingsgroepen waar hard leren werken en je best doen op school niet gewaardeerd wordt.

quote:
Het één sluit het ander niet uit. Dat we succesverhalen zien, die er zeker zijn, sluit niet het andere uit. We hebben ook wel een voorbeeld van een brave en succesvolle kamper (hoi Frans Bauer). Beetje nietszeggend dus.
Dat maakt dus precies waarom het hameren op de factor cultuur zo nietszeggend is. Exact dit.

quote:
Waarom zie je dan meer antisemitisme in bepaalde landen of bij bepaalde groepen migranten, terwijl bijvoorbeeld wederom de Chinezen hier weinig van laten zien?
Nogmaals, dat je iets niet ziet, betekent niet dat het er niet is. Altijd interessant om dat als maatstaf te gebruiken. En dat migrantengroepen uit bijv. het midden-oosten een wat uitgesprokenere mening hebben over wat er daar allemaal aan de hand is, is op zichzelf niet vreemd lijkt me.

quote:
Je ontwijkt mijn vragen en voorbeelden omdat ze je niet uitkomen. Als cultuur geen factor is, zouden we dus probleemloos kunnen mengen met koppensnellers, moordenaars van dat Indiase eiland en zou jij zonder moeite in een Amazonestam kunnen leven.
Nee ik ontwijk je voorbeelden omdat ze te belachelijk voor woorden zijn. We hebben het hier niet over groepen mensen die afgesloten van de rest van de wereld hebben moeten wonen. Zo van kijk 'zij hebben een andere cultuur en jij zou daar nooit kunnen aarden, dus jij kan ook nooit hier aarden want jij hebt een andere cultuur dan de mijne'.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')