abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213546142
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:27 schreef Leandra het volgende:

Met iedere dag dat een fatsoenlijke uitleg en/of beelden van de gebeurtenis langer op zich laten wachten wordt de EBU ongeloofwaardiger en onbetrouwbaarder.
Wat mij betreft waren ze dag daags da de definitieve diskwalificatie al. Het probleem is ESC = EBU en EBU = ESC.

EBU heeft zo’n gigantische machtspositie dat ze (denken dat ze) zich alles kunnen permitteren.
pi_213546144
Wat is er gebeurd?
Zaterdag raakte bekend dat de Zweedse politie een onderzoek doet naar een klacht tegen Joost Klein vanwege een mogelijke bedreiging. Volgens de EBU zou een vrouwelijke medewerkster van de productieploeg een klacht hebben ingediend tegen Joost Klein, na zijn optreden in de halve finale op donderdagavond. Het incident zou zich hebben voorgedaan in de Malmö Arena. De politie weigert te bevestigen of ze camerabeelden heeft gekregen van het incident.

Songfestivalexpert Cornald Maas, die lid is van de Nederlandse selectiecommissie, zegt op X dat het incident waarvoor Joost Klein is gediskwalificeerd “nauwelijks iets voorstelt”. “Ik was er donderdag niet bij, maar voor zover ik weet, heeft Joost met zijn hand haar telefoon naar beneden geduwd, meer stelde het niet voor.” Volgens de Zweedse krant ‘Atfonbladet’ is de camera van de vrouw stuk en zou Klein zich “agressiever” hebben gedragen dan de Nederlanders zeggen. “Ze is behoorlijk kapot van het incident”, bevestigt een bron aan ‘Aftonbladet’.

https://www.hln.be/muziek(...)alincident~ade59639/
pi_213546160
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:32 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zweedse krant is geen, en ik herhaal: geen, betrouwbare bron.
Er is in dit geval nog geen enkele betrouwbare bron naar buiten gekomen. AvroTROS is dat ook niet. Dat maakt het zo lastig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 13 mei 2024 @ 13:38:14 #29
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213546162
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die Zweedse krant sprak erover dat Joost een camera kapot gemaakt zou hebben.

Over de gemaakte afspraken is verder weinig bekend, het is heel goed mogelijk dat de cameravrouw daar gewoon mocht filmen.
Dus ook hier weer iemand die de verklaring vd AVROTROS niet geloofwaardig vindt, maar wel een krant vertrouwt die het al eerder bewezen mis had. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 13-05-2024 13:58:47 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213546163
quote:

[..]

Over de gemaakte afspraken is verder weinig bekend, het is heel goed mogelijk dat de cameravrouw daar gewoon mocht filmen.

Die Zweedse krant voert geen bronnen aan. De EBU bevestigt dit bericht niet.

De afspraken zijn door AvroTros benoemd en door EBU niet ontkent.

Dus is het heel goed mogelijk dat deze cameravrouw daar niet mocht filmen.

Jouw waarheid is niet meer waard dan die van mij.
pi_213546169
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:24 schreef Troel het volgende:
Nee, maar die beelden zullen ook wel niet openbaar gemaakt worden. Zolang ze er niet zijn, lijkt de statement van de NL kant namelijk nonsens te zijn en als ze wel openbaar zijn is het precies duidelijk wat er wel is voorgevallen, mocht het verhaal van NL niet kloppen. :{
Zolang ze er niet zijn, zijn ze er niet. En dan wordt het wel een beetje moeilijk om vol te houden dat Klein iets strafbaars heeft gedaan. Dat is de realiteit.
pi_213546181
quote:

[..]

Avrotros heeft aangegeven dat er afspraken over gemaakt zijn, EBU heeft dat niet weersproken in hun verklaring. Voor mij voldoende aanleiding om aan te nemen dat die afspraken er daadwerkelijk waren.

Wat ik raar vind, als hij echt een camera kapot gemaakt zou hebben zou dat toch onderdeel van de aanklacht zijn? De politie spreekt dat er geen fysiek contact was, als hij iets gesloopt zou hebben zou je toch iets als destruction of property erbij noemen?
pi_213546183
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:39 schreef HiZ het volgende:

[..]
Zolang ze er niet zijn, zijn ze er niet. En dan wordt het wel een beetje moeilijk om vol te houden dat Klein iets strafbaars heeft gedaan. Dat is de realiteit.
Je hoeft niet iets juridisch strafbaars te doen om uit de wedstrijd te worden gezet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213546195
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is in dit geval nog geen enkele betrouwbare bron naar buiten gekomen. AvroTROS is dat ook niet. Dat maakt het zo lastig.
Waarom is AvroTros geen betrouwbare bron? Met alle ellende van de afgelopen tijd bij de publieke omroep gaan zij een kandidaat die flink over de schreef gegaan is toch niet verdedigen? Zij hebben alles te verliezen en niets te winnen.
pi_213546203
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:36 schreef luxerobots het volgende:
Wat is er gebeurd?
Zaterdag raakte bekend dat de Zweedse politie een onderzoek doet naar een klacht tegen Joost Klein vanwege een mogelijke bedreiging. Volgens de EBU zou een vrouwelijke medewerkster van de productieploeg een klacht hebben ingediend tegen Joost Klein, na zijn optreden in de halve finale op donderdagavond. Het incident zou zich hebben voorgedaan in de Malmö Arena. De politie weigert te bevestigen of ze camerabeelden heeft gekregen van het incident.

Songfestivalexpert Cornald Maas, die lid is van de Nederlandse selectiecommissie, zegt op X dat het incident waarvoor Joost Klein is gediskwalificeerd “nauwelijks iets voorstelt”. “Ik was er donderdag niet bij, maar voor zover ik weet, heeft Joost met zijn hand haar telefoon naar beneden geduwd, meer stelde het niet voor.” Volgens de Zweedse krant ‘Atfonbladet’ is de camera van de vrouw stuk en zou Klein zich “agressiever” hebben gedragen dan de Nederlanders zeggen. “Ze is behoorlijk kapot van het incident”, bevestigt een bron aan ‘Aftonbladet’.

https://www.hln.be/muziek(...)alincident~ade59639/
Dat die cameravrouw inmiddels een trauma heeft lijkt me niet zo onwaarschijnlijk. Want ze is met haar klacht een haat figuur geworden voor miljoenen mensen. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Als ik haar was zou ik echt bang zijn voor het bekend worden van mijn naam.
pi_213546207
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:41 schreef chratnox het volgende:
De politie spreekt dat er geen fysiek contact was, als hij iets gesloopt zou hebben zou je toch iets als destruction of property erbij noemen?
Waar spreekt de politie over dit incident?
  maandag 13 mei 2024 @ 13:44:06 #37
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_213546210
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hoeft niet iets juridisch strafbaars te doen om uit de wedstrijd te worden gezet.
Nee, maar dat maakt de noodzaak tot volledige transparantie, ook richting de buitenwereld wel (nog) groter.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 13 mei 2024 @ 13:44:12 #38
35189 Troel
scherp en bot
pi_213546212
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:43 schreef HiZ het volgende:

[..]
Dat die cameravrouw inmiddels een trauma heeft lijkt me niet zo onwaarschijnlijk. Want ze is met haar klacht een haat figuur geworden voor miljoenen mensen. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Maar dat kun je Joost niet aanrekenen natuurlijk :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213546213
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:32 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Als je tot 2/3 keer aan toe over iemands grens gaat en lak hebt aan wat de gevolgen zijn is dit pure rancune ik geloof dan ook niet dat camera persoon zich bedreigd voelde . maar goed het blijft speculeren he :+
ik heb zo'n collega gehad die weleens wat uithaalde bij andere collega's en als dat niet in de smaak viel en ze kreeg weerwoord ging ze piepen en slachtoffer spelen bij de baas.
Dit zou heel goed kunnen. Ik heb ook steeds meer het gevoel dat het iets van deze strekking is.

Bizar ook dat er geen andere beelden zijn van dit verschrikkelijk ernstige incident. Wat mensen namelijk als eerste doen als ze getuige zijn van een gewelddadig en vreselijk agressief incident, is de telefoon pakken om het te filmen en op internet te pleuren. Mensen zijn immers ramptoeristen.
  maandag 13 mei 2024 @ 13:45:55 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_213546224
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik heb in ieder geval een filmpje met een interview met de politie op X voorbij zien komen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213546227
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Bij EenVandaag dacht ik.
pi_213546230
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:42 schreef chratnox het volgende:

[..]
Waarom is AvroTros geen betrouwbare bron? Met alle ellende van de afgelopen tijd bij de publieke omroep gaan zij een kandidaat die flink over de schreef gegaan is toch niet verdedigen? Zij hebben alles te verliezen en niets te winnen.
AVROTROS is de Nederlandse publieke omroep die Joost Klein uitgekozen had om naar het songfestival te gaan. Die hebben er natuurlijk belang bij dat Joost Klein meedoet, en ook zo hoog mogelijk eindigt. De belangen lijken me wel duidelijk, ook financieel.
pi_213546234
Ik denk dat het uiteindelijk neer zal blijken te komen op een cultuurding. Ergens las ik een reactie van een half-Zweedse die aangaf dat Zweden veel gevoeliger zijn voor sociale 'incidenten' dan Nederlanders.

Daar waar wij verder gaan met ons leven, moeten zij in therapie ;)

Dat zou ook het verschil in opvatting kunnen betekenen tussen de EBU en Avro/Tros over een incident waarvan ze beide weten hoe het feitelijk is gebeurd.
pi_213546235
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:43 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eigenlijk is dat net zo kwalijk, want ook de cameravrouw is beroerd begeleid door het EBU. Juist door het eerst groter te maken dan het is (fysieke altercatie met de persoon, etc) bescherm je die medewerker niet.

En nogmaals, als Joost een dusdanig grote bedreiging voor de medewerkers was dat diskwalificatie op zijn plaats was, waarom was hij dan nog welkom op het terrein en is hij niet onder begeleiding van beveiliging het terrein af gebonjourd?

Ik vind de gang van zaken nogal apart. Ik heb geen enkele kennis van het Zweedse (strafrecht), maar logisch nadenkend voel je je als medewerker toch niet beschermd als je hem nog steeds tegen kunt komen in de gangen?
pi_213546241
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:42 schreef chratnox het volgende:

[..]
Avrotros is een partij natuurlijk. En dus per definitie niet een neutrale rapporteur. Maar het gaat niet echt om wat Klein heeft gedaan. Het gaat om wat de EBU heeft gedaan. Want zij moeten nu gaan aantonen dat hun reactie proportioneel was.

Overigens, als de reactie proportioneel was denk ik dat heel wat deelnemende landen volgend jaar een heel ander contract gaan eisen.
pi_213546242
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:15 schreef Troel het volgende:

[..]
Klopt, iedereen wil nu per se weer in een eigen hokje geloof ik.

Ik houd wel van het hokje 'mens' *)
Als het ESF een barometer is voor de toestand in Europa, dan kunnen we - na de meer euforische jaren 90 en 00 - inderdaad wel concluderen dat de hokjesgeest weer helemaal terug is.

Dat zullen ze in Rusland best fijn vinden om te constateren.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_213546243
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:44 schreef Troel het volgende:

[..]
Maar dat kun je Joost niet aanrekenen natuurlijk :)
Wel de EBU, die een mond vol hebben over veilige werkomgeving.
pi_213546249
De AVROTROS kleurt normaal echt nooit buiten de lijntjes. Ik vond dat statement over het niet geven van de Nederlandse punten daarom al grappig. Ineens was het fuck it _O- wat totaal niet past bij wat we al jaren zien.
pi_213546271
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:46 schreef chratnox het volgende:

[..]
Eigenlijk is dat net zo kwalijk, want ook de cameravrouw is beroerd begeleid door het EBU. Juist door het eerst groter te maken dan het is (fysieke altercatie met de persoon, etc) bescherm je die medewerker niet.

En nogmaals, als Joost een dusdanig grote bedreiging voor de medewerkers was dat diskwalificatie op zijn plaats was, waarom was hij dan nog welkom op het terrein en is hij niet onder begeleiding van beveiliging het terrein af gebonjourd?

Ik vind de gang van zaken nogal apart. Ik heb geen enkele kennis van het Zweedse (strafrecht), maar logisch nadenkend voel je je als medewerker toch niet beschermd als je hem nog steeds tegen kunt komen in de gangen?
Ik denk dat we een beetje af moeten van vragen over het strafrecht. Alles wijst erop dat dat met een sisser afloopt vandaag of morgen.

Maar wat veel interessanter is wat er gaat gebeuren tussen Avrotros en de EBU. En dan staat de EBU ver achter, ook om de redenen die jij noemt.
pi_213546277
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]
AVROTROS is de Nederlandse publieke omroep die Joost Klein uitgekozen had om naar het songfestival te gaan. Die hebben er natuurlijk belang bij dat Joost Klein meedoet, en ook zo hoog mogelijk eindigt. De belangen lijken me wel duidelijk, ook financieel.
Dat betwist ik ook niet, maar we lijken voorbij te gaan aan de (negatieve) gevolgen die AVROTROS kan oplopen door hem te verdedigen als hij echt over de schreef is gegaan. AVROTROS is de partij geweest die in gesprek was met EBU, dus zij zitten veel dichter bij het vuur dan journalisten.

Met alle ellende bij de publieke omroep de afgelopen periode in het achterhoofd lijkt het me echt onwaarschijnlijk dat AVROTROS hem zo resoluut beschermd had als hij echt over de schreef was gegaan. Zij hebben ook hun eigen reputatie, contract met EBU/ESF en andere belangen te behartigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2024 13:54:00 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')