abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213546702
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Situatie sinds gisteravond. Sinds vanmiddag is wel bekend dat Hlyboke op deze kaart is ingenomen door de Russen en ze dichterbij de grotere stad Vovchansk zijn gekomen.
Ziet er nog weinig schokken uit toch? Stukje niemandsland veroverd.
pi_213546907
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:56 schreef skysherrif het volgende:
Zie net een video van een rus die brandstof in jerrycans aan het sjouwen is als een FPV drone op hem afkomt. Hij besluit de drone te willen slaan met 1 van de jerrycans.

U kunt het resultaat raden _O-
Lijkt net Grand theft auto of zo'n tom & jerry filmpje van vroeger whahahaha. Vlogen ze niet ook wel eens in de fik door Charmander in die Pokémon televisie serie? WHAHAHA

Ja dit is net zo toch

grappig....
pi_213546921
quote:
15s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:58 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Lijkt net Grand theft auto of zo'n tom & jerry filmpje van vroeger whahahaha. Vlogen ze niet ook wel eens in de fik door Charmander in die Pokémon televisie serie? WHAHAHA

Ja dit is net zo toch

grappig....
Kan er wel om lachen ja als het russen betreft :)
pi_213547067
Ik moet zeggen dat ik de filmpjes van brandende Russen, tanks of andere voertuigen inmiddels wel ken. Ik vind het interessanter te volgen wat er nu aan het front gebeurt. Tuurlijk is elke dode Rus er 1 minder, maar zoals de situatie nu is, lijkt me dat juichen of grappige meme plaatjes niet zo gepast.
Цой жив
pi_213547131
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:12 schreef Zwoerd het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de filmpjes van brandende Russen, tanks of andere voertuigen inmiddels wel ken. Ik vind het interessanter te volgen wat er nu aan het front gebeurt. Tuurlijk is elke dode Rus er 1 minder, maar zoals de situatie nu is, lijkt me dat juichen of grappige meme plaatjes niet zo gepast.
Hoe denk je dat de situaties aan het front in kaart worden gebracht?
pi_213547146
quote:
Russen moeten oprotten uit Oekraïne. En hoe eerder hoe beter. Ik heb geen medelijden met de Russen die dood gaan tijdens hun illegale verblijf in Oekraïne maar ik vind het te ver gaan om hun dood gaan grappig te vinden of dat te vieren. Laten we ook niet doen alsof elke Rus daar graag wil zijn en of ze allemaal veel keuze hebben.
pi_213547159
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:16 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hoe denk je dat de situaties aan het front in kaart worden gebracht?
Via scherpe analyses waarbij wordt aangegeven welke dorpen en of gebieden nu in handen zijn van welke fractie. En dan kan je ook nog delen hoeveel mensen er omgekomen zijn of hoeveel mensen daar nu gelegerd zijn. Kan je makkelijk doen zonder filmpjes van soldaten die in de fik vliegen.
pi_213547162
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:18 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Russen moeten oprotten uit Oekraïne. En hoe eerder hoe beter. Ik heb geen medelijden met de Russen die dood gaan tijdens hun illegale verblijf in Oekraïne maar ik vind het te ver gaan om hun dood gaan grappig te vinden of dat te vieren. Laten we ook niet doen alsof elke Rus daar graag wil zijn en of ze allemaal veel keuze hebben.
Een groot misverstand is dat het merendeel daar conscripts zijn, enorm veruit de meeste Russen in Oekraine hebben zich vrijwillig aangemeld om Oekraieners te doden voor geld.
pi_213547179
quote:

[..]
Via scherpe analyses waarbij wordt aangegeven welke dorpen en of gebieden nu in handen zijn van welke fractie. En dan kan je ook nog delen hoeveel mensen er omgekomen zijn of hoeveel mensen daar nu gelegerd zijn. Kan je makkelijk doen zonder filmpjes van soldaten die in de fik vliegen.
En hoe denk je dat kaarten tot stand komen of analyses? Juist door die videos.
pi_213547191
quote:
Ik vind het ook allemaal niet zo heel relevant, ik zie liever updates van de frontlinie en gewogen statistieken van verliezen in manschappen en materieel.

Dat de Russen regelmatig veel spullen verliezen wisten we al wel.
pi_213547199
Elke dode Ruz is er 1 minder die geen Oekraïner meer kan doden.
Of ze daar nou vrijwillig zijn of niet.
pi_213547257
quote:

[..]
Dit ja, het vertroebelt de boel nogal en geeft je bar weinig informatie over de totale situatie aan het front.

In ieder geval zouden vertaalde artikelen van the Study of War wat mij betreft vaker geplaatst mogen worden hier.
pi_213547287
Goed voor wat groter nieuws dan:

quote:
The commander of the "Kharkiv" OTUV [operational-tactical groupping] was changed against the background of the Russian offensive
Against the background of the offensive of Russian troops in the north of the Kharkiv region, the commander of the "Kharkiv" OTUV was replaced. He became Mykhailo Drapaty instead of Yuriy Galushkin.
This was reported to RBC-Ukraine by the OSUV [operational-strategical groupping] "Khortytsia".

"According to the decision of the military leadership, from May 11, Brigadier General Mykhailo Drapaty was appointed to the post of commander of the operational tactical group of troops (OTUV) "Kharkiv", - as the publication was informed by OSUV "Khortytsia".

At the same time, Drapaty also remains in the post of Deputy Chief of the General Staff of the AFU.

What is known about OTUV "Kharkiv" and its former head
The "Kharkiv" OTUV - it is a unit of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine. It is part of the Khortytsia OSUV. Created during a full-scale Russian invasion of Ukraine in 2022. Parts of the group took part in the Kharkiv counteroffensive.

At the beginning of April 2024, General Yuriy Galushkin became the commander of the "Kharkiv" OTUV, replacing Andrii Hrytskov, this was reported by the deputy head of the Kharkiv Regional Military Administration, Roman Semenukha.

OTUV "Kharkiv" is responsible for the Slobozhansky direction of defense.
https://www.rbc.ua/rus/ne(...)tupu-1715591642.html
pi_213547330
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ziet er nog weinig schokken uit toch? Stukje niemandsland veroverd.
Het stelt niet veel voor, en de stad Charkiv zullen de Russen niet/nooit innemen.

De Russen hebben twee jaar geleden zitten kloten door het inzetten van te weinig manschappen.
Na de inname van Lisitsjansk begin juli 2022 was de frontlijn zoveel korter geworden, dat ze toen extra bataljons overhielden, die ze hadden moeten inzetten voor de verdediging van de lijn Izjoem naar de Russische grens bij Voltsjansk, waar toen op dat moment maar drie bataljons zaten op een lijn van meer dan 100 kilometer.
Die extra bataljons hebben ze in plaats daarvan gestuurd naar de regio linkeroever Kherson.
Dom dom dom.
Uiteindelijk zijn de Russen beide gebieden kwijtgeraakt in de nazomer en herfst 2022.
pi_213547393
Ook even een wat grotere bijdrage van mijn kant. Laatste update van the Study of War met Nederlandse vertaling:

https://www.understanding(...)sessment-may-12-2024

Dit leest hopelijk wat lekkerder weg:

Oost-Oekraïne en Oblast Charkov: Russische inspanningen concentreren zich op het terugdringen van Oekraïense troepen vanaf de internationale grens met de Oblast Belgorod, met als operationeel doel het benaderen van Charkov stad binnen het bereik van buisartillerie. Recentelijke activiteiten omvatten bevestigde Russische vooruitgang in noordelijk Charkov Oblast richting Vovchansk, en intense gevechten rond Ohirtseve en Vovchansk. Russische troepen zouden Vovchansk omsingeld hebben, wat leidt tot gevechten binnen de nederzetting zelf. Het Russische leger zet ook aanzienlijke middelen in, inclusief gemotoriseerde geweerbataljons, om hun posities te versterken en hun penetratie in deze regio te verdiepen. Dit suggereert een strategische nadruk op het beveiligen van dit gebied om verdere invallen te vergemakkelijken of zich te verdedigen tegen Oekraïense tegenoffensieven.

Oblast Loehansk: Er zijn aanhoudende Russische grondaanvallen langs de lijn Koepjansk-Svatove-Kreminna, hoewel er geen significante veranderingen aan het front werden bevestigd. De inspanningen hier lijken gericht op het veroveren van de rest van Oblast Loehansk en het westwaarts duwen naar oostelijk Charkov Oblast en noordelijk Donetsk Oblast. Dit wijst op een voortdurende poging om controle over Loehansk te consolideren en mogelijk te gebruiken als een uitvalsbasis voor operaties verder naar het westen.

Oblast Donetsk: Russische doelstellingen omvatten het volledig veroveren van Oblast Donetsk. Echter, de situatie blijft sterk betwist, met frequente meldingen van aanvallen en schermutselingen zonder substantiële veranderingen aan het front. De Oekraïense Generale Staf merkt op dat Russische aanvallen in de richting van Siversk onsuccesvol waren, wat wijst op een robuuste Oekraïense verdediging ondanks de aanhoudende druk van Russische troepen.

Zuidelijke As en Oblast Zaporizja: In het zuiden streven Russische troepen ernaar om frontlinieposities te handhaven en achtergebieden te beveiligen tegen Oekraïense aanvallen. Rapporten omvatten Russische vooruitgang in westelijk Zaporizja Oblast en de oostelijke oever van Cherson Oblast. De acties in deze gebieden suggereren een poging om posities te versterken en mogelijk voor te bereiden op uitgebreidere operaties of het tegengaan van Oekraïense offensieven.

Tactische en Operationele Details: Er worden "schuurtanks" gebruikt door Russische troepen, wat aanpassingen aan de voortdurende drone-oorlogvoering benadrukt. Russische troepen zouden naar verluidt hun gebruik van luchtvaart, artillerie en drone-aanvallen verhogen, hoewel deze worden omschreven als minder nauwkeurig dan Oekraïense aanvallen. Dit kan wijzen op een strategie van uitputting waarbij Russische troepen proberen Oekraïense verdedigingen af te breken door continue, maar minder gerichte aanvallen.

Perfidie en Schendingen van Internationaal Recht: Russische troepen worden beschuldigd van het dragen van burgerkleding om op te gaan in de lokale bevolking voordat ze overstappen naar militaire uniformen. Dit betekent een ernstige schending van intern

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2024 15:40:50 ]
pi_213547486
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:29 schreef skysherrif het volgende:
Goed voor wat groter nieuws dan:
[..]
https://www.rbc.ua/rus/ne(...)tupu-1715591642.html
Mag ook wel even in het Nederlands toch? Dit soort berichten lezen al niet superlekker weg:

quote:
De commandant van de "Kharkiv" OTUV werd vervangen te midden van het Russische offensief. Dit gebeurde tijdens de opmars van Russische troepen in het noorden van de regio Kharkiv. Yuriy Galushkin werd vervangen door Mykhailo Drapaty. Het nieuws werd gemeld door OSUV "Khortytsia" aan RBC-Oekraïne.

Brigadegeneraal Mykhailo Drapaty werd op 11 mei benoemd tot de nieuwe commandant van de operationeel tactische groep troepen (OTUV) "Kharkiv". Dit besluit kwam van de militaire leiding, zoals gemeld door OSUV "Khortytsia". Ondanks zijn nieuwe functie blijft Drapaty ook actief als adjunct-chef van de Generale Staf van de AFU.

De "Kharkiv" OTUV is onderdeel van de Landmacht van de Strijdkrachten van Oekraïne en valt onder de Khortytsia OSUV. Het ontstond tijdens de grootschalige Russische invasie van Oekraïne in 2022 en nam deel aan het tegenoffensief in Kharkiv.

Generaal Yuriy Galushkin nam in april 2024 het commando over de "Kharkiv" OTUV over van Andrii Hrytskov, zoals gemeld door Roman Semenukha, de vicehoofd van de Militaire Administratie van de regio Kharkiv.

De taak van OTUV "Kharkiv" is om de Slobozhansky richting van verdediging te waarborgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2024 15:46:34 ]
pi_213547519
En nog even een up to date kaart van het front waarbij te zien is dat de Russen toch al wat meer gebied rond Charkov in handen hebben dan gedacht:

https://storymaps.arcgis.(...)448496de641cf64bd375
pi_213547559
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:32 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Het stelt niet veel voor, en de stad Charkiv zullen de Russen niet/nooit innemen.

De Russen hebben twee jaar geleden zitten kloten door het inzetten van te weinig manschappen.
Na de inname van Lisitsjansk begin juli 2022 was de frontlijn zoveel korter geworden, dat ze toen extra bataljons overhielden, die ze hadden moeten inzetten voor de verdediging van de lijn Izjoem naar de Russische grens bij Voltsjansk, waar toen op dat moment maar drie bataljons zaten op een lijn van meer dan 100 kilometer.
Die extra bataljons hebben ze in plaats daarvan gestuurd naar de regio linkeroever Kherson.
Dom dom dom.
Uiteindelijk zijn de Russen beide gebieden kwijtgeraakt in de nazomer en herfst 2022.
Ik verwacht ook niet dat ze de stad zullen innemen, zoals al eerder gezegd: De enige manier is door middel van een omsingeling. Daar zaten ze in 2022 eigenlijk best wel in de buurt alleen dan moet je dus niet je troepen zo versnipperen dat er aan elk front maar 10,000 man troepen staat. Als ze al hun mankracht in plaats van op Kiev en Sumy op Charkov hadden gericht dan was die stad nu gewoon in Russische handen geweest.

pi_213549296
Oekraïne wil die stad ook niet binnen bereik van Russische artillerie hebben.
pi_213549319
Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat Patrushev nu gaat doen nadat Shoigu z'n plaats heeft overgenomen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_213549352
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
En nog even een up to date kaart van het front waarbij te zien is dat de Russen toch al wat meer gebied rond Charkov in handen hebben dan gedacht:

https://storymaps.arcgis.(...)448496de641cf64bd375
Ook wel debiel dat ze min of meer ongestoord troepen kunnen verzamelen en hun logistiek net over de grens redelijk veilig kunnen stellen omdat ze er geen westerse raketten op mogen gooien :')
pi_213549360
quote:
19s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:08 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ook wel debiel dat ze min of meer ongestoord troepen kunnen verzamelen en hun logistiek net over de grens redelijk veilig kunnen stellen omdat ze er geen westerse raketten op mogen gooien :')
Gebeurd wel.
pi_213549827
quote:
19s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:08 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Die beperking, dat Westerse wapens niet ingezet mogen worden op doelen in Ruzland, is vrij recent opgeheven.
pi_213550015
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:46 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Die beperking, dat Westerse wapens niet ingezet mogen worden op doelen in Ruzland, is vrij recent opgeheven.
Alleen de britten toch? En waar het voornamelijk om gaat, niet met Amerikaanse wapens?
Als dat inmiddels anders is hoor ik het graag :)
pi_213550094
quote:
19s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:00 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Alleen de britten toch? En waar het voornamelijk om gaat, niet met Amerikaanse wapens?
Harms hebben geregeld doelwitten in Rusland (voroal rond belgorod) uitgeschakeld. Onlangs nog een pantsir
pi_213550342
quote:
Dat filmpje van die IED is van 2020. Dus een al wat ouder filmpje helaas.

En humanitaire missie lol. Tuurlijk.
pi_213550377
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat verbaast mij dan wel weer. Hoezo geen mijnenvelden overal aan de grens? Het is niet dat Ukraine een offensief in Rusland aan het voorbereiden was.
Dat had inderdaad al veel beter beveiligd moeten zijn. Al is het wel de frontline natuurlijk. En ging het om de grijze zone. Dus rustig aan wat loopgraven graven was er vast niet bij. Maar mijnen velden hadden er zeker al moeten liggen.
pi_213550469
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:03 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
"reported by Ukraïnian staff"

zullen vast weer veel Russen zijn omgekomen maar de aantallen die hier worden geschetst kan je wel door 2 delen.
Tot nu toe zijn de Oekraïense cijfers heel betrouwbaar gebleken. In elk geval kwa soldaten die gedood/gewond zijn. De cijfers van Amerika, Frankrijk en de UK zitten er dicht in de buurt kwa schattingen. (totaal aantal. Niet dag cijfers).

Sterker nog zelfs vanuit Rusland zijn deze cijfers indirect bevestigd.

Maar volgens die historie gast waren er 5 maanden geleden slechts 10.000 verliezen aan Russische zijde. Dus daar zou ik je informatie kwa verliezen zeker niet vandaan halen.
pi_213550521
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:34 schreef Ulx het volgende:
[ x ]

Mee eens. Al zou het in de kazerne nog beter zijn.
De aantal Russische soldaten die ik al zelfmoord heb zien plegen is gewoon ongelofelijk. De meeste doen met door zichzelf door de kop te schieten. Maar tegenwoordig zie je ze ook steeds vaker een granaat gebruiken.

Al gebeurd dit vaak wel pas wanneer zij al gewond zijn door bijvoorbeeld een drone.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:54:31 #105
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_213550758
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:42 schreef Delenlill het volgende:

[..]
De aantal Russische soldaten die ik al zelfmoord heb zien plegen is gewoon ongelofelijk. De meeste doen met door zichzelf door de kop te schieten. Maar tegenwoordig zie je ze ook steeds vaker een granaat gebruiken.

Al gebeurd dit vaak wel pas wanneer zij al gewond zijn door bijvoorbeeld een drone.
Je leven is gewoon over als je bijvoorbeeld je been kwijt raakt in het Russische leger. Heb niet het idee dat de Russen enige waardering tonen voor hun kreupele veteranen...
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_213550807
quote:
19s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:00 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 23:30 schreef Delenlill het volgende:
https://www.defense.gov/N(...)l-charles-q-brown-j/
quote:
Q: If I may follow, officials had expressed before concerns that Russia — that the Ukraine may try to fire ATACMS at Russia or that there weren't enough in U.S. stockpiles. Did either of those affect your decision to provide the long-range ATACMS?

SEC. AUSTIN: Well, first of all, as you know, my — I always have a concern about the United States having the capability to defend itself and to also support our operational plans. And I can tell you that we — are comfortable that we are in a good place and we will remain in a good place.

You know, over — in two years' time, things change, you know? More munitions are created and that sort of business. So we are in a good place, we'll remain in a good place, and I think the capability that Ukraine will have is a good capability.

So it up to them on how and when to use it, and our hopes are that they'll create some pretty good effects with that and other things.
In deze persconferentie geeft minster van defensie Austin aan dat het aan Oekraïne is hoe en wanneer zij de lange afstand ATACMS gaan gebruiken. Hij ontkent dus niet dat Oekraïne ze op Russisch grondgebied mag gebruiken. Tevens zegt zijn gezichtsuitdrukking wanneer hij antwoord geeft op deze vraag ook erg veel.

Natuurlijk wil dit niet daadwerkelijk zeggen dat Oekraïne toestemming heeft om met deze raketten Rusland aan te vallen. Maar hij spreekt het ook niet tegen.

Het zou best kunnen dat de toestemming vanuit Amerika er ook al is. Ik heb nog niks gehoord dat dit weer tegengesproken is.
pi_213550884
Ik zie het gebied ten noorden van de stad Charkiv meer als ruilgebied in de toekomst, omdat het front ten westen van de stad Donetsk al jarenlang bijna niks opschiet.
pi_213550920
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:57 schreef Delenlill het volgende:

[..]
[..]
In deze persconferentie geeft minster van defensie Austin aan dat het aan Oekraïne is hoe en wanneer zij de lange afstand ATACMS gaan gebruiken. Hij ontkent dus niet dat Oekraïne ze op Russisch grondgebied mag gebruiken. Tevens zegt zijn gezichtsuitdrukking wanneer hij antwoord geeft op deze vraag ook erg veel.

Natuurlijk wil dit niet daadwerkelijk zeggen dat Oekraïne toestemming heeft om met deze raketten Rusland aan te vallen. Maar hij spreekt het ook niet tegen.

Het zou best kunnen dat de toestemming vanuit Amerika er ook al is. Ik heb nog niks gehoord dat dit weer tegengesproken is.
[/quote]

Dankje, lijkt er inderdaad op dat het wat minder strikt is dan.

"Its up to them on how and when to use it. And our hopes are that they create some good effects"
Is inderdaad ook veelzeggend.

Snap dat Amerika zich op geen enkele manier laat clippen of betrappen op directe uitspraken als "Wij vinden het prima dat Oekraine onze langeafstandswapens gebruikt om Russisch grondgebied diep in Rusland te bombarderen." dan is dit inderdaad wat er het dichtste bijkomt.
pi_213551021
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:54 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Je leven is gewoon over als je bijvoorbeeld je been kwijt raakt in het Russische leger. Heb niet het idee dat de Russen enige waardering tonen voor hun kreupele veteranen...
Dat is zo, Na WW2 werden zij volgens mij massaal het verdomhoekje in gedrukt. En hadden ze speciale kampen voor al hun gewonde veteranen, ver van de bewoonde wereld af.

En nu zijn de omstandigheden niet veel beter. Als je het überhaupt al overleefd. Je medesoldaten laten je achter. De medische hulp is flink ondermaats en revalideren doe je zelf, en je moet vaak ook nog je eigen prosthetics betalen (of jij krijgt rommel). En natuurlijk zal de uitkering ook niet super zijn.

Al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Officieren of mensen die geld hebben krijgen natuurlijk voorrang.
pi_213551117
twitter

twitter

twitter

twitter
  maandag 13 mei 2024 @ 20:20:49 #111
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_213551339
Als (burger) luchtvaart enthousiast ben ik enigszins verbaasd dat Aeroflot nog met aanzienlijk veel Westers materieel vliegt. Wat op zich niet raar is, die dingen zijn natuurlijk allemaal pre oorlog aangekocht. Maar dan doemt er een vraag op rondom onderhoud...

Want op een gegeven moment ben je door je reserveonderdelen heen, en je kan die niet meer uit het westen importeren door de sancties. Daarnaast is de kans dat onderhoud ook wordt uitbesteed aan Westerse partijen..

Echter krimpt de vloot Airbussen en Boeings niet echt snel bij Aeroflot..

Duidelijk is dus dat de Russen een loophole gevonden hebben, en dat blijk iig Iran te zijn:
https://www.politico.eu/a(...)ircraft-maintenance/

Waarbij gezegd moet worden dat Iran zelf problemen heeft met het überhaupt verkrijgen van vliegtuigen en dus ook reserveonderdelen plus de Iraanse vloot is sterk verouderd, waardoor de monteurs mogelijk niet eens de juiste kennis van de moderne kisten heeft. Wat natuurlijk te fixen om Russische monteurs over te vliegen.

Dus of Aeroflot gaat in de komende maanden steeds meer vliegtuigen aan de grond houden of ze blijven vliegen met slecht onderhouden kisten met alle gevolgen van dien.

Kaartje met westerse Aeroflot vliegtuigen die nu in de lucht hangen
The name is Putler, Vladimir Putler
  maandag 13 mei 2024 @ 20:24:42 #112
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213551418
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik verwacht ook niet dat ze de stad zullen innemen, zoals al eerder gezegd: De enige manier is door middel van een omsingeling. Daar zaten ze in 2022 eigenlijk best wel in de buurt alleen dan moet je dus niet je troepen zo versnipperen dat er aan elk front maar 10,000 man troepen staat. Als ze al hun mankracht in plaats van op Kiev en Sumy op Charkov hadden gericht dan was die stad nu gewoon in Russische handen geweest.

[ afbeelding ]
Het gaat ook niet om het innemen van Kharkiv an sich, het gaat om het binnen artillerie bereik brengen van Charkiv en daarmee de druk op Belgorod te verlichten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_213551457
twitter

twitter

twitter

twitter
pi_213551601
Het gebied ten noorden van de stad Charkiv dat de Russen de afgelopen dagen hebben ingenomen is qua oppervlakte al groter dan de terreinwinst van de Oekraïners vorig jaar met het zomeroffensief bij Robotyne.
pi_213551637
twitter

twitter
pi_213551771
quote:
'Niet zo gepast'? Zo'n beetje iedereen juicht als de vijand kapot wordt gemaakt. Soldaten die komen moorden, martelen, verkrachten, stelen. Zie het probleem niet zo. Is dat een soort zogenaamd verheven zijn in beschaafdheid?
pi_213551841
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:35 schreef Idisrom het volgende:
Het gebied ten noorden van de stad Charkiv dat de Russen de afgelopen dagen hebben ingenomen is qua oppervlakte al groter dan de terreinwinst van de Oekraïners vorig jaar met het zomeroffensief bij Robotyne.
Is het ook net zo waardevol en betekenisvol in de oorlog? Niet elk stuk weiland of dorp is even belangrijk om te blijven verdedigen als je er veel doden aan eigen zijde mee voorkomt.
pi_213551865
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:38 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

[ x ]
En Nederland ging dan nog eens tot einde van het jaar wachten? Dacht dat het afhing van of de Oekrainers het op de grond daar voor elkaar hadden. Als ze klaar zijn voor Deense F-16's kunnen er ook wel Nederlandse komen of niet
pi_213551922
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:38 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

[ x ]
Zou geweldig zijn!
pi_213551938
https://news.liga.net/en/(...)plennyh-vseh-na-vseh
quote:
Pope again calls on Ukraine and Russia to exchange "all prisoners for all"
For the first time, the pontiff proposed to do this on March 31. Ukraine then declared that Russia was not interested in returning its own people

Pope Francis again called on Ukraine and Russia to exchange all prisoners, promising to facilitate the process, reported Vatican News.

"At the time when we celebrate the Ascension of the Risen Lord, who wants us to be free, and who sets us free, I again appeal for a general exchange of all prisoners between Russia and Ukraine, assuring that the Holy See remains ready to facilitate every effort in this regard, especially for those who are seriously wounded and sick," he said.

Francis also emphasized that he is praying for peace in Ukraine, Israel, Palestine, and Myanmar.

This is not the first time that the Pope has called on Moscow and Kyiv to exchange prisoners on "all for all" model. This happened for the first time on March 31, the Catholic Easter Sunday. At that time, the Coordination Staff for the Treatment of Prisoners of War stated that the Ukrainian side has repeatedly declared its readiness, but the Russian Federation does not want to return its own people.

On January 10, 2024, the representative of the Council on Human Rights stated that, as of today, the exchange of prisoners of war between Ukraine and the Russian Federation in the "all for all" format is impossible, because the aggressor state is not interested in this.

On February 8, Ukraine returned home another 100 defenders from Russian captivity, marking the 51st exchange of prisoners of war.
Rusland heeft volgens mij inderdaad geen interesse in het ruilen van alle gevangenen. Vooral om de Russische gevangenen die Oekraïne heeft voor meer dan 75 procent bestaat uit een zooitje bijeengeraapte soldaten. Als je ze al soldaten kunt noemen natuurlijk. En Rusland houdt liever geheim wat zij met hun Oekraïense krijgsgevangenen doen.
pi_213551971
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:52 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
En Nederland ging dan nog eens tot einde van het jaar wachten? Dacht dat het afhing van of de Oekrainers het op de grond daar voor elkaar hadden. Als ze klaar zijn voor Deense F-16's kunnen er ook wel Nederlandse komen of niet
Laatste bericht die ik gelezen had over de Nederlandse F-16 was dat zij in het najaar geleverd zullen worden. Natuurlijk zou het ook kunnen dat zij Rusland zo veel mogelijk in het ongewisse willen laten.
pi_213552078
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:00 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Laatste bericht die ik gelezen had van de Nederlandse F-16 was dat zij in het najaar geleverd zullen worden. Natuurlijk zou het ook kunnen dat zij Rusland zo veel mogelijk in het ongewisse willen laten.
Zodra de eerste in de lucht is daar zullen de Russen er snel genoeg weet van hebben denk ik maar je hoeft ze niet onnodig zelf wijzer te maken inderdaad. Echter roept men wel steeds die levermomenten in de media, kennelijk vindt men dat belangrijk. Opzich is het als burger zoals wij natuurlijk wel 'leuk' om te weten wanneer bepaalde dingen ongeveer geleverd gaan worden, voor zover hun beweringen uberhaupt kloppen. Er is zo vaak vertraging in door het een of het ander dat het zijn nieuwswaarde wat is verloren.
pi_213553192
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:30 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Dat had inderdaad al veel beter beveiligd moeten zijn. Al is het wel de frontline natuurlijk. En ging het om de grijze zone. Dus rustig aan wat loopgraven graven was er vast niet bij. Maar mijnen velden hadden er zeker al moeten liggen.
Incompetentie.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 13 mei 2024 @ 22:38:35 #124
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213553553
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:57 schreef Delenlill het volgende:
https://news.liga.net/en/(...)plennyh-vseh-na-vseh
[..]
Rusland heeft volgens mij inderdaad geen interesse in het ruilen van alle gevangenen. Vooral om de Russische gevangenen die Oekraïne heeft voor meer dan 75 procent bestaat uit een zooitje bijeengeraapte soldaten. Als je ze al soldaten kunt noemen natuurlijk. En Rusland houdt liever geheim wat zij met hun Oekraïense krijgsgevangenen doen.
Wat eerder voorbij kwam in een dagblad, maar dat is ondertussen een half jaar geleden. Is dat de Russen simpelweg veel meer Oekraïnse krijgsgevangenen hadden en dat er daarom minder uitwisselingen waren. Toen ging het om ongeveer 4600 krijgsgevangenen.

Dit jaar zijn er zo'n 550 krijgsgevangen geruild.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 13 mei 2024 @ 22:41:04 #125
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213553584
Wat is er nu nobeler voor Russische lijfeigenen dan sterven voor de elite?
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_213553651
Ze krijgen ook pamfletten mee met een zelfde soort boodschap.

pi_213554163
De gevangenisstraf voor vrijwillige overgave is 10 jaar in de gulag gevangenis.
pi_213554326
twitter
pi_213554580
twitter
pi_213554796
https://desk-russie.info/(...)ainian-children.html
quote:
Why and how Russia is Transferring Ukrainian Children

Action in Brussels // Voice of America

Starting in 2014 and especially since 2022, Moscow has implemented an outrageous policy of large-scale Russian state-enforced displacement and deportation of Ukrainian civilians including thousands of unaccompanied minors and teenagers. One of the Russian invasion’s aims since 2022 has been to capture and then Russify large numbers of Ukrainian citizens in order to prop up Russia’s declining population.

This aim may be as important to Moscow as the annexation of Ukrainian territory. Child displacement and deportation has been taking place in Ukraine’s occupied Crimea and Donbas since 2014. Yet, it did not become widely known until 2022 when the numbers of such illegal transfers rose sharply.

Between 24 February 2022 and today, Russia had displaced or deported at least 19,546 unaccompanied Ukrainian children. This is an official figure provided by the Ukrainian government’s “Children of War” portal. However, this statistic includes only those children on whom information has been provided to the government by relatives, witnesses or local authorities regarding a child’s deportation to Russia or forcible transfer within the Russian-occupied parts of Ukraine and where such evidence is already undergoing verification. Presumably, the real figure is considerably higher.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 02:57:35 #131
103434 Delenlill
pi_213554805
https://news.liga.net/en/(...)enie-ne-tolko-za-nim
quote:
Romanian defense minister reluctant to give Ukraine one Patriot air defense system
The decision should be taken by the Supreme Council of National Defense, Prime Minister Marcel Ciolacu said

The Romanian Defense Minister Angel Tilvar has "serious reservations" about the transfer of Patriot air defense systems to Ukraine, Romanian Prime Minister Marcel Ciolacu said, without clarifying why he maintains such a position, reported Digi24.

Ciolacu noted that he has not discussed the issue of strengthening Ukrainian air defense with President Klaus Iohannis, but did have such a conversation with Tilvar. The Romanian defense minister, according to Ciolacu, is "not much in favor" of transferring the Patriot air defense system to Ukraine.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ziet er naar uit dat het steeds onwaarschijnlijker wordt dat Oekraïne een Patriot systeem van hun gaat krijgen. Afwachten dus.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 03:25:12 #132
103434 Delenlill
pi_213554838
https://aussiedlerbote.de(...)-ukrainian-airspace/
quote:
SPD declines assistance for Ukrainian airspace.
NATO defends its territory

SPD declines assistance for Ukrainian airspace.
Key politicians from Germany's CDU, FDP, and the Greens are mulling shielding sections of Ukrainian airspace from NATO territory using Western defense systems. However, SPD parliamentary leader Rolf Mützenich denounces the idea, calling it "highly perilous." The SPD parliamentary group won't endorse it.
SPOILER
Natuurlijk is "Putinversteher" Rolf Mützenich er op tegen. Stel je voor dat wij Russische raketten en drones zouden aanvallen zeg. Alle Russische burgers en soldaten die daardoor in gevaar zouden worden gebracht....oh wacht, het zijn alleen Oekraïense burgers die in gevaar zijn.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 03:32:16 #133
103434 Delenlill
pi_213554847
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
quote:
US commander appeared to suggest UK special forces were operating in Ukraine
• A US commander appeared to suggest UK special forces were operating in Ukraine.
• Gen. Bryan Fenton said the US was "taking a lot of lessons" from UK special forces in Ukraine.
• The UK Ministry of Defence declined to comment on the report.

A US commander appeared to suggest UK special forces were operating in Ukraine.

In an interview with the Associated Press, Gen. Bryan Fenton, the commander of the US Special Operations Command, spoke about plans to restructure Green Beret teams based on lessons from British special forces in Ukraine.

"A 12-person detachment might be up-gunned," Fenton said, explaining that as warfare became more high-tech, there might be a need for teams to have a cyber expert, an Air Force pilot, or a cryptologist, for example.

He said the ideas had come from "lessons learned out of the experience in Ukraine, mostly through the eyes of our UK special-operations partners, who not only have done that in their formations, but they've also learned very quickly that they needed other elements of their joint force."
SPOILER
  dinsdag 14 mei 2024 @ 03:36:24 #134
103434 Delenlill
pi_213554856
https://english.nv.ua/nat(...)kraine-50417824.html
quote:
Russian city council member Kharitonov’s car explodes in Ukraine — video

Denis Kharitonov, a member of the Astrakhan Regional Duma and a Russian army soldier, shared video footage on Telegram showing the destruction of his car in an explosion in Ukraine on May 1.

Kharitonov survived a blast that destroyed the vehicle he was using for "combat operations," managing to escape and retrieve essential items and documents from the fire.

"It's been a while since my car was detonated," he said.

"A specialized unit from the brigade has taken over the situation, and an investigation is underway."

Kharitonov has been actively involved in the war against Ukraine since before Russia's full-scale invasion. He has served in the assault brigade of the Baikal unit within the "Donbas Volunteers Union" since 2023 and also holds a position in the Astrakhan Regional Duma, according to a May 13 report by Radio Free Europe/Radio Liberty's Caucasus.Realities media project.
Het filmpje hiervan was al eerder langsgekomen. Maar zo te lezen heeft hij het helaas overleefd.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 03:54:51 #135
103434 Delenlill
pi_213554868
https://mil.in.ua/en/news(...)near-russian-border/
quote:
Ukrainian troops destroy a Russian ammunition depot in the Luhansk region near Russian border

Ukrainian Defense Forces hit an ammunition depot of the Russian invasion army in the Luhansk region.

Videos of the massive fire and powerful explosions were posted on social media by eyewitnesses.

A powerful detonation of shells takes place near the occupied town of Sorokyne (formerly Krasnodon) in the Luhansk region. The settlement is located near the border with Russia.

The Armed Forces of Ukraine struck at an important facility of the Russian invaders with long-range weapons, as the occupied city is located at a distance of about 130 kilometers from the front line.
SPOILER
  dinsdag 14 mei 2024 @ 04:05:13 #136
103434 Delenlill
pi_213554874
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/13/7455525/
quote:
Fortifications around Vovchansk were built, but not so densely due to constant bombardments
Tamaz Gambarashvili, the head of Vovchansk City Military Administration, has asserted that there were fortifications around the city on the border with Russia but that it was difficult to build them due to Russian bombardments.

Source: Gambarashvili on Radio Svoboda (Svoboda.Ranok project)

Quote: "The fortifications were built. And now they are being built and strengthened. But the situation was and is extremely difficult. Because the city itself is very close to the border. And it is very difficult to carry out any construction work right on the border. I thank the builders and everyone who worked there. It is extremely difficult. Because working under fire is very dangerous."

Details: In response to the presenter's question to clarify what work was being done before the Russian offensive, Gambarashvili replied that "perhaps the construction was not so dense".

"Everything was built. But maybe not so densely. After liberation, Vovchansk has been under constant attacks for a year and a half. Both mortars and artillery. That's why I repeat once again: Vovchansk is 4 kilometres from the border. It was extremely difficult to build fortifications. But I would like to emphasise once again that I am grateful to all the builders and military personnel who were working at these facilities. They made every effort to build the fortifications."

Background:
• On 9 April, President Volodymyr Zelenskyy inspected the construction of defences and fortifications near the border with Russia in Kharkiv Oblast.
• On 6 April, President Volodymyr Zelenskyy said that the construction of defensive structures on all fronts should be completed "in a couple of months". On some fronts, up to 98% of the work has now been done.
• Since the beginning of 2024, UAH 20 billion (about US$524 million) has been allocated from the state budget's reserve fund for the construction of fortifications. Other sources of funding have contributed an additional UAH 10.7 billion (US$280.5 million).
• On 30 November 2023, President Volodymyr Zelenskyy held a meeting with the military leadership in Zaporizhzhia, where they discussed the construction of fortifications on the contact line with the Russian forces. It was reported that in Kharkiv Oblast, this included the Kupiansk front, as well as the Kupiansk-Lyman defence line, as well as the whole of Kharkiv Oblast.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 04:11:28 #137
103434 Delenlill
pi_213554881
https://www.kyivpost.com/post/32581
quote:
Storm Shadow Missiles May Have Hit ‘Secret’ Russian Air Defense Base in Crimea
ASTRA reports on Telegram, citing its own sources, that the commander of a Russian military unit sited on Mount Ai-Petri in occupied Crimea was killed in a missile attack on Monday, May 13.

At around 6 a.m. on the morning of Monday, May 13, several missiles, suspected to be Anglo-French Storm Shadow / SCALP air-launched cruise missiles, attacked Russian military unit 85683 on Mount Ai-Petri in Crimea. Astra Telegram reports, citing local emergency services, that facilities were damaged, the commander of the unit, Oleksandr Kulakov, and another soldier were killed, while an unknown number of other servicemen were wounded.

The mountain is home to a “secret” air defense base of the 3rd Radio Regiment of the Russian Armed Forces.
SPOILER
  dinsdag 14 mei 2024 @ 04:19:18 #138
65902 Zwoerd
pi_213554898
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:45 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
'Niet zo gepast'? Zo'n beetje iedereen juicht als de vijand kapot wordt gemaakt. Soldaten die komen moorden, martelen, verkrachten, stelen. Zie het probleem niet zo. Is dat een soort zogenaamd verheven zijn in beschaafdheid?
Dat is het punt niet. Juichen om dode Russen kan me niet veel boeien, maar ik heb het gevoel dat hier vaak een beetje een lollig sfeertje hangt. Voor sommigen lijkt de oorlog entertainment te zijn en met hoe de situatie nu is in Oekraïne vind ik dat niet zo gepast.
Цой жив
  dinsdag 14 mei 2024 @ 04:20:59 #139
103434 Delenlill
pi_213554902
https://mil.in.ua/en/news(...)ast-house-destroyed/
quote:
Russian Bombs Continue to Rain Down in Belgorod Oblast, House Destroyed

Russian bombers once again dropped bombs on the territory of a settlement in the Belgorod oblast.

This was reported by the Russian Astra news agency.

On the night of May 12, a Russian air bomb fell on the village of Razumne, located 6 kilometers from Belgorod city. The unexploded ammunition was found in a parking area on Vereskova Street.

According to local information, later, on May 13, at 6:00, another air bomb fell near the site of the first hit.

According to Astra reports, in the past 4 days, 5 additional aircraft bombs of FAB-250 and FAB-500 have landed on the territory of the Belgorod oblast, in addition to those mentioned earlier. In total, since March of this year alone, the publication has counted 32 confirmed instances of air bomb discharges in the region.

Such a number of incidents is attributed to abnormal activations of modified Russian bombs equipped with UMPK kits. Their deployment in this area is linked to the high volume of tactical aircraft missions, with their routes passing through it.
SPOILER
  dinsdag 14 mei 2024 @ 04:24:20 #140
103434 Delenlill
pi_213554904
https://ghall.com.ua/2024(...)i-avtobusnogo-parka/
quote:
On the night of May 13, in the town of Bytom near Katowice, Poland, a large-scale fire occurred on the territory of the bus fleet, as a result of which 10 buses were completely burned. Source: Onet

Residents of the town heard the sounds of explosions after two o'clock in the morning when they woke up. It turned out that the buses were burning on the territory of a large fleet of a private transport company.

Firefighters were called at 2:20 and arrived on the scene ten minutes later. Extinguishing the fire continued until 7 am, about 40 firefighters were involved.
SPOILER
https://ghall.com.ua/2024(...)k-massovym-pozharam/
quote:
Poland calls for investigation into Russia's involvement in mass fires
A member of the Polish parliament, speaking at the National Defense Committee on Monday, called on intelligence agencies to investigate Sunday's fires in Warsaw. Witold Ziembaczynski, a deputy from the ruling Civic Coalition, stressed the need for a detailed analysis of such cases, since every major fire could be part of Russian sabotage activities. Source: Anadolu

In Warsaw on Sunday, a fire broke out in a shopping center on Marywilska Street, destroying a significant part of the building. Arsons were also reported in other suburbs of Warsaw . Particularly noteworthy is the speed of fire spread, which raises questions among local authorities and experts.

Several media outlets and public figures have reported a possible connection between the fires and the political situation in the region. Journalist Tomas Piatek drew attention to the proximity of the burning hall to the Technology Center of the Interdisciplinary Center for Mathematical and Computer Modeling.
SPOILER

[ Bericht 43% gewijzigd door Delenlill op 14-05-2024 04:30:38 ]
  dinsdag 14 mei 2024 @ 04:49:30 #141
103434 Delenlill
pi_213554951
https://novayagazeta.eu/a(...)anding-mediocrity-en
quote:
Outstanding mediocrity
Mikhail Mishustin’s future briefly looked uncertain last week until Putin recalled just how useless he was

If there was ever any truth to the rumours that a new prime minister was about to be appointed last week, all intrigue was rapidly put to an end when Putin once again nominated Mikhail Mishustin for the position.

An assessment of Mishustin’s first term in the job by experts at The Bell gave him a surprisingly positive appraisal overall. I can’t say I agree; for my part, Mishustin is the worst prime minister in Russian history. Praising a prime minister for the way in which he handled various duties that were often simply technical and in some cases even secretarial in nature is to humiliate Russia.
SPOILER
Dat is één voordeel van de Russische regering. Loyaliteit en het volgen van orders zijn belangrijker dan hun ervaring en bekwaamheid.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 04:55:45 #142
103434 Delenlill
pi_213554962
Mooi zo. Dat zal de derde hulppakket zijn sinds de stemming.
twitter
  dinsdag 14 mei 2024 @ 05:21:10 #143
103434 Delenlill
pi_213554980
twitter

Ziet er niet echt uit als de varende nuclaire elektriciteitscentrale “Akademik Lomonosov”:
SPOILER
Er is nog een ander schip die zo heet, maar die zit op het ogenblik in de Zwarte Zee volgens google "Mikhail Lomonosov":
SPOILER
Aaah, ik heb het gevonden. Het gaat om de cruiseschip "M. V. Lomonosov":
SPOILER
https://newsukraine.rbc.u(...)s-in-1715637716.html
quote:
Russian cruise ship M.V. Lomonosov burns in Arkhangelsk region

A fire broke out on the upper deck of the M.V. Lomonosov cruise ship in the Arkhangelsk region (Russian Federation). This ship has caught fire before, according to the Russian Emergencies Ministry and Russian media.
SPOILER
Aantal filmpjes in het artikel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Delenlill op 14-05-2024 05:26:19 ]
  dinsdag 14 mei 2024 @ 05:36:21 #144
103434 Delenlill
pi_213554986
https://www.err.ee/160934(...)lgab-balti-riikidest
quote:
Dutch defense minister to ERR: protecting our border starts with the Baltic states
Defense of the Netherlands starts with the Baltic states, said Dutch Defense Minister Kajsa Ollongren in an interview in Tallinn. Dutch stealth fighters will come to Estonia for three months from December, and the Patriot air defense system will go to Lithuania for a couple of weeks in the summer.

Above all, according to the Dutch defense minister, efforts must be made to support Ukraine, and in this regard, fighter jets donated by Denmark and the Netherlands will arrive in Ukraine in the summer.

"We are currently on schedule for the first Danish planes to arrive in Ukraine this summer. We will start sending the Dutch planes in batches, hopefully we can start this in the fall," said Ollongren.

Together with the planes, spare parts and weapons must be sent to Ukraine, and Ukrainian infrastructure must be prepared. Currently, the Netherlands plans to donate 24 fighter jets.

"We have a few more that we need to make a decision on. Our air force is currently replacing them. This number is certain, but maybe we have a few more," said the minister.
SPOILER
24 F-16s staan op de planning om dit najaar geleverd te gaan worden in batches. Maar op dit ogenblik wordt er nog gekeken of er meer gestuurd kunnen worden. Ook zal Nederland onderdelen van de Patriot gaan leveren aan Oekraïne.

Onze straaljagers en luchtafweer zullen ook tijdelijk in de Baltische Staten gestationeerd worden dit jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 14-05-2024 05:50:18 ]
  dinsdag 14 mei 2024 @ 06:07:21 #145
103434 Delenlill
pi_213555030
  dinsdag 14 mei 2024 @ 06:12:18 #146
103434 Delenlill
pi_213555049
twitter
  dinsdag 14 mei 2024 @ 07:10:06 #147
229247 LethalNinja
pi_213555187
https://nos.nl/collectie/(...)ische-lenteoffensief

NOS noemt het het lente offensief. Ik vind het daarvoor wat klein mja.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 07:17:22 #148
103434 Delenlill
pi_213555203
https://www.reddit.com/r/(...)claiming_ukraine_is/
Ridiculous Russian Propaganda claiming Ukraine is having to recruit the elderly and young
Lol! Dat geloofd toch niemand. Of je moet wel heel dom zijn.

https://www.reddit.com/r/(...)ian_tv_portrayal_vs/
Occupied Mariupol: Russian TV portrayal vs. residents’ reality
Geen verrassing natuurlijk. Waarom zou je de arme huidige bevolking die alles verloren hebben in de oorlog van nieuwe/opgeknapte huizen voorzien als je dik betalende Russen er voor in de plaats kan krijgen.

https://www.reddit.com/r/(...)ainst_four_russians/
Ukrainian soldier defencing against four Russians
Damn, twee ervan zaten al boven op hem.

https://www.reddit.com/r/(...)uards_defending_the/
Video of Ukrainian border guards defending the area from the advancing RU forces towards Kharkiv.

https://www.reddit.com/r/(...)ops_from_the_kraken/
Ukrainian MRAP with troops from the Kraken Regiment successfully runs a gauntlet of Russian fire.
Die krijgen het flink te voorduren. Gelukkig allemaal (grotendeels) mis.

https://www.reddit.com/r/(...)s_about_20_russians/
Ukrainian FPV drone obliterates about 20 Russians hiding in a house in a huge explosion. Location unknown.
Er was al een screenshot/gifje hiervan voorbij gekomen. Maar hier het gehele filmpje. Een flinke explosie.

https://www.reddit.com/r/(...)probably_ammunition/
The moment of strikes on (probably) ammunition warehouses of the BC and weapons of the Russians in the so-called Sorokin.Luhansk region

https://www.reddit.com/r/(...)tlb_and_destruction/
Destruction of the Russian MT-LB and destruction of the Russian T-72B3M tank. 2022 with the help of FPV-kamikaze. Southeast of the village of Novobakhmutivka, Donetsk region.

https://www.reddit.com/r/(...)ssault_group_with_a/
“Gostri Kartuzi” hit a Russian assault group with a drone

https://www.reddit.com/r/(...)of_a_ukrainian_baba/
The result of the work of a Ukrainian Baba Yaga-type drone. Destroyed Russian T-90M Proryv tank. Damage assessor says tankers can't be transferred to a new unit.
Daar is niet veel van over.

https://www.reddit.com/r/(...)v_region_came_under/
Special forces in the Kharkov region came under fire during counter-sabotage actions
Die waren dichtbij zeg. Wat een geluk dat er niemand geraakt is.

https://www.reddit.com/r/(...)_of_five_battalions/
Russia Deploys Massive Force of Five Battalions in Assault on Vovchansk, Ukrainian General Staff Says

https://www.reddit.com/r/(...)drones_company_hits/
Ukrainians from the Strike Drones Company hits Russian Tank
Flinke explosie, daar is niet veel van over.

https://www.reddit.com/r/(...)ew_antidrone_armour/
Another Russian T-72 getting new anti-drone armour, turning it into the ‘infamous’ Turtle Tank
SPOILER
  dinsdag 14 mei 2024 @ 07:17:43 #149
-1 #ANONIEM
pi_213555204
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 07:10 schreef LethalNinja het volgende:
https://nos.nl/collectie/(...)ische-lenteoffensief

NOS noemt het het lente offensief. Ik vind het daarvoor wat klein mja.
Volgens mij is deze groter in materieel en manschappen dan dat offensief van Oekraïne vorig jaar.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 07:26:13 #150
103434 Delenlill
pi_213555233
https://www.moscowtimes.e(...)ini-vukraine-a130491
quote:
“A bottle on my head for being a SVOshnik”: In Yekaterinburg, passers-by did not help a beaten participant in the war in Ukraine
In Yekaterinburg, several people beat up the “hero of the Northern Military District” during a street conflict. According to the victim Evgeniy S., during the beating, none of the passers-by tried to intercede for him.

“They hit me with a bottle on the head because I am a SVOshnik. That’s what they said, taking off their watch: “for the veteran,” Ura.ru quotes the words of a beaten and robbed man.

A participant in the “special operation” was attacked when he allegedly tried to protect a drunken friend who had started a showdown with his ex-wife’s lover. “I didn’t have conflicts with anyone, I was sober. As a result, the friend climbed on the bully,” the victim now recalls.
SPOILER
Wat had dit tuig dan verwacht. Dat zij met open armen als helden onthaald zouden worden en dat zij een speciale status zouden krijgen? Dat zij op handen gedragen zouden worden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')