abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213544781
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:53 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]
Haha, Derk is wel een goede gast volgens mij.
pi_213544811
Derrick _O_
pi_213545001
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 09:55 schreef Ulx het volgende:
[ x ]

Dat geloof ik zo. Het uitschakelen van de raffinaderijen zal best problematisch worden. En een hogere olieprijs zal Rusland niet veel helpen vanwege het prijsplafond.
MaAr d3 sAnCt13s w3Rk3n N13T!!! 8)7
pi_213545224
twitter

Good riddance
pi_213545250
Crispy *O*
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 11:59:49 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213545280
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:22 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
MaAr d3 sAnCt13s w3Rk3n N13T!!! 8)7
GOeD V3rHaeAL We3R M4N11!!11één!! _O_
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213545637
twitter

Mee eens. Al zou het in de kazerne nog beter zijn.
pi_213545816
Zie net een video van een rus die brandstof in jerrycans aan het sjouwen is als een FPV drone op hem afkomt. Hij besluit de drone te willen slaan met 1 van de jerrycans.

U kunt het resultaat raden _O-
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 13:00:10 #59
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213545849
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:34 schreef Ulx het volgende:
[ x ]

Mee eens. Al zou het in de kazerne nog beter zijn.
Heb de laatste tijd wel aardig wat Russen gezien die handgranaten onder hun kogelvrije vesten "verstoppen". Naar mijn gevoel zie je dat tegenwoordig vaker dan dat je dat vroeger zag, toen de zelf toegediende loodvergiftiging populairder leek.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213545863
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:56 schreef skysherrif het volgende:
Zie net een video van een rus die brandstof in jerrycans aan het sjouwen is als een FPV drone op hem afkomt. Hij besluit de drone te willen slaan met 1 van de jerrycans.

pi_213545904
quote:
6s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:01 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Tis lastig om telegram videos te delen maar

Before:

AFter

Moment van impact:

pi_213545938
And it burns burns burns, the Ruzzian on fire ^p^
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 13:10:52 #63
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213545942
pi_213545954
quote:
6s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:10 schreef xpompompomx het volgende:
[ afbeelding ]
Zou spelen :D
Na Gears 5 :7

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2024 13:12:06 ]
pi_213545960
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:53 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]
Goh, mooi snoepreisje, baantje hoor. :')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_213545967
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:45 schreef Hathor het volgende:
En waar is Gerasimov trouwens? Die is ook al niet meer publiekelijk gezien sinds januari/februari meen ik.
Gerasimov is gewoon bezig met z'n leger als stafchef. Die komt nooit echt in de publiciteit.
pi_213546029

Nog een before (komen nog 3 van dit soort groepen het gebouw in ongeveer 30 russen dus) en

After:

pi_213546048
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:20 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Nog een before (komen nog 3 van dit soort groepen het gebouw in ongeveer 30 russen dus) en

After:

[ afbeelding ]
RIP

Ruzzians in pieces :s)
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 13:27:15 #69
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213546074
Einde van een JagdT-62:
twitter
pi_213546310
quote:
10s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:27 schreef xpompompomx het volgende:
Einde van een JagdT-62:
[ x ]
RIP Blyatmobiel.
pi_213546371
Zijn er al updates van kaarten met daarop de Russische vorderingen rond Charkov? Iemand?
pi_213546418
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Zijn er al updates van kaarten met daarop de Russische vorderingen rond Charkov? Iemand?

Situatie sinds gisteravond. Sinds vanmiddag is wel bekend dat Hlyboke op deze kaart is ingenomen door de Russen en ze dichterbij de grotere stad Vovchansk zijn gekomen.
pi_213546531
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_213546598
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:00 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Heb de laatste tijd wel aardig wat Russen gezien die handgranaten onder hun kogelvrije vesten "verstoppen". Naar mijn gevoel zie je dat tegenwoordig vaker dan dat je dat vroeger zag, toen de zelf toegediende loodvergiftiging populairder leek.
Je ziet idd veel meer zelfmoorden dan in 2022. Maar totnutoe zijn zijn er maar 60 russische zelfmoorden gefilmd "op dat ene lijstje op Reddit".
  maandag 13 mei 2024 @ 14:34:31 #75
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_213546617
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:33 schreef oheng het volgende:
maar 60
Maar?

Dan is het in realiteit dus een veelvoud.
Scorched earth
pi_213546702
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Situatie sinds gisteravond. Sinds vanmiddag is wel bekend dat Hlyboke op deze kaart is ingenomen door de Russen en ze dichterbij de grotere stad Vovchansk zijn gekomen.
Ziet er nog weinig schokken uit toch? Stukje niemandsland veroverd.
pi_213546907
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:56 schreef skysherrif het volgende:

Lijkt net Grand theft auto of zo'n tom & jerry filmpje van vroeger whahahaha. Vlogen ze niet ook wel eens in de fik door Charmander in die Pokémon televisie serie? WHAHAHA

Ja dit is net zo toch

grappig....
pi_213546921
quote:
15s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:58 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Lijkt net Grand theft auto of zo'n tom & jerry filmpje van vroeger whahahaha. Vlogen ze niet ook wel eens in de fik door Charmander in die Pokémon televisie serie? WHAHAHA

Ja dit is net zo toch

grappig....
Kan er wel om lachen ja als het russen betreft :)
pi_213547067
Ik moet zeggen dat ik de filmpjes van brandende Russen, tanks of andere voertuigen inmiddels wel ken. Ik vind het interessanter te volgen wat er nu aan het front gebeurt. Tuurlijk is elke dode Rus er 1 minder, maar zoals de situatie nu is, lijkt me dat juichen of grappige meme plaatjes niet zo gepast.
Цой жив
pi_213547131
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:12 schreef Zwoerd het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de filmpjes van brandende Russen, tanks of andere voertuigen inmiddels wel ken. Ik vind het interessanter te volgen wat er nu aan het front gebeurt. Tuurlijk is elke dode Rus er 1 minder, maar zoals de situatie nu is, lijkt me dat juichen of grappige meme plaatjes niet zo gepast.
Hoe denk je dat de situaties aan het front in kaart worden gebracht?
pi_213547146
quote:
Russen moeten oprotten uit Oekraïne. En hoe eerder hoe beter. Ik heb geen medelijden met de Russen die dood gaan tijdens hun illegale verblijf in Oekraïne maar ik vind het te ver gaan om hun dood gaan grappig te vinden of dat te vieren. Laten we ook niet doen alsof elke Rus daar graag wil zijn en of ze allemaal veel keuze hebben.
pi_213547159
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:16 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hoe denk je dat de situaties aan het front in kaart worden gebracht?
Via scherpe analyses waarbij wordt aangegeven welke dorpen en of gebieden nu in handen zijn van welke fractie. En dan kan je ook nog delen hoeveel mensen er omgekomen zijn of hoeveel mensen daar nu gelegerd zijn. Kan je makkelijk doen zonder filmpjes van soldaten die in de fik vliegen.
pi_213547162
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:18 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Russen moeten oprotten uit Oekraïne. En hoe eerder hoe beter. Ik heb geen medelijden met de Russen die dood gaan tijdens hun illegale verblijf in Oekraïne maar ik vind het te ver gaan om hun dood gaan grappig te vinden of dat te vieren. Laten we ook niet doen alsof elke Rus daar graag wil zijn en of ze allemaal veel keuze hebben.
Een groot misverstand is dat het merendeel daar conscripts zijn, enorm veruit de meeste Russen in Oekraine hebben zich vrijwillig aangemeld om Oekraieners te doden voor geld.
pi_213547179
quote:

[..]
Via scherpe analyses waarbij wordt aangegeven welke dorpen en of gebieden nu in handen zijn van welke fractie. En dan kan je ook nog delen hoeveel mensen er omgekomen zijn of hoeveel mensen daar nu gelegerd zijn. Kan je makkelijk doen zonder filmpjes van soldaten die in de fik vliegen.
En hoe denk je dat kaarten tot stand komen of analyses? Juist door die videos.
pi_213547191
quote:
Ik vind het ook allemaal niet zo heel relevant, ik zie liever updates van de frontlinie en gewogen statistieken van verliezen in manschappen en materieel.

Dat de Russen regelmatig veel spullen verliezen wisten we al wel.
pi_213547199
Elke dode Ruz is er 1 minder die geen Oekraïner meer kan doden.
Of ze daar nou vrijwillig zijn of niet.
pi_213547257
quote:

[..]
Dit ja, het vertroebelt de boel nogal en geeft je bar weinig informatie over de totale situatie aan het front.

In ieder geval zouden vertaalde artikelen van the Study of War wat mij betreft vaker geplaatst mogen worden hier.
pi_213547287
Goed voor wat groter nieuws dan:

quote:
The commander of the "Kharkiv" OTUV [operational-tactical groupping] was changed against the background of the Russian offensive
Against the background of the offensive of Russian troops in the north of the Kharkiv region, the commander of the "Kharkiv" OTUV was replaced. He became Mykhailo Drapaty instead of Yuriy Galushkin.
This was reported to RBC-Ukraine by the OSUV [operational-strategical groupping] "Khortytsia".

"According to the decision of the military leadership, from May 11, Brigadier General Mykhailo Drapaty was appointed to the post of commander of the operational tactical group of troops (OTUV) "Kharkiv", - as the publication was informed by OSUV "Khortytsia".

At the same time, Drapaty also remains in the post of Deputy Chief of the General Staff of the AFU.

What is known about OTUV "Kharkiv" and its former head
The "Kharkiv" OTUV - it is a unit of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine. It is part of the Khortytsia OSUV. Created during a full-scale Russian invasion of Ukraine in 2022. Parts of the group took part in the Kharkiv counteroffensive.

At the beginning of April 2024, General Yuriy Galushkin became the commander of the "Kharkiv" OTUV, replacing Andrii Hrytskov, this was reported by the deputy head of the Kharkiv Regional Military Administration, Roman Semenukha.

OTUV "Kharkiv" is responsible for the Slobozhansky direction of defense.
https://www.rbc.ua/rus/ne(...)tupu-1715591642.html
pi_213547330
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ziet er nog weinig schokken uit toch? Stukje niemandsland veroverd.
Het stelt niet veel voor, en de stad Charkiv zullen de Russen niet/nooit innemen.

De Russen hebben twee jaar geleden zitten kloten door het inzetten van te weinig manschappen.
Na de inname van Lisitsjansk begin juli 2022 was de frontlijn zoveel korter geworden, dat ze toen extra bataljons overhielden, die ze hadden moeten inzetten voor de verdediging van de lijn Izjoem naar de Russische grens bij Voltsjansk, waar toen op dat moment maar drie bataljons zaten op een lijn van meer dan 100 kilometer.
Die extra bataljons hebben ze in plaats daarvan gestuurd naar de regio linkeroever Kherson.
Dom dom dom.
Uiteindelijk zijn de Russen beide gebieden kwijtgeraakt in de nazomer en herfst 2022.
pi_213547393
Ook even een wat grotere bijdrage van mijn kant. Laatste update van the Study of War met Nederlandse vertaling:

https://www.understanding(...)sessment-may-12-2024

Dit leest hopelijk wat lekkerder weg:

Oost-Oekraïne en Oblast Charkov: Russische inspanningen concentreren zich op het terugdringen van Oekraïense troepen vanaf de internationale grens met de Oblast Belgorod, met als operationeel doel het benaderen van Charkov stad binnen het bereik van buisartillerie. Recentelijke activiteiten omvatten bevestigde Russische vooruitgang in noordelijk Charkov Oblast richting Vovchansk, en intense gevechten rond Ohirtseve en Vovchansk. Russische troepen zouden Vovchansk omsingeld hebben, wat leidt tot gevechten binnen de nederzetting zelf. Het Russische leger zet ook aanzienlijke middelen in, inclusief gemotoriseerde geweerbataljons, om hun posities te versterken en hun penetratie in deze regio te verdiepen. Dit suggereert een strategische nadruk op het beveiligen van dit gebied om verdere invallen te vergemakkelijken of zich te verdedigen tegen Oekraïense tegenoffensieven.

Oblast Loehansk: Er zijn aanhoudende Russische grondaanvallen langs de lijn Koepjansk-Svatove-Kreminna, hoewel er geen significante veranderingen aan het front werden bevestigd. De inspanningen hier lijken gericht op het veroveren van de rest van Oblast Loehansk en het westwaarts duwen naar oostelijk Charkov Oblast en noordelijk Donetsk Oblast. Dit wijst op een voortdurende poging om controle over Loehansk te consolideren en mogelijk te gebruiken als een uitvalsbasis voor operaties verder naar het westen.

Oblast Donetsk: Russische doelstellingen omvatten het volledig veroveren van Oblast Donetsk. Echter, de situatie blijft sterk betwist, met frequente meldingen van aanvallen en schermutselingen zonder substantiële veranderingen aan het front. De Oekraïense Generale Staf merkt op dat Russische aanvallen in de richting van Siversk onsuccesvol waren, wat wijst op een robuuste Oekraïense verdediging ondanks de aanhoudende druk van Russische troepen.

Zuidelijke As en Oblast Zaporizja: In het zuiden streven Russische troepen ernaar om frontlinieposities te handhaven en achtergebieden te beveiligen tegen Oekraïense aanvallen. Rapporten omvatten Russische vooruitgang in westelijk Zaporizja Oblast en de oostelijke oever van Cherson Oblast. De acties in deze gebieden suggereren een poging om posities te versterken en mogelijk voor te bereiden op uitgebreidere operaties of het tegengaan van Oekraïense offensieven.

Tactische en Operationele Details: Er worden "schuurtanks" gebruikt door Russische troepen, wat aanpassingen aan de voortdurende drone-oorlogvoering benadrukt. Russische troepen zouden naar verluidt hun gebruik van luchtvaart, artillerie en drone-aanvallen verhogen, hoewel deze worden omschreven als minder nauwkeurig dan Oekraïense aanvallen. Dit kan wijzen op een strategie van uitputting waarbij Russische troepen proberen Oekraïense verdedigingen af te breken door continue, maar minder gerichte aanvallen.

Perfidie en Schendingen van Internationaal Recht: Russische troepen worden beschuldigd van het dragen van burgerkleding om op te gaan in de lokale bevolking voordat ze overstappen naar militaire uniformen. Dit betekent een ernstige schending van intern

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2024 15:40:50 ]
pi_213547486
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:29 schreef skysherrif het volgende:
Goed voor wat groter nieuws dan:
[..]
https://www.rbc.ua/rus/ne(...)tupu-1715591642.html
Mag ook wel even in het Nederlands toch? Dit soort berichten lezen al niet superlekker weg:

quote:
De commandant van de "Kharkiv" OTUV werd vervangen te midden van het Russische offensief. Dit gebeurde tijdens de opmars van Russische troepen in het noorden van de regio Kharkiv. Yuriy Galushkin werd vervangen door Mykhailo Drapaty. Het nieuws werd gemeld door OSUV "Khortytsia" aan RBC-Oekraïne.

Brigadegeneraal Mykhailo Drapaty werd op 11 mei benoemd tot de nieuwe commandant van de operationeel tactische groep troepen (OTUV) "Kharkiv". Dit besluit kwam van de militaire leiding, zoals gemeld door OSUV "Khortytsia". Ondanks zijn nieuwe functie blijft Drapaty ook actief als adjunct-chef van de Generale Staf van de AFU.

De "Kharkiv" OTUV is onderdeel van de Landmacht van de Strijdkrachten van Oekraïne en valt onder de Khortytsia OSUV. Het ontstond tijdens de grootschalige Russische invasie van Oekraïne in 2022 en nam deel aan het tegenoffensief in Kharkiv.

Generaal Yuriy Galushkin nam in april 2024 het commando over de "Kharkiv" OTUV over van Andrii Hrytskov, zoals gemeld door Roman Semenukha, de vicehoofd van de Militaire Administratie van de regio Kharkiv.

De taak van OTUV "Kharkiv" is om de Slobozhansky richting van verdediging te waarborgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2024 15:46:34 ]
pi_213547519
En nog even een up to date kaart van het front waarbij te zien is dat de Russen toch al wat meer gebied rond Charkov in handen hebben dan gedacht:

https://storymaps.arcgis.(...)448496de641cf64bd375
pi_213547559
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:32 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Het stelt niet veel voor, en de stad Charkiv zullen de Russen niet/nooit innemen.

De Russen hebben twee jaar geleden zitten kloten door het inzetten van te weinig manschappen.
Na de inname van Lisitsjansk begin juli 2022 was de frontlijn zoveel korter geworden, dat ze toen extra bataljons overhielden, die ze hadden moeten inzetten voor de verdediging van de lijn Izjoem naar de Russische grens bij Voltsjansk, waar toen op dat moment maar drie bataljons zaten op een lijn van meer dan 100 kilometer.
Die extra bataljons hebben ze in plaats daarvan gestuurd naar de regio linkeroever Kherson.
Dom dom dom.
Uiteindelijk zijn de Russen beide gebieden kwijtgeraakt in de nazomer en herfst 2022.
Ik verwacht ook niet dat ze de stad zullen innemen, zoals al eerder gezegd: De enige manier is door middel van een omsingeling. Daar zaten ze in 2022 eigenlijk best wel in de buurt alleen dan moet je dus niet je troepen zo versnipperen dat er aan elk front maar 10,000 man troepen staat. Als ze al hun mankracht in plaats van op Kiev en Sumy op Charkov hadden gericht dan was die stad nu gewoon in Russische handen geweest.

pi_213549296
Oekraïne wil die stad ook niet binnen bereik van Russische artillerie hebben.
pi_213549319
Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat Patrushev nu gaat doen nadat Shoigu z'n plaats heeft overgenomen.
pi_213549352
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
En nog even een up to date kaart van het front waarbij te zien is dat de Russen toch al wat meer gebied rond Charkov in handen hebben dan gedacht:

https://storymaps.arcgis.(...)448496de641cf64bd375
Ook wel debiel dat ze min of meer ongestoord troepen kunnen verzamelen en hun logistiek net over de grens redelijk veilig kunnen stellen omdat ze er geen westerse raketten op mogen gooien :')
pi_213549360
quote:
19s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:08 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ook wel debiel dat ze min of meer ongestoord troepen kunnen verzamelen en hun logistiek net over de grens redelijk veilig kunnen stellen omdat ze er geen westerse raketten op mogen gooien :')
Gebeurd wel.
pi_213549827
quote:
19s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:08 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Die beperking, dat Westerse wapens niet ingezet mogen worden op doelen in Ruzland, is vrij recent opgeheven.
pi_213550015
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:46 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Die beperking, dat Westerse wapens niet ingezet mogen worden op doelen in Ruzland, is vrij recent opgeheven.
Alleen de britten toch? En waar het voornamelijk om gaat, niet met Amerikaanse wapens?
Als dat inmiddels anders is hoor ik het graag :)
pi_213550094
quote:
19s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:00 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Alleen de britten toch? En waar het voornamelijk om gaat, niet met Amerikaanse wapens?
Als dat inmiddels anders is hoor ik het graag :)
Harms hebben geregeld doelwitten in Rusland (voroal rond belgorod) uitgeschakeld. Onlangs nog een pantsir
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')