Rom 15:8 En ik zeg dat Jezus Christus een Dienaar van de besnijdenis is geworden ter wille van de waarheid van God om de beloften aan de vaderen te bevestigen, - Now I say that Jesus Christ was a minister of the circumcision for the truth of God, to confirm the promises made unto the fathers:quote:Op vrijdag 31 mei 2024 10:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En van Petrus!. Niet voor niets had Paulus ruzie met Petrus. De laatste had van Jezus zèlf gehoord dat hij alleen was gekomen om de kinderen Israëls te redden. Dat paste niet in het evangelie van Paulus en daarom is Petrus "weggeschreven" uit Handelingen. (Handelingen 12). Daarna wordt er met geen woord meer over hem gerept.
De naamsvoorspelling is dus incorrect en we weten nooit zeker of Maria daadwerkelijk maagd was, dat kan iedere vrouw roepen, zéker in die tijd, was het natuurlijk ook vloeken in de kerk om "zomaar seks te hebben" als vrouwzijnde. Dus dit is zeer discutabel.quote:Micha 5:2: "Maar u, Bethlehem Efrata, al bent u klein onder de duizenden van Juda, uit u zal mij voortkomen die een heerser zal zijn in Israël; zijn oorsprong ligt in de voortijd, in de dagen van de eeuwigheid."
Jesaja 7:14: "Daarom zal de Heere zelf u een teken geven: Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en zij zal hem de naam Immanuël geven."
Ja mooi verhaal, dat is dus zo'n After-The-Fact interpretatie, Mattheüs is NT, Jezus bestond toen al, en werd geen Immanuël genoemd. Deze Gospel werd geschreven, tientallen jaren na de geboorte van Jezus. Dan mag de naam "Immanuël" wel betekenen "God met ons", maar dan had je élke naam kunnen gebruiken en in het nieuwe testament ook "Dennis" kunnen zetten alszijnde Immanuël ipv Jezus, welke overigens ook geen Jezus heette, maar Yeshua voor zover ik weet (maar eerlijk is eerlijk; achteraf geschreven had daar net zo goed "Dennis" gezet kunnen worden door Mattheüs als Maria haar zoon Dennis had genoemd). Inaccurate dus, zeker voor een "heilig goddelijk ingegeven geschrift".quote:Mattheüs 1:21: "Zij zal een zoon baren, en gij zult Hem de naam Jezus geven; want Hij zal zijn volk verlossen van hun zonden."
Nu kun je ook hiervan zeggen; "Ja, die kon hij ook makkelijk uit de losse pols gooien", en dat is waar, ware het niet dat hij ook met een accurate tijdsindicatie kwam, in Mattheüs 24:34 zegt hij t volgende;quote:Mattheüs 24:1-2: "Jezus verliet de tempel en ging weg. Zijn discipelen kwamen naar Hem toe om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. Maar Hij antwoordde: 'Zien jullie dit alles? Waarlijk, Ik zeg jullie: Hier zal niet één steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.'"
Lucas 21:5-6: "En toen sommigen over de tempel spraken, hoe die met mooie stenen en geschenken versierd was, zei Hij: 'Wat jullie hier zien, er zullen dagen komen waarop niet één steen op de andere gelaten zal worden, die niet afgebroken zal worden.'"
Doelende op dat het zou gebeuren in díe huidige generatie van de mensen die toen leefden, en het gebeurde naar zeggen, ongeveer 40 jaar nadat Jezus dit uitgesproken had. Dus dit zou je kunnen noemen; een serieus te nemen profetie. Maar dit zijn de énige 2 voorspellingen van dergelijk accurate niveau die ik ben tegen gekomen; de komst van de Messias, en Jezus' z'n voorspelling over de destruction van de tempel in Jeruzalem, de 2e destructie.quote:Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Jezus deze woorden zelf uitgesproken heeft voordat ze door de evangelisten decennia na de dood van Jezus en na de val van de tempel zijn opgeschreven.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 04:13 schreef Mijk het volgende:
Legitiem kritiek op deze content imo;
Ik heb dit een tijdje zitten onderzoeken nu, en ik ben héél weinig tegen gekomen wat betreft voorspellingen, welke niet uit vaagheid, zéér onderhevig is aan interpretatie en dan met name "After-The-Fact interpretatie" bestaan. Dus met andere woorden; een profetie die toegedicht wordt ná een bepaald event áán dat event (wat er mogelijkerwijs eventueel enigzins op LIJKT), dat dat dus "voorspeld" zou zijn, is VER-UIT het meest voorkomend en zwaar aan interpretatie onderhevig, je zou dat kunnen zien als "lezen wat je wilt lezen". Want het is allemaal leuk en aardig wel, maar áls het dan écht van Goddelijke kwaliteit is, de Bijbel, dan mag je imo behoorlijk accurate voorspellingen verwachten, en een ieder die dat ontkent, doet aan wishful thinking. God is perfect right? Dus geen vage halfbakken interpretatie onderhevige teksten waaraan je misschien wel eens eea zou kunnen zien wat dan met name achteraf pas vastgesteld wordt en aan elkaar geplakt wordt. Want geef randomness genoeg tijd, en je krijgt elke profetie die je uitspreekt, óóit een keer te zien.
Zo is het ook een harde wetenschappelijke waarheid (de wet van de grote getallen), dat --als je op een 1920x1080 scherm-- random 10000 pixels laat renderen op processor snelheid, je uiteindelijk een keer 10000 pixels, exact op je scherm krijgt wat wegleest als; FOK FORUM. Daar gaat tijd overheen, maar het zal gebeuren, 100%. Het bruteforced zichzelf tot het er is, zolang het maar de tijd krijgt. En zo werkt het met die voorspellingen (en dan al hélemaal met interpretatie onderhevigheid) net zo.
Goed, tot zover de harde kritiek op de voorspellingen.
"De val van"
Buiten dit zijn er vooral voorspellingen gedaan wat betreft "de val van" (stad/gebied/volk), bijv de val van Babylon (Jesaja 13:19-20), de val van Tyrus (Ezechiël 26:3-4) en de val van Ninive (Nahum 3:7). Deze zijn accuraat, máár dit soort zaken zijn ook niet belachelijk lastig te voorspellen, want ik durf ook te voorspellen dat we in de toekomst nog een keer een oorlog krijgen om Jeruzalem (Axis Mundi van de aarde, dat waar de 3 Abra religies om vechten, al eeuwen), en dit is eenzelfde soort voorspelling, omdat conflict, omdat belangrijke kwestie. Zo was Babylon dat natuurlijk ook bij uitstek.
Dus in mijn ogen is dit een veelste breed veld om dit voorspellingen te kunnen noemen. Zeker in die tijd, met conflicten tussen steden/volkeren kon een bright mind eea wel aan zien komen ipv voorspellen.
Geboorte/Komst Messias
Goed,
Nu zou je kunnen stellen dat Jezus z'n geboorte ook een voorspelling was, zeker niet 100% accurate al is het wel close. Dus met deze zouden we coulant kunnen zijn, lets narrow it down;
[..]
De naamsvoorspelling is dus incorrect en we weten nooit zeker of Maria daadwerkelijk maagd was, dat kan iedere vrouw roepen, zéker in die tijd, was het natuurlijk ook vloeken in de kerk om "zomaar seks te hebben" als vrouwzijnde. Dus dit is zeer discutabel.
Nu krijg je het tegen argument, maar Mattheüs 1:21 !!
[..]
Ja mooi verhaal, dat is dus zo'n After-The-Fact interpretatie, Mattheüs is NT, Jezus bestond toen al, en werd geen Immanuël genoemd. Deze Gospel werd geschreven, tientallen jaren na de geboorte van Jezus. Dan mag de naam "Immanuël" wel betekenen "God met ons", maar dan had je élke naam kunnen gebruiken en in het nieuwe testament ook "Dennis" kunnen zetten alszijnde Immanuël ipv Jezus, welke overigens ook geen Jezus heette, maar Yeshua voor zover ik weet (maar eerlijk is eerlijk; achteraf geschreven had daar net zo goed "Dennis" gezet kunnen worden door Mattheüs als Maria haar zoon Dennis had genoemd). Inaccurate dus, zeker voor een "heilig goddelijk ingegeven geschrift".
Aan de andere kant, is het wel opvallend dat Bethlehem genoemd wordt hier, dus deze kunnen we het voordeel van de twijfel geven. Want dat is wel dégelijk accurate.
Voorspelling van Jezus himself; de Tempel
De enige verdere voorspelling die ik heb gezien die écht behoorlijk accurate is, is van Jezus himself;
[..]
Nu kun je ook hiervan zeggen; "Ja, die kon hij ook makkelijk uit de losse pols gooien", en dat is waar, ware het niet dat hij ook met een accurate tijdsindicatie kwam, in Mattheüs 24:34 zegt hij t volgende;
[..]
Doelende op dat het zou gebeuren in díe huidige generatie van de mensen die toen leefden, en het gebeurde naar zeggen, ongeveer 40 jaar nadat Jezus dit uitgesproken had. Dus dit zou je kunnen noemen; een serieus te nemen profetie. Maar dit zijn de énige 2 voorspellingen van dergelijk accurate niveau die ik ben tegen gekomen; de komst van de Messias, en Jezus' z'n voorspelling over de destruction van de tempel in Jeruzalem, de 2e destructie.
Dus @:Ali_kannibali , daar je eerder redelijk geirriteerd reageerde omdat je het topic speciaal voor mij opende, moet je weten dat ik je wel degelijk serieus neem in deze content , en dat blijkt hier ook wel uit denk ik, maar ik doe eerst m'n eigen gedegen research voordat ik ga reageren op basis van ontbrekende kennis vanuit mezelf. Dus vandaar duurde het even.
Wellicht heb je zelf nog toevoegingen hieraan, of heb je nog wat meer profetiën in je hoofd die van dergelijk accurate niveau zijn wat betreft Jezus' z'n voorspelling over de tempel of de geboorte. Dat zijn in mijn ogen --als objectieve observeerder/analyticus van religies als Omnist-- de enige uitlatingen wat je een "voorspelling" zou kunnen noemen.
My 2 ct.
Als ik het hoofdstuk Mattheüs 24 lees met vers 34, dan gaat het in context over het einde van de wereld en de wederkomst van Jezus. Je haalt vers 1 en 2 aan, in vers 3 stellen de discipelen een vraag waar Jezus in de rest van het hoofdstuk een antwoord op geeft:quote:Op zaterdag 1 juni 2024 04:13 schreef Mijk het volgende:
De enige verdere voorspelling die ik heb gezien die écht behoorlijk accurate is, is van Jezus himself;
Mattheüs 24:1-2: "Jezus verliet de tempel en ging weg. Zijn discipelen kwamen naar Hem toe om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. Maar Hij antwoordde: 'Zien jullie dit alles? Waarlijk, Ik zeg jullie: Hier zal niet één steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.'"
Lucas 21:5-6: "En toen sommigen over de tempel spraken, hoe die met mooie stenen en geschenken versierd was, zei Hij: 'Wat jullie hier zien, er zullen dagen komen waarop niet één steen op de andere gelaten zal worden, die niet afgebroken zal worden.'"
Nu kun je ook hiervan zeggen; "Ja, die kon hij ook makkelijk uit de losse pols gooien", en dat is waar, ware het niet dat hij ook met een accurate tijdsindicatie kwam, in Mattheüs 24:34 zegt hij t volgende;
Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
Doelende op dat het zou gebeuren in díe huidige generatie van de mensen die toen leefden, en het gebeurde naar zeggen, ongeveer 40 jaar nadat Jezus dit uitgesproken had. Dus dit zou je kunnen noemen; een serieus te nemen profetie. Maar dit zijn de énige 2 voorspellingen van dergelijk accurate niveau die ik ben tegen gekomen; de komst van de Messias, en Jezus' z'n voorspelling over de destruction van de tempel in Jeruzalem, de 2e destructie.
De verzen gaan allemaal over het einde van de wereld en de wederkomst van Jezus. Een vers vóór vers 34 staat er:quote:3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld?
En zie ook de verzen hierna:quote:33 Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur.
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal zeker niet voorbijgaan, totdat al deze dingen gebeurd zijn.
Mattheüs 24:34 gaat in context over het einde van de wereld en de wederkomst van Jezus. Ik zie niet in hoe dat accuraat en uitgekomen is.quote:36 Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.
37 Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
Zo kunnen we ook zeggen; we weten niet eens zeker of Jezus bestaan heeft, niemand was erbij. Dus met deze logica kun je de bijbel net zo goed in de prullenbak gooien, maar ik heb teveel wijze symboliek erin gezien om dit te doen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Jezus deze woorden zelf uitgesproken heeft voordat ze door de evangelisten decennia na de dood van Jezus en na de val van de tempel zijn opgeschreven.
Micha verwijst naar David.
Hier heb ik ook een tijd over nagedacht idd, maar er staat een hele opsomming tussen, welke ik óók te breed vond om "voorspellingen" te noemen, al zijn ze natuurlijk ook uitgekomen grotendeels, over dat er volken gehaat zouden worden, en valse profeten zouden opstaan en er grote verdrukking zou komen enzovoort enzovoort, en dit kwam natuurlijk ook allemaal uit, maar dit is in mijn ogen véélste breed. Want ook hier kan ik weer zeggen; "ik voorspel nu grote onderdrukking bij volkeren in de komende 10 jaar", nou, met net COVID achter de rug, is dat geen rocketscience of voorspelling, vandaar dat ik dat allemaal eruit heb gelaten.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:06 schreef Antideeltje.. het volgende:
[..]
Als ik het hoofdstuk Mattheüs 24 lees met vers 34, dan gaat het in context over het einde van de wereld en de wederkomst van Jezus. Je haalt vers 1 en 2 aan, in vers 3 stellen de discipelen een vraag waar Jezus in de rest van het hoofdstuk een antwoord op geeft:
[..]
De verzen gaan allemaal over het einde van de wereld en de wederkomst van Jezus. Een vers vóór vers 34 staat er:
[..]
En zie ook de verzen hierna:
[..]
Mattheüs 24:34 gaat in context over het einde van de wereld en de wederkomst van Jezus. Ik zie niet in hoe dat accuraat en uitgekomen is.
De doorsnee horoscoop in de Margriet of de Story heeft dezelfde voorspellende waarde:quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:27 schreef Mijk het volgende:
Hier heb ik ook een tijd over nagedacht idd, maar er staat een hele opsomming tussen, welke ik óók te breed vond om "voorspellingen" te noemen, al zijn ze natuurlijk ook uitgekomen grotendeels, over dat er volken gehaat zouden worden, en valse profeten zouden opstaan en er grote verdrukking zou komen enzovoort enzovoort, en dit kwam natuurlijk ook allemaal uit, maar dit is in mijn ogen véélste breed. Want ook hier kan ik weer zeggen; "ik voorspel nu grote onderdrukking bij volkeren in de komende 10 jaar", nou, met net COVID achter de rug, is dat geen rocketscience of voorspelling, vandaar dat ik dat allemaal eruit heb gelaten.
In 34 gaat het in mijn ogen om de tekst dáárvoor, "al deze dingen" (voorgaande tekst dus) "zullen geschieden". En het klopt dus dat daar véél van uitgekomen is, vrijwel alles wat daar opgesomd staat, maar as said; veelste breed om een voorspelling te zijn. En het stuk tussen 3-34, zou gelezen kunnen worden als de destructie van Jeruzalem wat op hetzelfde moment gebeurde als de tempel, door de Romeinen in de 70 na Christus. Dus voor mij is dit nog steeds legit, en accurate.
Nee met deze logica kun je de bijbel niet net zo goed in de prullenbak gooien. Juist, onder andere, vanwege die wijze symboliek die erin gezien kan worden.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zo kunnen we ook zeggen; we weten niet eens zeker of Jezus bestaan heeft, niemand was erbij. Dus met deze logica kun je de bijbel net zo goed in de prullenbak gooien, maar ik heb teveel wijze symboliek erin gezien om dit te doen.
Ja dit is wat ik dus bedoelde met veelste brede interpretaties.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:32 schreef blomke het volgende:
[..]
De doorsnee horoscoop in de Margriet of de Story heeft dezelfde voorspellende waarde:
1) "Er komt iemand op uw pad, die u meeneemt"...Ja, m'n collega's nemen me mee naar de kantine om te lunchen.
2) "Financiële problemen duiken op"...ja allicht de hypotheekrente wordt afgeschreven,
3) "Financieel gaat het een stuk beter" Ja, dividend uitkering Shell,
4) "U gaat iets van de wereld zien"...ja allicht, regelmatig op vakantie naar Spanje.
Dit kun je zeggen over heel veel namen uit de oudheid van wie aangenomen wordt dat ze bestonden omdat ze iets geschreven hebben of omdat erover geschreven is.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zo kunnen we ook zeggen; we weten niet eens zeker of Jezus bestaan heeft, niemand was erbij. Dus met deze logica kun je de bijbel net zo goed in de prullenbak gooien, maar ik heb teveel wijze symboliek erin gezien om dit te doen.
[..]
Eens, maar we moeten ergens vanuit gaan, ergens komen teksten vandaan, en dan maakt het nog niet eens uit wie he, want wélke tekst wáár vandaan komt, maakt niet eens zo gek veel uit, wisdom = wisdom, van wie het ook komt, en leer het herkennen, en veelal, in deze content, dan dat enkel op basis van eigen ervaring.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 19:17 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dit kun je zeggen over heel veel namen uit de oudheid van wie aangenomen wordt dat ze bestonden omdat ze iets geschreven hebben of omdat erover geschreven is.
Heeft Mohammed bestaan? Sargon? Plato?
SPOILER: Spirituality PsychosisOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Mijk op 01-06-2024 20:12:22 ]As above, so below.
Bedankt voor je twee centen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 04:13 schreef Mijk het volgende:
Legitiem kritiek op deze content imo;
Ik heb dit een tijdje zitten onderzoeken nu, en ik ben héél weinig tegen gekomen wat betreft voorspellingen, welke niet uit vaagheid, zéér onderhevig is aan interpretatie en dan met name "After-The-Fact interpretatie" bestaan. Dus met andere woorden; een profetie die toegedicht wordt ná een bepaald event áán dat event (wat er mogelijkerwijs eventueel enigzins op LIJKT), dat dat dus "voorspeld" zou zijn, is VER-UIT het meest voorkomend en zwaar aan interpretatie onderhevig, je zou dat kunnen zien als "lezen wat je wilt lezen". Want het is allemaal leuk en aardig wel, maar áls het dan écht van Goddelijke kwaliteit is, de Bijbel, dan mag je imo behoorlijk accurate voorspellingen verwachten, en een ieder die dat ontkent, doet aan wishful thinking. God is perfect right? Dus geen vage halfbakken interpretatie onderhevige teksten waaraan je misschien wel eens eea zou kunnen zien wat dan met name achteraf pas vastgesteld wordt en aan elkaar geplakt wordt. Want geef randomness genoeg tijd, en je krijgt elke profetie die je uitspreekt, óóit een keer te zien.
Zo is het ook een harde wetenschappelijke waarheid (de wet van de grote getallen), dat --als je op een 1920x1080 scherm-- random 10000 pixels laat renderen op processor snelheid, je uiteindelijk een keer 10000 pixels, exact op je scherm krijgt wat wegleest als; FOK FORUM. Daar gaat tijd overheen, maar het zal gebeuren, 100%. Het bruteforced zichzelf tot het er is, zolang het maar de tijd krijgt. En zo werkt het met die voorspellingen (en dan al hélemaal met interpretatie onderhevigheid) net zo.
Goed, tot zover de harde kritiek op de voorspellingen.
"De val van"
Buiten dit zijn er vooral voorspellingen gedaan wat betreft "de val van" (stad/gebied/volk), bijv de val van Babylon (Jesaja 13:19-20), de val van Tyrus (Ezechiël 26:3-4) en de val van Ninive (Nahum 3:7). Deze zijn accuraat, máár dit soort zaken zijn ook niet belachelijk lastig te voorspellen, want ik durf ook te voorspellen dat we in de toekomst nog een keer een oorlog krijgen om Jeruzalem (Axis Mundi van de aarde, dat waar de 3 Abra religies om vechten, al eeuwen), en dit is eenzelfde soort voorspelling, omdat conflict, omdat belangrijke kwestie. Zo was Babylon dat natuurlijk ook bij uitstek.
Dus in mijn ogen is dit een veelste breed veld om dit voorspellingen te kunnen noemen. Zeker in die tijd, met conflicten tussen steden/volkeren kon een bright mind eea wel aan zien komen ipv voorspellen.
Geboorte/Komst Messias
Goed,
Nu zou je kunnen stellen dat Jezus z'n geboorte ook een voorspelling was, zeker niet 100% accurate al is het wel close. Dus met deze zouden we coulant kunnen zijn, lets narrow it down;
[..]
De naamsvoorspelling is dus incorrect en we weten nooit zeker of Maria daadwerkelijk maagd was, dat kan iedere vrouw roepen, zéker in die tijd, was het natuurlijk ook vloeken in de kerk om "zomaar seks te hebben" als vrouwzijnde. Dus dit is zeer discutabel.
Nu krijg je het tegen argument, maar Mattheüs 1:21 !!
[..]
Ja mooi verhaal, dat is dus zo'n After-The-Fact interpretatie, Mattheüs is NT, Jezus bestond toen al, en werd geen Immanuël genoemd. Deze Gospel werd geschreven, tientallen jaren na de geboorte van Jezus. Dan mag de naam "Immanuël" wel betekenen "God met ons", maar dan had je élke naam kunnen gebruiken en in het nieuwe testament ook "Dennis" kunnen zetten alszijnde Immanuël ipv Jezus, welke overigens ook geen Jezus heette, maar Yeshua voor zover ik weet (maar eerlijk is eerlijk; achteraf geschreven had daar net zo goed "Dennis" gezet kunnen worden door Mattheüs als Maria haar zoon Dennis had genoemd). Inaccurate dus, zeker voor een "heilig goddelijk ingegeven geschrift".
Aan de andere kant, is het wel opvallend dat Bethlehem genoemd wordt hier, dus deze kunnen we het voordeel van de twijfel geven. Want dat is wel dégelijk accurate.
[..]
[..]
Dus @:Ali_kannibali , daar je eerder redelijk geirriteerd reageerde omdat je het topic speciaal voor mij opende, moet je weten dat ik je wel degelijk serieus neem in deze content , en dat blijkt hier ook wel uit denk ik, maar ik doe eerst m'n eigen gedegen research voordat ik ga reageren op basis van ontbrekende kennis vanuit mezelf. Dus vandaar duurde het even.
Wellicht heb je zelf nog toevoegingen hieraan, of heb je nog wat meer profetiën in je hoofd die van dergelijk accurate niveau zijn wat betreft Jezus' z'n voorspelling over de tempel of de geboorte. Dat zijn in mijn ogen --als objectieve observeerder/analyticus van religies als Omnist-- de enige uitlatingen wat je een "voorspelling" zou kunnen noemen.
My 2 ct.
Iemand zei , in Samadhi 3; "The madness we see in this world, is collective Ego dismantling from human kind", en daar geloof ik 100% in.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 22:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt voor je twee centen.
De meeste profetieën die je noemt, daar heb ik het niet over gehad in dit topic.
Wat betreft Jezus, het jaar van zijn geboorte is nauwkeurig voorzegd. Dat heb ik uitgebreid behandeld: de 70-wekenprofetie.
Wat betreft 'schrijven nadat de dingen zijn gebeurd': juist Daniël spreekt over gebeurtenissen die ver na zijn bestaan gebeuren. Zoals de val van het Perzische rijk door Alexander de Grote, de opkomst van het Romeinse rijk, enzovoorts.
Verder is het natuurlijk onmogelijk om te bewijzen dat een profetie uitkomt, als hij nog niet is uitgekomen!
Dus je kijkt altjid terug op gebeurtenissen om vast te stellen of iets wel of niet is vervuld. Maar er zijn echt wel zaken die zijn geschreven voordat de gebeurtenissen zijn voltrokken. Bijvoorbeeld dat Tyrus niet alleen omvergeworpen zou worden, maar in zijn geheel, met het stof, in de zee gedumpt. Dit gebeurde zeer lang nadat die profetie geschreven was, toen Alexander de Grote met de restanten van de oude stad een brug in de zee bouwde om de nieuwe stad, die op een eiland lag, in te nemen: Beleg van Tyrus
Daarna is het een kwestie van geloven of niet.
Maar je kunt niet verwachten dat ik hier bewijs dat dingen die aangekondigd zijn en nog moeten gebeuren, ook zijn gebeurd.
Wel heb ik in mijn laatste paar posts uitgebreid uiteengezet dat het teken van het beest te maken heeft met de sabbatsrust vs zondagsrust. Daar ben ik overigens nog niet klaar mee.
Maar daarin zeg ik dus wel letterlijk wat er gaat komen op basis van de teksten.
Maar dan geldt opnieuw dat die dingen eerst moeten gebeuren voordat je kunt bevestigen dat ze daadwerkelijk vervuld zijn en dus profetisch waren.
Tegelijkertiijd heb ik al een boel bronnen gegeven om te laten zien dat de implementatie van dat teken van het beest al jaren in volle gang is. Ik denk dus dat die vervulling niet ver weg meer is. Alles komt nu samen om dat mogelijk te maken.
Dus ik zou zeggen: knoop dat goed in je oren.
Ik geloof dat de 4 evangelisten sowieso of tijdens zijn leven alles hebben op geschreven, of in ieder geval een vrij korte periode na zijn sterven en opstanding et cetera.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat was zeer waarschijnlijk een epileptische aanval.
[..]
Over jezus is ook niet veel geschreven (ja, pas ver na zijn dood), doch heeft heel wat teweeg gebracht.
Vele historici geloven het, net als ik, niet: de volgelingen verwachtten nog tijdens hun leven de terugkomst. Edoch, die bleef uit. Vandaar dat toen de laatste ooggetuigen dreigden uit te sterven, de toehoorders de verhalen gingen opschrijven. Het oudste "evangelie volgens Marcus" dateert van >65 en is dus niet van een discipel, maar van een verhalenverteller genaamd Marcus, doch de auteur is niet de verhalenverteller. Om maar een discrepantie te noemen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 11:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik geloof dat de 4 evangelisten sowieso of tijdens zijn leven alles hebben op geschreven, of in ieder geval een vrij korte periode na zijn sterven en opstanding et cetera.
Het evangelie volgens Marcus, is het oudste en het kortst. Stelt niet veel voor. Staat bar weinig in. En het einde Marcus 16 vanaf vers 8 is erbij verzonnen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 11:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
En volgens mij hebben ze best veel van zijn leven en met name tijdens de bediening van Jezus hier op aarde opgeschreven.
En de bediening van Jezus duurde naar schatting ook maar 3 jaar, van zijn 30e t/m zijn 33e toen Hij gekruisigd werd.
Dit heb ik dus nooit begrepen. Het slaat werkelijk nergens op.quote:Op woensdag 5 juni 2024 08:06 schreef Mijk het volgende:
De Jehova's Getuigen interpreteren de "zeven tijden" als een profetische periode die 2520 jaar beslaat. Dit is gebaseerd op de veronderstelling dat elke tijd 360 dagen voorstelt, en zeven tijden dus 2520 dagen zouden zijn, die dan omgezet worden naar jaren (een dag voor een jaar, gebaseerd op andere Bijbelse profetische principes).
En overgenomen én uitgebreid (verfraaid) door andere vertellers.quote:Op donderdag 6 juni 2024 20:54 schreef blomke het volgende:
En het einde Marcus 16 vanaf vers 8 is erbij verzonnen.
quote:Op woensdag 5 juni 2024 08:06 schreef Mijk het volgende:
Berekening van de "zeven tijden":
De Jehova's Getuigen interpreteren de "zeven tijden" als een profetische periode die 2520 jaar beslaat. Dit is gebaseerd op de veronderstelling dat elke tijd 360 dagen voorstelt, en zeven tijden dus 2520 dagen zouden zijn, die dan omgezet worden naar jaren (een dag voor een jaar, gebaseerd op andere Bijbelse profetische principes).
Ze beginnen hun berekening vanaf 607 v.Chr., het jaar waarin ze geloven dat Jeruzalem werd vernietigd door de Babyloniërs.
Van 607 v.Chr. tot 1914 n.Chr.:
Als men 2520 jaar bij 607 v.Chr. optelt, komt men uit op het jaar 1914 n.Chr.
1914 en de Eerste Wereldoorlog:
Nog afgezien van het feit dat 2520 - 607 = 1913 kan men ook anders (en beter) beredeneren: een jaar duurt 365 dagen en met elke vier jaar een schrikkeljaar dus gemiddeld 365,25 dag. Maal 7 is 2569 dagen. Een dag is als een jaar bij "de heer" (apart) en dan kom je op - 607 + 2569 = 1962. Mijn geboortejaar, hetgeen (volgens mijn diepgelovige, godvrezende vader) ook een rampjaar was. Profetie uitgekomen.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 09:19 schreef hoatzin het volgende:
Dit heb ik dus nooit begrepen. Het slaat werkelijk nergens op.
En uit deze summiere tekst, duidelijke een metafoor, zou je een heel scala aan exacte toekomstvoorspellingen kunnen doen.quote:
quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:34 schreef hoatzin het volgende:
die batterijen rustig "tijden" om naar bruikbare jaren.
Dat claimen mensen die de codex sinaiticus serieus nemen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 20:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Het evangelie volgens Marcus, is het oudste en het kortst. Stelt niet veel voor. Staat bar weinig in. En het einde Marcus 16 vanaf vers 8 is erbij verzonnen.
Wij geloven dus niet dat de 'zeven tijden' bedoeld zijn als profetische dag-jaren. Het is simpelweg 'zeven keer', zevenvoudig, en niet zeven profetische jaren. Het is bedoeld om de ernst ervan aan te geven, en geen profetische tijd. Die interpretatie is gebaseerd op het Engelse "seven times" en geen goede exegese, want "times" verwijst ook naar "keer" als in "5 times 8 is 40" bijv.quote:Op woensdag 5 juni 2024 08:06 schreef Mijk het volgende:
De bewering dat de Bijbelse profeet Daniël de Eerste Wereldoorlog in 1914 voorspelde, komt voornamelijk voort uit interpretaties van Bijbelteksten door bepaalde religieuze groepen, met name de Jehova's Getuigen. Volgens hun interpretatie van de profetieën in het boek Daniël en de berekeningen van "de tijden der heidenen", zouden belangrijke gebeurtenissen in de menselijke geschiedenis plaatsvinden in 1914.
Hier is een overzicht van hoe deze interpretatie wordt gemaakt:
De profetieën van Daniël: Het boek Daniël bevat verschillende visioenen en profetieën over toekomstige gebeurtenissen. Een van deze visioenen betreft een periode van "zeven tijden" (Daniël 4:16, 23, 25, 32).
Berekening van de "zeven tijden":
Ze beginnen hun berekening vanaf 607 v.Chr., het jaar waarin ze geloven dat Jeruzalem werd vernietigd door de Babyloniërs.
Van 607 v.Chr. tot 1914 n.Chr.:
Als men 2520 jaar bij 607 v.Chr. optelt, komt men uit op het jaar 1914 n.Chr.
1914 en de Eerste Wereldoorlog:
De Jehova's Getuigen geloven dat de "tijden der heidenen" eindigden in 1914, wat samenviel met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Ze zien dit als een vervulling van de Bijbelse profetieën en als een teken van het begin van de eindtijd.
Het is belangrijk op te merken dat deze interpretatie niet algemeen wordt aanvaard door historici, theologen of bijbelgeleerden buiten de Jehova's Getuigen. De traditionele academische interpretaties van het boek Daniël beschouwen de profetieën vaak in een historische context die relevant was voor de tijd waarin ze werden geschreven, met een focus op de gebeurtenissen en de politieke situatie van het oude Midden-Oosten.
Samengevat, de voorspelling van 1914 als een significant jaar en de Eerste Wereldoorlog als een vervulling van Bijbelse profetieën komt voornamelijk voort uit de interpretaties van de Jehova's Getuigen en wordt niet algemeen ondersteund door de bredere academische of religieuze gemeenschap.
Wat vind je van de 70 weken die op het jaar nauwkeurig naar Jezus verwijzen?quote:Op woensdag 5 juni 2024 05:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Iemand zei , in Samadhi 3; "The madness we see in this world, is collective Ego dismantling from human kind", en daar geloof ik 100% in.
En ik neem religies meer en meer serieus sinds ik zie wat hier aan het gebeuren is, maar dit zijn de enige profetien die ik serieus kan nemen, al het andere is te vaag, je kunt vanalles aan elkaar knopen en denken dat iets zo is, maar dat is imo meer het willen zien dan het daadwerkelijk zo zijn. Want als we eerlijk zijn, kan een "perfect geschrift" , nooit zo vaag zijn over bepaalde gebeurtenissen. Ik hoor ook vaak moslims over "voorspellingen", maar ook daar zie je hetzelfde verhaal terug. Heel vaag, heel symbolisch, eigenlijk TE symbolisch om er uberhaupt een touw aan vast te knopen, en als er dan ook maar IETS lijkt op datgeen wat ze te zeggen hebben, knopen ze het direct daaraan vast en zeggen ze; zie je, die gebeurde en dat stond beschreven. Da's te makkelijk, zeker voor een God-Ingegeven-Geschrift.
In mijn ogen, als het serieus door God in gegeven is, staat er een Jaartal, een Datum, Een tijdstip zelfs, en een gebeurtenis door wie dan ook, EXACT beschreven tot op de puntkomma nauwkeurig, en dat zien we nergens. Dus nee. Profetien en voorspellingen, tot nog toe niet, behalve Jezus vooralsnog. Thats it, en zelfs die is niet 100% accurate.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |