Dat herken ik wel, die ervaring met groep 5, maar mijne schept er bijzonder veel genoegen in om, als hij zich verveelt, lekker door de klas te wandelen en te muitenquote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:21 schreef Phaidra het volgende:
Mijn oudste zat in groep 5 juist erg in de knoop. Dat was deels nog een lockdown-jaar, hij miste de sociale contacten enorm en de stof van groep 5 kende hij al (dat is een nadeel van montessori als je een slim kind hebt, hij pikte alles al wel eerder op en dan is het laatste jaar in die bouw gewoon erg saai). In groep 6 kreeg hij ineens toegang tot allemaal nieuwe leerstof en leefde hij weer op. Het was wel een mini, klein voor zijn leeftijd en dan naast zo'n grote groep 8'er, maar volgens mij kon hij dat wel hebben. Bij de overgang van middenbouw naar bovenbouw was hij wel zonder zijn bestie geplaatst in de nieuwe klas, daar had hij het wel een tijdje moeilijk mee.
Ik vergelijk het gedrag van mijn halve puber met het gedrag van een bijna-kleuter. Zo enorm toe aan school en zich zo stierlijk vervelen dat ze baldadig wordenquote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:31 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat herken ik wel, die ervaring met groep 5, maar mijne schept er bijzonder veel genoegen in om, als hij zich verveelt, lekker door de klas te wandelen en te muitendat is voor hem niet echt vervelend, wel voor de leerkrachten
nu in groep 8 is hetzelfde weer een beetje aan de gang. Ergens gun ik hem dat ook wel, nog even genieten van hoe lekker het sociaal gaat voordat de uitdaging van de middelbare school begint.
Ik vond sowieso als leiding bij scouting de explorers (14-18) veel meer op de welpen (7-11 jaar) lijken dan op se scouts (11-14 jaar). Qua gedrag dan he.. qua activiteiten is het wel anders omdat ze natuurlijk zelf hun programma maken (met hulp).quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:04 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik vergelijk het gedrag van mijn halve puber met het gedrag van een bijna-kleuter. Zo enorm toe aan school en zich zo stierlijk vervelen dat ze baldadig worden. Het is een heel verklaarbare fase maar gezellig is anders.
Zo heb ik nooit bekeken, zou wel verklaren waarom ik welpen en explorers beide tof vond om te doen als leiding (beide 6 jaar gedaan), maar met scouts niet zo veel kon (was ik na 2 jaar echt helemaal klaar mee). Oudste zit nu bij de scouts, stelletje (pre) pubers bij elkaar. Hij heeft het enorm naar zijn zin, maar na een avondje helpen af en toe ben ik helemaal afgedraaid...quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:39 schreef watmoetikkiezen het volgende:
I
[..]
Ik vond sowieso als leiding bij scouting de explorers (14-18) veel meer op de welpen (7-11 jaar) lijken dan op se scouts (11-14 jaar). Qua gedrag dan he.. qua activiteiten is het wel anders omdat ze natuurlijk zelf hun programma maken (met hulp).
Klopt.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:53 schreef Kyara het volgende:
Ik vind juist in groep 7 nu de verschillen tussen meiden zo groot. Sommige meisjes zijn echt al veel verder en dat zorgt voor een kloof met meisjes doe dat niet zijn en dat wakkert het meidenvenijn weer aan.
De jongens vinden die (verder ontwikkelde) meisjes weer interessant en troeven elkaar af met wie het leukste/stoerste/grappigste/snelste etc is. En daar zijn de meiden die gewoon nog kind zijn,cwel een beetje het dupe van momenteel.
In groep 6 speelden bij ons dat soort dingen veel minder en waa het een hechte groep.
Nou dit ja. Scoutsquote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:39 schreef watmoetikkiezen het volgende:
I
[..]
Ik vond sowieso als leiding bij scouting de explorers (14-18) veel meer op de welpen (7-11 jaar) lijken dan op se scouts (11-14 jaar). Qua gedrag dan he.. qua activiteiten is het wel anders omdat ze natuurlijk zelf hun programma maken (met hulp).
Dat ook ja. Maar al die hormonen zorgen er ook voor dat ze met hele andere dingen bezig zijn.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Genoeg meiden die ongesteld worden op hun 10e/11e.
Terwijl de basisschool daar helemaal niet op berekend is, geen goede afvalbakken bij de toiletten. Van die kinder wc's ook, met van die kleine deurtjes. En geen menstruatie materiaal te verkrijgen.
Inderdaad. En toen werd er wel een avond georganiseerd over seksuele ontwikkeling en voorlichting. Samen met wat andere moeders heb ik toen het onderwerp menstruatie en toiletgebruik onder de aandacht gebracht en toen hebben ze wat aanpassingen gemaakt.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Genoeg meiden die ongesteld worden op hun 10e/11e.
Terwijl de basisschool daar helemaal niet op berekend is, geen goede afvalbakken bij de toiletten. Van die kinder wc's ook, met van die kleine deurtjes. En geen menstruatie materiaal te verkrijgen.
Dus bij jullie op de basisschool was het ook niet goed geregeld. Ik begrijp dat niet.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 14:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Inderdaad. En toen werd er wel een avond georganiseerd over seksuele ontwikkeling en voorlichting. Samen met wat andere moeders heb ik toen het onderwerp menstruatie en toiletgebruik onder de aandacht gebracht en toen hebben ze wat aanpassingen gemaakt.
Toch wel opvallend dat in Nederland we vroeger vaccineren, hierin staat ook weer 12 a 13 jaar wat je vaak leest.quote:Op donderdag 16 mei 2024 16:52 schreef SaskiaR het volgende:
Dit vind ik echt geweldig nieuws:
Hpv-vaccin voorkomt 90% van de gevallen van baarmoederhalskanker. Mocht iemand nog twijfelen![]()
https://www.bbc.com/news/(...)c3OtVJQr7TXGcWmjraxw
School kon dus echt nog niets zeggen wat en hoe, dus het kan nog van: alles moet over want onrechtmatigheden want benadeeld vanwege te weinig tijd tot aan alleen dit examen over of misschien wel niets over omdat hij denkt dat hij het toch wel redelijk goed gemaakt heeft. Maar hij wil het echt echt echt niet over maken, want zo goed denkt ie het nooit meer te kunnen maken.quote:
Ah neeeequote:Op vrijdag 17 mei 2024 20:27 schreef Troel het volgende:
Even een ordinaire kopie van een andere post elders op het forum in een slowchat.
Mijn oudste had vandaag zijn examen Nederlands. Hij zou extra tijd krijgen voor zijn examens en toetsen, maar daar is dus iets in misgegaan. Gevolg: examen dus niet helemaal af. We horen hopelijk dinsdag wat en hoe, want uiteraard is de inspectie niet meer bereikbaar na 17 uur op vrijdag.
Ik ben dus compleet op van emoties, ongeloof, spanning, stress, noem maar op.
TIP: controleer dus altijd vooraf bij school of het ook daadwerkelijk aangevraagd wordt. Alleen de informatie en dergelijke 'ter informatie' is niet genoeg, ze moeten echt actie ondernemen.
Ja en er is dus wel een deskundigenrapportage opgesteld door de orthopedagoog, maar blijkbaar is het daarna ergens fout gegaanquote:Op vrijdag 17 mei 2024 20:49 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ah neeee![]()
School had dit moeten aanvragen? Dan is het wel heel slordig.
Ik snap dat je op bent en dan ook nog een dag langer weekend. Ik hoop dat je het voor nu even kan parkeren zeg maar...
Ach nee, wat kak!quote:Op vrijdag 17 mei 2024 20:48 schreef Troel het volgende:
[..]
School kon dus echt nog niets zeggen wat en hoe, dus het kan nog van: alles moet over want onrechtmatigheden want benadeeld vanwege te weinig tijd tot aan alleen dit examen over of misschien wel niets over omdat hij denkt dat hij het toch wel redelijk goed gemaakt heeft. Maar hij wil SER het echt echt echt niet over maken, want zo goed denkt ie het nooit meer te kunnen maken.
Ach, wat ontzettend vervelend en naar voor je zoon en voor jou, Troel! Had hij niet ook al extra tijd gekregen voor andere toetsen en tentamens? Want dan is het helemaal raar dat dit nu fout ging.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 21:06 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja en er is dus wel een deskundigenrapportage opgesteld door de orthopedagoog, maar blijkbaar is het daarna ergens fout gegaan
Wij gingen uit van wel, maar hebben het niet gecontroleerd. Dit jaar aangevraagd omdat het een paar toetsen eigenlijk net te krap was en dat dat echt door de spanning kwam en dat kon geregeld worden met zijn diagnose.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:07 schreef livelink het volgende:
[..]
Ach, wat ontzettend vervelend en naar voor je zoon en voor jou, Troel! Had hij niet ook al extra tijd gekregen voor andere toetsen en tentamens? Want dan is het helemaal raar dat dit nu fout ging.
Ach, en dan heeft hij juist door dit nog meer spanningquote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:10 schreef Troel het volgende:
[..]
Wij gingen uit van wel, maar hebben het niet gecontroleerd. Dit jaar aangevraagd omdat het een paar toetsen eigenlijk net te krap was en dat dat echt door de spanning kwam en dat kon geregeld worden met zijn diagnose.
Nee, er werd aangegeven dat het tijd was en hij stak keurig zijn hand op 'ja maar ik heb extra tijd'. Dus dat werd nagekeken en dergelijke maar stond niet op het procesverbaal, dus alles inleveren. School vindt het echt heel vervelend, maarja, kwaad is al geschied.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 08:28 schreef hilliebillie het volgende:
Ah troel wat naar is dat kwam hij er ook pas achter op het moment dat alles ingeleverd moest worden of was het vooraf aan het examen al duidelijk (want ik kan me voorstellen dat dat voor tijdens het examen al stress oplevert).
Hopelijk gaan ze er coulant mee om dat ze het wel nakijken en als het punt toch naar wens is dat het kan blijven staan aangezien hij aangeeft wel het gevoel te hebben het goed gemaakt te hebben. Wat dat alsnog balen is natuurlijk omdat het met de extra tijd een nog beter punt geweest zou zijn.
Poeh ik kan me voorstellen dat het stress en slapeloze nachten oplevert. Dan denk je alles goed geregeld te hebben.. naaien ze je op deze manier.
Nouja, we weten gewoon niets, want de inspectie was niet meer bereikbaar. Ik gok wel dat het voor de rest alsnog geregeld wordt, maar zeker weten doe ik het niet. Mijn ex-schoonmoeder heeft als docent dit soort dingen ook wel meegemaakt maar dan is het zelfs nog mogelijk om ter plekke met de inspectie te bellen (ook als bijvoorbeeld iemand in paniek raakt>half uurtje rust in de zaal > examen afmaken met extra tijd), maar dat hebben ze neit gedaan.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Oh, getver @:Troel
Is/wordt het nu wel geregeld voor de rest van de examens? Het is van die onnodige spanning (bij kind en moeder)
Nouja, het is nu dus maar de vraag of dit uberhaupt nagekeken mag worden, want er zijn onregelmatigheden vastgesteld. Op het moment dat hij zijn hand op stak om te zeggen "maar ik heb extra tijd" zijn alle raderen gaan draaien. Er komt een onderzoek en we hebben geen idee hoe het afloopt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:20 schreef Deepfreeze het volgende:
Dan is het hopen dat deze poging goed genoeg is. Jammer van een iets lager cijfer, maar is hij er wel vanaf.
Of staat hij al kantje boord?
Getver, hopelijk valt het mee. Maar de stress is niet fijnquote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:24 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, het is nu dus maar de vraag of dit uberhaupt nagekeken mag worden, want er zijn onregelmatigheden vastgesteld. Op het moment dat hij zijn hand op stak om te zeggen "maar ik heb extra tijd" zijn alle raderen gaan draaien. Er komt een onderzoek en we hebben geen idee hoe het afloopt.
Die onduidelijkheid...quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:24 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, het is nu dus maar de vraag of dit uberhaupt nagekeken mag worden, want er zijn onregelmatigheden vastgesteld. Op het moment dat hij zijn hand op stak om te zeggen "maar ik heb extra tijd" zijn alle raderen gaan draaien. Er komt een onderzoek en we hebben geen idee hoe het afloopt.
Hij heeft het gemaakte werk niet anders gemaakt dan hij zou hebben gedaan met extra tijd, want hij wist niet dat hij die niet zou krijgen tot de reguliere tijd voorbij was. Ik kan me lastig voorstellen dat het ongeldig wordt verklaard (als lid van een vo-examencommissie, maar er gebeuren wel gekkere dingen). Ik denk dat wat Deepfreeze schetst het beste is: dit werk beoordelen, misschien is het wel goed genoeg namelijk, en een gratis extra herkansing in tijdvak 2 als het níet goed genoeg blijkt. Moet hij een uitzonderlijk cijfer halen i.v.m. toelatingseisen elders of gewoon om te kunnen slagen? Had hij bijvoorbeeld op Nederlands gerekend als compensatiepunt voor een ingecalculeerde onvoldoende bij een ander vak?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:24 schreef Troel het volgende:
[..]
Ooit eentje, 8 jaar geleden een half jaarquote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:44 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand hier een kind wat aan freerunnen doet? (Als sport)
Dat was voor onze wel een beetje een ding. We hadden hem bij een freerun les van een gymvereniging. Hij zat bij een leraar die heel fanatiek was en zelf op hoog niveau zat, maar niet zoveel pedagogische kwaliteit. Dat was bij de warming up al vooral iedereen zo veel mogelijk moe maken, zodat de druktemakers wat kalmer waren.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:45 schreef Hupje het volgende:
Ik vraag me af hoe de sfeer is bij zo'n freerunles, of het ook leuk is als je als kind niet zo heel handig bent.
@exode dacht ik, of staat B nog op de wachtlijst?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:44 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand hier een kind wat aan freerunnen doet? (Als sport)
Yes klopt, een maandje of 3 nu. Hij vindt het erg leuk!quote:Op zaterdag 18 mei 2024 19:23 schreef Elleska het volgende:
[..]
@:exode dacht ik, of staat B nog op de wachtlijst?
B zit tegen hypermobiel aan en heeft astma. Hij kan zeker niet alles dus. Maar het is echt een leuke groep en de trainers zijn top. Daar moet je natuurlijk geluk mee hebben.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:45 schreef Hupje het volgende:
Ik vraag me af hoe de sfeer is bij zo'n freerunles, of het ook leuk is als je als kind niet zo heel handig bent.
Mijn zoon werd juist te veel beteugeld. Die wilde het liefst zo wild en hard en vaak mogelijk. Kwam ook steeds onder de blauwe plekken en schaafwonden thuis en vond het geweldig. Toen er te veel regels kwamen haakte hij af. Was niet helemaal wat hij onder freerun verstond.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:45 schreef Hupje het volgende:
School gaf aan dat die mogelijkheid niet bestaat. Als er onregelmatigheden zijn en het wordt ongeldig verklaard, dan mag het niet nagekeken worden ofzo. Maarja, zooitje was het zeker. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat dit examen mag blijven staan.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:55 schreef Jentin het volgende:
[..]
Hij heeft het gemaakte werk niet anders gemaakt dan hij zou hebben gedaan met extra tijd, want hij wist niet dat hij die niet zou krijgen tot de reguliere tijd voorbij was. Ik kan me lastig voorstellen dat het ongeldig wordt verklaard (als lid van een vo-examencommissie, maar er gebeuren wel gekkere dingen). Ik denk dat wat Deepfreeze schetst het beste is: dit werk beoordelen, misschien is het wel goed genoeg namelijk, en een gratis extra herkansing in tijdvak 2 als het níet goed genoeg blijkt. Moet hij een uitzonderlijk cijfer halen i.v.m. toelatingseisen elders of gewoon om te kunnen slagen? Had hij bijvoorbeeld op Nederlands gerekend als compensatiepunt voor een ingecalculeerde onvoldoende bij een ander vak?
Ongelooflijk rot zeg en het lijkt slordig van school. Ik heb ook wel eens zoiets aan de hand gehad, maar dan volstond een telefoontje naar de examensecretaris en wist de leerling binnen een minuut dat hij de extra tijd gewoon kreeg. Opmerkelijk dat niemand daar een knoop kon doorhakken. Desnoods hadden ze hem vanaf 16.30 op een ander blad laten werken ofzo, zodat dat deel altijd nog buiten de beoordeling gelaten kon worden.
Een andere optie; ''freerunnen'' in een trampolinepark. Vriendje van m'n zoon doet dat, ook veel gespring en gestunt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 20:08 schreef Hupje het volgende:
Ik ben benieuwd. J wil graag op freerunnen. Het zoontje van vrienden doet dat ook maar is supergoed. J is niet zo handig, dus ik hoop dat het geen teleurstelling gaat worden. En ben heel benieuwd naar zo'n training. Zodra ik mijn werkdagen voor komend schooljaar weet, zal ik hem eens opgeven voor een proefles.
Ik had ook al naar Jumpscool gekeken (best duur trouwensquote:Op zaterdag 18 mei 2024 22:41 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Een andere optie; ''freerunnen'' in een trampolinepark. Vriendje van m'n zoon doet dat, ook veel gespring en gestunt.
Hier was het dus andersom, de normale freerunlessen waren te ver weg, wij hebben een trampolinepark in het durp,.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 22:44 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik had ook al naar Jumpscool gekeken (best duur trouwens) Dat is qua afstand helaas geen optie.
Vandaag wederom goed gesprek gehad op school. School weet inmiddels waar de fout zit en heeft aangegeven meteen daar achteraan te gaan. Ook worden er extra controlepunten ingebouwd. Ook aangegeven dat ze ter plekke hadden kunnen bellen, maar wellicht moet je dat net weten?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 21:28 schreef Troel het volgende:
[..]
School gaf aan dat die mogelijkheid niet bestaat. Als er onregelmatigheden zijn en het wordt ongeldig verklaard, dan mag het niet nagekeken worden ofzo. Maarja, zooitje was het zeker. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat dit examen mag blijven staan.
Wat zijn ze dan ineens groot he!quote:Op woensdag 22 mei 2024 12:53 schreef Kyara het volgende:
Fijn Troel!
Mijn baby is op groep 8 kamp. En ondanks dat hij vaak op kamp gaat met de scouting, voelt dit toch anders.
9,4 na het nakijken. En dan heeft hij voldoende compensatie en een goed genoeg gemiddelde om het allemaal gewoon gehaald te hebben. Want een 4 voor Nederlands voor een examen waarvan hij zelf denkt "dat ging goed", moet toch haalbaar zijnquote:Op dinsdag 21 mei 2024 16:50 schreef Troel het volgende:
Hij kwam thuis met het idee dat ie wel eens een 9 kan hebben voor Engels![]()
Fijn om mijn normale kind weer terug te hebben
Wij zijn ruim op tijd gaan kijken en daar ben ik blij om, want ik wilde ook echt vragen stellen over eventuele begeleiding en dergelijke.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 18:42 schreef Hupje het volgende:
Hier in de buurt is een middelbare school die binnenkort nog een open dag voor groep 7 organiseert. J zit in groep 6, maar ik bedacht me laatst dat het misschien goed is om al eens ergens te gaan kijken. Al is het maar voor het idee 'wat is een middelbare school?'
Meer mensen die dat hebben gedaan? Aanrader of niet nodig?
Hier juist de ervaring dat ze overal aan mee willen doen in elk lokaal. En dat je snel tijd te kort hebt. Vorige keer moesten we op een bepaalde tijd door om te gaan sporten en dat ging eigenlijk niet volgens de jongste dan.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:06 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt het natuurlijk altijd opperen. Als hij er niet echt warm voor loopt, zou ik het de k ik laten. Van de andere kant zijn zulke dagen ook weer niet heel lang en vermoeiend, dus we even tussendoor te doen.
Dat zal aan school en kind liggen. Ik heb die ervaring niet echt.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:18 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Hier juist de ervaring dat ze overal aan mee willen doen in elk lokaal. En dat je snel tijd te kort hebt. Vorige keer moesten we op een bepaalde tijd door om te gaan sporten en dat ging eigenlijk niet volgens de jongste dan.
Ja waarschijnlijk wel, hier bieden beide scholen het op dezelfde manier aan en reageren beide kinderen er hetzelfde op (en de meeste kinderen die er rondlopen trouwens). Dus ken alleen deze ervaring maarquote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zal aan school en kind liggen. Ik heb die ervaring niet echt.
Hier hadden veel scholen ten eerste geen heel uitgebreid aanbod en bovendien had ik een heel verlegen kind bij me dat bij wat er werd aangeboden niet mee durfde te doen omdat ze bang was op te vallen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:40 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Ja waarschijnlijk wel, hier bieden beide scholen het op dezelfde manier aan en reageren beide kinderen er hetzelfde op (en de meeste kinderen die er rondlopen trouwens). Dus ken alleen deze ervaring maar
Fijn dat de keuze voor haar zo duidelijk was! Zo fijn als ze zich op haar gemak voelt!quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier hadden veel scholen ten eerste geen heel uitgebreid aanbod en bovendien had ik een heel verlegen kind bij me dat bij wat er werd aangeboden niet mee durfde te doen omdat ze bang was op te vallen.
We hebben acht scholen bezocht en maar op een school vond ze wat leuke activiteiten waar ze ook aan meedeed. Op die school zit te ook, dat was een duidelijke keuze voor haar.
Hier wel in groep 7 gaan kijken ondanks dat ze nog geen voorlopig schooladvies had hoor. Die krijgt ze pas na deze Cito’s. Vond het daarom ook wel lastig inschatten waar te kijken (haar rapporten laten altijd goed resultaat zien maar zelf klaagt ze altijd over dat alles zo moeilijk is). Ze is er wel uit, als ze mavo of havo aan kan wil ze gewoon in het dorp naar de middelbare school. Als ze dat niet aan zou kunnen dan moet ze naar de andere school.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:02 schreef Hupje het volgende:
Punt is ook dat wij beiden niet uit deze omgeving komen, dus ik ken een aantal scholen van naam, maar daar houdt het mee op. Behalve websites heb ik zelf dus ook nog geen beeld van wat er is en wat passend zou kunnen zijn.
En het voorlopig schooladvies krijgen ze hier pas in maart groep 7, dus als je dat afwacht ben je te laat voor vrijwel alle open dagen.
De scholen die qua niveau een optie zijn, zijn in plaatsen allemaal een andere kant af vanaf ons dorp. Je kunt letterlijk alle kanten op. Dus het is maar net hoe ver je wil gaan, wat binnen de opties valt. Dichtbij is niks![]()
Als de juf havo heeft laten doorschemeren, dan zou ik me daarop concentreren. Cito is niet echt zo heel belangrijk, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:18 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Fijn dat de keuze voor haar zo duidelijk was! Zo fijn als ze zich op haar gemak voelt!
[..]
Hier wel in groep 7 gaan kijken ondanks dat ze nog geen voorlopig schooladvies had hoor. Die krijgt ze pas na deze Cito’s. Vond het daarom ook wel lastig inschatten waar te kijken (haar rapporten laten altijd goed resultaat zien maar zelf klaagt ze altijd over dat alles zo moeilijk is). Ze is er wel uit, als ze mavo of havo aan kan wil ze gewoon in het dorp naar de middelbare school. Als ze dat niet aan zou kunnen dan moet ze naar de andere school.
De juf heeft na haar laatste rapport wel door laten schermen dat ze eerder richting havo zit dan lager.
Maar we wachten de Cito even af was tot nu toe best goed gegaan zei ze. Volgende week alleen nog rekenen en dat is het gene dat ze moeilijk vind (en vorige keer ook heel slecht had gemaakt, maar dat was echt een uitschieter zei de juf ook in vergelijk met andere jaren)
Maar dit terzijde
Ja idd. Maar dat was al nadat we naar de open dagen gekeken haddenquote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Als de juf havo heeft laten doorschemeren, dan zou ik me daarop concentreren. Cito is niet echt zo heel belangrijk, is mijn ervaring.
Wij woonden hier ook nog maar pas en kenden de scholen ook niet. Daarom en omdat ze dus aangaf dat ze graag naar de open dagen wilde, zijn we in groep 7 naar veel scholen geweest waarvan we wisten dat dat ongeveer binnen haar advies zou vallen. We zouden dan in groep 8 naar de scholen gaan die ze na het eerste bezoek als optie zag. Maar toen waren er door corona geen open dagen dus waren we extra blij dat we het jaar ervoor waren geweest.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:02 schreef Hupje het volgende:
Punt is ook dat wij beiden niet uit deze omgeving komen, dus ik ken een aantal scholen van naam, maar daar houdt het mee op. Behalve websites heb ik zelf dus ook nog geen beeld van wat er is en wat passend zou kunnen zijn.
En het voorlopig schooladvies krijgen ze hier pas in maart groep 7, dus als je dat afwacht ben je te laat voor vrijwel alle open dagen.
De scholen die qua niveau een optie zijn, zijn in plaatsen allemaal een andere kant af vanaf ons dorp. Je kunt letterlijk alle kanten op. Dus het is maar net hoe ver je wil gaan, wat binnen de opties valt. Dichtbij is niks![]()
Ik ben zelf ook leerkracht, dus kan wel inschatten wat voor advies er globaal gaat komen. En we hebben genoeg gesprekken met school. Dus dat komt wel goed.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:28 schreef capricia het volgende:
En @:Hupje je kunt ook heel goed aan de leerkracht van de lagere school vragen welke middelbare school zij vinden passen bij je kind. Die mensen zien je kind, weten waar kinderen terecht komen, en hoe het ze vergaat.
Her ging me niet over het advies qua niveau, maar welke school het beste bij je kind past.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:39 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook leerkracht, dus kan wel inschatten wat voor advies er globaal gaat komen. En we hebben genoeg gesprekken met school. Dus dat komt wel goed.
Oh, zo. Ja. Dat is een goed idee. Maar dat laat ik dan even wachten tot in groep 7, denk ik.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Her ging me niet over het advies qua niveau, maar welke school het beste bij je kind past.
Ja. Snap ik.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:42 schreef Hupje het volgende:
[..]
Oh, zo. Ja. Dat is een goed idee. Maar dat laat ik dan even wachten tot in groep 7, denk ik.
Hoe groot is de kans dat J zowel groep 7 als groep 8 nog gaat doen?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:42 schreef Hupje het volgende:
[..]
Oh, zo. Ja. Dat is een goed idee. Maar dat laat ik dan even wachten tot in groep 7, denk ik.
Groot. Ik pm wel even.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:56 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans dat J zowel groep 7 als groep 8 nog gaat doen?
Ja, ik vond het heftig. Ik heb echt geprobeerd om er oordeelloos naar te kijken en me te verplaatsen in de emoties van de moeders, maar dat is me maar voor een heel klein deel gelukt.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:40 schreef Id_do_her het volgende:
Heeft iemand hier die documentaire 'Spijtmoeders' gezien?
Ik kijk toevallig nu.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:40 schreef Id_do_her het volgende:
Heeft iemand hier die documentaire 'Spijtmoeders' gezien?
Ik heb het niet gekeken hoor, dat vooropgesteld, maar is het in sommige gevallen niet meer een niet kunnen in plaats van niet willen? En dat de kunnen dus een willen wordt, wetende dat je anders als moeder gewoon kapot gaat en dat je kinderen dan helemaal niets meer aan je hebben?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:01 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ja, ik vond het heftig. Ik heb echt geprobeerd om er oordeelloos naar te kijken en me te verplaatsen in de emoties van de moeders, maar dat is me maar voor een heel klein deel gelukt.
Vooral de moeder die ervoor koos om letterlijk zonder haar kinderen in een andere stad te gaan wonen, kon ik slecht begrijpen. Zelfs als ik gevoelsmatig niet meer bij m'n kinderen zou willen zijn, zou ik mezelf met ratio dwingen om er tóch voor ze te zijn. Ik zou nl vinden dat alleen ikzelf de (negatieve) consequenties moet dragen van de keuze om kinderen te krijgen; niet m'n kinderen.
Ja, maar als het heel slecht met je gaat, beschadig je je kinderen ook natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 17:56 schreef -Spring het volgende:
Ja, ik vind dat 'kunnen' dus relatief. Al was het het laatste wat ik deed, ik zou er zijn. In de wetenschap dat ik anders m'n kinderen zou beschadigen. De gedachte daaraan zou me meer kwaad doen dan 'ongewild' de verantwoordelijkheid nemen.
Ik vind het overigens wel goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Al is het alleen maar om mensen er van tevoren bewust van te maken dat het niet als vanzelf goedkomt zodra je kinderen hebt. En zodat ze durven om zich niet te conformeren aan de verwachtingen van hun omgeving.
Klopt. Het zou alleen met mij persoonlijk nóg slechter gaan als ik zou weten dat ik de mensen die ik zelf ongevraagd op de wereld heb gezet, zou verlaten. Van hun gevoel vind ik niks: daar heb je geen invloed op. Dus als mensen niet van hun kinderen houden, neem ik ze dat niet kwalijk. Ik vind het wel moeilijk om te zien dat ze daarnaar handelen. Dan maar ff 20 jaar doorbikkelen tot ze uit huis zijn en alles op alles zetten om hen een liefdevolle jeugd te geven. Dat ben je ze mi verplicht. Óók als dat je alles kost wat je in je hebt. Dat is de keuze die je hoort te maken, vind ik.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 17:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar als het heel slecht met je gaat, beschadig je je kinderen ook natuurlijk.
Ja. Ik heb de docu dus gisteravond gekeken.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 17:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar als het heel slecht met je gaat, beschadig je je kinderen ook natuurlijk.
Die ene vrouw, die ik het minst begrijp, is gaan scheiden en in een andere stad gaan wonen om zich op haar carrière te kunnen richten. Haar kinderen wonen nu bij haar ex en ze ziet ze 'bijna' elk weekend.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik heb de docu dus gisteravond gekeken.
Het kwam op mij over als dat ze bijna tegen een burnout aan zaten. Als het moederschap je zoveel meer energie kost dan het je oplevert, als de rol van moeder je zo tegen is gaan staan, ligt dat op de loer. Bij een baan zou je zeggen "zoek een andere job, waar je wel energie van krijgt", maar met moederschap kan dat natuurlijk niet.
Maar ik vroeg me wel vaak af: waar is de vader in dit verhaal?
Toch accepteren we dit makkelijker van vaders dan van moeders. Op moeders wordt maatschappelijk harder gereageerd.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:25 schreef -Spring het volgende:
[..]
Die ene vrouw, die ik het minst begrijp, is gaan scheiden en in een andere stad gaan wonen om zich op haar carrière te kunnen richten. Haar kinderen wonen nu bij haar ex en ze ziet ze 'bijna' elk weekend.
Moet je je voorstellen wat het met een kind doet als je moeder zegt: ik trek het leven met jullie niet en ik ga weg. (Dit geldt overigens ook voor vaders.)
Klopt. En da's niet terecht natuuulijk. Als in naar mezelf kijk is het denk ik omdat ik me nu eenmaal beter kan inleven in de moeder- dan in de vaderrol.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Toch accepteren we dit makkelijker van vaders dan van moeders. Op moeders wordt maatschappelijk harder gereageerd.
Dit vind ik echt super heftig om te lezen omdat doorbikkelen soms gewoon geen optie is.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:09 schreef -Spring het volgende:
[..]
Klopt. Het zou alleen met mij persoonlijk nóg slechter gaan als ik zou weten dat ik de mensen die ik zelf ongevraagd op de wereld heb gezet, zou verlaten. Van hun gevoel vind ik niks: daar heb je geen invloed op. Dus als mensen niet van hun kinderen houden, neem ik ze dat niet kwalijk. Ik vind het wel moeilijk om te zien dat ze daarnaar handelen. Dan maar ff 20 jaar doorbikkelen tot ze uit huis zijn en alles op alles zetten om hen een liefdevolle jeugd te geven. Dat ben je ze mi verplicht. Óók als dat je alles kost wat je in je hebt. Dat is de keuze die je hoort te maken, vind ik.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je én al jarenlang ploetert om je kind bij je houden én verschillende soorten hulp hebt gehad én therapieën hebt gevolgd die allemaal geen baat hadden, én instanties zeggen dat je ongeschikt bent uiteindelijk voor je kind de keuze maakt dat het beter is om ergens anders op te groeien.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:57 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Dit vind ik echt super heftig om te lezen omdat doorbikkelen soms gewoon geen optie is.
Omdat je er dan over 1 jaar misschien niet meer bent. Doorbikkelen is iets wat heel makkelijk is om te zeggen als het iets is wat je nog kan en als daar nog ruimte voor is.
Mijn ouders hebben mij trouwens beschadigt door juist kostte wat het kost zich vast te houden aan die rol. Ze hadden juist wel de keuze moeten maken om een stap terug te doen en mij gewoon los te laten omdat ze totaal niet geschikt waren als ouders. Ik denk dat dit soort dingen heel complex kunnen zijn.
Een liefdevolle jeugd geven kan denk ik als je niet in staat bent tot opvoeden ook de keuze zijn om juist afstand te nemen van je kind.. Ik had veel liever in het pleeggezin gezeten dan met mijn psychisch gestoorde moeder maar omdat mijn moeder vond dat ze het zelf moest doen werd ik elke keer weer thuis geplaatst.
Dat denk ik ook. Ik geef ook toe dat ik het gewoon erg lastig vind om me in te leven. En da's mss wel mijn gebrek.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:13 schreef Troel het volgende:
Nouja, eigenlijk is het dus gewoon: tenzij je zelf in zo'n situatie zit, weet je niet wat je zou doen. Denk ik.
Zelfdequote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:08 schreef livelink het volgende:
Vanaf het moment dat ik kinderen had heb ik alle verantwoordelijkheid en zorg die er bij kwam kijken volledig geaccepteerd en het zou niet iets zijn waar ik voor weg zou zijn gelopen, maar ik vind het niet onbegrijpelijk dat het iemand teveel kan zijn en gevoelens van spijt zijn mij niet vreemd.
Snap ik hoor. Juist omdat je niet in die situatie zit. En gelukkig maar toch?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:22 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Ik geef ook toe dat ik het gewoon erg lastig vind om me in te leven. En da's mss wel mijn gebrek.
Nou!quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Snap ik hoor. Juist omdat je niet in die situatie zit. En gelukkig maar toch?
Je moet hem echt even kijken. Zo schokkend vond ik hem niet.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:35 schreef miss_sly het volgende:
Vooropgesteld dat ik het nog niet gezien heb, maar ik vraag me dan af waar de vader is die mede mogelijk zou kunnen maken dat de moeder zich meer of zelfs volledig op haar carrière kan richten als dat voor haar welzijn zo belangrijk is.
en heb je hetzelfde oordeel over vaders die ergens anders gaan wonen?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 17:56 schreef -Spring het volgende:
Ja, ik vind dat 'kunnen' dus relatief. Al was het het laatste wat ik deed, ik zou er zijn. En niet alleen vanuit liefde, maar ook vanuit moreel plichtsbesef. In de wetenschap dat ik anders m'n kinderen zou beschadigen. De gedachte daaraan zou me meer kwaad doen dan 'ongewild' de verantwoordelijkheid nemen.
Ik vind het overigens wel goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Al is het alleen maar om mensen er van tevoren bewust van te maken dat het niet als vanzelf goedkomt zodra je kinderen hebt. En zodat ze durven om zich niet te conformeren aan de verwachtingen van hun omgeving.
Hey. Hier oudste die ook astma, hooikoorts, weliswaargeen zooltjes heeft, maar ook vrij snel veel haar had enzo. Heeft regelmatig zich moeten melden bij de kinderarts om in de gaten te houden dat de testikels nog klein genoeg waren. Is B echt al in de puberteit? Bij oudste hier was het dus met name de enorme haargroei.quote:Op maandag 27 mei 2024 15:46 schreef exode het volgende:
We hadden vandaag de jaarlijkse checkup in het ziekenhuis van B, oa met de kinderarts. Het is eigenlijk voor zijn astma maar alles wordt meteen doorgesproken.
Ze gaan toch wat testjes doen vanwege zijn vervroegde puberteit. Zelf vindt hij het erg vervelend, helemaal omdat de arts zei dat zoals het er nu naar uitziet hij op zijn 14e stopt met groeien.
Ik vind het sneu voor hem, buiten dat hij echt wel last heeft van zijn hormonen, is het weer iets wat er bovenop komt. Zijn astma, hooikoorts, zooltjes, fysio en hij loopt nu ook met medische tape op 1 been vanwege klachten.
Hij heeft boze buien, hij mag voor zijn gevoel zoveel niet.
Ja, heel erg echt.quote:Op maandag 27 mei 2024 16:37 schreef Troel het volgende:
[..]
Hey. Hier oudste die ook astma, hooikoorts, weliswaargeen zooltjes heeft, maar ook vrij snel veel haar had enzo. Heeft regelmatig zich moeten melden bij de kinderarts om in de gaten te houden dat de testikels nog klein genoeg waren. Is B echt al in de puberteit? Bij oudste hier was het dus met name de enorme haargroei.
Ah dat is wel echt heel erg kut voor hem inderdaad. Hier was eigenlijk niets aan de hand, ook al was hij wel groot (maar ook twee grote ouders).quote:Op maandag 27 mei 2024 16:54 schreef exode het volgende:
[..]
Ja, heel erg echt.
Ze zien het ook in zijn groei, hij schiet enorm omhoog, volledig buiten zijn lijn zeg maar en nog meer aanwijzigingen.
Ze willen nu vooral kijken of er niets onderliggends is waardoor hij zo snel is. Hij was net 9 toen het startte. Er is een kans dat ze de donor ook gaan benaderen, dat vind ik ook wel een spannende.
Ach, wat naar voor hem exode. Dat zal ook wel de reden zijn waarom hij steeds zo moe is, denk ik? En ook lastig voor jullie/jou. Je hebt het ook voor je kiezen gekregen de laatste jaren.quote:Op maandag 27 mei 2024 15:46 schreef exode het volgende:
We hadden vandaag de jaarlijkse checkup in het ziekenhuis van B, oa met de kinderarts. Het is eigenlijk voor zijn astma maar alles wordt meteen doorgesproken.
Ze gaan toch wat testjes doen vanwege zijn vervroegde puberteit. Zelf vindt hij het erg vervelend, helemaal omdat de arts zei dat zoals het er nu naar uitziet hij op zijn 14e stopt met groeien.
Ik vind het sneu voor hem, buiten dat hij echt wel last heeft van zijn hormonen, is het weer iets wat er bovenop komt. Zijn astma, hooikoorts, zooltjes, fysio en hij loopt nu ook met medische tape op 1 been vanwege klachten.
Hij heeft boze buien, hij mag voor zijn gevoel zoveel niet.
Lief en roep/schrijf vooral hoor, graag zelfs.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:26 schreef livelink het volgende:
[..]
Ach, wat naar voor hem exode. Dat zal ook wel de reden zijn waarom hij steeds zo moe is, denk ik? En ook lastig voor jullie/jou. Je hebt het ook voor je kiezen gekregen de laatste jaren.
Mag ik een ongevraagd 'advies' geven? Als ik jou hoor praten over jullie leven, dan komt het op mij altijd over dat jullie zo ongelooflijk druk zijn. Altijd bezig met verbouwingen en zo. Veel verschillende clubjes, vaak erop uit. Wellicht is dat een verkeerd beeld hoor, want dat zijn natuurlijk ook logischerwijze de dingen waar je over schrijft. Maar misschien even tijd om wat pas op de plaats te maken? Ook voor jou, zodat je zelf overeind blijft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel grappig dat ik daar blijkbaar over schrijf, want als ik ons leven vergelijk met iedereen om ons heen en ook hier in het forum hebben wij echt een saai leven![]()
Ik heb het idee dat je regelmatig stiekem met de buurvrouw staat te blowen in de brandgang, maar dat is zeker ook niet waar hequote:Op maandag 27 mei 2024 18:05 schreef exode het volgende:
Wel grappig dat ik daar blijkbaar over schrijf, want als ik ons leven vergelijk met iedereen om ons heen en ook hier in het forum hebben wij echt een saai leven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jazeker. Dan benoem ik ook in een andere post.quote:Op maandag 27 mei 2024 16:28 schreef trui het volgende:
[..]
en heb je hetzelfde oordeel over vaders die ergens anders gaan wonen?
quote:Op maandag 27 mei 2024 18:05 schreef exode het volgende:
[..]
Lief en roep/schrijf vooral hoor, graag zelfs.
Ons leven is behoorlijk rustig juist.Ah, dan inderdaad een verkeerd beeldSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel grappig dat ik daar blijkbaar over schrijf, want als ik ons leven vergelijk met iedereen om ons heen en ook hier in het forum hebben wij echt een saai leven
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En inderdaad die brandgang dates kosten ook tijd![]()
![]()
Maar verder is ons leven zo rustig dat zelfs mijn moeder een drukker sociaal leven heeft. Soms ben ik zelfs bang dat B en Juul onderprikkeld worden. Juul haar enige uitje in de afgelopen 2 maanden was de kinderboerderij.
VlindertjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.B heeft het al maanden best lastig, we merken juist door het traject van verloofde steeds meer hoe hij in elkaar steekt. Stom he, nu pas, hij is 10. Maar er zijn zoveel 'OH!' momenten. We begrijpen hem steeds beter en hoe we daarmee om moeten gaan, wat hem helpt. Hij is namelijk echt een spiegel van zijn andere moeder, het is soms bizar hoeveel ze op elkaar lijken.
Hij praat ook veel meer, deelt wat hij voelt en hoe hij dingen ziet, dat vind ik echt een supermooie ontwikkeling.
[ Bericht 5% gewijzigd door exode op 27-05-2024 19:24:35 ]
Ik begrijp het wel hoor en oprecht lief dat je het schrijft, want ik ga maar door in mijn leven dus af en toe even stilstaan en nadenken is goed.quote:
quote:Op maandag 27 mei 2024 18:49 schreef exode het volgende:
Oh maar mijn leven zit zeker vol moetjes,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En inderdaad die brandgang dates kosten ook tijd![]()
![]()
Maar verder is ons leven zo rustig dat zelfs mijn moeder een drukker sociaal leven heeft. Soms ben ik zelfs bang dat B en Juul onderprikkeld worden. Juul haar enige uitje in de afgelopen 2 maanden was de kinderboerderij.
En verder gebeurt er zo ontzettend veel in ons leven en om ons heen. Dat hou ik bij mezelf nu. Niet om mysterieus te doen maar omdat we echt middenin allerlei dingen zitten die we verwerken en waar we langzaam steeds verder mee komen.
VlindertjeFijn om te horen van de spoiler! Wat een inzichten kan dat geven he, en op zijn plek vallende puzzelstukjes zijn zo waardevol. Ook mooi hoe dat ook weer inzicht in B geeft en jullie helpt in hoe met hem om te gaan! Kleine stapjes is logisch, en in mijn eigen ervaring is een langdurig traject ook juist fijn omdat je echt de kans krijgt dingen grondig en op een haalbaar tempo aan te pakken en toe te passen en te ervaren etc ipv zo snel mogelijk zo groot mogelijke stappen te moeten maken want er zijn maar x sessies mogelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.B heeft het al maanden best lastig, we merken juist door het traject van verloofde steeds meer hoe hij in elkaar steekt. Stom he, nu pas, hij is 10. Maar er zijn zoveel 'OH!' momenten. We begrijpen hem steeds beter en hoe we daarmee om moeten gaan, wat hem helpt. Hij is namelijk echt een spiegel van zijn andere moeder, het is soms bizar hoeveel ze op elkaar lijken.
Hij praat ook veel meer, deelt wat hij voelt en hoe hij dingen ziet, dat vind ik echt een supermooie ontwikkeling.
Goed ook dat je zelf probeert je sociale leven weer wat op te bouwen. Het lijkt me voor jou ook pittig, met alle dingen die je noemt, maar denk juist dus wel heel goed om ook de leuke dingen af en toe te kunnen blijven doen, zodat ook jij wel energie houdt om alles draaiende te kunnen houden. Ik hoop dat verloofde stapjes blijft zetten en jij wat meer ruimte krijgt voor leuke dingen, en natuurlijk ook jullie samen als gezin. Vind het knap hoe je het doet allemaal hoor!![]()
Ik denk dat dat ook een gevalletje is van ‘alleen maar leuke dingen’. Mensen posten (hier en op Facebook) vooral de opvallende dingen. Dat ik me nu weer verveel tijdens zwemles en de hele dag gewerkt heb is niet interessant. Hoewel wij er vrijwel elke vakantie op uit gaan, hebben we bijna elk weekend wel een vrije dag waarbij we letterlijk bankhangen en verder alleen misschien nog wat wassen of een spelletje spelen. Maar ik denk dat psychisch druk zijn veel vermoeiender is dan fysiek druk. Maar ook daarom hier niet zoveel clubjes, dat scheelt gehaast en gestress.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:05 schreef exode het volgende:
[..]
Wel grappig dat ik daar blijkbaar over schrijf, want als ik ons leven vergelijk met iedereen om ons heen en ook hier in het forum hebben wij echt een saai leven
Als dat helpt kan ik je wel beloven dat jullie vergeleken met ons nog immer vrij actief en wild zijn.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:05 schreef exode het volgende:
Ik vond het mooi dat er eindelijk eens aandacht is geschonken aan dit 'taboe'. En dat de vrouwen in kwestie niet meteen als monsters werden neergezet.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kijk toevallig nu.
Wat vond jij er van?
Dat begrijp ik ten zeerste. Alleen ik begrijp de spijtmoeder ook heel goed.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:01 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ja, ik vond het heftig. Ik heb echt geprobeerd om er oordeelloos naar te kijken en me te verplaatsen in de emoties van de moeders, maar dat is me maar voor een heel klein deel gelukt.
Vooral de moeder die ervoor koos om letterlijk zonder haar kinderen in een andere stad te gaan wonen, kon ik slecht begrijpen. Zelfs als ik gevoelsmatig niet meer bij m'n kinderen zou willen zijn, zou ik mezelf met ratio dwingen om er tóch voor ze te zijn. Ik zou nl vinden dat alleen ikzelf de (negatieve) consequenties moet dragen van de keuze om kinderen te krijgen; niet m'n kinderen.
Nu nog hopen dat ouders hun vierjarige kinderen boeken geven in plaats van een tablet.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:15 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik heb boeken gekaft met plakplastic voor de schoolbieb en zag deze. Even doorgebladerd en vond het er goed uit zien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
er is ook een variant voor meisjes
Ik wilde toen ik een jaar of acht was die kalender van Tatjana Simic waarvoor je in 1996 of zo kon sparen bij bierbrouwer Bavaria.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:19 schreef exode het volgende:
Er zijn al eens tips gegeven volgens mij maar wat zijn nou waardevolle boeken over de puberteit voor jongens? Ik heb zelf uiteraard al gezocht maar het is wel erg gericht op seksualiteit, daar is niets mis mee, maar B loopt tegen andere dingen aan en ik zou hem zo graag meer uit willen leggen en op zijn eigen tempo laten lezen.
De puberjongens boeken zijn (begrijpelijk) erg gericht op jongens van een jaar of 13.
Wij wachten nog, de formatie is ook nog niet rond. Het wordt wel 'spannend'.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 21:56 schreef NicolasJoy het volgende:
Hier nu al de schoolkalender (vakanties, studiedagen e.d.) voor komend schooljaar gekregen. Netjes op tijd!
Komend jaar week een studiedagenweek (ma-vr extra vrij, buiten de vakanties) + 6 losse dagen (+6x halve dag).
Spannend wel als het zo nog zoveel kanten op kan.. Hopen dat er snel duidelijkheid is op de goede manier ook..quote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:10 schreef exode het volgende:
[..]
Wij wachten nog, de formatie is ook nog niet rond. Het wordt wel 'spannend'.
Juul gaat naar groep 3, maar wordt dat groep 3 of doen ze weer een groep 2/3 en komt ze daar in? Komt ze bij haar vriendjes? etc.
B zit al sinds september niet in zijn klas, sindsdien is zijn klas opgesplitst, hij zit met 8 andere groep 6ers in een groep 5/6 en de rest van zijn klas is bij de andere groep 6 gepropt. Wij hopen dat zijn oude klas in ere hersteld wordt en hij groep 7 en 8 in zijn eigen klas mag.
Heel vervelend...quote:Op maandag 3 juni 2024 11:45 schreef miss_sly het volgende:
Meiden kunnen echt heel erg vals doen. Valse opmerkingen maken, uitsluiten uit groepen, ineens niet meer reageren op socials. Gewoon stom. Komt over een paar jaar wel weer goed met de meesten, maar daar heb je nu niets aan, he.
Ik had inderdaad gehoopt dat het na de basisschool afgelopen zou zijn maar vrees er voorquote:Op maandag 3 juni 2024 11:45 schreef miss_sly het volgende:
Meiden kunnen echt heel erg vals doen. Valse opmerkingen maken, uitsluiten uit groepen, ineens niet meer reageren op socials. Gewoon stom. Komt over een paar jaar wel weer goed met de meesten, maar daar heb je nu niets aan, he.
Wat fijn dat hij er zo'n goed gevoel bij heeft. Zeker na al het gedoe bij het eerste examen.quote:Op maandag 3 juni 2024 11:47 schreef Troel het volgende:
Wij hadden vandaag de intake op het hbo bij het decanaat voor de tijdsverlenging e.d. Vroeg er iemand "spannend he, wachten op de uitslag?" Meneer vond het niet spannend, die is er heilig van overtuigd dat hij alles goed genoeg gemaakt heeft
Wat heerlijk, dat vertrouwen in zichzelf!quote:Op maandag 3 juni 2024 11:47 schreef Troel het volgende:
Wij hadden vandaag de intake op het hbo bij het decanaat voor de tijdsverlenging e.d. Vroeg er iemand "spannend he, wachten op de uitslag?" Meneer vond het niet spannend, die is er heilig van overtuigd dat hij alles goed genoeg gemaakt heeft
Naar is dat. Ik hoor het ook wel bij mijn nichtje (groep 8), maar jongens zijn toch een ander volkje.quote:Op maandag 3 juni 2024 11:45 schreef miss_sly het volgende:
Naja, wat het ook wordt, hij heeft er nu geen stress van. Heerlijkquote:Op maandag 3 juni 2024 11:47 schreef Troel het volgende:
In dit geval zijn het ook beta meisjes. Gelukkig hebben die dus een ander profiel en wordt de groep een beetje uit elkaar gehaald door de verschillende profielkeuzes. We gaan het zien volgend jaar, maar ze kan niet wachten tot in ieder geval dit schooljaar afgelopen is. Nog vier weken school en een toetsweek zijn te overzien, zou je zeggen.quote:Op maandag 3 juni 2024 12:20 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Naar is dat. Ik hoor het ook wel bij mijn nichtje (groep 8), maar jongens zijn toch een ander volkje.
De bèta meisjes in de groep zijn ook niet zo, als ik het hoor. Maar misschien kiezen zij bewust om bij de bèta nerds om te hangen.
[..]
Naja, wat het ook wordt, hij heeft er nu geen stress van. Heerlijk
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 3 juni 2024 11:15 schreef Schanu het volgende:
Mijn jongste is vrijdag 6 geworden, ik schuif dus nu voor beide officieel door naar dit topic![]()
Hier nog bericht of ze over zijn naar groep 3 en 4, maar mijn oudste doet het heel goed in groep 3 dus die gaat sowieso over. En mijn verse 6 jarige kan ondertussen lezen en schrijven dus die is ook wel klaar voor groep 3.
Gelukkig hier niet veel geschuif qua klassen. Er zijn 4 groepen 1/2, en van alle overige groepen zijn 2 klassen (a & b). Er worden 2 groepen 2 samengevoegd tot 1 groep 3 klas, en vervolgens blijft die klas t/m groep 8 bij elkaar (3a wordt 4a, 5a, etc. Groep 3b wordt dus 4b, 5b, etc). Eenvoudig en wat mij betreft prima dus, ze blijven mooi bij hun vriendjes en vriendinnetjes in de klas
Dat verschil was er al toen ik op de middelbare zat. Ik had profiel Natuur en Gezondheid en alle meiden uit mijn klas waren echt best braaf in vergelijking met andere profielen, zoals Economie enzo.quote:Op maandag 3 juni 2024 12:20 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Naar is dat. Ik hoor het ook wel bij mijn nichtje (groep 8), maar jongens zijn toch een ander volkje.
De bèta meisjes in de groep zijn ook niet zo, als ik het hoor. Maar misschien kiezen zij bewust om bij de bèta nerds om te hangen.
[..]
Naja, wat het ook wordt, hij heeft er nu geen stress van. Heerlijk
Dat is wel waar je. In mijn pre-profiel tijd was er iets meer vermenging denk ik, maar wel typische groepjes. Dat werd vanaf de 5e wel beter, toen die meiden idd meer uit elkaar waren bij de lessen door hun vakkenkeuze. En zij hun pauze mochten houden in de stoere "bovenbouw bar".. En wij chill op onze eigen plek bleven hangen.quote:Op maandag 3 juni 2024 14:12 schreef June. het volgende:
[..]
Dat verschil was er al toen ik op de middelbare zat. Ik had profiel Natuur en Gezondheid en alle meiden uit mijn klas waren echt best braaf in vergelijking met andere profielen, zoals Economie enzo.
Hier schrik ik toch wel van. Dit gaat verder dan stomme grapjes.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:05 schreef -Spring het volgende:
Meiden kunnen zo vals zijn idd.
L heeft allemaal getekende 'raampjes' in dr werkschriften staan. Toen ik vroeg waarom legde ze uit dat dat is omdat de jongens in haar klas het grappig vinden om hakenkruizen in andermans schriften te kladderen. Als dit bij haar gebeurt maakt ze er snel een raampje van.
Ergens volgend jaar gaan ze op excursie naar een concentratiekamp. Ik hoop dat dit die gasten zo traumatiseert dat ze niet eens meer aan een hakenkruis zullen dénken.
L deed er laconiek over. Niet omdat ze de ernst er niet van inziet, maar omdat het nu eenmaal hersenloze figuren zijn die niets anders doen dan pijnlijke en misplaatste 'grappen' maken.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:11 schreef livelink het volgende:
[..]
Hier schrik ik toch wel van. Dit gaat verder dan stomme grapjes.
Ze heeft waarschijnlijk gelijk, maar ik vind het toch pijnlijk om te lezen. En ik vermoed dat het bezoek aan een concentratiekamp wel wat indruk zal maken.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:15 schreef -Spring het volgende:
[..]
L deed er laconiek over. Niet omdat ze de ernst er niet van inziet, maar omdat het nu eenmaal hersenloze figuren zijn die niets anders doen dan pijnlijke en misplaatste 'grappen' maken.
Toen ik op de middelbare zat vlogen de hakenkruizen je ook om de oren hoor. Volgens mij is dat van alle tijden.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:11 schreef livelink het volgende:
[..]
Nou dat inderdaad ook zeker..quote:Op maandag 3 juni 2024 20:35 schreef miss_sly het volgende:
Over dat soort dingen heb ik hier gelukkig nooit iets gehoord. In het begin van het jaar klaagde ze wel veel over de veel te drukke jongens, maar daar heeft ze zich bij neergelegd, geloof ik.
Deze week komt er wel iemand in de klas vertellen over WWII en de ervaring van in een concentratiekamp zitten.
@:Vicky ik heb ook wel het idee dat het gedurende het jaar veranderd. Of eigenlijk, dat de meeste meiden ontzettend wispelturig zijn. Dus het is iedere dag weer afwachten wie in welke bui is. Zo vermoeiend.
Wat T doet is wel het slimste. Niet te veel mee bemoeien en niet te veel betrokken raken. Een pijnlijke les wel.quote:
Doet S ook wel. Soms wordt dat wel moeilijk gemaakt. En het meisje op haar school waar ze echt goed mee overweg kan, ziet ze alleen in de pauzes. Hebben geen lessen samen.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:43 schreef livelink het volgende:
[..]
Wat T doet is wel het slimste. Niet te veel mee bemoeien en niet te veel betrokken raken. Een pijnlijke les wel.
Door schade en schande wordt men wijzer toch.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:43 schreef livelink het volgende:
[..]
Wat T doet is wel het slimste. Niet te veel mee bemoeien en niet te veel betrokken raken. Een pijnlijke les wel.
Dat maakt het wel extra zwaar ja. Ik heb indertijd wel tegen mijn dochter gezegd dat ze haar telefoon bij mij moest inleveren als ze naar bed ging. Want op een gegeven moment ging dat wel dag en nacht door. Vond ze zelf uiteindelijk ook wel fijn. Ook wel omdat ze het gewoon op die stomme, strenge moeder kon gooien als ze 's avonds en 's nachts niet bereikbaar was. Ik zat niet met die rol.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:54 schreef miss_sly het volgende:
En met al die socials gaat het na school en in de weekenden gewoon door. Dus ook daar is het altijd weer afwachten hoe de bui is.
Indien gewenst zijn wij ook op te voeren als de strenge, lastige ouders waarvan ze iets moet of juist niet mag. Vind ik wel prima.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:57 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat maakt het wel extra zwaar ja. Ik heb indertijd wel tegen mijn dochter gezegd dat ze haar telefoon bij mij moest inleveren als ze naar bed ging. Want op een gegeven moment ging dat wel dag en nacht door. Vond ze zelf uiteindelijk ook wel fijn. Ook wel omdat ze het gewoon op die stomme, strenge moeder kon gooien als ze 's avonds en 's nachts niet bereikbaar was. Ik zat niet met die rol.
Ach, welnee. Wij trokken legerpakken aan (pa zat in het leger) en marcheerden door de straten met de Hitler-groet. Lachen, gieren, brullen, vooral als boomers/bejaarden zich hier druk om maakten. Was klaar toen de politie een keer kwam.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:11 schreef livelink het volgende:
[..]
Och kom op, da's toch op geen enkele manier normaal of grappig? Ook niet voor pubers..quote:Op dinsdag 4 juni 2024 10:40 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ach, welnee. Wij trokken legerpakken aan (pa zat in het leger) en marcheerden door de straten met de Hitler-groet. Lachen, gieren, brullen, vooral als boomers/bejaarden zich hier druk om maakten. Was klaar toen de politie een keer kwam.
Sommige pubers hebben gewoon geen flauw benul wat de gevolgen (kunnen) zijn van hun acties.
Ik blijf erbij, kinderen/pubers goed aanpakken en óók flink negatief zijn bereidt ze voor op de slangenkuil die de middelbare school kan zijn. Dat is bij mijn zoon, met z'n veel te zachtaardige en naïeve karakter, goed uitgepakt. Door mij weet hij bepaalde zaken goed naast zich neer te leggen en dat vinden pesters vreselijk.
Nu niet meer, nee. Toen wel. Het zou je verbazen hoe achterlijk sommige pubers zijn, mezelf incluis, dat is wat ik probeer aan te geven. Ik heb er dagelijks mee te maken, complete debielen. 16-jarige snotneuzen die stenen gooien naar politie, etc. etc.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 10:48 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Och kom op, da's toch op geen enkele manier normaal of grappig? Ook niet voor pubers..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door TolstoiFan op 05-06-2024 16:26:06 ]
quote:Op woensdag 5 juni 2024 16:20 schreef TolstoiFan het volgende:
Ik wil iets kwijt, weet niet of ik er goed aan doe, maar het houdt ons flink bezig misschien verwijder ik het straks wel weer![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
quote:Op woensdag 5 juni 2024 16:20 schreef TolstoiFan het volgende:
Ik wil iets kwijt, weet niet of ik er goed aan doe, maar het houdt ons flink bezig misschien verwijder ik het straks wel weer![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@miss_slySPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@MevrouwCactus en @FlyingFish,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@SaskiaRSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@BudabuddumbamSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wel of geen aansluiting hebben in de groep zegt toch niets over eventuele hoogbegaafdheid? De mijne vervalt bij werk qat niet past bij uitstek in klooien met z'n vrienden.I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.![]()
Maar ik begrijp ik nou goed dat er nooit over gesproken is door school? Niet tijdens 10 minuten gesprekken? Niet in een extra afspraak? Vanuit school bedoel ik dan.
Ik zou dat echt niet waarderen hoor.
Verder heb ik er geen ervaring mee of tips over. Ik hoop vooral dat er wat meer inzicht komt voor jullie, ook hoe jullie hem meer kunnen helpen en het rustiger wordt.![]()
Een stempel/label is helaas dus soms wel nodig om bepaalde deuren te openen. Ik zou er niet bang voor zijn.
Ik vind het voorstel dat je hebt gekregen voor speltherapie echt een goede, mijn kind heeft speltherapie en ik dacht vandaag nog wow ik vind het zo jammer dat dit niet eerder is aangeraden door iemand. (ook 7) en het leert hem zo erg veel.![]()
Ik zou ook eens kijken naar extra hulp in de vorm van de ib'er, schoolbegeleider of een hb-specialist. Het klinkt voor mij namelijk als een kind dat niet leert om een uitdaging qua leren aan te gaan (te moeilijk = ik wil niet eens proberen of om hulp vragen) en zich verveelt en niet uitgedaagd voelt. Dan is klieren haast logisch... Waarop baseer je 'wel slim, niet hb'? Een hoop hb'ers hebben hulp nodig om te wennen aan de leerkuil, hoe je daar doorheen kunt leren dan, dat het oke is om het niet te weten, dat het leuk is om iets te oefenen en er steeds beter in te worden.
Edit: en met of zonder stempel is speltherapie of pmt geen gek idee. Krijgt hij in de rest van de week voldoende fysieke uitdaging, kan hij z'n energie kwijt?K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)![]()
Nee, klopt. Er is wel eens gezegd tijdens een rapportgesprek dat hij een eigen willetje heeft en het lastig vindt als iets niet gaat zoals hij het in zijn hoofd heeft, meer niet.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:09 schreef exode het volgende:
Maar ik begrijp ik nou goed dat er nooit over gesproken is door school? Niet tijdens 10 minuten gesprekken? Niet in een extra afspraak? Vanuit school bedoel ik dan.Hij zit op zwemles, verder geen andere sporten. Hij wil ook geen proeflessen proberen bij een andere sport, want "ik kan niet voetballen / tennissen / hockeyen enz.". Zelfs na onze uitleg dat het leuk is om iets uit te proberen, ook al kan je het niet. Dat je het ook kan leren / beter worden als je oefent.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:33 schreef Tink89 het volgende:
Edit: en met of zonder stempel is speltherapie of pmt geen gek idee. Krijgt hij in de rest van de week voldoende fysieke uitdaging, kan hij z'n energie kwijt?
Gewoon een balletje trappen op een veldje vindt ie wel leuk. Of in een speeltuin klimmen en klauteren.
Misschien heeft ie ook wel behoorlijke faalangst bedenk ik me nu.......![]()
Tolstoi, het klinkt mij allemaal zeer bekend in de oren. Ik denk dat je af moet van het idee dat jullie of hij iets fout doen. Hij doet toenemend rare dingen omdat hij niet lekker leert. Met z'n allen op zoek naar de oorzaak lijkt me een logische stap. Dus samen optrekken met school, zeker ib'er erbij, en niet bij voorbaat wijzen naar je eigen opvoeding want daar schiet je niks mee op.Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder![]()
@TolstoiSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli![]()
Nou, wij mogen voor B nog even afwachten...
In het begin van dit schooljaar waren er 2 groepen 5 en 2 groepen 6. B zat in 1 van deze 2 groepen 6. Zijn juf is in september langdurig uitgevallen en kan ook komend schooljaar nog geen klas draaien.
Zijn groep 6 is opgesplitst, 10 kinderen zijn bij 5 geplaatst, waaronder B en de andere 9 bij de andere groep 6.
Wij dachten aan 2 scenario's voor komend schooljaar: gewoon doorschuiven zoals het nu is of de oude situatie terug.
Maar....
beide dus niet.
Er komt een groep 6, een groep 6/7 en groep 7. De catch: de klassensamenstelling is nog onbekend. Wij moeten nu als ouders aangeven wat wij willen voor ons kind en B mag 3 kinderen opgeven bij wie hij in de klas wil zitten.
Pfffff. Onze mening is heel sterk, wij willen B NIET in de groep 6/7. Hij is al op 2 na de oudste van groep 7, hij loopt ook nog eens voor in zijn ontwikkeling en zit al in de puberteit. Dat gat met de huidige groep 5 is zo groot zien we dagelijks. Gisteren kwam er een ouder groep 5 kindje spelen. Dat is echt een totale mismatch, superleuke/lieve jongen maar dan merk je pas hoeveel ouder B is, letterlijk en in zijn gedrag.
Hij heeft steeds minder aansluiting merken we, terwijl hij met zijn leeftijdsgenootjes en wat ouder superleuk omgaat.
Kortom...we zijn behoorlijk direct in onze communicatie geweest. 21 juni weten we wat het wordt.![]()
@exode ik vind het eerlijk gezegd al heel netjes van de school dat ouders een voorkeur mogen aangeven...
Op de school van onze jongens zijn er de afgelopen jaren ook behoorlijk wat wisselingen in klassamenstelling geweest. Nooit hebben de ouders daarin inspraak gehad, dat is toch niet te doen met 500 kinderen die een plekje moeten krijgen. Kinderen mochten inderdaad wèl voorkeuren aangeven, en verder is er gekeken naar ondersteuningsvraag van kinderen en klassendynamiek.![]()
@TolstoiFan Wat al gezegd isLijkt me een goed actiepunt voor school en de IB'er. Daar moeten ze ook wel raad mee weten hoor. Don't blame yourself.
@exode Duidelijke zaak. Kun je het ook nog mondeling toelichten, of was het gewoon 'doorgeven'? Wel jammer dat het zo loopt zeg.
Wat een zorgen kun je toch hebben over of jou kind wel gezien wordt en wel op de juiste plek zit, he? Wij hebben net de hele teamindeling bij de voetbalclub achter de rug. Ik heb er in totaal 2 nachten niet van geslapen, maar alle kogels zijn door de kerk. Wat het ook wordt, M. heeft in de nieuwe situatie iets te leren - zo vertel ik het 'm ook maar.![]()
Dat zeker, hopelijk doen ze er ook echt wat mee.....quote:Op donderdag 6 juni 2024 15:30 schreef mousemicky het volgende:
@:exode ik vind het eerlijk gezegd al heel netjes van de school dat ouders een voorkeur mogen aangeven...
Op de school van onze jongens zijn er de afgelopen jaren ook behoorlijk wat wisselingen in klassamenstelling geweest. Nooit hebben de ouders daarin inspraak gehad, dat is toch niet te doen met 500 kinderen die een plekje moeten krijgen. Kinderen mochten inderdaad wèl voorkeuren aangeven, en verder is er gekeken naar ondersteuningsvraag van kinderen en klassendynamiek.
Verloofde geeft al jaren les aan groep 7 of 8 die heeft dus ook een duidelijk mening. Zij zit vooral met het vooruitzicht groep 7/8 in de maag. Dan is de groep 8 beleving gewoon anders.
Ik ben geen voorstander van combinatieklassen en was zo blij dat deze school die dus niet heeft. Ben ook wel nieuwsgierig hoe het hogerop wordt opgelost want het wordt nu officieel 1 klas en dus formatieplek minder en dat op een krimpende school. Moet er iemand weg? Hoe werkt dat. Kortom best wat onzekerheid.![]()
En verder balen wij gewoon want B zat echt in een superleuke gezellige klas. Nooit gedoe, nooit kliekjes, nooit pesten, nooit. Dat werd door alle ouders steeds benoemd en ook de leerkrachten gaven dat steeds aan. Dat ze uit elkaar gerukt zijn vanwege overmacht, daar kan niemand iets aan doen. Maar dat ie niet meer in zijn vertrouwde klas terugkomt, vind ik zo ontzettend sneu voor hem. Ik vrees dat ie zo ontroostbaar terugkomt uit school want ze hebben het vandaag ook in de klassen verteld.
We weten ook wel waarom ze niet gewoon doorschuiven en alles husselen, de huidige, grote groep 6 (31 kinderen) is een nogal....uhm...vervelende groep zo samen. De groepsdynamiek schijnt heel naar te zijn. Veel gedoe, ruzies, etc. Dus die willen ze natuurlijk doorbreken door te mixen, dat snap ik wel.![]()
@exode, klinkt als een duidelijk reden. Hopelijk is er op school ruimte om mee te gaan in dat verzoek. Niet dat de 3 vriendjes allemaal 6/7 als favoriet opgeven en er dan tussen klas/vriendjes gekozen moet worden.
Wel een gedoe die formaties zo.![]()
Er wordt niet gevraagd naar specifieke groepsvoorkeur meer een algemene vraag of we zwaarwegende redenen hebben voor een indeling. Wij hebben het bij de extra opmerkingen gezet. Ons essay paste daar netquote:Op donderdag 6 juni 2024 15:58 schreef Deepfreeze het volgende:
@:exode, klinkt als een duidelijk reden. Hopelijk is er op school ruimte om mee te gaan in dat verzoek. Niet dat de 3 vriendjes allemaal 6/7 als favoriet opgeven en er dan tussen klas/vriendjes gekozen moet worden.
Wel een gedoe die formaties zo.![]()
Ik ben wel benieuwd welke 3 hij gaat noemen, 2 weet ik wel, maar de derde wordt lastig voor hem.![]()
Hier werd (montessori, dus alleen wisselen 2->3 en 5->6) de kinderen wel gevraagd, maar wij ouders niet. Fijn dat er net genoeg ruimte was voor je verhaal.quote:Op donderdag 6 juni 2024 16:02 schreef exode het volgende:
[..]
Er wordt niet gevraagd naar specifieke groepsvoorkeur meer een algemene vraag of we zwaarwegende redenen hebben voor een indeling. Wij hebben het bij de extra opmerkingen gezet. Ons essay paste daar net![]()
Ik ben wel benieuwd welke 3 hij gaat noemen, 2 weet ik wel, maar de derde wordt lastig voor hem.
Ze waren daar ook gestopt met de klassenindeling te mailen voor de doorschuifdag (2e woensdag voor de vakantie). Eerst eens kijken hoe het kind het vindt in die klas. Dan mag je mopperen. (met kleine kan op resultaat).![]()
Maar dan heb je al bewust gekozen voor deze opzet.quote:Op donderdag 6 juni 2024 16:06 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hier werd (montessori, dus alleen wisselen 2->3 en 5->6) de kinderen wel gevraagd, maar wij ouders niet. Fijn dat er net genoeg ruimte was voor je verhaal.
Ze waren daar ook gestopt met de klassenindeling te mailen voor de doorschuifdag (2e woensdag voor de vakantie). Eerst eens kijken hoe het kind het vindt in die klas. Dan mag je mopperen. (met kleine kan op resultaat).
We vinden het zeker netjes dat er uberhaupt wat aan ons gevraagd wordt. Ik ga er wel vanuit dat de input van de leerkrachten en vriendjes zwaarder wegen dan algemene voorkeuren van ouders.![]()
@exode ik vind dat wat jij aandraagt wel zwaarwegend is. Aansluiting in de klas is wel belangrijk. Hopelijk komt hij in een leuke klas!
Wij krijgen de klassenindeling over ca. 3 weken pas te horen. Hier ook montessori en de jongste gaat van midden- naar bovenbouw. Ik heb informeel al van de juf gehoord dat de jonste iig samen blijft met 1 vriendje/maatje. Zij kunnen heel fijn samenwerken en vullen elkaar aan wat betreft sterke/zwakke punten. De leerkracht vind ik nog wel spannend. De jongste gaat een traject in van versnellen en het is de vraag wie daar het beste bij past. We mochten (bij uitzondering) een voorkeur opgeven, maar ik weet het echt niet. Ik hoop dat de huidige juf daar een beter beeld bij heeft. Geen garanties ook natuurlijk, de puzzel is al lastig genoeg.
De oudste gaat eind juni ook kennismaken met zijn nieuwe klas op het VO. Ook wel erg spannend!Venus in pocketformaat
© loveli![]()
Sjaals klas blijft bij elkaar. Vandaag hoorden ze wie de nieuwe mentor wordt. Sjaak is er niet zo blij mee, want hij wil graag de huidige houden. De nieuwe ken ik, schat van een mens, die met heel veel liefde voor het vak en voor de leerlingen aan het werk is. Maar ze is ook streng, wat Sjaak natuurlijk niet leuk vindt.![]()
Ik moest er erg aan wennen, maar hier wordt de nieuwe klassenindeling pas bekend tegelijk met het rooster in de laatste week van de vakantie.
Er wordt natuurlijk veel gewisseld, maar er is een basisklas met een mentor.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
![]()
Zeker, wel de combiklassen. Alleen bij de rondleiding voor de start werd gezegd dat er input mogelijk was qua bouw-wisseling. Die gesprekken/formulieren waren afgeschaft tegen de tijd dat we bij die wisseling zaten. Maar ik had, zonder de kennis van nu, niet anders gekozen denk ik.quote:Op donderdag 6 juni 2024 16:14 schreef exode het volgende:
Maar dan heb je al bewust gekozen voor deze opzet.
D heeft geen idee of zijn klas bij elkaar blijft, maar dat zou wel kunnen. Mogelijk alleen afstromers die weggaan. De andere 1e klassen zijn allemaal combi's die nu op niveau worden ingedeeld. Maar de zijne was al atheneum/gymnasium en die combi blijft.
Ook geen idee of de 2 mentoren blijft. Maar zijn hoofd-mentor kan wel zijn HB-coach blijven, dat vond D wel erg fijn.
D zijn school kennende horen we tegen de 1e week van het nieuwe jaar wel meer info![]()
Het kan D gelukkig niks schelen, als hij maar bij zijn vriendjes blijft.![]()
Die geen aansluiting is overigens iets wat misschien wel over het hoofd gezien wordt door leerkrachten. B heeft namelijk genoeg aanspraak en grapjes met alle kinderen. Het is een open en sociaal kind. Echter daar blijft het in deze klas bij. Thuis moppert ie over de groep 5ers dat ze zo druk zijn, zo kinderlijk doen etc. Kortom mijnheer gedraagt zich zelf gewoon erg puberaal. En dat gedrag laat hij in de klas niet zien.
We hebben goed contact met zijn juffen en zij weten ook dat wij hem niet in een combinatieklas willen hebben. Dat hebben we in elk gesprek herhaald en is ook genoteerd.
Hij zit nu ook in de plusklas omdat hij zich gewoon verveelt in de klas.
We laten het nu rusten, B is thuis, heeft nog niets gezegd.....we gaan het gesprek aan als Juul op bed ligt. Kijken wat zijn mening is. Ik denk dat hij als hij moet kiezen gewoon het allerliefste bij zijn vriendjes zit.![]()
Wiebke is gisteren 12 geworden. Al een echte madam.
Olle wordt 10 in oktober en Doukje 7 in december.
[ Bericht 0% gewijzigd door Pinnenmutske op 09-06-2024 11:39:44 ]Werewolf![]()
Gisterenavond met B gepraat over de klassen etc, hij is boos dat zijn oude klas niet meer samenkomt. Hij wil niet in 6/7 en niet in 7.
Uiteindelijk was hij wel rustig en kon goed zijn wensen en voorkeuren aangeven. Groep 7 heeft ook zijn voorkeur. Grappige is dat hij 2 van de 3 kinderen noemde die wij al dachten en 1 hadden wij niet bedacht. Omdat hij zo goed met haar kan samenwerkenHij zit al sinds de kleuters bij haar in de klas en vrienden zijn niet echt maar ze kiezen wel altijd elkaar als ze in tweetallen moeten werken.
En verder moeten we hem weer iets vervelends vertellen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nog even over Simon:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
@exode, begrijpelijk dat B eerst boos was. Wat goed en fijn dat hij wel duidelijk zijn wensen kan aangeven.
voor je spoiler.
![]()
Aah wat sneu @exode. Envoor je spoiler.
@TolstoiFanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik gaf dat meteen aan Tolstoi, ik vind school hier echt veel te laks in.
Als het bij ons zo zou gaan, zou ik echt not amused zijn.
Ik heb een overwerkte juf thuis zitten, maar dat is natuurlijk echt geen excuus. Juist met de kinderen heeft zij altijd 100% gegeven. En apart dat ze dat zo uit naar ouders.....![]()
@exode logisch dat hij boos is over de klassenindeling. Zeker als het zo'n fijne klas was. En jeetje, dat is best wel schrikken wat je in je spoiler zegt. Veel sterkte weer met dat traject.
@TolstoiFanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli![]()
@exode, ja, je schreef het al eerder. Maar het daalt nu pas een beetje in bij mij, nu kan ik er pas even rustig over nadenken en reflecteren, na de eerste schrik over de misdragingen van mijn kind en nu begint er dus een verontwaardigd gevoel op te borrelen.
Ik zeg ook niet dat de juf zich niet 100% inzet, dat denk ik bij deze juf juist wel. Maar uit ervaring uit mijn vorige leven weet ik wel dat bij een overspannenheid, je ook minder kunt hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
@exode wat een spannende periode voor hem (en jullie) zo..quote:Op vrijdag 7 juni 2024 10:35 schreef TolstoiFan het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Echt stapje voor stapje dus. De leerkracht had al wel met de IB-er gepraat buiten ons om, dat doen ze toch wel tussendoor. Maar dat is ook nog officieel gedaan voordat we verder konden kijken ook. Had ook een stukje te maken met financiering van personen/therapie dat de stichting het zo wilde.
Wachten na werkjes is ook wel saai. D kreeg al vrije werktijd vanaf groep 3 (montessori), dus dan is het makkelijker om die gaten op te vullen met andere openstaande taakjes of vrij werk. En extra werk was vrij werk op die leeftijd. Dus in praktijk had hij hogere avi-leesboeken, zijn rekentuin stond verder open en er was een extra rekenboek in zijn la. Zo kreeg hij dan bij rekenen/taal eerst de uitleg met de groep. Deed het deel van de opdrachten die juf nodig vond (ergens tussen de helft en alles) en ging dan verder op zijn eigen niveau.![]()
@Deepfreeze, ja een dergelijke route klinkt ook logischer.
Door hoe het nu gaat, krijg ik ook wat twijfels over de ernst van het gedrag, waarbij ik het gedrag nog steeds afkeur trouwens.
Simon heeft ook wel extra werkbladen met pluswerk voor als hij klaar is, maar als hij die niet snapt, vraagt hij niet om uitleg (is er dan geen ruimte voor? Wil hij dat niet, faalangstig? Is daarin voldoende begeleiding? Gevoel van waarom hij dan altijd extra werk krijgt, terwijl de rest alleen het normale werk krijgt?).
We gaan eerst eens met de andere juf praten, wederom uit eigen initiatief.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op vrijdag 7 juni 2024 11:11 schreef TolstoiFan het volgende:
@:Deepfreeze, ja een dergelijke route klinkt ook logischer.
Door hoe het nu gaat, krijg ik ook wat twijfels over de ernst van het gedrag, waarbij ik het gedrag nog steeds afkeur trouwens.
Simon heeft ook wel extra werkbladen met pluswerk voor als hij klaar is, maar als hij die niet snapt, vraagt hij niet om uitleg (is er dan geen ruimte voor? Wil hij dat niet, faalangstig? Is daarin voldoende begeleiding? Gevoel van waarom hij dan altijd extra werk krijgt, terwijl de rest alleen het normale werk krijgt?).
We gaan eerst eens met de andere juf praten, wederom uit eigen initiatief.Als hij echt voorloopt op de anderen, is het advies ook eigenlijk om pluswerk zijn normale werk te maken. Dus niet als extra als al het andere al af is, want dan voelt het inderdaad als een soort straf: waarom moet ik méér doen dan anderen? De kunst is om uitdagend werk te vinden waar hij dan min of meer even lang mee bezig is als de rest met het standaard werk. Wel met uitleg natuurlijk, slimme kinderen kunnen heus niet alles altijd zelfstandig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli![]()
quote:Op vrijdag 7 juni 2024 11:11 schreef TolstoiFan het volgende:
@:Deepfreeze, ja een dergelijke route klinkt ook logischer.
We gaan eerst eens met de andere juf praten, wederom uit eigen initiatief.Je kunt altijd de IB-er vragen of de juf al contact heeft gehad over hem? Beetje open vraag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen ik biebouder was deed ik dat ook weleens. Inhoudelijk bespraken we dan niks (zeker niet met al die kleine oortjes in de buurt). Maar dan wist ik vaak wel of ik de leerkracht nog even extra moest vragen.
Ik zou proberen of je die andere juf, of nog beter hun samen even rond tafel kunt krijgen.![]()
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Elleska op 07-06-2024 17:53:38 ]![]()
quote:Op vrijdag 7 juni 2024 09:55 schreef exode het volgende:
Gisterenavond met B gepraat over de klassen etc, hij is boos dat zijn oude klas niet meer samenkomt. Hij wil niet in 6/7 en niet in 7.
Uiteindelijk was hij wel rustig en kon goed zijn wensen en voorkeuren aangeven. Groep 7 heeft ook zijn voorkeur. Grappige is dat hij 2 van de 3 kinderen noemde die wij al dachten en 1 hadden wij niet bedacht. Omdat hij zo goed met haar kan samenwerkenHij zit al sinds de kleuters bij haar in de klas en vrienden zijn niet echt maar ze kiezen wel altijd elkaar als ze in tweetallen moeten werken.
En verder moeten we hem weer iets vervelends vertellen.Balen van de klas van B. Zo vervelend als je een fijne klas hebt en daarmee gerommeld wordt. Ik heb dat in de klas niet gehad, maar met sport wel. Elk jaar wilden ze ons fijne team uit elkaar halen. Gelukkig hebben de ouders daar elk jaar weer met succes over geklaagd (in elk geval tot ik stopteSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
voor je spoiler.
@TolstoiFanvolgens mij zijn er goede tips gegeven hierboven! sterkte
Fake it till you make it...![]()
oh wow, dit hierboven is echt spot-on mijn (bijna) 7 jarigequote:Op woensdag 5 juni 2024 20:33 schreef Tink89 het volgende:
Ik zou ook eens kijken naar extra hulp in de vorm van de ib'er, schoolbegeleider of een hb-specialist. Het klinkt voor mij namelijk als een kind dat niet leert om een uitdaging qua leren aan te gaan (te moeilijk = ik wil niet eens proberen of om hulp vragen) en zich verveelt en niet uitgedaagd voelt. Dan is klieren haast logisch... Waarop baseer je 'wel slim, niet hb'? Een hoop hb'ers hebben hulp nodig om te wennen aan de leerkuil, hoe je daar doorheen kunt leren dan, dat het oke is om het niet te weten, dat het leuk is om iets te oefenen en er steeds beter in te worden.![]()
Die overigens momenteel een breed diagnosetraject aan het doorlopen is. Ik ben zo benieuwd waar dat op uit gaat komen (ik verwacht een elkaar bijtende combinatie van stoornissen)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!![]()
Inmiddels ook al met de andere juf gesproken:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Thanks voor al jullie reacties!![]()
quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:33 schreef TolstoiFan het volgende:
Inmiddels ook al met de andere juf gesproken:Fijn dat je iets meer duidelijkheid hebt!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Thanks voor al jullie reacties!![]()
Goede adviezen hierboven Tolstoi!
Ik ben een juf en ik zeg altijd tegen ouders dat het heel logisch is dat ze voor hun kind opkomen. Graag zelfs en dan samen op zoek naar een oplossing.
Ik vraag me af of het allemaal nu niet te snel gaat… hb/speltherapie. Dat eerste gesprek met de juf is er nu geweest. Wekelijks contact lijkt mij ook nu een goede zet… vraag ook om positieve feedback! Want vanuit de positieve momenten wil je verder gaan toch (plus dat het heel vervelende is als je alleen maar negatieve dingen terug krijgt).
Dan de vraag, waar staan jullie achter als ouders als consequentie? Werk mee naar huis/niet mee op de gang/ na schooltijd praten met de juf/ in een andere klas? Geef dit ook aan bij de juf, samen sta je sterker in het ombuigen van het gedrag.
Qua gedrag lees ik niet de tussenstap. De juffen komen er niet achter waar het aan ligt. Ik zou dan nu eerst denken aan kindgesprekken door bijvoorbeeld de gedragsspecialist/anti-pest coördinator (ik lees hier nog geen bewust pestgedrag in, maar dat kunnen andere kinderen natuurlijk wel zo ervaren) of hebben ze niet iets van een jeugdcoach? Vaak komen deze mensen al bij de kern van het probleem en dan kan je vanuit daar verder. Oftewel, tijd voor nog een mail naar ouders en ib en alvast een extra gesprek inplannen. Desnoods met leerkracht van volgend jaar erbij.
Trouwens, hij is 7 toch? Dus groep 3 of 4 denk ik. Zowel groep 3 en 4 zijn voor de wat slimmere kinderen aan het eind van het jaar heel saai! Het schooljaar duurt hier nog maar 5 weken, dus bij jullie 4/5/6 weken nog maar. Kinderen zijn er klaar mee.. volgend jaar een frisse nieuwe start toch
Goed dat jullie het meteen hebben aangegeven Exode. Lijkt me hele goede redenen om niet in de 6/7 geplaatst te worden (en anders moeten ze wel eerst met jullie het gesprek aan gaan). 7/8 is echt een drama klas, dat werkt echt niet (vind ik).
En sterkte met de onderzoeken…
Li gaat naar een grote groep 3. Terug naar haar vriendinnen. Ze kan niet wachten… al zijn ouders nu aan het klagen over 30 leerlingen. Ik denk alleen maar meer kans op aansluiting![]()
![]()
Ik vind 30 leerlingen ook veel, maar het hangt ook enorm van de groep en de ruimte af. Als er ook ruimte is om (stil) op de gang te werken of even af te schakelen en rust te zoeken, kan het best. Maar een heel drukke klas in een gewoon lokaal zonder extra ruimte... daar zou mijn dochter knettergek van worden.K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)![]()
Juul gaat morgen op schoolreisje, dat wordt een nat dagje volgens mijNog even snel een regenbroek voor haar gekocht, die had ze nog niet. Ze gaan naar Oud Valkeveen en haar kennende gaat de regen haar niet weerhouden om in de drakenachtbaan te gaan.
![]()
B is in groep 3 gestart met 21 kinderen en zat uitendelijk in een klas met 19 kinderen. Dat was natuurlijk wel echt een luxe. Er gingen 41 kinderen naar groep 3 toen, dus het werden 2 klassen.
Ik vind 30 kinderen ook veel, zeker voor de leerkracht.
Juul wordt over 3 weken 6 jaar en ze wil al heeeeeel lang oorbellen. We denken er nu serieus over om die te geven voor haar verjaardag. Iemand ervaring met zwemmen en net geschoten oorbellen? Ik lees dat het 6 weken wachten advies achterhaald is. Dat ontsmetten na het zwemmen voldoende is. Kortom echt persoonlijke ervaringalle linkjes met verschillende adviezen heb ik dankzij Google al gevonden.
![]()
Zelfs de verschillende piercingshops geven verschillende adviezen. Waar ik heb gehoord bij mijn neuspiercing toen ik die liet zetten dat ik absoluut geen sterilon of ontsmettingsspul moest gebruiken, heeft de oudste puber hier standaard een flesje ontsmettingsspul staan (die heeft in ieder geval twee zichtbare piercings). Mij werd in ieder geval het zwemmen afgeraden tijdens de genezing (maar dat was dus een neuspiercing en geen geschoten oorbellen). Geen idee of je hier dus wat aan hebt, maar ik zou gewoon contact opnemen met daar waar je de oorbellen wilt laten zetten en het daar voorleggen.quote:Op maandag 10 juni 2024 11:19 schreef exode het volgende:
Juul gaat morgen op schoolreisje, dat wordt een nat dagje volgens mijNog even snel een regenbroek voor haar gekocht, die had ze nog niet. Ze gaan naar Oud Valkeveen en haar kennende gaat de regen haar niet weerhouden om in de drakenachtbaan te gaan.
![]()
B is in groep 3 gestart met 21 kinderen en zat uitendelijk in een klas met 19 kinderen. Dat was natuurlijk wel echt een luxe. Er gingen 41 kinderen naar groep 3 toen, dus het werden 2 klassen.
Ik vind 30 kinderen ook veel, zeker voor de leerkracht.
Juul wordt over 3 weken 6 jaar en ze wil al heeeeeel lang oorbellen. We denken er nu serieus over om die te geven voor haar verjaardag. Iemand ervaring met zwemmen en net geschoten oorbellen? Ik lees dat het 6 weken wachten advies achterhaald is. Dat ontsmetten na het zwemmen voldoende is. Kortom echt persoonlijke ervaringalle linkjes met verschillende adviezen heb ik dankzij Google al gevonden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut![]()
Mijn meiden kregen voor hun 6e verjaardag ook oorbellen. Geen problemen gehad qua zwemmen. Zij hadden toen ook gewoon nog zwemles elke week.
Wel met buitenspelen en lange haren en oorbellen (ook knopjes) die daar in bleven haken. Uiteindelijk dus oorbellen uit gedaan, gaatje dichtgegroeid en met 9 jaar weer opnieuw laten schieten.![]()
Wij hebben de oorbellen als cadeautje voor het C-diploma gepland. Maar ze mogen (hopelijk binnenkort) pas op voor hun A.
De rust op school lijkt hier enigszins teruggekeerd. Er komt een nieuwe interimdirecteur, en er schijnen nu nog 2 vacatures open te staan, waar ze komende week nog gesprekken voor hebben. Dus goede hoop dat het alsnog gewoon rond gaat komen. En daarna zien we wel of het een beetje leuke mensen zijn en wat de groepsverdeling gaat worden, en hoeveel kinderen daadwerkelijk overstappen naar een andere school.![]()
Oorbellen en zwemmen kan wel gewoon, deed ik 30 jaar geleden al. Ik zou ze alleen niet laten schieten, maar bij een piercer laten prikken met een naald. Maar dat is puur vanwege de onkunde bij de juweliers hier. Bij mijn zusje zitten ze scheef, bij mij was het advies voor herstel beroerd.... ik ga wel naar de specialist op dit vlak voor mijn eigen kinderen.K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
Ja, we moeten inderdaad nog even kijken waar we heengaan. We dachten aan Lucardi een dorp verderop. In ons eigen dorp zit iig niets.
Ik zal het eens aan mijn schoonzus vragen, ons nichtje heeft ook al vrij lang oorbellen (is 10 jaar) en die wonen dichtbij dus misschien meteen voor ons een goed adres.![]()
Wij hebben bij onze dochters gaatjes laten schieten bij Siebel. Ook geen problemen gehad met zwemles trouwens, dat kon gewoon.
Ik heb geen idee of er een Siebel bij jou in de buurt zit, maar wij hebben deze als heel prettig ervaren. Meerdere vrienden van ons hadden Lucardi afgeraden (o.a. scheef geschoten). Bij Siebel namen ze echt de tijd om mijn oudste op haar gemak te stellen, en ze werken daar met dopjes in plaats van vleugeltjes waardoor de oorbellen minder snel uitgaan en ze ook niet tegen het oor aangeduwd kunnen worden. Bij de juwelier waar mijn jongste op haar 2e haar 1e gaatjes had laten schieten, werkten ze wel gewoon met vleugeltjes en die schoten steeds los. Met als gevolg dat ze er zelf aan ging friemelen, zij ze dus steeds strakker tegen haar oor aan duwde en de boel bleef ontsteken, Tot het punt dat we ze eruit hebben gehaald omdat het echt niet meer ging.
Daarnaast werkt Siebel met een zoutoplossing in plaats van sterilon. Dat laatste zorgt er volgens hun voor dat de gaatjes veel minder snel dichten. Ze genazen inderdaad stukken sneller dan de vorige keer.
Enfin, ondertussen heeft de oudste nu al geen oorbellen meer (januari dit jaar laten schieten) omdat ze van de ene op de andere dag besloot dat ze niet lekker zaten en ze ze eruit wilde. En mijn jongste loopt al een tijdje met één oorbel omdat er één oor is dat bij haar steeds opnieuw blijft ontsteken, ook nadat de gaatjes genezen zijn en de zweerknopjes eruit konden. Dus dat hebben we maar opgegeven.
Wat een verhaal over oorbellen![]()
![]()
Ik zou never nooit gaatjes laten schieten bij Lucardi.
Kies een goede, gerenommeerde (locale) juwelier. Mijn meiden hebben ze laten prikken bij Citroen Juwelier.♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.![]()
Hier wel lucardi, maar scheef helaas ondanks vooraf aftekenen en tegelijk laten schieten. De laagste is ook soort van uitgezakt.
Ze draagt geen oorbellen meer omdat ze bang is dat dat gaatje uitscheurt![]()
Een goede piercer kan mogelijk wel wat hoger nieuwe gaatjes maken als ze zou willen. Je kunt altijd eens langs gaan om het te vragen.quote:Op maandag 10 juni 2024 18:17 schreef hilliebillie het volgende:
Hier wel lucardi, maar scheef helaas ondanks vooraf aftekenen en tegelijk laten schieten. De laagste is ook soort van uitgezakt.
Ze draagt geen oorbellen meer omdat ze bang is dat dat gaatje uitscheurtK&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
Jullie maken niet echt reclame voor gaatjes, hier.
Ik lees alleen maar dat ze niet meer gebruikt worden om uiteenlopende redenen. Ik zou nog lekker wachten @exode
Ik heb zelf geen gaatjes, mijn dochter wilde ze wel heel graag en heeft ze volgens mij rond haar 8e/9e van ons gemogen. Inmiddels heeft ze er 3 in elk oor en ze draagt eigenlijk altijd wel oorbellen. Dus dat kan ook.Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.![]()
Beide schoonzussen gesproken vandaag en die raden aan om nog even te wachten. Met goede argumenten overigens, zeker omdat ze Juul goed kennen. Dus wij gaan nog even nadenken.![]()
T heeft er 2 aan allebei de kanten en in 1 oor 2 piercings. Ze wisselt regelmatig van oorbellen in het onderste gaatje.quote:Op maandag 10 juni 2024 20:30 schreef livelink het volgende:
Jullie maken niet echt reclame voor gaatjes, hier.
Ik lees alleen maar dat ze niet meer gebruikt worden om uiteenlopende redenen. Ik zou nog lekker wachten @:exode
Ik heb zelf geen gaatjes, mijn dochter wilde ze wel heel graag en heeft ze volgens mij rond haar 8e/9e van ons gemogen. Inmiddels heeft ze er 3 in elk oor en ze draagt eigenlijk altijd wel oorbellen. Dus dat kan ook.
Ik heb er zelf 3 aan beide kanten.♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.![]()
True! Op deze manier ook gedaan bij mijn dame. Veel fijner en hygiënischer ook trouwens. Mijn eerste oorbellen zijn wel geschoten, maar heej, gezet toen ik 4 was. De rest is allemaal gepierced. (Ik heb er 9 nu) Los van de helingsperiode een heel fijne ervaring gehad en goed herstel gehad. Behalve dat van 1 zet het herstel heel lang duurde, omdat iemand er tegenaan klaptequote:Op maandag 10 juni 2024 12:16 schreef Tink89 het volgende:
Oorbellen en zwemmen kan wel gewoon, deed ik 30 jaar geleden al. Ik zou ze alleen niet laten schieten, maar bij een piercer laten prikken met een naald. Ik ga wel naar de specialist op dit vlak voor mijn eigen kinderen.
Wir müssen leben, bis wir sterben!![]()
Geen ervaring trouwens met laten zetten en zwemmen, wel met een ingegroeide achterkant met bij behorende ontstoken oorlel en zwemmen.
Toen we een paar jaar terug op vakantie gingen kwam ik er op het vliegveld achter dat het gaatje in het oor van de jongste ontstoken was. Oorbel uitgehaald en het achterkantje miste. Veel gezwommen daar op vakantie en ik dacht op een gegeven moment, ik de de oorbel van het ene ook in het andere oor zodat het gaatje niet makkelijk dichtgroeit, duw ik er zo het achterkantje uit (die zat dat gewoon ingegroeid en was niet meer te zien). Het vele zwemmen heeft er voor gezorgd dat de wond rustiger kon worden.
(Sindsdien daarna nog een paar keer knopjes geprobeerd (nikkelvrij, of juist plastic achterkantjes) maar het gaat altijd na een paar dagen ontsteken, hangertjes/ringetjes gaat wel goed (maar dus een ‘uithangend’ gaatje waardoor het met een hangertje lijkt of het uitscheurt)![]()
@hilliebillie dat is ook naar.
Mijn zweerknopjes zijn destijds ook ingegroeid. Die eruit laten pulken was niet fijn..
Ik ben nog steeds overgevoelig. Ringen, kettingen etc, geeft allemaal jeuk. Ook degene die allergie vrij zouden moeten zijn. Soms ben je er gewoon niet voor gemaakt.![]()
Ja, tussen 15 en 15.30 uur wordt meneer gebeld. En dat is redelijk laat vind ik zelf, in mijn tijd was dat allemaal wat eerderquote:Andere scholen in de omgeving hebben al een prognose gehad, maar daar doet zijn school niet aan. Helaas, want vooral voor Nederlands was dat wel fijn geweest! De normering daar is wel prettig, maar aan de andere kant is de normering voor Engels onder de 1, terwijl hij daar echt goed gescoord had. Dus afwachten is het enige wat we kunnen doen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut![]()
Sterkte met afwachten de hele dag. Ik duim voor een goede uitslag!quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:50 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, tussen 15 en 15.30 uur wordt meneer gebeld. En dat is redelijk laat vind ik zelf, in mijn tijd was dat allemaal wat eerderAndere scholen in de omgeving hebben al een prognose gehad, maar daar doet zijn school niet aan. Helaas, want vooral voor Nederlands was dat wel fijn geweest! De normering daar is wel prettig, maar aan de andere kant is de normering voor Engels onder de 1, terwijl hij daar echt goed gescoord had. Dus afwachten is het enige wat we kunnen doen.
Venus in pocketformaat
© loveli![]()
Nou, de eerste lichting heeft al iets gehoord. Dochter van vrienden van ons dacht gezakt te zijn, maar is toch geslaagd. Over twee uur weten we meer
(En de taart en de vlag staan al gewoon klaar hoorWe hebben echt wel een beetje vertrouwen, maar toch he
)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut![]()
De grap is dat ik dit zelf nooit gehad heb, dus dat scheelt ook. Omdat ik in 2000 examen heb gedaan in Enschede, vlak na de vuurwerkramp, was er een complete extra examenperiode. Ik wist dus al eind mei al mijn cijfers en ken deze stress dus totaal nietquote:
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut![]()
Boks voor hetzelfde eindexamenjaarquote:Op woensdag 12 juni 2024 14:19 schreef Troel het volgende:
[..]
De grap is dat ik dit zelf nooit gehad heb, dus dat scheelt ook. Omdat ik in 2000 examen heb gedaan in Enschede, vlak na de vuurwerkramp, was er een complete extra examenperiode. Ik wist dus al eind mei al mijn cijfers en ken deze stress dus totaal niet![]()
Ik ging "gelukkig" nog een jaar tussendoor doen, voordat ik naar Enschede ging. Toen waren er wel weer kamers te krijgen.
Ik heb mezelf destijds opgesloten met een legpuzzel van 1000 stukjes![]()
![]()
Dat werkt ook inderdaad. Nouja, ik ga maar eens klaar zitten ofzoquote:Op woensdag 12 juni 2024 14:48 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Boks voor hetzelfde eindexamenjaar![]()
Ik ging "gelukkig" nog een jaar tussendoor doen, voordat ik naar Enschede ging. Toen waren er wel weer kamers te krijgen.
Ik heb mezelf destijds opgesloten met een legpuzzel van 1000 stukjesKan wel eens snel gaan nu
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut![]()
Gefeliciteerd
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
![]()
Wat fijn!! Gefeliciteerd Troel
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me![]()
We vroegen net aan elkaar 'de formatie zou toch vandaag bekend worden?' en pling de mail kwam binnen.
Juul is blij, ze krijgt 2 leuke, lieve juffen en er blijven 2 kindjes zitten in groep 3 die bij haar komen en dat zijn echt haar vriendinnetjesHelaas komt ze niet bij haar 2 dansvriendinnen en niet bij haar buddy waar ze ooit mee gaat trouwen. Ze kennen elkaar letterlijk al vanaf baby af aan, altijd in dezelfde groep dus dat vond ze even niet leuk. Hij vermoed ik ook niet. Ze wachten elkaar elke ochtend op in de klas en zijn net een getrouwd stel
Maar je kan niet alles hebben. Ik zie aan de hele formatie ook dat het weer een enorme puzzel is geweest. Er wordt geschoven in dagen en 1 juf staat in 2 verschillende klassen. Daarnaast komen er leerkrachten van een andere school over en gaat 1 de andere kant op.
We weten nu dus ook de leerkrachten voor de groepen 6/7 en 7, nu hopen we helemaal dat B in 7 komt. Beide juffen kennen hem en komen op mij over als streng maar ook heel lief. In 6/7 ziet de verdeling in dagen er wat rommelig uit.![]()
Gefeliciteerd aan alle geslaagden![]()
![]()
Wat fijn dat de formatie voor Juul rond is Exode! Hopelijk pakt het voor B net zo goed uit.
Hier blijft de klas voor Jewel hetzelfde, Vlokje gaat naar groep 3 en wordt dus samengevoegd met een andere groep 2 (van de 4 groepen 2 worden 2 groepen 3 gemaakt). Volgens mij maakt het haar weinig uit bij wie ze in de klas komt, in alle groepen 2 zitten vriendjes en/of buurtgenootjes, maar toch ben ik wel benieuwd hoe haar klas eruit gaat zien. Waar ik vooral heel benieuwd naar ben is welke juffen en/of meesters beide meiden gaan krijgen, hopelijk is daarover hier ook snel meer bekend.
Jewel is helemaal opperdepop en moet na deze week nog 5 weken naar school. Vorig jaar eindigden we met halve dagen school omdat ze hele dagen niet meer trok, maar nu ze in groep 3 zit vind ik dat een lastigere keuze. Op school lijkt het ook nog goed te gaan, al klaagt ze ook bij de juf dagelijks over niet lekker zijn en ziet de juf ook dat ze 's ochtends niet meer naar binnen wil. Kijken hoe lang dat nog goed blijft gaan dus.
En Vlokje gaat vanmiddag afzwemmen voor haar zwemdiploma B, dan zijn we ein-de-lijk voor altijd verlost van zwemles!![]()
![]()
Wij zitten nog wel even in de zwemlessen, Juul is in september met haar A begonnen. Ze moet van ons A, B en C en ze wil zelf net als haar grote broer leren reddingszwemmen. Maar ik maar me er totaal niet druk om. Ze vindt het leuk en het is goed voor haar conditie
Vanochtend kwam Juul nog even in bed bij ons. Ze vertelde trots over haar groep 3 en toen eindigde met 'ik ga eindelijk naar groep 3!' dus wij dachten dat ze het leuk vond om te leren lezen etc.
Nee.
'Dan krijg ik zakgeld!'
En dat klopt, daar starten we in groep 3 mee.
Er is wel veel commotie en onrust in de school bij de ouders merkte ik weer op. Er wordt veel in groepjes gepraat, dan vang je wel wat woorden op. Er wordt ook wel enorm met leerkrachten geschoven volgend jaar. Maar ja...dat zal wel nodig zijn. Ik zie dat bij verloofde op school ook, het zijn soms ingewikkelde puzzels.
En er zijn natuurlijk 3 (eigenlijk 4) klassen die nog niet veel weten. Uiterlijk 21 juni moeten we het horen.
Overigens nog geen planning van de studiedagen en andere vrije dagen. Alleen de vakanties. Dus nog steeds hoop dat er wat dagen in juni worden gepland.![]()
Haha wij zaten tot een paar maanden terug 3 keer per week in het zwembad. Vlokje voor zwemles, Jewel omdat ze door wilde voor haar C diploma en nog een keer Jewel omdat ze ook op zeemeerminzwemmen zat. De zwemlessen duren 1,5 uur, het is op een camping dus geen kantine waar je even rustig een bakje koffie kan drinken en net te ver van huis om op en neer te willen rijden.
Dus ik denk dat vrouwlief en ik vanavond meer feest vieren dan Vlokje zelf want we waren er beide wel klaar meeEn na de zomervakantie mag Vlokje een nieuwe sport uitzoeken dus die is trots en blij. Er wordt nog flink getwijfeld tussen hockey of ballet, maar zo fanatiek als ze gisteren mee hockeyde met Jewel (laatste les van het seizoen dus dan mogen ouders en broertjes/zusjes meedoen) heb ik wel een vermoeden wat het gaat worden
En Juul helemaal blij met haar zakgeld, superlief![]()
![]()
Dan snap ik helemaal dat je wel klaar bent met dat zwemmen.
Ik ben er nog lang niet klaar mee maar het scheelt dat ik bij het ene kind zelf het water in mag en bij de ander lekker in de kantine kan lezen of ik ga boodschappen doen.
Wat school betreft is er bij ons nog niets bekend over de formatie of de klassenindelingen. We hebben laat zomervakantie dus ze hebben nog even de tijd.![]()
Ik zal voor de planning wel blij zijn als de zwemlessen klaar zijn. Juul moet op zondag om 17:30. Echt een rottijd en als je een keer een weekend weggaat, mist ze dus zwemles.
Maar, ze zwemt een half uur op fietsafstand dus niets te klagen.
Juul zit op vrijdag op dansles en zaterdag op Scouting dus haar weekenden zitten vol....dansles kijken we na de zomervakantie hoe verder. Ze gaat een proefles doen bij de oudere groep. (haar huidige groep is van 4 tm 6jaar, de groep ouder is vanaf 6 jaar, zelf wil ze naar de oudere groep) Als ze dat gaat doen, kan ze volgens mij ook op woensdag dansles doen. Dan verdelen we de drukte wat meer.
Zelf vindt ze het prima overigens, ze zit vol energie.![]()
Hier krijgen ze beide 1 euro per week. Daarvan mogen ze de helft uitgeven (we laten ze altijd sparen met een spaarboom voor iets wat ze graag zelf willen kopen) en de helft gaat samen met rapportgeld, verjaardagsgeld etc altijd naar hun spaarrekening.quote:![]()
Juul start met 50 cent en daar mag ze mee doen wat ze wil. Contant geven we dat overigens. Elke verjaardag komt daar wat bij.quote:
B is net 10 en krijgt 2,50, ook vrij uitgeefbaar. En dat doen we digitaal, hij heeft een eigen bankrekening en pasje.![]()
Nog niets. L spaart vooral dus we proberen hem eerst te leren geld uit te geven voordat we zijn spaarpot verder gaan spekken.
Laatst met geld naar de speelgoedwinkel en waar hij normaal bij alles "dat wil ik!" roept kocht hij nu alleen een zakje strijkkralen van 1,99![]()
![]()
Dochter van 10 krijgt ¤2 en zoon van 12 krijgt ¤3
Dit is vrij te besteden voor ze. Ik probeer dochter er wel eens aan te herinneren dat haar zakgeld er sneller uit gaat als dat het binnen komt. (Ze heeft nog een buffertje op haar rekening van een deel van het verjaardagsgeld).
Zoon koopt af en toe in de pauze iets maar geeft verder niet zo veel uit. En af en toe iets voor een spelletje op de telefoon.
Als ze jarig zijn gaat het zakgeld weer omhoog. Misschien dat ik voor de oudste even kijk of het wat meer omhoog kan.![]()
Mijn dochters sparen alleen maar, geven geen geld uit. Een spaardoel hebben ze ook niet, dus mochten ze die ooit krijgen dan kunnen ze dat waarschijnlijk in een keer kopen. Van opa krijgen ze voor de zomervakantie ook altijd wat geld, maar dat gaat ook 80% de spaarpot in. Als we de regel ‘geen knuffels’ zouden loslaten zou dat geld wel op zijn overigens
Lala is wel laatst voor het eerst meegeweest naar de kringloop, dat vond ze erg interessant!![]()
Jongste (5) krijgt alleen sporadisch wat toegestopt. Wordt 50 cent per week contant als ze 6 wordt.
Oudste (9) krijgt elke eerste van de maand een tientje contant en ik stort sinds z’n negende verjaardag elke week 1,50 op z’n betaalrekening. Eerst was dat 50 cent (van 6 tot 9). Hij krijgt vanaf z’n tiende verjaardag (deze zomer) de beschikking over die pas, dan staat er zo’n 125 euro op als beginnetje.
(Voor jongste ook eentje openen rond haar verjaardag)
![]()
Wat is het idee achter die 1,50 op de betaalrekening als ze daar nog niets mee mogen? Een dergelijk beginbedrag op de betaalrekening van een kind lijkt me juist uitnodigen tot nutteloos geld uitgeven. Dat gaat in de 1e klas op aan chips en frikandelbroodjes…
Een bedrag op de spaarrekening storten als beginnetje zie ik wel het nut van in, net als geld contant geven en eens in de zoveel tijd op de rekening ‘storten’ als er een bepaald bedrag bij elkaar gespaard is, zodat het zelf (vrijwillig) gespaard is.
Mijn kinderen krijgen ¤0,50 (6) en ¤1 (8) per week, mits ze er zelf om vragen. Achterstallig zakgeld wordt max 1 week later nog uitbetaald, daarna is het helaas pindakaas. Ik denk dat we 2/3e van de weken moeten betalen.
Van opa en oma krijgen ze regelmatig nog een extraatje voor vakantie, rapport, zwemdiploma of laatst voor een mooi resultaat bij de kangoeroewedstrijd.![]()
Onzin. Dat geld is namelijk allang op aan in-game-aankopen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 00:03 schreef FlyingFish het volgende:
Wat is het idee achter die 1,50 op de betaalrekening als ze daar nog niets mee mogen? Een dergelijk beginbedrag op de betaalrekening van een kind lijkt me juist uitnodigen tot nutteloos geld uitgeven. Dat gaat in de 1e klas op aan chips en frikandelbroodjes…
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Wat is hier de gedachte achter? Deze snap ik niet.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 00:03 schreef FlyingFish het volgende:
Mijn kinderen krijgen ¤0,50 (6) en ¤1 (8) per week, mits ze er zelf om vragen. Achterstallig zakgeld wordt max 1 week later nog uitbetaald, daarna is het helaas pindakaas. Ik denk dat we 2/3e van de weken moeten betalen.
3 per week voor 10 jaar hier, elk jaar 50 cent erbij. Zonder voorwaarden.
Geld dat niet zomaar mag worden uitgegeven staat op de spaarrekening.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Op de basisschool eindigden we met ¤10 per maand direct op de spaarrekening. Als hij iets wilde kopen haalde ik het er af maar meer dan een keer lego was het nooit.
Toen hij naar de middelbare ging flink verhoogd. ¤15 op de spaarrekening en ¤10 op de betaalrekening.
Op school verkopen ze alleen gezonde dingen dus ze gaan na school zo af en toe naar de jumbo. Dan koopt hij een broodje maar nooit zakken snoep of flessen frisdrank, dat zit gewoon niet in hem om zo los te gaan. Hij vertelt me dan heel verbaasd dat een klasgenoot twee flessen cola leeg dronk tijdens het middagje vissen. In-game aankopen kan hij niet zelf en doen we dus weloverwogen samen.
[ Bericht 7% gewijzigd door laziness op 14-06-2024 07:40:26 ]Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Hier krijgen ze alledrie 2,50 per week (11 en 12 jaar).
Oudsre gaat ja de vakantie naar de middelbare school en dan gaat dat bedrag omhoog.![]()
We begonnen met een euro per week ofzo, toen ze een jaar of 7-8 was. Naar eigen goeddunken uit te geven. Dat was ook nog contant, zodat ze daadwerkelijk geld in handen had. Later werd dat met een verjaardag telkens verhoogd, en ik denk ongeveer toen ze 10-11 was hebben we een betaalrekening geopend.
Uitgeven of sparen is altijd haar eigen keuze geweest. Er werd lange tijd niet gespaard, ook omdat ze niet echt wensen had waarvoor gespaard hoefde te worden. Nu ze wel wensen heeft waarvoor grotere bedragen nodig zijn, blijkt ze ook prima in staat om te sparen.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
![]()
Dat ze zelf eraan moeten denken, zodat ze dat in de toekomst ook doen bij handje contantje klusjes of geld uitlenen. Geld komt niet automatisch binnenstromen, daar moet je zelf iets voor doen. Wij houden dus gewoon de monopoly regels aan: over start gaan is zelf vragen om je geld, de beurt er na ben je te laat en kun je fluiten naar je geldquote:Op vrijdag 14 juni 2024 06:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat is hier de gedachte achter? Deze snap ik niet.
3 per week voor 10 jaar hier, elk jaar 50 cent erbij. Zonder voorwaarden.
Geld dat niet zomaar mag worden uitgegeven staat op de spaarrekening.. Max 1 week achteraf is ook omdat het anders voor ons niet bij te houden is, wij denken hier vaak ook zelf niet aan en dan weet je ook niet meer wanneer je wel al gegeven had.
![]()
Ik zou er niet blij van worden als dit het beleid was van mijn werkgever. En het is voor mij veel makkelijker om zulke overschrijvingen te automatiseren.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:45 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Dat ze zelf eraan moeten denken, zodat ze dat in de toekomst ook doen bij handje contantje klusjes of geld uitlenen. Geld komt niet automatisch binnenstromen, daar moet je zelf iets voor doen. Wij houden dus gewoon de monopoly regels aan: over start gaan is zelf vragen om je geld, de beurt er na ben je te laat en kun je fluiten naar je geld. Max 1 week achteraf is ook omdat het anders voor ons niet bij te houden is, wij denken hier vaak ook zelf niet aan en dan weet je ook niet meer wanneer je wel al gegeven had.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Hier krijgen ze vanaf de brugklas hun zakgeld automatisch op hun rekening gestort eens per maand.
Tot die tijd kregen ze het contant, elke week.Fake it till you make it...![]()
Leer ze al vroeg de regels van het kapitalisme: altijd checken of je werkgever je wel het goede salaris betaalt!
N (8) krijgt 1,50 per week en dat geef ik haar gewoon in cash, ook als ze er niet om vraagt.Carpe diem, quam minimum credula postero.![]()
Blij dat mijn baas het niet zo aanpaktquote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:45 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Dat ze zelf eraan moeten denken, zodat ze dat in de toekomst ook doen bij handje contantje klusjes of geld uitlenen. Geld komt niet automatisch binnenstromen, daar moet je zelf iets voor doen. Wij houden dus gewoon de monopoly regels aan: over start gaan is zelf vragen om je geld, de beurt er na ben je te laat en kun je fluiten naar je geld. Max 1 week achteraf is ook omdat het anders voor ons niet bij te houden is, wij denken hier vaak ook zelf niet aan en dan weet je ook niet meer wanneer je wel al gegeven had.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Wij zijn begonnen met zakgeld rond 7 jaar denk ik. Toen was het ¤0,50 per week. Met 9 jaar ging dat naar ¤1 en met 11 naar ¤2.
De oudste spaart heel netjes, die had laatst bijna ¤100 en heeft daar toen een spel voor de switch van gekocht met een online account erbij. Wel aangegeven dat dat in principe jaarlijkse kosten zijn en dat hij daar dan ook aan moet denken als hij het wil verlengen. De jongste geeft het graag uit aan Lego, heeft altijd een wensenlijst en zodra hij genoeg bij elkaar heeft, is het dus ook uitgegeven. Soms ook wel onzindingen tussendoor.
Als ze snoep willen kopen, gaan ze in de buurt op jacht naar rondslingerende blikjes of flesjes. Dat vinden ze zonde om van hun zakgeld te doen.
Ik moet nog even bedenken hoe we het gaan doen als de oudste naar de middelbare school gaat na de vakantie. Dan gaat het wel omhoog en met een eigen bankrekening/betaalpas. Maar dat moeten we dus nog regelen en bepalen.Venus in pocketformaat
© loveli![]()
Geen idee wanneer we gestart zijn met zakgeld.
Ze krijgen ¤ 15,00 per week op hun pinpas en ¤ 25,00 per maand op hun spaarrekening♥ A ♥ & ♥ T ♥
Hier krijgen ze allemaal dezelfde financiële opvoeding maar toch gaan ze heel verschillend met geld om. Oudste is echt een spaarder, die geeft zijn geld niet uit, vind alles zonde van het geld. Die zie ik op de middelbare school eigenlijk ook niet aan de frikandelbroodjes en red bull gaan.
Middelste heeft korte termijn spaardoelen. Iets waar ze maximaal 2 maanden voor moet sparen. Jongste heeft een gat in dr hand. Die is ook het meest gevoelig voor tiktok trends enzo.
Snoep kopen ze inderdaad van statiegeld![]()
Hoeveel zakgeld krijgen/kregen jullie brugklassers?![]()
Oudste van 13 krijgt 22 euro zakgeld per maand, op dr rekening. Jongste van 11 krijgt 15 euro op zijn rekening gestort. Oudste krijgt ook nog 165 kleedgeld per 3 maanden.
Oudste is een uitgever, action en kruidvat hebben een goede klant aan haar. Al heeft ze nu ook de kringloop ontdekt voor kleding.
Jongste is een spaarder. Heeft gespaard om zelf een ps5 te kopen en spaart nu voor een spel.
Al het statiegeld is ook voor ze. Ze zoeken dus ook actief naar flesjes. Koningsdag zijn ze naar een festivalterrein geweest waar geen drinken mee naar binnen mocht. Toen hebben ze beide zo'n 50 euro per persoon binnen geharkt.
Hun school is verhuisd en heeft nu ook een kantine. Oudste kocht veel broodjes, nu met ze afgesproken dat wij een broodje betalen op de laatste dag voor een vakantie. Ze mogen ons dan een tikkie sturen.
Oudste heeft ook ontdekt dat winkelen met papa ook wel gunstig is. Die trekt wat vaker zijn pinpas als ze lief naar hem kijkt
*poef* nu is het weg![]()
Wij deden exact het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:45 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Als wij te laat waren met zakgeld, betaalden we rente. Wat dat betreft is digitaal zakgeld goedkoper![]()
![]()
Geen enkele echte werkgever die dit zo doet uiteraard, maar genoeg werkgevers van scholieren in kassen etc waarbij je wekelijks (contant) uitbetaald krijgt. En ook op andere momenten moet je zelf moeite doen om je geld te krijgen. Wij hebben net bijvoorbeeld een claim bij de verzekering neergelegd. Doe je dat niet, krijg je geen geld.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou er niet blij van worden als dit het beleid was van mijn werkgever. En het is voor mij veel makkelijker om zulke overschrijvingen te automatiseren.
Overigens zijn er ook voldoende werkgevers van scholieren (supermarkten met name) waarbij je uren moet klokken en waarbij er dingen niet kloppen (door zelf fout klokken of andere redenen), dus opletten is gewoon een nuttige vaardigheid om er nu al in te krijgen.
Maar zo zie ik ook het nut niet van geld direct op hun (korte termijn) spaarrekening overmaken tzt. Ze krijgen alles op hun gewone rekening en dan krijgen ze wel het advies om zelf een bedrag over te boeken naar hun spaarrekening zodra het geld binnen komt. Dat moet voor hen zelf een automatisme worden bij ontvangst van geld. Wij sparen wel op de lange termijn spaarrekening (waar ze geen toegang toe hebben).![]()
Het gaat me in het algemeen meer om inzicht leren krijgen in omgang met geld. Daar hoort bij weten hoeveel geld je hebt, sparen, handigheden aanleren (zoals automatisch sparen of zakgeld by default op de spaarrekening zetten of laten zetten).quote:Op vrijdag 14 juni 2024 10:40 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Geen enkele echte werkgever die dit zo doet uiteraard, maar genoeg werkgevers van scholieren in kassen etc waarbij je wekelijks (contant) uitbetaald krijgt. En ook op andere momenten moet je zelf moeite doen om je geld te krijgen. Wij hebben net bijvoorbeeld een claim bij de verzekering neergelegd. Doe je dat niet, krijg je geen geld.
Overigens zijn er ook voldoende werkgevers van scholieren (supermarkten met name) waarbij je uren moet klokken en waarbij er dingen niet kloppen (door zelf fout klokken of andere redenen), dus opletten is gewoon een nuttige vaardigheid om er nu al in te krijgen.
Maar zo zie ik ook het nut niet van geld direct op hun (korte termijn) spaarrekening overmaken tzt. Ze krijgen alles op hun gewone rekening en dan krijgen ze wel het advies om zelf een bedrag over te boeken naar hun spaarrekening zodra het geld binnen komt. Dat moet voor hen zelf een automatisme worden bij ontvangst van geld. Wij sparen wel op de lange termijn spaarrekening (waar ze geen toegang toe hebben).
Onze kinderen hebben allebei een eigen betaalpas. We hebben met elkaar wat maatregelen bedacht om te voorkomen dat ze al hun geld kwijtraken als ze op straat worden gedwongen geld over te maken (dat komt helaas voor). Onze dochter winkelt inmiddels online. Nu moet ze dus ook bijv. nadenken over wat een betrouwbare webwinkel is en hoe je omgaat met retouren of zaken die niet lopen als verwacht. Onze zoon is een bijbaan aan het zoeken en loopt daarbij tegen allerlei zaken aan die niet of niet goed worden geregeld.
Al die dingen gaan min of meer vanzelf. We stellen ze in staat om over geld, een betaalekening en een pas te beschikken en we helpen ze met het bedenken van vuistregels. Die vuistregels kauw ik ze niet voor.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Maar je laat van je loon toch ook niet een deel op je spaarrekening storten? Dat doe je zelf, automatisch of handmatig. En als je een maand wat krapper/ruimer zit is het wat meer of minder. Daarom lijkt het me handig als kinderen dat ook zelf doen, ongeacht hoe. Dus dat ze daar zelf even bewust bij stil staan in plaats van een spaarrekening die zich automatisch vult.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het gaat me in het algemeen meer om inzicht leren krijgen in omgang met geld. Daar hoort bij weten hoeveel geld je hebt, sparen, handigheden aanleren (zoals automatisch sparen of zakgeld by default op de spaarrekening zetten of laten zetten).
Onze kinderen hebben allebei een eigen betaalpas. We hebben met elkaar wat maatregelen bedacht om te voorkomen dat ze al hun geld kwijtraken als ze op straat worden gedwongen geld over te maken (dat komt helaas voor). Onze dochter winkelt inmiddels online. Nu moet ze dus ook bijv. nadenken over wat een betrouwbare webwinkel is en hoe je omgaat met retouren of zaken die niet lopen als verwacht. Onze zoon is een bijbaan aan het zoeken en loopt daarbij tegen allerlei zaken aan die niet of niet goed worden geregeld.
Al die dingen gaan min of meer vanzelf. We stellen ze in staat om over geld, een betaalekening en een pas te beschikken en we helpen ze met het bedenken van vuistregels. Die vuistregels kauw ik ze niet voor.
De rest ben ik het overigens geheel mee eens. Het idee van zakgeld is vooral om kinderen met geld om te leren gaan.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: