abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213648106
Ex en ik zijn alvast aan het voorsorteren op L's (14, havo 3) komende studiekosten. (Al langer natuurlijk maar nu het dichterbij komt proberen we het iets concreter te maken.)

Dit is de opzet die er nu ligt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dit realistisch?

En wat is jullie visie op het aangaan van een lening en een bijbaantje om de studie te bekostigen?

[ Bericht 1% gewijzigd door -Spring op 22-05-2024 16:54:23 ]
  woensdag 22 mei 2024 @ 15:58:05 #2
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213648279
Moeten de bedragen uitwonend en thuiswonend niet omgekeerd zijn? ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_213648299
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 15:58 schreef laziness het volgende:
Moeten de bedragen uitwonend en thuiswonend niet omgekeerd zijn? ;)
Ohja! Laziness en Exelletjes :D O+
  woensdag 22 mei 2024 @ 16:11:44 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_213648396
Als alles doorgaat gaan de zorgkosten een stuk hoger worden (geen idee of de zorgtoeslag ook mee omhoog gaat). Voor een hbo-opleiding eerste jaar ben je op dit moment al zo'n 1000 euro per jaar kwijt aan boeken. Ook dat verwacht ik dat het omhoog gaat. Vergeet ook de laptop niet die nodig zal zijn, afhankelijk van de studie kan dit een simpele zijn, maar als haar hart bij grafisch ligt, dan zit je al een een Mac vast met een daarbijbehorend prijskaartje.

Hier zie ik liever een bijbaantje dan een lening, maar het moet wel behapbaar blijven. Liever thuiswonen en een bijbaantje om wat te sparen en dan wat later op kamers. Maar, eerlijk is eerlijk, die van mij is straks 16 als hij klaar is met de HAVO, dus wellicht ook een iets andere manier van studeren dan als je 18 bent en echt kan gaan feesten zeg maar.

En omdat je toch in eenzelfde situatie zit als de jongens hier: Ik weet niet of L in staat is om te werken naast haar studie? Verwacht je haar redelijk zelfstandig, of denk je dat het moeite gaat kosten? Want ook dat is natuurlijk iets wat je eventueel mee moet nemen: stel dat ze begeleid moet wonen, dan zitten daar natuurlijk andere kosten aan zeg maar. Thuis blijven wonen is sowieso de goedkoopste optie, maar dat moet wel kunnen qua afstand tot de studie natuurlijk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 22 mei 2024 @ 16:23:06 #5
244125 laziness
pi_213648496
De bedragen per maand en jaar voor thuiswonend en uitwonend kloppen door de omdraaiing niet meer dus dat leest wat verwarrend. Je trekt nu de verkeerde bedragen aan beurs af. Thuiswonend is eigenlijk duurder en uitwonend goedkoper dan de bedragen zoals ze er nu staan.

Wat is vervoer want ze krijgt een OV kaart toch?

Een baantje en bijdragen vind ik een must. Een lening wil ik zien te voorkomen dat zoonlief die aan moet gaan.

We zijn voornemens het collegeld en de boeken etc te betalen voor hem. Als hij thuis blijft wonen maken we meer kosten dan uitwonend dus in het laatste geval zullen we hem ook nog wel een maandelijkse bijdrage geven.
pi_213648500
Dank voor het meedenken, Troel!

Goeie, van die laptop. L is een echte beta, dus die zou nog wel eens van pas kunnen komen.

Begeleid wonen zal niet aan de orde zijn, maar ik verwacht wel dat op kamers wonen, een studie en een baantje wat teveel van het goede gaan zijn. We wonen in Rsndaal dus gelukkig is er een hoop goed te bereiken met de trein.
  woensdag 22 mei 2024 @ 16:27:50 #7
244125 laziness
pi_213648536
Er zijn trouwens nog wel wat verzekeringen die bekeken moeten worden bij 18 jaar worden of uit huis gaan. Denk aan uitvaart o.a. Geloof dat WA en reis vaak wel studerende kinderen als mogelijkheid heeft op de polis maar kan geen kwaad om na te gaan en misschien dat sommigen door kind zelf afgesloten moeten gaan worden.
pi_213648539
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 16:23 schreef laziness het volgende:
De bedragen per maand en jaar voor thuiswonend en uitwonend kloppen door de omdraaiing niet meer dus dat leest wat verwarrend. Je trekt nu de verkeerde bedragen aan beurs af. Thuiswonend is eigenlijk duurder en uitwonend goedkoper dan de bedragen zoals ze er nu staan.

Wat is vervoer want ze krijgt een OV kaart toch?

Een baantje en bijdragen vind ik een must. Een lening wil ik zien te voorkomen dat zoonlief die aan moet gaan.

We zijn voornemens het collegeld en de boeken etc te betalen voor hem. Als hij thuis blijft wonen maken we meer kosten dan uitwonend dus in het laatste geval zullen we hem ook nog wel een maandelijkse bijdrage geven.
Ik moet dat ff aanpassen idd!
  woensdag 22 mei 2024 @ 16:29:20 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_213648552
Nouja en bedenk: als ze zo doorgaat is ze waarschijnlijk ook 16 of 17 als ze klaar is met de havo. Dan heeft ze in ieder geval tot haar 18e nog geluk qua zorgverzekering. Dat bedrag bij voorkeur wel gewoon opzij zetten, als een soort buffer?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213648606
Qua kosten voor op kamers gaan scheelt het ook wel of het Amsterdam of bijvoorbeeld Tilburg zou worden, denk ik.

Wel interessant om hier over na te denken, ook al is het (voor ons) nog redelijk ver weg.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213648783
Bestand is aangepast!

(Nibud noemt de reiskosten nog als extra kosten naast de V-kaart.)
  woensdag 22 mei 2024 @ 17:01:19 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_213648893
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2024 16:55 schreef -Spring het volgende:
Bestand is aangepast!

(Nibud noemt de reiskosten nog als extra kosten naast de V-kaart.)
Ja, voor als je een weekkaart hebt en je moet toch een keer in het weekend ergens heen (al dan niet voor school)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213651791
Ik vind de huurkosten wel heel laag ingeschat eigenlijk. ¤482 voor een studentenkamer inclusief gwl en internet is wel echt weinig tegenwoordig heb ik het idee. Mocht ze al een studie(stad) op het oog hebben, wellicht kijken hoe daar de daadwerkelijke huurprijzen momenteel zijn?

En misschien ook even bespreken wat jullie met studiereizen doen? Bij mijn studie zat een semi-verplichte introductie van ¤150, en daarnaast zijn er tig vrijwillige opties. Dat is lastig begroten, maar je kan er wel alvast iets over afspreken.

Reiskosten zijn er idd ook naast je ov kaart. Ik heb een aantal tentamens op zaterdag gehad -O- of dat je te vroeg/laat terug gaat waardoor je buiten de geldigheid van je ov-kaart reist, met name rondom feestdagen.

Zorgtoeslag zou ik overigens ook meenemen in dit overzicht als inkomen. Gemiddeld ligt dat bedrag voor studenten ook redelijk hoog.
pi_213652523
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 21:01 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind de huurkosten wel heel laag ingeschat eigenlijk. ¤482 voor een studentenkamer inclusief gwl en internet is wel echt weinig tegenwoordig heb ik het idee. Mocht ze al een studie(stad) op het oog hebben, wellicht kijken hoe daar de daadwerkelijke huurprijzen momenteel zijn?

En misschien ook even bespreken wat jullie met studiereizen doen? Bij mijn studie zat een semi-verplichte introductie van ¤150, en daarnaast zijn er tig vrijwillige opties. Dat is lastig begroten, maar je kan er wel alvast iets over afspreken.

Reiskosten zijn er idd ook naast je ov kaart. Ik heb een aantal tentamens op zaterdag gehad -O- of dat je te vroeg/laat terug gaat waardoor je buiten de geldigheid van je ov-kaart reist, met name rondom feestdagen.

Zorgtoeslag zou ik overigens ook meenemen in dit overzicht als inkomen. Gemiddeld ligt dat bedrag voor studenten ook redelijk hoog.
Dank! Krijg je ook zorgtoeslag als je als minderjarige nog bij je ouders verzekerd bent?

Edit: nee :)
pi_213652552
Gewoon lenen
  donderdag 23 mei 2024 @ 08:37:02 #16
244125 laziness
pi_213654400
Net in het nieuws. Gemiddeld 48 euro per m2 in Amsterdam. Gemiddelde huurprijs is ¤951 daar :o
  Miss 200.000.000! donderdag 23 mei 2024 @ 08:45:56 #17
367000 roos94
pi_213654438

[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 27-05-2024 23:52:12 (Laten we het even gezellig houden ) ]
  donderdag 23 mei 2024 @ 18:57:10 #18
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_213659452
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2024 21:49 schreef -Spring het volgende:

[..]
Dank! Krijg je ook zorgtoeslag als je als minderjarige nog bij je ouders verzekerd bent?

Edit: nee :)
Nee die krijg je vanaf het moment dat je premie moet betalen, maar je mag wel bij je ouder (s) op de polis staan.
Mijn oudste nichtje zit in haar eerste studiejaar. Woont thuis, betaalt studiekosten etc van haar beurs, hoeft geen kostgeld te betalen, en ze werkt heel veel en verdient ook nog eens lekker, als barista.
Ze wonen praktisch naast Hoog Catharijne dus de lokatie is perfect. Ze kost haar ouders alleen voedsel en mss wat extra energie maar ze hebben een douchewekker :P Ze werkt al sinds haar 15e dus kleedgeld krijgt ze ook al lang niet meer.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 24 mei 2024 @ 13:39:24 #19
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213666333
Ik vind je vooral heel gul. Ik heb alles zelf betaald en ben er echt niet slechter van geworden. Heb geleend en gewerkt en had het niet slecht. Mijn moeder was heel duidelijk: je mag thuis blijven wonen en gerust eens in het weekend de voorraadkast plunderen als je op kamers gaat, maar verder moet je het zelf doen. Kreeg geen aanvullende beurs, wel 135 euro alimentatie.

Ik snap dat je je kind een zo goed mogelijke start wil geven, maar kleding, boodschappen en ontspanning zou ik niet zomaar gaan sponsoren eigenlijk.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  vrijdag 24 mei 2024 @ 13:49:09 #20
244125 laziness
pi_213666443
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 13:39 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind je vooral heel gul. Ik heb alles zelf betaald en ben er echt niet slechter van geworden. Heb geleend en gewerkt en had het niet slecht. Mijn moeder was heel duidelijk: je mag thuis blijven wonen en gerust eens in het weekend de voorraadkast plunderen als je op kamers gaat, maar verder moet je het zelf doen. Kreeg geen aanvullende beurs, wel 135 euro alimentatie.

Ik snap dat je je kind een zo goed mogelijke start wil geven, maar kleding, boodschappen en ontspanning zou ik niet zomaar gaan sponsoren eigenlijk.
Ik lees nog helemaal niet hoe het betaald gaat worden? Ik zie alleen een opsomming van de kosten.
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 13:50:14 #21
5428 crew  miss_sly
pi_213666450
quote:

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor kind je hebt. Er kunnen redenen zijn waarom een kind niet heel veel ernaast kan werken, bijvoorbeeld.

Ik ben er zelf niet tegen als ze ook wat moet lenen, maar wij zijn ook wel voornemens om waar mogelijk een maandelijkse bijdrage te doen. Wij zullen ook wel verwachten dat ze ernaast werkt, maar mocht dat om gezondheidsredenen of door zwaarte van de studie niet lukken, zullen we, indien mogelijk, meer bijleggen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213666505
quote:

Ze heeft het er niet over dat ze alles gaat betalen toch? Alleen alles onder elkaar en de vraag hoe de mensen hier tegen een lening of een bijbaantje aan kijken.

Daar op inhakend,
Ik heb best veel betaald gekregen van mijn ouders en kon de huur toen nog betalen van m’n uitwonende beurs. Verder werkte ik wel dus had genoeg voor boodschappen, zorgpremie en alle kosten die ik buiten de studie maakte.
Ben erg blij dat ik geen lening heb af hoeven sluiten, als ik anderen hoorde, hebben sommige nog lang moeten terugbetalen, minder hypotheek ivm openstaande studieschuld e.d.

Ik hoop tzt dat ik voor m’n kinderen in ieder geval de studie (collegegeld en boeken) kan betalen en wellicht nog een bijdrage aan de huur of zo. Zodat zij hopelijk ook zonder schulden kunnen starten na hun studie.

Ik denk dat het een goede mix is om wat te kunnen betalen aan de studie voor de kinderen als je dat kan en dat ze zeker ook zelf wat bij kunnen dragen.

Een lening zou ik als laatste optie houden. En ik hoop ook dat we de kinderen zo wijs krijgen dat ze niet te veel bij gaan lenen voor de leuke dingen, maar alleen als het noodzakelijk zou zijn.

En werken is ook goed, maar het moet de studie niet in de weg staan natuurlijk.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 13:59:57 #23
244125 laziness
pi_213666518
Ik vind dat er een hoop veranderd is sinds wij zelf studeerden.

Studievertraging gaat geld kosten, een huis bemachtigen wordt steeds moeilijker. Een lening dan wel teveel uren moeten werken om rond te komen kan dan een les zijn om te leren je eigen boontjes te doppen maar kan nog jaren doorwerken na de studie.
Ik geloof dat ik mijn kind ook financieel verstandig op kan voeden zonder een lening aan te moeten gaan. Dus daar waar mogelijk zullen we zeker “gul” zijn.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 14:14:24 #24
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213666681
Ah ik had verkeerd begrepen dat dit niet het lijstje 'dit worden de kosten die wij gaan betalen' was. Te snel gelezen, sorry.

Ik denk dat het per gezin, kind en situatie heel anders is wat haalbaar is en wat verstandig is. Lenen of werken zou ik allebei prima deeloplossingen vinden, ook al heb ik zelf een studieschuld van nog 30.000 euro en daar heus elke maand last van. Ik zeg niet 'voor de lol en onbeperkt lenen ' en ik zeg ook niet'werken totdat je alles kunt betalen, of dat nu voor studievertraging zorgt of niet '. Maar allebei een beetje....
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213667128
Dochter, met inmiddels een master op zak van een TU, heeft tijdens haar bachelor thuis gewoond. Reizen dagelijks 2 uur heen en 2 uur terug. Was dus niet mogelijk om er een baantje bij te hebben. Wij betaalden alles.
Toen ze verder ging voor haar master, werd dat nóg zwaarder qua studietijd dus de reistijd van 4 uur per dag, zonder vertraging :') was niet meer te doen. Ze heeft toen in die stad een studio gehuurd en is gaan lenen. Wij betaalden wederom alles, behalve de huur, daar leende ze dus voor. Ook toen was een bijbaan niet te doen qua studietijd. De 4 uur reistijd die het scheelde, had ze echt nodig voor haar studie.
Overigens valt zij onder de pechgeneratie :{

Een baan erbij is echt niet altijd mogelijk.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')