SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is dit realistisch?
En wat is jullie visie op het aangaan van een lening en een bijbaantje om de studie te bekostigen?
[ Bericht 1% gewijzigd door -Spring op 22-05-2024 16:54:23 ]
Ohja! Laziness en Exelletjesquote:Op woensdag 22 mei 2024 15:58 schreef laziness het volgende:
Moeten de bedragen uitwonend en thuiswonend niet omgekeerd zijn?
Ik moet dat ff aanpassen idd!quote:Op woensdag 22 mei 2024 16:23 schreef laziness het volgende:
De bedragen per maand en jaar voor thuiswonend en uitwonend kloppen door de omdraaiing niet meer dus dat leest wat verwarrend. Je trekt nu de verkeerde bedragen aan beurs af. Thuiswonend is eigenlijk duurder en uitwonend goedkoper dan de bedragen zoals ze er nu staan.
Wat is vervoer want ze krijgt een OV kaart toch?
Een baantje en bijdragen vind ik een must. Een lening wil ik zien te voorkomen dat zoonlief die aan moet gaan.
We zijn voornemens het collegeld en de boeken etc te betalen voor hem. Als hij thuis blijft wonen maken we meer kosten dan uitwonend dus in het laatste geval zullen we hem ook nog wel een maandelijkse bijdrage geven.
Ja, voor als je een weekkaart hebt en je moet toch een keer in het weekend ergens heen (al dan niet voor school)quote:Op woensdag 22 mei 2024 16:55 schreef -Spring het volgende:
Bestand is aangepast!
(Nibud noemt de reiskosten nog als extra kosten naast de V-kaart.)
Dank! Krijg je ook zorgtoeslag als je als minderjarige nog bij je ouders verzekerd bent?quote:Op woensdag 22 mei 2024 21:01 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind de huurkosten wel heel laag ingeschat eigenlijk. ¤482 voor een studentenkamer inclusief gwl en internet is wel echt weinig tegenwoordig heb ik het idee. Mocht ze al een studie(stad) op het oog hebben, wellicht kijken hoe daar de daadwerkelijke huurprijzen momenteel zijn?
En misschien ook even bespreken wat jullie met studiereizen doen? Bij mijn studie zat een semi-verplichte introductie van ¤150, en daarnaast zijn er tig vrijwillige opties. Dat is lastig begroten, maar je kan er wel alvast iets over afspreken.
Reiskosten zijn er idd ook naast je ov kaart. Ik heb een aantal tentamens op zaterdag gehadof dat je te vroeg/laat terug gaat waardoor je buiten de geldigheid van je ov-kaart reist, met name rondom feestdagen.
Zorgtoeslag zou ik overigens ook meenemen in dit overzicht als inkomen. Gemiddeld ligt dat bedrag voor studenten ook redelijk hoog.
Nee die krijg je vanaf het moment dat je premie moet betalen, maar je mag wel bij je ouder (s) op de polis staan.quote:Op woensdag 22 mei 2024 21:49 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dank! Krijg je ook zorgtoeslag als je als minderjarige nog bij je ouders verzekerd bent?
Edit: nee
Ik lees nog helemaal niet hoe het betaald gaat worden? Ik zie alleen een opsomming van de kosten.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 13:39 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind je vooral heel gul. Ik heb alles zelf betaald en ben er echt niet slechter van geworden. Heb geleend en gewerkt en had het niet slecht. Mijn moeder was heel duidelijk: je mag thuis blijven wonen en gerust eens in het weekend de voorraadkast plunderen als je op kamers gaat, maar verder moet je het zelf doen. Kreeg geen aanvullende beurs, wel 135 euro alimentatie.
Ik snap dat je je kind een zo goed mogelijke start wil geven, maar kleding, boodschappen en ontspanning zou ik niet zomaar gaan sponsoren eigenlijk.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor kind je hebt. Er kunnen redenen zijn waarom een kind niet heel veel ernaast kan werken, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 13:39 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind je vooral heel gul. Ik heb alles zelf betaald en ben er echt niet slechter van geworden. Heb geleend en gewerkt en had het niet slecht. Mijn moeder was heel duidelijk: je mag thuis blijven wonen en gerust eens in het weekend de voorraadkast plunderen als je op kamers gaat, maar verder moet je het zelf doen. Kreeg geen aanvullende beurs, wel 135 euro alimentatie.
Ik snap dat je je kind een zo goed mogelijke start wil geven, maar kleding, boodschappen en ontspanning zou ik niet zomaar gaan sponsoren eigenlijk.
Ze heeft het er niet over dat ze alles gaat betalen toch? Alleen alles onder elkaar en de vraag hoe de mensen hier tegen een lening of een bijbaantje aan kijken.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 13:39 schreef Tink89 het volgende:
Die mening deel ik niet eerlijk gezegd. Ik denk juist gezien de woningnood en de stijging van de huizenprijzen dat geen of slechts een beperkte studieschuld van steeds groter belang wordt voor een makkelijkere start.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 14:14 schreef Tink89 het volgende:
Ah ik had verkeerd begrepen dat dit niet het lijstje 'dit worden de kosten die wij gaan betalen' was. Te snel gelezen, sorry.
Ik denk dat het per gezin, kind en situatie heel anders is wat haalbaar is en wat verstandig is. Lenen of werken zou ik allebei prima deeloplossingen vinden, ook al heb ik zelf een studieschuld van nog 30.000 euro en daar heus elke maand last van. Ik zeg niet 'voor de lol en onbeperkt lenen ' en ik zeg ook niet'werken totdat je alles kunt betalen, of dat nu voor studievertraging zorgt of niet '. Maar allebei een beetje....
quote:Op woensdag 22 mei 2024 15:39 schreef -Spring het volgende:
Ex en ik zijn alvast aan het voorsorteren op L's (14, havo 3) komende studiekosten. (Al langer natuurlijk maar nu het dichterbij komt proberen we het iets concreter te maken.)
Dit is de opzet die er nu ligt:Mooie berekening.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is dit realistisch?
En wat is jullie visie op het aangaan van een lening en een bijbaantje om de studie te bekostigen?
Dus het scheelt zo'n 500 euro per maand om thuis tegenover op kamers te wonen."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Dat zijn ze ookquote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:50 schreef Troel het volgende:
Wat ik trouwens op het Nibud tegenkom is dat dit het onderzoek uit 2021 is. De bedragen moet je dus wel iets ophogen om reeel te houden.
Ik kan me hier helemaal in vinden. Een en ander is alleen afhankelijk van de draagkracht van de ouders en waar er wordt gestudeerd. Wij hebben maar een kind, dat is alweer wat gemakkelijker, maar ze heeft wel heel dure wensen/dromen. Geen idee of we dat kunnen betalen. Zo niet, dan zal ze haar dromen bij moeten stellen of er meer naast moeten werken of toch lenen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:11 schreef capricia het volgende:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een complete studieload ook als werk zie.
Dus als mijn kind zich serieus inzet, dan betaal ik graag de studiekosten.
Wordt het weinig inzet en veel flierefluiten, dan zal er een gesprek plaatsvinden over onze bijdrage.
Hoe ik er in sta:
Als je het geld hebt als ouders, waarom zou een kind die wil en kan studeren, het zoveel zwaarder moeten krijgen financieel dan iemand die op zijn 17e begint met werken en meteen al salaris heeft?
Ik heb liever dan mijn kind studeert dan begint met werken op jonge leeftijd.
Maar goed, zo ver is het hier nog lang niet.![]()
Moet je wel een kind hebben dat het leuk vindt om met de handen te werken. Mijn kind ging liever tijdens tekenen en handenarbeid naar de huisarts dan tijdens gewone lessen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:03 schreef Poepz0r het volgende:
Slimme ouders laten hun kind niet studeren als in universiteit, hbo+Als ze stabiliteit willen en genoeg geld willen verdienen en straks niet vervangen willen worden door o.a. kunstmatige intelligentie zou ik de focus leggen op beroepen als stukadoor, dakwerker, hovenier, timmerman etc. Daar zit de toekomst.
Slimme ouders laten het lekker aan hun kind zelf over of ze wel of niet willen studeren.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:03 schreef Poepz0r het volgende:
Slimme ouders laten hun kind niet studeren als in universiteit, hbo+Als ze stabiliteit willen en genoeg geld willen verdienen en straks niet vervangen willen worden door o.a. kunstmatige intelligentie zou ik de focus leggen op beroepen als stukadoor, dakwerker, hovenier, timmerman etc. Daar zit de toekomst.
Grappig, ik heb het tegenovergestelde. Ik heb bijna niks (aan normale uitgaven) zelf betaald en wil dat als het enigszins mogelijk is ook voor mijn kinderen regelen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 13:39 schreef Tink89 het volgende:
Het hangt echt heel af van de richting want wij zijn nu max. 400 kwijt voor het eerste jaar aan boeken waarvan je ook tweedehands zou kunnen kijken.quote:
Een tablet om een scriptie op te schrijven? Of om statistische berekening op te doen? Ik kan me niet voorstellen dat er veel studies zijn waarbij dat echt fijn werkt en ook ergonomisch nog een beetje fijn is eigenlijk.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 13:40 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Het hangt echt heel af van de richting want wij zijn nu max. 400 kwijt voor het eerste jaar aan boeken waarvan je ook tweedehands zou kunnen kijken.
Ook is er geen laptop verplicht en een tablet prima.
Het is allemaal zo uiteenlopend dat ik eerst zou kijken welke richting een kind op gaat.
Bijbaantje voor studiekosten ben ik geen voorstander van, maar lenen al helemaal niet. Ik vind dat de verantwoordelijkheid voor de studie bij de ouders ligt tot een bepaalde hoogte. Wij betalen de boeken, reisjes en overige kosten, maar als ze op kamer wil ga ik geen huur betalen. Haar zolderkamer is namelijk prima en de reistijd ook.
Het ging om het eerste jaar toch.quote:Op woensdag 29 mei 2024 09:21 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Een tablet om een scriptie op te schrijven? Of om statistische berekening op te doen? Ik kan me niet voorstellen dat er veel studies zijn waarbij dat echt fijn werkt en ook ergonomisch nog een beetje fijn is eigenlijk.
Dan ook statistische berekeningen, verslagen, papers...quote:
Misschien denk ik te simpel? :p ik heb het zelf iig nooit nodig gehad (richting gedrag en maatschappij) en mijn dochter tot nu toe ook nog niet in het eerste jaar (overheidsmanagement). Ze overigens wel verschillende apparaten hoor, maar dit was geen eis vanuit de school.quote:Op woensdag 29 mei 2024 10:44 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Dan ook statistische berekeningen, verslagen, papers...
Dat zie ik anders. Ik vind op kamers gaan een nuttige toevoeging voor een student die ik ook (deels) financieel zou willen ondersteunen. Je leert daar enorm veel van dat je niet leert bij mij op zolder en aan de eettafel.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 13:40 schreef SacreCoeur het volgende:
Bijbaantje voor studiekosten ben ik geen voorstander van, maar lenen al helemaal niet. Ik vind dat de verantwoordelijkheid voor de studie bij de ouders ligt tot een bepaalde hoogte. Wij betalen de boeken, reisjes en overige kosten, maar als ze op kamer wil ga ik geen huur betalen. Haar zolderkamer is namelijk prima en de reistijd ook.
Not to mention dat het tegen die tijd ongetwijfeld heerlijk is om het huis weer kinderloos te hebben.quote:Op woensdag 29 mei 2024 11:55 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat zie ik anders. Ik vind op kamers gaan een nuttige toevoeging voor een student die ik ook (deels) financieel zou willen ondersteunen. Je leert daar enorm veel van dat je niet leert bij mij op zolder en aan de eettafel.
Dit dus. Ik ben heel blij dat zijn huidige laptop voldoet en dat hij geen dure macbook nodig heeftquote:Op woensdag 29 mei 2024 09:49 schreef Mushanga71 het volgende:
Mijn dochter had een laptop nodig van 2k+ of iets. Ze kreeg wel korting via de uni maar was alsnog een smak geld
Dat duurt bij mij nog minimaal 11 jaar bij de tweedequote:Op woensdag 29 mei 2024 12:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Not to mention dat het tegen die tijd ongetwijfeld heerlijk is om het huis weer kinderloos te hebben.
Daarnaast eens.
Ik begon met 10 contacturen. Mooi niet dat ik ging werkenquote:Op woensdag 29 mei 2024 13:57 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Dat duurt bij mij nog minimaal 11 jaar bij de tweede![]()
Maar ik snap het wel hoor, dat het meer is dan alleen op kamers gaan. Maar dan vind ik een bijbaan wel gepast en dat ze dat dan zelf zou betalen. Maar die van mij werkt met 15 contacturen nietdus dat zal wel bijdragen aan hoe ik er een beetje over denk op het moment.
Echt?! Ik was echt in de veronderstelling dat dit over was gebleven van de coronaperiode.quote:Op woensdag 29 mei 2024 15:14 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik begon met 10 contacturen. Mooi niet dat ik ging werken
Nee dit is al wel een jaar of 30 geledenquote:Op woensdag 29 mei 2024 16:52 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Echt?! Ik was echt in de veronderstelling dat dit over was gebleven van de coronaperiode.
Ik had er echt iets van 30/32 met aanwezigheidsplicht van 80?% oid.
Leg uit.quote:
Dus nog niet eens 1% rente? Geen slechte regeling lijkt me zo.quote:Op maandag 10 juni 2024 13:31 schreef Troel het volgende:
2530 euro voor hbo komend jaar.
Mag in 8 keer betaald worden, maar dan betaal je bij de eerste termijn wel 24 euro extra.
Ik vind het inderdaad een keurig bedrag. Ik merkte hetzelfde bij het verschil tussen kopen en huren van een schoollaptop op de middelbare school. In totaliteit een keer maximaal 100 euro ofzo. Niet dat je als je inderdaad moet huren omdat je het geld echt niet hebt op dit moment, echt heel erg genaaid wordt.quote:Op maandag 10 juni 2024 13:45 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Dus nog niet eens 1% rente? Geen slechte regeling lijkt me zo.
Hmmja, daar heb ik nou weer andere ervaringen meequote:Op maandag 10 juni 2024 13:47 schreef Troel het volgende:
Ik merkte hetzelfde bij het verschil tussen kopen en huren van een schoollaptop op de middelbare school. In totaliteit een keer maximaal 100 euro ofzo. Niet dat je als je inderdaad moet huren omdat je het geld echt niet hebt op dit moment, echt heel erg genaaid wordt.
Gelukkig hier geen verplichte iPads en ook niet zo'n eis voor de laptop. Ik ben begonnen met eigen laptops, maar toen de nieuwe laptop na een week gemolesteerd werd door een klasgenoot, was ik daar klaar mee. Nu dus een huurexemplaar zodat als er iets kapot is, het gewoon gerepareerd wordt via schoolquote:Op maandag 10 juni 2024 13:55 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Hmmja, daar heb ik nou weer andere ervaringen mee![]()
Kind 1 moest verplicht een gloednieuwe iPad en na wat rekenen en zoeken was die een heel stuk goedkoper via Amazon Duitsland met zo'n 5 euro verzendkosten. Via de betalingsregeling van school was ik minstens 200 euro meer kwijt geweest.
Kind 2 moest verplicht een nieuwe laptop die minstens 10 uur op een accu mee zou gaan, maar aan die absurde eis heb ik niet voldaan en gewoon een oude laptop gepimpt met upgrades en die laptop gaat nu al meer dan 2 jaar mee. Maar goed, eerlijk is eerlijk, daar heb ik ook veel kennis in.
Het kan bijzonder in je voordeel werken door niet altijd zo maar klakkeloos overal in de eisen mee te gaan. De meeste van die eisen worden gesteld omdat de docenten en beheerders op school geen tijd en zin hebben om naar jouw niet-conforme apparatuur te kijken als daar iets mis mee is. Maar voor de meeste opleidingen is een computer waar MS Office software soepel op draait, prima. Uitzonderingen als design, CAD en gaming en zo zijn er natuurlijk altijd.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Minder gezeik mag ook wat kosten natuurlijk.quote:Op maandag 10 juni 2024 13:58 schreef Troel het volgende:
Gelukkig hier geen verplichte iPads en ook niet zo'n eis voor de laptop. Ik ben begonnen met eigen laptops, maar toen de nieuwe laptop na een week gemolesteerd werd door een klasgenoot, was ik daar klaar mee. Nu dus een huurexemplaar zodat als er iets kapot is, het gewoon gerepareerd wordt via school
Wat is het duur geworden zeg!quote:Op maandag 10 juni 2024 13:31 schreef Troel het volgende:
2530 euro voor hbo komend jaar.
Mag in 8 keer betaald worden, maar dan betaal je bij de eerste termijn wel 24 euro extra.
Maar moet de beurs alles dekken dan? Want dat doet het zeker niet.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 18:00 schreef margaretha_01 het volgende:
Ja, toen ik in 2007 met mijn bachelor in NL begon, was het collegegeld ca. ¤1850 per jaar geloof ik.
Maar toch is het even schrikken als je je realiseert dat zo’n studie inmiddels al ¤10.000 kost. En dan wordt van studenten verwacht dat ze niet werken naast hun studie, de huren zijn zo ontzettend gestegen, dat zelfs de uitwonende beurs nog maar een klein beetje dekt…
Naja, da’s niet het thema van dit topic !
Dat dekte de beurs 20 jaar geleden ook al niet dus dat is niet anders wat dat betreft.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:34 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar moet de beurs alles dekken dan? Want dat doet het zeker niet.
Dat dus. En je mag best zelf ook wat investeren in je toekomst. Als je dat niet kunt, kom je waarschijnlijk ook in aanmerking voor de aanvullende beurs.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat dekte de beurs 20 jaar geleden ook al niet dus dat is niet anders wat dat betreft.
Hoeveel ben je van plan te schenken? Er geldt een vrijstelling tot bedrag x.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 21:24 schreef capricia het volgende:
Zijn er ouders die met een studietoelage voor hun kind werken?
Dus dat je, zolang je kind studeert en goede vorderingen maakt, een X bedrag per jaar ter beschikking van je kind stelt. Bij een uitwonend kind dan.
En zo ja, hoe hebben jullie dat fiscaal geregeld?
Zo'n 6633 euro op jaarbasis in 2024 inderdaadquote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel ben je van plan te schenken? Er geldt een vrijstelling tot bedrag x.
Toen ik in 2008 op mezelf woonde, ontving ik ¤255 aan uitwonende beurs, terwijl ik ¤350 aan huur betaalde voor een studio in hartje Amsterdam.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat dekte de beurs 20 jaar geleden ook al niet dus dat is niet anders wat dat betreft.
En dan wat je meer aan toelage geeft als lening neerzetten?quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel ben je van plan te schenken? Er geldt een vrijstelling tot bedrag x.
Ome DUO is beter.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:17 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan wat je meer aan toelage geeft als lening neerzetten?
Zodat je later via een schenking op papier ieder jaar een stuk studieschuld wegschenkt?
Ik betaalde in 2006 al meer in Den Haag dus die 350 lijkt me extreem laag.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:11 schreef margaretha_01 het volgende:
[..]
Toen ik in 2008 op mezelf woonde, ontving ik ¤255 aan uitwonende beurs, terwijl ik ¤350 aan huur betaalde voor een studio in hartje Amsterdam.
Nu is de uitwonende beurs ¤300 terwijl een kamer in Amsterdam al gauw ¤600 kost.
Leg eens uit?quote:
Je kunt 50k? Schenken bij woningaankoop.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Leg eens uit?
Want nu wordt op papier de schuld van alles wat je boven de 6633 euro per jaar geeft, stukje bij beetje weggeschonken.
Kost het kind niets. En geen gezeur met hypotheek.
Dat kan altijd later nog.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je kunt 50k? Schenken bij woningaankoop.
Is die duo lening ook gelijk afgelost. Als het zou moeten.
Joah, extra spekken boven die vrijstelling kan dus ook later.quote:
Okay. Dus geen ervaring mee verder?quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Joah, extra spekken boven die vrijstelling kan dus ook later.
Hoef je geen gekke bochten voor te maken zegmaar.
Je kan best een onderhandse lening doen aan je kind van 5-6%, marktconform, dit dat, dan wel jaarlijks de interest laten betalen....quote:
^nog ene mogelijkheidje voor extra spek.quote:Ondernemingsvermogen
Als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, geldt er ook een vrijstelling voor het ondernemingsvermogen. Deze is in 2024 1.325.253 euro
350 voor een studio in Amsterdam.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:11 schreef margaretha_01 het volgende:
[..]
Toen ik in 2008 op mezelf woonde, ontving ik ¤255 aan uitwonende beurs, terwijl ik ¤350 aan huur betaalde voor een studio in hartje Amsterdam.
Nu is de uitwonende beurs ¤300 terwijl een kamer in Amsterdam al gauw ¤600 kost.
Ik begrijp je niet helemaal. Waarom zou je kind jaarlijks interest betalen? Dat tel je toch op bij de lening?quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je kan best een onderhandse lening doen aan je kind van 5-6%, marktconform, dit dat, dan wel jaarlijks de interest laten betalen....
DUO is beter
Dat moet denk ik via de notaris.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:35 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp je niet helemaal. Waarom zou je kind jaarlijks interest betalen? Dat tel je toch op bij de lening?
quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat moet denk ik via de notaris.
Je maakt het jezelf moeilijk, voor 10% belastingwinst. Het zou mij niet zoveel waard zijn.
Je hoort vaak wel dat de escape zo een rondje bank is ja.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:39 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Dan maak je het rentebedrag over naar je kind, en verhoog je de lening daarmee. Waarna het kind daarmee de rente weer betaalt.
Zie je hoe raar je stelling is?
Je bent trouwens niet verplicht om het via een notaris te laten verlopen.
Ik heb de studio toen via via gevonden, in de Lange Leidsedwarsstraat, midden in het uitgaansleven. De ramen hadden enkel glas, en de woning zat direct boven een café/nachtclub waarvan ik de playlist die elke avond opnieuw werd afgespeeld uit mijn hoofd kende. Als student een prima woning, maar voor werkende mensen niet te doen.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik betaalde in 2006 al meer in Den Haag dus die 350 lijkt me extreem laag.
Ik heb vroeger meerdere cursussen in België gedaan. Daar kostten studies toen echt belachelijk weinig.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 16:20 schreef Smart_ass het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel meevallen, tien jaar geleden was het volgens mij ook al tegen de ¤2000. Het feit dat het in andere landen goedkoper of gratis is staat daar los van natuurlijk.
Oh geweldig! Eeuwig leren en studerenquote:Op donderdag 13 juni 2024 08:52 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ik heb vroeger meerdere cursussen in België gedaan. Daar kostten studies toen echt belachelijk weinig.
Een collega van me toen deed minstens 1 vakopleiding per jaar daaro. Vond ie leuk. Koste hem nog geen 400 euro per jaar of zo. Zo werd hij kapper, lasser, etc.etc.
Ik heb geen idee hoeveel studeren daadwerkelijk kost, het zal vast goedkoper kunnen, maar het zal er ook aan liggen hoeveel praktijkonderwijs een studie heeft, etc. En er is natuurlijk niet voor niets voor gekozen om het collegegeld voor alle studies gelijk te trekken om zo bepaalde studies niet onbereikbaar te maken. En ja, er zijn genoeg landen om ons heen waar het goedkoper is, maar er zijn er ook heel veel waar het duurder is. Ik vind dat altijd een beetje onnodig om te vermelden ofzo. Het is wat het is.quote:Vandaag de dag heb ik niet het idee dat studie echt veel hoeft te kosten dankzij internet mogelijkheden, alleen de instanties die officiële papiertjes uitdelen, die zijn focking duur. Je kunt al gruwelijk veel leren met Wikipedia, Khan's Academy, Brilliant en dat soort dingen.
Word je als ouders niet geacht als je dat kunt financieel bij te dragen aan een studerend kind? Is het daarmee wel een gift of blijft het gewoon levensonderhoud betalen net als bij een thuiswonend kind?quote:Op dinsdag 11 juni 2024 21:24 schreef capricia het volgende:
Zijn er ouders die met een studietoelage voor hun kind werken?
Dus dat je, zolang je kind studeert en goede vorderingen maakt, een X bedrag per jaar ter beschikking van je kind stelt. Bij een uitwonend kind dan.
En zo ja, hoe hebben jullie dat fiscaal geregeld?
Ja. In principe wel.quote:Op donderdag 13 juni 2024 11:51 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Word je als ouders niet geacht als je dat kunt financieel bij te dragen aan een studerend kind? Is het daarmee wel een gift of blijft het gewoon levensonderhoud betalen net als bij een thuiswonend kind?
https://omnyacc.nl/nieuws(...)el-of-geen-schenkingquote:De Belastingdienst geeft aan dat jij dan voldoet aan jouw morele verplichtingen die verbonden zijn aan het hebben en opvoeden van kinderen. De schenking is dan vrijgesteld.
Oh excuses als het zo over kwam, dat was mijn bedoeling niet.quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:45 schreef Smart_ass het volgende:
En ja, er zijn genoeg landen om ons heen waar het goedkoper is, maar er zijn er ook heel veel waar het duurder is. Ik vind dat altijd een beetje onnodig om te vermelden ofzo. Het is wat het is.
Ik bedoelde ook niet specifiek jouw post hoor maar eigenlijk meer degene die het in eerste instantie aanhaalde.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 10:32 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Oh excuses als het zo over kwam, dat was mijn bedoeling niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |