Dat herken ik wel, die ervaring met groep 5, maar mijne schept er bijzonder veel genoegen in om, als hij zich verveelt, lekker door de klas te wandelen en te muitenquote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:21 schreef Phaidra het volgende:
Mijn oudste zat in groep 5 juist erg in de knoop. Dat was deels nog een lockdown-jaar, hij miste de sociale contacten enorm en de stof van groep 5 kende hij al (dat is een nadeel van montessori als je een slim kind hebt, hij pikte alles al wel eerder op en dan is het laatste jaar in die bouw gewoon erg saai). In groep 6 kreeg hij ineens toegang tot allemaal nieuwe leerstof en leefde hij weer op. Het was wel een mini, klein voor zijn leeftijd en dan naast zo'n grote groep 8'er, maar volgens mij kon hij dat wel hebben. Bij de overgang van middenbouw naar bovenbouw was hij wel zonder zijn bestie geplaatst in de nieuwe klas, daar had hij het wel een tijdje moeilijk mee.
Ik vergelijk het gedrag van mijn halve puber met het gedrag van een bijna-kleuter. Zo enorm toe aan school en zich zo stierlijk vervelen dat ze baldadig wordenquote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:31 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat herken ik wel, die ervaring met groep 5, maar mijne schept er bijzonder veel genoegen in om, als hij zich verveelt, lekker door de klas te wandelen en te muitendat is voor hem niet echt vervelend, wel voor de leerkrachten
nu in groep 8 is hetzelfde weer een beetje aan de gang. Ergens gun ik hem dat ook wel, nog even genieten van hoe lekker het sociaal gaat voordat de uitdaging van de middelbare school begint.
Ik vond sowieso als leiding bij scouting de explorers (14-18) veel meer op de welpen (7-11 jaar) lijken dan op se scouts (11-14 jaar). Qua gedrag dan he.. qua activiteiten is het wel anders omdat ze natuurlijk zelf hun programma maken (met hulp).quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:04 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik vergelijk het gedrag van mijn halve puber met het gedrag van een bijna-kleuter. Zo enorm toe aan school en zich zo stierlijk vervelen dat ze baldadig worden. Het is een heel verklaarbare fase maar gezellig is anders.
Zo heb ik nooit bekeken, zou wel verklaren waarom ik welpen en explorers beide tof vond om te doen als leiding (beide 6 jaar gedaan), maar met scouts niet zo veel kon (was ik na 2 jaar echt helemaal klaar mee). Oudste zit nu bij de scouts, stelletje (pre) pubers bij elkaar. Hij heeft het enorm naar zijn zin, maar na een avondje helpen af en toe ben ik helemaal afgedraaid...quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:39 schreef watmoetikkiezen het volgende:
I
[..]
Ik vond sowieso als leiding bij scouting de explorers (14-18) veel meer op de welpen (7-11 jaar) lijken dan op se scouts (11-14 jaar). Qua gedrag dan he.. qua activiteiten is het wel anders omdat ze natuurlijk zelf hun programma maken (met hulp).
Klopt.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:53 schreef Kyara het volgende:
Ik vind juist in groep 7 nu de verschillen tussen meiden zo groot. Sommige meisjes zijn echt al veel verder en dat zorgt voor een kloof met meisjes doe dat niet zijn en dat wakkert het meidenvenijn weer aan.
De jongens vinden die (verder ontwikkelde) meisjes weer interessant en troeven elkaar af met wie het leukste/stoerste/grappigste/snelste etc is. En daar zijn de meiden die gewoon nog kind zijn,cwel een beetje het dupe van momenteel.
In groep 6 speelden bij ons dat soort dingen veel minder en waa het een hechte groep.
Nou dit ja. Scoutsquote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:39 schreef watmoetikkiezen het volgende:
I
[..]
Ik vond sowieso als leiding bij scouting de explorers (14-18) veel meer op de welpen (7-11 jaar) lijken dan op se scouts (11-14 jaar). Qua gedrag dan he.. qua activiteiten is het wel anders omdat ze natuurlijk zelf hun programma maken (met hulp).
Dat ook ja. Maar al die hormonen zorgen er ook voor dat ze met hele andere dingen bezig zijn.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Genoeg meiden die ongesteld worden op hun 10e/11e.
Terwijl de basisschool daar helemaal niet op berekend is, geen goede afvalbakken bij de toiletten. Van die kinder wc's ook, met van die kleine deurtjes. En geen menstruatie materiaal te verkrijgen.
Inderdaad. En toen werd er wel een avond georganiseerd over seksuele ontwikkeling en voorlichting. Samen met wat andere moeders heb ik toen het onderwerp menstruatie en toiletgebruik onder de aandacht gebracht en toen hebben ze wat aanpassingen gemaakt.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Genoeg meiden die ongesteld worden op hun 10e/11e.
Terwijl de basisschool daar helemaal niet op berekend is, geen goede afvalbakken bij de toiletten. Van die kinder wc's ook, met van die kleine deurtjes. En geen menstruatie materiaal te verkrijgen.
Dus bij jullie op de basisschool was het ook niet goed geregeld. Ik begrijp dat niet.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 14:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Inderdaad. En toen werd er wel een avond georganiseerd over seksuele ontwikkeling en voorlichting. Samen met wat andere moeders heb ik toen het onderwerp menstruatie en toiletgebruik onder de aandacht gebracht en toen hebben ze wat aanpassingen gemaakt.
Toch wel opvallend dat in Nederland we vroeger vaccineren, hierin staat ook weer 12 a 13 jaar wat je vaak leest.quote:Op donderdag 16 mei 2024 16:52 schreef SaskiaR het volgende:
Dit vind ik echt geweldig nieuws:
Hpv-vaccin voorkomt 90% van de gevallen van baarmoederhalskanker. Mocht iemand nog twijfelen![]()
https://www.bbc.com/news/(...)c3OtVJQr7TXGcWmjraxw
School kon dus echt nog niets zeggen wat en hoe, dus het kan nog van: alles moet over want onrechtmatigheden want benadeeld vanwege te weinig tijd tot aan alleen dit examen over of misschien wel niets over omdat hij denkt dat hij het toch wel redelijk goed gemaakt heeft. Maar hij wil het echt echt echt niet over maken, want zo goed denkt ie het nooit meer te kunnen maken.quote:
Ah neeeequote:Op vrijdag 17 mei 2024 20:27 schreef Troel het volgende:
Even een ordinaire kopie van een andere post elders op het forum in een slowchat.
Mijn oudste had vandaag zijn examen Nederlands. Hij zou extra tijd krijgen voor zijn examens en toetsen, maar daar is dus iets in misgegaan. Gevolg: examen dus niet helemaal af. We horen hopelijk dinsdag wat en hoe, want uiteraard is de inspectie niet meer bereikbaar na 17 uur op vrijdag.
Ik ben dus compleet op van emoties, ongeloof, spanning, stress, noem maar op.
TIP: controleer dus altijd vooraf bij school of het ook daadwerkelijk aangevraagd wordt. Alleen de informatie en dergelijke 'ter informatie' is niet genoeg, ze moeten echt actie ondernemen.
Ja en er is dus wel een deskundigenrapportage opgesteld door de orthopedagoog, maar blijkbaar is het daarna ergens fout gegaanquote:Op vrijdag 17 mei 2024 20:49 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ah neeee![]()
School had dit moeten aanvragen? Dan is het wel heel slordig.
Ik snap dat je op bent en dan ook nog een dag langer weekend. Ik hoop dat je het voor nu even kan parkeren zeg maar...
Ach nee, wat kak!quote:Op vrijdag 17 mei 2024 20:48 schreef Troel het volgende:
[..]
School kon dus echt nog niets zeggen wat en hoe, dus het kan nog van: alles moet over want onrechtmatigheden want benadeeld vanwege te weinig tijd tot aan alleen dit examen over of misschien wel niets over omdat hij denkt dat hij het toch wel redelijk goed gemaakt heeft. Maar hij wil SER het echt echt echt niet over maken, want zo goed denkt ie het nooit meer te kunnen maken.
Ach, wat ontzettend vervelend en naar voor je zoon en voor jou, Troel! Had hij niet ook al extra tijd gekregen voor andere toetsen en tentamens? Want dan is het helemaal raar dat dit nu fout ging.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 21:06 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja en er is dus wel een deskundigenrapportage opgesteld door de orthopedagoog, maar blijkbaar is het daarna ergens fout gegaan
Wij gingen uit van wel, maar hebben het niet gecontroleerd. Dit jaar aangevraagd omdat het een paar toetsen eigenlijk net te krap was en dat dat echt door de spanning kwam en dat kon geregeld worden met zijn diagnose.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:07 schreef livelink het volgende:
[..]
Ach, wat ontzettend vervelend en naar voor je zoon en voor jou, Troel! Had hij niet ook al extra tijd gekregen voor andere toetsen en tentamens? Want dan is het helemaal raar dat dit nu fout ging.
Ach, en dan heeft hij juist door dit nog meer spanningquote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:10 schreef Troel het volgende:
[..]
Wij gingen uit van wel, maar hebben het niet gecontroleerd. Dit jaar aangevraagd omdat het een paar toetsen eigenlijk net te krap was en dat dat echt door de spanning kwam en dat kon geregeld worden met zijn diagnose.
Nee, er werd aangegeven dat het tijd was en hij stak keurig zijn hand op 'ja maar ik heb extra tijd'. Dus dat werd nagekeken en dergelijke maar stond niet op het procesverbaal, dus alles inleveren. School vindt het echt heel vervelend, maarja, kwaad is al geschied.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 08:28 schreef hilliebillie het volgende:
Ah troel wat naar is dat kwam hij er ook pas achter op het moment dat alles ingeleverd moest worden of was het vooraf aan het examen al duidelijk (want ik kan me voorstellen dat dat voor tijdens het examen al stress oplevert).
Hopelijk gaan ze er coulant mee om dat ze het wel nakijken en als het punt toch naar wens is dat het kan blijven staan aangezien hij aangeeft wel het gevoel te hebben het goed gemaakt te hebben. Wat dat alsnog balen is natuurlijk omdat het met de extra tijd een nog beter punt geweest zou zijn.
Poeh ik kan me voorstellen dat het stress en slapeloze nachten oplevert. Dan denk je alles goed geregeld te hebben.. naaien ze je op deze manier.
Nouja, we weten gewoon niets, want de inspectie was niet meer bereikbaar. Ik gok wel dat het voor de rest alsnog geregeld wordt, maar zeker weten doe ik het niet. Mijn ex-schoonmoeder heeft als docent dit soort dingen ook wel meegemaakt maar dan is het zelfs nog mogelijk om ter plekke met de inspectie te bellen (ook als bijvoorbeeld iemand in paniek raakt>half uurtje rust in de zaal > examen afmaken met extra tijd), maar dat hebben ze neit gedaan.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Oh, getver @:Troel
Is/wordt het nu wel geregeld voor de rest van de examens? Het is van die onnodige spanning (bij kind en moeder)
Nouja, het is nu dus maar de vraag of dit uberhaupt nagekeken mag worden, want er zijn onregelmatigheden vastgesteld. Op het moment dat hij zijn hand op stak om te zeggen "maar ik heb extra tijd" zijn alle raderen gaan draaien. Er komt een onderzoek en we hebben geen idee hoe het afloopt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:20 schreef Deepfreeze het volgende:
Dan is het hopen dat deze poging goed genoeg is. Jammer van een iets lager cijfer, maar is hij er wel vanaf.
Of staat hij al kantje boord?
Getver, hopelijk valt het mee. Maar de stress is niet fijnquote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:24 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, het is nu dus maar de vraag of dit uberhaupt nagekeken mag worden, want er zijn onregelmatigheden vastgesteld. Op het moment dat hij zijn hand op stak om te zeggen "maar ik heb extra tijd" zijn alle raderen gaan draaien. Er komt een onderzoek en we hebben geen idee hoe het afloopt.
Die onduidelijkheid...quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:24 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, het is nu dus maar de vraag of dit uberhaupt nagekeken mag worden, want er zijn onregelmatigheden vastgesteld. Op het moment dat hij zijn hand op stak om te zeggen "maar ik heb extra tijd" zijn alle raderen gaan draaien. Er komt een onderzoek en we hebben geen idee hoe het afloopt.
Hij heeft het gemaakte werk niet anders gemaakt dan hij zou hebben gedaan met extra tijd, want hij wist niet dat hij die niet zou krijgen tot de reguliere tijd voorbij was. Ik kan me lastig voorstellen dat het ongeldig wordt verklaard (als lid van een vo-examencommissie, maar er gebeuren wel gekkere dingen). Ik denk dat wat Deepfreeze schetst het beste is: dit werk beoordelen, misschien is het wel goed genoeg namelijk, en een gratis extra herkansing in tijdvak 2 als het níet goed genoeg blijkt. Moet hij een uitzonderlijk cijfer halen i.v.m. toelatingseisen elders of gewoon om te kunnen slagen? Had hij bijvoorbeeld op Nederlands gerekend als compensatiepunt voor een ingecalculeerde onvoldoende bij een ander vak?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:24 schreef Troel het volgende:
[..]
Ooit eentje, 8 jaar geleden een half jaarquote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:44 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand hier een kind wat aan freerunnen doet? (Als sport)
Dat was voor onze wel een beetje een ding. We hadden hem bij een freerun les van een gymvereniging. Hij zat bij een leraar die heel fanatiek was en zelf op hoog niveau zat, maar niet zoveel pedagogische kwaliteit. Dat was bij de warming up al vooral iedereen zo veel mogelijk moe maken, zodat de druktemakers wat kalmer waren.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:45 schreef Hupje het volgende:
Ik vraag me af hoe de sfeer is bij zo'n freerunles, of het ook leuk is als je als kind niet zo heel handig bent.
@exode dacht ik, of staat B nog op de wachtlijst?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:44 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand hier een kind wat aan freerunnen doet? (Als sport)
Yes klopt, een maandje of 3 nu. Hij vindt het erg leuk!quote:Op zaterdag 18 mei 2024 19:23 schreef Elleska het volgende:
[..]
@:exode dacht ik, of staat B nog op de wachtlijst?
B zit tegen hypermobiel aan en heeft astma. Hij kan zeker niet alles dus. Maar het is echt een leuke groep en de trainers zijn top. Daar moet je natuurlijk geluk mee hebben.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:45 schreef Hupje het volgende:
Ik vraag me af hoe de sfeer is bij zo'n freerunles, of het ook leuk is als je als kind niet zo heel handig bent.
Mijn zoon werd juist te veel beteugeld. Die wilde het liefst zo wild en hard en vaak mogelijk. Kwam ook steeds onder de blauwe plekken en schaafwonden thuis en vond het geweldig. Toen er te veel regels kwamen haakte hij af. Was niet helemaal wat hij onder freerun verstond.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:45 schreef Hupje het volgende:
School gaf aan dat die mogelijkheid niet bestaat. Als er onregelmatigheden zijn en het wordt ongeldig verklaard, dan mag het niet nagekeken worden ofzo. Maarja, zooitje was het zeker. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat dit examen mag blijven staan.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:55 schreef Jentin het volgende:
[..]
Hij heeft het gemaakte werk niet anders gemaakt dan hij zou hebben gedaan met extra tijd, want hij wist niet dat hij die niet zou krijgen tot de reguliere tijd voorbij was. Ik kan me lastig voorstellen dat het ongeldig wordt verklaard (als lid van een vo-examencommissie, maar er gebeuren wel gekkere dingen). Ik denk dat wat Deepfreeze schetst het beste is: dit werk beoordelen, misschien is het wel goed genoeg namelijk, en een gratis extra herkansing in tijdvak 2 als het níet goed genoeg blijkt. Moet hij een uitzonderlijk cijfer halen i.v.m. toelatingseisen elders of gewoon om te kunnen slagen? Had hij bijvoorbeeld op Nederlands gerekend als compensatiepunt voor een ingecalculeerde onvoldoende bij een ander vak?
Ongelooflijk rot zeg en het lijkt slordig van school. Ik heb ook wel eens zoiets aan de hand gehad, maar dan volstond een telefoontje naar de examensecretaris en wist de leerling binnen een minuut dat hij de extra tijd gewoon kreeg. Opmerkelijk dat niemand daar een knoop kon doorhakken. Desnoods hadden ze hem vanaf 16.30 op een ander blad laten werken ofzo, zodat dat deel altijd nog buiten de beoordeling gelaten kon worden.
Een andere optie; ''freerunnen'' in een trampolinepark. Vriendje van m'n zoon doet dat, ook veel gespring en gestunt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 20:08 schreef Hupje het volgende:
Ik ben benieuwd. J wil graag op freerunnen. Het zoontje van vrienden doet dat ook maar is supergoed. J is niet zo handig, dus ik hoop dat het geen teleurstelling gaat worden. En ben heel benieuwd naar zo'n training. Zodra ik mijn werkdagen voor komend schooljaar weet, zal ik hem eens opgeven voor een proefles.
Ik had ook al naar Jumpscool gekeken (best duur trouwensquote:Op zaterdag 18 mei 2024 22:41 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Een andere optie; ''freerunnen'' in een trampolinepark. Vriendje van m'n zoon doet dat, ook veel gespring en gestunt.
Hier was het dus andersom, de normale freerunlessen waren te ver weg, wij hebben een trampolinepark in het durp,.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 22:44 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik had ook al naar Jumpscool gekeken (best duur trouwens) Dat is qua afstand helaas geen optie.
Vandaag wederom goed gesprek gehad op school. School weet inmiddels waar de fout zit en heeft aangegeven meteen daar achteraan te gaan. Ook worden er extra controlepunten ingebouwd. Ook aangegeven dat ze ter plekke hadden kunnen bellen, maar wellicht moet je dat net weten?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 21:28 schreef Troel het volgende:
[..]
School gaf aan dat die mogelijkheid niet bestaat. Als er onregelmatigheden zijn en het wordt ongeldig verklaard, dan mag het niet nagekeken worden ofzo. Maarja, zooitje was het zeker. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat dit examen mag blijven staan.
Wat zijn ze dan ineens groot he!quote:Op woensdag 22 mei 2024 12:53 schreef Kyara het volgende:
Fijn Troel!
Mijn baby is op groep 8 kamp. En ondanks dat hij vaak op kamp gaat met de scouting, voelt dit toch anders.
9,4 na het nakijken. En dan heeft hij voldoende compensatie en een goed genoeg gemiddelde om het allemaal gewoon gehaald te hebben. Want een 4 voor Nederlands voor een examen waarvan hij zelf denkt "dat ging goed", moet toch haalbaar zijnquote:Op dinsdag 21 mei 2024 16:50 schreef Troel het volgende:
Hij kwam thuis met het idee dat ie wel eens een 9 kan hebben voor Engels![]()
Fijn om mijn normale kind weer terug te hebben
Wij zijn ruim op tijd gaan kijken en daar ben ik blij om, want ik wilde ook echt vragen stellen over eventuele begeleiding en dergelijke.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 18:42 schreef Hupje het volgende:
Hier in de buurt is een middelbare school die binnenkort nog een open dag voor groep 7 organiseert. J zit in groep 6, maar ik bedacht me laatst dat het misschien goed is om al eens ergens te gaan kijken. Al is het maar voor het idee 'wat is een middelbare school?'
Meer mensen die dat hebben gedaan? Aanrader of niet nodig?
Hier juist de ervaring dat ze overal aan mee willen doen in elk lokaal. En dat je snel tijd te kort hebt. Vorige keer moesten we op een bepaalde tijd door om te gaan sporten en dat ging eigenlijk niet volgens de jongste dan.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:06 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt het natuurlijk altijd opperen. Als hij er niet echt warm voor loopt, zou ik het de k ik laten. Van de andere kant zijn zulke dagen ook weer niet heel lang en vermoeiend, dus we even tussendoor te doen.
Dat zal aan school en kind liggen. Ik heb die ervaring niet echt.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:18 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Hier juist de ervaring dat ze overal aan mee willen doen in elk lokaal. En dat je snel tijd te kort hebt. Vorige keer moesten we op een bepaalde tijd door om te gaan sporten en dat ging eigenlijk niet volgens de jongste dan.
Ja waarschijnlijk wel, hier bieden beide scholen het op dezelfde manier aan en reageren beide kinderen er hetzelfde op (en de meeste kinderen die er rondlopen trouwens). Dus ken alleen deze ervaring maarquote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zal aan school en kind liggen. Ik heb die ervaring niet echt.
Hier hadden veel scholen ten eerste geen heel uitgebreid aanbod en bovendien had ik een heel verlegen kind bij me dat bij wat er werd aangeboden niet mee durfde te doen omdat ze bang was op te vallen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:40 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Ja waarschijnlijk wel, hier bieden beide scholen het op dezelfde manier aan en reageren beide kinderen er hetzelfde op (en de meeste kinderen die er rondlopen trouwens). Dus ken alleen deze ervaring maar
Fijn dat de keuze voor haar zo duidelijk was! Zo fijn als ze zich op haar gemak voelt!quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier hadden veel scholen ten eerste geen heel uitgebreid aanbod en bovendien had ik een heel verlegen kind bij me dat bij wat er werd aangeboden niet mee durfde te doen omdat ze bang was op te vallen.
We hebben acht scholen bezocht en maar op een school vond ze wat leuke activiteiten waar ze ook aan meedeed. Op die school zit te ook, dat was een duidelijke keuze voor haar.
Hier wel in groep 7 gaan kijken ondanks dat ze nog geen voorlopig schooladvies had hoor. Die krijgt ze pas na deze Cito’s. Vond het daarom ook wel lastig inschatten waar te kijken (haar rapporten laten altijd goed resultaat zien maar zelf klaagt ze altijd over dat alles zo moeilijk is). Ze is er wel uit, als ze mavo of havo aan kan wil ze gewoon in het dorp naar de middelbare school. Als ze dat niet aan zou kunnen dan moet ze naar de andere school.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:02 schreef Hupje het volgende:
Punt is ook dat wij beiden niet uit deze omgeving komen, dus ik ken een aantal scholen van naam, maar daar houdt het mee op. Behalve websites heb ik zelf dus ook nog geen beeld van wat er is en wat passend zou kunnen zijn.
En het voorlopig schooladvies krijgen ze hier pas in maart groep 7, dus als je dat afwacht ben je te laat voor vrijwel alle open dagen.
De scholen die qua niveau een optie zijn, zijn in plaatsen allemaal een andere kant af vanaf ons dorp. Je kunt letterlijk alle kanten op. Dus het is maar net hoe ver je wil gaan, wat binnen de opties valt. Dichtbij is niks![]()
Als de juf havo heeft laten doorschemeren, dan zou ik me daarop concentreren. Cito is niet echt zo heel belangrijk, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:18 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Fijn dat de keuze voor haar zo duidelijk was! Zo fijn als ze zich op haar gemak voelt!
[..]
Hier wel in groep 7 gaan kijken ondanks dat ze nog geen voorlopig schooladvies had hoor. Die krijgt ze pas na deze Cito’s. Vond het daarom ook wel lastig inschatten waar te kijken (haar rapporten laten altijd goed resultaat zien maar zelf klaagt ze altijd over dat alles zo moeilijk is). Ze is er wel uit, als ze mavo of havo aan kan wil ze gewoon in het dorp naar de middelbare school. Als ze dat niet aan zou kunnen dan moet ze naar de andere school.
De juf heeft na haar laatste rapport wel door laten schermen dat ze eerder richting havo zit dan lager.
Maar we wachten de Cito even af was tot nu toe best goed gegaan zei ze. Volgende week alleen nog rekenen en dat is het gene dat ze moeilijk vind (en vorige keer ook heel slecht had gemaakt, maar dat was echt een uitschieter zei de juf ook in vergelijk met andere jaren)
Maar dit terzijde
Ja idd. Maar dat was al nadat we naar de open dagen gekeken haddenquote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Als de juf havo heeft laten doorschemeren, dan zou ik me daarop concentreren. Cito is niet echt zo heel belangrijk, is mijn ervaring.
Wij woonden hier ook nog maar pas en kenden de scholen ook niet. Daarom en omdat ze dus aangaf dat ze graag naar de open dagen wilde, zijn we in groep 7 naar veel scholen geweest waarvan we wisten dat dat ongeveer binnen haar advies zou vallen. We zouden dan in groep 8 naar de scholen gaan die ze na het eerste bezoek als optie zag. Maar toen waren er door corona geen open dagen dus waren we extra blij dat we het jaar ervoor waren geweest.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:02 schreef Hupje het volgende:
Punt is ook dat wij beiden niet uit deze omgeving komen, dus ik ken een aantal scholen van naam, maar daar houdt het mee op. Behalve websites heb ik zelf dus ook nog geen beeld van wat er is en wat passend zou kunnen zijn.
En het voorlopig schooladvies krijgen ze hier pas in maart groep 7, dus als je dat afwacht ben je te laat voor vrijwel alle open dagen.
De scholen die qua niveau een optie zijn, zijn in plaatsen allemaal een andere kant af vanaf ons dorp. Je kunt letterlijk alle kanten op. Dus het is maar net hoe ver je wil gaan, wat binnen de opties valt. Dichtbij is niks![]()
Ik ben zelf ook leerkracht, dus kan wel inschatten wat voor advies er globaal gaat komen. En we hebben genoeg gesprekken met school. Dus dat komt wel goed.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:28 schreef capricia het volgende:
En @:Hupje je kunt ook heel goed aan de leerkracht van de lagere school vragen welke middelbare school zij vinden passen bij je kind. Die mensen zien je kind, weten waar kinderen terecht komen, en hoe het ze vergaat.
Her ging me niet over het advies qua niveau, maar welke school het beste bij je kind past.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:39 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook leerkracht, dus kan wel inschatten wat voor advies er globaal gaat komen. En we hebben genoeg gesprekken met school. Dus dat komt wel goed.
Oh, zo. Ja. Dat is een goed idee. Maar dat laat ik dan even wachten tot in groep 7, denk ik.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Her ging me niet over het advies qua niveau, maar welke school het beste bij je kind past.
Ja. Snap ik.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:42 schreef Hupje het volgende:
[..]
Oh, zo. Ja. Dat is een goed idee. Maar dat laat ik dan even wachten tot in groep 7, denk ik.
Hoe groot is de kans dat J zowel groep 7 als groep 8 nog gaat doen?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:42 schreef Hupje het volgende:
[..]
Oh, zo. Ja. Dat is een goed idee. Maar dat laat ik dan even wachten tot in groep 7, denk ik.
Groot. Ik pm wel even.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:56 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans dat J zowel groep 7 als groep 8 nog gaat doen?
Ja, ik vond het heftig. Ik heb echt geprobeerd om er oordeelloos naar te kijken en me te verplaatsen in de emoties van de moeders, maar dat is me maar voor een heel klein deel gelukt.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:40 schreef Id_do_her het volgende:
Heeft iemand hier die documentaire 'Spijtmoeders' gezien?
Ik kijk toevallig nu.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 20:40 schreef Id_do_her het volgende:
Heeft iemand hier die documentaire 'Spijtmoeders' gezien?
Ik heb het niet gekeken hoor, dat vooropgesteld, maar is het in sommige gevallen niet meer een niet kunnen in plaats van niet willen? En dat de kunnen dus een willen wordt, wetende dat je anders als moeder gewoon kapot gaat en dat je kinderen dan helemaal niets meer aan je hebben?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:01 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ja, ik vond het heftig. Ik heb echt geprobeerd om er oordeelloos naar te kijken en me te verplaatsen in de emoties van de moeders, maar dat is me maar voor een heel klein deel gelukt.
Vooral de moeder die ervoor koos om letterlijk zonder haar kinderen in een andere stad te gaan wonen, kon ik slecht begrijpen. Zelfs als ik gevoelsmatig niet meer bij m'n kinderen zou willen zijn, zou ik mezelf met ratio dwingen om er tóch voor ze te zijn. Ik zou nl vinden dat alleen ikzelf de (negatieve) consequenties moet dragen van de keuze om kinderen te krijgen; niet m'n kinderen.
Ja, maar als het heel slecht met je gaat, beschadig je je kinderen ook natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 17:56 schreef -Spring het volgende:
Ja, ik vind dat 'kunnen' dus relatief. Al was het het laatste wat ik deed, ik zou er zijn. In de wetenschap dat ik anders m'n kinderen zou beschadigen. De gedachte daaraan zou me meer kwaad doen dan 'ongewild' de verantwoordelijkheid nemen.
Ik vind het overigens wel goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Al is het alleen maar om mensen er van tevoren bewust van te maken dat het niet als vanzelf goedkomt zodra je kinderen hebt. En zodat ze durven om zich niet te conformeren aan de verwachtingen van hun omgeving.
Klopt. Het zou alleen met mij persoonlijk nóg slechter gaan als ik zou weten dat ik de mensen die ik zelf ongevraagd op de wereld heb gezet, zou verlaten. Van hun gevoel vind ik niks: daar heb je geen invloed op. Dus als mensen niet van hun kinderen houden, neem ik ze dat niet kwalijk. Ik vind het wel moeilijk om te zien dat ze daarnaar handelen. Dan maar ff 20 jaar doorbikkelen tot ze uit huis zijn en alles op alles zetten om hen een liefdevolle jeugd te geven. Dat ben je ze mi verplicht. Óók als dat je alles kost wat je in je hebt. Dat is de keuze die je hoort te maken, vind ik.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 17:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar als het heel slecht met je gaat, beschadig je je kinderen ook natuurlijk.
Ja. Ik heb de docu dus gisteravond gekeken.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 17:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar als het heel slecht met je gaat, beschadig je je kinderen ook natuurlijk.
Die ene vrouw, die ik het minst begrijp, is gaan scheiden en in een andere stad gaan wonen om zich op haar carrière te kunnen richten. Haar kinderen wonen nu bij haar ex en ze ziet ze 'bijna' elk weekend.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik heb de docu dus gisteravond gekeken.
Het kwam op mij over als dat ze bijna tegen een burnout aan zaten. Als het moederschap je zoveel meer energie kost dan het je oplevert, als de rol van moeder je zo tegen is gaan staan, ligt dat op de loer. Bij een baan zou je zeggen "zoek een andere job, waar je wel energie van krijgt", maar met moederschap kan dat natuurlijk niet.
Maar ik vroeg me wel vaak af: waar is de vader in dit verhaal?
Toch accepteren we dit makkelijker van vaders dan van moeders. Op moeders wordt maatschappelijk harder gereageerd.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:25 schreef -Spring het volgende:
[..]
Die ene vrouw, die ik het minst begrijp, is gaan scheiden en in een andere stad gaan wonen om zich op haar carrière te kunnen richten. Haar kinderen wonen nu bij haar ex en ze ziet ze 'bijna' elk weekend.
Moet je je voorstellen wat het met een kind doet als je moeder zegt: ik trek het leven met jullie niet en ik ga weg. (Dit geldt overigens ook voor vaders.)
Klopt. En da's niet terecht natuuulijk. Als in naar mezelf kijk is het denk ik omdat ik me nu eenmaal beter kan inleven in de moeder- dan in de vaderrol.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Toch accepteren we dit makkelijker van vaders dan van moeders. Op moeders wordt maatschappelijk harder gereageerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |