quote:AMSTERDAM - De politie Amsterdam roept studenten op de bezetting van het Roeterseiland op de campus van de Universiteit van Amsterdam te beëindigen. De dienst stelt ook vast dat, nadat er maandagavond al de nodige onrust ontstond, de locatie ’een aanzuigende werking heeft’. „Wij roepen iedereen op om weg te blijven van Roeterseiland.” Daarna wordt mogelijk overgegaan tot ontruiming.
In het centrum van Amsterdam is nabij de Roeterseilandcampus onrust ontstaan na het opzetten van een tentenkamp voor de Palestijnse zaak. Zo’n tweehonderd studenten hebben op de campus op het terrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) maandag een eigen actieplek ingericht. Ze eisen dat de Amsterdamse universiteiten banden verbreken met Israël. ’s Avonds escaleerde de situatie, zo is te zien op beelden op sociale media.
Israëlische vlag in brand gestoken
Bij schermutselingen tussen pro-Palestijnse betogers en mensen die uit tegenprotest een Israëlische vlag lieten zien, zijn de nodige klappen uitgedeeld. Een Israëlische vlag is afgepakt en in brand gestoken, is te zien in een filmpje. Er zijn vechtpartijen uitgebroken en er wordt met vuurwerkfakkels geschermd en gegooid
Man met hoofdwond afgevoerd
Op X gaan ook video’s rond waarin is te zien hoe pro-Palestijnse betogers anderen belagen met stokken. Een jonge man die aan het filmen was op de Nieuwe Prinsengracht werd aangevallen en is volgens AT5 met een hoofdwond afgevoerd. Ook zijn er eerder op de avond fakkels afgestoken, waarbij paniek en geworstel ontstond. Door het vuurwerk ontstonden ook wat brandjes.
Burgemeester Femke Halsema kwam poolshoogte nemen bij de universiteit, zo is te zien op beelden. Ze is volgens fotografen in gesprek gegaan met een aantal demonstranten.
Vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap wijzen er maandag op dat het tevens Jom Hashoa is, de herdenkingsdag van de Holocaust, en dat daar honderden meters verderop in de Hollandse Schouwburg ’s avonds een bijeenkomst voor was. Het Nieuw Israëlietisch Weekblad acht daarom ’de timing en de locatie van het kamp’ ongepast en ’anti-Joods’. Hoofdredacteur Esther Voet deelde maandagavond beelden van de onrust bij de Amsterdamse universiteit. Zij meldt op X dat ’Joodse jongeren een tegengeluid wilden laten horen’.
Eisen activistische studenten
Eerder maandagmiddag schalde „Viva viva intifada” over de campus. Studenten met felgekleurde hesjes waren aanspreekpunt voor studenten die mee willen doen, of journalisten. Met De Telegraaf wordt echter niet gepraat, kwam een van de weinige wel Nederlands sprekende activisten vertellen nadat zij even hebben overlegd. Een videoploeg van De Telegraaf werd later weggepest, het werken hen onmogelijk gemaakt.
Op foldertjes die werden uitgedeeld, staan de eisen van de activistische studenten. Zij willen dat de Uva, Vrije Universiteit (VU) en het Amsterdam University College (AUC) onthullen welke banden zij hebben met Israëlische onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarna moeten al die banden verbroken worden. Ze roepen studenten én docenten op zich aan te sluiten, en bijvoorbeeld hun lessen in het tentenkamp te houden. Daarnaast vragen de studenten om donaties in de vorm van geld, voedsel of kampeerspullen.
Verenigde staten
Het idee van een pro-Palestijns tentenkamp lijkt overgewaaid te zijn uit de Verenigde Staten. In de afgelopen week zijn er veel protesten geweest op Amerikaanse universiteiten, sommige liepen zodanig uit de hand dat de politie betrokken raakte. Op de Universiteit van Virginia zijn dit weekend zeker 25 studenten gearresteerd. In totaal zijn, verspreid door het hele land, zo’n 2000 studenten in de boeien geslagen.
Momenteel wordt er ook geprotesteerd op de Universiteit van Gent. Verschillende protesten op universiteiten in Europa zijn de afgelopen week ontmanteld door de politie.
Israël hekelt de demonstraties op de universiteiten. President Isaac Herzog stelde donderdag dat prominente academische instellingen worden „besmet met haat en antisemitisme.” Ook sprak hij zijn steun uit voor de Joodse studenten.
quote:
Er gebeurt niet eens iets.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef Zipportal het volgende:
[ x ]
De nieuwe Henk is uit. @:wereldgozer
En streamen ze dan het schattige sit-down-protest gedeelte? Of het Auschwitz scanderen?quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef loveli het volgende:
Op de site van de NOS noemen ze het nog steeds studentenprotest.
Ik stel Beter Horen voor.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:26 schreef probeer het volgende:
[..]
En streamen ze dan het schattige sit-down-protest gedeelte? Of het Auschwitz scanderen?
'pro-Palestijnse demonstranten'quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef loveli het volgende:
Op de site van de NOS noemen ze het nog steeds studentenprotest.
Mobiel weet ik het niet, in de desktopversie kun je naast iemands naam klikken.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Heb ikAlleen geen idee hoe ik dat moet doen. Advertenties weghalen heb ik door vriendje laten doen
quote:EHBO-kits uitgedeeld door studenten, 'politie biedt geen medische hulp'
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-77367108
Studenten nemen de medische hulpverlening zelf op zich, ziet verslaggever Harro Brouwer op het Rokin. "Er staat iemand met een kartonnen bord met 'First aid'. Daar worden EHBO-kits uitgedeeld aan studenten en die worden verspreid in de menigte."
Alsjeblieft, verduidelijk het voor me. Ik zou oprecht graag zien dat ik dat verkeerd hoor.quote:
Mooiste moment zal toch wel die vrouw die op zijn shovel klom en haar pols of arm brak.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:26 schreef R-woud93 het volgende:
Die agent op de shovel heeft echt een prachtige dag gehad
Livestream met oude beelden.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:27 schreef Tekaschi het volgende:
Cnn heeft ook een livestream
https://www.youtube.com/live/loXeKo-n_V0?si=ksfcmuvVpKXshZrJ
whose streetsquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Alsjeblieft, verduidelijk het voor me. Ik zou oprecht graag zien dat ik dat verkeerd hoor.
Ah gatver, nu gaan die demonstraten zich helemaal trots voelen en nog arroganter zijn.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:27 schreef Tekaschi het volgende:
Cnn heeft ook een livestream
https://www.youtube.com/live/loXeKo-n_V0?si=ksfcmuvVpKXshZrJ
Jaaaa, wie damals.quote:
quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:25 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Heb ikAlleen geen idee hoe ik dat moet doen. Advertenties weghalen heb ik door vriendje laten doen
Was meer sarcastischquote:
Jaquote:
Die voelen zich al meer dan 24 uur trots, die "live" stream zijn beelden van gister.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:29 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ah gatver, nu gaan die demonstraten zich helemaal trots voelen en nog arroganter zijn.
Kloppend of niet. Die hele post is bangmakerij.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:29 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]
Kan iemand bevestigen dat deze cijfers kloppen?
Gefeliciteerd. Je bent een geniusquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:29 schreef T3hTommay het volgende:
Nou begin ik zelfs als Klaas te typen, graftyfus
Of charges per paard. Kon ook zo goed tijdens de corona "rellen".quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:31 schreef JohnBercow het volgende:
Waar blijven de waterkanonnen en het traangas?
Die zwaaien ook met Hamas vlaggen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:31 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Kan F-side niet even "een biertje komen drinken"
Daar liepen ze laatst ook al met Palestijnse vlaggen te zwaaien, dus denk het nietquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:31 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Die vallen net als Ajax zwaar tegen dit rel-seizoen. Doen niks in hun eigen stad.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:31 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Ajax is een provincieclubje gewordenquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:32 schreef RipCity het volgende:
[..]
Die vallen net als Ajax zwaar tegen dit rel-seizoen. Doen niks in hun eigen stad.
Idd.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:32 schreef Stoorzendert het volgende:
Op de Dam begint het aardig druk te worden met politie en ME
https://nos.nl/collectie/(...)citeit-moeten-hebbenquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:29 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]
Kan iemand bevestigen dat deze cijfers kloppen?
Mama, jantje sloeg mij en wilt nu niet mijn wondje verzorgen. Nu moeten mij vriendjes het doen. :’(quote:
Hoop maar niet dat die josti's daar de boel gaan bekladdenquote:
Gemengd met tuig dat een aanleiding zoekt om te rellen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:33 schreef Electric_Eye het volgende:
Dit is toch niet meer een protest te noemen. Dit is gewoon tuig dat even opgeveegd moet worden.
Heb je 't gezien? Die Links fascisten hebben blijkbaar echt een vrijbrief om complete straten te slopen en gebieden te bezetten omdat ze de "juiste" mening hebben,quote:
Er wappert wel meer niet in de hersenpan van die luiquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:35 schreef mascara-klodder het volgende:
Daar sta je dan met je vlag die niet goed wil wapperen
Wel via kanaal 725 op ziggo.quote:
Er gaan straks wel handjes en stokken wapperen gok ik.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:35 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Er wappert wel meer niet in de hersenpan van die lui
en Auschwitz scanderen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Heb je 't gezien? Die Links fascisten hebben blijkbaar echt een vrijbrief om complete straten te slopen en gebieden te bezetten omdat ze de "juiste" mening hebben,
traangas zie je ook niet zo goed in het donkerquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:36 schreef Tekaschi het volgende:
Bijna donker, kan het plunderen beginnen.
Opvegen en het land uitzetten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:33 schreef Electric_Eye het volgende:
Dit is toch niet meer een protest te noemen. Dit is gewoon tuig dat even opgeveegd moet worden.
Hopelijk hebben ze dat bij de pliesie beter geregeld vandaag, las dat er gisteren een deel van de ME'ers een warme maaltijd gemist hadden.quote:
En niet voor de rellers, daarom boe-gereopquote:
Ik heb iets beters. Wierd Duk, geenstijl en joods.nlquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
neuh...
zoek 't filmpje maar even op
Hele straten van betegeling ontdoen en dan doen alsof het een geweldloos protest is.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:38 schreef kanovinnie het volgende:
"we are peacefully what are you"
En ondertussen met gezichtsbedekkende kleding de politie insluiten en hekken omgooien.
quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:39 schreef TwenteFC het volgende:
Ga zo door, is zo rubberkogel en beanbag tijd.
De mens is een kuddedier.quote:
Dat heb ik gemist, waarmee?quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:39 schreef RipCity het volgende:
Ah nee die ME'er werd keihard geraakt in zn gezicht
Je ziet die bouwput niet?quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:41 schreef mascara-klodder het volgende:
Hoe komen al die lui aan zoveel hekken?!
#DTV
Soort lange staaf of steen. Echt recht in gezicht en werd meteen afgevoerd door anderenquote:
Het hek is van de Dam zo te zien.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:40 schreef Stoorzendert het volgende:
Alle politie van de Dam is volgens mij het Rokin opgegaan nu
Zie je toch? Het is een bouwplaats daarquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:41 schreef mascara-klodder het volgende:
#DTV
Van de werkzaamheden daar.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:41 schreef mascara-klodder het volgende:
#DTV
Bouwwerkzaamheden op het Rokin…quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:41 schreef mascara-klodder het volgende:
#DTV
Het is je ontgaan dat ze rond een bouwput staan?quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:41 schreef mascara-klodder het volgende:
#DTV
Triest.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:41 schreef RipCity het volgende:
[..]
Soort lange staaf of steen. Echt recht in gezicht en werd meteen afgevoerd door anderen
meegenomen uit ter apel, zo op de toyota pickup en iedereen mee naar amsterdamquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:41 schreef mascara-klodder het volgende:
#DTV
Ja je moedigt ze zo aan om het verder te escaleren.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:42 schreef RipCity het volgende:
Je MOET nu wel gaan ingrijpen anders hebben ze zoveel momentum. Het wordt alleen maar erger.
En de Burgemeester zag dat het goed was.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:41 schreef Tekaschi het volgende:
Waardeloos dit, de ME aan haar lot overgelaten. Zet verdomme waterkanonnen, traangas en honden in verdomme.
ja, dit gaat goddomme helemaal nergens meer overquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:42 schreef R-woud93 het volgende:
Als ze niet snel ingrijpen gaat dit helemaal uit de hand escaleren.
Exact. Net als bij de avondklokrellen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:43 schreef Frozen-assassin het volgende:
Er is echt veel volk bijgekomen die op heel wat anders af komen
Alvast even een leuke etalage uitzoeken voor als het donker is.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:43 schreef Frozen-assassin het volgende:
Er is echt veel volk bijgekomen die op heel wat anders af komen
Je bent niet echt thuis in hoe dat berekend wordtquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:44 schreef Tekaschi het volgende:
Ze moeten een 2e kamer bijbouwen voor het aantal zetels wat Wilders gaat krijgen.
Mwah, die lockdownrellen waren ook niet kort.quote:
Het officiële afscheidsfeest van Femke.quote:
Morgen maar PC Hooft doen??quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alvast even een leuke etalage uitzoeken voor als het donker is.
Dat is de grap.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je bent niet echt thuis in hoe dat berekend wordt
Gebeurt ook niet vaak genoeg.quote:
Wat nu voor mega-escalatie kan zorgen.. Dan gaan dit ook de heftigste rellen sinds jaren worden..quote:
ben dat alweer half vergetenquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mwah, die lockdownrellen waren ook niet kort.
Hier hebben ze de binnenstad een paar jaar geleden anders ook aardig gesloopt.quote:
Woon je in de buurt daar? Sterkte!quote:
stuk..quote:
Zoals bij de Kuip, ja…quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:45 schreef TweedeKlum het volgende:
Rennen in je eigen stad, zo kennen we ze weer,
nah er wonen ook andere, veel aardigere mensen in Amsterdamquote:
Valt enorm tegenquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:47 schreef Caland het volgende:
Wat gaat dit lief allemaal zeg, niet gewend.
Bijkomende schadequote:Op woensdag 8 mei 2024 21:47 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
nah er wonen ook andere, veel aardigere mensen in Amsterdam
Moet je ongesteld worden?quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:47 schreef Sodeknetters het volgende:
SCHIET DAN DIE GASGRANATEN AF, VERDOMME. ZIT ER KLAAR VOOR
Het is pure genade.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:47 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
nah er wonen ook andere, veel aardigere mensen in Amsterdam
Zonde van al die mooie monumenten. Amsterdam is minus het tuig en ongeregeldheden best een mooie stad.quote:
Waarschijnlijk wel vanuit het gemeentehuis gewaarschuwd dat de me ging ingrijpenquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:47 schreef Tekaschi het volgende:
De grote groep was zich al aan het verplaatsen, gaat een kat en muis spelletje worden dit.
Ik haat trommels.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik zie een trommel. Donder op met die trommel.
trommels zijn mooiquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:49 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik haat trommels.
Aks he gaat zoeken in deze topics ben ik waarschijnlijk degene die het meest trommels heeft gezegd.
Nounounounounouquote:
Een plein met meedere ingangen zal vast beter beheersbaar zijn dan een smalle straat langs de gracht. Kun je ook beter er tactisch wat aanstichters uit trekken.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Op naar volgende plein ja goed gewerkt. Je zult het gespuis die de hekken aan het verplaatsen waren moeten pakken dan heb je de aanstichters weg.
Ik had altijd wel respect voor de kraakbeweging, die waren goed georganiseerd en bereid om ook te incasseren.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:46 schreef spoilert het volgende:
Haha ze hadden niet gerekend dat de ME van de Dam zou komen, de amateurs.
Amsterdam zonder tuig is gewoon Utrechtquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:49 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Zonde van al die mooie monumenten. Amsterdam is minus het tuig en ongeregeldheden best een mooie stad.
Je stond op de tweede plek, achterquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:49 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik haat trommels.
Aks he gaat zoeken in deze topics ben ik waarschijnlijk degene die het meest trommels heeft gezegd.
quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:49 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel vanuit het gemeentehuis gewaarschuwd dat de me ging ingrijpen
Drommelsquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:51 schreef T3hTommay het volgende:
[..]
Je stond op de tweede plek, achter
[ afbeelding ]
Ja, het leek er op dat iemand inderdaad een bijtend goedje in zn gezicht kreeg. Zag er lelijk uitquote:
quote:
Hahaha ik was je voor!quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:51 schreef T3hTommay het volgende:
[..]
Je stond op de tweede plek, achter
[ afbeelding ]
quote:
Dat zijn de hype men voor de MEquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:49 schreef Caland het volgende:
Als je denkt dat jij nutteloos bent geweest vandaag: er zijn agenten op een jetski aan het meevaren met de linie.
Een enkeltje Gaza, Iran of Rusland.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:49 schreef Tekaschi het volgende:
Waar gaan ze heen met dat tuig? Het zal zich gewoon verplaatsen zoals vanmiddag.
Nog twee dagen streams dus!quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:53 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Het is nu een soort avondvierdaagse
Ik zie de politie niet echt anders optreden dan normaal. Wat wil men dan, dat ze neergemaaid worden of zo?quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:
Wat een halve zachte bende met die waterbedstrategie. Kan onze politie nou helemaal niks of is het die onzichtbare Halsema die alles blokkeert.?
Doe maar Gaza, zitten ze op de juiste plek. Kunnen ze daar demonstreren.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Een enkeltje Gaza, Iran of Rusland.
quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:54 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Niet huilend, ik heb wel medelijden met je…
quote:
Ze gaan een rondje lopen en weer de universiteit bezetten, want ja daar is de ME nu nietquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:54 schreef Tekaschi het volgende:
En daar staan ze dan, en nu? Wachten totdat ze de stenen weer uit de grond trekken?
Wie is dat dan?quote:
Waren een paar enkelingen die met een steen waren het gooien.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het blijft toch wel fenomenaal, lekker protesteren tegen geweld en dan lekker zelf geweld gebruiken tegen de politie.
Het vreedzaam roepen van Auschwitz, dat vreedzame kamp waar de vreedzame nazi's Joden hielpen zich beter te concentreren.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:55 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het was hele peaceful ammoniak en straks gaan ze met peaceful straatklinkers gooien.
Ja. Het is dan alleen verplaatstquote:Op woensdag 8 mei 2024 21:55 schreef probeer het volgende:
Filosofische vraag ....
Als Halsema maar lang genoeg niets doet omdat ze laf is, en de relschoppers maar lang genoeg stenen blijven gooien, is er dan uiteindelijk nog een Amsterdam over, wanneer alle stenen zijn gegooid? Of is Amsterdam dan de nieuwe berg stenen?
Our streets, ontzettende pannenlap.quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het vreedzaam roepen van Auschwitz, dat vreedzame kamp waar de vreedzame nazi's Joden hielpen zich beter te concentreren.
Doe je het er nou om joh?quote:Op woensdag 8 mei 2024 21:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waren een paar enkelingen die met een steen waren het gooien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |