abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 mei 2024 @ 21:53:23 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213408942
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:22 schreef Zoddie het volgende:
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 22:06:44 #2
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213409113
Hoopvolle titel O+
  vrijdag 3 mei 2024 @ 22:07:48 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213409126
men moet stoppen met die UNWRA onzin , daar geeft nederland ook geld aan met dank aan Groen links

Het geld gaat direct besteed worden in Dubai
met een deel aan steekpenningen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213409705
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
men moet stoppen met die UNWRA onzin , daar geeft nederland ook geld aan met dank aan Groen links

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 18:27 schreef Chadi het volgende:

[..]
Hamas is een bevrijdingsbeweging. Alleen gegroeid sinds de laatste uitbarsting.
Ordinaire corrupte dictatuur die Palestijnen doelbewust de dood injaagt om zelf in luxe te kunnen leven.
pi_213409753
Zolang Palestijnen die normaal zijn maar minder in de ellende zitten.
pi_213409858
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 22:50 schreef Jaroon het volgende:
Zolang Palestijnen die normaal zijn maar minder in de ellende zitten.
Ja, dan zul je heel Gaza moeten bezetten om Hamas weg te kunnen sturen. En dat gaat weer niet want dan krijg je de huidige situatie inclusief duizenden dode burgers.

En dat weet Hamas maar al te goed.

Lekker schieten vanuit een druk bevolkt gebied zodat Israël terug schiet, burgerdoden, steun, geld, cashen. Met de Palestijnse bevolking als speelbal.

Oh, en de schuld ligt volledig bij Israël natuurlijk. want Hamas bestaat niet of is een verzetsbeweging oid :') :r
pi_213409885
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 22:06 schreef Perox het volgende:
Hoopvolle titel O+
Yesh, ik ben er nog; alleen niet binnen handbereik voor velen, helaas. O+

En nu zonder gekheid: het is een enorm tumultueuze tijd geweest zo deze dagen - met onrust ook van steekpartijen en, wat mij opvalt, is dat het aantal zelfmoord(pogingen) onder jongeren hier lijkt toegenomen.

Ik heb mij deze dagen daar extra op gefocust; op het uitzoeken en eens rondmaken van die observeringen, het houd mij nog bezig zo tussendoor.
pi_213409964
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 22:56 schreef havanagila het volgende:

[..]
Ja, dan zul je heel Gaza moeten bezetten om Hamas weg te kunnen sturen. En dat gaat weer niet want dan krijg je de huidige situatie inclusief duizenden dode burgers.

En dat weet Hamas maar al te goed.

Lekker schieten vanuit een druk bevolkt gebied zodat Israël terug schiet, burgerdoden, steun, geld, cashen. Met de Palestijnse bevolking als speelbal.

Oh, en de schuld ligt volledig bij Israël natuurlijk. want Hamas bestaat niet of is een verzetsbeweging oid :') :r
Mee eens. Al zie ik nut niet in van veel burgerdoden.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 23:10:02 #9
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213410050
Nog wat hoopvols, wellicht:

https://www.timesofisrael(...)-hostage-deal-first/

Aanvullend op een gijzelaarsdeal zou Hezbollah zich willen terugtrekken uit het zuiden van Libanon.

Mooi nieuws voor burgers, gijzelaars en actieve vechters, minder nieuws voor Netanyahu, die nu ineens flink klem zit en niet zomaar Rafah in kan trekken.

Vrij briljant als het zo uitwerkt.
pi_213410051
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
Gaf.

Dat ligt al wel een paar maanden stil. Hopelijk voorgoed.
quote:
Of erger, het wordt gebruikt om Palestijnse kinderen te indoctrineren in die vreselijke haatcultuur van ze.
Intolerant voor intolerantie
pi_213410084
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 22:59 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Yesh, ik ben er nog; alleen niet binnen handbereik voor velen, helaas. O+
Hoi! :W
quote:
En nu zonder gekheid: het is een enorm tumultueuze tijd geweest zo deze dagen - met onrust ook van steekpartijen en, wat mij opvalt, is dat het aantal zelfmoord(pogingen) onder jongeren hier lijkt toegenomen.

Ik heb mij deze dagen daar extra op gefocust; op het uitzoeken en eens rondmaken van die observeringen, het houd mij nog bezig zo tussendoor.
:N
Sterkte daarmee. ;(
pi_213410128
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 23:03 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Mee eens. Al zie ik nut niet in van veel burgerdoden.
Het is nou eenmaal een gevolg van urban warefare (en een enorm fokprogramma zoals het lijkt binnen de gazastrook waardoor de bevolkingsdichtheid daar nu 11x die van Nederland (!) is en in 20 jaar verdubbeld is naar 2,2 miljoen met een geboortecijfer van gemiddeld 4,5 en gesubsidieerde en ook gratis ivf-behandelingen met keuze voor geslacht voor wie het niet binnen 6 maanden lukt na het huwelijk (want schande!)) Ironisch genoeg doet Israel het nog best goed qua de doden beperkt houden met wat je doorgaans mag verwachten met dit soort oorlogen. Voor wat het waard is. Als het een genocide moet voorstellen is het een van de slechtste uit de geschreven geschiedenis overigens. Maar het bekt wel lekker natuurlijk.

[ Bericht 8% gewijzigd door Akkerdjie op 03-05-2024 23:35:01 ]
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 23:20:21 #13
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_213410176
Zolang Israël maar wel de top van Hamas elimineert. Het liefst in duizend kleine stukjes.
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 23:21:19 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213410188
Wat mag je doorgaans verwachten met dit soort oorlogen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213410230
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 23:21 schreef sp3c het volgende:
Wat mag je doorgaans verwachten met dit soort oorlogen?
Alles behalve vrede.
pi_213410238
NEEEEE !!!

Geen vrede asjeblieft !
pi_213410240
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 23:13 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Hoi! :W
[..]
:N
Sterkte daarmee. ;(
Ja, ik vind het ook een bijzonder gegeven. Gezien dat ik vaak ook een van de eerste ter plaatste ben, als er medische assistentie wordt gevraagd in zo een geval, is het heel schrijnend om te merken dat in tegenstelling tot een aantal jaren geleden (ondanks ook eerdere conflicten) nu zelfdoding een optie lijkt.

Het is zo enorm verdrietig om dan ook de familie/vrienden/passanten te zien, horen en te verschuiven naar niet alleen dus lichamelijk medische zorg alleen maar zeker ook psychologische hulp.

Ik kan (zal bijna zeggen helaas) goed dissonantie voelen bij dat wat ik voor werk nodig vind en dat wat ik voel als mens. Maar soms komt het besef ook gewoon hard aan, zoals de afgelopen weken van veel voornamelijk jonge mensen die dus de spanning in Israël voelen oplopen en geen uitweg lijken te zien.

(Volgensmij behoeft geen disclaimer hier bij eigenlijk, maar toch: mocht dit verhaal je 'triggeren' - 113 Zelfmoordpreventie; want er is altijd wel een luisterend oor.)
pi_213410242
Stel je voor. Geen Israel - Palestina meer = einde deze fantastische forumreeksen.
pi_213410247
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 21:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
HAMAS is tegen ongelovigen , dat is ook jij, overigens is HAMAS nog niet eens zo erg als ISIS of de Taliban
Niet? Ik vind van wel.

Van de drie vind ik de Taliban nog het minst erg; die zijn fundamentalistisch maar per saldo bemoeien die zich alleen met Afghanistan.

ISIS en Hamas zijn allebei het pure kwaad. Ze proberen een samenleving te creëren gebaseerd op een kwaadaardige haatdoctrine. Ik stel hen gelijk aan de Nazi's wat dat betreft.
pi_213410276
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 23:28 schreef theunderdog het volgende:
Stel je voor. Geen Israel - Palestina meer = einde deze fantastische forumreeksen.
Ik begon al bijna vraagtekens te zeggen bij waarom geen vrede - maar dat laatste zou een gemis zijn. Al moet ik zeggen: ik heb jou ook voldoende andere onderwerpen zien uitdiepen hier op Fok!, dus volgensmij kom jij wel aan je trekken zonder dit topic. :) Wij vermaken ons ook vast wel. :7
pi_213410311
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 23:32 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik begon al bijna vraagtekens te zeggen bij waarom geen vrede - maar dat laatste zou een gemis zijn. Al moet ik zeggen: ik heb jou ook voldoende andere onderwerpen zien uitdiepen hier op Fok!, dus volgensmij kom jij wel aan je trekken zonder dit topic. :) Wij vermaken ons ook vast wel. :7
Mee gestopt. Ik begon slechter te zien na veelvuldig masturberen.
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 23:38:00 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213410322
Dit is veel teveel informatie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 23:38:31 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213410326
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 22:46 schreef havanagila het volgende:

[..]
[..]
Ordinaire corrupte dictatuur die Palestijnen doelbewust de dood injaagt om zelf in luxe te kunnen leven.
Die HAMAS mensen zijn Iraniers die geven geen ene zak om de Gazanen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213410334
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 23:38 schreef sp3c het volgende:
Dit is veel teveel informatie
Eens. Maar wij houden van elkaar.
pi_213410477
Kan ik reacties on-lezen? :|W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: